خرید آنلاین انواع بیمه‌نامه از کاریزمابیمه

خسارت تصادف 50-50 چگونه پرداخت می شود؟

خسارت تصادف 50-50 چگونه پرداخت می شود؟

خسارت تصادف 50-50
بیمه

تصادف همیشه موضوعی ناگوار در زندگی روزمره ماست. هر تصادفی طبیعتا مقصر و زیاندیده‌ای دارد، سوالی که پیش می‌آید این است که اگر هر دو راننده به یک اندازه مقصر شناخته شوند میزان خسارت را کدام راننده باید پرداخت کند؟ در ادامه، کاریزما لرنینگ به این سوالات که خسارت تصادف 50-50 چگونه محاسبه می‌شود و در صورت بروز حادثه مالی و جانی خسارت از چه کسی گرفتـه می‌شود؟ آیا بیمه شخص ثالث خسارت در تصادف 50-50 را پوشش می‌دهد؟ نحوه محاسبه خسارت تصادف 50-50 چگونه است؟ دیه در تصادف 50-50 برای راننده و عابر پیاده چگونه محاسبه می‌شود؟ می‌پردازد.

خسارت تصادف 50-50 چیست؟

هر تصادفی بنا به تشخیص افسر راهنمایی و رانندگی و کروکی، با درصدهای مختلفی مقصر شناخته می‌شود. خسارت تصادف 50-50 یکی از خسارت های پرکاربرد در تصادف است. در خسارت تصادف پنجاه پنجاه، هر دو راننده یا راننده و عابر پیاده، به یک اندازه مقصر شناخته می‌شوند که باید 50 درصد از هزینه خسارت خودرو طرف مقابل را پرداخت کنند.

خسارت در تصادف 50-50انواع متفاوتی مانند خسارت ناشی از دنده عقب، تصادف زنجیره‌ای و… را شامل می‌شود. گاهی اگر یک نفر مقصر شناخته شود، به حدی خسارت سنگین است که از عهده راننده خارج می‌شود. در اینجاست که  بیمه شخص ثالث به کمک راننده مقصر می‌آید. خوشبختانه بیمه شخص ثالث، خسارت تصادف 50-50 را پوشش می‌دهد. می‌توان با مراجعه به شعب بیمه شخص ثالث، اقدامات لازم برای دریافت خسارت تصادف را انجام داد.

مقاله پیشنهادی: بیمه شخص ثالث چیست؟

قوانین خسارت تصادف پنجاه پنجاه

اگر افسر راهنمایی رانندگی خسارت تصادف 50-50 تشخیص دهد، هرکدام از راننده‌ها موظف به پرداخت نیمی از خسارت یعنی 50 درصد از خسارت وارده هستند که اگر فرد، بیمه شخص ثالث معتبر داشته باشد می‌تواند با بیمه شخص ثالث آن را پرداخت کند. از آنجایی که بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است، نگرانی از بابت جبران خسارت تصادف پنجاه پنجاه وجود ندارد. اگر هر دو راننده، بیمه بدنه داشته باشند که خسارت مالی با بیمه بدنه انجام می‌شود. البته به این نکته توجه کنید که با استفاده از بیمه بدنه درصدی به عنوان فرانشیز بیمه بدنه از مبلغ خسارت کسر می‌شود. میزان فرانشیز بیمه به تعداد تصادفات و میزان خسارت در یک زمان معین بستگی دارد.

خرید بیمه بدنه

در صورتی که فردی بیمه بدنه نداشته باشد، می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف برای دریافت خسارت از مقصر اقدام کند و مقصر ملزم به جبران خسارت وارد شده‌است. به بیان ساده اگر یک فرد سومی در تصادف مقصر شناخته شود مانند شهرداری و چاله‌های خیابان، می‌توان به شورای حل اختلاف مراجعه کرد و از شهرداری خسارت دریافت کرد.

خرید بیمه شخص ثالث

اگر در تصادف 50-50 به راننده و سرنشینان جراحتی وارد شود

در خسارت تصادف پنجاه پنجاه اگر راننده‌ای در سانحه‌ای دچار نقص عضو یا آسیب فیزیکی شود، نیمی از دیه خود را از راننده مقابل دریافت می‌کند. اگر سرنشینان خودرو هم آسیب ببینند، نیمی از دیه را بیمه شخص ثالث راننده مقابل و نیم دیگر را بیمه شخص ثالث راننده خودرو پرداخت می‌کند.

خسارت تصادف 50 50

شرایط پرداخت دیه در تصادف 50-50 و فوت راننده

حرف و حدیث برای نحوه خسارت در پنجاه پنجاه زیاد است و قوانین آن نیاز به مطالعه و آگاهی دارد. با توجه به ماده ۵۲۸ قانون مجازات اسلامی مصوب شد‌ه در سال ۱۳۹۲، اگر یک تصادف و حادثه‌ای منجر به فوت شود، حتی اگر یک راننده درصد بیشتری نسبت به راننده دیگر مقصر باشد (مثلا 60 به 40 درصد)، طبق این قانون هر دو راننده موظف به پرداخت نصف دیه هستند. به عنوان مثال اگر سه خودرو باهم تصادف کنند، هر یک از رانندگان موظف به پرداخت یک سوم دیه رانندگان و سرنشینان مقابل خواهند بود.

