سرمایه گذاری در بورس چگونه است؟

سرمایه گذاری در بورس چگونه است؟

سرمایه گذاری در بورس
ورود به بورس

سرمایه گذاری در بورس یکی از بهترین راهکارهای حفظ سرمایه در این شرایط تورمی است. با این حال، اغلب افراد بدون یادگیری اصول سرمایه‌گذاری وارد این بازار شد‌ه و گاها با ضررهای سنگینی هم مواجه می‌شوند. به همین جهت، این مقاله از کاریزما را تهیه کردیم تا شما را با نحوه سرمایه گذاری در بورس ایران آشنا کنیم.

چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

بازار بورس مکانی است که درآن سهام شرکت‌های گوناگون تولیدی خدماتی و سرمایه‌گذاری داد و ستد می‌شود. مردم به بازاربورس، بازار سهام هم می‌گویند، اما نام رسمی و قانونی آن ” بورس اوراق بهادار” است. منظور از اوراق بهادار همان برگه‌های سهام شرکت‌ها است.

به مکانی که در آن عمل داد و ستد انجام می‌گیرد ” تالار معاملات بورس ” گفتـه می‌شود.

مقاله پیشنهادی: بورس و بازار سرمایه در نگاه کلی

روش های سرمایه گذاری در بورس

قبل از اینکه شروه به سرمایه گذاری در بورس ایران کنید، باید بدانید که سرمایه‌گذاری در این بازار به دو روش صورت می‌گیرد :

روش مستقیم

در این روش سرمایه‌گذار با اتکا بر دانش، تخصص و تحلیل خود اقدام به سرمایه‌گذاری و ورود به بازار می‌کند. مسئولیت سود یا زیان حاصل از سرمایه‌گذاری به‌طور مستقیم بر عهده شخص سرمایه‌گذار است.

سرمایه‌گذارانی که در این روش به سرمایه‌گذاری می‌پردازند، در یک طبقه‌بندی بر اساس مدت زمانی که تمایل به نگهداری سرمایه خود دارند به ۴ دسته تقسیم می‌شوند:

  1. سهامی خاص را خریداری می‌کنند و بعد از ۳ یا ۴ ماه آن را می‌فروشند. به آن‌ها سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت می‌گویند.
  2. سهام خاصی را خریداری می‌کنند و به مدت یک سال آن را نگه می‌دارند، سپس برای فروش تصمیم می‌گیرند. به آن‌ها سرمایه‌گذاران میان‌مدت می‌گویند.
  3. سهام خاصی را با قصد نگهداری بیش از یک سال خریداری می‌کنند. به آن‌ها سرمایه‌گذاران بلند مدت می‌گویند.
  4. سهام خاصی را خریداری می‌کنند و بعد از شناسایی سود اندکی در یک هفته یا دو هفته، آن را می‌فروشند و اقدام به خرید سهام جدید یا همان سهم با قیمت جدید (پایین‌تر) می‌کنند. به این دسته از سرمایه‌گذاران، نوسان‌گیر می‌گویند.

برای سرمایه گذاری به روش مستقیم، فرد نیاز به کد بورسی ازطریق یکی از کارگزاری های موجود دارد که این کارگزاری‌ها پلی میان سرمایه‌گذار و سازمان بورس هستند. کد معاملاتی نشان‌دهنده هویت شما در بورس تهران است.

کسی که دارای کد بورسی است می‌تواند از طریق نرم‌افزار معاملات آنلاین یا پنل معاملات اینترنتی، نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کند. نام دیگر معاملات آنلاین، معاملات برخط و نام دیگر معاملات اینترنتی، معاملات آفلاین است. هم‌اکنون این امکان وجود دارد تا علاقه‌مندان به بازار بورس از دو طریق در بورس ثبت‌نام کرده و کد بورسی دریافت کنند:

1- دریافت کد بورسی به صورت حضوری

در این روش، می‌توانید به یکی از کارگزاری‌ها مراجعه نمایید و با ارائه مدارک لازم، درخواست خود را برای دریافت کد سهامداری اعلام نمایید. پس از تکمیل و امضای فرم‌های مربوطه، کارگزاری اطلاعات شما را به شرکت بورس و شرکت سپرده‌گذاری ارسال می‌کند تا برای شما کد بورسی صادر شود.

