سامانه سجام چیست؟ + ثبت نام رایگان سجام

سامانه سجام چیست؟ + ثبت نام رایگان سجام

سامانه سجام
ورود به بورس

سامانه سجام (Sejam) توسط شرکت سپرد‌ه‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و برای ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه ایجاد شد‌‌ه است. در این مقاله از کاریزما لرنینگ نحوه ثبت نام سجام را توضیح خواهیم داد. برای ثبت نام در سامانه سجام بورس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

سامانه سجام چیست؟

سـجام سامانه‌ای است که برای جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی سوابق معاملاتی سهامداران ایجاد شد‌ه که سهامداران به راحتی می‌توانند دارایی‌های خود را در این سامانه مشاهد‌ه و از سودهای دریافتی نیز اطلاع پیدا کنند. برای ثبت نام بورس، باید در این سامانه ثبت‌نام کنید. برای ثبت‌نام در سامانه سجام کافی است به نشانی اینترنتی www.sejam.ir مراجعه کرده و با انتخاب ثبت نام سجام ثبت نام خود را آغاز کنید.

ثبت نام رایگان سجام

شرکت سپرد‌ه گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) طبق قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر ماه ۱۳۸۴، جهت انجام امور پس از معاملات بازارهای بورس یا خارج از بورس تشکیل شد‌ه است که این شرکت زیر نظر سازمان بورس اوراق بهادار مشغول به فعالیت است.

طبق دستورالعمل سازمان بورس اوراق بهادار تمامی افراد فعال در بازار سرمایه، مخصوصا فعالان بازار بورس باید اطلاعات هویتی، اطلاعات کد سهامداری و و اطلاعات حساب بانکی خود در سامانه سجام ثبت نمایند و بعد از دریافت پیامک کد رهگیری ثبت نام باید به مراکز احراز هویت، که در دفاتر پیشخوان دولت یا کارگزاری ها انجام می‌شود ثبت نام خود را نهایی نمایند.

برای کسب اطلاعات کامل در مورد کارگزاری‌ها و نحوه عملکرد آنها، مقاله ” کارگزاری چیست؟ ” را بخوانید. همچنین در مقاله بورس چیست به طور کامل درباره بورس و نحوه خرید و فروش در آن پرداختیم.

سامانه جامع اطلاعات مشتریان

سامانه سجام مخفف چیست؟

سـجام مخفف شد‌ه‌ی عبارت سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان است. علت نام‌گذاری این سامانه با این اسم این است که مسئولیت اصلی سامانه سجام، جمع‌آوری اطلاعات سهامداران به منظور ایجاد شفافیت در بازار است.

چگونه در سامانه سجام ثبت نام کنیم؟

اولین قدم برای دریافت کد بورسی، ثبت نام در سامانه سجام است. در ادامه مراحل ثبت نام در سامانه سجام تشریح شد‌ه است. در عکس زیر، تصویر صفحه اولیه سایت سجام را مشاهده می‌کنید. برای ادامه مراحل ثبت نام باید بر روی گزینه ثبت نام در سجام کلیک کنید.

سامانه جامع اطلاعات مشتریان

مقاله پیشنهادی: کد بورسی چیست؟ + دریافت رایگان کد بورسی

فرآیند گام به گام ثبت نام در سامانه سجام 

برای فهمید‌ن اینکه فرآیند ثبت نام سجام چگونه است؟ باید مراحل زیر را طی کنیم:

  1. ورود به سایت سـجام.
  2. وارد کردن شماره همراه.
  3. وارد کردن کد تایید و تعیین نوع مشتری و کد ملی.
  4. پرداخت هزینه ثبت نام که حدودا 10 هزار تومان است.
  5. وارد کردن اطلاعات هویتی.
  6. ثبت اطلاعات نماینده، ثبت اطلاعات تماس، وارد کردن کد های سهامداری(که ضرورت ندارد)، وارد کردن اطلاعات شغلی و اطلاعات مالی و وارد کردن حساب بانکی و در نهایت چک کردن اطلاعات.

تکمیل فرآیند ثبت نام و ورود به سجام

ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام

برای ثبت نام سجام پس از طی مراحل اولیه و ثبت نام در سایت سـجام حتما باید مرحله احراز هویت را هم بگذرانید. احراز هویت به دو صورت حضوری و غیرحضوری سجام امکان پذیر است که در ادامه به آن می‌پردازیم. لازم به ذکر است که برای دریافت سود سهام عدالت و دیگر مزایای ثبت نام در سجام باید حتما مراحل احراز هویت را تکمیل کنید.

ثبت نام و احراز هویت از طریق کارگزاری کاریزما به صورت رایگان انجام می‌شود.

