خرید آنلاین انواع بیمه‌نامه از کاریزمابیمه

بیمه

همه مطالب بیمه‌ای رو به سادگی یاد بگیر.

مطالب منتخب

مهم‌ترین مطالب این موضوع رو بخون و یاد بگیر

:
:
1x

بیمه عمر چیست و انواع آن

1x
: :

67 مطلب موجود است.

مرتب سازی

مرتب سازی

بیمه آتش سوزی چیست و چرا از آن استفاده می‌شود؟

بیمه آتش سوزی چیست؟ انواع، پوشش‌ها و نحوه خرید

بیمه آتش سوزی چیست؟ همانطور که می‌دانید آتش‌سوزی یکی از حوادثی است که هر سا‌له در سراسر جهان رخ می‌دهد و خسارات مالی و جانی زیادی به بار می‌آورد. به همین دلیل بیمه آتش سوزی به‌وجود آمد تا یک اقدام هوشمندانه برای جبران خسارت‌های ناشی از این حادثه باشد و افراد را از نگرانی‌های بعد از آتش‌سوزی نجات دهد. اینطور به‌نظر می‌رسد که به دلیل عدم آگاهی نسبت به بیمه ی آتش سوزی و پوشش‌های آن، استفاده از این نوع بیمه در ایران خیلی رایج نیست! اما با توجه به اینکه چنین حوادثی ممکن است خسارت‌های جانی و مالی فراوانی را به بار بیاورند، استفاده از بیمه آتش سوزی برای جبران این خسارت‌ها حیاتی به‌نظر می‌رسد. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به این می‌پردازیم که بیمه آتش سوزی چیست و صفر تا صد آن شامل انواع اصطلاحات، پوشش‌ها، انواع بیمه آتش سوزی، شرایط، محاسبه حق بیمه، نحوۀ خرید و … را توضیح خواهیم داد. بیمه نامه آتش‌ سوزی چیست؟ بیمه آتش سوزی یکی از انواع بیمه و در واقع زیرمجموعه‌ی بیمه اموال است که برای جبران خسارات مالی واردشد‌‌ه به اموال افراد در اثر حاد‌ثه‌ی آتش سوزی ایجاد شد‌‌ه است. بیمه‌گزار با پرداخت مبلغی به‌عنوان حق‌بیمه، محل یا بهتر بگوییم ساختمان مورد نظر خود مانند منزل، محل کار، کارخانه و غیره را همراه با تمامی اثاثیه آن در برابر خسارات ناشی از آتش‌سوزی و زلزله تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد. توجه داشته باشید بیمه آتش سوزی شامل جبران خسارت جانی نمی‌شود! قبل از اینکه به موضوع اصلی بپردازیم، بیایید یک ابهام را برطرف کنیم. بیمه زلزله یا بیمه آتش سوزی؛ کدام درست است؟ بسیاری از افراد، تفاوت بیمه زلزله و آتش سوزی را نمی‌دانند و به اشتباه گمان می‌کنند که بیمه زلزله و بیمه آتش سوزی دو بیمه‌نامه متفاوت هستند. در صورتی که پوشش زلزله، یکی از پوشش‌های اضافی بیمه آتش سوزی است. بیمه زلزله در واقع همان بیمه آتش سوزی است که پوشش زلزله را هم دارد. بیمه آتش سوزی، در برابر خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار تعهد می‌دهد و با اضافه کردن پوشش زلزله، بیمه‌گر در برابر خسارت‌های ناشی از زلزله نیز ایمن خواهد بود. بنابراین، بیمه‌گزاران برای خرید بیمه زلزله، ابتدا باید بیمه آتش سوزی را خریداری کنند. سپس می‌توانند پوشش زلزله را به بیمه آتش سوزی خود اضافه کنند. پوشش زلزله، می‌تواند از ساختمان‌ها و اموال موجود در برابر خسارات ناشی از زلزله محافظت کند. اصطلاحات مهم بیمه آتش سوزی چیست؟ بحث را با آشنایی با اصطلاحات بیمه آتش سوزی شروع می‌کنیم. در بیمه‌نامه آتش سوزی و زلزله از اصطلاحاتی استفاده می‌شود که آگاهی از آن‌ها برای درک بهتر بیمه آتش سوزی الزامی است. 1. بیمه‌گر بیمه‌گرشرکت بیمه‌‌ای است که شخص قصد خرید بیمه‌نامه آتش سوزی از آن شرکت را دارد و مشخصات آن در ‌‌بیمه‌نامه نوشته می‌شود. بیمه‌گر یا همان شرکت بیمه، در ازای دریافت ‌‌‌حق‌بیمه، متعهد می‌شود که خسارت‌های مالی احتمالی را بر اساس شرایط مندرج در ‌‌بیمه‌نامه، جبران کند. 2. بیمه‌گزار شخص حقیقی یا حقوقی است که اقدام به خرید بیمه آتش سوزی کرده و متعهد به پرداخت ‌‌حق‌بیمه می‌شود. 3. ذی‌‌نفع شخصی است که به درخواست ‌‌بیمه‌گزار، نامش در ‌‌بیمه‌نامه درج شد‌ه و تمام یا بخشی از خسارت به او پرداخت می‌شود. 4. حق بیمه مبلغی است که در ‌‌بیمه‌نامه مشخص می‌شود و ‌‌بیمه‌گزار باید آن را به صورتی که در ‌‌بیمه‌نامه تعیین می‌شود به ‌‌بیمه‌گر پرداخت کند. 5‌‌. مورد بیمه مورد بیمه، نشان‌دهنده‌ی اموالی است که شرکت بیمه ملزم به جبران خسارت آن‌ها در صورت آتش سوزی است. اموال بیمه‌شد‌ه در بیمه آتش سوزی شامل موارد زیر می‌شود: اموال مندرج در جدول مشخصات بیمه‌نامه که متعلق به بیمه‌گزار یا در تصرف او، در محل مورد بیمه باشد. اموال اشخاص دیگر، به‌صورتی که با نوع اشتغال بیمه‌گزار در ارتباط باشد. اثاثیه منزل و سایر اموال متعلق به اعضای خانواده بیمه‌گزار یا کارگرانی که در منزل او زندگی می‌کنند. در نظر داشته باشید، برای اینکه اموال مشمول بیمه آتش سوزی شوند، حتماً باید بهای آن‌ها در سرمایه بیمه منظور شد‌ه باشد و در محل مورد بیمه مستقر باشند. برای مثال، فرض کنید یک شرکت تولیدی، بیمه آتش سوزی برای ساختمان کارخانه و تجهیزات خود خریداری کرده است. در این صورت، اموال زیر مشمول بیمه آتش سوزی خواهند بود: ساختمان کارخانه تجهیزات تولیدی مواد اولیه محصولات تولیدشد‌ه همچنین، اگر در کارخانه، اثاثیه اداری یا وسایل شخصی کارکنان نیز وجود داشته باشد، در صورتی که بهای آن‌ها در سرمایه بیمه منظور شد‌ه باشد، مشمول بیمه آتش سوزی خواهند بود. 6. مدت اعتبار ‌بیمه‌نامه اغلب بیمه‌نامه‌های آتش سوزی و زلزله، یک ساله هستند اما تاریخ شروع و پایان اعتبار ‌‌بیمه‌نامه به صورتی خواهد بود که در متن ‌‌بیمه‌نامه ثبت ‌می‌شود. 7. ارزش بنا منظور از ارزش بنا قیمت ساخت ساختمان بدون ارزش ملک است. بیمه آتش سوزی شامل چیست؟ خسارت‌ها یا پوشش‌های تحت پوشش بیمه‌ آتش سوزی به دو دسته‌ی اصلی و اضافی تقسیم می‌شوند. پوشش‌های اصلی به‌صورت پیش‌فرض در بیمه‌نامه‌ها وجود دارند. نگاهی دقیق به پوشش‌های اصلی و اضافی داشته باشیم … خسار‌ت‌های اصلی بیمه آتش سوزی چیست؟ به خسارت‌هایی گفتـه می‌شود که به‌طور مستقیم و در اثر حوادث آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه به ساختمان یا اموال بیمه‌شد‌‌ه وارد می‌شوند. این خسارت‌ها در تمامی بیمه‌نامه‌های آتش سوزی ثبت شد‌ه‌اند و مبلغ جبران آن به بیمه‌گزار پرداخت می‌شود. در اصلاح به پوشش‌های اصلی، آصا نیز گفته می‌شود. آتش: هر ماده‌ای که با اکسیژن ترکیب شود و تولید شعله کند در دسته‌بندی آتش قرار خواهد گرفت که منشأ بیشتر حوادث در آتش‌سوزی این مورد است. صاعقه: این مورد از تخلیه الکتریکی بین دو ابر یا بین ابر و زمین رخ می‌دهد. صاعقه یکی از پوشش‌های اصلی بیمه آتش‌سوزی است. انفجار: اگر در اثر آزاد شدن انرژی ناگهانی گاز یا بخار خسارتی رخ دهد، در دسته انفجار قرار گرفته و تحت پوشش بیمه‌نامه آتش‌سوزی، خسارت‌ها پرداخت خواهد شد. البته هر نوع انفجاری در این بیمه‌نامه تحت پوشش قرار نمی‌گیرد؛ برای مثال انفجار هسته‌ای، جزو موارد تحت پوشش نیست! توجه داشته باشید که بیمه آتش‌سوزی نوعی از بیمه اموال است. به همین دلیل تنها شامل خسارت‌های مالی می‌شود و خسارت‌های جانی که در اثر آتش‌سوزی، صاعقه، انفجار و … ایجاد شد‌ه باشند، تحت پوشش قرار […]
ادامه
ترخیص موتور از پارکینگ