2- ثبت نام اینترنتی در بورس و دریافت کد بورسی

در این روش، بدون مراجعه به کارگزاری می‌توانید برای دریافت کد بورسی، اینترنتی ثبت‌نام کنید. در حال حاضر، تعداد اندکی از کارگزاری‌ها امکان کدگیری غیرحضوری را فراهم کرده‌اند. هر فرد حقیقی می‌تواند با ارائه مدارک مربوطه برای دریافت کد معاملات بورس و فرابورس اقدام کند.

نحوه سرمایه گذاری در بورس به روش مستقیم

همان طور که گفتیم، سرمایه گذاری به روش مستقیم نیاز به قدرت تحلیل دارد. یعنی علاوه‌بر شرایط نموداری سهم (تحلیل تکنیکال) باید به شرایط بنیادی سهم (تحلیل بنیادی) مسلط بود تا بتوان نتایج و بازدهی مطلوب‌تری گرفت.

  • تحلیل بنیادی (فاندامنتال): در این روش، عوامل بنیادی که بر روی قیمت سهم یک شرکت تاثیر می‌گذارد، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. این تحلیل با استفاده از گزارش‌هایی که در صورت‌های مالی اعلام می‌شود به پیش‌بینی و بررسی سهام یک شرکت می‌پردازد و بیشتر برای دوره‌های زمانی طولانی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع تحلیل، شرایط اقتصادی کلان، شرایط صنعت مربوطه و پس از آن شرایط شرکت مورد نظر بررسی و تحلیل می‌شود.
  • تحلیل تکنیکال: در این نوع تحلیل، به جای بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها، به نمودار قیمتی آن‌ها در بازه‌های زمانی مشخص پرداختـه می‌شود و از آنچه در گذشته اتفاق افتاد‌ه‌ است، رفتار آینده سهم پیش‌بینی می‌شود. این روش تحلیلی برای بازه‌های زمانی کوتاه‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تحلیل تکنیکال اعتقاد بر این است که رفتار و روند قیمتی سهام یک شرکت در دوره‌های زمانی مشخص، تکرار می‌شود.

روش غیر مستقیم

در این روش، بین سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر یک موسسه مالی به‌عنوان واسط عمل می‌کند. سرمایه‌گذار سرمایه خود را در اختیار این موسسات مالی قرار می‌دهد و آن‌ها با بکار‌گیری تخصص، دانش و توان بالای تحلیلی و مالی و همچنین تجربه خود در بازار سرمایه فرایند سرمایه‌گذاری را به نیابت از سرمایه‌گذار انجام می‌دهند.

به سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و با درجه ریسک‌پذیری پایین که فرصت و تجربه کافی برای فعالیت مستقیم در بازار بورس را ندارند، توصیه می‌شود یکی از انواع روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را برای فعالیت خود در بازار سرمایه انتخاب نمایند.

برای مثال، صندوق‌های سرمایه‌گذاری که یکی از روش‌های این نوع سرمایه‌گذاری است با ایفای نقش واسطه‌گری مالی، سرمایه‌گذاری افراد غیرحرفه‌ای را از حالت مستقیم به حالت غیرمستقیم تبدیل می‌کند و مزایایی ازجمله ریسک پایین‌تر و سود مناسب‌تر را برای سرمایه‌گذاران به دنبال دارد.

لازم است بدانید که سرمایه‌گذاری غیرمستقیم خود به دو صورت انجام می‌شود:

1- صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق سرمایه­‌گذاری با جمع‌آوری منابع پولی کوچک، به سرمایه‌گذاری در سبدی از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار می‌پردازند. صندوق‌ها این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا به جای خرید یک سهم یا اوراق مشارکت خاص، در مجموعه‌­ای از این دارایی‌­­ها، سرمایه‌­گذاری کنند. در حقیقت، هر فرد می‌تواند با سرمایه مورد نظر خود در سبدی از دارایی‌­های متنوع سرمایه‌­گذاری کرد‌ه و به این ترتیب نسبت به آورد‌ه خود در سود وزیان صندوق سهیم ‌شود.

مطلب ما در مورد صندوق سرمایه گذاری را در این بخش مطالعه کنید.

