سرمایه گذاری غیر مستقیم چیست؟ + انواع سرمایه گذاری غیرمستقیم

سرمایه گذاری غیر مستقیم چیست؟ + انواع سرمایه گذاری غیرمستقیم

سرمایه گذاری غیر مستقیم
سرمایه‌گذاری

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس، سرمایه گذاری غیر مستقیم است که به علاقه‌مندان اجازه می‌دهد حتی بدون نیاز به کسب دانش تحلیل‌گری و صرف زمان برای بررسی بازار، از مزایای بازار بورس بهره‌مند شوند.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس کلید ورود به این بازار بدون نیاز به دانش تحلیل‌گری و صرف زمان‌های طولانی برای بررسی اوضاع بازار است. با این روش، شما می‌توانید به راحتی از مزایای بورس بهره‌مند شوید، حتی اگر هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد تحلیل سهام و نوسانات بازار نداشته باشید. در این مقاله به بررسی روش سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس و نکات مربوط به آن می‌پردازیم.

سرمایه گذاری غیر مستقیم چیست؟

سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس، به معنای سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق بهادار از طریق واسطه و بدون نیاز به دانش و تخصص بورسی است. این روش بهترین راه سرمایه‌گذاری در بورس برای افرادی است که زمان یا اطلاعات کافی برای انجام معاملات بورسی را ندارند. زیرا مدیریت دارایی افراد توسط یک تیم حرفه‌ای که نسبت به وضعیت بازار آگاهی دارند انجام می‌شود. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در بورس به روش غیرمستقیم با ریسک کمتری نسبت به روش مستقیم همراه است و برای همه افراد به‌ویژه افرادی که به‌تازگی وارد بورس شده‌اند بسیار مناسب است. در ادامه به بررسی مزایا و معایب سرمایه گذاری غیر مستقیم می‌پردازیم.

مقاله پیشنهادی: سرمایه گذاری چیست؟

مزایای سرمایه گذاری غیرمستقیم

در روش سرمایه گذاری غیر مستقیم، سرمایه‌گذاران با مزایایی مانند موارد زیر روبه‌رو خواهند بود:

  • کسب بازدهی مناسب از بورس: این نوع از سرمایه‌گذاری مناسب افرادی است که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بورس و کسب بازدهی هستند؛ اما به هر دلیل فرصت و زمان بررسی و تحلیل بازار و شرایط کلی بورس را ندارند یا به دلیل نداشتـن تجربه کافی ترجیح می‌دهند تحلیل‌گران حرفه‌ای ریسک پرتفوی خود را مدیریت کنند.
  • مدیریت ریسک: وجود تیم حرفه‌ای در مدیریت دارایی‌های سرمایه‌گذاران در روش غیرمستقیم باعث می‌شود تا ریسک سرمایه‌گذاری به میزان زیادی کاهش‌یافته و به حداقل ممکن برسد.
  • سرمایه‌گذاری با مبالغ کم: ابزارهای مالی که در دستـه سرمایه گذاری غیرمستقیم قرار می‌گیرند امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم را فراهم می‌کنند.
  • نیاز به دانش و تخصص کم: در این روش، نیازی به دانش و تخصص خاص بورسی نیست و شما می‌توانید با هر سطحی از آگاهی، در بورس سرمایه‌گذاری کنید.
  • دسترسی به طیف وسیعی از سهام: با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، می‌توانید به طیف وسیعی از سهام شرکت‌های مختلف دسترسی داشته باشید.

از مزایای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس کاهش ریسک، عدم نیاز به دانش و تخصص، مدیریت آسان و امکان استفاده از طیف وسیعی از سهام است.