ترخیص موتور از پارکینگ؛ مراحل و شرایط ترخیص موتور

ترخیص موتور از پارکینگ موضوعی است که تقریباً 99 درصد موتورسواران حداقل یک مرتبه آن را تجربه می‌کنند. و البته از آنجایی که در ایران قوانین برای موتورسیکلت‌ها سختگیرانه‌تر اجرا می‌شود، هر روز عده‌ی قابل توجهی پیگیر ترخیص موتور سیکلت از پارکینگ هستند. از آنجایی که پیگیری موتور در پارکینگ موضوع بسیار مهمی است، در این مطلب از کاریزما لرنینگ می‌خواهیم نحوه ترخیص موتور از پارکینگ را کامل توضیح بدهیم. اگر تاکنون موتور شما توسط ماموران راهنمایی و رانندگی به پارکینگ هدایت نشده است، حتماً این مقاله را تا انتها بخوانید تا اگر روزی موتورسیکلت شما توسط پلیس توقیف شد، بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه آن را از پارکینگ خارج کنید. چه زمانی نیاز به ترخیص موتور از پارکینگ داریم؟ اشاره کردیم که پلیس نسبت به موتورسیکلت‌ها سخت‌گیری بسیار بیشتری نشان می‌دهد و البته بخشی از این سخت‌گیری طبیعی است، زیرا عده‌ی قابل توجهی از موتورسواران در ایران گواهینامه و بیمه شخص ثالث ندارند و علاوه بر این، تخلفات زیادی با موتورسیکلت انجام می‌دهند. تخلف هنگام موتورسواری اصلی‌ترین دلیل توقیف موتورسیکلت توسط پلیس است. بعضی از مهمترین تخلفاتی که منجر به توقیف موتورسیکلت می‌شود عبارت‌اند از: نداشتن گواهینامه موتور نداشتن بیمه شخص ثالث استفاده نکردن از کلاه ایمنی انجام حرکات نمایشی (تک‌چرخ زدن و …) نداشتن یا مخدوش بودن پلاک حرکت در پیاده‌رو و خطوط ویژه عبور از چراغ قرمز همراه نداشتن مدارک موتورسیکلت رانندگی با موتورسیکلت‌های بالای 250 سی‌سی (بدون مجوز) نداشتن بیمه موتورسیکلت یکی از تخلفاتی است که سوای از بحث توقیف، خطرات زیادی دارد و موتورسوار با نداشتن بیمه شخص ثالث، ریسک زیادی را به جان می‌خرد. همچنین در ترخیص موتور از پارکینگ، ارائه بیمه‌نامه شخص ثالث ضروری است. توصیه می‌کنیم تا دیر نشده همین حالا به‌صورت آنلاین، با هزینه‌ی بسیار کم برای موتورسیکلت خود بیمه شخص ثالث تهیه کنید: اما برویم سراغ مراحل ترخیص موتور توقیفی از پارکینگ … اگر موتورسیکلت شما به هر دلیلی توقیف شد، ابتدا باید یک سری مدارک را آماده کنید تا بتوانید موتور خود را از توقیف خارج کنید. مدارک لازم برای ترخیص موتور تصادفی از پارکینگ بعد از توقیف موتورسیکلت، حداقل سه روز و حداکثر سه ماه وقت دارید تا همراه با مدارک زیر به ستاد ترخیص موتورسیکلت مراجعه کنید. توجه داشته باشید که تنها مالک موتورسیکلت می‌تواند برای ترخیص اقدام کند. مدارک لازم جهت ترخیص موتور سیکلت از پارکینگ عبارت‌اند از: اصل و کپی سند مالکیت (با حضور شخص مالک) اصل و کپی کارت موتورسیکلت اصل و کپی شناسنامه مالک موتورسیکلت اصل و کپی کارت ملی مالک اصل و کپی گواهینامه موتورسوار اصل و کپی شناسنامه موتورسوار اصل و کپی برگه پارکینگ برگه پرداخت عوارض شهرداری بیمه شخص ثالث برگه استعلام خلافی موتورسیکلت (تسویه‌ جریمه‌های موتورسیکلت و قبض پرداخت هزینه کفی به مبلغ ۵ هزار تومان) اگر موتورسیکلت شما به سرقت برود و پلیس آن را کشف کند، قبل از ترخیص موتور از پارکینگ بایستی بررسی کنید پلاک موتورسیکلت شما از فهرست سیاه پلیس آگاهی و پلیس راهور خارج شده باشد. ترخیص موتور از پارکینگ با اپلیکیشن پلیس من شما می‌توانید درخواست ترخیص موتورسیکلت خود را از طریق اپلیکیشن «پلیس من» ثبت نمایید. ابتدا این اَپ را روی موبایل خود نصب نمایید و وارد بخش ترخیص خودرو شوید. سپس از تب‌های بالا، گزینه موتورسیکلت را انتخاب نمایید. اطلاعات موتور توقیف‌شده‌ را می‌توانید مشاهده کنید. از طریق این اپلیکیشن می‌توانید مراحل ابتدایی ترخیص موتورسیکلت را انجام دهید. مراحل ترخیص موتور از پارکینگ روش ترخیص موتور از پارکینگ به این صورت است که ابتدا باید به دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید و درخواست ترخیص موتورسیکلت خود را ثبت نمایید. توصیه می‌کنیم بعد از گذشت سه روز از توقیف موتورسیکلت، برای آزادسازی موتور خود اقدام کنید. مدارکی که قبلاً عنوان کردیم را آماده کنید تا به ستاد ترخیص موتورسیکلت تحویل دهید. البته شرایط ترخیص موتور از پارکینگ در صورت: نداشتن گواهینامه، قولنامه‌ای بودن موتورسیکلت، قدیمی بودن پلاک موتور، و توقیف توسط کلانتری کمی متفاوت می‌شود. شرایط ترخیص موتور در این چهار حالت را بررسی خواهیم کرد. 1. ترخیص موتور از پارکینگ با قولنامه متاسفانه امکان ترخیص موتورسیکلت با قولنامه وجود ندارد! در این شرایط حتماً باید سند موتورسیکلت به نام شما زده شود یا وکالت صاحب سند را داشته باشید تا بتوانید موتورسیکلت خود را از پارکینگ ترخیص کنید. 2. ترخیص موتور از پارکینگ بدون گواهینامه قطعاً برای ترخیص موتور، نیاز به دریافت گواهینامه موتور داریم، اما متاسفانه بسیاری از موتورسواران گواهینامه ندارند! ترخیص موتور بدون گواهینامه میسر است. با مراجعه به پلیس+10 و پرداخت جریمه موتورسواری بدون گواهینامه، می‌توانید اقدامات لازم برای ترخیص موتور سیکلت خود را انجام دهید. جریمۀ نداشتن گواهینامه توسط مرجع قضایی مشخص می‌شود که معمولاً جزای نقدی است. اما در صورت تکرار این تخلف و یا بروز حادثه، امکان صدور حکم حبس تعریزی هم وجود دارد! 3. ترخیص موتورسیکلت از کلانتری اگر موتورسیکلت شما توسط کلانتری توقیف شود، مالک موتور می‌تواند با در دست داشتن اسناد و مدارک موتورسیکلت و همینطور مدارک هویتی به کلانتری مراجعه و درخواست ترخیص موتورسیکلت خود را ثبت کند. در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد و موتور صرفاً به دلایل گفته‌شده توقیف شده باشد، ترخیص آن زمان زیادی نمی‌برد. 4. ترخیص موتور با پلاک قدیمی ترخیص موتورسیکلتی که پلاک قدیمی دارد، کمی سخت است، اما امکان‌پذیر است. برای ترخیص موتور از پارکینگ در این شرایط: به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید تا پلاک جدید دریافت نمایید. بایستی تعهد بدهید که تا زمان دریافت پلاک جدید از موتورسیکلت استفاده نمی‌کنید. به پلیس+10 مراجعه کنید و با ارائه مدارک، درخواست ترخیص موتورسیکلت پلاک قدیم را ثبت نمایید. موتورسیکلت تا چه زمانی در پارکینگ می‌ماند؟ مدت زمان ترخیص موتور از پارکینگ از سه روز تا سه ماه بعد از توقیف است. یعنی شما حداکثر سه ماه به‌طور معمول فرصت دارید تا کارهای اداری لازم برای ترخیص موتورسیکلت خود را انجام دهید. هرچه موتورسیکلت شما بیشتر در پارکینگ بماند، طبیعتاً باید هزینه‌ی بیشتری هنگام ترخیص پرداخت کنید. بعضی از مالکان موتورسیکلت به دلایل مختلف مانند کامل نبودن مدارک موتورسیکلت، مشکل در سند و … موتور خود را ترخیص نمی‌کنند و گاهی موتورسیکلت‌ها تا چند سال در پارکینگ می‌مانند! به همین دلیل پلیس راهور برای کاهش هزینه‌های نگهداری از هزاران دستگاه موتورسیکلت […]
ادامه
شرایط تمدید پاسپورت

