تحلیل تکنیکال

رفتارهای احتمالی نمودارها رو پیش‌بینی کن و سود کن.​

مطالب منتخب

مهم‌ترین مطالب این موضوع رو بخون و یاد بگیر.

40 مطلب موجود است.

انواع الگوی ادامه دهنده و نحوه استفاده از آنها

یکی از مباحث جذابی که در تحلیل تکنیکال وجود دارد، شناخت انواع الگوها است که پیشتر در مقاله های متعدد به آن‌ها اشاره کردیم. الگوی ادامه دهنده یا Continuation Patterns یکی از انواع الگوها در تکنیکال است که اگر در نمودار قیمتی بورس یا هر شاخص دیگری مشاهده شوند نشان دهنده تداوم روند قبلی است. در این مقاله قرار است به طور مفصل به الگوهای ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال بپردازیم و ضمن معرفی آن‌ها، نحوه به کارگیری آن‌ها در تحلیل بهتر نمودارها را آموزش دهیم. انواع الگوها در تحلیل تکنیکال پیش از اینکه به طور خاص به الگوهای ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال و نحوه شناخت و معامله با استفاده از آن‌ها بپردازیم خوب است بدانیم به طور کلی در تکنیکال چند نوع الگو وجود دارد و در حال حاضر ما کدام بخش را بررسی می‌کنیم. الگوهای نموداری یا همان chart patterns به اشکال و الگوهایی گفته می‌شود که در نمودار قیمتی سهام یا هر شاخص دیگری به طور تکرار شونده و مشابه دیده می‌شوند و نسبت های ریاضی و هندسی خاصی دارند. در مقاله «انواع الگوهای تحلیل تکنیکال» به طور کامل به دسته بندی 4 گانه الگوهای تکنیکال اشاره کرده ایم. به عنوان مثال الگوهای قیمتی و شمعی دو دسته از آن‌ها هستند که هر کدام دارای الگوهای ادامه دهنده و برگشتی هستند که موضوع بحث ما در این مقاله الگوهای ادامه دهنده است. با وجود آنکه الگوهای ادامه دهنده قیمتی و شمعی داریم با این حال به دلیل کاربرد بیشتر الگوهای قیمتی، بیشتر به الگوهای ادامه دهنده قیمتی می‌پردازیم که به الگوهای ادامه کلاسیک نیز معروف هستند. مقاله پیشنهادی: انواع الگوهای برگشتی در تحلیل تکنیکال الگوی ادامه دهنده چیست؟ الگوی ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال به این معنی است که روند نمودار پس از خروج از الگو با روند پیش از ورود به آن هم جهت خواهد بود. به طور دقیق تر یعنی اینکه اگر نمودار قیمتی پیش از ورود به الگوی ادامه دهنده روندی صعودی داشته، پس از خروج از الگو نیز روندی صعودی خواهد داشت و در صورتیکه پیش از الگوی ادامه دهنده روندی نزولی داشته، پس از خروج از آن نیز روندی نزولی خواهد داشت. این الگوها در نمودارهای قیمتی بازار سهام و دیگر دارایی ها قابل مشاهده است. همانطور که گفته شد الگوهای ادامه دهنده که ترجمه عبارت Continuation Patterns است، دارای مثال های زیادی است که احتمالا با برخی از آنها مانند الگوهای مثلت و پرچم آشنا باشید. در ادامه هر کدام را به طور کامل توضیح خواهیم داد. اهمیت تشخیص درست الگوهای ادامه دهنده قبل از هر چیز لازم است نکته بسیار مهمی را متذکر شویم. عنوان الگوی ادامه دهنده به این دلیل به برخی الگوهای تکنیکال اطلاق می‌شود که با احتمال بالایی نمودار قیمتی تمایل به ادامه روند پس از تشکیل الگو دارد. درک درست این موضوع به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم چرا در برخی مواقع امکان این وجود دارد که الگو به درستی تشکیل نشده باشد و تحلیل ما با شکست مواجه شود که اصطلاحا می‌گویند الگو Fail شده است. در هر صورت باید درصدی از احتمال را برای شکست در الگو در نظر بگیرید. تنها در این صورت است که می‌توانید استراتژی مناسبی را اتخاذ کنید و با داشتن حد ضرر، ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهید. ترسیم خطوط روند و استفاده از برخی روش ها مانند الگوهای پرایس اکشن می‌تواند کمک بهتری در تحلیل روند داشته باشیم. مقاله پیشنهادی:پرایس اکشن چیست؟ انواع الگوی ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال برخی از معروف ترین الگوهای ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال شامل الگوی مثلت، الگوی مستطیل، الگوی پرچم هستند که می‌تواند به شکل پرچم مستطیل یا پرچم مثلثی باشد. 1) الگوی مثلث الگوی مثلث زمانی تشکیل می‌شود که نمودار قیمتی یک سهم وارد فاز اصلاحی می‌شود که به آن correction گفته می‌شود. نوسان در این مرحله به گونه ای است که اگر حمایت ها و مقاومت ها ترسیم شود یک الگوی مثلث به ما می‌دهد که می‌تواند به شکل مثلث قائم الزاویه در ضلع بالا (مثلث افزایشی رو به بالا) یا مثلث با ضلع قائمه پایین (مثلث کاهشی رو به پایین) و یا حتی مثلث متقارن باشد. هر کدام از این سه شکل تشکیل شود نکته ای که باید به آن دقت کنیم این است که خروج نمودار قیمتی از الگو شرط تایید الگو است و برگشت از محدوده های حمایت و مقاومت به معنی Fail شدن احتمالی الگو است. با این وجود هر برگشتی به معنای شکست الگو نیست و احتمال دارد تنها یک پولبک و قدرت گرفتن روند برای تداوم باشد. شکل الگوهای ادامه دهنده مثلث صعودی و نزولی را می‌توانید در تصویر زیر ببینید. الگوی ادامه دهنده مثلث متقارن نیز به شرط خروج نمودار قیمتی از ضلع مقابل تایید می‌شود و تفاوت آن این است که شکل مثلث آن پس از ترسیم حمایت ها و مقاومت های آن متقارن است که در تصویر زیر قابل مشاهده است. دقت شود نقطه ورود به سهم زمانی است که نمودار قیمتی به طور کامل حمایت یا مقاومت ضلع مقابل را بکشند و برای اطمینان بهتر است حتی یک کندل نیز پس از آن تشکیل شود. شکست یا Fail شدن الگو نیز زمانی اتفاق میوفتد که قیمت مجدد به سطوح قبلی بازمیگردد و قدرت روند به قدری نیست که تداوم روند صعودی یا نزولی قبل از الگو را داشته باشد. بنابراین وقتی روند صعودی است و وارد الگوی مثلت صعودی (افزایشی می‌شود) خروج نمودار از ضلع بالا به معنای تداوم روند صعودی است. در مورد روند نزولی نیز چنین است و خروج نمودار از ضلع پایین مثلث و شکست حمایت به معنای تداوم روند نزولی است و باید منتظر کاهش بیشتر قیمت بود. 2) الگوی مستطیل الگوی مستطیل نیز نوعی correction یا اصلاح است که در محدوده کف و سقف مشخص و موازی رخ می‌دهد. به عنوان مثال اگر روندی صعودی باشد و سپس نمودار وارد یک روند نوسانی شود به طوریکه در یک محدوده حمایت و مقاومت مشخصی نوسان داشته باشد یک مستطیل خواهیم داشت که به الگوی ادامه دهنده مستطیل معروف است. شکل زیر یک الگوی مستطیل صعودی است. شکست سقف این الگو که در ادامه یک روند صعودی اتفاق میوفتد به معنای تداوم روند […]
ادامه

