روش های ورود به بورس؛ چگونه وارد بورس شویم؟

روش های ورود به بورس؛ چگونه وارد بورس شویم؟

روش های ورود به بورس
ورود به بورس

روش های ورود به بورس یکی از موضوعاتی است که علاقه‌مندان به بازار سرمایه برای ورود به بورس، به دنبال آموزش کامل آن هستند. یکی از سوالات اغلب افراد این است که نحوه ورود به بورس چگونه است؟ در این مطلب از کاریزما لرنیگ، گام به گام نحوه ورود به بورس را توضیح دادیم. در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه وارد بورس شویم؟

بورس مکانی است که در آن خرید و فروش انجام می‌شود. آنچه خریداران و فروشندگان معامله می‌کنند، دارایی‌هایشان است که می‌تواند فیزیکی یا غیرفیزیکی باشد. دارایی‌های غیرفیزیکی اسنادی مانند سهام، حق تقدم سهام، گواهی و اوراق مشارکت را در برمی‌گیرند.

link مقاله پیشنهادی : بورس چیست ؟ + معرفی انواع بازارهای بورسی

انواع سرمایه گذاری در بورس

قبل از ورود به بورس، باید بدانید که سرمایه‌گذاری در این بازار به دو روش صورت می‌گیرد:

1- سرمایه گذاری مستقیم

در روش سرمایه‌ گذاری مستقیم، سرمایه‌گذار با اتکا بر دانش، تخصص و تحلیل خود، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند و مسئولیت سود و زیان سرمایه گذاری به طور کامل بر عهده خودش است. سرمایه‌‌گذاری در روش مستقیم به صورت بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت صورت می‌گیرد. برای سرمایه گذاری به روش مستقیم، نیاز به کد بورسی از طریق یکی از کارگزاری‌های موجود است.

در روش مستقیم می‌توان از طریق تحلیل بنیادی و تکنیکال می‌توان در بورس سرمایه‌گذاری کرد.

2- سرمایه گذاری غیرمستقیم

در سرمایه‌ گذاری غیر مستقیم میان سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر، کارگزاری به‌عنوان واسط عمل می‌کند. سرمایه‌گذار سرمایه خود را در اختیار کارگزاری قرار می‌دهد و آن‌ها با بکار‌گیری تخصص، دانش و توان بالای تحلیلی و مالی، فرایند سرمایه‌گذاری را به نیابت از سرمایه‌گذار انجام می‌دهند. اسرمایه گذاری غیرمستقیم خود به دو صورت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی انجام می‌شود.

در هر دو روش مستقیم و غیرمستقیم، ورود به بورس دارای گام‌های مشابهی است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

اولین گام برای ورود به بورس، دریافت کد بورسی

برای ورود به بورس از کجا شروع کنیم؟

کد بورسی چیست؟ نقطه ورود به معامله در بورس، دریافت کد بورسی و کد معاملاتی است. ورود به بورس و سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌تواند یک راه عالی برای افزایش سرمایه و دستیابی به اهداف مالی باشد. نبود دانش و اطلاعات کافی از مراحل ورود به بورس، می‌تواند منجر به تصمیمات نادرست و ضررهای مالی شود. شروع مراحل ورود به بورس به شرح زیر است:

1- کد بورسی و ثبت نام در سجام؛ اولین گام ورود به بورس

همان‌طور که برای پس‌انداز یا انتقال پول، نیاز به افتتاح حساب بانکی دارید، ثبت نام در سجام، اولین قدم برای دریافت کد بورسی و معاملاتی در بازار سرمایه است. بر اساس شیوه‌نامه سازمان بورس همه سرمایه‌گذارها لازم است در سجام ثبت‌نام کنند. دریافت کد بورسی به دلیل ایجاد امکان ثبت‌نام غیرحضوری و طی کرد‌ن تمامی مراحل به صورت اینترنتی به فرآیندی آسان و کم هزینه تبدیل شد‌ه است.

به طور خلاصه، مراحل دریافت کد بورسی سجام و ثبت نام در کارگزاری به صورت زیر است:

  • ثبت نام در سامانه سجام
  • احراز هویت
  • دریافت کد بورسی
  • ثبت نام در کارگزاری و اخذ کد آنلاین

مراحل دریافت کد بورسی سجام و ثبت نام در کارگزاری در اولین روش ورود به بورس

برای ثبت‌نام در سامانه سجام کافی است به نشانی اینترنتی www.sejam.ir مراجعه کرده و با انتخاب “ثبت نام سجام”، ثبت نام خود را آغاز کنید و مراحل ثبت نام خود را تکمیل کنید. برای اطلاع بیشتر از سامانه سجام، مقاله “سامانه سجام چیست؟ ” را مطالعه کنید.

علاوه بر خرید و فروش سهام در بورس، امور دیگری نیز در بازار مالی با استفاده از کد بورسی امکان‌پذیر است؛ به عنوان مثال، اخذ کد PRX (کد سبدگردانی)، صدور واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری، دریافت سود سهام و… همگی با کمک این کد صورت می‌گیرد.

