محاسبه قیمت طلا در ایران چگونه انجام می‌شود؟

محاسبه قیمت طلا در ایران چگونه انجام می‌شود؟

محاسبه قیمت طلا
اقتصاد

آگاهی از نحوه محاسبه قیمت طلا​ به علاقه‌مندان این فلز ارزشمند کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری اقدام به خرید یا سرمایه‌گذاری کنند. همچنین شناخت دقیق روش‌های محاسبه قیمت طلا و سکه به خریداران کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری بگیرند و از احتمالات ریسک و سود و زیان آگاه شوند.

در این مقاله از کاریزما لرنینگ به آموزش نحوه محاسبه قیمت طلا و نکات مربوط به آن می‌پردازیم. به کمک این اطلاعات شما می‌توانید تغییرات بازار طلا را درک کرد‌ه و بهترین زمان برای خرید یا فروش طلا را انتخاب کنید.

اصطلاحات رایج در محاسبه قیمت طلا و سکه

پیش از ورود به موضوع محاسبه قیمت طلا و سکه، آشنایی با اصطلاحات رایج این بازار ضروری است. در این بخش از مقاله، به مفاهیم کلیدی مانند عیار، اونس، مظنه طلا و نرخ برابری دلار می‌پردازیم تا درک فرمول‌های محاسبه قیمت طلا برای شما آسان‌تر شود.

۱- عیار طلا و سکه

عیار نشان‌دهنده درصد خلوص طلا است. به عبارت دیگر، به نسبت طلای خالص به وزن کل قطعه طلا، عیار می‌گویند. برای مثال، عیار سکه بهار آزادی ۹۰۰ در هزار یا ۲۲ است یعنی در هر کیلوگرم سکه بهار آزادی، ۹۰۰ گرم طلای خالص و ۱۰۰ گرم فلزات دیگر وجود دارد.

۲- اونس طلا

هر اونس طلا معادل ۳۱.۱۰۳۴۳۱ گرم طلای ۲۴ عیار (۹۹۹.۹ از ۱۰۰۰) است.

۳- مظنه طلا

مظنه طلا قیمت ۴.۶۰۸ گرم طلای ۱۷ عیار (یا ۷۰۵ از ۱۰۰۰) را نشان می‌دهد.

تاثیر مظنه طلا در محاسبه قیمت طلا

عوامل موثر در قیمت طلا

۴ عامل تاثیرگذار در محاسبه قیمت طلای فیزیکی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • اجرت ساخت طلا 

اجرت ساخت طلا، به هزینه‌ای گفته می‌شود که طلافروش یا جواهرساز در ازای ساخت قطعات طلا یا جواهرات از مشتری دریافت می‌کند. عواملی مانند پیچیدگی و ظرافت طرح، نوع نگین و سنگ‌های قیمتی، شهرت و برند طلافروش و … بر اجرت ساخت طلا تاثیر می‌گذارند.

  • وزن طلای خام

طلای خام به ارزش ذاتی فلز طلا بدون احتساب اجرت ساخت و سود طلافروشی اشاره دارد. به عبارت دیگر، قیمت طلای خام نشان می‌دهد که هر گرم طلای خالص، بدون در نظر گرفتن ظرافت، طراحی یا برند، چقدر ارزش دارد. هرچه طلای مورد نظر برای خریداری سنگین‌تر باشد، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.

  • سود طلافروش

سود طلافروشان، یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت نهایی طلا و جزئی از فرمول محاسبه قیمت طلا است که هرساله توسط اتحادیه طلافروشان تعیین می‌شود. در حال حاضر میزان سود طلافروشان ۷ درصد است و آن‌ها مجاز به استفاده از این سود در قیمت‌گذاری طلا هستند. سود طلافروشان از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

۰/۰۷ × (قیمت طلا + اجرت ساخت) = سود طلا فروش

  • مالیات بر ارزش افزوده

با تصویب قانون جدید مالیات ارزش افزوده، مبلغ طلا از پرداخت مالیات معاف شد و مالیات ۹ درصدی فقط به اجرت ساخت و سود فروشندگان طلا تعلق می‌گیرد. لذا خریداران طلا تنها برای خدمات ارائه شد‌ه توسط طلا فروش، مانند ساخت طلا یا سود فروش، مالیات پرداخت می‌کنند.

