سرمایه گذاری در طلا و معرفی بهترین روش‌های آن‌

سرمایه گذاری در طلا و معرفی بهترین روش‌های آن‌

سرمایه گذاری در طلا
سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری در طلا از زمان‌های گذشته تاکنون یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری‌ در تمام جهان محسوب می‌شود؛ زیرا تقاضای بالا و عرضه محدود این فلز کمیاب، آن را به یک دارایی ارزشمند تبدیل کرده است.

امروزه، روش‌های متنوعی برای سرمایه گذاری در طلا وجود دارد که فرصتی مناسب برای حفظ و افزایش ارزش دارایی افراد علاقه‌مند به این روش سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند. اما اطلاع از چگونگی سرمایه گذاری روی طلا و مزایا و معایب هر روش، برای ورود به این بازار ضروری است. 

در این مقاله از کاریزما لرنینگ، شما را با روش‌های مختلف سرمایه گذاری در طلا آشنا کرده و به بررسی مزایا و معایب هر یک از روش‌ها می‌پردازیم.

آیا سرمایه گذاری در طلا خوب است؟!

سرمایه‌گذاری در بازار طلا در کشور ایران و بسیاری از کشورهای دیگر، از روش‌های سرمایه‌گذاری محبوب و پرمتقاضی محسوب می‌شود. زیرا این روش سرمایه گذاری، گزینه‌ای مناسب برای محافظت از ارزش دارایی‌ها در برابر تورم است. 

امروزه روش سرمایه گذاری در طلا از تنوع زیادی برخوردار است. بنابراین هر فرد باید با توجه به شرایط خود، روش خاصی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند. انتخاب روش مناسب برای سرمایه‌گذاری در طلا به عوامل مختلفی مانند مقدار سرمایه، ‌میزان ریسک‌پذیری و اهداف سرمایه‌گذاری هر فرد بستگی دارد. 

به همین دلیل، بر خلاف تصور اغلب افراد که سرمایه گذاری در طلا را یک روش سرمایه‌گذاری بدون نیاز به دانش و تخصص می‌دانند، برای کسب بازدهی مناسب از طلا، باید به یادگیری اصول سرمایه‌گذاری در طلا بپردازید.

مقاله پیشنهادی: سرمایه گذاری چیست؟

مزایای سرمایه‌گذاری در طلا

سرمایه‌گذاری در طلا از مزایای بسیاری برخوردار است. برخی از این مزایا شامل موارد زیر می‌شود:

  • حفظ ارزش دارایی در مقابل تورم

با توجه به تاریخچه معاملات طلا و بازدهی آن، طلا در طول تاریخ توانسته است به خوبی ارزش خود را در برابر تورم و نابسامانی‌های اقتصادی حفظ کند. با خرید طلا، می‌توانید از ارزش پول خود در شرایط نامطمئن محافظت کنید.

  • سرمایه گذاری مطمئن و امن

طلا همواره یک دارایی با ارزش در تمام جهان است. اگرچه قیمت آن در طول زمان دچار نوساناتی می‌شود اما با توجه به داده‌های تاریخی، یک سرمایه‌گذاری مطمئن در بلند مدت به شمار می‌آید.

  • تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری

اضافه کردن طلا به مجموعه دارایی‌های شما، تنوع آن را افزایش داده و ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. این کار باعث محافظت شما در برابر افت قیمت دیگر دارایی‌ها می‌شود.

  • فرصت سودآوری

قیمت طلا مانند هر دارایی دیگر، در بازه‌های زمانی مختلف دچار نوساناتی می‌شود. نوسانات قیمت طلا یک فرصت مناسب برای معامله‌گرانی است که با خرید و فروش در زمان مناسب، از این نوسانات سود می‌برند. به همین دلیل افرادی که از دانش کافی در این زمینه برخوردار باشند، می‌توانند علاوه‌بر سرمایه‌گذاری بلند مدت روی طلا، از طری نوسان‌گیری نیز کسب سود کنند.

  • نقدشوندگی بالا

طلا به راحتی قابل خرید و فروش است و شما می‌توانید در هر زمانی آن را به پول نقد تبدیل کنید. این ویژگی، طلا را به یک سرمایه‌گذاری بسیار انعطاف‌پذیر تبدیل کرده است.

