:
:
1x

صندوق طلا چیست؟ + فایل صوتی و ویدئوی آموزشی صندوق طلا

صندوق طلا چیست
1x
: :

صندوق طلا چیست؟ + فایل صوتی و ویدئوی آموزشی صندوق طلا

صندوق طلا چیست؟ + فایل صوتی و ویدئوی آموزشی صندوق طلا

صندوق طلا چیست پخش صوتی مقاله
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق طلا در بورس (gold fund) یکی از روش‌های محبوب برای سرمایه‌گذاری در طلا است که به دلیل سهولت سرمایه‌گذارای و مزایایی که نسبت به سرمایه‌گذاری سنتی در طلا ایجاد کرده است، مخاطبان زیادی دارد. با این حال، برخی از افراد همچنان تصور می‌کنند که بهترین راه سرمایه‌گذاری در طلا، خرید آن به صورت فیزیکی است. اما اگر تجربه خرید طلای فیزیکی را داشته باشید، به خوبی از مشکلات و دغدغه‌های این روش آگاه هستید.

به همین دلیل، در این مقاله از کاریزما لرنینگ روشی نوین برای سرمایه‌گذاری در طلا را به شما معرفی می‌کنیم و به این سوال پاسخ خواهیم داد که صندوق طلا چیست و چگونه می‌تواند به شما برای کسب سود کمک کند؟ 

همچنین ضمن بررسی دقیق صندوق طلا، شما را با مزایا، معایب و روش‌های سرمایه‌گذاری در این ابزار مالی کارآمد آشنا می‌کنیم. اگر آماده‌اید تا یک سرمایه‌گذاری حرفه‌ای و بی‌دردسر را در بازار طلا تجربه کنید، با ما در این مقاله همراه باشید.

در صورتی که می‌خواهید مهم‌ترین مطالب این مقاله را به‌صورت صوتی بشنوید، پادکست این محتوا را نیز آماده کرده‌ایم تا بدون هیچ دغدغه‌ای از تمام نکات مهم صندوق سرمایه گذاری طلا مطلع شوید.

صندوق طلا در بورس چیست؟

صندوق‌ طلا، نوعی صندوق‌ سرمایه‌گذاری کالایی است که در بازار بورس اوراق بهادار معامله می‌شود.صندوق های طلا در بورس، سرمایه‌های خرد افراد مختلف را جمع‌آوری کرده و توسط مدیران متخصص در سبدی از دارایی‌های مرتبط با طلا، از جمله سکه، شمش و اوراق بهادار مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. هدف نهایی این صندوق‌ها، کسب حداکثر سود از نوسانات بازار طلا برای سرمایه‌گذاران، بدون نیاز به خرید فیزیکی طلا است. 

توجه داشته باشید که شناخت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و آشنایی با سازو کار آن‌ها می‌تواند برای درک هرچه بهتر صندوق سرمایه گذاری طلا به شما کند. بنابراین اگر با صندوق‌های سرمایه‌گذاری آشنایی ندارید، حتما مقاله زیر را مطالعه کنید.

صندوقهای طلا، نوعی صندوق بورسی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در طلا و اوراق بهادار مرتبط با آن هستند.

link مقاله پیشنهادی : صندوق سرمایه گذاری چیست؟

دارایی‌های موجود در پرتفوی صندوق طلا چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با جمع‌آوری وجوه خرد از افراد مختلف، اقدام به سرمایه‌گذاری در انواع دارایی‌ها با هدف کسب سود می‌کنند. پرتفوی صندوق طلا شامل مجموعه‌ای از دارایی‌ها می‌شود که توسط این صندوق خریداری شده‌اند و به طور عمده شامل موارد زیر می‌شوند:

  • گواهی سپرده کالایی سکه طلا

این گواهی‌ها نشان‌دهنده مالکیت مقدار معینی از سکه طلا هستند که در یک انبار مشخص و مورد تایید بورس کالا نگهداری می‌شود. معمولاً بخش عمده‌ای از سرمایه صندوق طلا در این گواهی‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود.

  • گواهی سپرده شمش طلا

مشابه گواهی‌های سکه طلا، این گواهی‌ها نشان‌دهنده مالکیت شمش‌های طلا هستند که در انبارهای مورد تایید بورس کالا نگهداری می‌شوند.

  • سلف سکه طلا

قراردادهای پیش‌خرید سکه طلا که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد در آینده سکه طلا را با قیمتی مشخص دریافت کنند.