به اجرت ساخت و سود فروشندگان طلا، اجرت ۹ درصد تعلق می‌گیرد.

محاسبه قیمت طلا برای خرید

روش‌های بسیاری برای خرید طلای فیزیکی وجود دارد. با اینکه بسیاری از افراد علاقه به خرید طلاهای زینتی با عیار ۱۸ و ۲۴ دارند، اما خرید سکه طلا، شمش طلا، طلای دست دوم، آب‌شده و شکسته نیز متداول و مرسوم است. در ادامه مقاله به بررسی این مواد می‌پردازیم:

محاسبه قیمت طلا ۱۸عیار چگونه است؟

قیمت طلای خام بر اساس وزن و عیار آن محاسبه می‌شود. عیار به مقدار طلا موجود در هر ۲۴ قسمت از یک کیلوگرم طلا اشاره دارد. بنابراین، طلا ۱۸ عیار به این معنی است که در هر ۲۴ قسمت از یک کیلوگرم طلا، ۱۸ قسمت از آن طلا است و بقیه آن از جنس فلزات دیگر است.

برای محاسبه قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار، ابتدا باید مظنه آن را به دست آورد. مظنه طلا به معنای قیمت یک مثقال (۴.۶۰۸۳ گرم) طلای ۱۷ عیار و تحت تاثیر قیمت اونس جهانی و قیمت دلار آزاد است. مظنـه طلا از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

۹.۵۷۴۲ ÷ (قیمت هر اونس در بازار جهانی × قیمت دلار آزاد)

توجه داشته باشید که عدد ۹/۵۷۴۲ از تبدیل عیار ۲۴ در بازار جهانی به عیار ۱۷ و همچنین تبدیل اونس به مثقال حاصل‌شد‌ه است.

نحوه تبدیل مظنه طلا به قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار

همان‌طور که اشاره شد‌، «مظنه طلا» اصطلاحی رایج در بازار طلا است که به قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار اشاره دارد. اما سوالی که وجود دارد، این است که اگر قصد خرید طلای ۱۸ عیار را دارید، چطور می‌توانید از مظنه طلا برای محاسبه قیمت آن استفاده کنید؟

برای تبدیل مظنه طلا به گرم طلای ۱۸ عیار، ابتدا مظنه طلا را بر گرم هر مثقال صیرفی یعنی عدد ۴.۶۰۸۳ تقسیم کنید. حاصل این تقسیم، قیمت یک گرم طلای ۱۷ عیار را به شما می‌دهد. سپس برای محاسبه قیمت طلای ۱۸ عیار، قیمت طلای ۱۷ عیار را بر ۷۰۵ یعنی خلوص طلای ۱۷ عیار تقسیم و حاصل را در ۷۵۰ (خلوص طلای ۱۸ عیار) ضرب کنید. در این صورت، عدد نهایی، قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار بر اساس مظنه طلا خواهد بود.

البته توجه داشته باشید که بسیاری از طلافروشان برای محاسبه قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار از روش دیگری استفاده کرده و مظنه را بر عدد ۴/۳۳ تقسیم می‌کنند که تفاوت بسیار اندکی با عدد حاصل از روش اصلی خواهد داشت.

 

فرمول محاسبه قیمت طلا 18 عیار

نحوه محاسبه قیمت طلا با اجرت، مالیات و عیار 18 در تمام طلافروشی‌ها یکسان است. برای محاسبه این نوع طلا، می‌توانید ابتدا ارزش طلای خالص، اجرت ساخت، سود فروشنده و مالیات را به دست آورده و این ۴ مورد را با یکدیگر جمع کنید.

ارزش طلای خالص = وزن طلا × قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار

اجرت ساخت = وزن طلا × اجرت ساخت یک گرم طلا به ریال

سود فروشنده = ۰/۰۷× (ارزش طلای خالص + اجرت ساخت)

مالیات = ۰/۰۹× (سود فروشنده + اجرت ساخت)

قیمت طلا 18 عیار = ارزش طلای خالص + اجرت ساخت + سود فروشنده + مالیات

توجه کنید که مالیات بر ارزش افزوده تنها فقط به اجرت ساخت و سود فروشندگان طلا تعلق می‌گیرد.

