اصول سرمایه گذاری و ثروت آفرینی که باید بدانید

اصول سرمایه گذاری و ثروت آفرینی که باید بدانید

اصول-سرمایه-گذاری-و-ثروت-آفرینی_02
سرمایه‌گذاری

اصول سرمایه گذاری شاید پیچیده و سخت به نظر برسد ولی با رعایت چند اصل ساده می‌توان به موفقیت در آن رسید. دانستن این اصول اولیه برای تمامی سرمایه گذاران که برای دارایی‌های خود برنامه‌ریزی کرده‌اند امری ضروری است. این روزها قطعا اهمیت سرمایه گذاری بر هیچکس پوشیده نیست و یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای در امان ماندن از نوسانات بازار و تورم است. برای پاسخ به این سوال اساسی که سرمایه گذاری چیست می‌توان به بیان ساده گفت که به معنای تخصیص یک منبع مالی به چند دارایی متفاوت، به امید ثروت آفرینی و کسب سرمایه بیشتراست. کاریزما لرنینگ در این مطلب به معرفی اصول سرمایه گذاری موفق در بورس و تشکیل سبدهای سرمایه‌گذاری پرداخته‌است.

اصول سرمایه گذاری و ثروت آفرینی

سرمایه گذاری موفق به مجموعه‌ استراتژی‌ها و راهنمایی‌هایی گفته می‌شود که در راستای یک سرمایه‌گذاری به کار برده‌می‌‌شود و همچنین ممکن است براساس نیازها و اهداف و همینطور سبک سرمایه‌گذاری برای هر فرد متفاوت باشد. اصول اولیه سرمایه گذاری نسبت به تجربه و تحلیل هرکس از بازار متفاوت است ولی برخی از اصول در تمامی استراتژی‌ها با هم برابر هستند. به طور کلی بخواهیم بگوییم سرمایه گذاری ها به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم معامله می‌شوند که اصول اولیه در هر کدام کمی متفاوت است؛ در ادامه به بررسی مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

مهمترین اصول سرمایه گذاری موفق

از مهم‌ترین اصول سرمایه‌گذاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشخص کردن هدف های مالی

اهداف مالی هرکس با توجه به عواملی مانند تجربه، میزان ریسک پذیری فرد و همچنین بودجه و نیاز مالی می‌تواند متفاوت باشد. به همین علت قبل از شروع هرگونه سرمایه گذاری، به هدفی که از شروع آن دارید که می‌تواند مسیر متفاوتی در اختیار شما قرار دهد.

ریسک پذیری

میزان ریسک پذیری افراد در حجم سرمایه‌ای که وارد معاملات بازاری می‌کنند و میزان سبد(پورتفوی) هایی که تهیه می‌کنند متفاوت است. به عنوان مثال افراد ریسک پذیر سبد تهاجمی با ریسک و بازده‌ای بالا را انتخاب می‌کنند. برای افراد محتاط که درآمد ثابت و بازده‌ای مطمئن می‌خواهند، سبد تدافعی مناسب است.

تنوع در سبدها و صندوق‌های سرمایه گذاری و بودجه

با آگاهی و شناخت از سبدها و صندوق‌های سرمایه گذاری و نحوه عملکرد هر کدام می‌توان متناسب با روحیه هر فرد، بهترین‌ را انتخاب کرد. هرسرمایه گذاری بسته به میزان بودجه‌ای که می‌خواهد سرمایه گذاری کند، رفتار متفاوتی در معاملات نشان می‌دهد. هیچ محدودیتی برای خرید هیچ صندوقی وجود ندارد. به عنوان مثال حتی با 100 هزار تومان می‌توان سرمایه گذاری کرد و همینطور اکثر صندوق‌های سرمایه گذاری به صورت واحدی سهام خود را به فروش می‌رسانند.