  • دارایی‌های کم‌ریسک

بخشی از سرمایه صندوق های طلا (حدود 10 تا 30 درصد) در دارایی‌های کم‌ریسک مانند سپرده‌های بانکی، اوراق با درآمد ثابت و سایر ابزارهای مالی با ریسک پایین سرمایه‌گذاری می‌شود.

وجود دارایی‌های کم‌ریسک در پرتفوی صندوق طلا به این دلیل است که این صندوق بتواند علاوه بر بهره‌مندی از افزایش قیمت طلا، ریسک‌های مرتبط با نوسانات شدید بازار طلا را کاهش دهد. 

این ترکیب به مدیران صندوق امکان می‌دهد تا بازدهی مناسبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنند و در عین حال، با حفظ نقدشوندگی کافی در صندوق، به سرمایه‌گذاران این اطمینان را بدهد که در صورت نیاز به پول خود، به راحتی می‌توانند واحدهای صندوق را به پول نقد تبدیل کنند.

نمودار دارایی صندوق سرمایه‌گذاری طـلا

آیا ترکیب دارایی تمام صندوق های طلا یکسان است؟

احتمالا این سوال برای شما به‌وجود آمده باشد که تفاوت صندوق های طلا با یکدیگر چیست؟ برای روشن شدن این موضوع باید بدانید که مانند تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگر، ترکیب دارایی‌های صندوق های طلا با یکدیگر متفاوت است. برخی از صندوق‌ها درصد بالایی از دارایی‌های خود را به خرید گواهی سپرده سکه اختصاص می‌دهند، در حالی که دیگر صندوق‌ها بیشتر دارایی‌های خود را بر پایه شمش طلا قرار داده‌اند.

مزایا و معایب صندوق طلا چیست؟

صندوق سرمایه گذاری طلا دارای مزایای متعددی است که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذاب باشند. این مزایا عبارتند از:

  • امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ اندک

صندوق طلا امکان سرمایه‌گذاری با سرمایه‌ اندک را برای افراد فراهم می‌کند. زیرا حداقل مبلغ خرید صندوق سرمایه گذاری طلا، تنها ۱۰۰ هزار تومان است. درحالی‌که خرید سکه طلا، شمش طلا یا حتی طلای زینتی نیاز به هزینه‌های میلیونی خواهد داشت.

  • قابل معامله بودن در بورس

یکی از ویژگی‌های صندوق طلا این است که قابلیت معامله در بازار بورس را دارد. بنابراین این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد تا از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری خود و به‌صورت کاملا آنلاین، اقدام به خرید و فروش واحدهای آن کنند. بنابراین دیگر نیازی به مراجعه حضوری و صرف وقت زیاد برای معامله طلا نخواهید داشت.

  • رفع مشکلات نگهداری فیزیکی طلا و سکه

با سرمایه گذاری در صندوق طلا، مشکلات خرید فیزیکی طلا از جمله حمل کرد‌ن، نگهداری در مکانی امن، احتمال کلاهبرداری، سرقت و تقلب در اصالت کالا از بین می‌رود. 

  • کاهش هزینه‌های معاملات

خرید طلای فیزیکی دارای کارمزد و مالیات است، در صورتی که صندوق های طلا معاف از مالیات بوده و کارمزد بسیار اندکی دارند

  • نقدشوندگی مناسب

صندوق های طلا دارای نقدشوندگی بالایی هستند و سرمایه‌گذاران می‌توانند سرمایه خود را در هر زمان که تمایل داشته باشند و به راحتی از صندوق خارج کرده و به وجه نقد تبدیل کنند. 

  • فروش راحت

گاهی ممکن است نیاز داشته باشید که مبلغی کمتر از ارزش یک سکه، شمش طلا یا حتی طلای زینتی خود را نقد کنید. این کار از طریق فروش طلای فیزیکی دشوار است و ممکن است هزینه‌های معامله را برای شما افزایش دهد.

اما صندوق های طلا این مشکل را حل می‌کنند. شما می‌توانید در هر زمان که بخواهید، واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلای خود را به فروش ر‌ساند‌ه و مبلغ مورد نظر خود را دریافت کنید. حتی اگر این مبلغ کمتر از ارزش یک سکه یا شمش طلا باشد؛ زیرا هر واحد از صندوق سرمایه گذاری طلا مبلغ کمی دارد.

  • مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه و شمش طلا علاوه بر مزایای ذکر شد‌ه، امکان بهره‌مندی از تخصص و تجربه مدیران حرفه‌ای صندوق را نیز برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند.

