خرید آنلاین انواع بیمه‌نامه از کاریزمابیمه

بیمه

همه مطالب بیمه‌ای رو به سادگی یاد بگیر.

مطالب منتخب

مهم‌ترین مطالب این موضوع رو بخون و یاد بگیر

0:00
0:00
1x
بازاریابی بیمه چیست؟ چگونه یک بازاریاب حرفه‌ای بیمه شویم؟
1x
0:00 0:00

127 مطلب موجود است.

مرتب سازی

مرتب سازی

قانون تصادف با خودروی نامتعارف
قانون تصادف با خودروی نامتعارف + حکم دادگاه و خسارت خودرو
شاید شما هم در حال رانندگی وقتی به یک خودروی لوکس و گران‌قیمت نزدیک می‌شوید، ناخودآگاه گفته باشید: «اگر با این ماشین تصادف کنم، باید کل زندگی‌ام را بفروشم!». اما خوشبختانه، قانون تصادف با خودروی نامتعارف برای این موقعیت راهکاری دارد. طبق حکم دادگاه در تصادف خودرو نامتعارف، جبران خسارت خودروهای نامتعارف (لوکس) توسط بیمه شخص ثالث محدود به سقف خسارت گران‌ترین خودروی متعارف است. اما این دقیقاً به چه معناست؟ اگر خودروی شما متعارف باشد، چه شرایطی دارید؟ در ادامه این مقاله از کاریزما لرنینگ، همه چیز را درباره قانون تصادف با خودروهای نامتعارف، نحوه محاسبه خسارت و غیره را بررسی می‌کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید! در صورت تصادف با خودروی لوکس قانون چه میگوید؟ طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث که شورای عالی بیمه در شهریور ۱۳۹۸ تصویب کرده است، تغییراتی در دستورالعمل نحوه تعیین خسارت اعمال گردید. بر اساس این اصلاحات، اگر زیان‌دیده حادثه تصادف مالک خودروی لوکس باشد، مقصر حادثه موظف به پرداخت تمام خسارت و افت قیمت خودرو نامتعارف نیست. اما طبق قانون چه خودرویی لوکس یا نامتعارف است؟ قانون تصادف با خودروی نامتعارف چه نکاتی دارد و اصلاً قانون تصادف با خودروهای گران‌قیمت چیست؟ تفاوت خودروی متعارف و نامتعارف چیست؟ خودروی متعارف و نامتعارف بر اساس قانون، تعریف مشخصی دارند: خودروی متعارف: خودرویی که در زمان وقوع تصادف و طبق نظر  ارزیاب خسارت بیمه یا کارشناس رسمی دادگستری، ارزش آن حداکثر برابر یا کمتر از سقف تعهدات جانی بیمه شخص ثالث یا 50 درصد دیه مرد مسلمان در ماه‌های حرام باشد. خودروی نامتعارف (لوکس): خودرویی که در زمان وقوع تصادف و طبق نظر  ارزیاب خسارت بیمه یا کارشناس رسمی دادگستری، ارزش آن بیشتر از دیه کامل انسان یا 50 درصد دیه در ماه‌های حرام است. مبنای تفاوت خودروی متعارف و غیر متعارف، نرخ دیه است که ابتدای هر سال توسط قوه قضاییه اعلام می‌شود. بر همین اساس، در سال 1404 اگر خودروی شما بیشتر از ۱ میلیارد و ۶۶ میلیون تومان ارزش داشته باشد، جزو خودروهای لوکس یا نامتعارف محسوب می‌شود و اگر ارزش خودروی شما کمتر از این مبلغ باشد، در دسته خودروهای متعارف قرار می‌گیرد. محاسبه و پرداخت خسارت خودروهای متعارف و نامتعارف چگونه است؟ یک نکته مهم در پرداخت خسارت هر دو نوع خودروی متعارف و نامتعارف که در مقاله بیمه شخص ثالث چیست به آن اشاره کردیم. این است که بیمه شخص ثالث دو نوع خسارت مالی و جانی را پوشش می‌دهد. سقف پرداخت خسارات جانی، برابر با دیه کامل انسان در ماه حرام یا 2 میلیارد و ۱۳۳ میلیون تومان است. اما برخلاف تعهدات جانی، میزان تعهدات مالی بیمه شخص ثالث هنگام خرید بیمه توسط شما مشخص می‌شود و شما می‌توانید سقف تعهدات مالی را از ۲.۵ تا ۵۰ درصد دیه کامل در ماه‌های حرام انتخاب کنید. بنابراین در سال 1404، تعهدات مالی بیمه شخص ثالث شما می‌تواند بین 53 میلیون و 300 هزار تومان تا ۱ میلیارد و ۶۶ میلیون تومان باشد. هرچه سقف تعهدات مالی بالاتر باشد، حق بیمه شما بیشتر خواهد بود، اما در عوض پوشش خسارت شما کامل‌تر خواهد شد. با خرید سقف تعهدات مالی بالا، مثل ۱ میلیارد و ۶۶ میلیون تومان، در هر تصادفی (چه با خودروی متعارف و چه با خودروی نامتعارف) هیچ نگرانی بابت پرداخت خسارات مالی نخواهید داشت و بر اساس قانون تصادف با خودروی نامتعارف، تمام هزینه خسارت توسط بیمه شخص ثالث شما پرداخت خواهد شد. برای خرید آنلاین بیمه شخص ثالث با تخفیف ویژه، روی دکمه زیر کلیک کنید. نحوه پرداخت خسارت خودروی نامتعارف چگونه است؟ بر اساس قانون تصادف با خودروی نامتعارف، خسارت مالی واردشده به خودروهای نامتعارف تنها تا سقف خسارت وارد بر گران‌ترین خودروی متعارف توسط بیمه شخص ثالث راننده مقصر جبران می‌شود. به بیان ساده، حکم دادگاه در تصادف خودرو نامتعارف در سال 1404 این است که حداکثر مبلغی که مالک یک خودروی گران‌قیمت می‌تواند بابت خسارت و افت قیمت خودرو نامتعارف از مقصر حادثه دریافت کند، ۱ میلیارد و ۶۶ میلیون تومان است (معادل نصف دیه ماه حرام سال 1404)؛ حتی اگر خسارت واردشده به خودرو بیش از این مقدار باشد. درصورتی‌که قطعه‌ای از یک خودروی نامتعارف در گران‌ترین خودروی متعارف وجود نداشته باشد، خسارت بر اساس قیمت نزدیک‌ترین قطعه مشابه محاسبه می‌شود. همچنین، اگر قیمت قطعات در میان گران‌ترین خودروهای متعارف متفاوت باشد، قانون تصادف با خودروی نامتعارف کارشناس بیمه را موظف می‌کند که گران‌ترین قطعه را ملاک محاسبه قرار دهد. مثال از نحوه محاسبه خسارت خودروی نامتعارف  فرض کنید در یک تصادف، یک خودروی تیبا با یک لندکروز برخورد کند و تیبا مقصر شناخته شود. طبق قانون تصادف با خودرو غیر متعارف، اگر چراغ‌خطر عقب لندکروز آسیب ببیند، بیمه شخص ثالث تیبا مبلغی معادل با قیمت چراغ عقب دنا پلاس معمولی دنده‌ای پرداخت می‌کند. نحوه محاسبه خسارت خودروی نامتعارف بدون بیمه شخص ثالث اگر راننده مقصر در تصادف با خودروی لوکس، بیمه شخص ثالث نداشته باشد، قانون تصادف با خودرو نامتعارف که درگذشته اجرا می‌شد، در نظر گرفته می‌شود. این روش منجر به پرداخت خسارت کمتری برای خودروهای نامتعارف می‌شد. به همین دلیل، باتوجه‌به افزایش قیمت خودروهای مختلف و نامتعارف شناخته‌شدن بسیاری از آن‌ها، این فرمول مورد اعتراض مالکان خودروهای لوکس قرار گرفت و تغییر کرد. اما همچنان در شرایطی که مقصر دارای بیمه شخص ثالث نباشد، استفاده می‌شود. در این قانون، خسارت خودروی لوکس با استفاده از فرمول زیر محاسبه می‌گردد: میزان تعهد مقصر حادثه = خسارت مالی واردشده به خودروی نامتعارف × (قیمت روز گران‌ترین خودروی متعارف ÷ قیمت خودروی نامتعارف زیان‌دیده)   خسارت افت قیمت خودرو نامتعارف طبق قانون تصادف با ماشین غیرمتعارف، بیمه شخص ثالث راننده مقصر، خسارت افت قیمت خودروی نامتعارف را تنها در صورتی جبران می‌کند که مجموع خسارات مالی مستقیم و افت قیمت (بر اساس یک خودروی متعارف) از سقف تعهدات بیمه‌نامه فراتر نرود. بااین‌حال، مالک خودروی نامتعارف این امکان را دارد که برای دریافت خسارت باقی‌مانده، از راننده مقصر شکایت کند. به این ترتیب می‌تواند مبلغ پرداخت‌نشده را تا سقف خسارت معادل گران‌ترین خودروی متعارف، مستقیماً از او مطالبه کند. اما اگر بیمه بدنه با پوشش افت قیمت داشته باشید، شرکت بیمه هزینه افت قیمت خودرو در تصادف را پرداخت می‌کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که اگر دارای خودروی […]