انواع الگوهای کاربردی در تحلیل تکنیکال

تسلط به تحلیل تکنیکال یکی از جذابیت‌های دنیای تحلیلگری است و بسیاری به آن علاقه زیادی دارند. افرادی که قصد دارند به یک تکنیکالیست حرفه ای تبدیل شوند به صورت مداوم و پیوسته به دنبال یادگیری ابزارها و روش‌های قدیمی و نوین در این حوزه هستند تا بتوانند سطح تحلیل خود را ارتقاء دهند. همانطور که می‌دانید مطالب بسیار زیادی در حوزه تکنیکال وجود دارد که برخی پایه و اساس آن هستند و دانستن آن برای هر تحلیلگری الزامی است. برخی نیز مطالب پیشرفته تری هستند که دانستن آن‌ها در تحلیل هرچه بهتر چارت‌‌ها و روندها کمک می‌کند. شناخت الگوها در تحلیل تکنیکال از مطالبی است که سطح مبتدی تا پیشرفته را شامل می‌شود و هرچه بیشتر بر آن‌ها مسلط باشید می‌توانید اتکای بیشتری به تحلیل خود داشته باشید. در این مقاله قرار است نگاه جامعی داشته باشیم به انواع الگوها در تحلیل تکنیکال. الگوهای نموداری در تحلیل تکنیکال چه هستند؟ الگوهای نموداری (chart patterns) به اشکالی گفته می‌شود که در نمودارهای قیمتی به صورت تکرارشونده و مشابه مشاهده می‌شوند و عموما از نسبت‌های هندسی و ریاضی تبعیت می‌کنند یا براساس روانشناسی بازار کشف شده اند. شناخت و یادگیری این الگوهای نموداری به احتمال زیاد منجر به پیش بینی درست روند می‌شوند. دقت کنید که در بحث تحلیل تکنیکال احتمالات بسیار با اهمیت است و بهتر است همواره آن را مد نظر قرار بدهید. به عنوان مثال درستی برخی الگوها در تحلیل تکنیکال بسیار زیاد است و گاهی گفته می‌شود به محض مشاهده الگوی X به احتمال خیلی زیاد روند قیمتی تغییر جهت می‌دهد یا به مسیر قبلی خود ادامه می‌دهد. بنابراین هرچه الگوهای بیشتر و پیشرفته تری را یاد بگیرید به نتایج بهتری در تحلیل خود می‌رسید. احتمالا از الگوهای قیمتی بسیار شنیده اید و الگوهای صعودی و نزولی را مطالعه کرده اید. الگوهای قیمتی ادامه دهنده و یا الگوهای قیمتی برگشتی از جمله الگوهای کلاسیک تکنیکال هستند که افراد زیادی با آن‌ها آشنایی دارند. همچنین الگوهای شمعی یا (Candle stick) نیز شاید از جمله مواردی باشند که نام آن‌ها را بسیار شنیده باشید. با این حال الگوهای پیشرفته تری نیز وجود دارند که در تکنیکال نئوکلاسیک با آن‌ها آشنا می‌شوید. در این مقاله انواع الگوهای تحلیل تکنیکال را نام می‌بریم و موارد مهم هر کدام را آموزش خواهیم داد تا بتوانید در تحلیل‌های خود آن‌ها را به کار ببرید. انواع الگوهای قیمتی در تکنیکال به طور کلی می‌توان گفت در تحلیل تکنیکال 4 نوع الگو وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند. •    الگوهای قیمتی کلاسیک •    الگوهای شمعی ژاپنی •    الگوهای هارمونیک •    امواج الیوت و الگوهای قیمتی آن الگوهای قیمتی و الگوهای شمعی ژاپنی را می‌توان از الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال به حساب آورد و الگوهای هارمونیک و الگوهای امواج الیوت نیز اصطلاحا الگوهای نئوکلاسیک تکنیکال هستند. در ادامه هر کدام را به صورت مجزا توضیح می‌دهیم. الگوهای قیمتی تکنیکال الگوهای قیمتی یکی از آشناترین و مرسوم ترین الگوها در تحلیل تکنیکال هستند. تشخیص درست خطوط