مدیران صندوق می‌توانند در زمان‌ رونق بازار طلا، تا ۹۰ درصد دارایی صندوق را به سرمایه‌گذاری در سکه طلا، شمش طلا و اوراق مشتقه آن اختصاص دهند. در زمان رکود نیز، می‌توانند منابع طلای صندوق را به ۷۰ درصد کاهش داد‌ه و ۳۰ درصد مابقی را به اوراق با درآمد ثابت تخصیص دهند. این اقدام باعث می‌شود که ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه تا حدودی مدیریت شود.

مزایای صندوق طـلا

صندوق طلا بهتر است یا سکه؟!

اگرچه مزایایی که برای صندوق طلا مطرح شد، این ابزار مالی را به یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری پرمخاطب تبدیل کرده است، اما مهم‌ترین مزیت آن را می‌توان در مقایسه صندوق های طلا با خرید طلای فیزیکی مشاهده کرد.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های خرید طلای فیزیکی، پرداخت مالیات و اجرت آن در هر خرید و فروش است. این هزینه‌ها می‌توانند سود حاصل از سرمایه‌گذاری در طلا را به طور قابل توجهی کاهش دهند و به خصوص برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، غیراقتصادی باشند.

اگرچه خرید طلای دست دوم و آب‌شده می‌تواند راهی برای کاهش هزینه‌های مالیات و اجرت باشد، اما ریسک عدم اطمینان از اصالت کالا را به همراه دارد. تشخیص طلای اصل از طلای تقلبی با عیار پایین، به خصوص برای افراد غیرمتخصص، کار دشواری است و خرید طلای تقلبی می‌تواند ضررهای مالی قابل توجهی به همراه داشته باشد. به‌صورت کلی، خرید و فروش طلا و سکه با ریسک‌هایی مانند موارد زیر همراه است:

  • ریسک گم شد‌ن
  • دزدید‌ه شد‌ن طلا و سکه
  • ریسک عدم اصالت طلا
  • هزینه زیاد اجرت ساخت در طلای زینتی
  • کسر هزینه‌‌های اضافی مانند اجرت در زمان فروش
  • عدم امکان خرید طلای فیزیکی با مبلغ اندک
  • پرداخت هزینه‌های مازاد مانند اجرت ساخت، سود فروشنده و مالیات

بنابراین به دلیل مشکلات و ریسک‌های گفته‌شده، سرمایه‌گذاری در طلای فیزیکی اغلب آسان نیست. در حالی که صندوق سرمایه گذاری طلا با حذف ریسک‌ها و مشکلات فوق، راه‌حل ساده‌ای را برای کسب سود متناسب با ارزش طلا، به افراد علاقه‌مند ارائه می‌کنند.

در واقع صندوق طلا، امکان سرمایه‌گذاری در طلا را بدون خرید فیزیکی آن به سرمایه‌گذار می‌دهد و روشی مطمئن با بازدهی حتی بالاتر از طلا برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند.

صندوق‌های طـلا، راهی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در طلا با مزایایی مانند نقدینگی بالا، تنوع‌سازی سبد دارایی و کاهش ریسک است.

معایب صندوق طلا چیست؟

با وجود مزایای زیادی که گفته شد، سرمایه گذاری در صندوق طلا نیز محدودیت‌هایی دارد که باید در نظر گرفته شوند:

  1. هزینه‌ها: صندوق های طلا شامل کارمزد مدیریتی سالانه و کارمزد خرید و فروش می‌شوند که می‌تواند بر بازدهی سرمایه‌گذاری تأثیر بگذارد. اگرچه این مبلغ بسیار کمتر از هزینه‌های سود فروشنده و اجرت در طلای فیزیکی است.
  2. عدم تطابق با قیمت طلا: قیمت واحدهای صندوق های طلا به طور کامل منعکس کننده قیمت طلای فیزیکی نیست.
  3. عدم مالکیت فیزیکی طلا: با سرمایه‌گذاری در صندوق های طلا، شما مالکیت فیزیکی طلا را ندارید. به همین دلیل، اگر داشتن طلا به صورت فیزیکی برای شما اهمیت دارد، صندوق طلا گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.

ریسک صندوق طلا چیست؟

صندوق های طلا یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار هستند. این سازمان، بر عملکرد این صندوق‌ها نظارت دارد و در صورت بروز هرگونه مشکل، نسبت به رفع آن اقدام می‌کند. به همین دلیل، صندوق های طلا امنیت بسیار بالایی دارند.