شرایط تمدید پاسپورت و مراحل تعویض گذرنامه در ایران

پاسپورت یا گذرنامه در کنار بیمه مسافرتی از مهم‌ترین مدارکی است که امکان سفر به کشورهای مختلف با خیال آسوده را برای شما فراهم می‌کند. هر گذرنامه‌ای دارای تاریخ انقضا است و برای استفاده از آن نیاز به تمدید وجود دارد. به همین علت در این مقاله از کاریزما لرنینگ به شرایط تمدید پاسپورت و شرایط جدید تمدید گذرنامه و تمدید پاسپورت غیر حضوری پرداختیم. در ادامه با ما همراه باشید. چه زمانی نیاز به تعویض و تمدید پاسپورت وجود دارد؟ پاسپورت و گذرنامه نشانه هویت افراد در کشورهای خارجی است و بدون آن نمی‌توان از کشور خارج شد. پیش از اقدام به سفر به کشورهای خارجی باید از وضعیت اعتبار پاسپورت خود مطمئن شد. با توجه به شرایط زیر باید اقدام به تمدید پاسپورت کرد: تمام شدن مدت اعتبار 5 ساله پاسپورت پیش از رفتن به سفرهای طولانی بیش از 6 ماه جدا کردن پاسپورت فرزندان از گذرنامه قیم قانونی مخدوش شدن پاسپورت مدارک لازم برای تمـدید گذرنامه در داخل کشور برای تمدید پاسپورت‌ در داخل کشور باید  به یکی از مراکز پلیس ۱۰+ مراجعه کرد و مدارک زیر را ارائه داد: اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی اصل پاسپورت معتبر تصویر بیومتریک که در دفتر پلیس+10 تکمیل فرم درخواست تمدید پاسپورت قبل از تمدید گذرنامه، بیمه مسافرتی تهیه کنید! داشتن پاسپورت معتبر برای هر سفر خارج از کشوری، لازم است اما یکی از نکات مهم در سفرهای خارجی، بیمه مسافرتی است. در پاسخ به این سوال که بیمه مسافرتی چیست؟ باید بگوییم که بیمه مسافرتی می‌تواند شما را از نگرانی‌ها و دغدغه‌های احتمالی در حین سفر، مانند حوادث، بیماری‌ها و غیره رها کند. بیمه مسافرتی تمام هزینه‌های پزشکی و غیرمنتظره را پوشش می‌دهد تا با آرامش بیشتری سفر کنید. اگر به دنبال بیمه‌ای مطمئن برای سفرهای داخلی یا خارجی هستید، می‌توانید با مراجعه به سایت کاریزمابیمه، انواع بیمه مسافرتی را مقایسه کنید. برای خرید، همین حالا اقدام کنید. شرایط تمدید گذرنامه تاریخ گذشته اولین شرایط تمدید پاسپورت این است که گذرنامه فعلی شما حداقل 6 ماه تا انقضای خود زمان داشته باشد. اگر این مدت کمتر باشد، باید برای تمدید آن اقدام کنید. در صورتی‌که گذرنامه‌ شما تاریخ گذشته باشد، نسبت به گذرنامه‌های معتبر نیازمند طی کردن مراحل اضافی و ارائه مدارک بیشتر است که به شرح زیر است: ارائه پاسپورت تاریخ گذشته و منقضی شده کارت ملی و شناسنامه برای احراز هویت چند قطعه عکس جدید که مطابق با استانداردهای گذرنامه مراجعه به اداره گذرنامه پرداخت هزینه تمدید پاسپورت بررسی تأییدیه‌ برای اطمینان از عدم وجود مشکلات قانونی یا ممنوعیت‌های خروج از کشور فرایند  زمانی بین 2 هفته تا چند ماه (تمدید گذرنامه فوری دارای هزینه بالاتری است.) ارائه گواهی سو پیشینه در برخی موارد به این نکته توجه کنید که اگر بیش از یک سال از تاریخ انقضای گذرنامه شما گذشته باشد، ممکن است بررسی‌های امنیتی بیشتری برای صدور گذرنامه جدید صورت بگیرد. شرایط تمدید گذرنامه در خارج از کشور بر اساس قانون گذرنامه ایران کسانی که پاسپورت مهلت تمدید آن‌ها در خارج از کشور تمام شود، می‌توانند به نزیک ترین سفارت خانه یا کنسول‌گری ایران در محل اقامت خود مراجعه کنند. در حقیقت همان‌طور که پلیس+ 10 متصدی صدور پاسپورت در داخل کشور است، سفارت‌ها و نمایندگی‌های سیاسی در خارج از ایران نیز می‌توانند پاسپورت ارائه کنند. مدارک لازم برای تمدید پاسپورت در خارج از کشور در ادامه به مدارک لازم برای تمدید پاسپورت در خارج از کشور و شرایط تمدید گذرنامه در خارج از کشور اشاره می‌کنیم: مراجعه به سفارت یا کنسولگری ایران در کشور محل اقامت ارائه گذرنامه تاریخ گشته یا در شرف انقضا ارائه اصل کارت ملی و شناسنامه چند قطعه عکس رنگی مطابق با استانداردهای گذرنامه تکمیل فرم درخواست تمدید گذرنامه مدارک اقامت قانونی و ویزا پرداخت هزینه تمدید پاسپورت به صورت نقدی یا اعتباری فرآیند چند هفته‌ای برای بررسی‌ امنیتی یا اطلاعاتی تأیید هویت و وضعیت حقوقی پیش از مراجعه حضوری به سفارتخانه و کنسولگری، حتما از طریق وبسایت کنسولگری ایان در محل اقامت خودتان، از شرایط تمدید اعتبار گذرنامه مطلع شوید، زیرا در برخی موارد نیاز به وقت قبلی وجود دارد. شرایط تمدید گذرنامه برای دانشجویان دانشجویان ایرانی که برای ادامه تحصیل در خارج از کشور نیاز به تمدید گذرنامه خود داشته باشند، طریقه تمدید پاسپورت برای دانشجویان داخل یا کشور به شرح زیر است: اصل پاسپورت منقضی شده یا در شرف انقضا اصل کارت ملی و شناسنامه ایرانی چند قطعه عکس مطابق با استانداردهای گذرنامه گواهی معتبر اشتغال به تحصیل وضعیت اقامت قانونی یا ویزای تحصیلی تکمیل فرم درخواست تمدید پاسپورت از طریق وبسایت سفارتخانه‌ها یا اداره گذرنامه مراجعه به اداره گذرنامه برای دانشجویان در ایران مراجعه به سفارتخانه یا کنسولگری ایران برای دانشجویان خارج از کشور پرداخت هزینه تمدید پاسپورت تمدید گذرنامه فوری برای دانشجویان در صورتی انجام می‌شود که هزینه بیشتری برای فرآیند صدور گذرنامه جدید پرداخت شود. برای دانشجویان خارج از کشور، این هزینه ممکن است بیشتر از دانشجویان داخل کشور باشد. در حالت کلی فرآیند تمدید گذرنامه برای دانشجویان میان ۷ تا ۱۴ روز کاری زمان می‌برد. اگر درخواست تمدید فوری داده شود، این مدت زمان به ۲ تا ۳ روز کاری کاهش می‌یابد. یکی از نکات مهمی که دانشجویان باید به آن توجه کنند تمدید پیش از موعد پاسپورت و اطلاع‌رسانی به دانشگاه است. هزینه تمدید پاسپورت 1403 هزینه تمدید پاسپورت در ایران حدودا 470 هزار تومان است. این هزینه در مجموع برای درخواست پاسگورت، عوارض شهرداری، چاپ گذرنامه و غیره است که پایین هر  کدام را شرح داده‌ایم: صدور پاسپورت: 200 هزار تومان عوارض شهرداری: 20 هزار تومان چاپ گذرنامه: 172,880 هزار تومان عکس بیومتریک پاسپورت: 21,600 هزار تومان احراز هویت: 50,400 هزار تومان هزینه خدمات دفتری: 5 هزار تومان توجه داشته باشید که هزینه تمدید پاسپورت برای هر نفر در حال حاضر 470 هزار تومان است و در طول زمان ممکن است تغییر کند؛ به همین علت پیش از هر اقدامی از آخرین مبلغ تمدید گذرنامه اطلاع پیدا کنید. تمدید پاسپورت چقدر طول میکشد؟ سریع‌ترین زمان تمدید پاسپورت ک روزه است اما تمدید گذرنامه فوری دارای شرایط خاصی است. به همین علت در شرایط عادی پلیس +10 هیچ‌ تضمینی برای صدور یا تمدید گذرنامه در ۱، ۲حتی ۳ روز ارائه نمی‌دهد. […]
ادامه
کروکی تصادف

