واگرایی چیست؟ انواع واگرایی ها + عکس

واگرایی چیست؟ انواع واگرایی ها + عکس

23626
تحلیل تکنیکال

واگرایی یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که به کمک نمودار قیمتی سهم و یکی از اندیکاتورها می توان از آن استفاده کرد.واگرایی در تحلیل تکنیکال زمانی رخ می دهد که اندیکاتور و نمودار قیمتی بر خلاف یک دیگر عمل کنند.مثلا فرض کنید در نمودار قیمتی شاهد ایجاد سقف قیمتی جدیدی هستیم اما اندیکاتور نتوانسته سقف بالاتری ثبت کند.در این حالت ما یک واگرایی داریم.واگرایی خود به 4 دسته تقسیم بندی می شود که در ادامه به توضیح انواع آن می پردازیم.یکی از مهم ترین کاربرد های واگرایی ها، شناسایی کف و سقف های قیمتی و نقاط مهم حمایتی و مقاومتی می باشد.

انواع واگرایی

بسته به اینکه واگرایی در سقف قیمتی رخ دهد یا کف قیمتی و اینکه روند صعودی باشد یا نزولی، 4 دسته واگرایی خواهیم داشت:

1- واگرایی معمولی مثبت (+RD)

واگرایی معمولی مثبت معمولی زمانی رخ می دهد که در نمودار قیمتی شاهد کف پایین تر قیمتی باشیم اما در اندیکاتور کف ثبت شده بالاتر باشد.پس شروط ایجاد واگرایی مثبت معمولی تشکیل دو کف قیمتی در نمودار سهم می باشد که کف دوم پایین تر از کف اول باشد.بعد از تشکیل واگرایی مثبت معمولی انتظار افزایش قیمت در سهم مورد نظر را داریم.

واگرایی معمولی مثبت

2- واگرایی معمولی منفی (-RD)

واگرایی معمولی منفی زمانی رخ می دهد که در نمودار قیمتی شاهد سقف بالاتر قیمتی باشیم اما در اندیکاتور سقف ثبت شده پایین تر باشد.پس شروط ایجاد واگرایی منفی معمولی تشکیل دو سقف قیمتی در نمودار سهم است که سقف دوم بالاتر از سقف اول باشد.بعد از تشکیل واگرایی منفی معمولی انتظار کاهش قیمت در سهم مورد نظر را داریم.

3- واگرایی مخفی مثبت (+HD)

واگرایی مخفی مثبت زمانی رخ می دهد که در نمودار قیمتی شاهد کف بالاتر قیمتی باشیم اما در اندیکاتور کف ثبت شده پایین تر باشد.(پایین و بالا بودن کف ها برعکس واگرایی معمولی مثبت است). پس شروط ایجاد واگرایی مثبت مخفی تشکیل دو کف در نمودار سهم است که کف دوم بالاتر از کف اول باشد.بعد از تشکیل واگرایی مخفی مثبت انتظار افزایش قیمت سهم مورد نظر را داریم.

واگرایی مخفی مثبت

4- واگرایی مخفی منفی (-HD)

واگرایی مخفی منفی زمانی رخ می دهد که در نمودار قیمتی شاهد سقف پایین تر از قیمتی باشیم اما در اندیکاتور سقف ثبت شده بالاتر باشد.(پایین و بالا بودن سقف ها برعکس واگرایی معمولی منفی است). پس شروط ایجاد واگرایی منفی مخفی تشکیل دو سقف در نمودار سهم است که سقف دوم پایین تر از سقف اول باشد.بعد از تشکیل واگرایی مخفی منفی انتظار کاهش قیمت در سهم مورد نظر را داریم.

واگرایی مخفی منفی نکته مهم: در واقع ما در واگرایی ها به دنبال واگرایی بین روند قیمت در نمودار سهم و اندیکاتور ها هستیم.هرگاه کف و سقف های ثبت شده در روند سهم با اندیکاتور همخوانی نداشته باشد، واگرایی داریم که برای تشخیص نوع آن از جدول زیر می توانیم استفاده کنیم. انواع واگرایی ها

تفاوت واگرایی معمولی و مخفی چیست؟

بزرگ ترین فرق واگرایی معمولی و مخفی، قدرت آن ها است.قدرت واگرایی های معمولی تشکیل شده بیشتر از واگرایی های مخفی است و از این حیث اعتبار بیشتری دارند.

واگرایی زمانی

همه واگرایی ها با اندیکاتور تشخیص داده نمی شوند.برخی واگرایی ها که به واگرایی زمانی هم معروف اند به وسیله تضاد روندی بین قیمت و زمان بدست می آیند.در این واگرایی ها زمان اصلاح روند (تعداد کندل ها) مورد بررسی قرار می گیرد.واگرایی زمانی به دو دسته واگرایی زمانی معمولی و واگرایی زمانی هوشمند تقسیم بندی می شود.هم چنین مهم ترین ابزاری که برای تشخیص واگرایی زمانی به کار می رود، دنباله فیبوناچی زمانی است.با استفاده از جدول زیر می توانید واگرایی های زمانی را تشخیص دهید.

واگرایی زمانی

نکات مهم واگرایی ها

-واگرایی ها خود علت تغییر روند نیستند و صرفا ابزاری برای محدوده های ممکن برای تغییر روند هستند. هیچ گاه نباید با استفاده از واگرایی ها تصمیم قطعی گرفت و حتما باید ابزار کمکی دیگری هم برای تائید بیشتر استفاده کرد.

-مهم ترین اندیکاتور هایی که برای تشخیص واگرایی ها استفاده می شوند عبارتند از: RSI. MACD. MFI. CCI. OBV

سوالات متداول

-واگرایی چیست؟

واگرایی به حالتی گفته می شود که روند بین سقف یا کف های قیمتی در چارت سهم با روند اندیکاتور هم خوانی نداشته باشد.

-چگونه می توان واگرایی هارا تشخیص داد؟

برای تشخصی واگرایی ها باید بین چارت قیمتی و اندیکاتورها یک روند مخالف پیدا کنیم.

-آیا دیدن واگرایی در چارت قیمتی به معنی تغییر روند است؟

برای اطمینان از تغییر روند، واگرایی ها به تنهایی نمی توانند کارآمد باشند.بنابراین باید از ابزارهای دیگر تکنیکال هم استفاده کرد.

-اعتبار واگرایی ها چگونه است؟

واگرایی های معمولی بیشتر از واگرایی های مخفی برای تصمیم گیری اعتبار دارند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.