کد بورسی چیست؟ + ویدئو نحوه دریافت کد بورسی

کد بورسی چیست؟ + ویدئو نحوه دریافت کد بورسی

کد بورسی چیست؟
ورود به بورس

اگر به دنبال ورود به دنیای پرهیجان و سودآور بازار بورس هستید، بدون شک اصطلاح «کد بورسی» را شنیده‌اید. دریافت کد بورسی اولین گام سرمایه‌گذران به بازار بورس و آغاز سرمایه‌گذاری است. اما پیش از آنکه برای دریافت این کد اقدام کنید، لازم است بدانید که کد بورسی چیست و با ماهیت و کاربرد آن آشنا شوید تا با آگاهی کامل، مسیر حرفه‌ای خود را در بورس آغاز کنید.

در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به مهم‌ترین سوالات علاقه‌مندان به فعالیت در بازار سرمایه می‌پردازیم، کد بورسی چیست؟ چگونه کـد بورسی دریافت کنیم؟ مدارک لازم برای دریافت کـد بورسی چیست؟ تفاوت کـد بورسی و کد آنلاین چیست؟ علاوه بر این‌ها آموزش گام‌به‌گام ثبت نام و دریافت کد بورسی را همراه با تصاویر و ویدئو خواهیم داشت.

کد بورسی چیست و چه کاربردی دارد؟

کد بورسی یا کد معاملاتی، کد شناسایی هر فرد در بازار سرمایه است  که مانند کد ملی اشخاص حقیقی یا شناسه ملی اشخاص حقوقی، برای هر فرد کاملا منحصربه‌فرد و یکتا است. 

دریافت کد بورسی، به منزله احراز هویت افراد در بازار بورس است. این کد، اطلاعات افراد را در سامانه سجام (سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان) ثبت و به افراد امکان می‌دهد تا بتوانند به طور مستقیم معاملات بورس اوراق بهادار را انجام دهند.

کد بورسی یا کد معاملاتیُ کد شناسایی هر فرد در بازار سرمایه و کاملا منحصربه‌فرد است.

کد بورسی چند رقمی است؟

کـد بورسی یک شناسه با ۸ کاراکتر و شامل سه حرف (عموما سه حرف اول نام خانوادگی) و ۵ عدد به صورت تصادفی است. این کد برای هر شخص حقیقی و حقوقی، به صورت منحصر به فرد صادر می‌شود. مثلا فرض کنید یک شخص با نام خانوادگی طباطبایی کد بورسی به صورت «طبا۱۲۳۴۵» دارد. البته سه حرف ابتدایی می‌تواند حروف دیگری به جز سه حرف ابتدایی فامیل فرد باشد.

روش دریافت کد بورسی چیست؟

تا به اینجا متوجه شدیم برای فعالیت در بورس می‌بایست کد بورسی دریافت کنیم. اما مراحل اخذ کد بورسی و معامله در بورس اوراق بهادار چگونه است؟ ورود به بورس و دریافت کد بورسی به دلیل ایجاد امکان ثبت نام غیرحضوری و طی کرد‌ن تمامی مراحل به صورت اینترنتی به فرآیندی آسان و کم هزینه تبدیل شد‌ه است. تنها کافی است به اینترنت دسترسی داشتـه باشید، مدارک لازم را اسکن گرفتـه و مراحلی که در ادامه توضیح خواهیم داد را گام‌به‌گام با ما انجام دهید. به طور خلاصه، مراحل دریافت کد بورسی سجام و ثبت نام در کارگزاری به صورت زیر است:

  • ثبت نام در سامانه سجام
  • احراز هویت
  • دریافت کد بورسی
  • ثبت نام در کارگزاری و اخذ کد آنلاین

نحوه دریافت کد بورسی از سامانه سجام

گام اول: ثبت نام در سامانه سجام

سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به اختصار سامانه سجام نامید‌ه می‌شود، توسط شرکت سپرد‌ه‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و برای ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه ایجاد شد‌ه است. سجام سامانه‌ای است که برای جمع‌آوری و تجمیع سوابق معاملاتی سهامداران ایجاد شد‌ه و سهامداران به راحتی می‌توانند دارایی‌های خود را در این سامانه مشاهد‌ه و از سودهای دریافتی اطلاع یابند.