  • رشد در بلندمدت

با توجه به روند قیمت طلا از گذشته تا کنون، ارزش طلا در بلندمدت همیشه رو به رشد بوده است. بنابراین، سرمایه‌گذاری در طلا می‌تواند راهی مناسب برای افزایش ثروت شما در درازمدت باشد.

معایب سرمایه گذاری در طلا

اگرچه سرمایه گذاری روی طلا از مزایای بسیاری برخوردار است؛ اما دارای معایبی است که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • افق دید بلندمدت

طلا می‌تواند در بازه‌های زمانی کوتاه مدت نوساناتی را تجربه کرده و سود چندانی را نصیب سرمایه‌گذاران نکند. بنابراین، این بازار اغلب برای افرادی مناسب است که به دنبال کسب بازدهی در بلندمدت هستند.

  • اثرپذیری از اخبار

قیمت طلا به شدت از اخبار و حوادث داخلی و بین‌المللی تاثیر می‌پذیرد. این موضوع می‌تواند باعث نوسانات غیرقابل پیش‌بینی در قیمت طلا شود. به همین دلیل به افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند را دارند، پیشنهاد می‌شود که به دید بلمد مدت به این سرمایه‌گذاری نگاه کرده و یا اطلاعات کافی از بازار طلا داشته باشند.

تقاضای سالانه طلا در جهان در سال ۲۰۲۲ با رشد ۱۸ درصدی به ۴۷۴۱ تن رسید که بیشترین مقدار سرمایه گذاری از سال ۲۰۱۳ تاکنون است.

برای سرمایه گذاری طلا چی بخریم؟

به دلیل محبوبیت بالای سرمایه گذاری در طلا و رایج بودن این روش سرمایه‌گذاری در سراسر جهان، روش‌های متنوعی برای آن ایجاد شده است. به همین جهت، اکثر افراد قبل از ورود به این بازار، به دنبال پاسخ دقیق این سوال هستند که ” برای شروع سرمایه گذاری در طلا چی بخریم؟ “

در ادامه به معرفی روشهای سرمایه گذاری در طلا و بهترین نوع آن می‌پردازیم.

انواع سرمایه گذاری در طلا

 روشهای سرمایه گذاری در طلا را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

سرمایه‌گذاری مستقیم در طلا

در سرمایه‌گذاری مستقیم روی طلا، افراد علاقه‌مند اقدام به خرید فلز طلای فیزیکی می‌کنند. خرید طلای فیزیکی، روشی سنتی و رایج برای سرمایه‌گذاری است. این روش مزایای متعددی مانند نقدشوندگی بالا، عدم نیاز به دانش تخصصی و … دارد.

مزایای سرمایه گذاری مستقیم طلا

سرمایه گذاری مستقیم روی طلا از برخی مزایا برخوردار است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • طلای فیزیکی دارای نقد شوندگی بالا است و امکان فروش آن در هر زمانی وجود دارد.
  • خرید طلا به صورت فیزیکی دارای گزینه‌های متنوعی است.

معایب سرمایه گذاری مستقیم در طلا

اگرچه این نوع از سرمایه‌گذاری با مزایایی برخوردار است، اما مشکلاتی نیز دارد که مهم‌ترین آن‌ها به صورت زیر است:

  • تعیین قیمت دقیق طلای فیزیکی، به خصوص در مورد طلای زینتی، به دلیل اجرت ساخت و عیار متفاوت، دشوار است.
  • نگهداری طلای فیزیکی در منزل یا محل کار، خطر سرقت را به همراه دارد.
  • احتمال گم شدن طلای فیزیکی، به خصوص جواهرات، وجود دارد.

انواع طلا برای سرمایه گذاری مستقیم

گستردگی انواع طلای فیزیکی باعث شده است که تمامی افراد با میزان بودجه، قدرت‌ سرمایه‌گذاری و ریسک متفاوت، بتوانند از مزایای این روش سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند. انواع مختلف طلای فیزیکی برای سرمایه گذاری در ایران شامل موارد زیر می‌شود:

1- سکه طلا

سکه طلا رایج‌ترین نوع آن برای سرمایه‌گذاری مستقیم است. خرید سکه طلا برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و بلند مدت مناسب بوده و نقدشوندگی بالایی به همراه دارد. انواع مختلف سکه طلا شامل سکه بهار آزادی، امامی، نیم سکه و ربع سکه می‌شود.