همچنین صندوق های طلا به دلیل ارزندگی بالا و وجود بازارگردان، دارای نقدشوندگی مناسبی هستند و سرمایه‌گذاران برای خروج سرمایه خود از این نوع از صندوق‌ها مشکلی نخواهند داشت.

تنها ریسک صندوق طلا، نوسان قیمت طلا است. بازدهی این صندوق‌ها نیز به قیمت اونس جهانی و نرخ روز ارز برای تبدیل قیمت آن به ریال وا‌بسته است. با این‌حال، نمودار سال‌های گذشته نشان می‌دهد که برآیند نوسانات بلندمدت در این بازار مثبت و سرمایه‌گذاری در آن سودآور بود‌ه است. 

صندوق‌های طـلا تحت نظارت سازمان بورس با امنیت بالا، نقدینگی مناسب و بازدهی مثبت بلندمدت، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در طـلا هستند.

صندوق طلا مناسب چه کسانی است؟

صندوق های طلا برای گروه‌های مختلفی از سرمایه‌گذاران مناسب هستند:

  • سرمایه‌گذاران با دید بلندمدت: بازدهی صندوق های طلا با قیمت طلا و ارز ارتباط مستقیم دارد. بنابراین، سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها برای افرادی مناسب است که به سرمایه‌گذری در این بازارها علاقه‌مند هستند و ریسک‌پذیری بالایی دارند.
  • سرمایه‌گذاران با دانش و تجربه کم: صندوق های طلا می‌توانند نسبت به طلای فیزیکی ریسک کمتری داشته باشند. زیرا مدیران صندوق‌ها با استفاده از دانش و تجربه خود، نوسانات قیمت طلا را مدیریت می‌کنند. علاوه بر این، طلا به‌عنوان یک دارایی ضد تورم شناخته می‌شود و قرار داد‌ن صندوق های طلا در سبد سرمایه‌گذاری، می‌تواند به حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم کمک کند.
  • سرمایه‌گذاران با نقدینگی کم: صندوق های طلا به افراد این امکان را می‌دهند تا با مبالغ کمتری نسبت به خرید طلای فیزیکی در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند. زیرا حداقل مبلغ خرید صندوق طلا تنها 100 هزار تومان است. 
  • افراد نگران امنیت فیزیکی طلا: کسانی که نگران امنیت نگهداری طلای فیزیکی هستند، می‌توانند با سرمایه‌گذاری در صندوق های طلا این نگرانی را از بین ببرند. صندوق‌ها تحت نظارت سازمان بورس قرار دارند و نیازی به نگهداری فیزیکی توسط سرمایه‌گذار ندارند.

با وجود دسته‌بندی‌هایی که برای افراد علاقه‌مند به خرید صندوق طلا مطرح شد، اما طرفداران این ابزار مالی تنها محدود به دسته‌بندی‌های فوق نمی‌شوند. امروزه بسیاری از افراد، حتی افرادی که روش‌های سرمایه‌گذاری متفاوتی مانند خرید ملک، خودرو و… را برای خود انتخاب کرده‌اند، بخشی از سرمایه‌شان را به خرید طلا اختصاص می‌دهند.

زیرا اضافه کردن طلا به سبد سرمایه‌گذاری به عنوان یک دارایی مستقل و غیر مرتبط با بازارهای دیگر می‌تواند به تنوع‌بخشی و کاهش ریسک کلی سبد سرمایه‌گذاری کمک کند. به همین دلیل، اغلب مشاوران اقتصادی پیشنهاد می‌دهند که حتما بخشی از سرمایه خود را به‌صورت طلا نگهداری کنید.

بهترین زمان خرید صندوق طلا چه زمانی است؟

تعیین بهترین زمان برای خرید صندوق طلا به عوامل متعددی بستگی دارد و نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه افراد پیچید. با این حال، می‌توان با در نظر گرفتن برخی از فاکتورهای کلیدی، زمان‌های مناسب‌تری را برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها انتخاب کرد. برخی از مهم‌ترین فاکتورها شامل موارد زیر می‌شود:

  • در زمان تورم: خرید طلا می‌تواند ارزش سرمایه شما را در برابر تورم حفظ کند. به همین دلیل، معمولا در زمان‌هایی که نرخ تورم در حال افزایش است، تقاضا برای خرید طلا افزایش می‌یابد و قیمت آن نیز بالا می‌رود. در این شرایط، سرمایه‌گذاری در صندوق های طلا می‌تواند سودآور باشد.
  • در زمان نااطمینانی سیاسی: معمولا در زمان نااطمینانی سیاسی، مانند جنگ یا تنش‌های بین‌المللی، تقاضا برای خرید طلا به عنوان یک دارایی امن افزایش یافته و قیمت آن بالا می‌رود.
  • کاهش قیمت طلا: اگر قیمت طلا در حال کاهش باشد، می‌تواند فرصتی مناسب برای خرید صندوق های طلا با قیمت پایین‌تر باشد.

