خرید آنلاین انواع بیمه‌نامه از کاریزمابیمه

بیمه

همه مطالب بیمه‌ای رو به سادگی یاد بگیر.

مطالب منتخب

مهم‌ترین مطالب این موضوع رو بخون و یاد بگیر

0:00
0:00
1x
بیمه عمر چیست و انواع آن
1x
0:00 0:00

109 مطلب موجود است.

مرتب سازی

مرتب سازی

بیمه تکمیلی برای عمل زانو

بهترین بیمه تکمیلی برای عمل زانو و جراحی پروتز کدام است؟

بیمه تکمیلی عمل زانو هزینه‌های جراحی را تا حد بسیار زیادی پوشش می‌دهد و به‌نوعی فرشته نجات بیمارانی است که نیاز به جراحی زانو دارند. عمل زانو به هر نوع جراحی اطلاق می‌شود که برای رفع مشکلات ساختاری یا عملکردی زانو انجام می‌شود. این نوع جراحی‌ها معمولاً برای افرادی انجام می‌شوند که دچار آسیب‌های شدید زانو، آرتروز پیشرفته، یا دیگر مشکلات مفصلی هستند که با روش‌های غیرجراحی قابل درمان نیستند. بیمه تکمیلی در این شرایط به کمک بیماران می‌آید و انتخاب بهترین بیمه تکمیلی برای عمل زانو هزینه‌های شما را به شکل موثری کاهش می‌دهد. هزینه‌های جراحی زانو، بسته به نوع عمل و پیچیدگی آن، می‌تواند بسیار بالا باشد و بیمه تکمیلی می‌تواند به بیماران کمک کند تا بخش زیادی از این هزینه‌ها را کاهش دهند. کاریزما لرنینگ در این مطلب به بیمه تکمیلی برای عمل زانو می‌پردازد. همچنین در مورد هزینه عمل زانو با بیمه تکمیلی و انتخاب بهترین بیمه تکمیلی نیز صحبت خواهیم کرد. آیا بیمه تکمیلی عمل زانو را پوشش می‌دهد؟ بیمه تکمیلی جراحی زانو نوعی بیمه درمانی است که به‌طور خاص هزینه‌های مرتبط با جراحی و درمان زانو را پوشش می‌دهد. این بیمه به‌عنوان تکمیل‌کننده بیمه‌های پایه مانند بیمه تامین اجتماعی یا خدمات درمانی عمل می‌کند و می‌تواند بسیاری از هزینه‌های بالای مرتبط با عمل‌های جراحی زانو، فیزیوتراپی، و توان‌بخشی را پوشش دهد. اگر در خصوص بیمه تکمیلی و اینکه چگونه می‌توانید بیمه تکمیلی شوید و از این خدمات استفاده کنید، سوالی دارید، می‌توانید به مقاله زیر مراجعه کنید و پاسخ سوالات خود را بیابید: مزیت‌های استفاده از بیمه تکمیلی برای عمل زانو عمل زانو با استفاده از بیمه تکمیلی می‌تواند بسیاری از هزینه‌های شما را پوشش دهد. مزایای استفاده از بیمه تکمیلی برای عمل زانو عبارت‌اند از: پوشش هزینه‌های جراحی: بیمه تکمیلی هزینه‌هایی مانند حق‌العمل جراح، بیهوشی، و هزینه‌های اتاق عمل را پوشش می‌دهد. پوشش بیمارستانی: هزینه‌های بستری در بیمارستان، استفاده از تجهیزات پزشکی، و خدمات بیمارستانی نیز توسط بیمه تکمیلی پوشش داده می‌شود. پوشش فیزیوتراپی و توانبخشی: بعد از عمل جراحی زانو، بیمار نیاز به فیزیوتراپی دارد و بیمه تکمیلی می‌تواند بخشی از این هزینه‌ها را نیز پوشش دهد. پوشش هزینه‌های دارویی: بیمه تکمیلی هزینه‌های تهیه داروهای پس از عمل جراحی و داروهای ضدالتهاب و مسکن را پوشش می‌دهد. پوشش در بیمارستان‌های خصوصی: برخی بیمه‌های تکمیلی اجازه می‌دهند که بیمار بتواند در بیمارستان‌های خصوصی یا کلینیک‌های تخصصی جراحی‌های خود را انجام دهد، که معمولاً کیفیت خدمات بهتر و زمان انتظار کمتر است. سه نکته مهم در انتخاب بیمه تکمیلی برای عمل زانو بررسی سقف‌های پوشش: برخی بیمه‌های تکمیلی سقف مشخصی برای جراحی‌های بزرگ مانند جراحی زانو دارند. باید بررسی کنید که سقف پوشش بیمه شما چه مقدار است و آیا تمامی هزینه‌ها را پوشش می‌دهد یا خیر. دوره انتظار: معمولاً بیمه‌های تکمیلی برای جراحی‌هایی که به‌صورت غیراورژانسی انجام می‌شوند، دوره انتظار دارند. باید این موضوع را در نظر بگیرید و بیمه خود را قبل از نیاز به عمل جراحی تهیه کنید. انتخاب شرکت بیمه: برخی از شرکت‌های بیمه ممکن است پوشش گسترده‌تری برای جراحی زانو داشته باشند، بنابراین انتخاب بیمه‌ای با شرایط و پوشش مناسب بسیار اهمیت دارد. هزینه عمل زانو با بیمه تکمیلی در سال 1404 هزینه جراحی زانو در سال 1404 با توجه به نوع جراحی و بیمارستانی که شما انتخاب می‌کنید، متفاوت خواهد بود. اما به‌طور کلی هزینه‌های جراحی زانو به این شرح است: هزینه تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی (Arthroplasty) بین 60 تا 100 میلیون تومان متغیر است. هزینه پروتز زانو با توجه به برند و کیفیت آن بین 20 تا 60 میلیون تومان است. دستمزد جراح، تیم بیهوشی، بستری شدن در بیمارستان و تجهیزات استفاده‌شده، در هزینه‌ها لحاظ شده‌اند و از این بابت هزینة جداگانه‌ای نمی‌پردازید. اختلاف بین حداقل و حداکثر هزینه‌ها نیز به تخصص پزشک شما، پیچیدگی عمل جراحی و دولتی یا خصوصی بودن بیمارستان بستگی دارد. برای مثال در جراحی مینیسک زانو، میزان پیچیدگی عمل جراحی تاثیر زیادی بر هزینۀ عمل دارد. بیمه تکمیلی عمل زانو بخشی از هزینه‌های جراحی را پوشش می‌دهد. البته بیمه‌های تکمیلی شرایط و سقف تعهدات متفاوتی دارند؛ بنابراین انتخاب بهترین بیمه تکمیلی که بتواند بخش زیادی از هزینه‌ها را پوشش دهد و نگرانی‌های شما را برطرف کند؛ بسیار مهم است. در ادامه مطلب بهترین بیمه‌های تکمیلی برای عمل زانو را معرفی خواهیم کرد. کدام بیمه‌ های تکمیلی بیشترین پوشش جراحی زانو را دارند؟ قصد داریم از میان شرکت‌های برتر بیمه، بهترین بیمه تکمیلی برای عمل زانو را معرفی کنیم. در این میان به گزینه‌های خوبی مانند بیمه سامان با پوشش کامل جراحی و پروتز، بیمه ایران با تعداد بالای مراکز درمانی و بیمه دی با حق بیمه مقرون‌به‌صرفه و پوشش کامل جراحی زانو می‌رسیم. مضاف بر این‌ها، بیمه آسماری، بیمه تعاون و بیمه تکمیلی خدمات اجتماعی به‌عنوان گزینه‌های اقتصادی برای کاهش هزینه‌های جراحی زانو پیشنهاد می‌شوند. در ادامه هر یک از این بیمه‌ها را همراه با جزئیات کامل بررسی خواهیم کرد. 1. هزینه عمل زانو با بیمه تامین اجتماعی؛ بهترین گزینه برای کارمندان بیمه تکمیلی تامین اجتماعی در حال حاضر یکی از بهترین بیمه‌ها برای پوشش هزینه‌های تعویض مفصل زانو با بیمه تکمیلی به‌حساب می‌آید که تا 70 الی 80 درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد‌. سقف تعهدات این بیمه تکمیلی برای بستری شدن و جراحی‌های فوق تخصصی، 85 میلیون تومان است. برای استفاده از بیمه تکمیلی تامین اجتماعی باید به موارد زیر توجه داشته باشید: شما باید بیمه پایه تامین اجتماعی داشته باشید تا بتوانید از بیمه تکمیلی استفاده کنید. این بیمه برای بازنشسته‌ها، مستمری‌بگیران و افراد تحت تکفل آن‌ها قابل استفاده است. سقف تعهدات این بیمه تکمیلی هر سال تعیین می‌شود و بهتر است هزینه‌های شما بیشتر از سقف تعهدات نباشند. برای بعضی از عمل‌های جراحی مانند تعویض مفصل زانو ممکن است دوره انتظار داشته باشید. جراحی در مراکز درمانی طرف قرارداد با تامین اجتماعی تاثیر مثبتی در کاهش هزینه‌ها دارد. برای بعضی از عمل‌های جراحی نیاز به تاییدیه پزشکی از سوی بیمه وجود دارد. 2. پوشش هزینه‌های عمل زانو تا سقف 200 میلیون تومان با بیمه تعاون بیمه تکمیلی تعاون دومین گزینۀ برتر بیمه‌های تکمیلی برای عمل تعویض مفصل زانو است. این بیمه شش طرح مختلف با فرانشیز ۱۰ درصد دارد که شامل طرح‌های برنا، کوشا، رسا، دارا، پارسا، […]
ادامه
ترخیص موتور از پارکینگ

