خرید سکه از مرکز مبادله ارز و طلا + زمان اعلام حراج سکه

خرید سکه از مرکز مبادله ارز و طلا + زمان اعلام حراج سکه

حراج و خرید سکه از مرکز مبادله
سرمایه‌گذاری

خرید سکه از مرکز مبادله در قالب حراج سکه از اوایل اسفند 1402 آغاز شد. یازدهمین حراج سکه طلا مرکز مبادله ارز و طلای ایران در روز دوشنبه مورخ ۱۷ رادیبهشت ماه ۱۴۰۳ و از طریق سامانه معاملات برگزار شد. سایت حراج سکه مرکز مبادله ارز و طلای ایران صفحه‌ای مخصوص برای حراج سکه در نظر گرفتـه است. در این مطلب از کاریزما لرنینگ به نحوه خرید سکه از مرکز مبادله ارز و طلا و قیمت انواع سکه در مرکز مبادله پرداختیم. در ادامه با ما همراه باشید.

بازار مبادله طلا و ارز چیست؟

مرکز مبادله ارز و طلای کشور به علت وجود بحران ارزی ۱۴۰۱ ایران و برای مبادله ارز خدماتی، حواله‌ای و تابلو سکه‌های طلا تاسیس شد. این بازار با تصمیم شورای پول و اعتبار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از روز سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ فعالیت رسمی‌اش را آغاز کرد. بازار مبادله، مکانی است برای انجام معاملاتی که سررسید آنها کمتر از یک سال می‌باشد یا دارایی پایه آن‌ها مانند طلا و ارز تحت نظارت بانک مرکزی می‌باشد. در حال حاضر، بازار ارز مرکز مبادله ایران شامل چهار بخش اسکناس، حواله، مشتقات و قراردادهای نوین ارزی است.

نحوه خرید سکه از مرکز مبادله ارز و طلا

مرکز مبادله ارز و طلای ایران، نخستین جلسه حراج سکه طلا را در روز یکشنبه مورخ ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۲، برگزار کرد که هر متقاضی مجاز به ثبت سفارش حداکثر ۵ قطعه بود. برای حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلا باید از طریق مراجعه مستقیم به سامانه معاملات طلا مرکز مبادله ایران اقدام به شرکت در آن کرد. متقاضیان برای خرید سکه از مرکز مبادله، همه اشخاص حقیقی با تابعیت ایرانی بالای 18 سال هستند. خرید سکه و طلا در شرایط کنونی نوعی سرمایه گذاری است که با دید بلندمدت می‌توان از آن کسب سود کرد.

link مقاله پیشنهادی : سرمایه گذاری چیست
خرید سکه از مرکز مبادله ارز و طلا

نحوه شرکت در حراج سکه به شرح زیر است:

1- ثبت‌نام و احراز هویت

برای دریافت سکه از مرکز مبادله ابتدا باید وارد سایت market.ice.ir شد و از اطلاعات خود را ثبت کرده و اقدام به ثبت نام کرد. احراز هویت در این سامانه به صورت آنلاین و غیرحضوری و از طریق سازمان ثبت احوال انجام می‌شود.

مراحل احراز هویت آنلاین در مرکز مبادله ایران

مراحل خرید سکه از مرکز مبادلات به شرح زیر است:

  1. وارد کردن شماره تماس به نام شخص خریدار
  2. تایید کد ارسال شد‌ه
  3. انتخاب رمز عبور
  4. آپلود ویدئوی سلفی
  5. تکمیل اطلاعات هویتی مانند کد ملی، تاریخ تولد و شماره کارت
  6. انتخاب شعبه ارزی بانک ملی جهت تحویل سکه

زمان احراز هویت آنلاین نسبت به سرعت اینترنت، تنها در حد چند ثانیه تا چند دقیقه زمان می‌برد که نسبت به احراز هویت حضوری، زمان بسیار کمتری است. آپلود ویدئو سلفی در واقع برای اثبات حضور و حیات فرد خریدار است. دریافت این ویدئو برای اطمینان از آن است که خریدار سکه در همان لحظه پشت گوشی تلفن همراه باشد و شخص دیگری هویت او را جعل نمی‌کند.