به‌علاوه، برای یافتن بهترین زمان خرید صندوق طلا، می‌توان با استفاده از علم اقتصاد کلان و تحلیل تکنیکال به بررسی متغیرهایی مانند تورم، نرخ بهره، پایه پولی، و سیاست‌های پولی و مالی و وضعیت کلی اقتصاد ایران پرداخت و با بررسی نمودارها و الگوهای قیمتی، نقاط مناسب برای ورود و خروج از سرمایه‌گذاری را تشخیص داد. 

بازدهی صندوق طلا در ایران چگونه است؟

در صندوق پشتوانه طلا، ارزش صندوق وابسته به قیمت طلا خواهد بود. در واقع صندوق در اوراق مبتنی بر فلز طلا سرمایه‌گذاری کرده و با افزایش قیمت آن‌ها بازدهی کسب می‌کنند. 

بنابراین بازدهی صندوق های طلا در ایران به عوامل مختلفی از جمله تغییرات قیمت جهانی طلا، نرخ ارز، سیاست‌های اقتصادی و مالی داخلی و وضعیت کلی بازارهای مالی بستگی خواهد داشت. 

همچنین بازدهی صندوق های طلا متناسب با دارایی موجود در پرتفوی آن‌ها خواهد بود. همان‌طور که قبل‌تر مطرح شد، برخی از صندوق های طلا عمده دارایی خود را در گواهی سپرده کالایی سکه طلا و برخی دیگر عمده دارایی خود را روی گواهی سپرده کالایی شمش طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین بازدهی صندوق های طلا می‌تواند در زمان‌های مختلف، با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

صندوق‌هایی که بیشتر در گواهی سپرده سکه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در دوره‌های صعودی قیمت طلا، به دلیل وجود حباب سکه، بازدهی بیشتری خواهند داشت. اما در دوره‌های نزولی، ارزش این صندوق‌ها نیز با سرعت بیشتری کاهش می‌یابد.

چگونه صندوق طلا بخریم؟

در حال حاضر، تمامی صندوق های کالایی مبتنی بر سکه طلا، قابل معامله در بورس (ETF) هستند. لذا امکان خرید و فروش واحدهای آن، تنها برای افرادی که دارای کد بورسی هستند، مهیاست. اگر نمی‌دانید این کد چیست یا چگونه می‌شود آن را دریافت کرد، حتما مقاله زیر را مطالعه کنید:

link مقاله پیشنهادی : کد بورسی چیست؟

برای انجام معاملات واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا می‌توانید پس از دریافت کد بورسی، در یکی از کارگزاری‌های فعال در بازار بورس ایران ثبت‌نام کنید. سپس امکان خرید و فروش واحدهای صندوق را از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری خود و به‌صورت کاملا آنلاین خواهید داشت.

در نظر داشته باشید که این امکان در کارگزاری کاریزما نیز مهیاست. بنابراین اگر قصد ثبت‌نام در کارگزاری را دارید، می‌توانید از طریق لینک زیر و به‌صورت کاملا رایگان در کارگزاری کاریزما ثبت‌نام کنید:

ثبت نام در کارگزاری کاریزما

زمان خرید و فروش صندوق طلا در بورس

ساعت خرید و فروش صندوق طلا در بورس از ساعت ۱۲:۰۰ الی ۱۵:۰۰ روزهای شنبه الی چهارشنبه (به‌جز تعطیلات رسمی) است. همچنین پیش‌گشایش آن از ساعت ۱۱:۳۰ الی ۱۲:۰۰ انجام می‌شود. برای خرید و فروش نماد صندوق های طلا کافی است، در ساعت معامله صندوق طلا وارد سامانه‌ معاملاتی  کارگزاری خود شد‌ه و نام نماد مدنظر را جست‌وجو کنید تا پس از مشاهده تابلو معاملات آن، سفارش خرید خود را ثبت نمایید. 