ترخیص موتور از پارکینگ؛ نحوه ترخیص موتور و نکات مهم

ترخیص موتور از پارکینگ موضوعی است که تقریباً 99 درصد موتورسواران حداقل یک مرتبه آن را تجربه می‌کنند. بسیاری از موتورسوارها گواهینامه یا بیمه شخص ثالث ندارند و به همین دلایل توقیف می‌شوند و هر روز عده‌ی قابل توجهی پیگیر ترخیص موتور سیکلت از پارکینگ هستند. در این مطلب از کاریزما لرنینگ می‌خواهیم نحوه ترخیص موتور از پارکینگ را کامل توضیح بدهیم. اگر تا امروز موتور شما توسط ماموران راهنمایی و رانندگی به پارکینگ هدایت نشده است، حتماً این مقاله را تا انتها بخوانید تا اگر روزی موتورسیکلت شما توسط پلیس توقیف شد، بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه آن را از پارکینگ خارج کنید. دلایل توقیف موتورسیکلت توسط پلیس چیست؟ اشاره کردیم که پلیس نسبت به موتورسیکلت‌ها سخت‌گیری بسیار بیشتری نشان می‌دهد و البته بخشی از این سخت‌گیری طبیعی است، زیرا عده‌ی قابل توجهی از موتورسواران تخلفات زیادی با موتورسیکلت انجام می‌دهند. تخلف هنگام موتورسواری اصلی‌ترین دلیل توقیف موتورسیکلت توسط پلیس است. بعضی از مهمترین تخلفاتی که منجر به توقیف موتورسیکلت می‌شود عبارت‌اند از: نداشتن گواهینامه موتور نداشتن بیمه شخص ثالث استفاده نکردن از کلاه ایمنی انجام حرکات نمایشی (تک‌چرخ زدن و …) نداشتن یا مخدوش بودن پلاک حرکت در پیاده‌رو و خطوط ویژه عبور از چراغ قرمز همراه نداشتن مدارک موتورسیکلت رانندگی با موتورسیکلت‌های بالای 250 سی‌سی (بدون مجوز) نداشتن بیمه موتورسیکلت یکی از تخلفاتی است که سوای از بحث توقیف، خطرات زیادی دارد و موتورسوار با نداشتن بیمه شخص ثالث، ریسک زیادی را به جان می‌خرد. همچنین در ترخیص موتور از پارکینگ، ارائه بیمه‌نامه شخص ثالث ضروری است. توصیه می‌کنیم تا دیر نشده همین حالا به‌صورت آنلاین، با هزینه‌ی بسیار کم برای موتورسیکلت خود بیمه شخص ثالث تهیه کنید: اما برویم سراغ مراحل ترخیص موتور توقیفی از پارکینگ؛ اگر موتورسیکلت شما به هر دلیلی توقیف شد، ابتدا باید یک سری مدارک را آماده کنید تا بتوانید موتور خود را از توقیف خارج کنید. مدارک لازم برای ترخیص موتور از پارکینگ بعد از توقیف موتورسیکلت، حداقل سه روز و حداکثر سه ماه وقت دارید تا همراه با مدارک زیر به ستاد ترخیص موتورسیکلت مراجعه کنید. توجه داشته باشید که تنها مالک موتورسیکلت می‌تواند برای ترخیص اقدام کند. مدارک لازم جهت ترخیص موتور سیکلت از پارکینگ عبارت‌اند از: اصل و کپی سند مالکیت (با حضور شخص مالک) اصل و کپی کارت موتورسیکلت اصل و کپی شناسنامه مالک موتورسیکلت اصل و کپی کارت ملی مالک اصل و کپی گواهینامه موتورسوار اصل و کپی شناسنامه موتورسوار اصل و کپی برگه پارکینگ برگه پرداخت عوارض شهرداری بیمه شخص ثالث برگه استعلام خلافی موتورسیکلت (تسویه‌ جریمه‌های موتورسیکلت و قبض پرداخت هزینه کفی به مبلغ 300 الی 500 هزار تومان) اگر موتورسیکلت شما به سرقت برود و پلیس آن را کشف کند، قبل از ترخیص موتور از پارکینگ بایستی بررسی کنید پلاک موتورسیکلت شما از فهرست سیاه پلیس آگاهی و پلیس راهور خارج شده باشد. ترخیص موتور از پارکینگ با اپلیکیشن پلیس من شما می‌توانید درخواست ترخیص موتورسیکلت خود را از طریق اپلیکیشن «پلیس من» ثبت نمایید. ابتدا این اَپ را روی موبایل خود نصب نمایید و وارد بخش ترخیص خودرو شوید. سپس از تب‌های بالا، گزینه موتورسیکلت را انتخاب نمایید. اطلاعات موتور توقیف‌شده‌ را می‌توانید مشاهده کنید. از طریق این اپلیکیشن می‌توانید مراحل ابتدایی ترخیص موتورسیکلت را انجام دهید. مراحل ترخیص موتور از پارکینگ روش ترخیص موتور از پارکینگ به این صورت است که ابتدا باید به دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید و درخواست ترخیص موتورسیکلت خود را ثبت نمایید. توصیه می‌کنیم بعد از گذشت سه روز از توقیف موتورسیکلت، برای آزادسازی موتور خود اقدام کنید. مدارکی که قبلاً عنوان کردیم را آماده کنید تا به ستاد ترخیص موتورسیکلت تحویل دهید. البته اگر هر یک از شرایط زیر را داشته باشید، ترخیص موتور از پارکینگ کمی متفاوت می‌شود: نداشتن گواهینامه قولنامه‌ای بودن موتورسیکلت قدیمی بودن پلاک موتور توقیف توسط کلانتری 1. ترخیص موتور از پارکینگ با قولنامه متاسفانه امکان ترخیص موتورسیکلت با قولنامه وجود ندارد! در این شرایط حتماً باید سند موتورسیکلت به نام شما زده شود یا وکالت صاحب سند را داشته باشید تا بتوانید موتورسیکلت خود را از پارکینگ ترخیص کنید. 2. ترخیص موتور از پارکینگ بدون گواهینامه قطعاً برای ترخیص موتور، نیاز به دریافت گواهینامه موتور داریم، اما متاسفانه بسیاری از موتورسواران گواهینامه ندارند! ترخیص موتور بدون گواهینامه میسر است. با مراجعه به پلیس+10 و پرداخت جریمه موتورسواری بدون گواهینامه، می‌توانید اقدامات لازم برای ترخیص موتور سیکلت خود را انجام دهید. جریمه نداشتن گواهینامه توسط مرجع قضایی مشخص می‌شود که معمولاً جزای نقدی است. اما در صورت تکرار این تخلف و یا بروز حادثه، امکان صدور حکم حبس تعریزی هم وجود دارد! 3. ترخیص موتورسیکلت از کلانتری اگر موتورسیکلت شما توسط کلانتری توقیف شود، مالک موتور می‌تواند با در دست داشتن اسناد و مدارک موتورسیکلت و همینطور مدارک هویتی به کلانتری مراجعه و درخواست ترخیص موتورسیکلت خود را ثبت کند. در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد و موتور صرفاً به دلایل گفته‌شده توقیف شده باشد، ترخیص آن زمان زیادی نمی‌برد. 4. ترخیص موتور با پلاک قدیمی ترخیص موتورسیکلتی که پلاک قدیمی دارد، کمی سخت است، اما امکان‌پذیر است. برای ترخیص موتور از پارکینگ در این شرایط: به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید تا پلاک جدید دریافت نمایید. بایستی تعهد بدهید که تا زمان دریافت پلاک جدید از موتورسیکلت استفاده نمی‌کنید. به پلیس+10 مراجعه کنید و با ارائه مدارک، درخواست ترخیص موتورسیکلت پلاک قدیم را ثبت نمایید. موتورسیکلت تا چه زمانی در پارکینگ می‌ماند؟ مدت زمان ترخیص موتور از پارکینگ از سه روز تا سه ماه بعد از توقیف است. یعنی شما حداکثر سه ماه به‌طور معمول فرصت دارید تا کارهای اداری لازم برای ترخیص موتورسیکلت خود را انجام دهید. هرچه موتورسیکلت شما بیشتر در پارکینگ بماند، طبیعتاً باید هزینه‌ی بیشتری هنگام ترخیص پرداخت کنید. بعضی از مالکان موتورسیکلت به دلایل مختلف مانند کامل نبودن مدارک موتورسیکلت، مشکل در سند و غیره موتور خود را ترخیص نمی‌کنند و گاهی موتورسیکلت‌ها تا چند سال در پارکینگ می‌مانند! به همین دلیل پلیس راهور برای کاهش هزینه‌های نگهداری از هزاران دستگاه موتورسیکلت و کمک به مالکان موتورسیکلت‌ها، طرح‌های مختلفی را اجرا می‌کند. بخشودگی هزینه پارکینگ موتور سیکلت روزانه صدها موتورسیکلت توقیف می‌شوند. پلیس برای تسهیل روند ترخیص موتورسیکلت‌ها، گاهی در […]
ادامه
میزان مستمری تامین اجتماعی