معایب سرمایه گذاری غیرمستقیم

با اینکه سرمایه گذاری غیر مستقیم مزایای چشمگیری دارد؛ اما از معایبی هم برخوردار است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • نداشتن حق رأی در مجامع: در این روش سرمایه‌گذاری برخلاف روش مستقیم، سرمایه‌گذاران عموماً نمی‌توانند در مجامع شرکت کنند و رای خود را به ثبت برسانند.
  • عدم امکان تغییر در پرتفوی سرمایه‌گذاری مطابق با سلیقه شخصی: در این روش، سرمایه‌گذار نمی‌تواند مطابق با سلیقه خود پرتفوی یا سبد سرمایه‌گذاری را تغییر دهد. چراکه این پرتفوی توسط مدیران صندوق مدیریت می‌شود که از میان تحلیلگران حرفه‌ای بازار سرمایه انتخاب می‌شوند و همگی مدارک حرفه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار را دارند.
  • هزینه مدیریت پرتفوی: برای مدیریت پرتفوی سرمایه‌گذاری هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیمی وجود دارند که به طور مشخص اعلام می‌شوند. بااین‌حال، هزینه مدیریت پرتفوی بسیار کمتر از ریسک و هزینه‌ای است که در سرمایه‌گذاری مستقیم به دارایی‌های سرمایه‌گذاران وارد می‌شود.

سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس برای چه کسانی مناسب است؟

به دلیل مزایای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس، مانند کاهش ریسک، نیاز به دانش و تخصص کم، مدیریت آسان و دسترسی به طیف وسیعی از سهام، می‌تواند برای افراد مختلف با شرایط و نیازهای گوناگون مناسب باشد. به‌طورکلی، سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس برای افراد زیر مناسب است:

  • افرادی که دانش و تخصص کافی در مورد بورس و تحلیل سهام ندارند.
  • افرادی که وقت و تمایل برای مدیریت سبد سرمایه‌گذاری خود به‌صورت مستقیم را ندارند.
  • افرادی که ریسک‌پذیری پایینی دارند و به دنبال سرمایه‌گذاری باثبات و کم‌خطر هستند.
  • افرادی که به دنبال تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری خود هستند.
  • افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند.

سرمایه‌گذاری غیر مستقیم بهتری راه برای افرادی است که اطلاعات یا زمان کافی برای سرمایه‌گذاری را ندارند.

انواع سرمایه گذاری غیر مستقیم

همان‌طور که گفتـه شد، تنوع در سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس یک مزیت بزرگ است. شما می‌توانید باتوجه‌به میزان دارایی، دیدگاه استراتژیک و میزان ریسک‌پذیری خود، یکی از روش‌های سرمایه گذاری غیر مستقیم که برای شما مناسب باشد را انتخاب کنید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی دو روش محبوب و مورد تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار هستند که در ادامه به‌تفصیل به آن‌ها می‌پردازیم.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

همان‌طور که در مقاله «صندوق سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است؟» مطرح شد‌ه است، صندوق سرمایه گذاری، نوعی نهاد مالی است که پول سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری کرد‌ه و در سهام، اوراق بهادار و سایر دارایی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. به عبارتی، شما با سرمایه گذاری غیر مستقیم در صندوق، مالک بخشی از سبد دارایی‌های صندوق شد‌ه و در سود و زیان آن سهیم خواهید بود.

انواع صندوق‌ها

صندوق‌های سرمایه‌گذاری به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هرکدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. تنوع در صندوق‌های سرمایه‌گذاری باعث شد‌ه که افراد با درجه‌های مختلف ریسک‌پذیری بتوانند از این روش سرمایه گذاری غیر مستقیم استفاده کنند. در ادامه به بررسی انواع صندوق‌ها می‌پردازیم:

  • صندوق درآمد ثابت

برخی افراد تمایل دارند تا سود ماهانه‌ و ثابتی دریافت کنند و ریسک پرتفوی سرمایه‌گذاری آن‌ها حداقل ممکن باشد. صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت مناسب این دسته از سرمایه گذاران است. در مقاله «صندوق درآمد ثابت چیست؟» به طور مفصل درباره این صندوق‌ها توضیح داد‌ه شد‌ه است.

  • صندوق سهامی

برخی انتظار دارند پرتفوی سرمایه‌گذاری آن‌ها به‌گونه‌ای انتخاب شود که از بازدهی بیشتری برخوردار شوند و توان پذیرش ریسک بیشتری را نیز دارند. صندوق‌های سهامی نوعی دیگری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که این افراد می‌توانند با خرید آن‌ها از رشد بازار بهره‌مند شوند. در مقاله «صندوق سهامی چیست؟» این نوع از صندوق‌ها را به طور مفصل توضیح دادیم.