رشد تورم در کشور، قیمت سکه را در بلند مدت همواره در حال افزایش نگه داشته است. همین امر باعث شده تا بسیاری از افراد این روش را برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا انتخاب کنند.

مزایای سرمایه‌گذاری در سکه
  • عدم وجود اجرت ساخت و مالیات: در مقایسه با طلای زینتی، سکه طلا دارای اجرت ساخت و مالیات نیست.
  • کمیسیون و کارمزد پایین: کمیسیون و کارمزد فروش سکه بسیار پایین است.
  • بازدهی و سود بالا در بلندمدت: سرمایه‌گذاری در سکه طلا در گذشته و در بلندمدت بازدهی و سود بالایی داشته است.
  • قابلیت نقدشوندگی بالا: سکه طلا دارای نقدشوندگی بالایی است و به راحتی می‌توان آن را به پول نقد تبدیل کرد.
معایب سرمایه‌گذاری در سکه
  • حباب قیمت بالا: گاهی حباب قیمت سکه در بازار ایران بسیار بالا بوده و ممکن است منجر به ضرر شود.
  • عدم کاربرد زینتی: سکه طلا کاربرد زینتی ندارد.
  • محدودیت در تنوع: تنها انتخاب سرمایه‌گذاری در سکه و ممانعت در سرمایه‌گذاری در انواع دیگر طلا، به دلیل وجود تنها سه نوع سکه تمام بهار آزادی، نیم سکه و ربع سکه، تنوع کمی در سبد سرمایه‌گذاری شما ایجاد می‌کند.
  • امکان خرید فقط در وزن‌های مشخص: وزن‌های مشخصی برای انواع سکه طلا وجود دارد. به همین دلیل، با دارایی کم نمی‌توان سکه بهار آزادی، نیم سکه و ربع سکه خریداری کرد.
2- طلای آبشده

به طلاهای دست دوم یا آسیب‌دیده که تحت حرارت ذوب شده و به صورت مفتول در می‌آیند، طلای آبشده گفتـه می‌شود. این نوع طلا به دلیل مزایای متعددی که دارد، به یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلای ایران تبدیل شده است. توجه داشته باشید که محاسبه قیمت طلای آبشده بر اساس عیار درج شده روی آن است.

مزایای سرمایه گذاری در طلای آب شده
  • قیمت پایین‌:  قیمت طلای آب شده در مقایسه با سکه و طلای زینتی پایین‌تر است؛ زیرا طلای آب شد‌ه مالیات و اجرت ساخت ندارد.
  • نقدشوندگی بالا: طلای آب شده به دلیل قابلیت ذوب و تبدیل به اشکال مختلف، نقدشوندگی بالایی دارد.
  • امکان فروش به مقدار مورد نیاز: طلای آب شده به صورت مفتول به فروش می‌رسد و دارندگان آن می‌توانند حجم دلخواه از دارایی طلای آب شده خود را به فروش برسانند.
  • امکان خرید با مبلغ کم: قیمت خرید طلای آبشده کمتر از قیمت طلای دست دوم است. در زمان خرید طلای آبشده، علاوه بر مبلغ طلا، تنها کمیسیون خرید پرداخت می‌کنید. این نوع از طلا، هزینه اجرت، مالیات و سود طلا فروشی ندارد. همچنین برخلاف شمش و سکه، شامل هزینه بسته‌بندی و ضرب نیز نمی‌شود.

مقاله پیشنهادی: خلاقانه‌ترین روش‌های سرمایه گذاری با پول کم در ایران

معایب سرمایه گذاری در طلای آب شده
  • نیاز به نگهداری در مکان امن: طلای آب شده به دلیل حجم کوچک و ارزش بالا، نیاز به نگهداری در مکان امن دارد.
  • مشکل در تعیین عیار: تعیین عیار دقیق طلای آب شده نیاز به تخصص و تجربه دارد.