میزان مستمری تامین اجتماعی + جدول حقوق بازنشستگان 1404

میزان مستمری تامین اجتماعی به عواملی مانند سابقه پرداخت حق بیمه، میانگین دستمزد در 24 ماه پایانی خدمت و قوانین جاری بستگی دارد. در این مقاله از کاریزما لرنینگ به میزان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پرداختیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که مقدار مستمری تامین اجتماعی با 10 سال و 15 سال سابقه چقدر است؟ و در ادامه به حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با ۳۰ سال سابقه می‌پردازیم. با ما همراه باشید. شرایط دریافت مستمری تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۴ براساس تازه‌ترین گزارش منتشر شده از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سن بازنشستگی آقایان از 60 سال به 62 سال افزایش یافته و سابقه مورد‌نیاز برای بازنشستگی از 30 سال به 35 سال تغییر کرده است؛ این افزایش به‌ صورت پلکانی و بر اساس سابقه فعلی بیمه‌پردازان اعمال می‌شود. به این نکته توجه کنید که پرداخت حق بیمه بیش از 35 سال، تأثیری در افزایش مستمری ندارد؛ همچنین، سن بازنشستگی خانم‌ها نیز به  55 سال تمام تغییر کرده است. البته بیمه‌گزارانی که بیش از 28 سال سابقه دارند، از قانون جدید بازنشستگی تامین اجتماعی مستثنی هستند. به این معنا که قانون جدید بیمه تامین اجتماعی تاثیری بر شرایط بازنشستگی آن‌ها نخواهد داشت. برای مشاغل سخت، 50 سال برای مردان و 45 سال برای زنان با 20 سال سابقه متوالی یا 25 سال سابقه متناوب امکان‌پذیر است. جانبازان و معلولین انقلاب، با حداقل 20 سال سابقه پرداخت بیمه و حداقل 50 سال سن برای مردان و 45 سال سن برای زنان می‌توانند از مزایای مستمری بازنشستگان بهره‌مند شوند. خانم‌های 42 ساله با سابقه 20 سال، می‌توانند بازنشسته شوند ولی میزان مستمری بازنشستگی تامین اجتماعی آنها به اندازه 20 روز کامل است. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر است؟ بیمه تامین اجتماعی که یک بیمه پایه است، حداقل حقوق بازنشستگی آن در سال  1403، معادل 9 میلیون و 750 هزار تومان با پرداخت عوامل قانونی (خواربار و مسکن) بود که در سال 1404 به 13 میلیون و 491 هزار تومان رسیده است. جدول حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1404 و میزان مستمری تامین اجتماعی به شرح زیر است: نحوه محاسبه سنوات در مستمری تامین اجتماعی سال 1404 میزان حقوق مستمری بازنشستگی در قانون جدید با محاسبه میزان سنوات به شرح زیر است: میزان سنوات مورد نیاز در مقدار مستمری تامین اجتماعی میزان سابقه بیمه‌گزار  میزان افزایش سنوات مورد نیاز تا 30 سال سابقه بیش از 28 سال تمام 0 از 25 سال تا 28 سال تمام 2 ماه از 20 سال تا 25 سال تمام 3 ماه از 15 سال تا 20 سال تمام 4 ماه کمتر از 15 سال 5 سال شرایط بازنشستگی با 15 سال سابقه بیمه ​در سال ۱۴۰۴، افرادی که ۱۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی دارند و به سن بازنشستگی ۶۲ سال برای مردان و ۵۵ سال برای زنان رسیده‌اند، می‌توانند درخواست بازنشستگی دهند. میزان حقوق بازنشستگی این افراد بر اساس میانگین دستمزد مشمول بیمه در ۲۴ ماه پایانی خدمت محاسبه می‌شود. با توجه به افزایش مقدار مستمری تامین اجتماعی در سال 1404 و حداقل حقوق پایه به 10 میلیون و 300 هزار تومان، اگر میزان حقوق بازنشستگی با 15 سال سابقه برای فردی در دو سال آخر خدمت کمتر از این مبلغ باشد، حداقل حقوق مذکور را دریافت می‌کند. همچنین اگر میانگین دستمزد بالاتری داشته باشد، حقوق بازنشستگی او متناسب با آن افزایش می‌یابد. این قانون به منظور حمایت از بازنشستگان با سابقه کمتر و تأمین حداقل معیشت آن‌ها در نظر گرفته شده است.​ حقوق بازنشستگی با ۱۵ سال سابقه چقدر است؟ همانطور که گفتیم محاسبه میزان مستمری تامین اجتماعی را بر اساس میانگین دستمزد 24 ماه اخیر محاسبه می نمایند. میزان مستمری تامین اجتماعی = (متوسط دستمزد × سال‌های پرداخت حق بیمه) / ۳۰ برای درک بهتر این مسئله، به فرض فردی 15 سال سابقه کار دارد و متوسط دستمزد او در 24 ماه آخر خدمت، 2 میلیون تومان است. برای محاسبه حقوق بازنشستگی او 15 سال سابقه را در متوسط دستمزد که 2 میلیون تومان است ضرب می‌کنیم در نهایت بر 30 تقسیم می‌کنیم که عدد به دست‌آمده یک میلیون تومان است. حقوق بازنشستگی با 12، 13 و 14 سال سابقه نیز براساس همین فرمول محاسبه می گردد. حقوق بازنشستگی با 20 سال سابقه چقدر است؟ در سال 1404، اگر فردی 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه به سازمان اجتماعی داشته باشد و برای مردان به 62 و برای زنان به 55 سال رسیده‌باشد، می‌تواند درخواست بازنشستگی بدهد. میزان مستمری بازنشستگی تامین اجتماعی برای این افراد نیز بر اساس میانگین حقوق مشمول بیمه در 24 ماه پایانی محاسبه می‌شود. با توجه به افزایش حداقل حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال 1404 به 10,390,000 تومان، افرادی با ۲۰ سال سابقه که میانگین دستمزد آن‌ها در دو سال آخر خدمت کمتر از این مبلغ باشد، حداقل حقوق مذکور را دریافت خواهند کرد. میزان حقوق بازنشستگی با 10 سال سابقه طبق بند 91 قانون بودجه سال 1390، اگر میزان سابقه پرداخت حق بیمه افراد کمتر از 10 سال باشد، متقاضیان می‌توانند با پرداخت حق بیمه سنوات کمتر از 10 سال، از مزایای بازنشستگی بهره‌مند شوند. به عبارتی کسانی که سن آن‌ها به سن بازنشستگی رسیده ولی کمتر از 10 سال سابقه دارند؛ می‌توانند با پرداخت حق سنوات کسری، با ده روز حقوق بازنشسته شوند. با توجه به تغییرات اساسی در قانون از سال 1401، افراد می‌توانند با حداقل 5 سال و حداکثر 10 سال و با پرداخت سنوات باقیمانده به نرخ روز تا 10 سال اقدام کنند. به این نکته توجه کنید که قانون بازنشستگی با ده سال سابقه و کمتر از آن، فقط برای بیمه‌گزاران تامین اجتماعی تصویب‌شده است. میزان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با 10 سال سابقه یا کمتر، مبلغ مشخصی نیست و بسته به دو سال آخر خدمت فرد، متفاوت است. اگر در دو سال آخر کار، حقوق فرد افزایش پیدا کرده باشد و حق بیمه بیشتری پرداخت کرده باشد، برای محاسبه متوسط دستمزد، به جای دو سال آخر، پنج سال آخر کار در نظر گرفته‌می‌شود؛ البته اگر این افزایش حقوق و پرداخت حق بیمه با ارتقای شغلی همراه باشد، هیچ ممانعتی ندارد. نحوه درخواست بازنشستگی با 10 سال سابقه و کمتر مراحل و نحوه درخواست بازنشستگی با […]
ادامه
بیمه موتور سیکلت چیست