روند و ترسیم آن در الگوهای قیمتی بسیار اهمیت دارد. خطوط روند در واقع مناطق حمایت و مقاومت در نمودار قیمتی را مشخص می‌کند و نقاط مهم یا تریگرهایی هستند که می‌تواند به عنوان تاییدی در تداوم روند یا یک هشدار از تغییر روند باشد. به عنوان مثال الگوهای سروشانه از الگوهای کلاسیک پیشرفته هستند که هنگام تشکیل آن‌ها به احتمال زیاد تغییر روند خواهیم داشت. الگوهای قیمتی خود عموما به دو دسته الگوهای قیمتی ادامه دهنده و الگوهای قیمتی برگشتی تقسیم می‌شوند، با این حال الگوهایی نیز وجود دارند که الگوهایی دو طرفه هستند یعنی می‌توانند هم تداوم روند و هم حرکت عکس روند قبل را به همراه داشته باشند. در ادامه معروف ترین الگوهای قیمتی را نام می‌بریم و مخصرا توضیح می‌دهیم. الگوهای ادامه دهنده الگوهای قیمتی ادامه دهنده pattern یا اشکالی  هستند که در صورتیکه نمودار قیمتی به آن وارد شود و از آن خارج شود روند سهم مانند قبل خواهد بود. از جمله متداول ترین الگوهای قیمتی ادامه دهنده می‌توان به الگوی پرچم، الگوی مثلث صعودی یا مثلث نزولی اشاره کرد. همانطور که گفته شد برخی الگوها نیز هستند مانند الگوی مثلث متقارن یا الگوی کنج که در برخی مواقع تداوم روند و در برخی مواقع نیز برگشت روند را به دنبال دارند و خروج نمودار قیمتی از سقف یا کف الگو تعیین کننده خواهد بود. بنابراین می‌توان این الگوها را در هر دو گروه قرار داد. الگوهای برگشتی شاید بتوان گفت الگوهای برگشتی برای تحلیلگران می‌تواند جذاب تر باشد چرا که هشدار دهنده شکل گیری یک روند جدید در سهم هستند و لازم است که معامله گران در موقعیت معاملاتی خود تجدید نظر کنند. الگوهای سقف و کف دو قلو، سقف و کف سه قلو و الگوی سروشانه از جمله الگوهای بازگشتی معروف هستند. برخی از اشکال این الگوها در تصویر زیر نشان داده شده است. همچنین در صورتیکه علاقه‌مند به یادگیری الگوهای برگشتی هستید می‌توانید به مقاله «الگوهای برگشتی» مراجعه کنید. در تصویر زیر اشکال این الگوها را می‌توانید مشاهده کنید. در ادامه خلاصه از الگوهای کلاسیک پیشرفته ادامه دهنده و برگشتی را می‌توانید در عکسهای زیر مشاهده کنید. الگوهای بازگشتی الگوهای ادامه دهنده   الگوهای شمعی ژاپنی یکی دیگر از الگوهای معروف در تحلیل تکنیکال الگوهای شمعی است. هرچند تاریخچه استفاده از الگوهای شمعی به صدها سال پیش و به کارگیری آن توسط ژاپنی ها برمی‌گردد اما در دهه 80 فردی به نام استیو نیسون در کتاب خود این الگو را به جوامع غربی معرفی کرد و از آن پس استفاده از آن رایج شد. هر شمع یا candlestick با کمک 4 قیمت در هر بازه ای از زمان ترسیم می‌شود که شامل اولین، بالاترین، پایین ترین و آخرین قیمت است. الگوهای شمعی در واقع تحلیل روانشناسی خریداران و فروشندگان در بازه زمانی مورد نظر هستند. الگوهای شمعی می‌توانند تک کندلی یا چند کندلی باشند و عموما برای دو الی سه کندل دیگر اعتبار دارند. یعنی در صورتیکه در تایم فریم روزانه در حال تحلیل نمودار هستید احتمالا پس از تایید الگو برای دو الی سه روز آینده تحلیل شما معتبر خواهد بود. در برخی مواقع بیش از این میزان الگو تایید می‌شود. از جمله الگوهای شمعی ژاپنی […]
ادامه