ادامه
مقصر تصادق زنجیره ای
مقصر تصادف زنجیره ای کیست؟ + قانون و نحوه پرداخت خسارت
مقصر تصادف زنجیره ای همیشه به‌سادگی تعیین نمی‌شود؛ چون در بزرگراه‌های شلوغ یا ترافیک سنگین، تعیین مسئولیت تصادف می‌تواند پیچیده شود. قوانین برای مشخص کردن مقصر و نحوه پرداخت خسارت توسط مقصر یا بیمه ماشین آن، معیارهای مشخصی دارند. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، تعریف قانونی مقصر تصادف زنجیره ای و روند پرداخت خسارت در تصادفات زنجیره‌ای را بررسی می‌کنیم تا به پاسخ روشنی به این پرسش‌ها برسید. در تصادف زنجیره ای مقصر کیست؟ در تصادف‌های زنجیره‌ای، معمولاً راننده‌ای مقصر شناخته می‌شود که به‌دلیل رعایت نکردن فاصله ایمنی یا سرعت غیرمجاز، نتوانسته است به‌موقع واکنش نشان دهد و با خودروی جلویی برخورد کرده است. در صورتی که این نوع حادثه در بزرگراه رخ دهد، مقصر اصلی تصادف زنجیره‌ای در بزرگراه معمولاً راننده‌ای است که نخستین برخورد را ایجاد کرده و زمینه‌ساز تصادف‌های بعدی شده است. با این حال، اگر بررسی‌ها نشان دهد که چند راننده به‌طور هم‌زمان فاصله ایمن را رعایت نکرده‌اند، میزان مسئولیت و تقصیر میان همه خودروهای درگیر تقسیم خواهد شد. درواقع می‌توان گفت که به طور کلی، دو حالت اصلی برای این نوع تصادفات وجود دارد: تصادف زنجیره ای در حالت ایست احتمال وقوع تصادفات زنجیره ای در ترافیک‌های سنگین، بیشتر است. وقتی خودروها در ترافیک، پشت چراغ قرمز یا به هر دلیل دیگری کاملاً متوقف شد‌ه‌اند و سپس تصادف رخ می‌دهد، معمولاً اولین خودرویی که به خودرو جلویی خود برخورد کرده است، به عنوان  مقصر تصادف در ترافیک شناخته می‌شود. بنابراین مسئول جبران خسارت تمام خودروهای آسیب‌دیده خواهد بود و باید از طریق بیمه شخص ثالث خود هزینه‌ها را پرداخت کند. به همین دلیل داشتن بیمه شخص ثالث اهمیت بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید با کلیک روی دکمه زیر بیمه خودرو را با 15 درصد تخفیف و به‌صورت آنلاین خریداری کنید. تصادف زنجیره ای در حال حرکت در صورتی که خودروها در حال حرکت باشند و تصادف زنجیره ای رخ دهد، تعیین مقصر پیچیده‌تر می‌شود. در این حالت، پلیس عواملی مانند فاصله ایمنی، سرعت خودروها و شرایط جاده را نیز برای تعیین مقصر در نظر می‌گیرد. بنابراین؛ به جز اولین خودرویی که به خودروی جلویی خود برخورد کرده است، تمام خودروهایی که به دلیل فاصله نامناسب، امکان کنترل خودروی خود را نداشته و با خودروی جلویی برخورد کرده‌اند نیز مقصر شناخته خواهند شد. در تصادف‌های زنجیره‌ای معمولاً ملاک این است که خودروهای پشت‌سر باید فاصله مطمئن را رعایت کنند. به همین دلیل، حتی اگر خودروی جلو ناگهان ترمز بگیرد، طبق قواعد تصادف از عقب، مسئولیت اولیه غالباً بر عهده راننده‌ای است که از پشت برخورد کرده است؛ مگر اینکه نشان داده شود راننده جلویی با اقدام غیرقانونی یا ایجاد خطر مثل دنده‌عقب رفتن ناگهانی یا توقف بی‌دلیل در مسیر باعث حادثه شده است. قانون خسارت تصادف زنجیره ای و پرداخت خسارت بیمه قانون تصادفات زنجیره ای بر اساس سهم تقصیر هر راننده تعیین می‌شود. در صورتی که تنها یک یا چند خودرو مسئولیت تصادف را بر عهده داشته باشند، شرکت‌های بیمه موظف به پرداخت خسارت بیمه تصادف زنجیره ای خواهند بود. اما اگر تمامی خودروها به نحوی در تصادف مقصر شناخته شوند، تقسیم هزینه و پرداخت خسارت در تصادف زنجیره ای، میان تمامی افراد دخیل در تصادف تقسیم می‌شود. به عنوان مثال، اگر یک راننده به خودروی جلویی برخورد کند و این برخورد باعث شود که خودروی دوم نیز به خودروی سوم برخورد کند، راننده اول به عنوان مقصر اصلی در تصادف زنجیره ای شناخته می‌شود و باید خسارت وارد شد‌ه به سایر خودروها را بپردازد. اما در موارد پیچیده‌تر که تمامی رانندگان به نحوی مقصر باشند، پرداخت خسارت بر اساس درصد تقصیر انجام می‌پذیرد. نحوه پرداخت خسارت در تصادفات زنجیره ای پس از مشخص شدن مقصر در یک تصادف زنجیره ای، نوبت به پرداخت خسارات وارده به خودروهای آسیب‌دیده می‌رسد. نحوه دریافت خسارت بیمه شخص ثالث به  دو حالت زیر بستگی دارد: خسارت کمتر از سقف بیمه شخص ثالث: چنانچه خسارت وارد شد‌ه به خودروهای دیگر از سقف پوشش بیمه شخص ثالث شما کمتر باشد، شرکت بیمه تمامی هزینه‌های تعمیرات را پرداخت خواهد کرد. با این حال، هزینه‌های جانبی مانند جریمه‌های راهنمایی و رانندگی و هزینه پارکینگ خودرو، تحت پوشش بیمه نبوده و باید به صورت جداگانه پرداخت شوند. خسارت بیشتر از سقف بیمه شخص ثالث: در صورتی که مجموع خسارات وارد شد‌ه به خودروهای دیگر از سقف پوشش بیمه خودرو بیشتر باشد، شرکت بیمه تنها تا سقف تعهدات خود هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. در حال حاضر، حداقل پوشش مالی برابر با ۴۰ میلیون و حداکثر آن برابر با ۸۰۰ میلیون است و مابقی خسارت باید توسط مقصر حادثه پرداخت شود. فرمول نحوه محاسبه خسارت در تصادف زنجیره ای فرض کنید راننده مقصر یک تصادف زنجیره ای، بیمه شخص ثالث با سقف تعهدات 54 میلیون تومان داشته باشد. در این تصادف زنجیره ای 5 ماشین آسیب دیده‌اند و راننده باید خسارت هر 5 زیان‌دیده را جبران کند. فرض می‌کنیم پس از کارشناسی، میزان خسارت وارده به هر خودرو به شرح زیر باشد: خودرو اول: 24 میلیون تومان خودرو دوم: 20 میلیون تومان خودرو سوم: 15 میلیون تومان خودرو چهارم: 10 میلیون تومان خودرو پنجم: 8 میلیون تومان مجموع خسارت وارد شد‌ه به تمام خودروها برابر است با 10 + 15 + 8 + 7 + 12 = 77 میلیون تومان. همانطور که می‌بینید، مجموع خسارت‌ها از سقف تعهد بیمه ماشین (54 میلیون تومان) بیشتر است. در این حالت، شرکت بیمه تنها تا سقف تعهد خود یعنی 54 میلیون تومان را پرداخت خواهد کرد. البته شما در زمان خرید بیمه شخص ثالث می‌توانید با پرداخت مبلغی جزئی، سقف تعهد مالی را بالاتر ببرید تا در صورت بروز تصادف، کل خسارت توسط بیمه پوشش داده شود. نحوه تقسیم خسارت بر اساس قانون خسارت تصادف زنجیره ای برای تعیین سهم هر خودرو از 40 میلیون تومان، از فرمول زیر استفاده می‌کنیم: مجموع خسارت وارده  ÷ (سقف تعهد بیمه‌نامه × خسارت هر خودرو)  = خسارت قابل پرداخت به هر خودرو با جایگذاری اعداد در فرمول، سهم هر خودرو به شرح زیر محاسبه می‌شود: خودرو اول: ۵۲,۰۰۰,۰۰۰ ÷ (۴۰,۰۰۰,۰۰۰ × ۱۰,۰۰۰,۰۰۰) ≈ ۷,۶۹۲,۳۰۸ تومان خودرو دوم: ۵۲,۰۰۰,۰۰۰ ÷ (۴۰,۰۰۰,۰۰۰ × ۱۵,۰۰۰,۰۰۰) ≈ ۱۱,۵۳۸,۴۶۲ تومان خودرو سوم: ۵۲,۰۰۰,۰۰۰ ÷ (۴۰,۰۰۰,۰۰۰ × ۸,۰۰۰,۰۰۰) ≈ ۶,۱۵۳,۸۴۶ تومان خودرو چهارم: ۵۲,۰۰۰,۰۰۰ ÷ (۴۰,۰۰۰,۰۰۰ […]
ادامه
سنهاب چیست
سنهاب چیست؟ + خدمات سامانه سنهاب و نحوه کار با آن