تجزیه و تحلیل تکنیکال

برای هر فرد سرمایه گذار که می‌خواهد به صورت مستقیم و حرفه‌ای شروع به معامله کند توانایی درک آنچه در بازار می‌گذرد، از واجبات است. به همین علت برای افرادی که تخصصی در این بازار ندارند ولی می‌خواهند شروع به سرمایه گذاری کنند، خرید صندوق‌های سرمایه گذاری واعتماد به شرکت‌های مالی بهترین راهکار است.

آگاهی از اخبار و رویدادهای داخلی و خارجی

در سرمایه‌گذاری، پیگیری اخبار بسیار حائز اهمیت است. زیرا به علت نوسان پذیری بازار بورس و تاثیرپذیری از حوادث سیاسی و بین المللی نباید از حوادث و اتفاقات مهم چشم پوشی کرد.

صبر و کنار گذاشتن احساسات و شناخت بازار

قطعا در هر سرمایه گذاری نباید انتظار رشد سریع داشت و به صورت احساسی برخورد کرد. بارها و بارها در زندگی شخصی خود دیده‌ایم که چگونه ارزش هر کالا و دارایی به مرور زمان افزایش می‌یابد که شرایط اقتصادی و تورم در این داستان بی تاثیر نیست. پیش از شروع سرمایه گذاری، ارزیابی بهترین بازار برای سرمایه گذاری متناسب با بودجه و اهداف شما، یکی از مهمترین اصول مدیریت سرمایه گذاری است.

اصول سرمایه گذاری بر اساس مدت زمان

هر فردی با شناختی که از میزان ریسک پذیری خود دارد، می‌تواند در بازارهای متفاوتی سرمایه گذاری کند. به عنوان مثال فردی که محتاط است ولی می‌خواهد به صورت مستقیم و مطمئن یک درآمد ثابت داشته باشد، سرمایه گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت و اوراق بهترین انتخاب برای اوست.

سرمایه گذاری که توقع بازده بالا در کمترین زمان را دارد باید به این نکته توجه کند که درسرمایه گذاری‌های بلندمدت ریسک بسیار بالایی را باید متحمل شود و همینطور سرمایه گذاری‌های بلندمدت مناسب افرادی است که صبر زیادی دارند ودر برابر نوسانات بازار احساسی برخورد نمی‌کند و در نهایت می‌توانند با ریسک کمی، بازده قابل قبولی به دست آورند؛ البته باید به این موضوع توجه کرد که میزان بازده و ریسک هر سرمایه گذاری عامل مهمتری از مدت زمان دارد و آن نوع بازار است. بازارهای زیادی مانند بورس، خودرو، طلا، اوراق و … موجود هستند که هر کدام در مدت زمان، بازدهی‌های متفاوتی می‌دهند به عنوان مثال در طولانی مدت بازار بورس بهترین عملکرد را از خود نشان داده‌است.

مقاله پیشنهادی: بازده سرمایه گذاری چیست؟

میزان بازدهی بازارهای سرمایه گذاری براساس اصول اولیه سرمایه گذاری

اصول سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بازار بورس با دو ابزار صورت می‌گیرد:

  1.  انواع صندوق های سرمایه گذاری مانند سهامی، درآمد ثابت، کالایی، تضمین سرمایه اولیه، اوراق دولتی، اهرمی و … موجود هستند.
  2. سبدگردان‌ها همانند صندوق های سرمایه گذاری هستند که به صورت سفارشی و اختصاصی برای هر فرد در نظر گرفته‌شده‌ است.

اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس به صورت مستقیم مستلزم آگاهی و تحلیل تکنیکال است که تنها افراد حرفه‌ای در این بازار می‌توانند فعالیت کنند که در هر لحظه و هر مکان باید پیگیر اخبار و رویدادهای موثر بر بورس باشند. در نهایت باید توانایی مدیریت ریسک خود را افزایش دهند تا به بهترین بازدهی برسند. این داستان برای اصول سرمایه گذاری در بورس به صورت غیرمستقیم متفاوت است. در این سرمایه گذاری عموم افراد اعم از حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای در بورس می‌توانند سرمایه گذاری کنند و صرفا با مشاوره‌  کارگزاری‌های مالی مرتبط می‌توانند اقدام به خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنند یا با خرید سبدگردان‌های اختصاصی نیازهای خود را براساس ریسک کم، بازدهی بالا، سوددهی ماهانه و… طبقه بندی کنند.

