صندوق بخشی فلزات چیست و چه نکاتی دارد؟

صندوق بخشی فلزات چیست و چه نکاتی دارد؟

صندوق بخشی فلزات چیست؟
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق بخشی فلزات یکی از انواع صندوق‌های بخشی است که در صنعت فلزات اساسی فعالیت می‌کند. این صندوق مورد استقبال سرمایه‌گذارانی است که قصد خرید سهام دلاری و به‌خصوص فلزی را دارند. 

در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به معرفی صندوق بخشی فلزات، مزایا، محدودیت‌ها و همچنین نحوه خرید آن اشاره می‌کنیم.

صندوق بخشی فلزات چیست؟

همان‌طور که در مقاله «صندوق بخشی چیست؟» اشاره شد، صـندوق بخشی به نوعی از صندوق‌های سهامی گفتـه می‌شود که عمده دارایی‌ خود را در یک بخش یا صنعت خاص از بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند. به این ترتیب، صندوق بخشی فلزات حداقل ۷۰ درصد از پرتفوی خود را به سهام و حق تقدم سهام گروه فلزات اساسی اختصاص می‌دهد. 

انواع گروه‌های فلزات اساسی در بازار سرمایه شامل شرکت‌های فعال در تولید آهن، فولاد، آلومینیوم، مس، سرب، نیکل و روی هستند. مابقی دارایی این صندوق با توجه به محدودیت‌های آن می‌تواند در موارد زیر سرمایه‌گذاری شود:

  • گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی
  • اوراق با درآمد ثابت بدون ضامن و با رتبه اعتباری قابل قبول
  • اخذ موقعیت خرید در قرارداد اختیار معامله سهام (مربوط به دیگر صنایع به جز فلزات اساسی)
  • سهام و حق تقدم سهام پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس (مربوط به دیگر صنایع به جز فلزات اساسی)

در جدول زیر الزامات و محدودیت‌های سرمایه‌گذاری صـندوق‌های بخشی فلزات اساسی در انواع اوراق بهادار نشان داد‌ه شد‌ه است:

جدول ترکیب دارایی صندوق بخشی مقاله پیشنهادی: صندوق سهامی چیست؟

صندوق بخشی فلزات اساسی برای چه کسی مناسب است؟

گروه فلزات اساسی، بزرگترین صنعت بازار بورس ایران و عمده سهام این گروه، صادرات محور و دلاری است. به دلیل رشد پیوسته نرخ دلار در کشور ما، انتظار رشد قیمت در این صنعت نیز وجود دارد و همین موضوع باعث جذابیت بالای سرمایه‌گذاری در سهام فلزات اساسی شد‌ه است.

با این‌حال، یافتن سهام ارزنده و بنیادی در این صنعت و خرید آن در قیمت‌های مناسب، به دلیل نیاز به صرف زمان زیاد و تحلیل سهم، برای بسیاری از سرمایه‌گذاران دشوار است. این فرآیند برای افرادی که زمان یا دانش کافی در زمینه تحلیل بازار ندارند، دشوارتر نیز خواهد بود.

پرتفوی صصندوق فلزات اساسی نیز مانند دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوسیله یک تیم مجرب فعال در بازار سرمایه مدیریت می‌شود و نیاز افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در صنعت فلزات اساسی دارند را برطرف می‌کند. بنابراین هنگامی‌که تمایل به سرمایه‌گذاری در صنعت فلزات اساسی داشتید، می‌توانید از مزایای صندوق بخشی فلزات سرمایه‌گذاری استفاده کنید. 

در صورت تمایل به آشنایی جامع با صندوق‌های سرمایه‌گذاری، به مقاله «صندوق سرمایه گذاری چیست؟» مراجعه کنید.

مزایای صندوق‌ بخشی فلزات اساسی

  • مدیریت حرفه‌ای

صندوق‌های بخشی توسط یک تیم تخصصی و فعال در حوزه مالی مدیریت می‌شود. این افراد با کمک دانش و تجربه‌ای که در بازار سرمایه دارند، سهام را ارزیابی می‌کنند. سپس ارزنده‌ترین آن‌ها را در بهترین قیمت انتخاب و بازدهی مدنظر خود را محقق می‌کنند.

این مزیت شاید مهم‌ترین دلیل برای سرمایه‌گذارانی باشد که اقدام به خرید این صندوق‌ها می‌کنند. چرا که علاوه‌بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه، باعث می‌شود بازدهی بالاتری نیز کسب کنند. 

  • نقدشوندگی بالاتر

صندوق‌های بخشی فلزات اساسی به دلیل داشتن رکن بازارگردانی، از نقدشوندگی بالایی برخوردار هستند. این نقطه قوتی است که صندوق بخشی فلزی نسبت به خرید سهام فلزی دارد.

  • کاهش ریسک غیرسیستماتیک

صندوق فلزات، در سبدی از سهام فلزات اساسی سرمایه‌گذاری می‌کند. این موضوع ریسک مرتبط با هر شرکت را به حداقل می‌رساند. سرمایه‌گذاری تنها بر روی یک سهم به دلیل وقوع اتفاقات غیرمترقبه می‌تواند پرمخاطره باشد. در این صورت، سرمایه با ریسک زیادی مواجه می‌شود. صندوق بخشی، این بخش از ریسک سرمایه‌گذاری را به حداقل می‌رساند. به این جهت که تحلیلگران صندوق‌های بخشی، مدام در حال ارزیابی سهام هستند.