سنهاب چیست؟ سامانه‌ای هوشمند که همه اطلاعات صنعت بیمه کشور را یک‌جا جمع‌آوری و به‌صورت آنلاین قابل استعلام می‌کند. با سنهاب می‌توانید اصالت بیمه‌نامه‌ها مثل بیمه ماشین را بررسی کنید، تخفیف عدم خسارت خود را ببینید و تمام سوابق بیمه‌ای‌تان را تنها با چند کلیک مشاهده کنید. در این مقاله از کاریزما لرنینگ با کاربردها، مزایا و نحوه استفاده از این سامانه آشنا می‌شوید. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید. سامانه سنهاب چیست؟ سنهاب سامانه‌ای است که تمام اطلاعات صنعت بیمه کشور را یکپارچه، شفاف و قابل استعلام می‌کند. در واقع در سامانه سنهاب همه اطلاعات بیمه‌نامه‌ها، شرکت‌های بیمه‌گر و سوابق بیمه‌ای افراد ثبت و ذخیره می‌شود و امکان بررسی آنلاین و لحظه‌ای آن وجود دارد. درواقع، شرکت‌های بیمه موظف‌اند پس از صدور هر بیمه‌نامه، اطلاعات آن را در سامانه سنهاب ثبت کنند و مردم می‌توانند تنها با وارد کردن چند مشخصه ساده مانند پلاک، کد ملی یا شماره بیمه‌نامه، از صحت و اعتبار بیمه خودرو خود یا دیگران مطمئن شوند. به همین دلیل به این سامانه، شناسنامه دیجیتال بیمه نیز می‌گویند. سنهاب مخفف چیست؟ سنهاب مخفف «سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه» است. این سامانه توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به هدف یکپارچه‌سازی، نظارت و مدیریت الکترونیکی اطلاعات صنعت بیمه کشور طراحی شده است. سایت سنهاب چیست؟ آدرس سایت سنهاب sanhabssoi.centinsur.ir است، اما برای استفاده راحت‌تر مردم از خدمات این سامانه، تمام امکانات سنهاب در بخش خدمات الکترونیک سایت بیمه مرکزی قرار داده شده است و طریق آن می‌توان به خدمات سامانه سنهاب دسترسی پیدا کرد. فرآیند استفاده از سنهاب چگونه است؟ برای استفاده از خدمات سنهاب نیازی به ثبت نام در سامانه سنهاب نیست. کافی است وارد وب‌سایت بیمه مرکزی به نشانی centinsur.ir شوید و از بخش «میز خدمات الکترونیک» گزینه «استعلام اصالت بیمه‌نامه» را انتخاب کنید. در ادامه بسته به نوع استعلام سنهاب بیمه مرکزی، باید یکی از داده‌های موردنیاز را وارد کنید. زمانی که اطلاعات وارد می‌شود، سیستم با پایگاه داده مرکزی بیمه کشور تطبیق داده و خروجی قابل استناد ارائه می‌دهد. اگر بیمه‌نامه در سامانه ثبت نشده باشد، پیام «فاقد اعتبار» نمایش داده می‌شود که می‌تواند به معنای تأخیر شرکت بیمه‌گر در ثبت اطلاعات یا حتی جعلی بودن بیمه‌نامه باشد. در چنین مواقعی باید موضوع را از طریق شرکت بیمه پیگیری کنید. برای اینکه از اصالت بیمه‌نامه خود اطمینان داشته باشید، بهتر است بیمه‌نامه را از یک کارگزار بیمه معتبر خریداری کنید. شما می‌توانید بیمه شخص ثالث خود را به‌صورت کاملا آنلاین و مطمئن از اپلیکیشن کاریزما خریداری کنید. سنهاب چه خدماتی ارائه می‌دهد؟ مهم‌ترین خدمتی که سامانه سنهاب در اختیار مردم قرار می‌دهد، امکان استعلام اصالت بیمه‌نامه است. کافی است وارد بخش خدمات الکترونیک بیمه مرکزی شوید و برخی از اطلاعات خودتان را سامانه وارد کنید تا در چند ثانیه اطلاعات کامل بیمه‌نامه شما را نمایش بدهد. این امکان برای بیمه‌های مختلف وجود دارد؛ مانند بیمه شخص ثالث، بدنه، موتور سیکلت، آتش‌سوزی و… اما بیشترین میزان استفاده مردم مربوط به بیمه شخص ثالث است. چون این بیمه عمومی‌ترین بیمه اجباری کشور است و بسیاری از افراد برای بررسی اعتبار بیمه خود یا افراد دیگر از سنهاب استفاده می‌کنند. یکی دیگر از خدمات مهم سامانه سنهاب، نمایش تخفیف عدم خسارت است. پیش از سنهاب، انتقال تخفیف‌ها یا بررسی آن‌ها پیچیده بود و گاهی اختلاف میان شرکت‌ها ایجاد می‌شد؛ اما اکنون تمام سوابق در سامانه ثبت می‌شود و شرکت‌ها موظف‌اند براساس همین داده‌ها عمل کنند. بنابراین سنهاب نقش مهمی در یکسان‌سازی اطلاعات تخفیف‌ها داشته است. سنهاب همچنین ابزاری برای نظارت دقیق‌تر است. شرکت‌های بیمه موظف‌اند اطلاعات بیمه‌نامه صادرشده را در سامانه ثبت کنند. اگر بیمه‌نامه‌ای ثبت نشود، از نظر قانونی فاقد اعتبار محسوب می‌شود. همین مسئله از صدور بیمه‌نامه‌های تقلبی یا کاغذی جلوگیری می‌کند و امنیت بیمه‌گذاران بیشتر می‌شود. در مقاله «استعلام بیمه شخص ثالث + روش‌های استعلام بیمه‌ نامه» به آموزش نحوه استفاده از این خدمات برای استعلام بیمه‌نامه پرداخته‌ایم. سابقه سنهاب چیست؟ به اطلاعات ثبت‌شده از تمامی بیمه‌نامه‌های یک فرد در سامانه سنهاب، سابقه سنهاب گفته می‌شود. این سابقه شامل تمام بیمه‌هایی است که شرکت‌های بیمه طی سال‌های مختلف برای یک فرد صادر کرده‌اند و اطلاعات آن‌ها در سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (سنهاب) ثبت شده است. مهم‌ترین بخش این سابقه مربوط به سوابق تخفیف عدم خسارت و تاریخچه بیمه شخص ثالث خودرو است، زیرا این اطلاعات در انتقال تخفیف یا تمدید بیمه نقش مستقیم دارد. در واقع «سابقه سنهاب» یک پایگاه اطلاعاتی است که نشان می‌دهد: چه بیمه‌نامه‌هایی برای فرد صادر شده است میزان تخفیف عدم خسارت او چقدر است آیا بیمه‌نامه معتبر بوده یا خیر سوابق خسارت و تمدید چگونه بوده است   کد سنهاب چیست؟ کد سنهاب یک شناسه منحصربه‌فرد است که برای هر شرکت بیمه، نماینده، کارگزار، ارزیاب خسارت و به‌طور کلی هر شخص حقیقی یا حقوقی فعال در صنعت بیمه تعریف می‌شود. این کد توسط سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (سنهاب) صادر می‌شود و نقش آن ایجاد شفافیت، ردیابی دقیق فعالیت‌ها و ثبت رسمی اطلاعات در صنعت بیمه است. کد سنهاب مثل یک کارت ملی برای فعالان صنعت بیمه است؛ یعنی هر فرد یا مجموعه‌ای که بخواهد به‌طور قانونی در حوزه بیمه فعالیت کند (مثل فروش بیمه‌نامه، مشاوره، ارزیابی خسارت یا نمایندگی) باید کد سنهاب داشته باشد تا فعالیتش در سامانه بیمه مرکزی ثبت و قابل پیگیری باشد. چرا سامانه سنهاب ایجاد شد؟ پیش از راه‌اندازی سنهاب، صنعت بیمه با مشکلات جدی مواجه بود. امکان جعل بیمه‌نامه وجود داشت، ثبت اطلاعات بیمه‌نامه‌ها ناقص بود، دسترسی یکپارچه برای استعلام بیمه‌نامه‌ها وجود نداشت و روند صدور بیمه‌نامه به‌صورت کاغذی انجام می‌شد. بیمه مرکزی با هدف رفع این مشکلات و حرکت به سمت یک صنعت بیمه شفاف و دیجیتال، سامانه سنهاب را ایجاد کرد. هدف اصلی سنهاب بیمه مرکزی، نظارت متمرکز بر فعالیت شرکت‌های بیمه و جلوگیری از صدور بیمه‌نامه‌های غیرمعتبر است. این سامانه به بیمه مرکزی امکان می‌دهد که به صورت لحظه‌ای بر وضعیت صدور بیمه‌نامه‌ها، عملکرد شرکت‌ها و اطلاعات مشتریان نظارت کند. از طرف دیگر مردم نیز می‌توانند با استفاده از سنهاب، بدون نیاز به مراجعه حضوری، صحت و اعتبار بیمه‌نامه خود را بررسی کنند و تمام سوابق بیمه‌ای‌شان را به شکل آنلاین ببینند. مزایای سامانه سنهاب چیست؟ سامانه سنهاب علاوه بر ساده‌سازی بسیاری […]
ادامه
تغییر شرکت بیمه شخص ثالث
تغییر شرکت بیمه شخص ثالث چگونه ممکن است؟