محاسبه قیمت طلای 24 عیار

در صورتی که قصد خرید طلای ۲۴ عیار را دارید، می‌توانید قیمت آن را مطابق با فرمول فوق و به همان روشی که برای محاسبه قیمت طلا 18 عیار مطرح شد، به دست آورید. اما توجه داشته باشید که باید در این فرمول، قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار را در نظر بگیرید. در واقع فرمول محاسبه قیمت طلای 24 عیار به صورت زیر خواهد بود:

۹% مالیات بر ارزش‌افزوده + ۷% سود طلا فروش + وزن طلا × (اجرت ساخت یک گرم طلا + قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار)

محاسبه قیمت طلای بدون اجرت

بسیاری از افراد تمایل به سرمایه‌گذاری در طلا را دارند و روشی که برای آن انتخاب می‌کنند، خرید طلای بدون اجرت است. زیرا طلای زینتی نو به دلیل وجود هزینه‌ اجرت، سرمایه‌گذاری مناسبی به شمار نمی‌رود.

طلای بدون اجرت به طلاهای دست‌دوم گفتـه می‌شود. در زمان خرید این نوع از طلا، فروشنده هزینه ساخت را از خریدار دریافت نمی‌کند؛ به همین دلیل، خرید طلای دست دوم به هزینه کمتری نیازمند است. برای محاسبه قیمت طلای بدون اجرت، از فرمول زیر استفاده کنید:

(قیمت هر گرم طلا × وزن طلا) + (۹% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود فروشنده)

محاسبه قیمت شمش طلا

شمش طلا نوعی طلای خام است که حداقل عیار آن برابر با ۹۹۵ و حداکثر عیار آن ۹۹۹.۹ (یا همان ۲۴ عیار) است. هرچه عیار شمش طلا بیشتر باشد، ارزش آن هم بیشتر خواهد شد. قیمت یک گرم شمش طلا با عیار ۹۹۹.۹، بر اساس فرمول زیر محاسبه می‌شود:

(۷۰۵ × ۴.۶۰۸۳) ÷ (۹۹۹/۹ × مظنه طلا)

برای محاسبه قیمت نهایی شمش مد نظر، قیمت هر گرم از شمش را در وزن آن ضرب کنید.

هرچه عیار شمش بیشتر باشد، ارزش آن نیز بیشتر خواهد شد.

نحوه محاسبه قیمت طلا هنگام فروش

روش محاسبه قیمت طلا برای فروش به نوع طلای شما (آب شد‌ه و دست دوم) و هدف خریدار (ذوب کردن یا استفاده مجدد) بستگی دارد. در ادامه، به روش‌های محاسبه برای هر دو حالت می‌پردازیم:

محاسبه قیمت طلای آب شده

محاسبه قیمت طلای آب شد‌ه، فرآیندی ساده است که با چند مرحله به راحتی می‌توان آن را انجام داد. برای محاسبه قیمت طلای آب شد‌ه، ابتدا وزن طلا را بر حسب گرم در خلوص آن ضرب کنید و عدد به دست آمده را بر عدد ۷۵۰ یعنی خلوص طلای ۱۸ عیار تقسیم کنید. سپس عدد بدست آمده را در قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار ضرب می کنیم تا قیمت مقدار طلا آب شد‌ه بدست آید. در نظر داشته باشید که این فرمول برای طلای آب شده با عیار ۱۸ است.

محاسبه قیمت طلای دست دوم

طلای دست دوم معمولا به دو هدف خریداری می‌شود؛ هدف اول ذوب طلای دست دوم و استفاده‍ی مجدد از طلای خام حاصل از ذوب است. اما در روش دوم، خریدار آن را به هدف استفاده مجدد خریداری می‌کند. اینکه طلای دست دوم به چه هدفی خریداری شود در نحوه محاسبه قیمت آن تاثیرگذار خواهد بود. در این متن، به بررسی گام به گام هر روش و نکات مهم پیرامون آن می‌پردازیم.

۱- محاسبه قیمت طلای دست دوم برای ذوب کردن

در این حالت، خریدار به دنبال کسب سود از طریق ذوب کردن و فروش طلای خام است. به همین دلیل، اغلب خریداران عیار طلای دست دوم را ۷۰۵ (۱۷ عیار) در نظر می‌گیرد و تفاوت قیمت طلای ۱۸ عیار و ۱۷ عیار همان سود خریدار خواهد بود. به بیان دیگر، تفاوت قیمت طلای ۱۸ عیار (۷۵۰) و ۱۷ عیار (۷۰۵) سود خریدار را تعیین می‌کند.