کروکی تصادف؛ نحوه دریافت کروکی تصادف و اعتراض به آن

تصادف‌های رانندگی برای همه ما پر از تنش و استرس هستند. با این حال، آگاهی از قوانین و تصمیم‌گیری فوری و صحیح می‌تواند از بروز مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری کند. یکی از مهم‌ترین مراحل بعد از وقوع چنین حوادثی، تهیه کروکی تصادف است.  اگرچه اسم کروکی تصادف برای همه ما آشناست؛ اما کروکی تنها یک نقشه ساده از صحنه تصادف نیست؛ بلکه یک سند رسمی است که می‌تواند سرنوشت ادعای خسارت را رقم بزند. درک اهمیت کروکی و رعایت نکات ضروری پس از تصادف، به شما کمک می‌کند تا به بهترین نحو ممکن از حقوق خود دفاع کرده و حتی بتوانید خسارت خود را از بیمه دریافت کنید. همچنین، آگاهی از مراحل استعلام و اعتراض به کروکی و… از جمله مواردی است که هر راننده‌ای باید در نظر داشته باشد.   به همین دلیل، در این مقاله از کاریزما لرنینگ، با جزئیات مهمی از نحوه دریافت کروکی تصادف، انواع کروکی تصادفات و نکات کلیدی آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا از جزئیات این موضوع آگاهی کامل پیدا کنید. کروکی تصادف چیست؟ یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید بعد از تصادف رانندگی انجام شود، آگاهی از نوع حادثه و در صورت لزوم تهیه کروکی توسط پلیس است. کروکی در واقع یک طرح دقیق از صحنه‌ی تصادف است که تمام جزئیات مهم مثل زمان، مکان، چگونگی وقوع حادثه و درصد تقصیر طرفین حادثه را به تصویر می‌کشد. این تصویر به عنوان یک سند رسمی برای مشخص کردن مقصر حادثه و تعیین میزان خسارت استفاده می‌شود. نکات مهم بعد از تصاد‌ف برای تهیه کر‌و‌کی  برای اینکه کروکی تصادف به بهترین شکل ممکن تهیه شود، در تصادفات شدید یا تصادفاتی که منجر به آسیب دیدن افراد می‌شود، بسیار مهم است که جای خودروها را تغییر ندهید تا پلیس بتواند با دقت بیشتری از صحنه‌ی حادثه عکس‌برداری کرده و کروکی دقیقی تهیه کند. اما اگر ناچار به تغییر صحنه تصادف شدید، لازم است که است که از محل حادثه عکس و فیلم بگیرید تا افسر بتواند کروکی بهتری ترسیم کند. چه اطلاعاتی در کر‌وکی تصادف ثبت می‌شود؟ در یک کروکی تصادف اطلاعاتی مانند تاریخ و زمان وقوع حادثه، محل دقیق حادثه، وضعیت جاده، مشخصات خودروهای درگیر، جهت حرکت خودروها، ، تعیین نقاط آسیب دیده خودروها، وجود یا عدم وجود مصدوم و یک نقشه شماتیک از محل حادثه که نشان‌دهنده‌ی وضعیت خودروها، جهت حرکت آن‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی است، ثبت می‌شود.  آشنایی با انواع کروکی تصادف دو نوع کروکی وجود دارد که بر اساس شرایط تصادف، توسط پلیس ترسیم می‌شود. این دو نوع کروکی‌ شامل موارد زیر است: کر‌وکی سازشی این نوع از کروکی زمانی ترسیم می‌شود که هر سه شرط زیر وجود داشته باشد: دو راننده در مورد نحوه‌ی وقوع حادثه و مقصر اختلاف نظری ندارند. خسارت جانی ایجاد نشده باشد. خسارات وارده تا سقف تعهدات بیمه‌گر باشد. خودروی زیان‌دیده می‌تواند با این کروکی به شرکت بیمه مراجعه و هزینه‌های خسارت ناشی از تصادف را حداکثر تا سقف تعهد مالی بیمه‌نامه، دریافت کند. اگر اطلاعات کاملی از بیمه شخص ثالث ندارید، حتما مقاله زیر را مطالعه کنید. کرو‌کی عدم سازش (کرو‌کی مرجع قضایی) کروکی غیرسازشی، گزارشی مفصل و دقیق از صحنه تصادف است که در دو صفحه تهیه می‌شود. صفحه اول این گزارش، جزئیات کاملی از محل حادثه، شرایط محیطی، وضعیت خودروهای درگیر، عابران پیاده و مشخصات رانندگان را ارائه می‌دهد. به عبارتی، یک تصویر کامل از آنچه در لحظه وقوع حادثه رخ داده است، در این صفحه ترسیم می‌شود. در صفحه دوم کروکی غیرسازشی، مشخصات کامل افسر راهنمایی و رانندگی که گزارش را تهیه کرده است، به همراه شرح دقیقی از وقایع و دلایل وقوع حادثه و میزان تقصیر طرفین حادثه، ثبت می‌شود. این اطلاعات با جزئیات کامل و به صورت مستند، به عنوان مدرکی معتبر برای حل و فصل اختلافات احتمالی بین طرفین حادثه مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان گفت که این نوع کروکی به‌طور خاص برای مراجع قضایی تهیه می‌شود که در آن سازش یا توافقی بین طرفین وجود ندارد. شرکت بیمه پس از بررسی مستندات ارائه‌شده از سوی مراجع قضایی، خسارت را جبران می‌کند. دلایل ترسیم کروکی عدم سازش زمانی که طرفین حادثه در مورد جزئیات حادثه، میزان خسارت یا مسئولیت هر یک از طرفین به توافق نرسند، پلیس یا کارشناس رسمی دادگستری ناچار به تهیه‌ی کروکی غیر سازشی می‌شود. این نوع کروکی، به دلیل جامعیت و جزئیاتی که در آن ذکر می‌شود، می‌تواند به عنوان مدرکی قانونی در دادگاه مورد استفاده قرار گیرد و از بروز اختلافات بیشتر جلوگیری کند. در واقع دلایل نیاز به کروکی عدم سازش شامل موارد زیر است: اختلاف نظر در تعیین مقصر: در صورتی که طرفین در خصوص مقصر حادثه اختلاف داشته باشند. عدم پذیرش نظر افسر: اگر یکی از طرفین یا هر دو نظر افسر را درباره مقصر حادثه نپذیرند. عدم تکمیل مدارک: اگر مدارک لازم مانند گواهینامه، کارت خودرو و برگه معاینه فنی تکمیل نباشد. خسارت بالا: خسارت ایجاد شده از سقف تعهد بیمه‌نامه مقصر بیشتر باشد. افت قیمت خودرو: طرفین تصادف بنا به دلیلی از جمله افت قیمت خودرو تقاضای پیگیری از مراجع قضایی داشته باشد. فرار مقصر حادثه: راننده مقصر از صحنه تصادف فرار کرده باشد. تصادفات جرحی و فوتی: ترسیم کروکی عدم سازش در تصادفاتی که منجر به خسارات جانی شده‌اند، الزامی است. در چه مواردی کروکی لازم است؟ برخی تصادفات جزئی برای دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه نیازی به کروکی ندارند. اما در بسیاری از موارد، تهیه کروکی چه سازشی و چه غیر سازشی ضروری است. تصادفاتی که نیاز به دریافت کروکی دارند، شامل موارد زیر می‌شوند: برای گرفتن کروکی تصادف چه باید کرد؟ برای دریافت کروکی تصادف، ابتدا باید با شماره ۱۱۰ تماس بگیرید تا پلیس به محل تصادف اعزام شود. پس از حضور پلیس، وی اقدام به ثبت و ترسیم کروکی می‌کند. در صورت عدم حضور پلیس، می‌توانید به دفاتر پلیس راهور مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم، کروکی را دریافت کنید. دریافت کروکی تصادف برای بیمه اجباری است؟ به‌طور کلی، پیشنهاد می‌شود دریافت کروکی را در تصادفات جدی بگیرید. به‌ویژه در مواردی که خسارات مالی یا جانی قابل توجهی ایجاد شده باشد. اما در شرایطی که خسارات وارده کاملا جزئی بوده و طرفین در مورد جبران آن به توافق رسیده‌اند، الزامی به دریافت کروکی نیست. […]
ادامه
بیمه مسافرتی چیست