توجه داشته باشید که با وجود مزایای متعدد طلای آب شده، این روش برای همه سرمایه‌گذاران مناسب نیست. زیرا امکان تقلب در طلای آب شده زیاد است و ممکن است این طلا ناخالصی داشته یاعیار آن پایین باشد. بنابراین باید پیش از خرید آن، حتما از اصالت طلای مد نظر اطمینان حاصل کنید.

3- طلای زینتی

خرید طلای زینتی، فرصتی برای استفاده شخصی از طلا و حفظ ارزش پول است. از دیرباز تا کنون، فلز طلا به دلیل ارزش ذاتی و ماندگاری بالا، به عنوان سرمایه‌ای ارزشمند تلقی می‌شود. درخشش و زیبایی منحصر به فرد طلا، آن را به انتخابی محبوب برای زیورآلات تبدیل کرده است. به همین دلیل، بسیاری از افراد، از فلز طلا یه زیورآلات استفاده می‌کنند.

مزایای سرمایه‌گذاری در طلای زینتی
  • امکان استفاده شخصی: پس از خرید طلا می‌توانید از زیبایی آن نیز لذت ببرید.
  • عدم محدودیت در خرید: برخلاف سکه و شمش طلا، هیچ محدودیتی در خرید طلای زینتی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد.
معایب سرمایه‌گذاری در طلای زینتی
  • هزینه‌های مازاد: در زمان خرید طلای زینتی، هزینه‌های مازاد بر اصل طلا مانند اجرت ساخت، سود طلافروش، مالیات و وزن سنگ‌های غیر اصل باید پرداخت شود.
  • کاهش قیمت در زمان فروش: در زمان فروش طلای زینتی، هزینه‌های پرداخت شده در زمان خرید از قیمت آن کسر می‌شود.
  • سودآوری پایین در کوتاه‌مدت: به دلیل هزینه‌های بالا مانند هزینه اجرت ساخت، سرمایه‌گذاری در طلای زینتی ممکن است در کوتاه‌مدت سودآوری پایینی داشته و حتی با ضرر مواجه باشد.

با توجه به معایب ذکر شده، خرید طلای زینتی برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت گزینه مناسبی نیست. اما اگر به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت هستید و می‌خواهید از زیبایی طلا نیز استفاده کنید، خرید طلای زینتی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

4- شمش طلا

شمش طلا، طلای خام و مذابی است که در قالب‌های مشخص و استاندارد ریخته شده و به صورت وکیوم شده به فروش می‌رسد. اطلاعاتی نظیر عیار، نام شرکت تولید کننده، لوگو شرکت، وزن و کد شناسایی برای جلوگیری از تقلب بر روی این محصولات حک شده است.

مزایای سرمایه گذاری در شمش طلا
  • خلوص بالا: شمش طلا دارای عیار ۲۴ (طلای خالص) است.
  • قابلیت معامله جهانی: شمش طلا در سراسر جهان قابل معامله است.
  • وزن دقیق و ابعاد مشخص: شمش طلا دارای وزن دقیق و ابعاد مشخص است.
  • عدم امکان تقلب: به دلیل وجود مشخصات و علامت‌های خاص، احتمال تقلب در خرید و فروش شمش طلا بسیار پایین است.
معایب سرمایه‌گذاری در شمش طلا
  • هزینه‌های بالا: شمش طلا دارای اجرت ساخت و کارمزد بالایی است.
  • نیاز به سرمایه بالا: خرید شمش طلا به سرمایه زیادی نیاز دارد.
  • عدم انعطاف‌پذیری: در زمان فروش شمش طلا ممکن است به مقدار مورد نیاز شما خریدار وجود نداشته باشد.
5- طلای دست دوم

طلای دست دوم، که به طلای بدون اجرت نیز معروف است، به طلایی گفته می‌شود که از طرف مصرف‌کننده فروخته شده و توسط طلا فروش خریداری و مجدد به شخص دیگری به فروش می‌رسد. خرید طلای دست دوم در سال‌های اخیر رونق گرفته است، زیرا علاوه بر سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول، می‌توان از آن برای مصارف شخصی نیز استفاده کرد.