بیمه موتور سیکلت چیست؟ + راهنمای خرید در سال 1404

بیمه موتور سیکلت با افزایش روزافزون وسایل نقلیه موتوری در سطح شهر و احتمال بالای تصادف‌های جانی و مالی، برای دارندگان موتورسیکلت حیاتی‌تر از گذشته است. کاریزما‌ لرنینگ در این مطلب به این سوال که اساسا “بیمه موتور سیکلت چیست و چه کاربردی دارد؟” پرداخته‌ است و قانون جدید بیمه موتور سیکلت را بررسی می‌کند؛ با ما همراه باشید. بیمه شخص ثالث موتور سیکلت چیست؟ بیمه موتورسیکلت بسیار شبیه به بیمه خودرو می‌باشد و داشتن آن اجباری و ضروری است. این بیمه یک قرارداد میان مالک موتور سیکلت و شرکت بیمه است که براساس آن هنگامی که خسارت جانی و مالی رخ دهد بیمه موظف است که خسارت‌های وارده به فرد زیان‌دیده را پوشش دهد. برای خرید بیمه موتورسیکلت از کاریزما بیمه بر روی بنر زیر کلیک کنید. نکته قابل توجه این است که با وجود الزام قانونی برای داشتن بیمه شخص ثالث، آمارها نشان می‌دهد که حدود 80 درصد از موتور سیکلت‌ها در ایران، بدون هیچگونه پوشش بیمه‌ای تردد می‌کنند. این امر یک چالش مهم در حوزه حمل و نقل ایران به شمار می‌رود. انواع بیمه موتور سیکلت چیست؟ شرکت‌های بیمه برای موتورسیکلت همانند هر وسیله نقلیه دیگری، انواع بیمه نامه موتور سیکلت در نظر می‌گیرند. این بیمه‌ها ریسک‌های احتمالی رانندگی هیجان انگیز و پرخطر را تا حدودی جبران می‌کنند: بیمه شخص ثالث موتور سیکلت (Third-party insurance): برای مالکان موتورسیکلت اجباری است، خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث یا اموال آن‌ها را پوشش می‌دهد. بیمه بدنه موتورسیکلت (Body insurance): این بیمه، اختیاری است که خسارت‌های وارد شده به خود موتورسیکلت را تحت پوشش قرار می‌دهد. آیا بیمه موتورسیکلت اجباری است؟  بله؛ همانطور که در مقاله “بیمه شخص ثالث چیست” گفتیم؛ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت برای تمامی مالکان موتور در ایران الزامی است. این الزام قانونی شامل تمامی انواع موتور سیکلت، بدون در نظر گرفتن حجم موتور یا نوع کاربری آن‌ها می‌شود. عدم داشتن بیمه شخص ثالث معتبر، تخلف رانندگی تلقی شده و می‌تواند منجر به جریمه و توقیف موتورسیکلت توسط پلیس راهنمایی و رانندگی شود. برای ترخیص موتور سیکلت توقیف شده، مالک موظف به خرید بیمه و پرداخت جریمه‌ها و هزینه‌های مربوط به توقیف خواهد بود. در ایران، قانون اجباری بودن بیمه در شهریور ۱۳۸۷ به طور آزمایشی تصویب شد که بعد از آن، با تصویب قانون جدید بیمه به عنوان یکی از بیمه‌نامه‌های اجباری در نظر گرفته شد، اگر راننده‌ای توان پرداخت خسارت را نداشته‌ باشد عواقب سختی مانند شکایت و زندان به علت بدهی را پیش رو دارد. اگر تصادف، خسارت جانی داشته باشد در ماه‌های حرام، دیه حدود ۲ میلیارد و ۱۳۳ میلیون تومان برآورد می‌شود که هر کسی توان پرداخت آن را ندارد. قانون جدید بیمه موتور سیکلت به چه علت است؟ پرتکرارترین سوالی که درباره بیمه موتورسیکلت پرسیده می‌شود این است که “اگر موتور سیکلت، بیمه نداشته باشد، چه می‌شود؟” در پاسخ باید بگوییم که پلیس به محض شناسایی موتورسیکلت فاقد بیمه‌ شخص ثالث، آن را به پارکینگ منتقل می‌کند و هنگام ترخیص موتور از پارکینگ باید اقدام به پرداخت جرایم موتورسیکلت کرد. در بیمه موتور سیکلت، تخفیفات بیمه‌ای به جای تعلق به وسیله نقلیه، به شخص بیمه‌گذار اختصاص می‌یابد. این تغییر باعث می‌شود رانندگان بتوانند تخفیفات خود را به وسایل نقلیه دیگر یا اعضای خانواده منتقل کنند. ​قانون جدید بیمه موتور سیکلت برای افزایش پوشش بیمه‌ای، کاهش خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث و حمایت از اقشار کم درآمد است. مهم‌ترین دلایل این تغییرات عبارتند از: کاهش تعداد موتورسیکلت‌های بدون بیمه حمایت از اقشار کم‌درآمد با طرح‌هایی مانند بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم دیرکرد افزایش تعهدات بیمه‌ای با افزایش میزان دیه اصلاح ساختار تخفیفات بیمه‌ای ممنوعیت صدور بیمه‌نامه‌های کوتاه‌مدت (کمتر از سه ماه) ارائه تخفیف 20 درصدی برای موتورسیکلت‌های صفر کیلومتر از دیگر اهمیت بیمه موتورسیکلت می‌توان به این موضوع اشاره کرد که هنگام خرید و فروش، موتور حتما باید دارای بیمه شخص ثالث باشد و بدون بیمه‌نامه خرید و فروش آن امکان پذیر نیست و برای تعویض پلاک، بیمه موتور الزامی است. بیمه موتور سیکلت صفر کیلومتر در روز 3 آبان 1402، شورای عالی بیمه به منظور حمایت از موتورسواران، طرحی را تصویب کرد که طبق آن، تخفیف 20 درصدی برای صدور بیمه‌نامه یک‌ساله شخص ثالث موتورسیکلت‌های صفر کیلومتر در نظر گرفته شده است. پس از تصویب این قانون، تمامی خریداران جدید موتورسیکلت می‌توانند از این تخفیف 20 درصدی بهره‌مند شوند و بیمه‌نامه شخص ثالث یک‌ ساله خود را با هزینه کمتری تهیه کنند. برای خرید بیمه موتورسیکلت از کاریزما بیمه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.  بیمه موتور سیکلت شامل چیست؟ پوشش‌های بیمه شخص ثالث موتور سیکلت به شرح زیر است: پوشش جانی و صدمات بدنی به شخص ثالث: شامل دیه و آسیب دیدگی و شکستگی، نقص عضو و از کار افتادگی، فوت و همچنین هزینه مراقبت‌های بیمارستانی می‌شود. پوشش مالی و خسارت اموال: شامل هزینه‌های جبران خسارت یا جایگزینی مال از دست رفته می‌شود. خسارت جانی به فرد مقصر: در صورت فوت یا خسارت جانی به راننده مقصر، بیمه آن‌ را پرداخت می‌کند. پوشش‌های بیمه بدنه موتور سیکلت به شرح زیر است: خسارات ناشی از آتش سوزی سرقت به صورت محدود تصادف و آسیب به موتور انفجار و صاعقه واژگونی و سقوط بلایای طبیعی خسارات ناشی از مواد شیمیایی بیمه موتور سیکلت چه مواردی را در برنمی‌گیرد؟ در پاسخ به این سوال که موارد غیرقابل پوشش در بیمه موتور سیکلت چیست، باید بگوییم بیمه‌‌ شخص ثالث موتور سیکلت موارد زیر را پوشش نمی‌دهند: تصادف عمدی خسارت ناشی از حمله و شورش به موتورسیکلت خسارت به محموله موتورسیکلت و حمل بار بیش از اندازه آسیب ناشی از تشعشعات رادیواکتیو و انفجار هسته‌ای هزینه‌های جرائم حقوقی و کیفری فرار از نیروی انتظامی و تعقیب و گریز مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر رانندگی بدون گواهینامه و گواهینامه ابطال شد‌ه خسارت ناشی از نقص فنی خسارت‌های وارد شده در خارج از مرزهای جغرافیایی ایران مزایای بیمه موتور سیکلت چیست؟ تا به اینجای مطلب به اهمیت بیمه موتور سیکلت اشاره کردیم که طبیعتا مزایا و معایب آن در خرید بیمه موتور سیکلت اهمیتی ندارد؛ اما به هر حال در ادامه به بررسی مزایای بیمه موتورسیکلت می‌پردازیم. از مزایای بیمه موتور سیکلت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: هنگام تصادف، افراد بیمه‌شده دیگر نگران […]
ادامه
هزینه آزمایش با بیمه تکمیلی