2- سبدگردانی

سبدگردانی فرآیندی است که طی آن فرد خبره در امر سرمایه‌گذاری براساس خصوصیات، سطح ریسک‌پذیری و سرمایه هر سرمایه‌گذار، سبدی مناسب او تشکیل داد‌ه و به صورت مستمر بر آن نظارت و اعمال مدیریت می‌کند. همچنین، با توجه به تغییر عوامل اثرگذار بر محیط سرمایه‌گذاری، تصمیمات لازم در جهت رسید‌ن به اهداف سبد و افزایش ارزش آن ازطرف مدیر اتخاذ می‌شود. مزیت عمده سبدگردانی در استفاده از توان حرفه‌ای مدیر سبد و مشاوره‌های تیم مدیران سرمایه‌گذاری است.

مطلب پیشنهادی: سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم چیست؟

مزیت های سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس می‌تواند نقش بسیار زیادی در رونق اقتصادی داشتـه باشد. چون با این کار منابع مالی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی برای توسعه فعالیت‌ها تأمین‌شده و درنتیجه رونق کسب‌وکار، اشتغال‌زایی و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور را به‌دنبال خواهد داشت.

مهم‌ترین مزایای بورس برای سرمایه‌گذاران به شرح زیر است:

  1. کسب درآمد: سرمایه گذاری در بورس اگر همراه با تجزیه و تحلیل مالی و به صورت آگاهانه باشد، از دو طریق این هدف را تأمین می‌کند، یکی دریافت سود نقدی (DPS) و دیگری افزایش قیمت سهام.
  2. امنیت و شفافیت در سرمایه گذاری: یکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری در بورس، امنیت در سرمایه‌گذاری و برخورداری از حمایت قانون و مقررات است. همچنین شرکت‌هایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنید موظف هستند کلیه اطلاعات حائز اهمیت خود اعم از اطلاعات مالی، برنامه‌ها و… را به سازمان بورس اعلام کنند.
  3. حفظ سرمایه در مقابل تورم: ارزش پول در طول زمان خود به خود کاهش می یابد و با توجه به تورم موجود در جامعه در صورتی‌که افراد پس اندازهای خود را در جای مناسبی سرمایه‌گذاری نکنند ارزش آن کاستـه خواهد شد. افراد با خرید سهام یک شرکت در واقع به نسبت سهمی که خریداری کرده‌اند، در منافع این شرکت یعنی دارایی‌های شرکت و همچنین سود و زیان آن سهیم می‌شوند.
  4. قابلیت نقد شوندگی: یکی از ویژگی‌های یک دارایی خوب، این است که قابلیت نقد شوندگی بالایی داشتـه باشد، یعنی بتوان آن را سریع به پول نقد تبدیل کرد. همین ویژگی از مهم‌ترین مزیت‌هایی است که بورس را از بازارهای دیگر به خصوص مسکن جدا و افراد زیادی را جذب خود کرد‌ه است.

برای آشنایی بیشتر با مزیت‌های بازار سرمایه مقاله «تعریف بازار سرمایه و مزایای ورود به بازار برای افراد» را مطالعه نمایید.

جمع بندی مطالب

بازار بورس ازجمله بازارهای معاملاتی است که نقش به‌سزایی در رشد اقتصادی دارد. در واقع، این بازار با جمع‌آوری پس‌اندازهای خرد و کلان بستری جهت کسب و کار و رونق اقتصادی فراهم می‌نماید. اما این مسئله تنها یک جنبه از موضوع را بررسی می‌کند، جنبه مهم دیگر مربوط به شرکت‌های تولیدی، خدماتی و… که با فروش سهام خود به سهامداران ازطریق این بازار اقدام به جذب منابع مالی مورد نیاز خود می‌کنند، درواقع یکی از مهم‌ترین و اولین نقش های این بستر معاملاتی تامین مالی شرکت هاست.

طبیعتاً در طول زمان، اولاً ارزش دارایی‌های شرکت متناسب با تورم افزایش می‌یابد و ثانیاً شرکت در اثر فعالیت‌های اقتصادی که انجام می‌دهد سود قابل قبولی به دست می‌آورد. در نتیجه، افرادی که اقدام به خرید سهام شرکت‌ها می‌کنند می‌توانند سرمایه خود را در مقابل تورم حفظ کنند. در نتیجه، سرمایه گذاری در بورس هم برای شرکت و هم برای سرمایه‌گذار می‌تواند مفید باشد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.