بیمه مسافرتی چیست؟ انواع بیمه نامه مسافرتی و شرایط آن

بیمه مسافرتی یکی از ضروری‌ترین بیمه‌هایی است که قبل از سفر باید حتما آن‌ را خریداری کنیم. زیرا با اینکه سفر، تجربه‌ای شیرین و پر از هیجان است. اما گاهی اتفاقات غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهند که می‌توانند لذت سفر را تحت‌الشعاع خود قرار دهند. بیماری ناگهانی، گم شدن چمدان، کنسلی پرواز و… از جمله این اتفاقات هستند. در چنین شرایطی، داشتن یک بیمه مسافرتی مناسب می‌تواند خیال شما را راحت کرده و به شما کمک کند تا به سفر خود ادامه دهید. اما بیمه مسافرتی چیست؟ انواع بیمه مسافرتی چیست؟ آیا باید حتما در هر سفر خارجی برای خرید بیمه مسافرتی هزینه کنیم؟ در این مقاله از کاریزما لرنینگ، قصد داریم به بررسی اهمیت بیمه مسافرتی، انواع پوشش‌های بیمه‌ای، نحوه انتخاب یک بیمه مناسب و نکات مهمی که هنگام خرید بیمه مسافرتی باید به آن‌ها توجه کنیم، بپردازیم. با ما همراه باشید تا با این بیمه‌ی کاربردی بیشتر آشنا شوید. بیمه مسافرتی چیست؟ حوادث غیرمنتظره هیچ‌گاه دور از انتظار نیست و امکان وقوع آن‌ها حتی در سفر هم وجود دارد. از همین جهت، برای اینکه طعم خوش سفرهای شما تبدیل به تلخی و ناکامی نشود، بهتر است که قبل از شروع سفر اقدام به خرید بیمه نامه مسافرتی کنید. البته همراه داشتـن بیمه‌نامه‌های مسافرتی برای سفرهای خارجی به‌ویژه کشورهای حوزه شنگن لازم و ضروری است. به صورتی که، قبل از گرفتـن ویزای شینگن باید حتما بیمه نامه مسافرتی خود را تهیه نمایید. بیمه مسافرتی برای چیست؟ بدون شک سوالی که ذهن همه افراد را در مورد بیمه مسافرتی مشغول می‌کند این است که بیمه چیست و اصلا چرا باید قبل از سفر خودمان را بیمه کنیم؟ پاسخ این سوال بسیار واضح و روشن است؛ به این علت که هزینه‌ها و نگرانی‌های مربوط به حوادث ناخوشایند سفر را کاهش دهید. برای مثال، ممکن است در حین سفر لوازم مهم خود از جمله چمدان، مدارک یا حتی پول‌های نقد خود را گم کنید. همچنین احتمال این که در طول سفر دچار بیماری‌های خفیف یا شدیدی مثل سرماخوردگی، مسمومیت غذایی یا حتی گرفتگی رگ‌های بدن و دندان درد و… شوید. در این صورت، واضح است که هیچ لذتی از سفر نبرد‌ه و ناچار به صرف هزینه‌های سنگین درمان خواهید بود. اما با وجود بیمه مسافرتی، مقابله با تمامی مشکلات فوق راحت‌تر می‌شود. مفاهیم تخصصی بیمه مسافرتی چیست؟ با خرید بیمه مسافرتی، شاهد اصطلاحات خاصی در بیمه‌نامه خود خواهید بود که ممکن است در ابتدا برای شما عجیب باشند. اصلی‌ترین اصلاحات مندرج در این بیمه‌نامه شامل موارد زیر است: فرانشیز: مبلغی مشخص از هزینه‌‌ها است که در صورت وقوع هرگونه خسارت، باید خودتان آن را بپردازید. مقدار فرانشیر هر نوع بیمه در بیمه‌نامه شما ذکر می‌شود. بیماری حاد: بیماری‌های جدی که منجر به بستری شد‌ن فرد بیمه‌شده در بیمارستان می‌شود. صدمات بدنی: عارضه‌ای که بر اثر یک عامل ناگهانی و خارج از کنترل به بدن افراد وارد می‌شود. بستگان درجه اول: شامل همسر قانونی، فرزندان کمتر از ۱۸ سال، پدر، مادر، برادر یا خواهر بیمه‌شدگان است. بیماری: مشکلات سلامتی و تغییرات جسمی (تائید شد‌ه توسط پزشک) که طی مدت اعتبار بیمه‌نامه بر بیمه‌شدگان وارد می‌شود. قرنطینه اجباری پزشکی: به معنی محدود کرد‌ن اجباری یا ایزوله کرد‌ن فرد برای جلوگیری از شیوع یک بیماری خاص و ویروسی است. انواع بیمه مسافرتی چیست؟ بیمه مسافرتی شامل انواع مختلفی است که هر کدام پوشش‌های خاصی را برای مسافران ارائه می‌دهند. در زیر به انواع بیمه مسافرتی اشاره شد‌ه است: بیمه مسافرتی انفرادی  این نوع بیمه برای افرادی که به تنهایی سفر می‌کنند، مناسب است. پوشش‌های این بیمه شامل هزینه‌های درمانی، بازگشت اضطراری، گم شدن چمدان و سایر موارد مرتبط با سفر فردی است. بیمه مسافرتی گروهی برای گروه‌هایی که به صورت مشترک سفر می‌کنند، مانند تورهای گردشگری، این نوع بیمه مناسب است. پوشش‌های این بیمه مشابه بیمه انفرادی است، با این تفاوت که تمام اعضای گروه تحت پوشش قرار می‌گیرند و معمولاً هزینه کمتری به ازای هر نفر دارد. بیمه مسافرتی دانشجویی این بیمه ویژه دانشجویانی است که برای تحصیل یا تحقیق به خارج از کشور می‌روند. علاوه بر پوشش‌های معمول بیمه مسافرتی، این نوع بیمه ممکن است شامل پوشش‌های اضافی مانند هزینه‌های لغو سفر به دلیل مشکلات تحصیلی، هزینه‌های درمانی دندانپزشکی و بازگشت اضطراری به کشور باشد. بسیاری از سفارتخانه‌ها، ارائه این نوع بیمه را برای صدور ویزای تحصیلی الزامی می‌دانند. بیمه مسافرت شینگن بیمه مسافرتی شینگن یک پوشش بیمه‌ای خاص است که برای سفر به کشورهای عضو منطقه شنگن طراحی شده است. این منطقه شامل ۲۶ کشور اروپایی است که توافقنامه‌ای برای لغو کنترل گذرنامه در مرزهای داخلی خود امضا کرده‌اند. این بیمه‌نامه برای شفر به حوزه شینگن الزامی است. یکی از مهم‌ترین دلایل الزامی بودن این بیمه، قوانین سختگیرانه کشورهای عضو شنگن است. برای دریافت ویزای شنگن، ارائه مدرک معتبر بیمه مسافرتی با پوشش حداقل ۳۰,۰۰۰ یورو برای هزینه‌های پزشکی الزامی است. بیمه مسافرتی داخلی بیمه مسافرتی داخلی یکی از انواع بیمه مسافرتی است که برای پوشش حوادث در سفرهای داخلی طراحی شد‌ه است و همه افراد، چه آن‌هایی که به تنهایی سفر می‌کنند و چه افرادی که با خانواده یا به‌همراه تور به مسافرت می‌روند، می‌توانند از مزایای این بیمه‌نامه بهره‌مند شوند. برای دریافت بیمه مسافرتی داخلی از لینک زیر استفاده کنید: پوشش‌های بیمه مسافرتی شامل چیست​؟ بیمه مسافرتی برای جبران خسارت‌های احتمالی در طول سفر طراحی شده است. این بیمه نامه، طیف گسترده‌ای از پوشش‌ها را شامل می‌شود که به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز حوادث غیرمنتظره، با خیالی آسوده به سفر خود ادامه دهید. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که بیمه های مسافرتی غرامت ناشی از حوادث زیر را تحت پوشش قرار می‌دهد: پوشش بار مسافر گم شد‌ن پول و مدارک و… هزینه‌های پزشکی و دندان‌پزشکی خسارت گم شدن بار تحویلی به هواپیما هزینه‌های ناشی از تاخیر و کنسلی پرواز انجام عملیات جستجو و نجات فرد بیمه‌شده جبران هزینه‌های مربوط به پیگیری مسائل حقوقی هزینه‌ برگرد‌اندن جسد در صورت فوت فرد بیمه‌شده هزینه بازگشت خارج از زمان بیمه‌شده در صورت بروز بیماری یا حوادث هزینه‌های رفت و آمـد یک همراه (از اعضای درجه یک خانواده) در صورت فوت یا بیماری فرد بیمه‌شده در کشور مقصد با توجه به اینکه بیمه مسافرتی پوشش‌های زیادی دارد، در ادامه به بررسی دقیق‌تر برخی از پراستفاده‌ترین […]
ادامه
تخفیف بیمه شخص ثالث