کارمزد صندوق طلا چیست؟

کارمزد خرید و کارمزد فروش صندوق طلا به میزان ۰.۰۰۱۲۵ از مبلغ معامله خواهد بود و مجموع کارمزدهای خرید و فروش واحدهای صندوق طلا، ۰.۰۰۲۵ از مبلغ معامله می‌شود. برای مثال، در صورت خرید ۱۰۰ میلیون تومان از واحدهای هر صندوق طلا بورس، ۱۲۵ هزار تومان کارمزد صندوق طلا پرداخت خواهید کرد.

دامنه نوسان صندوق طلا چیست؟

برای معاملات صندوق های طلا، دا‌منه نوسان ۱۰ درصدی در نظر گر‌فته شد‌ه است. به بیان ساده‌تر، قیمت واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلا در یک روز کاری نمی‌تواند بیش از ۱۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد. بنابراین، اگر قیمت سکه و شمش طلا در بازار به میزان بیش از ۱۰ درصد در یک روز تغییر کند، امکان این میزان تغییر در صندوق های طلا وجود نخواهد داشت.

این موضوع باعث می‌شود که در زمان افزایش قیمت‌های ناگهانی سکه و شمش طلا در کوتاه مدت، تفاوت قیمتی بین این دو ابزار و صندوق های طلا ایجاد شود. البته این تفاوت قیمتی در بلندمدت جبران شد‌ه و در نهایت تغییرات صندوق های طلا با سکه و شمش طلا منطبق می‌شود.

دامنه نوسان صند‌وق‌‌ها‌ی طـلا، مانع نوسانات شدید قیمتی آن‌‌ها و ایجاد تفاوت قیمت با سکه و طـلا در کوتاه‌مدت می‌شود، اما این تفاوت در بلندمدت جبران خواهد شد.

لیست صندوق‌ های طلا در بورس ایران

در حال حاضر 13 صندوق سرمایه گذاری طلا در ایران فعال هستند که شامل موارد زیر می‌شوند: 

  • صندوق کهربا
  • صندوق زرین آگاه ( با نماد مثقال)
  • صندوق لوتوس (با نماد طلا)
  • صندوق سکه طلای کیان (با نماد گوهر)
  • صندوق عیار مفید (با نماد عیار)
  • صندوق پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان نماد (با نماد زر)
  • صندوق کیمیا زرین کاردان (با نماد گنج)
  • صندوق مبتنی بر طلای صبا (با نماد نفیس)
  • صندوق زرفام آشنا (با نماد زرفام)
  • صندوق سرمایه گذاری تابان تمدن (با نماد تابش)
  • صندوق سرمایه گذاری زاگرس (با نماد جواهر)
  • صندوق سرمایه گذاری آسمان آلتون (با نماد آلتون)
  • صندوق طلای نهایت نگر (با نماد معاملاتی ناب)

برای مشاهده و بررسی تمام صندوق های طلا در بورس ایران، می‌توانید به سایت فیپیران مراجعه نمایید. همچنین در این سایت امکان مشاهده بازدهی صندوق‌ها و مقایسه آن‌ها را نیز برای انتخاب بهترین صندوق طلا خواهید داشت.

صندوق طلا کهربا کاریزما؛ راهکاری برای کسب سود از طلا بدون دردسرهای همیشگی

صندوق طلای کهربا فعالیت خود را در مرداد ماه سال 1400 آغاز کرده است و یکی از صندوق های طلا در بورس ایران، با مدیریت شرکت سبدگردان کاریزما است. این صندوق که به طور خاص بر سرمایه‌گذاری در طلا تمرکز دارد، از نوع صندوق‌های قابل معامله (ETF) در بورس است که به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا به راحتی و با هزینه‌های کمتری نسبت به خرید طلای فیزیکی، در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند. 

این صندوق یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال سرمایه‌گذاری در طلا با هزینه‌های کمتر و امنیت بیشتر هستند؛ زیرا این صندوق با توجه به ویژگی‌های نقدشوندگی بالا، شفافیت و دسترسی آسان، می‌تواند به عنوان تمام یا بخشی از سبد سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار بگیرد. 

خرید صندوق طلا کهربا

دوره ویدئویی صندوق طلا چیست؟

اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره صندوق های طلا در بورس و آموزش روش سرمایه گذاری در صندوق طلا دارید، مشاهده ویدئوی آموزشی زیر که بخشی از دوره خرید طلا از طریق بازار سرمایه است، می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم پیش از شروع سرمایه‌گذاری در صندوق طلا، ویدئوی زیر را مشاهده نمایید.