در این صورت، قیمت هر یک گرم از طلای ۱۸ عیار شما باید به قیمت یک گرم طلای ۱۷ عیار تبدیل شود که برای این کار از فرمول زیر استفاده می‌کنند:

۷۵۰ ÷ (قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار × ۷۰۵)

۲- محاسبه قیمت طلای دست دوم برای فروش مجدد

در صورتی که طلای دست دوم ظاهر خوبی داشته و امکان استفاده مجدد از آن مهیا باشد، خریدار آن را ذوب نکرده و به دنبال کسب سود از طریق فروش مجدد طلای جلا داد‌ه شد‌ه است. در این صورت ممکن است آن را به قیمت طلای ۱۸ عیار از شما خریداری کند که در این صورت باید وزن طلای خود را در قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ضرب کنید.

محاسبه قیمت طلا با انس 

اونس طلا، معیاری شناخته‌شد‌ه برای سنجش وزن طلا در بازارهای جهانی طلا و فلزات گرانبها است. هر اونس طلا برابر با ۳۱/۱۰۳۵ گرم از طلای خالص با عیار ۲۴ (۹۹/۹۹%) است. همچنین، قیمت یک انس طلا به قیمت یک قطعه طلای خالص با وزن یک انس و عیار ۲۴ (۹۹.۹۹%) اشاره دارد. این قطعه طلا می‌تواند به شکل‌های مختلفی مانند ساچمه، شمش یا هر شکل دیگر باشد.

قیمت طلا در بازار جهانی توسط عوامل مختلفی مانند عرضه و تقاضا، نرخ ارز، نرخ بهره و سیاست‌های مالی تعیین می‌شود و تغییرات در قیمت جهانی طلا می‌تواند تأثیر مستقیمی بر قیمت طلا در ایران داشته باشد و باعث افزایش یا کاهش آن شود. قیمت طلا در ایران ارتباط مستقیمی با انس جهانی آن دارد. در ادامه به بررسی نحوه محاسبه قیمت طلا در ایران بر اساس قیمت انس جهانی می‌پردازیم:

اونس یکی از یکاهای اندازه گیری جرم است.

  • محاسبه قیمت سکه تمام بر اساس قیمت انس

قيمت سكه تمام از طريق انس جهاني از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

۴.۲۴۹۲۷ ÷ (قيمت يک دلار × قيمت يک انس طلا) = قيمت يک عدد سكه تمام

  • محاسبه مظنه طلای ۱۷ عیار بر اساس قیمت انس

برای محاسبه مظنه طلای ۱۷ عیار بر اساس قیمت طلای انس جهانی، می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد:

۹.۵۷۴۲ ÷ (قيمت يک دلار × قيمت يک انس طلا) = مظنه طلا

محاسبه قیمت طلا به صورت آنلاین

در حال حاضر امکان محاسبه قیمت طلا به روز و به صورت آنلاین، از طریق محاسبه‌گرهای آنلاین و سایت‌های مربوطه وجود دارد. شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعاتی مانند وزن طلا، اجرت ساخت، سود فروشنده و نرخ روز طلا، ارزش ریالی طلای مدنظر را محاسبه کنید.

با مشاهده ویدئو آموزشی محاسبات بازار طلا در سایت لرنینپگ کاریزما، نحوه محاسبه قیمت طلا را راحت‌تر فراخواهید گرفت.

جمع‌بندی مطالب

یکی از چالش‌های خرید طلا در ایران، محاسبه قیمت انواع طلا است. با اینکه اغلب افراد تصور می‌کنند که این محاسبات پیچید‌ه و دشوار است؛ اما با بررسی چند فرمول ساده می‌توان از ارزش ریالی آن مطلع شد. در این مقاله به بررسی نحوه محاسبه قیمت طلا و فرمول‌های آن پرداختیم.

سوالات متداول

قیمت طلا به عواملی مانند وزن طلا، نرخ روز طلا، عیار آن و … بستگی دارد. برای محاسبه قیمت طلای ۲۴ عیار می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

۹% مالیات بر ارزش‌افزوده + ۷% سود طلا فروش + وزن طلا × (اجرت ساخت یک گرم طلا + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار)

قیمت طلا دست دوم​ مانند طلای نو محاسبه می‌شود با این تفاوت که دارای اجرت ساخت نیست.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.