برای فعالیت در بورس، ابتدا باید در این سامانه ثبت‌نام کنید. برای ثبت‌نام در سامانه سجام کافی است به نشانی اینترنتی www.sejam.ir مراجعه کرده و با انتخاب «ثبت نام سجام»، ثبت نام خود را آغاز کنید و مراحل ثبت نام خود را تکمیل کنید.

فرآیند ثبت نام در سجام

در صورتیکه در ثبت نام سجام با مشکل یا ابهامی مواجه شدید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «سامانه سجام چیست؟ + ثبت نام رایگان سجام» را مطالعه کنید. در این مقاله تمامی مراحل ثبت نام در سامانه سجام به صورت گام به گام و همراه با تصویر توضیح داد‌ه شد‌ه است.

دریافت کد بورسی رایگان

لازم به ذکر است که در مرحله ثبت نام در سامانه سجام مبلغی به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز می‌شود. پرداخت این هزینه هنگامی‌که به صورت مستقیم به سامانه سجام مراجعه کنید الزامی است اما در صورتیکه پیش از ثبت نام در سامانه سجام، ابتدا به سایت ثبت نام کارگزاری کاریزما مراجعه کنید و از طریق این سایت به سامانه سجام هدایت شوید نیازی به پرداخت این مبلغ نیست و می‌توانید کـد بورسی خود را کاملا رایگان دریافت کنید.

ثبت نام رایگان سجام

گام دوم: احراز هویت

پس از ثبت‌نام در سجام، باید فرآیند احراز هویت را انجام دهید. احراز هویت سامانه سجام به دو روش آنلاین و حضوری قابل انجام است. درصورتی که قصد انجام احراز هویت را به‌صورت حضوری دارید، می‌توانید به یکی از دفاتر پیشخوان منتخب دولت که در صفحه لیست مراکز منتخب احراز هویت سایت سجام ذکر شده است، مراجعه کنید. همچنین امکان انجام احراز هویت غیر حضوری به یکی از روش‌هایی که در صفحه احراز هویت الکترونیک سایت سجام ذکر شده است نیز مهیاست.

پس از تکمیل مراحل ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام، کد بورسی شما طی چند روز کاری توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی صادر شده و از طریق پیامک به اطلاع شما خواهد رسید. همچنین امکان بررسی کد بورسی از طریق مراجعه به سایت سجام و درگاه ذینفعان بازار سرمایه وجود خواهد داشت.

گام سوم: ثبت نام در کارگزاری و اخذ کد آنلاین

پس از طی دو مرحله قبل، شما می‌توانید در یکی از کارگزاری‌های مورد تایید سازمان بورس اوراق بهادار ثبت‌نام کرده و کد آنلاین خود را دریافت کنید. کد آنلاین شامل نام کاربری تولید شد‌ه توسط کارگزاری به همراه رمز عبوری است که مخصوص شماست و در اختیارتان قرار داد‌ه می‌شود تا با استفاد‌ه از آن وارد درگاه معاملاتی (پنل یا سامانه معاملاتی) کارگزاری شوید و به صورت آنلاین اقدام به خرید سهام کنید. پنل معاملاتی یا همان سامانه معاملاتی هر کارگزاری متفاوت است که آدرس آن را با مراجعه به سایت هر کارگزاری خواهید یافت.

برای ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد بورسی سجام و کد آنلاین به صورت غیرحضوری و رایگان کلیک کنید.

فرآیند ثبت نام در بورس

برای آموزش گام به گام نحوه دریافت کد بورسی، ویدئوی زیر را مشاهده کنید:

 

انواع کد بورسی و مدارک لازم برای دریافت آن

اشخاص حقیقی و حقوقی هر دو می‌توانند کـد بورسی داشته باشند. هر کدام از آن‌ها می‌بایست مدارکی را ارائه دهند که به طور مجزا و فهرست وار آن‌ها را نام می‌بریم. دقت شود در فرآیند دریافت کد بورسی به صورت غیرحضوری اسکن این مدارک را باید در اختیار داشته باشید.

