فراموشی کد بورسی و روش استعلام و بازیابی آن

فراموشی کد بورسی و روش استعلام و بازیابی آن

فراموشی کد بورسی
ورود به بورس

فراموشی کد بورسی می‌تواند یکی از اتفاقات ناخوشایند برای فعالان بازار سرمایه باشد. اگرچه روش‌های متنوعی برای استعلام و بازیابی کد بورسی وجود دارد؛ ولی عدم اطلاع از آن‌ها منجر به سردرگمی و ایجاد مشکل برای سرمایه‌گذاران خواهد شد.  به همین دلیل، در این مقاله از کاریزما لرنینگ به بررسی نحوه استعلام کد بورسی و بازیابی آن می‌پردازیم. درصورتی‌که کد بورسی خود را فراموش کرده‌اید، در این مقاله همراه ما باشید.

برای بازیابی کد بورس فراموش شده باید چه اقدامی کرد؟

همان‌طور که در مقاله «کد بورسی چیست؟» اشاره شد‌ه است، تمامی افراد علاقه‌مند به فعالیت در بازار سرمایه باید کد بورسی دریافت کنند. کد بورسی یک کد منحصربه‌فرد و یکتا است که به هر فرد تعلق می‌گیرد و برای شناسایی افراد حقیقی یا حقوقی در بازار سرمایه استفاده می‌شود. به همین دلیل، هر فرد تنها امکان دریافت یک کد بورسی را خواهد داشت و در صورت فراموشی کد بورسی، امکان دریافت یک کد بورسی جدید برای او وجود ندارد.

کد بورسی، کد شناسایی هر فرد در بازار سرمایه و کاملا یکتا است.

به همین دلیل، روش‌های متنوعی برای استعلام کد بورسی در نظر گر‌فته شد‌‌ه است که در صورت فراموشی کد بورسی خود، می‌توانید از هر کدام از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم:

۱بازیابی کد بورسی به‌صورت حضوری

در صورت فراموشی کد بورسی سهام یا غیرفعال‌شدن آن، می‌توانید با به‌همراه‌داشتن مدارک هویتی خود، به یکی از دفاتر پیشخوان دولت در سطح شهر، مراجعه کرده و نسبت به بازیابی آن اقدام کنید.

۲بازیابی آنلاین کد بورسی

در حال حاضر چهار روش برای بررسی آنلاین کد بورسی وجود دارد که به آن‌ها می‌پردازیم:

  • سامانه استعلام کد بورسی

درصورتی‌که قصد بازیابی کد بورسی خود را به‌صورت آنلاین دارید، می‌توانید به سایت استعلام کد بورسی به نشانی estelam.ime.co.ir مراجعه کنید. اگر دارای کد بورسی باشید، کد بورسی شما نمایش داد‌ه خواهد شد.

سامانه استعلام کد بورسی

  • درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه

روش دیگری که برای فراموشی کد بورسی سجام وجود دارد، ورود به سامانه ذی‌نفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.ir است. درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه (DDN) سامانه‌ای است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به‌منظور ارائه خدمات الکترونیکی به فعالان بازار سرمایه راه‌اندازی شد‌‌ه است. این سامانه به ذی‌نفعان مختلف بازار سرمایه، از جمله سهام‌داران، ناشران، نهادهای مالی و نظارتی، خدمات متنوعی ارائه می‌دهد.

با ورود به این سامانه امکان بررسی کد بورسی یا همان کد سهام‌داری خود را خواهید داشت. توجه داشته باشید که برای ورود به این سامانه باید حتماً احراز هویت شد‌ه باشید.

فراموشی کد بورسی از طریق درگاه ذینفعان

  • سامانه سجام

سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) سامانه‌ای است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات مشتریان بازار سرمایه و ارائه خدمات یکپارچه به آن‌ها راه‌اندازی شد‌ه است. با ورود به بخش «ویرایش اطلاعات» در سامانه سجام به نشانی www.sejam.ir، امکان استعلام کد بورسی خود را خواهید داشت.

سامانه سجام

  • پنل کاربری کارگزاری

اگر در کارگزاری ثبت‌نام کرده باشید، می‌توانید برای بررسی کد بورسی، به سامانه یا پنل معاملاتی کارگزاری خود مراجعه کنید. همچنین در صورت فراموشی نام کاربری  کد بورسی می‌توانید با پشتیبانی کارگزاری خود ارتباط بگیرید.

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله به بررسی روش‌های استعلام کد بورسی پرداختیم. در صوت فراموشی کد بورسی، می‌توانید به یکی از دفاتر پیشخوان منتخب دولت مراجعه کرده و یا از طریق سامانه‌های سجام، درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه یا حتی سامانه معاملاتی کارگزاری خود اقدام کنید.

سوالات متداول

در صورت فراموشی کد بورسی، می‌توانید به صورت حضوری از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان و یا به صورت آنلاین از طریق سامانه سجام، ذینفعان و پنل کاربری کارگزاری خود، اقدام به استعلام کد بورسی خود کنید.

خیر، کد بورسی یک کد منحصر به فرد و یکتا است که به هر فرد تعلق می‌گیرد و برای شناسایی افراد حقیقی یا حقوقی در بازار سرمایه استفاده می‌شود. به همین دلیل، هر فرد تنها امکان دریافت یک کد بورسی را خواهد داشت.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.