در چه شرایطی ویدئو سلفی تایید نمی‌شود؟

عوامل متفاوتی از جمله موارد زیر در عدم تایید ویدئو تاثیرگذار است:

  • کیفیت پایین دوربین سلفی گوشی تلفن همراه
  • نور کم محیط
  • تشخیص وجود چندین چهره در تصویر
  • سرعت پایین اینترنت
  • فاصله زیاد از دوربین
  • زاویه نامناسب هنگام ضبط ویدئو
  • قرار داشتن شیشه در پشت فرد
  • انعکاس نور در تصویر یا لرزش دوربین
  • وجود گریم یا آرایش بیش از اندازه در چهره

در چنین مواردی هر یک از این عوامل را اصلاح کنید می‌توانید برای آپلود ویدئو سلفی سعی مجدد کنید و احراز هویت خود را تکمیل کنید. به این نکته توجه کنید به منظور حفظ امنیت کاربر، هر کاربر با شماره ملی منحصر به فرد، تنها ۳ بار امکان آپلود ویدئو برای احراز هویت را دارد.

آیا احراز هویت در سامانه مبادله ارز و طلای ایران هزینه دارد؟

بله، برای احراز هویت آنلاین تنها یکبار مبلغ 295 هزار ریال توسط سرویس احراز هویت آنلاین دریافت می‌شود و در حراج‌های بعدی سکه این هزینه از متقاضی دریافت نمی‌شود.

2- ثبت سفارش

فرد خریدار پس از طی کردن مراحل قبلی و تایید احراز هویت، می‌تواند از طریق مرکز مبادله ارز و طلا اقدام به خرید سکه کند. برای ثبت سفارش، متقاضی ابتدا باید معادل تعداد سفارش و قیمت پیشنهادی‌ و هزینه‌های دیگر را، از طریق درگاه پرداخت اینترنتی در سامانه پرداخت کند سپس در روز حراج و ساعات مشخص شد‌ه، سفارش خود را ثبت کند. این ثبت سفارش شامل قیمت پیشنهادی و میزان سکه درخواست‌شده است. حداکثر حجم سفارش برای هر فرد در کل ۵ قطعه سکه است. به صورتی که می‌توان ۵ قطعه ربع سکه، ۵ قطعه نیم سکه، ۵ قطعه تمام سکه  یا ترکیبی از هر سه شامل تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه باشد که مجموع هر سه باهم نباید بیش از ۵ عدد سکه باشد.

روش پرداخت مبلغ خرید سکه چگونه است؟

نحوه خرید و پرداخت سکه و ربع سکه از مرکز مبادله ارز و طلا به شرح زیر است:

  • کیف پول خود را با در نظر گرفتـن تمام هزینه‌ها شارژ کنید.
  • در صورت کافی بودن موجودی کیف پول ثبت سفارش انجام می‌شود.
  • در صورت عدم موجودی کیف پول، کسری آن باید پرداخت شود.

حداقل مبلغ و شارژ اولیه در کیف پول برای خرید سکه از مرکز مبادله

متقاضی برای ثبت نهایی سفارش چه اقداماتی باید انجام دهد؟

اگر کیف پول متقاضی موجودی نداشته‌باشد، وی ‏باید متناسب با تعداد سفارش مورد نظر و با درنظر گرفتـن قیمت پیشنهادی خود و کارمزد معامله، کل وجه معامله را از طریق درگاه پرداخت اینترنتی پرداخت کند و به کیف پول خود منتقل کند و سپس سفارش خود را ثبت نهایی کند. شارژ کیف پول هیچ محدودیت و سقف قیمتی ندارد و حداقل مبلغ و شارژ اولیه در کیف پول تنها 20 هزار ریال است.

3- شرکت در حراج سکه طلا

هر فرد خریدار پس از اتمام ثبت سفارش و پرداخت مبلغ پیشنهادی 5 عدد سکه، وارد فرآیند حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران می‌شود. الویت‌بندی و مرتب‌سازی سفارشات طبق بالاترین قیمت پیشنهادی، براساس زمان ثبت سفارش هنگام برابری قیمت‌ها انجام می‌شود. در نهایت معامله خرید سکه به این صورت است که بر اساس اولویت‌بندی از بالاترین قیمت به پایین‌ترین قیمت متناسب با مقدار عرضه انجام می‌شود.