  • خرید سهام دلاری

صنعت فلزات اساسی، به دلیل وجود شرکت‌های صادرات محور، جذابیت بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاران بازار بورس دارد. دلیل این موضوع نیز وابستگی بالای این صنعت به نرخ دلار است که باعث شد‌ه سهام این گروه با نام سهام دلاری نیز شناختـه شود.

با سرمایه‌گذاری در صندوق بخشی فلزات اساسی، در صنعتی سرمایه‌گذاری کرده‌اید که متناسب با حرکت دلار رشد می‌کند. به علاوه، بهترین سهام موجود در این گروه را با صرف کمترین زمان ممکن خریداری کرده‌اید.

چگونه در صندوق فلزات اساسی سرمایه‌گذاری کنیم؟

برای خرید صندوق بخشی فلزی و انجام معاملات آن، تنها کافی‌ است کد بورسی داشتـه باشید. سپس با ورود به سامانه معاملاتی و جست‌وجوی نماد و ثبت سفارش، واحدهای این صندوق را خریداری کنید. لازم به ذکر است که صندوق بخشی فلزات نیز از نوع قابل معامله است. بدین معنی که با حداقل مبلغ مصوب سازمان بورس (۱۰۰ هزار تومان)، امکان سرمایه‌گذاری در آن را خواهید داشت.

مقایسه بازدهی شاخص کل و فلزات اساسی

صنعت فلزات اساسی اولین گروه بزرگ بازار سرمایه است. در تصویر زیر نسبت ارزش گروه‌های مختلف بازار سرمایه را مشاهده می‌کنید. همان‌طور که در این تصویر مشخص است، فلزات اساسی حدود ۲۲ درصد کل ارزش بازار بورس و فرابورس را شامل می‌شود. 

ترکیب صنایع موجود در بازار بورس و فرابورس

همچنین، سهام این گروه به عنوان سهام دلاری شناخته می‌شوند. دلیل این موضوع صادرات محور بودن عمده شرکت‌های فعال در این صنعت است. به همین دلیل قیمت محصولات و عمده مواد اولیه شرکت‌های تولیدی آهن و فولاد با نوسانات نرخ دلار افزایش می‌یابد. این موضوع باعث می‌شود قیمت سهام صنعت فلزات اساسی نیز متناسب با دلار، افزایش یابد. 

با توجه به اینکه نرخ دلار در کشور ما همواره افزایشی بوده است، این موضوع باعث می‌شود بازدهی درصدی شاخص گروه فلزات از شاخص کل بورس در دوره زمانی مشابه بیشتر باشد. در تصویر زیر این موضوع کاملا مشخص است. 

حال فرض کنید به جای شاخص فلزات اساسی در سبدی متشکل از بهترین سهام فلزی سرمایه‌گذاری کنید. مسلما می‌توان انتظار بازدهی بیشتر از این دو شاخص داشت. صندوق فلزی که تمام ویژگی‌های یک صندوق سرمایه‌گذاری را دارد دقیقا در جهت آسان‌تر کردن سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.

در تصویر زیر، نمودار بازدهی شاخص کل بورس و شاخص فلزات اساسی از سال ۱۳۹۹ تا کنون آورده شده است. در این بازه زمانی، بازدهی فلزات اساسی به مراتب بیشتر از شاخص کل بورس بوده است. مقایسه نمودار بازدهی شاخص کل در مقایسه با شاخص فلزات اساسی

جمع‌بندی

صندوق بخشی فلزات اساسی یکی از صندوق‌های سهامی است که عمده دارایی خود را در سهام شرکت‌های مربوط به فلزات اساسی سرمایه‌گذاری می‌کند. 

این نوع از صندوق‌ها، به پشتوانه مدیریت حرفه‌ای و تحلیل‌گران خبره بازار سرمایه، بهترین سهم‌های موجود در صنعت فلزات اساسی را شناسایی کرده و با سرمایه‌گذاری هدفمند، بهترین بازدهی متناسب با صنعت فلزات اساسی را برای سرمایه‌گذاران محقق می‌کنند. به همین دلیل، این صندوق به سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به صنعت فلزات اساسی و کسب بازدهی از آن هستند پیشنهاد می‌شود. 

سوالات متداول

صندوق بخشی فلزات، یکی از صندوق‌های بخشی موجود در بازار سرمایه است که بیش از ۷۰ درصد دارایی آن بر روی سهام صنعت فلزات اساسی سرمایه‌گذاریمی‌شود. از این سهم‌ها می‌توان به سهام شرکت‌هایی که به تولید آهن، فولاد، مس، آلومینیوم، سرب، نیکل و روی و … فعالیت دارند، اشاره کرد.

از مزایای صندوق فلزات اساسی می‌توان به سرمایه‌گذاری در سهام دلاری، مدیریت حرفه‌ای، نقدشوندگی بالا و … اشاره کرد.​

این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، قابل معامله در بورس هستند. امکان ثبت سفارش خرید و فروش واحدهای این صندوق از طریق اامانه ماملاتی تمام کارگزاری‌ها مهیاست.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 دیدگاه برای این مقاله

  1. hamidreza ۵ مهر ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سلام مطلب مفید و خوبی بود

    ۵ مهر ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۶ آبان ۱۴۰۲

      سپاس

      ۱۶ آبان ۱۴۰۲
  2. کورش کشاورزی ۱ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    بسیار عالی واارزنده

    ۱ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۳ دی ۱۴۰۲

      ممنون از حسن انتخاب شما🙏

      ۳ دی ۱۴۰۲

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.