کلام پایانی در پاسخ به سوال صندوق طلا چیست و چرا باید در پرتفوی سرمایه‌گذاری شما باشد؟ 

در این مقاله به بررسی سوال صندوق طلا چیست؟ پرد‌اخته شد. صندوق طلا یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری در بازار بورس است که به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا به‌صورت غیر مستقیم و با بهره‌مندی از تخصص و دانش تحلیل‌گران، در طلا سرمایه‌گذاری کنند. 

تمامی صندوق های طلا در بورس، قابل معامله هستند و معاملات آن‌ به‌صورت آنلاین و از طریق سامانه معاملاتی انجام می‌شود. لذا سرمایه‌گذاری در این نوع از صندوق‌ها نیاز به داشتن کد بورسی دارد. همین‌طور ساعت معامله صندوق طلا هم از ساعت 12 تا 15 روزهای شنبه تا چهارشنبه است. 

از مزایای صندوق سرمایه گذاری طلا، می‌توان به کارمزد اندک، حذف ریسک نگهداری، بهره‌مندی از تخصص تحلیل‌گران، نیاز به سرمایه اندک و… اشاره کرد. 

سوالات متداول

صندوق سرمایه گذاری طلا، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که عمده دارایی خود (حداقل 70 درصد) را صرف سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مرتبط با طلا، از جمله گواهی سپرده کالایی سکه، شمش و سایر اوراق بهادار مبتنی بر طلا می‌کند. به همین دلیل، بازدهی آن متناسب با بازدهی طلا خواهد بود.

صندوق های طلا قابلیت معامله در بازار بورس را دارند. به همین دلیل امکان خرید و فروش واحدهای آن‌ها به‌صورت کاملا آنلاین و از طریق سامانه معاملاتی تمام کارگزاری‌های فعال بورس ایران مهیاست. برای سرمایه گذاری در صندوق طلا، باید دارای کد بورسی بوده و در یکی از کارگزاری‌ها ثبت‌نام کرده باشید.

حداقل مبلغ خرید صندوق طلا، 100 هزار تومان به‌علاوه مبلغ کارمزد خرید است. کارمزد سفارش خرید و فروش صندوق طلا، به میزان ۰.۰۰۱۲۵ از مبلغ معامله است. یعنی برای خرید 100 هزار تومان صندوق طلا، 125 تومان کارمزد می‌پردازید.

حداقل 70 درصد دارایی صندوق طلا شامل گواهی سپرده کالایی سکه طلا، گواهی سپرد کالایی شمش طلا، اوراق بهادار مبتنی بر طلا مانند سلف طلا و حداکثر 20 درصد پرتفوی این صندوق‌ها، شامل اوراق با درآمد ثابت می‌شود.

سود صندوق های طلا براساس نوسان قیمت سکه و طلا تعیین می‌شود و سود تضمین شده‌ای ندارند.

سود صندوق سرمایه گذاری طلا در واقع در ارزش هر واحد است. یعنی شما با خرید واحدهای صـندوق طلا و تغییر قیمت هر واحد سود خواهید کرد.

خیر، برای این کار باید به سراغ گواهی سکه طلا بروید.

نقدشوندگی صندوق های طلا با توجه به وجود بازارگردان، بسیار بالاست.

دامنه نوسان صندوق های طلا ۱۰ درصد تعیین شد‌ه است.

عمده دارایی صندوق‌های طلا، گواهی سپرده کالایی سکه طلا و گواهی سپرده کالایی شمش طلا است. بنابراین، با توجه به صندوق طلای مدنظر، پشتوانه صندوق می‌تواند سکه طلا یا شمش طلا باشد.

کارمزد خرید و کارمزد فروش صندوق طلا به میزان ۰.۰۰۱۲۵ از مبلغ معامله خواهد بود. یعنی مجموع کارمزدهای خرید و فروش واحدهای صندوق طلا، به میزان ۰.۰۰۲۵ از مبلغ معامله می‌شود.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 دیدگاه برای این مطلب

  1. حمید ۲ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    کارمزد صندوق کهربا چقدر است؟

    ۲ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۳ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ

      سلام و درود، کارمزد خرید این صندوق 0.12% می‌باشد.