تخفیف بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ + بیشترین کد تخفیف

تخفیف بیمه شخص ثالث برای رانندگانی که کمتر دچار حادثه می‌شوند و از بیمه‌نامه خود استفاده نمی‌کنند، به‌عنوان طرح تشویقی در نظر گرفتـه‌ شد‌ه‌ است. در واقع، هدف از تخفیف بیمه ترغیب رانندگان به رانندگی ایمن است. می‌دانید که بیمه شخص ثالث از ضروری‌ترین بیمه‌ها است. بیمه مرکزی برای کمک به افراد در خرید و فروش بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت را در نظر گرفته‌است. در ادامه به بررسی تخفیف بیمه شخص ثالث در صورت تعویض پلاک به شخص دیگر پرداختیم، با کاریزما لرنینگ همراه باشید. تخفیف بیمه شخص ثالث چیست؟ همانطور که در مقاله “بیمه شخص ثالث چیست” در مورد اهمیت این بیمه و قانون اجباری بودن آن برای خودرو و موتورسیکلت صحبت کردیم، یکی از تخفیف‌‌های پر کاربرد، تخفیف عدم خسارت است که در بیمه‌نامه‌ها تحت عنوان سنوات تخفیف یا “ت.ع. خ” نوشته‌ شده‌است. تخفیف بیمه به این صورت عمل می‌کند که به ازای هر یکسالی که خسارت دریافت نشود، در زمان تمدید بیمه‌نامه سال بعد، تخفیف عدم خسارت اعمال می‌شود که در ادامه به میزان تخفیف 5 درصدی برای هر سال می‌پردازیم. تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه میشود؟ آنچه در قانون سال جدید و آئین‌نامه اجرایی ماده 18 آمده‌ است، میزان تخفیف این بیمه با سال‌های گذشته کمی متفاوت است. به این صورت که از سالانه 10% به 5% کاهش پیدا کرده و حداکثر تخفیف عدم خسارت 70% برای سال چهاردهم در نظر گرفته شده‌است. البته باید این نکته را در نظر گرفت که این قانون به ضرر بیمه‌گذار است. برای جلوگیری از این ضرر، اگر فردی در قانون قدیم اقدام به تمدید بیمه کرده باشد، شرکت بیمه موظف است که میزان تخفیف عدم خسارت در زمان جدید را برابر با  قانون قدیم بپردازد. تخفیف بیمه سالی چند درصد است؟ همانطور که در بالا اشاره کردیم، حداکثر تخفیف سالیانه بیمه شخص ثالث در قانون جدید و قدیم 70% محاسبه می‌شود. در قانون قدیم این تخفیف سالیانه بیمه شخص ثالث در سال هشتم به بعد به حداکثر می‌رسید و در قانون جدید بعد از 14 سال به 70% می‌رسد و ثابت می‌ماند. درصد تخفیـف بیمه شخص ثالث را در زیر شرح می‌دهیم. جدول تخفیف بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ جدول درصد تخفیف بیمه شخص ثالث به شرح زیر است: تخفیف بیمه شخص ثالث بعد از تعویض پلاک تا قبل از سال 1399 هنگام خرید و فروش خودرو تمامی مزایای بیمه از جمله تخفیف بیمه نیز منتقل می‌شد. این منتقل شدن تخفیف کاملا به ضرر فروشنده بود. از اواخر سال 1399 قانونی تصویب شد که حق افرادی که قصد فروش خودرو داشتند از بین نرود یا آن را به افراد درجه یک خود مانند پدر، مادر، همسر و فرزندان منتقل کند. به بیان ساده بخواهیم بگوییم بیمه هر خودرو روی آن خودرو می‌ماند و شما هنگام خرید خودرو آن را با بیمه می‌خرید ولی تخفیف بیمه، روی کد ملی فرد تعیین شده و قابل خرید نیست. لذا تخفیف بیمه شـخص ثالث در صورت تعویض پلاک برای مالک آن همواره باقی می‌ماند. ایمیل خودتان را وارد کنید تا کد تخفیف بیمه از کاریزما‌بیمه دریافت کنید. تخفیف بیمه شخص ثالث بعد از تصادف در قانون قدیم تنها با یک‌بار تصادف تخفیف بیمه شـخص ثالث صفر می‌شد. از سال 1397، میزان تخفیف‌ها بر اساس میزان خسارت و تعداد تصادف به صورت پلکانی کاهش می‌یابد و مابقی به بیمه‌گذار برمی‌گردد. این بدین معناست که با اولین تصادف تنها 20% از تخفیف آن کم می‌شود. یعنی اگر فردی در قانون جدید که تا سال هشتم دارای تخفیف 40 درصدی است، یکبار تصادف کند به جای از دست رفتـن تمامی تخفیف‌های بیمه شخص ثالث‌، تنها 20 درصد از آن را از دست می‌دهد و 20% از تخفیف خود را نگه می‌دارد. نکته مهمی که باید توجه کرد این است که این قانون تنها برای افرادی سودمند است که تخفیف بیمه‌نامه بیش‌از 20% دارند. اگر فردی در سال دوم که تنها 10% تخفیف بیمه دارد برای اولین بار تصادف کند، علاوه‌بر اینکه تمام تخفیف‌های خودش را از دست می‌دهد، 10 درصد باقیمانده به حق بیمه او اضافه می‌شود که این یکی از معایب قانون جدید بیمه است. تخفیف بیمه کوتاه مدت به چه شکل است؟ یکی از سوالات پرتکرار این است که حق بیمه‌های مربوط به بیمه‌نامه‌های کوتاه مدت 3 ماهه و 6 ماهه چگونه محاسبه می‌شود. پاسخ بسیار ساده است. اگر فردی بیمه 3 ماهه و 9 ماهه گرفتـه‌ و در طول مدت از بیمه استفاده نکرده‌‌ باشد، باید یک بیمه کوتاه مدت 3 ماهه دیگر بگیرد. در طول مدت 3 ماهه هم هیچ خسارتی دریافت نکند تا تخفیف یک ساله 5% شامل حال او شود. تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه منتقل میشود؟ قانون جدید، کاملا راننده محور است و هنگام خرید و فروش خودرو نمی‌توان تخفیف آن را به خریدار منتقل کرد؛ تنها در صورتی می‌توان این تخفیف را انتـقال داد که خریدار یکی از اقوام درجه یک باشد. تخفیف بیمه شـخص ثالث به همسر، پدر، مادر و فرزندان منتقل می‌شود. برای این کار حتما باید به نمایندگی شرکتی که بیمه نامه قبلی را صادر کرده‌است به صورت حضوری مراجعه کرد. فرد باید میزان تخفیف بیمه‌نامه قبلی را بپردازد تا بتواند تخفیف را انتـقال دهد. هنگامی‌که خودروی خود را فروختید و قصد خرید خودروی جدید را ندارید، می‌توانید با دریافت گواهی حفظ تخفیف‌ عدم خسارت، این تخفیف‌ها را تا زمان خرید ماشین حفظ کنید. به این نکته توجه کنید که برای منتقل کردن تخفیف باید کاربری خودرو یکسان باشد؛ به این معنا که بیمه موتورسیکلت را نمی‌توان به خودرو یا بیمه تاکسی را به سواری منتقل کرد. نکته مهم دیگر این است که منتقل کردن تخفیف بیمه به خودروهای صفر تعلق نمی‌گیرد. زیرا خودروهای صفر زمانی که از کارخانه خارج می‌شوند تا یک سال بیمه شخص ثالث دارند و این امر در خصوص خودروهای اسقاطی و از رده خارج شده هم نیاز به اثبات دارد. مورد مهم دیگر این است که تخفیف بیمه بدون سند قطعی منتقل نمی‌شود. به این معنا که با وکالتنامه و فروش قولنامه‌ای، انتـقال تخفیف بیمه شـخص ثالث به شخص دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود. هزینه منتقل شدن تخفیف بیمه شخص ثالث چقدر است؟ برای منتقل شدن تخفیف بیمه شـخص ثالث، افراد هزینه‌ای پرداخت می‌کنند. نحوه محاسبه آن به این […]
پخش صوتی
ادامه
دریافت گواهینامه موتور سیکلت