ثبت نام در کارگزاری

احراز هویت حضوری

برای احراز هویت حضوری باید به یکی از راه هایی که در سایت سـجام اقدام کنید. با مراجعه به مراکز لیست شد‌ه در سایت سـجام، می‌توانید احراز هویت خود را انجام دهید. با کارگزاری کاریزما احراز هویت سامانه سجام را رایگان و بدون هیچ هزینه ای انجام دهید.

مدارک مورد نیاز برای احراز هویت حضوری

پس از ثبت‌نام در سامانه سجام، کد 10 رقمی برای شما ارسال می‌شود. مدارک مورد نیاز جهت احراز هویت در دفاتر پیشخوان دولت به این شرح است:

  • کد 10 رقمی ارسال شده
  • اصل شناسنامه
  • کپی از تمام صفحات شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • کپی پشت و رو از کارت ملی
  • اطلاعات حساب بانکی

احراز هویت غیر حضوری

برای احراز هویت غیرحضوری در سایت سجام اقدام کنید. از این طریق نیازی به مراجعه حضوری و صرف زمان نبوده و با طی مراحل لازم می‌توانید به راحتی احراز هویت خود را انجام دهید.احراز هویت غیر حضوری به راحتی و تنها با یک رایانه یا تلفن هوشمند قابل انجام است.

مدارک مورد نیاز برای احراز هویت غیرحضوری

از آنجایی که در مرحله ثبت‌نام کاربر، تمام اطلاعات شناسایی و هویتی فرد دریاقت شده‌است در این مرحله برای رفاه حال کاربر، تنها نیاز به یک ویدئو سلفی 15 ثانیه‌ای و اسکن نمونه امضا کفایت می‌کند.

هزینه ثبت‌نام به صورت الکترونیکی در سامانه سجام 10 هزار تومان است.

چگونه وارد سامانه سجام شویم؟

برای ورود به سامانه سجام، لازم است که به موارد زیر حتما دقت نمایید:

  1. تنها نشانی رسمی سامانه سـجام www.sejam.ir است.
  2. دقت کنید که حتماً اطلاعات هویتی را براساس مدارک شناسایی وارد کنید و اطلاعات تماستان نیز متعلق به خودتان باشد. در غیر این صورت مجبور خواهید شد اطلاعات را ویرایش کرده و باز هم هزینه پرداخت کنید.
  3. اگر کد پیگیری برایتان ارسال نشد، از دکمه بازیابی کد پیگیری استفاده کنید.
  4. ترجیحاً در صورت امکان احراز هویت را غیرحضوری انجام دهید. اگر به هر دلیلی به صورت حضوری اقدام به احراز هویت می‌کنید، حتماً مدارک شناسایی را همراه داشته باشید.
  5. پس از ثبت نام سجام اگر به هر دلیلی اطلاعات وارد کرده دچار تغییر شدند از طریق گزینه ویرایش اطلاعات سجام در صفحه اصلی اقدام به تغییر اطلاعات خود کنید.

چگونه اطلاعات خود را در سجام ثبت کنیم؟

اگر از قبل در سامانه سـجام ثبت نام کردید، بخش‌های دیگری از سایت سـجام هستند که برای کاربردهای مختلف به کار می‌روند:

ویرایش اطلاعات در سامانه سجام به این صورت است که شما امکان ویرایش اطلاعات شخصی خود مانند حساب‌های بانکی و یا محل سکونت را دارید بر روی گزینه ویرایش اطلاعات کلیک کنید. همچنین برای کامل کردن احراز هویت خود نیز می‌توانید روی گزینه احراز هویت کلیک کنید.

از طریق گزینه سامانه عدالت می‌توانید به این سامانه مراجعه کرده و سابقه دریافت سود سهام عدالت به اضافه دارایی روز سهام عدالت خود را به تفکیک سهام و شرکت مشاهده کنید.

کاربردهای سامانه سجام

چرا باید در سامانه سجام ثبت نام کنیم؟

ثبت نام سامانه سجام مزایای بسیاری دارد که ثبت نام در سجام امروزه امری ضروری است:

  • ثبت نام آسان در کارگزاری
  • ثبت نام آسان در سامانه های صندوق های سرمایه گذاری
  • امکان ویرایش اطلاعات
  • دریافت سود تقسیمی مجامع
  • دریافت و فروش سهام عدالت
  • خرید خودرو از بورس کالا
  • دسترسی به درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه

نکته‌ای که می‌توان در مورد سامانه سـجام گفت، این سامانه به دلیل وجود اطلاعات یکپارچه و داشتـن هویت بورسی، فرایند سرمایه‌گذاری را برای فرد سرمایه‌گذار آسان‌تر می‌کند و به راحتی می‌تواند در هر کارگزاری و هر صندوق سرمایه‌گذاری جهت سرمایه‌گذاری اقدام کند.