تغییر شرکت بیمه شخص ثالث یکی از پرسش‌های پرتکرار مالکان خودرو است؛ به خصوص زمانی‌که از قیمت، کیفیت خدمات یا روند پرداخت خسارت شرکت فعلی رضایت ندارند. قوانین بیمه مرکزی این امکان را فراهم کرده که بیمه‌گذار در زمان تمدید یا خرید بیمه‌ ماشین شرکت بیمه را بدون محدودیت عوض کند. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، تمام جزئیات مربوط به تغییر نام بیمه شخص ثالث، شرایط، مدارک و زمان مجاز را کامل توضیح می‌دهیم تا تصمیم‌گیری برای شما ساده‌تر و مطمئن‌تر شود. نحوه تغییر بیمه شخص ثالث نحوه تغییر بیمه شخص ثالث نه‌تنها پیچیده نیست، بلکه می‌تواند با حفظ تخفیف‌های عدم خسارت قبلی همراه باشد؛ مدارک لازم برای تغییر بیمه شخص ثالث به شرح زیر است: کارت ملی و گواهینامه معتبر مالک خودرو کارت خودرو یا برگ سبز (سند مالکیت خودرو) بیمه‌نامه فعلی شخص ثالث فرم درخواست خرید یا تمدید بیمه‌نامه جدید (توسط شرکت بیمه جدید) اگر خودرویتان را فروخته‌اید یا قصد تغییر پلاک دارید، باید سند جدید یا برگ سبز جدید نیز ارائه شود. مراحل تغییر شرکت بیمه شخص ثالث مراحل گام ‌به گام تغییر شرکت بیمه شخص ثالث به شرح زیر است: کنترل زمان انقضای بیمه‌نامه فعلی: هر زمان که نزدیک به تاریخ تمدید بیمه شخص ثالث باشید، امکان تغییر فراهم است؛ بهترین فرصت تغییر بیمه شخص ثالث، در زمان تمدید است. مقایسه شرکت‌های بیمه و انتخاب شرکت جدید:  قیمت، توانگری مالی، تعداد شعب و مراکز خسارت، کیفیت خدمات و سرعت پرداخت خسارت از فاکتورهای مهم هستند. استعلام تخفیف عدم خسارت از سامانه: سوابق عدم خسارت شما در سامانه رسمی ثبت می‌شوند؛ هنگام صدور بیمه جدید، شرکت جدید می‌تواند آن را استعلام کند. ارائه مدارک لازم و ثبت اطلاعات دقیق خودرو و مالکیت: دقت در اطلاعات مانند کد ملی، شماره پلاک، شماره سند و غیره بسیار مهم است؛ اشتباه کوچک ممکن است منجر به از دست رفتن تخفیف شود. صدور بیمه‌نامه جدید و دریافت بیمه‌نامه با شرکت جدید: پس از تایید اطلاعات توسط شرکت بیمه جدید، بیمه‌نامه صادر می‌شود. به این نکته توجه کنید که پیش از تغییر بیمه شخص ثالث، از ابطال زودهنگام بیمه‌نامه فعلی خودداری کنید؛ مگر در موارد ضروری مثل فروش یا اسقاط خودرو؛ هنگام انتخاب شرکت جدید نیز فقط به قیمت توجه نکنید؛ توانگری مالی، تعداد مراکز خسارت و کیفیت پرداخت خسارت بسیار مهم‌تر هستند. برای مشاهده، مقایسه قیمت و پوشش‌های انواع بیمه شخص ثالث، روی بنر زیر کلیک کنید. دلایل رایج برای تغییر شرکت بیمه شخص ثالث تغییر شرکت بیمه شخص ثالث یا به‌عبارتی تغییر نام بیمه شخص ثالث، زمانی مطرح می‌شود که مالک خودرو از خدمات شرکت فعلی رضایت نداشته باشد یا شرکت دیگری قیمت رقابتی‌تر، پرداخت خسارت سریع‌تر و خدمات بهتری ارائه دهد؛ خوشبختانه طبق قوانین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شما می‌توانید در زمان تمدید بیمه‌نامه، بدون از دست دادن حتی یک درصد از تخفیف عدم‌خسارت (تا سقف ۷۰٪)، به شرکت دلخواهتان بروید. رایج‌ترین دلایلی که رانندگان ایرانی تصمیم به تغییر شرکت بیمه شخص ثالث می‌گیرند: نارضایتی از کیفیت خدمات و پشتیبانی: تاخیر طولانی در پرداخت خسارت، سخت‌گیری غیرمنطقی در کارشناسی و پاسخگویی ضعیف، می‌تواند از دلایل تغییر بیمه نامه شخص ثالث باشد. تعداد کم شعب و مراکز پرداخت خسارت: به‌خصوص در شهرهای کوچک و شهرستان‌ها، نداشتن نمایندگی فعال باعث دردسر می‌شود. قیمت و حق بیمه بالاتر نسبت به رقبا: با وجود یکسان بودن پوشش‌های پایه، بعضی شرکت‌ها تخفیف‌های بیشتری می‌دهند. عدم ارائه خدمات آنلاین مناسب: در سال ۱۴۰۴ اکثر رانندگان ترجیح می‌دهند تمدید و دریافت خسارت را آنلاین انجام دهند. تجربه بد اطرافیان یا امتیاز پایین شرکت: سطح توانگری و رضایت مشتری در رتبه‌بندی بیمه مرکزی، از دلایل مهم است. به همین علت بسیاری از رانندگان پیش از تمدید بیمه‌نامه، شرکت‌های مختلف را از نظر قیمت، سرعت پرداخت خسارت و کیفیت خدمات آنلاین مقایسه می‌کنند. امروز پلتفرم‌هایی وجود دارند که امکان مشاهده قیمت شرکت‌های مختلف و بیمه خودرو را به‌صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری فراهم می‌کنند. در اپلیکیشن کاریزما، امکان مشاهده نرخ‌ شرکت‌های بیمه، مقایسه پوشش‌ها و خرید آنلاین بیمه شخص ثالث در چند دقیقه فراهم است؛ بدون نیاز به مراجعه حضوری و با صدور فوری بیمه‌نامه. اگر هنوز با جزئیات پوشش‌های بیمه شخص ثالث و تعهدات جانی و مالی آشنا نیستید، حتماً مقاله‌ “بیمه شخص ثالث چیست؟ راهنمای جامع صفر تا صد” را مطالعه کنید. در صورت تغییر شرکت بیمه می‌توان تخفیف آن را حفظ کرد؟ در صورت تغییر شرکت بیمه شخص ثالث، تخفیف‌های عدم خسارت از بین نمی‌روند و به‌طور کامل قابل انتقال هستند. این تخفیف‌ها به شخص بیمه‌گذار تعلق دارد، نه به شرکت بیمه؛ بنابراین اگر مدارک مورد نیاز مانند کارت ملی، کارت خودرو و بیمه‌نامه قبلی را به شرکت جدید ارائه دهید، می‌توانید تخفیف بیمه شخص ثالث خود را حفظ کنید. تنها کافی است اطلاعات مالک جدید در سامانه بیمه مرکزی ثبت شود تا تخفیف‌ها به همان میزان که در بیمه‌نامه قبلی بوده، به بیمه‌نامه جدید منتقل شوند؛ با این حال، اگر اطلاعات به‌درستی وارد نشوند یا شرکت بیمه جدید شرایط خاصی برای انتقال تخفیف‌ها داشته باشد، ممکن است تخفیف‌ها از بین بروند. در مقاله “انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث با قانون جدید 1404″ به طور کامل درباره قانون انتقال تخفیف در بیمه شخص ثالث گفته‌ایم؛ پیشنهاد می‌کنم مطالعه کنید. تغییر بیمه شخص ثالث بعد از تعویض پلاک بعد از تعویض پلاک یا انتقال مالکیت خودرو، اطلاعات ثبت‌شده در بیمه شخص ثالث باید با وضعیت جدید هماهنگ شود تا پوشش بیمه‌ای معتبر بماند. طبق قوانین بیمه مرکزی، بیمه شخص ثالث با تعویض پلاک باطل نمی‌شود؛ اما اطلاعات بیمه‌نامه باید اصلاح شود؛ همچنین با تعویض پلاک، باید بیمه‌گذار شخص ثالث نیز تغییر کند تا تخفیف‌ها و سوابق به درستی برای مالک جدید اعمال شوند. تغییر بیمه گذار شخص ثالث به‌شرطی امکان‌پذیر است که مدارک مالکیت رسمی ارائه شود و انتقال به‌صورت صحیح در سامانه سنهاب ثبت شود. نکات و شرایط مهم برای تغییر بیمه گذار شخص ثالث به شرح زیر است: تعویض پلاک باعث ابطال بیمه‌نامه نمی‌شود، اما اطلاعات بیمه باید به پلاک جدید به‌روزرسانی شود. برای صدور بیمه‌نامه با پلاک جدید باید برگ سبز جدید، کارت ملی مالک فعلی و بیمه‌نامه قبلی ارائه شود. انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث تنها به بستگان درجه‌یک منتقل می‌شود. عدم به‌روزرسانی اطلاعات ممکن است باعث رد خسارت […]
ادامه
جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث
جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث در 1404 + اطلاع‌رسانی بخشودگی