مزایای سرمایه گذاری در طلای دست دوم
  • عدم وجود اجرت ساخت: برخلاف طلای نو، طلای دست دوم دارای اجرت ساخت نیست، بنابراین قیمت پایین‌تری دارد.
  • عدم محدودیت در خرید: هیچ محدودیتی در خرید طلای دست دوم وجود ندارد و می‌توانید به اندازه بودجه خود خرید کنید.
  • امکان استفاده زینتی: علاوه بر سرمایه‌گذاری، می‌توانید از طلای دست دوم به عنوان زیورآلات نیز استفاده کنید.
معایب سرمایه گذاری در طلای دست دوم
  • احتمال تقلب بالا: تشخیص طلای دست دوم اصل از تقلبی کار آسانی نیست و احتمال کلاهبرداری در این زمینه بالا است.
  • عیار پایین: معمولاً طلای دست دوم با عیار پایین‌تری نسبت به طلای نو به فروش می‌رسد.
  • مشکل در تعیین قیمت: تعیین قیمت دقیق طلای دست دوم کار دشواری است و نیاز به تخصص دارد.

ظرفیت اسمی تولید ۳۱ تن طلای خام به صورت سالانه در ایران وجود دارد.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در طلا

سرمایه‌گذاری در طلای فیزیکی، با وجود مزایایی مانند حفظ ارزش و قابلیت نقدشوندگی، دارای ریسک‌ها و محدودیت‌هایی نیز هست. این معایب که مهم‌ترین آن‌ها شامل ریسک اصالت کالا، احتمال سرقت، کارمزد و مالیات زیاد و … می‌شود، باعث شده‌اند که بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال روش‌های جایگزین برای سرمایه‌گذاری در این فلز گران‌بها باشند. در این مقاله، به معرفی چند روش جایگزین برای سرمایه‌گذاری در طلا می‌پردازیم:

روش‌های سرمایه گذاری غیر مستقیم در طلا

اکثر روش‌های سرمایه گذاری غیر مستقیم در طلا از طریق خرید طلا در بورس انجام می‌شود. رایج‌ترین این روش‌ها در کشور ایران، شامل موارد زیر می‌شود:

1- صندوق‌های طلا

این صندوق‌ها به شما امکان می‌دهند بدون نیاز به خرید فیزیکی طلا، در آن سرمایه‌گذاری کنید. صندوق‌های طلا حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را در گواهی سپرده سکه طلا و حداکثر ۲۰ درصد را در اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. میزان سود صندوق سرمایه گذاری در طلا به دو عامل قیمت دلار و قیمت اونس جهانی طلا بستگی خواهد داشت. همچنین برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، به کد بورسی نیاز دارید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا

صندوق‌های کالایی طلا برای افرادی ایجاد شده‌اند که ضمن تمایل به بهره‌مندی از مزایا سرمایه‌گذاری در طلا، قصد حذف سختی‌های خرید فیزیکی آن را دارند. به همین دلیل، این نوع از سرمایه گذاری در طلا دارای مزایای زیر است:

  • عدم نیاز به نگهداری فیزیکی طلا و سکه

با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، دغدغه‌های مربوط به نگهداری فیزیکی طلا مانند سرقت و گم شدن از بین می‌رود.

  • کارمزد معاملاتی پایین‌تر

کارمزد معاملات در این صندوق‌ها به طور قابل‌توجهی پایین‌تر از کارمزد خرید و فروش فیزیکی طلا و سکه است.

  • قابلیت سرمایه‌گذاری با سرمایه پایین

شما می‌توانید با حداقل ۱۰۰ هزار تومان در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

  • نقدشوندگی بالا

واحدهای این صندوق‌ها در بورس قابل معامله هستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را به پول نقد تبدیل کنید.

  • قابلیت فروش در مقدار کم

در صورت نیاز به مبالغ کم، نیازی به فروش کل طلای خود نخواهید داشت و می‌توانید اقدام به فروش حداقل ۵۰۰ هزار تومان از دارایی صندوق خود کنید. 