مشاهده سهام عدالت در سجام

در سامانه سجام امکان مشاهده سهام عدالت و ارزش لحظه‌ای وجود دارد که این امر از طریق ورود به قسمت سهام عدالت امکان‌پذیر است.

مشاهده سهام عدالت

سپس با ورود به قسمت دارا می‌توان میزان واریزی و سود هرماه که ا طریق سهام عدالت واریز می‌شود را مشاهده کرد.

مشاهده واریزی سهام عدالت

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه نیز یکی از بخش‌های مهم سایت سـجام است که در ادامه به ویژگی‌ها و کاربردهای آن می‌پردازیم.

درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه

به محض ورود به درگاه ذی نفعان بازار سرمایه با تصویر زیر روبرو می‌شویم:

ورود به درگاه ذینفعان سرمایه

از طریق بخش‌های مختلف این سایت می‌توانید به پرتفوی سرمایه‌گذاری خود، سابقه دریافت سود مجامع، حق تقدم‌ها و پذیره نویسی‌ها دسترسی داشته باشید.

دسترسی به درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.com یکی از درگاه های مهم و پرکاربرد بازار سرمایه است که از طریق ثبت نام در سامانه سجام می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

از جمله امکانات درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه عبارت اند از:

  • امکان مشاهده دقیق تعداد سهام در هریک از نمادهای بورسی
  • داشتن گردش معاملات و خرید و فروش های سهام
  • امکـان مشاهده تاریخ دقیق برگزاری مجامع شرکت‌ها و شرکت در رای گیری‌های این مجامع

هزینه ثبت نام در سامانه سجام

افراد در سامانه ثبت سـجام برای شروع معاملات بورسی و همچنین ویرایش اطلاعات در سامانه سجام ملزم به پرداخت مبلغ 10 هزار تومان هستند که این مبلغ هنگام نهایی شدن ثبت‌نام در سامانه سجام به صورت اینترنتی قابل پرداخت است. به این نکته توجه کنید که اگر به صورت حضوری جهت احراز هویت، به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید علاوه‌بر پرداخت 10 هزار تومان، یک هزینه جداگانه برای ارائه سرویس و خدمات خود پرداخت می‌کنید. به این نکته توجه کنید که اگر از طریق کارگزاری‌ها مانند کاریزما اقدام به ثبت‌نام کنید به صورت رایگان انجام می‌شود.

سخن پایانی

خرید و فروش در بورس و بازار سرمایه نیازمند کد بورسی بوده و دریافت این کد مستلزم ثبت نام در سامانه سجام است. سـجام سامانه‌ای جامع و مطمئن برای گردآوری و تجمیع سوابق معاملاتی سهامداران است. در این سامانه، سهامداران به راحتی می‌توانند دارایی‌های خود را مشاهد‌ه و از سودهای دریافتی نیز اطلاع پیدا کنید. نحوه ورود به سامانه سـجام و تمامی مراحل ثبت نام آن را در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم. چنانچه در هر مرحله از ثبت نام سامانه جامع مشتریان سجام با مشکلی مواجه شدید، کارشناسان ما آماد‌ه پاسخگویی به سوالات شما در بخش دیدگاه‌های این مقاله هستند.

سوالات متداول

ثبت نام در سامانه سجام مزایای بسیار از جمله: امکان خرید خودرو از بورس کالا، امکان دریافت سود سهام عدالت و فروش سهام عدالت و هم چنین دریافت سود تقسیمی از مجامع دارد.

ورود به سایت سجام، وارد کردن شماره همراه، وارد کردن کد تایید و تعیین نوع مشتری و کد ملی. پرداخت هزینه ثبت نام که حدودا 11 هزار تومان است(که از طریق کارگزاری کاریزما رایگان است) و وارد کردن اطلاعات هویتی.

در صفحه ورود به سامانه سجام به جای گزینه ورود، روی گزینه ویرایش اطلاعات کلیک کرده و از این طریق می‌توانید ویرایش اطلاعات سجام را انجام دهید.

ویرایش اطلاعات بانکی در سجام همانند ویرایش اطلاعات سجام بوده و از طریق صفحه اصلی امکان‌پذیر است.

تنها با 3 مرحله می‌توان در سامانه سجام خودرو خرید.
1. در ابتدا با دریافت کد بورسی که نحوه دریافت آنرا در این مطلب توضیح دادیم وارد سامانه سجام می‌شوید.
2. ثبت سفارش خودرو و انتخاب نوع آن
3. تسویه حساب و تحویل خودرو
4. تحویل خودرو

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای این مطلب

  1. Mohsen sani ۲۶ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    والا بنده هنوز کارائی این سامانه را نمیدانم اما مطمئنم که هر ایرانی باید درین سایت ثبت نام کند .
    و مطمئنم که بسیار مفید وضروریست .

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۲۷ آذر ۱۴۰۲

      👍👍👍

      ۲۷ آذر ۱۴۰۲

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.