شروع ساعت حراج سکه مرکز مبادله، راس ساعت ۱۲ باز می‌شود و بازه ثبت سفارش از ساعت 12 الی 15 است و در بازه زمانی ساعت 15 الی 17 فرآیند نظارت بر قیمت سکه حراجی بانک مرکزی و معاملات انجام می‌گردد. بعد از ساعت 17 همان روز از طریق پیامک نتایج معامله اطلاع رسانی می‌گردد. به این نکته توجه کنید که فردی که در حراح سکه طلا موفق به دریافت سکه نشود نیازی به پرداخت هیچگونه کارمزدی ندارد. میزان کارمزد خریدار به ازای خرید هر قطعه سکه طلا، معادل یک هزارم ارزش معامله کسر می‌گردد.

4- دریافت سکه طلا

فردی که در حراج موفق به ثبت سفارش و انجام معامله شود می‌تواند با مراجعه به شعبه ارزی بانک ملی انتخاب شده توسط فرد، بعد از هفت روز کاری اقدام به دریافت سکه کند. در صورت تاخیر در دریافت سکه تنها هفت روز کاری دیگر مهلت دارد که جهت دریافت سکه اقدام کند. عدم مراجعه به بانک در مهلت مقرر (21 روز کاری پس از روز معامله)، معامله فسخ می‌شود و وجوه پرداختی پس از کسر هزینه‌های عملیاتی، بازگردانده می‌شود. هزینه انبارداری تا 14 روز بدون هیچگونه هزینه‌ای است ولی پس از آن تا 7 روز کاری بعد به ازای هر قطعه سکه، روزانه 50 هزار تومان می‌باشد.

انبارداری سکه‌های خریداری شد‌ه تا 14 روز بدون هزینه است و پس از آن روزانه به ازای هر قطعه سکه برابر 500 هزار ریال می‌باشد. هنگام دریافت هر قطعه طلا از شعب ارزی بانک ملی باید کارمزدی معادل 300 هزار ریال پرداخت شود. امکان دریافت سکه طلا خریداری شد‌ه، توسط وکیل رسمی شخص و وجود وکالتنامه در دفاتر اسناد رسمی امکان‌پذیر است.

قیمت سکه حراجی بانک مرکزی چند است؟

در یازدهمین حراج سکه طلا مرکز مبادله ایران با ارائه 14934 ربع سکه، 4623 نیم سکه و 10378 تمام سکه  در روز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به پایان رسید. تا به حال 11 حراج برگزار شد‌ه که جمعا 174 هزار و 389 قطعه انواع سکه طلا به متقاضیان حراج ارائه شده‌است. آمار حراج و قیمت سکه در مرکز مبادله در تاریخ 17 اردیبهشت 1403 به شرح زیر است:

قیمت سکه حراجی بانک مرکزی

حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلا چه زمانی اعلام می‌شود؟

حراج‌های بعدی سکه طلا، دو روز کاری پیش از حراج از طریق سایت مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام خواهد شد.

یازدهمین حراج سکه طلا مرکز مبادله ارز و طلای ایران در روز دوشنبه مورخ ۱۷ ادیبهشت ماه ۱۴۰۳ و از طریق سامانه معاملات این مرکز (market.ice.ir) برگزار شد. زمان تحویل سکه‌های خریداری شده در این حراج، چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 است.

برای اطلاع از زمان انتشار و خرید سکه از مرکز مبادله ایمیل خود را در قسمت زیر وارد کنید تا جز اولین نفرها برای دریافت هر نوع سکه تمام، نیم و خرید ربع سکه از مرکز مبادله باشید.

ایمیل خود را وارد کنید.

کد امنیتی را وارد کنید.