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی اشخاص حقیقی

امکان دریافت کد بورسی برای تمامی اشخاص حقیقی وجود دارد. این افراد برای دریافت کد بورسی باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • اصل شناسنامه و همراه داشتن تصویر از تمام صفحات آن
  • اصل کارت ملی و همراه داشتن تصویر از پشت و روی آن
  • اطلاعات ارتباطی و شغلی مانند آدرس محل سکونت، آدرس محل کار، کد پستی، تلفن ثابت و تلفن همراه
  • شماره حساب و شماره شبای بانکی مانند شماره حساب، نام بانک، نام شعبه، کد شعبه و شماره شبا

توجه داشته باشید که اطلاعات شماره همراه و حساب بانکی حتما به نام خودتان بوده و حساب بانکی مد نظر مسدود یا مشترک (دارای دو امضا) نباشد.

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی اشخاص حقوقی

مدارکی که اشخاص حقوقی برای دریافت کد بورسی باید ارائه دهند، شامل موارد زیر می‌شود:

  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس
  • تصویر روزنامه رسمی
  • آگهی کلیه تغییرات
  • تصویر اساسنامه
  • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره (دقت شود که کلیه اعضا می‌بایست در سامانه سجام ثبت نام کرده باشند.)
  • تکمیل فرم تعهدنامه
  • درخواست کد بورسی در قالب نامه با سربرگ شرکت (کد اقتصادی، شناسه ملی و شماره ثبت شرکت در آن ذکر شده باشد.)

حداقل سن برای دریافت کد بورسی چیست؟

تمام افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند شخصا اقدام به دریافت کد بورسی کنند. اما برای ثبت‌نام افراد زیر ۱۸ سال در سجام، ابتدا باید ولی ایشان (نماینده قانونی)، فرزند خود را به‌صورت اینترنتی در سامانه سجام ثبت‌نام کند. پس از ثبت‌نام در سامانه سجام، نوبت به احراز هویت می‌رسد.

در صورتی که شخص زیر ۱۸ سال، متولد سال ۱۳۸۹ به قبل باشد، ولی او باید به‌همراه مدارک شناسایی خود و فرد مدنظر به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کند.  توجه داشته باشید که نیازی به مراجعه فرد زیر ۱۸ سال به دفتر پیشخوان نیست و حضور ولی (نماینده قانونی) کفایت می‌کند. همچنین برای متولدین سال ۱۳۸۹ به بعد، نیازی به مراجعه حضوری و احراز هویت نبوده و صرفا کافیست تا ولی (نماینده قانونی) احراز هویت شده باشد. به این نکته توجه داشته باشید که برای ثبت‌نام، نیاز به شماره حساب بانکی به نام خود شخص (فرزندتان) و شماره موبایل منحصر به فرد و به نام شما (نماینده قانونی) دارید.

دریافت کد بورسی چند روز طول میکشد؟

پس از اینکه مراحل ثبت نام و احراز هویت شما در سامانه سجام تکمیل شد، کـد بورسی شما طی چند روز کاری (معملا دو روز کاری) صادر شده و به شماره همراهی که در سامانه سجام ثبت کرده‌اید، ارسال خواهد شد.

کد بورسی همان کد سجام است؟

کد بورسی یک کد با ۸ کاراکتر شامل ۳ حرف فارسی و ۵ عدد است که پس از ثبت‌نام در سجام و احراز هویت، برای هر فرد صادر می‌شود، در حالی که کد سجام، یک عدد ۱۰ رقمی است که پس از ثبت‌نام در سامانه سجام به شما تخصیص داده شده و با ورود به سامانه سجام قابل مشاهده است.

تفاوت کد آنلاین و کد بورسی چیست؟

همانطور که از متن حاضر متوجه شده‌اید، کـد بورسی با کد آنلاین کارگزاری متفاوت است. کـد بورسی یککد منحصر به فرد است که برای هر شخص حقیقی یا حقوقی صادر می‌شود. اما کد آنلاین کارگزاری مربوط به سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری است که افرادی که قصد دارند خودشان به صورت برخط (آنلاین) سهام و دیگر اوراق بهادار را خرید و فروش کنند با داشتن آن قادر به انجام این کار خواهند بود. هرچند کـد بورسی منحصر به فرد است اما کد آنلاین را می‌توان از کارگزاری‌های مختلف دریافت کرد.

هر فرد تنها می‌تواند یک کد بورسی و چنین کد آنلاین داشته باشد.