هزینه آزمایش با بیمه تکمیلی چقدر است؟

تصور کنید برای انجام یک آزمایش ساده به آزمایشگاه مراجعه می‌کنید و با دیدن رسید پرداخت، شوکه می‌شوید. هزینه یک آزمایش چکاپ ساده در سال 1404 به بیش از یک میلیون تومان می‌رسد و این هزینه برای بسیاری از افراد چالش‌برانگیز است. اما اگر بیمه تکمیلی داشته باشید، این شرایط تغییر می‌کند. پرداخت هزینه آزمایش با بیمه تکمیلی بسیار راحت‌تر است و می‌تواند خیال شما را از وضع سلامتتان راحت کند. این مقاله از کاریزما لرنینگ به بررسی پوشش‌های بیمه تکمیلی برای آزمایشات پزشکی می‌پردازد و به شما می‌گوید که چه آزمایش‌هایی تحت این پوشش قرار می‌گیرند، بیمه تکمیلی چه هزینه‌هایی را جبران می‌کند و در نهایت، شما چطور می‌توانید از این مزایا بهره‌مند شوید. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. آیا بیمه تکمیلی هزینه آزمایشات را پوشش می‌دهد؟ پاسخ این سوال بستگی به شرکت بیمه‌گر شما و سطح پوشش‌هایی که خریداری کرده‌اید دارد. معمولا بیمه تکمیلی هزینه تمامی آزمایشات را به‌طور کامل پرداخت نمی‌کند و تنها می‌توانید هزینه آزمایش‌های ضروری را از طریق بیمه تکمیلی خود جبران کنید. برای اطلاع بیشتر درباره پوشش‌های بیمه تکمیلی و نکات آن، حتما مقاله زیر را بخوانید: بیمه تکمیلی هزینه کدام آزمایشات را پرداخت می‌کند؟ بر اساس آیین‌نامه بیمه‌های درمانی، بیمه تکمیلی هزینه آزمایش‌های پزشکی مختلفی از جمله پاتولوژی، ژنتیک، تست آلرژی، آزمایش خون و ادرار، تست تیروئید، پاپ‌اسمیر، آزمایش شکمی، آنزیم‌های کبدی، آزمایش بارداری، تست هورمونی، قند خون، بررسی ویتامین‌ها، سیستم قلبی، سیستم کلسیم، عملکرد کلیه، تراکم استخوان، آزمایش هپاتیت B، آزمایش پروستات، غربال‌گری جنین (از جمله ژنتیک و ژنتیک بارداری)، سی‌تی‌اسکن، ماموگرافی و سونوگرافی را با توجه به شرایط بیمه‌نامه پرداخت می‌کند. بیمه تکمیلی چقدر از هزینه آزمایشات را پوشش می‌دهد؟ بسیاری از افراد گمان می‌کنند که پوشش بیمه تکمیلی برای آزمایش‌ها به معنای پرداخت تمام هزینه‌هاست، اما این تصور درست نیست. بیمه‌ها معمولا پس از کسر مبلغی تحت عنوان فرانشیز، هزینه آزمایش را پرداخت می‌کنند؛ بنابراین مهم است که پیش از انجام آزمایشات خود، میزان فرانشیز بیمه‌نامه را بررسی کنید. برای مثال، اگر فرانشیز بیمه تکمیلی شما برای انواع آزمایش، 30 درصد باشد، شما باید 30 درصد از کل هزینه آزمایش را خودتان بپردازید؛ اما اگر در پوشش بیمه تکمیلی شما، فرانشیز صفر باشد، نیازی به پرداخت مبلغ توسط شما نخواهد بود. کدام آزمایشات تحت پوشش بیمه تکمیلی نیستند؟ بیمه تکمیلی هزینه آزمایشات زیر را پوشش نمی‌دهد؛ بنابراین شما باید کل هزینه آزمایشات را خودتان پرداخت کنید: آزمایش‌های زیبایی مرتبط با پوست و مو که هدف درمانی ندارند. هزینه آزمایش HPV توسط بیمه پایه و تکمیلی پرداخت نمی‌شود. آزمایش‌هایی که به منظور استخدام و در طب کار انجام می‌شوند. هزینه آزمایش‌هایی که پزشک به عنوان چکاپ دوره‌ای تجویز می‌کند. هزینه آزمایش چکاپ کامل با بیمه تکمیلی چقدر است؟ هزینه چکاپ کامل به عوامل مختلفی از جمله نوع و تعداد آزمایشات درخواست‌شد‌ه بستگی دارد. در سال 1404، هزینه آزاد چکاپ کامل تقریبا برابر با ۱ میلیون و 880 هزار تومان است. اگر بیمه پایه مانند تأمین اجتماعی یا خدمات درمانی داشته باشید، این هزینه ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش می‌یابد. با بیمه تکمیلی، هزینه آزمایش در مقایسه با بیمه پایه کمتر است و شما تنها باید مبلغ فرانشیز را پرداخت کنید.  هزینه چکاپ کامل با دفترچه تامین اجتماعی در سال 1404 هزینه چکاپ کامل با دفترچه بیمه تامین اجتماعی ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر از نرخ آزاد است. با این حال، این مبلغ ممکن است بسته به تعداد تست‌های انجام‌شد‌ه متفاوت باشد. توجه داشته باشید که هزینه چکاپ کامل در یک بیمارستان خصوصی یا آزمایشگاه‌ها ممکن است بیشتر از یک بیمارستان دولتی باشد.  هزینه آزمایش ژنتیک با بیمه تکمیلی چقدر است؟ آزمایش ژنتیک یکی از آزمایش‌های مهم است که معمولا هزینه بالایی نیز دارد. انجام آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج یا در زمان بارداری اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا می‌تواند ریسک‌های ژنتیکی و بیماری‌های ارثی را شناسایی و از بروز مشکلات جدی پیشگیری کند. خوشبختانه بر اساس آخرین آیین‌نامه بیمه‌های درمانی کشور، بیمه‌های تکمیلی موظف شد‌ه‌اند تا بخشی از هزینه‌های آزمایش‌های ژنتیک را پوشش دهند. این پوشش شامل طیف وسیعی از آزمایش‌ها، از جمله انواع خدمات آزمایش‌های ‌تشخیصی پزشکی شامل پاتولوژی، ژنتیک پزشکی، تست‌های آلرژیک، تست‌های غربالگری جنین شامل مارکرهای جنینی و آزمایشات ژنتیک جنین می‌شود. همچنین، آزمایش‌های غربالگری جنین و مارکرهای جنینی نیز تحت پوشش این بیمه قرار دارند. اما با توجه به آیین‌نامه شماره ۹۹ بیمه‌های درمانی، بیمه‌های تکمیلی حداکثر ۱۰ درصد از هزینه‌های سالیانه پوشش‌های اصلی را برای هر یک از بیمه‌شدگان به آزمایش‌های ژنتیک اختصاص می‌دهند. این بدان معناست که بیمه‌شدگان می‌توانند تا ۱۰ درصد از هزینه‌های این آزمایش‌ها را از طریق بیمه خود دریافت کنند. سقف تعهدات بیمه تکمیلی برای آزمایش ژنتیک در شرکت‌های بیمه میزان پوشش آزمایش‌های ژنتیک در بیمه‌های تکمیلی، بسته به نوع بیمه و شرکت بیمه‌گر، متفاوت است. هر شرکت بیمه‌ای، سقف مشخصی را برای پوشش هزینه‌های این آزمایش‌ها تعیین می‌کند. به عبارت دیگر، بیمه تکمیلی می‌تواند بخشی از هزینه‌های آزمایش ژنتیک شما را تا سقف مشخصی پرداخت نماید. در جدول زیر می‌توانید سقف پوشش آزمایشات ژنتیک سه شرکت بیمه سامان، دی و تعاون را بررسی کنید:                      رنج پوشش آزمایشات تشخیصی پزشکی سه شرکت سامان، دی و تعاون شرکت بیمه نوع بیمه رنج تعهدات باتوجه به طرح انتخابی (تومان) بیمه سامان خانواده 5.000.000 تا 15.000.000 بیمه سامان شرکت‌های کوچک و متوسط 1.000.000 تا 7.000.000 بیمه دی خانواده و انفرادی 1.000.000 تا 2.000.000 بیمه تعاون خانواده و انفرادی 1.500.000 تا 8.000.000 نحوه دریافت هزینه آزمایشات از بیمه تکمیلی میزان پرداختی بیمه تکمیلی برای هزینه‌های آزمایشگاهی شما، به سقف پوشش آزمایشگاهی تعیین‌شد‌ه در قرارداد بیمه بستگی دارد. این سقف، حداکثر مبلغی است که بیمه در طول یک سال برای آزمایش‌های شما پرداخت می‌کند. برای اطلاع دقیق از سقف پوشش خود، می‌توانید به قرارداد بیمه مراجعه کرده یا با شرکت بیمه‌گر تماس بگیرید. اگر تحت پوشش بیمه تکمیلی هستید، دو روش برای استفاده از پوشش آزمایشگاهی وجود دارد: مراجعه به مراکز طرف قرارداد: مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه شما قرارداد دارند و هزینه‌ها بر اساس تعرفه‌های مصوب و با کسر فرانشیز تعیین‌شد‌ه در بیمه نامه پرداخت می‌شود. در صورتی که مرکز درمانی با بیمه پایه شما نیز قرارداد داشته باشد، ممکن است فرانشیز […]
ادامه
محاسبه حقوق بازنشستگی