پرایس اکشن چیست؟ 

پرایس اکشن یکی از روش های تحلیل و پیش بینی قیمت در بازارهای مالی است که از محبوبیت بالایی بین معامله گران و تحلیلگران برخوردار است. در این مقاله اصول پرایس اکشن را بررسی کرده و باهم می بینیم که چرا پرایس اکشن از محبوبیت بالایی در بازار های مالی برخوردار است.
ادامه

مهمترین الگوهای برگشتی کلاسیک

تشکیل الگوهای برگشتی در نمودارها عموما نشان دهنده برگشت و تغییر روند در چارت است. الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو از الگوهای برگشتی پرکاربرد تکنیکال هستند
ادامه

واگرایی چیست؟ انواع واگرایی ها + عکس

واگرایی ها یکی از پرکاربرد ترین ابزارها در تشخیص تغییر روندها است.واگرایی ها خود به چند دسته تقسیم می شوند که در این مقاله انواع واگرایی ها را با ذکر مثال توضیح خواهیم داد.
ادامه

اندیکاتور چیست و انواع آن کدامند؟

اندیکاتور ها از ابزار های کاربردی تحلیل می باشند که کمک زیادی برای بهبودی و تایید تحلیل می کنند. این انودیکاتور ها انواع مختلفی دارند که ...
ادامه

تحلیل تکنیکال چیست؟

همان طور که می دانیم دو نوع تحلیل وجود دارد یکی تحلیل تکنیکال و دیگری تحلیل بنیادی. تحلیل تکنیکال علم بررسی تغییرات قیمتی می باشد.
ادامه

حد سود و حد ضرر چیست؟

مفهوم حد سود و ضرردر معاملات یکی از اساسی ترین مفاهیم در تحلیل ها هستند.در این مقاله نحوه گذاشتن حد سود و حد ضرر و اصول تعیین حد سود و ضرر را به همراه انواع این روش ها آموزش خواهیم داد.
ادامه

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های بازارهای مالی کل دنیا هست که افراد سرمایه‌گذار برای تعیین نقاط ورود و خروج از اون استفاده می‌کنن و در دنیای امروزی بازارهای مالی کمتر کسی هست که از تحلیل تکنیکال برای بازدهی استفاده نکنه.

روش‌ها

روش‌های مختلفی برای یادگیری تحلیل تکنیکال موجود هست. از تحلیل تکنیکال کلاسیک گرفته تا امواج الیوت و پرایس‌اکشن. هر کدوم مزایا خاص خودشون رو دارن و مهم‌تر از این روش‌ها این هست که مطالب رو ساده و مفهومی یاد بگیری.

مزایای تحلیل تکنیکال

انعطاف‌پذیری و سازگاری با بازارهای مختلف، سرعت بالا نسبت به بقیه روش‌های تحلیلی، شناسایی بهتر برای نقاط ورود و خروجی، یادگیری آسان و فهم راحت‌تر

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.