  • صندوق مختلط

نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مناسب افرادی است که در میانه این طیف قرار دارند ترکیبی از صندوق درآمد ثابت و صندوق سهامی است. این نوع از صندوق‌ها، صندوق‌های مختلط بود‌ه و با نسبت 40 به 60 ترکیب سهام و اوراق درآمد ثابت را در پرتفوی خود دارند. این صندوق‌ها و صندوق‌های سهامی ریسک به‌مراتب بیشتری نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت دارند. چراکه درصد بیشتری از دارایی‌هایشان را سهام تشکیل می‌دهند. بنابراین احتمال کاهش بازدهی نیز در آن وجود دارد.

به‌منظور جلوگیری از کاهش اصل سرمایه در سرمایه گذاری غیر مستقیم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدیدی به بازار عرضه شد تحت عنوان صندوق تضمین اصل سرمایه که در شرایط مثبت بازار بازدهی مثبت متناسب با آن را دارد؛ اما در شرایط منفی از اصل سرمایه آن‌ها کاستـه نخواهد شد هرچند بازدهی کل صندوق منفی باشد. این صندوق دو نوع واحد سرمایه‌گذاری دارد که پیش از سرمایه‌گذاری بهتر است اطلاعات کاملی از آن‌ها داشتـه باشد. جهت مطالعه بیشتر در خصوص این صندوق می‌توانید به مقاله «صندوق تضمین چیست؟» مراجعه کنید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی دو روش سرمایه گذاری غیر مستقیم هستند.

مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری

از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مدیریت حرفه‌ای: سرمایه شما توسط تیمی از متخصصان مجرب و کارآزموده در زمینه مالی و سرمایه‌گذاری مدیریت می‌شود. این امر خیال شما را از بابت انتخاب‌های درست و اصولی آسوده می‌کند.
  2. کاهش ریسک: تنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، ریسک را به طور چشمگیری پایین می‌آورد. به این معنی که سرمایه شما در طیف وسیعی از دارایی‌ها مانند سهام، اوراق بهادار و کالاها پخش می‌شود و از نوسانات شدید یک بازار خاص در امان می‌ماند.
  3. شفافیت و نظارت: عملکرد صندوق‌ها به طور مرتب توسط سازمان بورس، متولی و حسابرس مورد بررسی قرار می‌گیرد و کلیه اطلاعات مربوط به آن‌ها به طور شفاف در دسترس سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.
  4. نقدشوندگی بالا: شما می‌توانید واحدهای سرمایه‌گذاری خود را در هر زمان نقد کنید و به پولتان دسترسی داشته باشید. این امر به شما انعطاف‌پذیری بالایی در مدیریت سرمایه می‌دهد.
  5. صرفه‌جویی در مقیاس: با سرمایه‌گذاری در صندوق، از مزایای سرمایه‌گذاری‌های کلان بهره‌مند می‌شوید. به عبارت دیگر، با پولی که شاید به تنهایی قادر به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های مختلف یا سایر اوراق بهادار نیستید، می‌توانید از طریق صندوق به طیف وسیعی از این دارایی‌ها دسترسی پیدا کنید.
  6. کاهش هزینه‌ها: هزینه‌های مربوط به تحلیل، بررسی، ارزش‌گذاری، خرید و فروش و سایر موارد در صندوق‌ها بین سرمایه‌گذاران سرشکن می‌شود و به این ترتیب هزینه نهایی برای هر فرد به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

عملکرد صنوق‌ها همواره توسط سازمان بورس و حسابرسان بررسی و اطلاعات مربوطه منتشر می‌شود.

سبدگردانی اختصاصی

سبدگردانی، روشی برای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس است که توسط شرکت‌های مجاز و باهدف کسب بازدهی مطلوب متناسب با میزان ریسک‌پذیری شما انجام می‌شود. در این روش، سبدگردان ابتدا ریسک‌پذیری شما را سنجیده و سپس باتوجه‌به آن و میزان سرمایه‌تان، سبدی اختصاصی از سهام یا سایر اوراق بهادار برای شما تشکیل می‌دهد.

با سرمایه‌گذاری از طریق شرکت‌های سبدگردان، ریسک بازار بورس را به حداقل می‌رسانید و اینکه می‌توانید بدون تلف کرد‌ن وقت، سرمایه خود را افزایش دهید. شرکت سبدگردان کاریزما یکی از مطمئن‌ترین و کارآمدترین شرکت‌های سبدگردان است که با مدیریت حرفه‌ای توانستـه اعتماد سرمایه‌گذاران بسیاری را به‌سوی خود جلب کند. برای آشنایی بیشتر با شرکت سبدگردان کاریزما اینجا کلیک کنید.