بیمه شخص ثالث برای کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی اجباری است. به همین دلیل، برای اطمینان از پوشش همگانی و جبران خسارات احتمالی، جریمه‌‌ای برای تأخیر در تمدید بیمه شخص ثالث در نظر گرفته شده است. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به صورت روزانه محاسبه شده و با هدف تشویق دارندگان وسایل نقلیه به تمدید به موقع بیمه‌نامه اعمال می‌شود.  در این مقاله از کاریزما لرنینگ، با نگاهی دقیق به ابعاد مختلف جریمه روزانه دیرکرد بیمه شخص ثالث، سعی داریم با بررسی نحوه محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث، اهمیت تمدید به موقع این بیمه و راهکارهای جلوگیری از پرداخت جریمه‌های اضافی را بررسی کنیم. بنابراین همراه ما باشید تا با سفری در دل قوانین و مقررات بیمه شخص ثالث، با چالش‌های جر‌یمه دیرکرد بیمه شخص ثالث آشنا شویم. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چیست؟ جر‌یمه دیر‌کر‌د بیمه شخص ثالث  به این معنی است که اگر بیمه شخص ثالث ماشینتان را به موقع تمدید نکنید، برای هر روز تأخیر جریمه خواهید شد. این جریمه به عنوان درصدی از حق بیمه پایه محاسبه می‌شود و بسته به نوع خودرو و مدت زمان تأخیر متفاوت است. به طور کلی، جریمه دیرکرد، یکی از عواقب نداشتن بیمه در تصادف است که گریبان‌گیر افراد می‌شود. برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره بیمه شخص ثالث کسب کنید، مطالعه مقاله «بیمه شخص ثالث چیست و چرا برای رانندگان الزامی است؟» را به شما پیشنهاد می‌دهیم. اگر در زمانی که بیمه شخص ثالث شما منقضی شده است دچار حادثه شوید، تمام هزینه‌های خسارت بر عهده خودتان خواهد بود و شرکت بیمه هیچ مسئولیتی در قبال جبران خسارت نخواهد داشت. به همین دلیل، تمدید به‌موقع بیمه شخص ثالث اهمیت بسیار زیادی دارد. حتی یک روز تأخیر در تمدید بیمه‌نامه می‌تواند عواقب سنگین و جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. بنابراین اگر اعتبار بیمه‌نامه شما به پایان رسیده است، بهتر است همین حالا برای تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث اقدام کنید و روی بنر زیر کلیک کنید. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث روزی چقدر است؟ محاسبه جر‌یمه دیر‌کرد بیمه شخص ثا‌لث روزانه، فرآیند ساده‌ای دارد و طی سه مرحله زیر انجام می‌شود: قیمت پایه بیمه شخص ثالث: مبلغی که هر سال توسط بیمه مرکزی برای خودروی شما تعیین می شود را پیدا کنید. می توانید این عدد را از وب‌سایت بیمه مرکزی یا سایت کاریزمابیمه استعلام بگیرید. تقسیم بر 365: قیمت پایه را بر 365 روز سال تقسیم کنید. عدد حاصل، نرخ جریمه دیرکرد روزانه شما خواهد بود. در نظر داشته باشید که جر‌یمه دیرکر‌د بیمه شخص ثالث تا حداکثر یک سال به صورت روزانه حساب می‌شود و پس از گذشت یک سال، مبلغ دیگری به جر‌یمه اضافه نخواهد شد. یعنی اگر چند سال از اتمام زمان اعتبار بیمه خودرو شما گذشته باشد، تنها به ازای یک سال دیرکرد، جریمه می‌پردازید. نحوه محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چگونه است؟ برای هر روز تأخیر در تمدید بیمه شخص ثالث، مبلغی به عنوان جریمه تعیین می‌شود. البته مبلغ جریمه بسته به نوع وسیله نقلیه و تعداد روزهای تأخیر متفاوت است. جریمه دیرکرد به صورت روزانه محاسبه می‌شود و در زمان تمدید این بیمه‌نامه به حق بیمه پایه اضافه می‌شود. مراحل استعلام جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به صورت زیر است: تعیین تعداد روزهای تأخیر: تعداد روزهای تأخیری که بیمه‌نامه جدید را پس از انقضای بیمه‌نامه قبلی تهیه کرده‌اید، محاسبه می‌شود. مبلغ جریمه روزانه: مبلغ جریمه روزانه برای هر روز تأخیر مشخص می‌شود. این مبلغ بسته به نوع وسیله نقلیه (سواری، موتور سیکلت، کامیون، و غیره) متفاوت است. محاسبه جریمه کل: تعداد روزهای تأخیر در مبلغ جریمه روزانه ضرب می‌شود تا جریمه کل محاسبه شود. برای مثال، اگر شما ۱۰ روز دیرکرد داشته باشید و مبلغ جریمه روزانه ۱۱ هزار تومان باشد، جریمه کل به این صورت محاسبه می‌شود: ۱۱۰ هزار تومان = ۱۱۰۰۰ × ۱۰ توجه داشته باشید که برای جلوگیری از افزایش هزینه خود، حتما بیمه ماشین را به‌موقع تمدید کنید. البته در صورتی دارای تخفیف خرید باشید، جریمه شما جبران خواهد شد.   جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث 1404 چقدر است؟ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به ازای هر روز در سال 1404 بر اساس حق بیمه پایه تعیین می‌شود و برای خودروی شما محا‌سبه می‌گردد. مبلغ جر‌یمه بر اساس نوع خودرو و حق بیمه پایه آن متفاوت است. در ادامه به بررسی جریمه تاخیر بیمه شخص ثالث روزانه برای انواع وسایل نقلیه می‌پردازیم: جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث نوع وسیله نقلیه مبلغ جریمه دیرکرد روزانه (تومان) موتور سیکلت گازی ۳۸۳۳ موتور سیکلت دنده‌ای تک سیلندر ۴۶۹۲ موتور سیکلت دنده‌ای دو سیلندر (و بیشتر) ۵۱۴۴ موتور سیکلت سه چرخ و سایدکار ۵۵۳۱ سواری کمتر از ۴ سیلندر ۱۵۳۲۸ سواری، پیکان، پراید و سپند ۱۸۳۵۵ سواری سایر ۴ سیلندرها ۲۱۴۹۵ سواری بیش از چهار سیلندر ۲۴۰۶۰ بارکش تا ۱ تن ۱۸۸۲۲ بارکش بیش از ۱ تن تا ۳ تن ۲۲۷۵۸ بارکش بیش از ۳ تن تا ۵ تن ۲۸۷۴۹ بارکش بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن ۳۶۹۳۳ بارکش بیش از ۱۰ تا ۲۰ تن ۴۲۹۸۹ بارکش بیش از ۲۰ تن ۴۵۵۵۳ آیا امکان حذف جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث وجود دارد؟ بله، اگر خودروی شما تحت شرایط خاصی باشد، حتی در صورت گذشت زمان تمدید بیمه‌نامه نیز مشمول این جر‌یمه نخواهید شد. همچنین گاهی بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث توسط بیمه مرکزی اعلام می‌شود. شرایط مدنظر شامل موارد زیر می‌شوند: خودرو در پارکینگ باشد: اگر خودرو شما در پارکینگ ناجا یا سایر پارکینگ‌های عمومی باشد و در این مدت بیمه آن تمام شود، جر‌یمه دیرکرد شما بخشیده می‌شود. فقط کافی است نامه پارکینگ را به شرکت بیمه ارائه دهید. خودرو دزدیده شد‌ه باشد: اگر در زمان تمام شدن بیمه، خودروی شما دزدیده شد‌ه باشد، جریمه دیرکرد به شما تعلق نمی‌گیرد. برای اثبات این موضوع، باید گواهی سرقت از کلانتری به همراه مشخصات کامل خودرو را به شرکت بیمه ارائه دهید. برای خرید آنلاین بیمه شخص ثالث روی دکمه زیر کلیک کنید.   بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث چه زمانی است؟ بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث برای حمایت از مردم در برابر تورم و شرایط اقتصادی و به مناسبت‌های خاص اجرا می‌گردد. در این طرح‌ها، جریمه رانندگان به طور کامل بخشیده می‌شود. بخشودگی جرایم بیمه برای […]
ادامه
محاسبه حقوق بازنشستگی
محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی با قوانین جدید 1404