اصول تشکیل سبد سرمایه‌گذاری

سبد سرمایه گذاری (پورتفو) از مهم‌ترین مراحل فرآیند سرمایه گذاری در بورس است که مجموعه‌‌ای از کالاهای سرمایه گذاری مانند مسکن، طلا، سهم و … است. در ادامه به اصول تشکیل سبد سرمایه گذاری اشاره می‌کنیم.

  • تنوع در سبد: اولین اصل در سرمایه گذاری سبدها این است که تمام دارایی خود را در چند پورتفوی انجام دهید که با این روش ریسک را به حداقل می‌رسانید. به این صورت که هرچه در سبدهای خود تنوع داشته باشید بازده مطلوب‌تری به دست می‌‌آورید.
  • توجه به شاخص بورس: برای افرادی که به صورت مستقیم وارد بورس می‌شوند توجه به شاخص از حیاتی‌ترین ابزاری است که باید از آن استفاده بکنند تا ریسک فعالیت‌های خود را کاهش دهند.
  • توجه به بازارهای جهانی: همانطور که پیش از این اشاره شد به علت نوسان پذیری بورس، توجه به اخبار و مسائل سیاسی- اقتصادی بسیار اهمیت دارد.
  • تحلیل بازار: توجه به شرکت‌ها با بازدهی بالا و قرار دادن آنها در سبد (پورتفوی) خود، یک سبد سرمایه گذاری پر سود تشکیل دهید.
  • صندوق‌های قابل معامله: در سبد خود از صندوق‌های قابل معامله (ETF) استفاده کنید زیرا از سهام‌های متنوع و واحدهای قابل معامله در بورس ی تشکیل شده‌است.
  • متعصبانه به سهام شرکت‌ها نگاه نکنید: این که سهام یک شرکت در چند ماه گذشته سودآور بوده به این معنا نیست که در آینده هم صرفا سودآور بوده‌ باشد و برعکس این امر هم صدق می‌کند.

مقاله پیشنهادی: خلاقانه‌ترین روش‌های سرمایه گذاری با پول کم در ایران

جمع بندی اصول سرمایه گذاری و ثروت آفرینی

در این مقاله به بررسی اصول مدیریت سرمایه گذاری​ موفق پرداختیم که دانستن آن برای تمامی افراد حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای ضرورت دارد. این اصول شامل تحلیل بازار و تحلیل تکنیکال تابلو معاملاتی بورس و تعیین اهداف سرمایه گذاری و مدیریت ریسک است که برای شروع کمک می‌کند تا یک تصمیم آگاهانه برای افزایش سرمایه خود گرفت.

سوالات متداول

اگر بخواهیم به صورت کوتاه مدت به سرمایه گذاری نگاه کنیم در سال 1402 روش های زیادی مانند طلا، خودرو و … بوده‌است ولی اگر چشم انداز بلند مدت داشته باشید بدون شک بورس بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است.

سرمایه گذاری با پول کم با روش های گوناگونی قابل انجام است مانند سرمایه گذاری در صندوق های سهامی، صندوق های مختلط، صندوق های اهرمی، صندوق های طلا و درآمد ثابت از بهترین نوع سرمایه گذاری است.

همانطور که در این مطلب به آن اشاره کردیم روش های متفاوتی در سرمایه گذاری وجود دارد مانند خرید سهام، اوراق بهادار، ملک و زمین، بورس و سرمایه گذاری کالایی مانند طلا و …

با افزایش ارزش روزافزون طلا، سرمایه گذاری در این کالا بسیار اهمیت پیدا کرده‌است؛ به همین علت میتوانید با مرجعه به کاریزما و صندوق کالایی طلا(کهربا) بهترین و مطمئن‌ترین سرمایه گذاری در طلا را انجام دهید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.