محاسبه حقوق بازنشستگی؛ راهنمای جامع و کاربردی

محاسبه حقوق بازنشستگی به‌خصوص در انتهای هر سال، یکی از دغدغه‌های افراد بازنشسته است. بازنشستگی، نقطه عطفی در زندگی هر فرد است؛ مرحله‌ای که می‌تواند همواره با آرامش و لذت همراه باشد یا به دغدغه‌ای بزرگ تبدیل شود.  تصور کنید سال‌ها در تلاش بوده‌اید، زحمت کشیده‌اید و حق بیمه پرداخت کرده‌اید تا در دوران بازنشستگی به آرامش برسید. اما آیا می‌دانید که حق شما به عنوان یک بازنشسته چقدر است؟ آیا با قوانین و روش محاسبه حقوق بازنشستگی آشنا هستید؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله از کاریزما لرنینگ، شما را با پیچ و خم‌های نحوه و قانون محاسبه حقوق بازنشستگی آشنا کنیم. حقوق بازنشستگی در سال 1404 چقدر است؟ بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، حداقل حقوق ماهانه بازنشستگان، 11 میلیون و 700 هزار تومان است. نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی چگونه است؟ محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی بر اساس قوانین و مقررات مشخصی انجام می‌شود. عوامل مختلفی مانند مدت پرداخت حق بیمه، میزان درآمد، سن بازنشستگی و … در این محاسبه نقش دارند. هرچند جزئیات دقیق ممکن است در طول زمان تغییر کند، اما به طور کلی، عوامل زیر در میزان مستمری تامین اجتماعی موثر هستند: مدت پرداخت حق بیمه: هرچه مدت زمان پرداخت حق بیمه بیشتر باشد، حقوق بازنشستگی نیز بالاتر خواهد بود. میزان درآمد: متوسط درآمد دریافتی در سال‌های پایانی اشتغال، تاثیر مستقیمی بر میزان حقوق بازنشستگی دارد. فرمول محاسبه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برای محاسبه مستمری بازنشستگی تامین اجتماعی بر اساس ماده ۷۷ قانون کار، می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد: حقوق بازنشستگی =  ۳۰ ÷ (سنوات پرداخت حق بیمه × متوسط دستمزد) نحوه محاسبه متوسط دستمزد مهم‌ترین عامل در محاسبه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، متوسط دستمزد است. برای محاسبه متوسط دستمزد، تمام حقوق و مزایایی که حق بیمه از آن‌ها کسر شد‌ه در دو سال آخر کار، با یکدیگر جمع شد‌ه و سپس بر تعداد کل ماه‌های این دو سال (یعنی 24 ماه) تقسیم می‌شود. در صورتی که در این دوره دو ساله، وقفه‌هایی در پرداخت حق بیمه وجود داشته باشد، ماه‌های مربوط به این وقفه‌ها از محاسبه حذف شد‌ه و متوسط دستمزد بر اساس ماه‌های پرداخت حق بیمه محاسبه خواهد شد. اگر در دو سال آخر کار، حقوق شما افزایش پیدا کرده باشد و حق بیمه بیشتری پرداخت کرده باشید، برای محاسبه حقوق بازنشستگی، به جای دو سال آخر، پنج سال آخر کار شما در نظر گرفته می‌شود. یعنی حقوق و مزایای پنج سال آخر جمع می‌شود و سپس بر تعداد کل ماه‌های این پنج سال تقسیم می‌شود تا متوسط دستمزد به دست آید. محاسبه حقوق بازنشستگی بالای 30 سال بر اساس ماده 104 قانون مدیریت خدمات کشوری، برای هر سال خدمت مازاد بر 30 سال، 2.5 درصد به حقوق بازنشستگی کارمندان اضافه می‌شود. به عبارت دیگر، هرچه مدت خدمت بیشتر باشد، حقوق بازنشستگی نیز بالاتر خواهد رفت. برای مثال اگر اگر حقوق یک کارمند بازنشسته با 30 سال سابقه خدمت ماهیانه 35 میلیون تومان باشد، با یک سال سابقه بیشتر، ماهانه 875 هزار تومان و با 5 سال سابقه بیشتر، 4 میلیون و 375 هزار تومان به حقوق او اضافه می‌شود.  حقوق بازنشستگی با سابقه کمتر از ۲۰ سال برای بازنشستگی با کمتر از ۲۰ سال سابقه، دو حالت کلی وجود دارد: سابقه بین ۱۰ تا ۱۹ سال اگر مردان به ۶۰ سالگی و زنان به ۵۵ سالگی رسیده باشند و حداقل ۱۰ سال حق بیمه پرداخت کرده باشند، می‌توانند درخواست بازنشستگی دهند. اما توجه کنید که میزان مستمری دریافتی آن‌ها متناسب با تعداد سال‌های پرداخت حق بیمه خواهد بود. سابقه کمتر از ۱۰ سال افرادی که سن آن‌ها به سن قانونی بازنشستگی رسیده، اما سابقه پرداخت حق بیمه‌شان کمتر از ۱۰ سال است، می‌توانند با خرید سوابق مفقود، به ۱۰ سال سابقه برسند و سپس درخواست بازنشستگی دهند. توجه کنید که نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی با سابقه کمتر از 20 سال، با استفاده از فرمول ذکرشد‌ه محاسبه می‌شود و روش محاسبه تفاوتی ندارد. چگونگی افزایش حق اولاد و عائله‌مندی برای بازنشستگان حق عائله‌مندی یکی از مزایای مهم بازنشستگان تامین اجتماعی است و شامل پرداخت مبلغی به ازای هر فرزند به منظور کمک به هزینه‌های زندگی آن‌ها می‌شود. در دوران اشتغال، کارفرما موظف به پرداخت حق عائله‌مندی به کارگران است. اما پس از بازنشستگی، این مسئولیت بر عهده سازمان تامین اجتماعی گذاشته می‌شود و در محاسبه حقوق بازنشستگی اعمال می‌گردد. مبلغ حق اولاد و کمک هزینه عائله‌مندی برای بازنشستگان تامین اجتماعی به شرح زیر است: هزینه عائله‌مندی: ۲,۱۰۰,۰۰۰ تومان حق اولاد به ازای هر فرزند: ۱,۷۰۰,۰۰۰ تومان نحوه محاسبه همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به فرآیند تعدیل و اصلاح حقوق بازنشستگان به منظور هم‌سطح کردن آن‌ها با شرایط اقتصادی و نیازهای معیشتی جامعه اشاره دارد. هدف اصلی این فرآیند، بهبود کیفیت زندگی بازنشستگان و کاهش فاصله حقوقی آن‌ها با کارمندان شاغل است. افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چگونه محاسبه میشود؟ برای محاسبه همسان سازی حقوق بازنشستگان، در نظر بگیرید که اگر نرخ تورم سالیانه ۳۰ درصد باشد، فردی که سال گذشته ۷۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کرده، امسال ۱۰۰ هزار تومان دریافت خواهد کرد. اما اگر فردی امسال بازنشسته شود، حقوق او بر اساس میانگین دو سال آخر اشتغال محاسبه می‌شود. به این صورت که ۹۰ درصد از ۸۲ درصد این میانگین به عنوان افزایش حقوق به وی تعلق می‌گیرد. به عبارت ساده‌تر، طبق جدول محاسبه همسان سازی حقوق بازنشستگان، بازنشسته جدید به جای اینکه حقوق آخر اشتغال خود را به طور کامل دریافت کند، حقوقی کمتر از آن را دریافت خواهد کرد. این تفاوت به دلیل استفاده از میانگین دو سال آخر اشتغال و همچنین اعمال ضریب ۹۰ درصد است. توجه داشته باشید که مبلغ افزایش حقوق هر ساله بر اساس نرخ تورم و افزایش حقوق شاغلان تغییر می‌کند. به همین دلیل، ممکن است در سال‌های آینده مبلغ افزایش حقوق بازنشستگان متفاوت باشد. سازمان تامین اجتماعی هر ساله مابه التفاوت ناشی از این تغییرات را محاسبه و پرداخت می‌کند. شرایط سنی برای بازنشستگی  سن بازنشستگی تامین اجتماعی به عوامل مختلفی از جمله نوع شغل، سابقه پرداخت حق بیمه و غیره بستگی دارد. در ادامه به بررسی موردی سنین قابل قبول برای بازنشستگی و شرایط آن می‌پردازیم: افرادی که تحت پوشش بیمه تأمین […]
ادامه
قانون تصادف با خودروی نامتعارف