با سرمایه‌گذاری در صندوق طلا، می‌توان ضمن کاهش ضررهای این سرمایه‌گذاری به دلیل استفاده از دانش و تجربه تحلیل‌گران متخصص، بازدهی متناسب با بازدهی طلا کسب کرد. در این زمینه، می‌توان به بازدهی یکساله صندوق طلای کهربا اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید این صندوق، از لینک زیر استفاده نمایید.

صندوق سرمایه گذاری در طلا کاریزما

2- گواهی سپرده سکه طلا

با خرید این گواهی، مالکیت طلا را بدون نیاز به نگهداری فیزیکی آن به دست می‌آورید. گواهی سپرده طلا گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز است. امکان خرید این اوراق در صورت داشتن کد بورسی، از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها و به صورت آنلاین مهیاست. 

مزایای سرمایه گذاری در سپرده سکه طلا
  • قیمت ارزان‌تر: قیمت سکه در بورس کالا به طور معمول ارزان‌تر از قیمت سکه در بازار آزاد است. این موضوع به دلیل حذف واسطه‌ها و هزینه‌های مربوط به حمل و نقل و نگهداری سکه است.
  • معافیت مالیاتی: گواهی سپرده سکه طلا از مالیات معاف است، در حالی که در صورت خرید سکه فیزیکی، مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهید شد.
  • امنیت بالا: با خرید گواهی سپرده سکه، نیاز به نگهداری فیزیکی سکه طلا و نگرانی‌های مربوط به سرقت و گم شدن آن را نخواهید داشت.
  • کارمزد پایین‌تر: کارمزد معاملات گواهی سپرده سکه در بورس کالا به طور قابل‌توجهی پایین‌تر از کارمزد معاملات سکه در بازار آزاد است.
  • قدرت نقدشوندگی بالا: گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا قابل معامله است و به راحتی می‌توانید آن را به پول نقد تبدیل کنید.
معایب سرمایه گذاری در سپرده سکه طلا
  • هزینه انبارداری: در صورت تمایل به دریافت سکه فیزیکی، باید هزینه انبارداری را به انبار بورس کالا پرداخت کنید.
  • کارمزد بورس: علاوه بر کارمزد معاملات، کارمزد بورس نیز به خرید هر سکه تعلق می‌گیرد.

ارزش معاملات گواهی‌های سپرده کالایی سکه طلا در بورس ایران در سال ۱۴۰۲، ۱۲/۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

3- معاملات آتی طلا

این نوع معاملات به شما امکان می‌دهد تا بتوانید با اهرم مالی، از نوسانات قیمت طلا در بازار سود ببرید. معاملات آتی طلا دارای ریسک بالا هستند و سرمایه‌گذاری در آن‌ها به سرمایه‌گذاران حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود.

4- ارز دیجیتال طلا

ارز دیجیتال با پشتوانه طلا نوعی رمزارز است که ارزش آن به طور مستقیم با قیمت طلا در بازار جهانی ارتباط دارد. این نوع ارزها در مقایسه با سایر رمز ارزها، ثبات و پایداری بیشتری دارند و به عنوان گامی برای حفظ ارزش سرمایه در دنیای پرنوسان رمز ارزها شناخته می‌شوند.

مزایای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال با پشتوانه طلا
  • قابلیت انتقال آسان

برخلاف طلای فیزیکی، ارز دیجیتال با پشتوانه طلا به راحتی قابل انتقال و جابجایی است. شما می‌توانید در هر زمان و مکانی این ارزها را به سایر افراد یا صرافی‌ها ارسال و دریافت کنید.

  • دارای ارزشی معادل با قیمت فیزیکی طلا

ارزش این نوع ارزها به طور مستقیم به قیمت طلا در بازار جهانی وابسته است. به این معنی که با افزایش قیمت طلا، ارزش این ارزها نیز افزایش می‌یابد.

  • حفظ ارزش در زمان سقوط بازار

در زمان‌هایی که ارزش سایر رمز ارزها به شدت کاهش می‌یابد، ارز دیجیتال با پشتوانه طلا به دلیل وابستگی به قیمت طلا، می‌تواند ثبات خود را حفظ کند و از سرمایه شما در برابر ضرر و زیان محافظت کند.