مزایای سبدگردانی اختصاصی

سبدگردانی اختصاصی به‌عنوان روش سرمایه گذاری غیر مستقیم، مزایای مناسبی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. از مهم‌ترین مزیت‌های این روش سرمایه‌گذاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرمایه‌گذاری اختصاصی: سبدگردانی به شما امکان می‌دهد تا بر اساس نیازها و شرایط خاص خودتان سرمایه‌گذاری کنید.
  • مدیریت تخصصی: سبد شما توسط متخصصان مجرب در حوزه بورس و اوراق بهادار مدیریت می‌شود.
  • کاهش ریسک: حضور متخصصان در فرایند سبدگردانی، ریسک معاملات را به حداقل می‌رساند.
  • پتانسیل سود بیشتر: سبدگردانی در مقایسه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری، معمولاً سود بیشتری برای سرمایه‌گذار به ارمغان می‌آورد.

سبدگردانی یک روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم و به صورت شخصی‌سازی شده است.

تفاوت سبدگردانی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری

اگرچه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان اختصاصی هر دو از روش‌های سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس به شمار می‌‍روند؛ اما با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند:

  • حداقل سرمایه: در سبدگردانی، معمولاً حداقل سرمایه‌ای برای شروع سرمایه‌گذاری در نظر گرفتـه می‌شود که در بیشتر شرکت‌ها حدود یک میلیارد تومان است. این در حالی است که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری حداقل سرمایه مطرح نیست و افراد می‌توانند با مبالغ کم نیز سرمایه‌گذاری کنند.
  • هزینه‌ها: سبدگردانی دارای هزینه‌ها و کارمزدهای به نسبت بیشتری نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.
  • قابلیت تضمین سود: شرکت‌های سبدگردانی مجاز به تضمین سود نیستند، اما در مقابل صندوق‌های سرمایه‌گذاری که سود ثابتی را به سرمایه‌گذاران خود ارائه می‌کنند، پتانسیل سود بیشتر را نیز دارند.

سخن پایانی

سرمایه گذاری غیر مستقیم به روشی از سرمایه‌گذاری در بورس گفتـه می‌شود که در آن، شما پول خود را به طور مستقیم در سهام یا سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری نمی‌کنید، بلکه از طریق واسطه‌هایی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردان‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنید. در این روش، متخصصان در نهادهای مربوطه، مسئولیت انتخاب سهام، مدیریت دارایی‌ها و تصمیم‌گیری‌های مربوط به سرمایه‌گذاری را بر عهده دارند.

نحوه سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی است. این صندوق‌ها، نهادهای مالی هستند که پول سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری کرده و در سهام، اوراق بهادار و سایر دارایی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. انواع مختلفی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با اهداف و سطوح ریسک متفاوت وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید.

در روش سبدگردانی، شما پول خود را به یک شرکت سبدگردان مجاز می‌سپارید و آن‌ها باتوجه‌به اهداف، ریسک‌پذیری و شرایط شما، سبدی از سهام، اوراق بهادار و سایر دارایی‌ها را برای شما تشکیل می‌دهند. سبدگردان، مسئول مدیریت و مراقبت از سبد شما بوده و به طور مرتب آن را رصد و بهینه‌سازی می‌کند.

سوالات متداول

این نوع سرمایه گذاری مناسب برای افرادی است که زمان و یا اطلاعات کافی برای انجام معاملات بورسی ندارند و ترجیح می‌دهند افراد حرفه‌ای بازار سرمایه پرتفویشان را مدیریت کنند.​

به طور کلی ابزارهای سرمایه گذاری به طور غیرمستقیم در دو دسته کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی تقسیم می‌شوند.​

کارمزد مدیریت دارایی در این دو روش متفاوت است و علاوه بر آن با مبالغ کمتری امکان سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری وجود دارد در صورتیکه برای سرمایه گذاری در شرکت‌های سبدگردان می‌بایست با مبالغ زیاد سرمایه گذاری کنید.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.