بررسی قانون تصادف با خودروی نامتعارف به زبان ساده

شما هم در حال رانندگی وقتی به یک خودروی لوکس و گران‌قیمت نزدیک می‌شوید، ناخودآگاه دقت بیشتری می‌کنید تا مبادا حادثه‌ای رخ دهد؟ شاید با خودتان گفته باشید: «اگر با این ماشین تصادف کنم، باید کل زندگی‌ام را بفروشم!». اما خوشبختانه، قانون تصادف با خودروی نامتعارف برای این موقعیت راهکاری دارد. طبق این قانون، جبران خسارت خودروهای نامتعارف (لوکس) توسط بیمه شخص ثالث محدود به سقف خسارت گران‌ترین خودروی متعارف است. اما این دقیقاً به چه معناست؟ اگر خودروی شما متعارف باشد، چه شرایطی دارید؟ در ادامه این مقاله از کاریزما لرنینگ، همه چیز را درباره قانون تصادف با خودروهای نامتعارف، نحوه محاسبه خسارت و غیره را بررسی می‌کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید! در صورت تصادف با خودروی لوکس قانون چه میگوید؟ طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث که شورای عالی بیمه در شهریور ۱۳۹۸ تصویب کرده است، تغییراتی در دستورالعمل نحوه تعیین خسارت اعمال گردید. بر اساس این اصلاحات، اگر زیان‌دیده حادثه تصادف مالک خودروی لوکس باشد، مقصر حادثه موظف به پرداخت تمام خسارت نیست. اما طبق قانون چه خودرویی لوکس یا نامتعارف است؟ قانون تصادف با خودروی نامتعارف چه نکاتی دارد و اصلاً قانون تصادف با خودروهای گران‌قیمت چیست؟ تفاوت خودروی متعارف و نامتعارف چیست؟ خودروی متعارف و نامتعارف بر اساس قانون، تعریف مشخصی دارند: خودروی متعارف: خودرویی که در زمان وقوع تصادف و طبق نظر  ارزیاب خسارت بیمه یا کارشناس رسمی دادگستری، ارزش آن حداکثر برابر یا کمتر از سقف تعهدات جانی بیمه شخص ثالث یا 50 درصد دیه مرد مسلمان در ماه‌های حرام باشد. خودروی نامتعارف (لوکس): خودرویی که در زمان وقوع تصادف و طبق نظر  ارزیاب خسارت بیمه یا کارشناس رسمی دادگستری، ارزش آن بیشتر از دیه کامل انسان یا 50 درصد دیه در ماه‌های حرام است. مبنای تفاوت خودروی متعارف و غیر متعارف، نرخ دیه است که ابتدای هر سال توسط قوه قضاییه اعلام می‌شود. بر همین اساس، در سال 1404 اگر خودروی شما بیشتر از ۱ میلیارد و ۶۶ میلیون تومان ارزش داشته باشد، جزو خودروهای لوکس یا نامتعارف محسوب می‌شود و اگر ارزش خودروی شما کمتر از این مبلغ باشد، در دسته خودروهای متعارف قرار می‌گیرد. محاسبه و پرداخت خسارت خودروهای متعارف و نامتعارف چگونه است؟ یک نکته مهم در پرداخت خسارت هر دو نوع خودروی متعارف و نامتعارف که در مقاله بیمه شخص ثالث چیست به آن اشاره کردیم. این است که بیمه شخص ثالث دو نوع خسارت مالی و جانی را پوشش می‌دهد. سقف پرداخت خسارات جانی، برابر با دیه کامل انسان در ماه حرام یا 2 میلیارد و ۱۳۳ میلیون تومان است. اما برخلاف تعهدات جانی، میزان تعهدات مالی بیمه شخص ثالث هنگام خرید بیمه توسط شما مشخص می‌شود و شما می‌توانید سقف تعهدات مالی را از ۲.۵ تا ۵۰ درصد دیه کامل در ماه‌های حرام انتخاب کنید. بنابراین در سال 1404، تعهدات مالی بیمه شخص ثالث شما می‌تواند بین 53 میلیون و 300 هزار تومان تا ۱ میلیارد و ۶۶ میلیون تومان باشد. هرچه سقف تعهدات مالی بالاتر باشد، حق بیمه شما بیشتر خواهد بود، اما در عوض پوشش خسارت شما کامل‌تر خواهد شد. با خرید سقف تعهدات مالی بالا، مثل ۱ میلیارد و ۶۶ میلیون تومان، در هر تصادفی (چه با خودروی متعارف و چه با خودروی نامتعارف) هیچ نگرانی بابت پرداخت خسارات مالی نخواهید داشت و بر اساس قانون تصادف با خودروی نامتعارف، تمام هزینه خسارت توسط بیمه شخص ثالث شما پرداخت خواهد شد. برای خرید آنلاین بیمه شخص ثالث با تخفیف ویژه کاریزما بیمه، روی دکمه زیر کلیک کنید. نحوه پرداخت خسارت خودروی نامتعارف چگونه است؟ بر اساس قانون تصادف با خودروی نامتعارف، خسارت مالی واردشده به خودروهای نامتعارف تنها تا سقف خسارت وارد بر گران‌ترین خودروی متعارف توسط بیمه شخص ثالث راننده مقصر جبران می‌شود. به بیان ساده، در سال 1404 حداکثر مبلغی که مالک یک خودروی گران‌قیمت می‌تواند بابت خسارت از مقصر حادثه دریافت کند، ۱ میلیارد و ۶۶ میلیون تومان است (معادل نصف دیه ماه حرام سال 1404). حتی اگر خسارت واردشده به خودرو بیش از این مقدار باشد. درصورتی‌که قطعه‌ای از یک خودروی نامتعارف در گران‌ترین خودروی متعارف وجود نداشته باشد، خسارت بر اساس قیمت نزدیک‌ترین قطعه مشابه محاسبه می‌شود. همچنین، اگر قیمت قطعات در میان گران‌ترین خودروهای متعارف متفاوت باشد، قانون تصادف با خودروی نامتعارف کارشناس بیمه را موظف می‌کند که گران‌ترین قطعه را ملاک محاسبه قرار دهد. مثال از نحوه محاسبه خسارت خودروی نامتعارف  فرض کنید در یک تصادف، یک خودروی تیبا با یک لندکروز برخورد کند و تیبا مقصر شناخته شود. طبق قانون تصادف با خودرو غیر متعارف، اگر چراغ‌خطر عقب لندکروز آسیب ببیند، بیمه شخص ثالث تیبا مبلغی معادل با قیمت چراغ عقب دنا پرداخت می‌کند. نحوه محاسبه خسارت خودروی نامتعارف بدون بیمه شخص ثالث اگر راننده مقصر در تصادف با خودروی لوکس، بیمه شخص ثالث نداشته باشد، قانون تصادف با خودرو نامتعارف که درگذشته اجرا می‌شد، در نظر گرفته می‌شود. این روش منجر به پرداخت خسارت کمتری برای خودروهای نامتعارف می‌شد. به همین دلیل، باتوجه‌به افزایش قیمت خودروهای مختلف و نامتعارف شناخته‌شدن بسیاری از آن‌ها، این فرمول مورد اعتراض مالکان خودروهای لوکس قرار گرفت و تغییر کرد. اما همچنان در شرایطی که مقصر دارای بیمه شخص ثالث نباشد، استفاده می‌شود. در این قانون، خسارت خودروی لوکس با استفاده از فرمول زیر محاسبه می‌گردد: میزان تعهد مقصر حادثه = خسارت مالی واردشده به خودروی نامتعارف × (قیمت روز گران‌ترین خودروی متعارف ÷ قیمت خودروی نامتعارف زیان‌دیده) خسارت افت قیمت خودروی نامتعارف طبق قانون تصادف با ماشین غیرمتعارف، بیمه شخص ثالث راننده مقصر، خسارت افت قیمت خودروی نامتعارف را تنها در صورتی جبران می‌کند که مجموع خسارات مالی مستقیم و افت قیمت (بر اساس یک خودروی متعارف) از سقف تعهدات بیمه‌نامه فراتر نرود. بااین‌حال، مالک خودروی نامتعارف این امکان را دارد که برای دریافت خسارت باقی‌مانده، از راننده مقصر شکایت کند. به این ترتیب می‌تواند مبلغ پرداخت‌نشده را تا سقف خسارت معادل گران‌ترین خودروی متعارف، مستقیماً از او مطالبه کند. اما اگر بیمه بدنه با پوشش افت قیمت داشته باشید، شرکت بیمه هزینه افت قیمت خودرو در تصادف را پرداخت می‌کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که اگر دارای خودروی نامتعارف هستید، خرید بیمه بدنه را جدی بگیرید. امکان خرید و تمدید بیمه بدنه به‌صورت […]
ادامه
شرایط تمدید پاسپورت