معایب سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال با پشتوانه طلا
  • عدم شفافیت

برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده ارز دیجیتال با پشتوانه طلا، اطلاعات کافی و شفافی درباره نحوه ذخیره‌سازی و پشتوانه طلا ارائه نمی‌دهند. این موضوع می‌تواند اعتماد به این نوع ارزها را دشوار کند.

  • عدم وجود سابقه بلندمدت

ارز دیجیتال با پشتوانه طلا یک مفهوم نسبتا جدید است و هنوز سابقه بلندمدتی در بازار ندارد. به همین دلیل، پیش‌بینی عملکرد این نوع ارزها در بلندمدت دشوار است.

  • نوسانات قیمت

با وجود وابستگی به قیمت طلا، ارز دیجیتال با پشتوانه طلا نیز از نوسانات قیمت در امان نیست. قیمت این نوع ارزها می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند عرضه و تقاضا، اخبار و رویدادهای مربوط به بازار طلا و رمز ارزها قرار بگیرد.

نحوه سرمایه گذاری طلا در بانک

اگرچه خرید طلای فیزیکی با ریسک سرقت همراه است و نگهداری از آن مخصوصا در حجم بالا، نیاز به ایجاد امنیت زیادی دارد. اما بسیاری از افراد، علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این نوع طلا هستند. یکی از راه‌هایی که می‌توان از ریسک این روش سرمایه‌گذاری کم کرد، سپردن طلای خریداری شد‌ه به بانک است. برای انجام این کار، دو روش وجود دارد. در روش اول، سرمایه‌گذار می‌تواند از صندوق امانات بانک استفاده کند و بدین ترتیب، امنیت بالایی برای طلای خود ایجاد کند.

در روش دوم، افراد دارای سکه طلا می‌توانند با سپردن سکه‌های خود به خزانه بانک، گواهی سپرده کالایی صادر کنند. با اینکه برخی افراد به اشتباه، سرمایه‌گذاری در طلا به صورت گواهی سپرده را با به امانت گذاشتن طلا در صندوق امانات بانک اشتباه می‌گیرند؛ اما این دو روش کاملاً مجزا از یکدیگر هستند.

در این روش، سکه شما باید با استانداردهای تعیین شده توسط بانک همخوانی د‌اشته باشد. این استانداردها در بانک‌های مختلف ممکن است کمی متفاوت باشند، اما به طور کلی شامل موارد زیر هستند:

  • نوع سکه: سکه تمام بهار آزادی
  • عیار: ۲۲ (خلوص ۹۰۰)
  • وزن: ۸.۱۳۳ گرم

پس از تأیید سکه توسط کارشناسان بانک، قبض انبار به نام فرد تحویل دهنده صادر می‌شود. این فرآیند معمولاً یک روز کاری زمان‌بر خواهد بود. امکان فروش این گواهی‌های سپرده کالایی با مراجعه حضوری به شعب کارگزاری‌ها یا استفاده از سامانه‌های معاملاتی آنلاین کارگزاری‌ها مهیا خواهد بود.

بهترین نوع سرمایه گذاری در طلا کدام است؟

بهترین نوع سرمایه گذاری در طلا برای هر فرد متفاوت است و به عوامل مختلفی مانند میزان سرمایه، ریسک‌پذیری، اهداف سرمایه‌گذاری و … بستگی دارد. در صورتی که تمایل به استفاده از طلا به عنوان زیورآلات را دارید، می‌توانید طلای نو یا دست دوم به صورت فیزیکی خریداری کنید. 

همچنین بسیاری از افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در طلا به صورت فیزیکی را دارند، خرید طلای آبشده را در اولویت قرار می‌دهند. در غیر این صورت خرید طلا به صورت غیر مستقیم از مزایای بیشتری مانند کسر هزینه‌های اجرت ساخت و مالیات، کارمزد کمتر، حذف ریسک‌های تقلبی بودن محصول یا سرقت و … برخوردار است.

همچنین با توجه به امکان سرمایه گذاری غیر مستقیم در طلا تنها با مبلغ ۱۰۰ هزار تومان در بورس، این روش سرمایه‌گذاری علاقه‌مندان بسیاری پیدا کرده است. شما می‌توانید با هر بودجه‌ای و بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های جانبی مانند مالیات و … حتی بدون نیاز به مراجعه حضوری و صرف وقت زیاد، اقدام به خرید طلا کنید.