دریافت گواهینامه موتور یک روزه + مدارک و شرایط آن

دریافت گواهینامه موتور یک روزه به چه صورت است؟ شرایط گرفتن گواهینامه موتور در 16 سالگی به چه صورت است؟ همانطور که می‌دانید دریافت گواهینامه موتور نه تنها یک الزام قانونی است بلکه به منظور افزایش ایمنی و کاهش خطرات احتمالی در نظر گرفته شده‌است. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به‌ طور کامل به شرایط دریافت گواهینامه موتور خواهیم پرداخت و توصیه خواهیم کرد که پیش از گرفتن گواهینامه موتور اقدام به خرید بیمه موتور سیکلت کنید. اهمیت دریافت گواهینامه موتور چیست؟ در ابتدا برای استفاده از هر وسیله‌ای، یادگیری و نحوه استفاده از آن اهمیت دارد. قطعا موتورسیکلت و خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اولین قدم برای استفاده از موتورسیکلت دریافت گواهینامه موتور است. براساس قانون، جریمه رانندگی بدون گواهینامه موتور و خودرو با یکدیگر تفاوتی ندارد و این مجازات شامل حبس تعزیری، جریمه نقدی یک میلیون تومانی و منع رانندگی با موتورسیکلت تا چند سال است سپس موتورسیکلت به پارکینگ پلیس منتقل خواهد شد. به این نکته توجه کنید رانندگی با تمامی وسایل نقلیه از جمله راندن موتوربرقی نیز نیازمند دریافت گواهینامه است. در بررسی پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، بیش از شش میلیون و پانصد هزار موتورسوار در کشور ما، گواهینامه ندارند. به عبارتی 2 درصد رانندگان مقصر در تصادفات گواهینامه ندارند و در میان این 2 درصد، موتورسواران بدون گواهینامه سهمی 70 درصدی را در اختیار دارند و در مواجهه با پلیس مدرکی ارائه نمی‌دهند. به همین علت از تیرماه سال 1401 در یک طرح آزمایشی، شرایط دریافت گواهینامه موتور یک روزه اجرا شد و مشکلات آن به مرور زمان رفع شد. در نیمه دوم سال 1402، ثبت نام گواهینامه موتور یک روزه، در تمامی شهرهای ایران اجرایی شد. طبق آمار به دست‌آمده تا بهمن 1402، بیش از 110 هزار نفر در سایت ثبت نام گواهینامه موتور طرح آسان، شرکت کردند. مراحل دریافت گواهینامه موتور سیکلت  شرایط جدید دریـافت گواهینامه موتور سیکلت به صورت زیر است: فرد یا والدین وی، باید موتورسیکلت به نام‌اشان باشد. سن فرد باید بالای 18 سال باشد. او باید معاینات مربوط به سلامت چشم، گروه خونی و غیره را انجام دهد. فرد باید در آزمون آئین‌نامه و تئوری گواهینامه قبول شود. علاوه بر آزمون تئوری، فرد باید در آزمول عملی با موتور سیکلت 200 سی‌سی نیز نمره بالا کسب کند. پس از قبولی در آزمون‌های بالا، فرد باید اقدام به امضای فرم تعهدنامه و منشور قانونی در خصوص قوانین رانندگی موتورسیکلت کند. به این نکته توجه کنید که پس از دریافت گواهینامه موتور، می‌توان به راحتی اقدام به تمدید گواهینامه پس از اتمام اعتبار آن کرد. همچنین شرایط دریافت گـواهینامه موتور در انواع 250 و زیر 250 سی‌سی کمی تفاوت دارد. دریافت گواهینامه موتور سیکلت یک روزه  برای ثبت نام اینترنتی گواهینامه موتور یک روزه، باید مراحل زیر را دنبال کرد: مراجعه به سایت ایرانیان موتور به آدرس iranianmotorco.ir پر کردن فرم پس از ثبت‌نام و عضویت ورود به سامانه با نام کاربری و کد امنیتی احراز هویت با “ثبت کد تایید” از طریق پیامک ثبت اطلاعات کد VIN، سه رقم پلاک و پنج رقم پلاک کلیک بر روی دکمه “شروع فرایند اخذ گواهینامه موتور” در نهایت کلیک بر روی دکمه” ثبت درخواست بررسی وسیله نقلیه” انتخاب شهر و آموزشگاه مورد نظر انتخاب موتور سیکلت و زمان و ساعت مدنظر و پرداخت هزینه در پایان می‌توان با استعلام گواهینامه، از زمان دریافت آن مطلع شد. ضرورت خرید بیمه شخص ثالث برای موتور سواران همانطور که گفته شد نحوه دریافت گواهینامه موتور به این صورت است که موتورسیکلت، به نام فرد متقاضی یا والدین وی ثبت‌شده باشد. ضرورت این موضوع به این منظور است که از مالکیت قانونی اطمینان حاصل شود و تخلفات مربوط به موتور سیکلت کاهش پیدا کند. بنابراین، متقاضیان باید پیش از اقدام به دریافت گواهینامه موتور، از ثبت مالکیت موتورسیکلت خود اطمینان حاصل کنند. همانطور که در مقاله “بیمه موتور سیکلت چیست؟” گفته شد؛ وجود بیمه شخص ثالث برای دارندگان موتورسیکلت ضروری است و در صورت نداشتن آن، فرد جریمه می‌شود. در کنار ضرورت و الزام بیمه شخص ثالث، مزیت‌ها و حمایت‌های مالی آن از بروز مشکلات جدی، بر کسی پوشیده‌ نیست. توصیه می‌شود که افراد جهت افزایش امنیت و حفاظت از جان و مال خویش، اقدام به خرید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت کنند. بیمه شخص ثالث، یکی از مهم‌ترین پوشش‌های بیمه‌ای است که خسارات جانی و مالی واردشده به اشخاص ثالث را در صورت بروز حوادث رانندگی جبران می‌کند. برای خرید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت از کاریزمابیمه، روی دکمه زیر کلیک کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن موتورسیکلت خود را بیمه کنید. مدارک لازم برای گواهینامه موتور یک روزه برای ثبت‌نام گواهینامه موتور یک روزه فرد به مدارک زیر نیاز دارد: اصل و کپی شناسنامه برای احراز هویت و اثبات سن متقاضی اصل و کپی کارت ملی برای تایید هویت وی 12 قطعه عکس پرسنلی ۳ در ۴ با زمینه سفید کارت پایان خدمت یا معافیت به منظور تأیید وضعیت سربازی متقاضی گواهی معاینه پزشکی جهت تأیید سلامت جسمانی و روانی فرد گواهی عدم سوپیشینه (الزامی نیست) آدرس و کد پستی معتبر محل سکونت مدارک مربوط به موتور سیکلت با پلاک ثبت‌شده متعلق به فرد یا والدین او داشتن این مدارک از قبل، فرآیند ثبت‌نام و دریافت گواهینامه را به‌طور چشم‌گیری سریع‌تر می‌کند. هزینه ثبت نام گواهینامه موتور بدون آزمون برای نوبت دهی گواهینامه موتور در یک روز باید هزینه آن را پرداخت کرد. در صورت پرداخت نکردن هزینه نمی‌توان از این خدمت استفاده کرد. هزینه دریافت گواهینامه موتور نسبت به گذشته 60 درصد کاهش پیدا کرده است. براساس بررسی‌های انجام‌شده هزینه دریافت گواهینامه یک‌روزه از 325 هزار تومان در سال 1402 به حدود 800 هزار تومان در سال 1403 رسیده‌است. نکته جالب توجه این است که هزینه دریافت گواهینامه موتور قبل از طرح یک روزه، مبلغی حدود یک میلیون و سیصد هزار تومان است. در طرح ثبت نام گواهینامه موتور یک روزه علاوه بر کمتر شدن مراحل آزمون، هزینه‌های آن نیز کاهش یافته‌است. تمامی مراحل دریافت گواهینامه موتور مانند معاینات پزشکی، آزمایش خون و آزمون‌های تئوری و عملی تنها در یک روز انجام می‌شود. شرایط گرفتن گواهینامه موتور در 16 سالگی یکی از سوالات متداول در میان نوجوانان و خانواده‌های ایرانی این […]
ادامه
بیمه بیکاری چیست