شرایط تمدید پاسپورت و مراحل تعویض گذرنامه در ایران

پاسپورت یا گذرنامه در کنار بیمه مسافرتی از مهم‌ترین مدارکی هستند که امکان سفر به کشورهای مختلف با خیال آسوده را برای شما فراهم می‌کند. هر گذرنامه‌ای دارای تاریخ انقضا است و برای استفاده از آن نیاز به تمدید وجود دارد. به همین علت در این مقاله از کاریزما لرنینگ به شرایط تمدید پاسپورت و شرایط جدید تمدید گذرنامه و تمدید پاسپورت غیر حضوری پرداختیم. در ادامه با ما همراه باشید. چه زمانی نیاز به تعویض و تمدید پاسپورت وجود دارد؟ پاسپورت و گذرنامه نشانه هویت افراد در کشورهای خارجی است و بدون آن نمی‌توان از کشور خارج شد. پیش از اقدام به سفر به کشورهای خارجی باید از وضعیت اعتبار پاسپورت خود مطمئن شد. با توجه به شرایط زیر باید اقدام به تمدید پاسپورت کرد: مدارک لازم برای تمـدید گذرنامه در داخل کشور برای تمدید پاسپورت‌ در داخل کشور باید  به یکی از مراکز پلیس ۱۰+ مراجعه کرد و مدارک زیر را ارائه داد: اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی اصل پاسپورت معتبر تصویر بیومتریک که در دفتر پلیس+10 تکمیل فرم درخواست تمدید پاسپورت رضایت‌نامه محضری همسر برای زنان متأهل رضایت‌نامه ولی قانونی برای افراد زیر 18 سال گواهی اشتغال به تحصیل یا وثیقه برای مشمولان خدمات سربازی مجوز از یگان مربوطه برای نظامیان قبل از تمدید گذرنامه، بیمه مسافرتی تهیه کنید! داشتن پاسپورت معتبر برای هر سفر خارج از کشوری، لازم است اما یکی از نکات مهم در سفرهای خارجی، بیمه مسافرتی است. در پاسخ به این سوال که بیمه مسافرتی چیست؟ باید بگوییم که بیمه مسافرتی می‌تواند شما را از نگرانی‌ها و دغدغه‌های احتمالی در حین سفر، مانند حوادث، بیماری‌ها و غیره رها کند. بیمه مسافرتی تمام هزینه‌های پزشکی و غیرمنتظره را پوشش می‌دهد تا با آرامش بیشتری سفر کنید. اگر به دنبال بیمه‌ای مطمئن برای سفرهای داخلی یا خارجی هستید، می‌توانید با مراجعه به سایت کاریزمابیمه، انواع بیمه مسافرتی را مقایسه کنید. برای خرید، همین حالا اقدام کنید. شرایط تمدید گذرنامه تاریخ گذشته اولین شرایط تمدید پاسپورت این است که گذرنامه فعلی شما حداقل 6 ماه تا انقضای خود زمان داشته باشد. اگر این مدت کمتر باشد، باید برای تمدید آن اقدام کنید. در صورتی‌ که گذرنامه‌ شما تاریخ گذشته باشد، نسبت به گذرنامه‌های معتبر نیازمند طی کردن مراحل اضافی و ارائه مدارک بیشتر است که به شرح زیر است: ارائه پاسپورت تاریخ گذشته و منقضی شده کارت ملی و شناسنامه برای احراز هویت چند قطعه عکس جدید که مطابق با استانداردهای گذرنامه مراجعه به اداره گذرنامه پرداخت هزینه تمدید پاسپورت بررسی تأییدیه‌ برای اطمینان از عدم وجود مشکلات قانونی یا ممنوعیت‌های خروج از کشور فرایند  زمانی بین 2 هفته تا چند ماه (تمدید گذرنامه فوری دارای هزینه بالاتری است.) ارائه گواهی سو پیشینه در برخی موارد به این نکته توجه کنید که اگر بیش از یک سال از تاریخ انقضای گذرنامه شما گذشته باشد، ممکن است بررسی‌های امنیتی بیشتری برای صدور گذرنامه جدید صورت بگیرد. شرایط تمدید گذرنامه در خارج از کشور بر اساس قانون گذرنامه ایران کسانی که پاسپورت مهلت تمدید آن‌ها در خارج از کشور تمام شود، می‌توانند به نزیک ترین سفارت خانه یا کنسول‌گری ایران در محل اقامت خود مراجعه کنند. در حقیقت همان‌طور که پلیس+ 10 متصدی صدور پاسپورت در داخل کشور است، سفارت‌ها و نمایندگی‌های سیاسی در خارج از ایران نیز می‌توانند پاسپورت ارائه کنند. برای اطلاعات بیشتر مقاله “تمدید پاسپورت در خارج از کشور و مواردی که باید بدانید!” را مطالعه کنید. مدارک لازم برای تمدید پاسپورت در خارج از کشور در ادامه به مدارک لازم برای تمدید پاسپورت در خارج از کشور و شرایط تمدید گذرنامه در خارج از کشور اشاره می‌کنیم: مراجعه به سفارت یا کنسولگری ایران در کشور محل اقامت ارائه گذرنامه تاریخ گشته یا در شرف انقضا ارائه اصل کارت ملی و شناسنامه چند قطعه عکس رنگی مطابق با استانداردهای گذرنامه تکمیل فرم درخواست تمدید گذرنامه مدارک اقامت قانونی و ویزا پرداخت هزینه تمدید پاسپورت به صورت نقدی یا اعتباری فرآیند چند هفته‌ای برای بررسی‌ امنیتی یا اطلاعاتی تأیید هویت و وضعیت حقوقی پیش از مراجعه حضوری به سفارتخانه و کنسولگری، حتما از طریق وبسایت کنسولگری ایان در محل اقامت خودتان، از شرایط تمدید اعتبار گذرنامه مطلع شوید، زیرا در برخی موارد نیاز به وقت قبلی وجود دارد. شرایط تمدید گذرنامه برای دانشجویان دانشجویان ایرانی که برای ادامه تحصیل در خارج از کشور نیاز به تمدید گذرنامه خود داشته باشند، طریقه تمدید پاسپورت برای دانشجویان داخل یا کشور به شرح زیر است: اصل پاسپورت منقضی شده یا در شرف انقضا اصل کارت ملی و شناسنامه ایرانی چند قطعه عکس مطابق با استانداردهای گذرنامه گواهی معتبر اشتغال به تحصیل وضعیت اقامت قانونی یا ویزای تحصیلی تکمیل فرم درخواست تمدید پاسپورت از طریق وبسایت سفارتخانه‌ها یا اداره گذرنامه مراجعه به اداره گذرنامه برای دانشجویان در ایران مراجعه به سفارتخانه یا کنسولگری ایران برای دانشجویان خارج از کشور پرداخت هزینه تمدید پاسپورت تمدید گذرنامه فوری برای دانشجویان در صورتی انجام می‌شود که هزینه بیشتری برای فرآیند صدور گذرنامه جدید پرداخت شود. برای دانشجویان خارج از کشور، این هزینه ممکن است بیشتر از دانشجویان داخل کشور باشد. در حالت کلی فرآیند تمدید گذرنامه برای دانشجویان میان ۷ تا ۱۴ روز کاری زمان می‌برد. اگر درخواست تمدید فوری داده شود، این مدت زمان به ۲ تا ۳ روز کاری کاهش می‌یابد. یکی از نکات مهمی که دانشجویان باید به آن توجه کنند تمدید پیش از موعد پاسپورت و اطلاع‌رسانی به دانشگاه است. هزینه تمدید پاسپورت 1404 هزینه تمدید پاسپورت در سال 1404 برای هر نفر حدودا 465 تا 500 هزار تومان است. این هزینه در مجموع برای درخواست پاسپورت، عوارض شهرداری، چاپ گذرنامه و غیره است که پایین هر  کدام را شرح داده‌ایم: دریافت فرم‌های ثبت‌نام و شناسه گذرنامه عوارض شهرداری چاپ گذرنامه عکس بیومتریک پاسپورت احراز هویت هزینه خدمات دفتری انگشت نگاری هزینه دادرسی توجه داشته باشید که هزینه تمدید پاسپورت برای هر نفر در حال حاضر 465 تا 500 هزار تومان است و در طول زمان ممکن است تغییر کند؛ به همین علت پیش از هر اقدامی از آخرین مبلغ تمدید گذرنامه اطلاع پیدا کنید. تمدید پاسپورت چقدر طول میکشد؟ تمدید گذرنامه فوری دارای شرایط خاصی است؛ به همین علت در شرایط عادی پلیس +10 هیچ‌ […]
ادامه

چرا بیمه؟

با توجه به وضعیت اقتصادی امروز کشور، نقش بیمه در جبران انواع خسارت‌های مالی و جانی می‌تونه کمک زیادی به افراد جامعه کنه و امروزه با توسعه صنعت بیمه در ایران، یکی از الزامات زندگی هر فردیه.

مقایسه بیمه‌ها

اینجا ما در مورد تمام بیمه‌ها مقاله داریم و مزایا و معایب اون‌ها رو باهم مقایسه می‌کنیم تا بتونی بهترین بیمه رو انتخاب کنی.

تنوع بیمه‌ها

میتونی اطلاعات مورد نیازت در مورد انواع بیمه‌های شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه عمر، بیمه موتور سیکلت، بیمه تکمیلی و غیره رو پیدا کنی.

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.