چگونه در طلا سرمایه گذاری کنیم؟

چگونگی سرمایه گذاری در طلا با توجه به انواع و روش‌های مختلفی که ایجاد شد‌ه است، بهره‌مندی از مزایای این فلز ارزشمند را برای عده زیادی از افراد آسان کرده است. اما برخی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای سرمایه گذاری در طلا به آن‌ها توجه داشته باشید، شامل موارد زیر می‌شود:

  1. هدف خود را از سرمایه‌گذاری مشخص کنید: آیا برای حفظ ارزش پول خود در بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌کنید یا به دنبال سود کوتاه‌مدت هستید؟
  2. میزان ریسک‌پذیری خود را تعیین کنید: سرمایه‌گذاری در طلا مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری با ریسک همراه است. قبل از سرمایه‌گذاری باید میزان ریسک‌پذیری خود را تعیین کنید و به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است در کوتاه‌مدت با ضرر مواجه شوید.
  3. در مورد روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در طلا تحقیق کنید: قبل از انتخاب روش سرمایه‌گذاری، مزایا و معایب هر روش را به طور کامل بررسی کنید.

در صورت تمایل به خرید طلا از طریق بورس می‌توانید مقاله خرید طلا در بورس را مطالعه نمایید.

جمع‌بندی

خرید طلا یکی از روش‌های رایج سرمایه‌گذاری از گذشته تا امروز است. علاقه‌مندان به سرمایه گذاری طلا می‌توانند از دو روش مستقیم و غیر مستقیم استفاده کنند. در روش مستقیم، فرد سرمایه‌گذار اقدام به خرید طلای فیزیکی به شکل سکه، شمش، طلای آبشده، طلای دست دوم یا طلای زینتی می‌کند. این روش از ریسک‌هایی نظیر ریسک اصالت کالا، سرقت، گم شدن و … برخوردار است. 

در روش غیر مستقیم، فرد می‌تواند سرمایه‌گذاری خود را روی سپرده کالایی سکه و شمش طلا، صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا، بازار آتی طلا و ارز دیجیتال با پشتوانه طلا انجام داد‌ه و از نوسانات قیمت طلا سود کسب کند. 

بهترین راه سرمایه گذاری در طلا برای هر فرد متفاوت بوده و با توجه به میزان سرمایه، میزان ریسک‌پذیری و مدت زمان سرمایه‌گذاری تعیین می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود ضمن آگاهی کامل از انواع روش‌های سرمایه گذاری در طلا، با مزایا و معایب هر نوع که در این مقاله به آن اشاره شد‌ه است، آشنا باشید.

سوالات متداول

سرمایه گذاری در طلا به دو روش مستقیم و غیر مستقیم مهیاست. در روش مستقیم، فرد سرمایه‌گذار با توجه به هدف خود از سرمایه‌گذاری، اقدام به خرید طلای فیزیکی به شکل سکه، شمش، طلای آبشده، طلای دست دوم یا طلای زینتی می‌کند. اما در روش غیر مستقیم، فرد می‌تواند سرمایه‌گذاری خود را روی سپرده کالایی سکه و شمش طلا، صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا، بازار آتی طلا و ارز دیجیتال با پشتوانه طلا انجام داد‌ه و از نوسانات قیمت طلا سود مناسبی کسب کند. 

پاسخ این سوال بستگی به هدف از سرمایه‌گذاری شما داشته و می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد. خرید سکه طلا رایج‌ترین نوع  سرمایه‌گذاری مستقیم در طلا است که برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و بلند مدت مناسب است. اما سایر اشکال طلای فیزیکی مانند طلای دست دوم و آبشده نیز به دلیل حذف هزینه اجرت ساخت، برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند.

 

هر دو روش سرمایه‌گذاری در طلا و بورس از روش‌های جذاب سرمایه‌گذاری هستند. انتخاب نوع سرمایه‌گذاری بستگی به تمایل فرد سرمایه‌گذار دارد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که امکان سرمایه‌گذاری در طلا از طریق بازار بورس نیز مهیاست.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.