محاسبه حقوق بازنشستگی به‌خصوص در انتهای هر سال، یکی از دغدغه‌های افراد بازنشسته است. تصور کنید سال‌ها در تلاش بوده‌اید، زحمت کشیده‌اید و حق بیمه پرداخت کرده‌اید تا در دوران بازنشستگی به آرامش برسید. اما آیا می‌دانید که حق شما به عنوان یک بازنشسته چقدر است؟ آیا با قوانین و روش محاسبه حقوق بازنشستگی آشنا هستید؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله از کاریزما لرنینگ، شما را با پیچ و خم‌های نحوه و قانون محاسبه حقوق بازنشستگی آشنا کنیم. حقوق بازنشستگی در سال 1404 چقدر است؟ بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، حداقل حقوق ماهانه بازنشستگان، 11 میلیون و 700 هزار تومان است. سقف حقوق بازنشستگی نیز بر اساس هفت برابر حداقل دستمزد روزانه تعیین گردیده است به نحوی که بالاترین حقوق بازنشستگی تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۴، حدود ۷۲ میلیون و ۷۳۶ هزار تومان است. نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی چگونه است؟ محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی بر اساس قوانین و مقررات مشخصی انجام می‌شود. عوامل مختلفی مانند مدت پرداخت حق بیمه، میزان درآمد، سن بازنشستگی و … در این محاسبه نقش دارند. هرچند جزئیات دقیق ممکن است در طول زمان تغییر کند، اما به طور کلی، عوامل زیر در میزان مستمری تامین اجتماعی موثر هستند: مدت پرداخت حق بیمه: هرچه مدت زمان پرداخت حق بیمه بیشتر باشد، حقوق بازنشستگی نیز بالاتر خواهد بود. میزان درآمد: متوسط درآمد دریافتی در سال‌های پایانی اشتغال، تاثیر مستقیمی بر میزان حقوق بازنشستگی دارد. فرمول محاسبه بازنشستگی تامین اجتماعی برای محاسبه مستمری بازنشستگی تامین اجتماعی بر اساس ماده ۷۷ قانون کار، می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد: حقوق بازنشستگی = 30 ÷ (سنوات پرداخت حق بیمه × متوسط دستمزد) نحوه محاسبه میانگین حقوق دو سال آخر تامین اجتماعی مهم‌ترین عامل در محاسبه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، متوسط دستمزد است. در صورتی که در این دوره دو ساله، وقفه‌هایی در پرداخت حق بیمه وجود داشته باشد، ماه‌های مربوط به این وقفه‌ها از محاسبه حذف شد‌ه و متوسط دستمزد بر اساس ماه‌های پرداخت حق بیمه محاسبه خواهد شد. اگر در دو سال آخر کار، حقوق شما افزایش پیدا کرده باشد و حق بیمه بیشتری پرداخت کرده باشید، برای محاسبه حقوق بازنشستگی، به جای دو سال آخر، پنج سال آخر کار شما در نظر گرفته می‌شود. یعنی حقوق و مزایای پنج سال آخر جمع می‌شود و سپس بر تعداد کل ماه‌های این پنج سال تقسیم می‌شود تا متوسط دستمزد به دست آید. البته شما می‌توانید مبلغ مستمری بازنشستگی خود را به صورت آنلاین در سایت سازمان تامین اجتماعی محاسبه کنید. فرمول محاسبه دو سال آخر بازنشستگی میانگین حقوق دو سال آخر بازنشستگی بر اساس مقررات تأمین اجتماعی، از متوسط حقوقی که بابت آن در ۲۴ ماه پایانی اشتغال حق بیمه پرداخت شده است، محاسبه می‌شود. به این ترتیب که برای هر یک از ۲۴ ماه آخر، مبلغ «حقوق مشمول بیمه» در نظر گرفته شده، مجموع این مبالغ با هم جمع و در نهایت بر عدد ۲۴ تقسیم می‌شود. عدد به‌دست‌آمده همان «میانگین حقوق دو سال آخر» است و به‌عنوان مبنای محاسبه مستمری بازنشستگی استفاده می‌شود. برای مشاهده میانگین حقوق دو سال پایانی خود در سامانه eservices.tamin.ir، از منوی «بیمه‌شدگان» وارد بخش «بازنشستگی» شوید و گزینه «نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی» را انتخاب کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود، میانگین دستمزد دو سال آخر قابل مشاهده است. توجه داشته باشید که در کارگاه‌های مشمول دستمزد مقطوع، حتی اگر حق بیمه بر مبنای حقوقی بالاتر از سقف تعیین‌شده برای آن صنف پرداخت شده باشد، مستمری بازنشستگی همچنان بر اساس دستمزد مقطوع همان صنف محاسبه خواهد شد. شرایط سنی برای بازنشستگی بر اساس قانون جدید در گذشته سن بازنشستگی تامین اجتماعی 30 سال بود اما با وضع قانون جدید، سن بازنشستگی به 35 سال رسیده است. از این پس بیمه‌شدگانی که کمتر از ۱۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، تنها در صورتی می‌توانند بازنشسته شوند که مجموع سابقه خود را به ۳۵ سال برسانند. برای افرادی که بیش از ۲۸ سال سابقه دارند، هیچ تغییری در مقررات بازنشستگی ایجاد نشده است. اما برای سایر بیمه‌شدگان، سنوات موردنیاز به‌صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند: کسانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه دارند، برای هر سال کسری باید ۲ ماه سابقه اضافه کنند. افراد دارای ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه، برای هر سال کسری ۳ ماه به سابقه آن‌ها افزوده می‌شود. بیمه‌شدگان با ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه نیز برای جبران هر سال کمبود، ۴ ماه سابقه بیشتر نیاز خواهند داشت. این افزایش سابقه، تا زمانی ادامه دارد و به سوابق بیمه‌پردازی فرد اضافه می‌شود که شرایط بازنشستگی او به طور کامل فراهم شود. مقایسه قانون بازنشستگی جدید و قدیم قانون قدیم قانون جدید موضوع 60 62 سن بازنشستگی مردان 55 55 سن بازنشستگی زنان آقایان و بانوان ۳۰ سال آقایان: ۳۵ سال بانوان: ۳۰ سال (بدون تغییر) حداکثر سنوات اشتغال  ده سال سابقه (مشروط به رسیدن به سن بازنشستگی)  ده سال سابقه (مشروط به رسیدن به سن بازنشستگی) حداقل سابقه برای بازنشستگی بازنشستگی با حداقل مستمری (۳۰ روز حقوق) مشمول افزایش سنوات بسته به میزان سابقه بانوان با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن فاقد قانون ابلاغ شده بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه و ۴۰ سال سن (مختص ساکنان روستا و عشایر) زنان سرپرست با بیش از ۳ فرزند بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه و بیش از ۵۵ سال سن بدون تغییر زنان خانه‌دار ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب، بدون شرط سن بدون تغییر مشاغل سخت و زیان‌آور شرایط خاص بدون ابلاغ عمومی بدون تغییر ایثارگران، جانبازان، معلولان نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی با 35 سال سابقه در قانون جدید، فرمول محاسبه حقوق بازنشستگی تأمین اجتماعی و فرمول محاسبه حقوق بازنشستگی کشوری تغییر نکرده و همچنان بر اساس همان فرمول محاسبه می‌شود؛ فقط سقف سابقه قابل احتساب از ۳۰ به ۳۵ سال افزایش یافته است. به‌این‌ترتیب، اگر فردی ۳۵ سال حق‌بیمه پرداخت کرده باشد، حقوق بازنشستگی او حدود ۱٫۱۶ برابر متوسط حقوق دو سال آخر خواهد بود؛ یعنی مستمری‌اش تقریبا ۱۶ درصد بیشتر از متوسط حقوق دو سال پایانی اشتغالش تعیین می‌شود. حتی اگر تعداد سال‌های پرداخت حق بیمه کمتر از 30 سال باشد نیز روش محاسبه تغییری نخواهد کرد. برای مثال، محاسبه حقوق بازنشستگی با 21 سال سابقه و حقوق بازنشستگی با ۲۳ […]
ادامه
میزان مستمری تامین اجتماعی
میزان مستمری تامین اجتماعی + جدول حقوق بازنشستگان 1404