روش استعلام کد بورسی چیست؟

برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که «چگونه بفهمیم کد بورسی داریم؟» در صورتی‌که پیشتر اقدام به دریافت کد بورسی سجام کرده‌اید اما آن را فراموش کرده‌اید، می‌توانید آن را استعلام کنید. یکی از راه‌های ممکن برای اسـتعلا‌م کد بورسی فراموش شد‌ه، مراجعه و یا تماس با کارگزاری و استعلا‌م کد بورسی با کد ملی است.

روش دیگر برای استعلام کد بورسی مراجعه به سایت درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس www.ddn.csdiran.ir و وارد کردن کد ملی است. در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود می‌توانید کد بورسی خود را مشاهده نمایید. 

استعلام از طریق سامانه ذینفعان

چند نکته مهم در رابطه با دریافت کد بورسی

  • در حال حاضر تمامی افراد می‌توانند کد بورسی دریافت کنند و محدودیتی از نظر سن و سایر موارد وجود ندارد.
  • نام‌های دیگر کد بورسی، کد سهامداری یا کد معاملاتی است.
  • در تفاوت کد بورسی و کد آنلاین ذکر شد که کـد بورسی منحصر به فرد است اما می‌توانید چندین کد آنلاین از کارگزاری‌های مختلف دریافت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به سوال «کد بورسی چیست؟» پاسخ داده و نکات آن را بررسی کردیم. لازمه فعالیت در بورس و خرید و فروش سهام داشتن کد بورسی است و برای این منظور مراحل و فرآیندی تعریف شد‌ه است. برای داشتن کـد بورسی ابتدا می‌بایست در سامانه سجام ثبت نام کنید. پس از احراز هویت، کـد بورسی خود را دریافـت می‌کنید و می‌توانید در کارگزاری ثبت نام کنید. جهت دریافت کـد بورسی و ثبت نام در کارگزاری کلیک کنید.

دریافت کد بورسی و ثبت نام در کارگزاری ​​

سوالات متداول

کد بورسی شما همان شناسه‌ای است که از سجام دریافت می‌کنید. این کد به‌عنوان کد سهامداری شما مطرح بوده و شامل سه حرف و پنج عدد است.

مراحل دریافت کد بورسی به ترتیب زیر است:
• ثبت نام در سجام و تکمیل مراحل
• احراز هویت
• دریافت کد بورسی
• ثبت نام در کارگزاری و اخذ کد آنلاین

به طور کلی، کد بورسی یک شناسه با 8 کاراکتر است که شامل 3 حرف و 5 عدد تصادفی است. این سه حرف کد بورسی اغلب سه حرف اول نام خانوادگی افراد یا سه حرف از حروف الفبا است که برای هرکس به طور تصادفی انتخاب می‌شود.

خیر، هر شخص تنها یک کد بورسی دارد که منحصر به فرد است.

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی اشخاص حقیقی شامل شناسنامه، کارت ملی، اطلاعات شغلی و ارتباطی و همچنین اطلاعات مربوط به حساب بانکی می‌شود.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 دیدگاه برای این مطلب

  1. هما سعادتی ۲۷ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    با سلام بنده کد بورسی دارم چطور سهام بخرم؟

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۲۷ آذر ۱۴۰۲

      سلام و درود. برای خرید و فروش سهام باید ابتدا در کارگزاری ثبت نام کنید.

      ۲۷ آذر ۱۴۰۲
  2. آرش احمدیان ۲۷ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سلام و خسته نباشید. من کد بورسی سجام را فراموش کردم. حالا باید چیکار کنم؟

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۲۷ آذر ۱۴۰۲

      با سلام و درود، باید وارد سامانه سجام شده و ویرایش اطلاعات را بزنید تا تمامی اطلاعات مربوط به خود از جمله کد بورسی تان را مشاهده کنید.

      ۲۷ آذر ۱۴۰۲
  3. سهیلا ۲۷ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    کد بورسی چقدر طول میکشه بیاد؟

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۲۷ آذر ۱۴۰۲

      در صورت تکمیل روند ثبت نام، کد بورسی شما حداقل 2 روز کاری بعد از احراز هویت به شماره همراه ثبت شده در داخل سامانه سجام ارسال خواهد شد.

      ۲۷ آذر ۱۴۰۲

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.