مشخصات حراج سکه در 17 اردیبهشت 1403 چیست؟

از مشخصات و ویژگی‌های حراج سکه از مرکز مبادلات باید به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دارایی موضوع حراج: تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه طلای بهارآزادی ضرب سال 1386 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بدون بسته بندی هستند
  2. روزحراج: دوشنبه مورخ 17 اردیبهشت 1403 است
  3. سامانه حراج: سامانه  مبادله طلا و ارز ایران به نشانی market.ice.ir
  4. متقاضیان خرید سکه: تمامی اشخاص حقیقی با تابعیت ایرانی و 18 سال تمام هستند
  5. حداکثرحجم سفارش سکه: در مجموع پنج قطعه سکه می‌توان خریداری کرد
  6. آغاز جلسه حراج: راس ساعت 12:00 روز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
  7. بازه ثبت سفارش: ساعت از 12:00 تا ساعت 15:00 روز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
  8. زمان نظارت و تخصیص: از ساعت 15:00 تا ساعت 17:00 همان روز
  9. اعلام نتیجه حراج: ساعت 17:00 همان روز

معایب خرید سکه از مرکز مبادله

در کنار تمام مواردی که در این مطلب گفتـه شد بر کسی پوشید‌ه نیست که خرید و حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلا مزایا و معایبی دارد. از جمله معایبی که می‌توان ذکر کرد این است که به دلیل عدم شفافیت در قیمت‌گذاری، سرمایه گذاری در این روش کمی پر خطر و پرریسک است. چون افراد حین ثبت سفارش و ارائه قیمت پیشنهادی اطمینان ندارد و هیچ منبع موثقی جهت مقایسه قیمت و نبود تابلو معاملاتی کمی غیرقابل اعتماد است.

در کنار تمام این موارد، پس از ثبت سفارش و موفقیت در معامله، نیاز است که جهت دریافت سکه به صورت فیزیکی به شعب بانک ملی مراجعه کنید و با صرف زمان و هزینه جهت کارمزد و هزینه نگهداری، سکه طلا خود را دریافت کنید. خرید سکه طلا مشکلات خاص خود را دارد مانند ریسک سرقت، نقد شوندگی پایین و… که برای این مشکلات راه حل دیگری نیز ارائه شده‌است. صندوق‌ طلا جایگزین بهتری نسبت به طلا و سکه هستند. دارایی این صندوق‌ها همان طلا و سکه است.

برای اطلاع بیشتر از نحوه سرمایه گذاری در طلا و کسب سود و بازدهی از سکه و طلا به مقاله “سرمایه گذاری در طلا و معرفی بهترین روش‌های آن‌” مراجعه کنید.

سخن پایانی

خرید سکه از مرکز مبادله در قالب حراج سکه در 13 اسفند 1402 انجام شد. یازدهمین حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران در تاریخ 17 اردیبهشت انجام شد. در این مطلب به نحوه خرید سکه از مرکز مبادله ارز و طلا و قیمت سکه حراجی بانک مرکزی پرداختیم و نحوه احراز هویت آنلاین آن را به طور کامل توضیح دادیم.

 

سوالات متداول

خیر امکان حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلا برای افراد خارج از کشور و غیرایرانی وجود ندارد.

خیر، در مرکز مبادله ارز و طلای ایران هیچ مبلغی به عنوان مالیات دریافت نمی‌شود.

ضرب سکه به صورت قالبی است و همگی ضرب 86 به بعد می‌باشد.

در دهمین حراج سکه طلا مرکز مبادله ایران با ارائه ۴۶۷۵ ربع سکه، ۱۰۱۶ نیم سکه و ۱۵۲۷ تمام سکه  در روز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ به پایان رسید.

در حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلا، قیمت پیشنهادی توسط متقاضی خرید ثبت می شود و هیچ قیمتی از طرف مرکز مبادله ایران اعلام نمی شود و هیچگونه قیمت پایه‌ای در این حراج وجود ندارد. به همین علت این عدم شفافیت می‌تواند از معایب آن باشد.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

26 دیدگاه برای این مقاله

  1. علی ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ 2 پاسخ

    حراج سکه کی باز میشه؟!

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ 2 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

      از طریق ارسال ایمیل در این مقاله زمان تخصیص سکه از مرکز مبادله برای شما ارسال میشود.

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    2. sanaz ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ

      ممنونم از مقاله خوبتون برای دریافت سکه فقط باید به بانک ملی مراجعه کرد؟

      ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ
      1. بهارک آقائی ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

        سلام و درود، بله فقط از بانک ملی امکان پذیر است.

        ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  2. سیما ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    شما از طریق این مقاله اطلاع میدید کی میشه خرید سکه دولتی رو؟!

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

      برای اطلاع از زمان انتشار حراج سکه، لطفا ایمیل خود را در باکس مندرج در داخل مقاله وارد نمایید تا در اولین فرصت به شما اطلاع رسانی شود.

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  3. Karimi ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    خرید سکه از این مرکز مبادله برای سرمایه گذاری بلند مدت خوبه؟!

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

      قطعا بله، خرید طلا و سکه همیشه در بلند مدت سودده بوده است.

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  4. اصغری ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    ممنونم خیلی مقاله کامل و جامعی بود امکانش هست هنگام تخصیص سکه اطلاع بدهید

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2 پاسخ

      سلام و درود، خوشحالیم که مطالب برای شما مفید واقع شدند. برای اطلاع از زمان انتشار حراج سکه، لطفا ایمیل خود را در باکس مندرج در داخل مقاله وارد نمایید تا در اولین فرصت به شما اطلاع رسانی شود.

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2 پاسخ
      1. فرهاد ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ

        ببخشید سکه هایی که میدن امامی هستند ؟
        بعد چون پک نیست برای فروش مشکلی پیش نمیاد ؟
        ممنون میشم جواب بدین خیلی مهم برام

        ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ
        1. بهارک آقائی ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

          بله امامی هستند. خیر می‌تونید به یک طلافروش مطمئن بدید که براتون وکیوم کنن و به راحتی قابل فروش هست.

          ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
      2. قنبری ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ

        سلام. ممنون می‌شم زمان اعلان حراج سکه رو بهم اطلاع بدین.

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ
        1. بهارک آقائی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

          سلام و درود، امروز مورخ ۱۷ اردیبهشت حراج سکه داریم لطفا زودتر اقدام به خرید کنید.

          ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  5. حسینی ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    ممنونم از مقاله خوبتون زمان تخصیص این سکه چه زمانی است؟!

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

      🙏🙏 برای اطلاع از زمان انتشار حراج سکه، لطفا ایمیل خود را در باکس مندرج در داخل مقاله وارد نمایید تا در اولین فرصت به شما اطلاع رسانی شود.

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  6. sanaz ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    ممنونم از مقاله خوبتون برای دریافت سکه فقط باید به بانک ملی مراجعه کرد؟

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

      سلام و درود، بله فقط از بانک ملی امکان پذیر است.

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  7. عباس فدایی ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    سلام‌کلا میشه ۵تا گرفت یا هربار میشه ۵تا گرفت؟ بعد سکه از مرکز مبادله طلا و ارز دریافت میشه یا بانک؟

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

      سلام دوست عزیز در هر حراج سکه تنها 5 قطعه سکه از مرکز مبادله طلا و ارز می‌توان دریافت کرد.

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  8. محمد ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    ممنون از مقاله مفیدتون. همین جا هستش که باید ایمیل ثبت کنیم برا اطلاع رسانی عرضه سکه؟

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

      سلام و درود، بله ایمیل خود را در باکس داخل مقاله وارد کنید.

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  9. فرهاد ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    باسلام من امروز پنجم اردیبهشت برای حراج 27 فروردین ینی بعد ازهشت روز کاری به بانکی که در سایت معرفی کردم مراجعه نمودم گفتن اصلا سکه ای نیومده در صورتی که تو سایت گفته بعد هفت روز کاری به دست مشتری خواهند رسید؟!

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

      سلام دوست عزیز وقت بخیر از سایت مرکز مبادله ارز و طلا اقدام به پیگیری کنید. پس از 7 روز کاری شما می‌توانید سکه دولتی خود را دریافت کنید.

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  10. امیر ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    سلام وقت بخیر زمان شارژ کیف پول، بغیر از قیمت پیشنهادیمون برای حراج چقدر بیشتر بابت هزینه ها و کارمزد باید واریز کرد؟

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

      سلام دوست عزیز
      شارژ کیف پول هیچ محدودیت و سقف قیمتی ندارد و حداقل مبلغ و شارژ اولیه در کیف پول تنها 2 هزار تومان است.

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.