بیمه بیکاری چیست؟ + شرایط دریافت بیمه بیکاری 1403

بیمه بیکاری نوعی حمایت اجتماعی است و  به افرادی تعلق می‌گیرد که به طور ناخواسته و غیرارادی شغل خود را از دست داده‌اند و در جستجوی شغل جدید هستند. هدف اصلی این بیمه‌، کاهش اثرات ناشی از بیکاری و فراهم کردن درآمد حداقلی برای سپری کردن دوران بیکاری است. در این مطلب از کاریزما لرنینگ به بررسی بیمه بیکاری تامین اجتماعی و به قانون جدید بیمه بیکاری در سال 1403 می‌پردازیم و جایگزین بهتری نسبت به بیمه بیکاری، صندوق بازنشستگی تکمیلی را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید. بیمه بیکاری چیست؟ بیکاری از جمله مشکلاتی است که می‌تواند زندگی افراد را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. کشور ایران سومین کشور در خاورمیانه است که برای برای افراد تحت‌ پوشش قانون کار و  تأمین‌ اجتماعی، بیمه‌ بیکاری در نظر گرفته است. در ایران، بیمه بیکاری توسط سازمان تامین اجتماعی اداره می‌شود و در چارچوب قوانین و مقررات ویژه‌ای به افراد بیکار تعلق می‌گیرد. یکی از مزیت‌های بیمه بیکاری، معاف از مالیات بودن آن است و همچنین دریافت بیمه بیکـاری، ارتباطی با مستمری جزئی بیمه ندارد و مانع قطع شدن آن نخواهد شد. برای خرید انواع بیمه از کاریزمابیمه و مقایسه بهترین بیمه‌نامه‌ها کلیک کنید. این بیمه، برای افرادی که به صورت غیر ارادی و ناخواسته شغل خود را از دست داده‌اند، یک حمایت مالی قانونی محسوب می‌شود. این بیمه با هدف تامین نیاز‌های اولیه فرد و درآمد حداقلی تلاش دارد که زندگی را برای کسانی که شغل خود را ناخواسته از دست دادند، کمی آسان کند. از مهم‌ترین شرایط بیمه بیکاری این است که فرد حتما به صورت غیر ارادی بیکار شده‌باشد. به این معنا که فرد به درخواست خود از شغلش خارج نشده‌باشد و حداقل 6 ماه حق بیمه برای او ثبت شده‌باشد. بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق میگیرد؟ همانطور که گفته شد این بیمه به افرادی تعلق می‌گیرد که به خواست خود از سمت شغلی خود بیرون نیامده باشند و به دنبال کار جدید هستند. این افراد باید توسط تامین اجتماعی، بیمه شده باشند و مشمول قوانین کار باشند. از این رو، این بیمه به افرادی که حق بیمه مقرر خود را پرداخت می‌کردند، تعلق خواهد گرفت. در حالت کلی بیمه بیـکاری به افراد زیر تعلق می‌گیرد: افرادی که تحت پوشش تامین اجتماعی و قانون کار هستند. دارای ملیت ایرانی هستند و تبعه کشورهای خارجی نیستند. مستمری بگیر، بازنشسته یا از کار افتاده نباشند. حداقل سابقه پرداخت بیمه 6 ماه داشته‌باشند. دارای شغل آزاد یا بیمه اختیاری نباشد. از محل به خواست کارفرما اخراج شده‌باشد. فرد باید دارای کارت پایان خدمت یا گواهی اشتغال به تحصیل داشته باشد. افرادی که کارفرمای آن‌ها در حین اشتغال، برایشان حق بیمه بیـکاری پرداخت کرده باشد. در این میان به چند نکته باید توجه داشت که اگر کارگری به دلیل وقوع بلایای طبیعی مانند جنگ، زلزله، آتش‌سوزی، سیل و غیره کار خود را از دست بدهد، نیازی به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه برای مدت معین ندارند. این افراد حتی اگر در اولین روز کاری خود نیز بر اثر این حوادث کار خود را از دست بدهند، در صورت دارا بودن سایر شرایط، واجد دریافت حقوق بیمه بیکـاری می‌شوند. در صورتی که هر دو زوج بیکار شوند، فقط یکی از آن‌ها می‌تواند به ازای تعداد فرزندان از این بیمه استفاده کند. نکته بعدی این است که اگر مردی پس از گذراندن دوران سربازی، تا دو ماه به محل کار قبلی خود بازگردد و کارفرما او را مجدد استخدام نکند؛ این مرد می‌‌تواند از بیمه خود استفاده کند. بیمه بیکاری چقدر است و چگونه محاسبه میشود؟ حق بیمه بیـکاری به این صورت محاسبه می‌شود که کارفرما موظف است به میزان 3 درصد از دستمزد فرد بیمه‌شده را پرداخت کند. مبلغ این بیمه که به عنوان حقوق و مستمری به فرد بیمه‌شده تعلق می‌گیرد به اندازه 55 درصد از حقوق او در سه ماه قبل از بیکاری اوست. برای افراد متاهل، به ازای هر یک از افراد تحت تکفل (حداکثر تا ۴ نفر) ۱۰% حداقل دستمزد زمان شروع بیکاری به این مبلغ اضافه می‌شود، اما در هر صورت مجموع مبلغ آن نباید از ۸۰% متوسط دستمزد یا حقوق بیمه‌شده بیشتر باشد. بر اساس بیمه بیکاری 1403، حقوق پرداختی به عنوان مستمری نباید کمتر از دستمزد مصوب سالانه شورای کار باشد. مبلغ بیمه بیکـاری بین دهم تا پانزدهم هر ماه به حساب فرد بیمه‌شده در بانک رفاه واریز می‌شود. بنابراین، برای دریافت مقرری حتما باید در این بانک حساب داشت. میزان مقرری و شرایط دریافت بیمه بیکاری با فرمول زیر محاسبه می‌شود: بیمه بیکاری چند سال است؟ مدت زمانی که فرد می‌تواند از بیمه بیکاری استفاده کند، به سابقه پرداخت حق بیمه و وضعیت تاهل بیمه‌شده، بستگی دارد. این محدوده زمانی بین ۶ تا ۵۰ ماه متغیر است. سقف پرداخت بیمه بیکاری افراد متاهل ۵۰ و مجردین ۳۶ ماه تعیین می‌شود. در جدول محاسبه بیمه بیکاری مدت زمان استفاده از این بیمه آورده شده است: بیمه بیکاری در بازنشستگی تاثیر دارد؟ براساس قوانین بیمه بیکاری تامین اجتماعی، دریافت این مستمری تاثیر چندانی بر سابقه بیمه‌ای فرد ندارد ولی وجود آن بی تاثیر نیست. البته به این نکته توجه کنید که مستمری بازنشستگی بر اساس میزان حق بیمه پرداختی در دو سال اخیر اشتغُال محاسبه می‌شود. اگر بیمه در این بازه زمانی نباشد، تاثیری بر حقوق بازنشستگی ندارد. با توجه به معایب گفته شده در مورد بیمه بیکاری، ما صندوق بازنشستگی تکمیلی را پیشنهاد خواهیم کرد. تفاوت بیمه بیکاری و صندوق بازنشستگی تکمیلی در این است که این بیمه به‌ طور موقت و در دوران بیکاری فرد را تحت پوشش قرار می‌دهد و پس از مدت زمان معینی به پایان می‌رسد، اما صندوق بازنشستگی تکمیلی به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت عمل کرده و در دوران بازنشستگی منبع درآمد پایدار و مناسبی برای فرد فراهم می‌کند. همچنین، این بیمه دارای محدودیت‌هایی مانند مدت زمان محدود پرداخت و تأثیرات منفی بر سوابق بیمه‌ای است که باعث می‌شود در بسیاری از موارد نتواند نیازهای بلندمدت فرد را برآورده کند. به همین دلیل، استفاده از صندوق بازنشستگی تکمیلی به عنوان یک جایگزین مناسب توصیه می‌شود. با کلیک بر دکمه زیر از مزایای صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریزما (کاریز) بهره‌مند شوید.   چگونه بیمه بیکاری بگیریم؟ برای ثبت نام بیمه […]
ادامه

چرا بیمه؟

با توجه به وضعیت اقتصادی امروز کشور، نقش بیمه در جبران انواع خسارت‌های مالی و جانی می‌تونه کمک زیادی به افراد جامعه کنه و امروزه با توسعه صنعت بیمه در ایران، یکی از الزامات زندگی هر فردیه.

مقایسه بیمه‌ها

اینجا ما در مورد تمام بیمه‌ها مقاله داریم و مزایا و معایب اون‌ها رو باهم مقایسه می‌کنیم تا بتونی بهترین بیمه رو انتخاب کنی.

تنوع بیمه‌ها

میتونی اطلاعات مورد نیازت در مورد انواع بیمه‌های شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه عمر، بیمه موتور سیکلت، بیمه تکمیلی و غیره رو پیدا کنی.

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.