در تصادف و سانحه‌ای که هر دو راننده فوت کنند، با توافق خانواده آنها، اموال به جا مانده به جبران خسارت به طرف مقابل پرداخته‌می‌شود و هریک از رانندگان مسئول پرداخت نصف دیه طرف مقابل خواهند بود. اگر هر دو راننده بیمه شخص ثالث معتبر داشته‌باشند، شرکت بیمه به جبران خسارت می‌آید.

آیا تصادف 50 50 منجر به فوت زندان دارد؟

هر تصادفی علاوه بر جنبه خصوصی، یک جنبه عمومی هم دارد. جنبه عمومی با رای دادگاه از سه ماه تا سه سال حبس و جریمه نقدی برای خسارت جانی و مالی در نظر گرفته‌می‌شود. جنبه خصوصی به رضایت اولیای دم و ورثه وابستـه است که در صورت عدم رضایت آنها، محکوم به پرداخت دیه می‌شود.

خسارت در تصادف 50-50 راننده و عابر پیاده

در اصل تفاوتی میان خسارت تصادف 50 50 خودرو و عابر پیاده با خسارت تصادف 50 50 دو خودرو وجود ندارد. هر کدام از طرفین ملزم به پرداخت نیمی از خسارات دیه هستند. البته از این نکته نمی‌توان گذشت که در برخی منابع آمده‌است که حتی اگر عابر پیاده 50 درصد مقصر باشد، راننده موظف است کل دیه را پرداخت کند ولی در اصل اینگونه نیست. اگر راننده 10 درصد مقصر شناخته شود به میزان 10 درصد مقصر بودنش، باید دیه پرداخت کند.

اگر در تصادف پنجاه پنجاه گواهینامه نداشته‌ باشیم

راننده‌‌ای که گواهینامه معتبر و مرتبط نداشتـه باشد، شرایط را کمی پیچید‌ه می‌کند ولی این موضوع روی میزان پرداختی خسارت از دو طرف، تاثیری ندارد. اگر برای افسر راهنمایی رانندگی نبود گواهینامه مقصر، محرز شود، مجازات بیشتری برای او در نظر گرفته‌می‌شود. داستان به اینجا ختم نمی‌شود اگر یک تصادف منجر به فوت شود، این امکان وجود دارد که شخص بدون گواهینامه، مقصر شناخته نشود. برای تشخیص شرایط و مقررات باید تمام جوانب را در نظر گرفت تا حق کسی ضایع نشود.

سخن آخر در مورد خسارت تصادف 50-50

در هر تصادفی که رخ می‌دهد، هر دو راننده تا حدودی مسئول تصادف هستند و درصدی از خسارت تصادف را برعهده می‌گیرند. در این مواقع اصطلاح خسارت تصادف 50-50 مطرح می‌شود به این صورت است که هر دو طرف مسئولیت بخشی از خسارت‌ها و تعهدات مالی را به عهده می‌گیرند. این خسارت تصادف پنجاه پنجاه زمانی توسط افسر راهنمایی و رانندگی با کروکی کشید‌ن انجام می‌شود که نتوان به طور قطع یک نفر را مقصر اعلام کند.

نکته مهم خسارت در تصادف 50-50 این است که باید از قوانین و مقررات بیمه آگاهی پیدا کرد. در بعضی موارد، شواهد و شهادت دیگر افراد، می‌تواند در نظر افسر راهنمایی و رانندگی تاثیرگذار باشد.

سوالات متداول

گاهی نمی‌توان برای تصادف یک مقصر و یک زیان‌دیده در نظر گرفت؛ اینجاست که افسر نیروی انتظامی با کروکی کشیدن برای هر کدام از رانندگان درصد خسارت تعیین می‌کند.

هر تصادف دو جنبه عمومی و خصوصی دارد که در جنبه عمومی با رای دادگاه از سه ماه تا سه سال حبس و جریمه نقدی دیه برای خسارت جانی و مالی در نظر گرفته می‌شود.

دیه در تصادف 50-50 راننده با عابر پیاده کاملا مانند دیه در تصادف 50-50
دو خودرو باهم است. به میزان درصدی که راننده مقصر باشد به عابر پیاده دیه تعلق می‌گیرد.

به دو جنبه بستگی دارد که در جنبه عمومی رای دادگاه تاثیرگذار است و در جنبه خصوصی رضایت اولیای دم و پرداخت دیه نقدی مهم است.

بیمه شخص ثالث موظف است نیمی از خسارت خودروی مقابل را پرداخت کند. اگر فردی هم بیمه بدنه داشته باشد و هم شخص ثالث، نگرانی از این موضوع ندارد ولی زمانی که بیمه بدنه نداشته باشد باید با مراجعه به شورای حل اختلاف، باقی خسارت را از مقصر دریافت کند.

50 درصد از خسارت وارد شده به راننده زیان‌دیده، توسط راننده مقصر دریافت می‌شود. خسارت و آسیب جراحت به سرنشینان نیمی توسط بیمه شخص ثالث راننده خودرو و نیمی از بیمه شخص ثالث راننده مقابل پرداخت می‌شود.

اگر در یک تصادف و سانحه‌ای 50 50 مقصر در نظر گرفته شود، دیه در تصادف پنجاه پنجاه به این صورت است که هر دو راننده موظف به پرداخت نصف دیه کامل به یکدیگر می‌باشند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.