میزان مستمری تامین اجتماعی به عواملی مانند سابقه پرداخت حق بیمه، میانگین دستمزد در 24 ماه پایانی خدمت و قوانین جاری بستگی دارد. در این مقاله از کاریزما لرنینگ به میزان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پرداختیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که مقدار مستمری تامین اجتماعی با 10 سال و 15 سال سابقه چقدر است؟ و در ادامه به حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با ۳۰ سال سابقه می‌پردازیم. شرایط دریافت مستمری تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۴ طبق اظهارات اخیر بشیر عمرانی، مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین اجتماعی، بیمه‌شدگانی که کمتر از ۱۵ سال سابقه دارند، از این پس تنها با تکمیل ۳۵ سال سابقه بیمه‌پردازی می‌توانند بازنشسته شوند؛ وضعیت گروه‌های مختلف به شرح زیر است: بیمه‌شدگان با بیش از ۲۸ سال سابقه: شرایط بازنشستگی آن‌ها هیچ تغییری نمی‌کند و مانند گذشته می‌توانند بازنشسته شوند. بیمه‌شدگان با سابقه کمتر از ۲۸ سال: باید به صورت پلکانی سابقه‌شان را تکمیل کنند. کسانی که سابقه آنها بین ۱۵ تا ۲۸ سال است باید برای جبران کسری سابقه به‌صورت پلکانی کار کنند؛ میزان افزایش سابقه به شرح زیر است: ۲۵ تا ۲۸ سال: به ازای هر سال کسری، ۲ ماه سابقه اضافه می‌شود. ۲۰ تا ۲۵ سال: برای هر سال کسری، ۳ ماه سابقه اضافه می‌شود. ۱۵ تا ۲۰ سال: برای هر سال کسری، ۴ ماه سابقه اضافه می‌شود. این افزایش سابقه تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که فرد شرایط بازنشستگی را کامل کند؛ سوابق بیمه‌ای پس از ارسال لیست حقوق و دستمزد توسط کارفرما ثبت می‌شود و بیمه‌شدگان می‌توانند با ثبت‌نام در درگاه es.tamin.ir سوابق خود را مشاهده و در صورت وجود مغایرت، آن را پیگیری کنند. جدول شرایط بازنشستگی در قانون تأمین اجتماعی بر اساس قوانین مصوب برنامه هفتم توسعه و قوانین خاص به شرح زیر است: قوانین دریافت مستمری در سال ۱۴۰۴ گروه حداقل سن بازنشستگی (مردان/زنان) حداقل سابقه بیمه میزان مستمری مردان 60 سال (پلکانی تا 62) ۳۰–۳۵ سال (پلکانی) کامل (30 روز) زنان 55 سال ۳۰–۳۵ سال (پلکانی) کامل (30 روز) زنان شاغل (قانون خاص) ۴۲ سال ۲۰ سال پرداخت حق بیمه 20 روز مشاغل سخت و زیان‌آور بدون محدودیت / بدون محدودیت ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب کامل (30 روز) جانبازان و معلولین انقلاب مردان 50 سال زنان 45 سال ۲۰ سال پرداخت حق بیمه کامل (30 روز) برای آگاهی از آخرین تغییرات قوانین بازنشستگی تامین اجتماعی، مقاله “سن بازنشستگی تامین اجتماعی در سال 1404 + قوانین جدید” را مطالعه کنید. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر است؟ بیمه تامین اجتماعی که یک بیمه پایه است، حداقل حقوق بازنشستگی آن در سال  1403، معادل 9 میلیون و 750 هزار تومان با پرداخت عوامل قانونی (خواربار و مسکن) بود که در سال 1404 به 13 میلیون و 491 هزار تومان رسیده است. جدول حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1404 و میزان مستمری تامین اجتماعی به شرح زیر است: جدول حداقل و حداکثر حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در ادامه به جدول پایه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و سقف حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی آن می‌پردازیم: میزان حقوق مستمری بگیران    حداقل حقوق پایه بازنشستگی تامین اجتماعی  سقف حقوق پایه بازنشستگی تامین اجتماعی 10,390,968 میلیون تومان 72,736,776 میلیون تومان با توجه به تغییرات اخیر در قوانین تأمین اجتماعی و افزایش مستمری بازنشستگان، استفاده از روش‌های نوین برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اپلیکیشن کاریزما این امکان را فراهم می‌کند که به‌صورت ساده و فوری، سرمایه خود را در طرح‌هایی مانند طرح طلا، نقره و درآمد ویژه با سود قطعی مدیریت کنید. با سود حاصل از این طرح‌ها، می‌توانید پس‌انداز دوران بازنشستگی خود را بهینه کرده و از بازدهی بالای طلا و سایر روش‌های سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوید. اپلیکیشن کاریزما ابزاری کارآمد برای تقویت وضعیت مالی و افزایش توان پس‌اندازی شما در سال‌های بازنشستگی است. برای آشنایی بیشتر، ویدئوی زیر را مشاهده کنید.   برای خرید و فروش و مدیریت طرح‌ها یا صتدوق‌های سرمایه‌گذاری، کافی است اپلیکیشن کاریزما را دانلود کنید؛ با این اپ می‌توانید به‌صورت شبانه‌روزی سرمایه‌گذاری کرده و تا ۶۰ درصد ارزش دارایی خود، بدون ضامن و تنها در یک روز وام دریافت کنید. برای دانلود اپلیکیشن کاریزما، روی دکمه زیر کلیک کنید. نحوه محاسبه سنوات در مستمری تامین اجتماعی سال 1404 میزان حقوق مستمری بازنشستگی در قانون جدید با محاسبه میزان سنوات به شرح زیر است: میزان سنوات مورد نیاز در مقدار مستمری تامین اجتماعی میزان سابقه بیمه‌گزار  میزان افزایش سنوات مورد نیاز تا 30 سال سابقه بیش از 28 سال تمام 0 از 25 سال تا 28 سال تمام ۲ ماه به ازای هر سال کسری از 20 سال تا 25 سال تمام ۳ ماه به ازای هر سال کسری از 15 سال تا 20 سال تمام ۴ ماه به ازای هر سال کسری کمتر از 15 سال تکمیل تا ۳۵ سال کامل (بدون پلکانی) شرایط بازنشستگی با 15 سال سابقه بیمه ​در سال ۱۴۰۴، افرادی که ۱۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی دارند و به سن بازنشستگی ۶۲ سال برای مردان و ۵۵ سال برای زنان رسیده‌اند، می‌توانند درخواست بازنشستگی دهند. میزان حقوق بازنشستگی این افراد بر اساس میانگین دستمزد مشمول بیمه در ۲۴ ماه پایانی خدمت محاسبه می‌شود. با توجه به افزایش مقدار مستمری تامین اجتماعی در سال 1404 و حداقل حقوق پایه به 10 میلیون و 300 هزار تومان، اگر میزان حقوق بازنشستگی با 15 سال سابقه برای فردی در دو سال آخر خدمت کمتر از این مبلغ باشد، حداقل حقوق مذکور را دریافت می‌کند؛ همچنین اگر میانگین دستمزد بالاتری داشته باشد، حقوق بازنشستگی او متناسب با آن افزایش می‌یابد. این قانون به منظور حمایت از بازنشستگان با سابقه کمتر و تأمین حداقل معیشت آن‌ها در نظر گرفته شده است.​ حقوق بازنشستگی با ۱۵ سال سابقه چقدر است؟ همان‌طور که گفتیم محاسبه میزان مستمری تامین اجتماعی را بر اساس میانگین دستمزد 24 ماه اخیر محاسبه می نمایند. میزان مستمری تامین اجتماعی = (متوسط دستمزد × سال‌های پرداخت حق بیمه) / ۳۰ برای درک بهتر این مسئله، به فرض فردی 15 سال سابقه کار دارد و متوسط دستمزد او در 24 ماه آخر خدمت، 2 میلیون تومان است؛ برای محاسبه حقوق بازنشستگی، باید 15 سال سابقه را در متوسط دستمزد که 2 میلیون تومان، ضرب کنیم؛ در […]
ادامه
کروکی تصادف
کروکی تصادف چیست؟ + نحوه استعلام کروکی تصادف و نکات آن