      ۳ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ
      1. پیمان ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2 پاسخ

        درود چگونه میتوانم اقدام کنم و اینکه حداقل سرمایه گذاری چقدر؟

        ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2 پاسخ
        1. بهارک آقائی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

          برای شروع سرمایه گذاری در طلا باید در ابتدا اقدام به دریافت کد بورسی کنید. سپس در یکی از کارگزاری معتبر بورس مثل کارگزاری کاریزما ثبت نام کنید و با ورود به پنل کاربری خود شروع به خرید و فروش صندوق طلا با هر مبلغی از سرمایه کنید.

          ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        2. رضا ۲۳ خرداد ۱۴۰۳

          سلام. ممنونم از مقاله خوبتون. چطور میتونم صندوق طلا رو به سکه واقعی و فیزیکی تبدیل کنم؟

          ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
  2. حمید آقایی ۳۰ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    ممنون از اطلاعات کاملتون به نظر طلا یکی از بهترین سرمایه گذاری هاست، توی مجله اقتصاد آفرین هم یه مطلبی میخوندم در همین خصوص، نوشته بود به طور کلی سود این سرمایه‌گذاری هم راستا با رشد قیمت طلا و دلاره که توی کشور ما خیلی مهمه

    ۳۰ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۳۰ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ

      سلام و درود، خوشحالیم که مطالب کاریزما برای شما مخاطب عزیز مفید و آموزنده بودند 🙏

      ۳۰ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ
      1. جعفر ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ 1 پاسخ

        من تازه سرمایه گذاری کردم ولی جواب دهی خوبی داره ممنون

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ 1 پاسخ
        1. بهارک آقائی ۳۰ بهمن ۱۴۰۲

          👌👌👌

          ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
  3. فاطمه نجفی ۲۳ خرداد ۱۴۰۳

    صندوق طلا مطمئنه؟ میشه هر موقع بخوام پولمو بردارم؟

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
  4. توتو ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    مبنای قیمت صندوق های طلا سکه امامیه یا بهار آزادی؟

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ

      با سلام
      عمده دارایی‌های صندوق‌های طلا به خرید اوراق سکه طلا و شمش طلا اختصاص داده می‌شود. ارزش واحدهای این صندوق بر اساس قیمت سکه طلا، شمش طلا و گواهی سپرده کالایی سکه طلا در بورس کالا تعیین می‌شود. توجه داشته باشید که دارایی پایه گواهی سپرده کالایی سکه طلا در بورس کالا، سکه تمام بهار آزادی است.

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ
      1. مهدیار ۲۶ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

        سلام. من هرماه حدودن 5 تومن از درامدم اضافه میمونه میخواستم بدونم اگ الان ی صندوق بگیرم خب طبق اون 5 تومن با کارمزدی ک کم میشه بم سود میده بعدش ماه بعد 5 تومن دیگه اومد دستم میتونم رو همون صندوق اضافه کنم بعد اینجوری یجورایی سود مرکب بگیرم یا ن این امکانش نیست و باید ی صندوق دیگه بگیرم؟

        ۲۶ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
        1. الهه آهی ۱ مرداد ۱۴۰۳

          سلام مهدیار عزیز
          بله شما می‌تونید هر کدوم از صندوق‌های طلا که مدنظرتون هست رو خریداری کنید و هر ماه مجددا از همون صندوق یا صندوق‌های دیگه خرید داشته باشید. درواقع محدودیتی در تعداد خرید و فروش شما برای صندوق‌های طلا نیست. در نظر داشته باشید که پشتوانه صندوق‌های طلا، گواهی سپرده کالایی سکه و شمش طلا هست و بازدهی این صندوق‌ها بر اساس بازدهی سکه و شمش طلا تعیین میشه. به همین دلیل این صندوق‌ها بدون ریسک نیستند و پرداخت سود نقدی ماهانه ندارند.

          ۱ مرداد ۱۴۰۳
  5. پدرام ۲۳ خرداد ۱۴۰۳

    سلام خسته نباشید. صندوق های طلا هم افزایش سرمایه دارن؟ من 5 سال پیش از این صندوق خریدم دیگه چک نکردم. تعدادش بیشتر شده؟

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
  6. حمید ا ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    مقاله عالی بود. سود سکه بیشتر هست یا صندوق طلا؟

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۲۷ خرداد ۱۴۰۳

      با سلام
      حمید عزیز، بازدهی صندوق‌های طلا در بلند مدت بسیار نزدیک به بازدهی سکه طلا هستند. برای بررسی بازدهی صندوق‌ های طلا، می‌توانید به سایت فیپیران یا سایت صندوق طلا مد نظر مراجعه نمایید.

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.