یکی از مهم‌ترین کارها پس از تصادف، دریافت کروکی تصادف است. کروکی تصادف تنها یک نقشه ساده از صحنه تصادف نیست؛ بلکه یک سند رسمی است که نقش مهمی در فرآیند تعیین مقصر و دریافت خسارت دارد. درک اهمیت کروکی و رعایت نکات ضروری پس از تصادف، به شما کمک می‌کند تا به بهترین نحو ممکن خسارت خود را از بیمه خودرو مقصر دریافت کنید. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، با کروکی تصادف، استعلام کروکی تصادف و نکات آن می‌پردازیم. کروکی تصادف چیست؟ کروکی تصادف یک طرح دقیق از صحنه‌ی تصادف است که تمام جزئیات مهم مثل زمان، مکان، چگونگی وقوع حادثه و درصد تقصیر طرفین حادثه را به تصویر می‌کشد. این تصویر به عنوان یک سند رسمی برای مشخص کردن مقصر حادثه و تعیین میزان خسارت استفاده می‌شود. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث از مقصر حادثه است. نحوه گرفتن کروکی تصادف چگونه است؟ برای دریافت کروکی تصادف، ابتدا باید با شماره ۱۱۰ تماس بگیرید تا پلیس به محل تصادف اعزام شود و کروکی را ترسیم کند. در صورت عدم حضور پلیس، می‌توانید به دفاتر پلیس راهور مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم، کروکی را دریافت کنید.   نحوه دریافت کروکی تصادف با شماره پیگیری پس از ثبت کروکی تصادف توسط پلیس، می‌توانید برای دریافت و استعلام آن از سامانه پلیس راهور استفاده کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید: 1- به سایت سایت کروکی تصادف یعنی پلیس راهور 120 به آدرس rahvar120.ir مراجعه کنید. 2- در صفحه اصلی، گزینه «استعلام تصادفات رانندگی» را انتخاب کنید. 3- برای ورود به سامانه سخا و احراز هویت، مراحل ثبت نام را انجام دهید. 4- پس از بازگشت به سامانه پلیس راهور 120، شماره VIN خودروی خود را وارد کنید تا به اطلاعات تصادف و کروکی دسترسی پیدا کنید. توجه داشته باشید که ممکن است تصادفات جزئی و کروکی‌های سازشی به مرحله ثبت در این سامانه نرسند و امکان مشاهده کروکی تصادف جزئی وجود نداشته باشد. استعلام کروکی تصادف با کد رهگیری چگونه است؟ با دیجیتالی‌شدن روند ثبت تصادفات، اگر افسر راهنمایی و رانندگی در صحنه حاضر شود و جزئیات حادثه را در سامانه پلیس ثبت کند، دیگر نیازی به دریافت کروکی کاغذی نیست. در این حالت، طرفین تصادف می‌توانند با استفاده از کد رهگیری و شماره سری تصادف، از طریق اپلیکیشن پلیس من امکان استعلام کروکی آنلاین را داشته باشند و گزارش کامل حادثه شامل مشخصات طرفین، تشخیص مقصر، زمان و محل تصادف و تصاویر ثبت‌شده را ببینند. همین اطلاعات برای ارائه به شرکت بیمه ماشین کفایت می‌کند و مبنای بررسی و پرداخت خسارت قرار می‌گیرد. با این حال، فعلاً برای مواردی که افسر در محل حضور نداشته یا گزارشی در سامانه ثبت نشده است، امکان درخواست کروکی تصادف آنلاین وجود ندارد و افراد باید از طریق مراجع قضایی مانند دادگاه یا شورای حل اختلاف اقدام کنند. برای اینکه بعد از دریافت کروکی، بدون دردسر خسارت‌تان پرداخت شود، داشتن بیمه شخص ثالث معتبر ضروری است. در اپلیکیشن کاریزما می‌توانید در چند دقیقه بیمه‌نامه معتبر دریافت کنید. راه‌های دریافت کروکی پس از گذشت زمان تصادف اگر افسری به محل حادثه آمده اما کروکی تهیه نکرده است، می‌توانید به پلیس راهنمایی و رانندگی منطقه خود مراجعه کرده و درخواست کنید تا همان افسر کروکی تصادف شما را ثبت کند. اما اگر افسر پلیس در محل حادثه حضور نداشته است، باید مراحل زیر را طی کنید: تدوین دادخواست: به دادگاه مراجعه کرده و دادخواستی مبنی بر درخواست صدور دستور کارشناسی و تهیه کروکی تصادف تنظیم کنید. پیگیری در شورای حل اختلاف: دادخواست شما به شورای حل اختلاف ارجاع می‌شود و پس از بررسی، دستور کارشناسی صادر خواهد شد. کارشناسی حادثه و تهیه کروکی: کارشناس مربوطه پس از بررسی‌های لازم، کروکی حادثه را ترسیم کرده و به شما تحویل می‌دهد. همچنین می‌توانید با ثبت دادخواست دریافت کروکی، روند پرونده خود را در سامانه عدل ایران به آدرس adliran.ir پیگیری کنید. این سامانه به شما امکان می‌دهد تا به اطلاعات مربوط به کروکی، شامل زمان و مکان تصادف، مشخصات طرفین و جزئیات حادثه دسترسی داشته باشید. چه اطلاعاتی در کر‌وکی تصادف ثبت می‌شود؟ در یک کروکی تصادف اطلاعاتی مانند تاریخ و زمان وقوع حادثه، محل دقیق حادثه، وضعیت جاده، مشخصات خودروهای درگیر، جهت حرکت خودروها، تعیین نقاط آسیب دیده خودروها، وجود یا عدم وجود مصدوم و یک نقشه شماتیک از محل حادثه که نشان‌دهنده‌ی وضعیت خودروها، جهت حرکت آن‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی است، ثبت می‌شود.   برای اینکه کروکی تصادف به بهترین شکل ممکن تهیه شود، جای خودروها را تغییر ندهید تا پلیس بتواند با دقت بیشتری از صحنه‌ی حادثه عکس‌برداری و کروکی دقیقی تهیه کند. اما اگر ناچار به تغییر صحنه تصادف شدید، لازم است که است که از محل حادثه عکس و فیلم بگیرید تا افسر بتواند کروکی بهتری ترسیم کند. آشنایی با انواع کروکی تصادف دو نوع کروکی وجود دارد که بر اساس شرایط تصادف، توسط پلیس ترسیم می‌شود. این دو نوع کروکی‌ شامل موارد زیر است: کر‌وکی سازشی این نوع از کروکی زمانی ترسیم می‌شود که هر سه شرط زیر وجود داشته باشد: دو راننده در مورد نحوه‌ی وقوع حادثه و مقصر اختلاف نظری ندارند. خسارت جانی ایجاد نشده باشد. خسارات وارده تا سقف تعهدات بیمه‌گر باشد. خودروی زیان‌دیده می‌تواند با این کروکی به شرکت بیمه خودرو مراجعه و هزینه‌های خسارت ناشی از تصادف را حداکثر تا سقف تعهد مالی بیمه‌نامه، دریافت کند. اگر بیمه شخص ثالث شما معتبر باشد، حتی با کروکی سازشی هم خسارت تصادفتان بدون مشکل پرداخت می‌شود. با کلیک روی بنر زیر، بیمه شخص ثالث را با 15 درصد تخفیف خریداری کنید. کرو‌کی عدم سازش (کرو‌کی مرجع قضایی) کروکی غیرسازشی، گزارشی مفصل و دقیق از صحنه تصادف است که در دو صفحه تهیه می‌شود. صفحه اول این گزارش، جزئیات کاملی از محل حادثه، شرایط محیطی، وضعیت خودروهای درگیر، عابران پیاده و مشخصات رانندگان را ارائه می‌دهد. به عبارتی، یک تصویر کامل از آنچه در لحظه وقوع حادثه رخ داده است، در این صفحه ترسیم می‌شود. در صفحه دوم کروکی غیرسازشی، مشخصات کامل افسر راهنمایی و رانندگی که گزارش را تهیه کرده است، به همراه شرح دقیقی از وقایع و دلایل وقوع حادثه و میزان تقصیر […]
ادامه

چرا بیمه؟

با توجه به وضعیت اقتصادی امروز کشور، نقش بیمه در جبران انواع خسارت‌های مالی و جانی می‌تونه کمک زیادی به افراد جامعه کنه و امروزه با توسعه صنعت بیمه در ایران، یکی از الزامات زندگی هر فردیه.

مقایسه بیمه‌ها

اینجا ما در مورد تمام بیمه‌ها مقاله داریم و مزایا و معایب اون‌ها رو باهم مقایسه می‌کنیم تا بتونی بهترین بیمه رو انتخاب کنی.

تنوع بیمه‌ها

میتونی اطلاعات مورد نیازت در مورد انواع بیمه‌های شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه عمر، بیمه موتور سیکلت، بیمه تکمیلی و غیره رو پیدا کنی.

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.