در صورت فراموشی کد بورسی و کد پیگیری سجام چه کنیم؟

همان‌طور که  گفتیم، کد بورسی، شناسه‌ای است که برای هر فرد منحصربه فرد بوده و تاریخ انقضا ندارد؛ بنابراین در صورت فراموشی کد معاملاتی در بازار سرمایه نمی‌توانید برای دریافت مجدد آن اقدام کنید و تنها راه دسترسی دوباره به این شناسه، بازیابی آن است. برای این‌کار کافیست به سایت سجام مراجعه کنید و کد بورسی‌تان را بازیابی کنید.

link مقاله پیشنهادی : سایت های مربوط به بورس ایران + معرفی سایت‌ تحلیل بورس رایگان

2- کارگزاری؛ سامانه ورود به بورس

کارگزاری بورس یک واسطه میان خریداران و فروشندگان است و کاربران می‌توانند در لحظه، معاملات بی‌شمار با کارمزد مناسب و با سرعت بالا انجام دهند؛ همچنین آمار و داد‌ه‌های دقیقی نیز از تعداد و قیمت این معاملات در اختیار مشتریان و سایر استفاده کنندگان از این داد‌ه‌ها قرار می‌دهد که همین امر باعث افزایش شفافیت اطلاعاتی حین معامله می‌شود.

لازم به ذکر است که در مرحله ثبت نام در سامانه سجام مبلغی به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز می‌شود. پرداخت این هزینه هنگامی‌که به صورت مستقیم به سامانه سجام مراجعه شود الزامی است اما در صورتیکه پیش از ثبت نام در سامانه سجام، ابتدا در سایت کارگزاری کاریزما احراز هویت انجام شود؛ نیازی به پرداخت این مبلغ نیست و می‌توان کـد بورسی خود را کاملا رایگان دریافت کرد.

ثبت نام رایگان سجام

معیارهای زیر می‌تواند در انتخاب کارگزاری مناسب کمک کنند:

  • اعتبار و مجوز: کارگزاری مورد نظر دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار باشد.
  • خدمات و امکانات: خدمات و امکانات کارگزاری مانند پلتفرم‌های آنلاین، مشاوره‌ تخصصی، تحلیل‌های بازار و… بررسی شود.
  • هزینه‌ عملیاتی و کارمزد: بررسی مقایسه هزینه‌ها و کارمزدهای کارگزاری‌ها، برای انتخاب بهترین کارگزاری ضروری است.

3- افتتاح حساب معاملاتی

پس از انتخاب کارگزاری، باید یک حساب معاملاتی در آن کارگزاری افتتاح کرد که این امکان را می‌دهد تا معاملات، در آن انجام شود، پس از دریافت کد بورسی و کد معاملاتی آنلاین از کارگزاری و ارائه مدارک شامل مدارک شناسایی، اطلاعات بانکی و فرم‌های افتتاح حساب، می‌توان وارد سامانه معاملات (پنل معاملاتی) شد. این سامانه‌ معاملاتی امکان خرید و فروش سهام و انجام معاملات را می‌دهد.

4- واریز وجه به حساب معاملاتی؛ یکی از روش های ورود به بورس

برای شروع معاملات در بازار سرمایه، باید پولی را به حساب معاملاتی خود واریز کرد که این وجه به عنوان سرمایه اولیه برای خرید سهام، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از واریز سرمایه اولیه و دسترسی به سامانه‌ معاملاتی، می‌توان معاملات خود را در بورس آغاز کرد. باید به این نکته توجه کرد که پس از ورود به سامانه معاملاتی، با جستجوی نماد مورد نظر و قرار داد‌ن قیمت و مقدار سهام مورد نظر، صاحب بخشی از سهام شرکت شد.

حداقل مبلغ سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری بورس

حداقل مبلغ لازم برای ورود به بورس چقدر است؟

حداقل مبلغ برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری به صورت غیرمستقیم در بورس، 100 هزار تومان است و برای سرمایه گذاری در سهام به حداقل 500 هزار تومان سرمایه اولیه نیاز است. بسیاری از متخصصان بازار سرمایه با همین حداقل مبلغ، شروع به سرمایه‌گذاری کردند و اکنون در دنیای بورس، حرفی برای گفتن دارند. برای ورود به بورس، بهتر است با مبالغ کم و حداقلی شروع به سرمایه‌گذاری کرد و با تجربه و آگاهی به مرور، سرمایه خود را افزایش داد.

مواردی که تاکنون ذکر شد، مراحل ورود به بورس است که برای شروع و انجام معاملات ضروری است؛ نحوه ورود به بورس اوراق بهادار و فرابورس برای سرمایه‌گذاران یکسان است. به همین جهت، این دو بازار را در یک گروه قرار می‌دهیم.

روش های ورود به بورس کالا

هنگام صحبت از بورس، اکثر افراد تنها خرید و فروش سهام را مد نظر دارند اما بورس و بازار سرمایه صرفا بر روی سهام و اوراق بهادار تمرکز ندارد؛ در ادامه، برای سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به بورس کالا را دارند گزینه‌های موجود را بررسی می‌کنیم.

سرمایه‌گذاری در بورس کالا نیز مانند بورس اوراق بهادار مستلزم داشتـن کد معاملاتی مخصوص و متفاوت از کد بورسی است که فعالیت در بازار آتی همچون قراردادهای آتی زعفران، آتی صندوق طلا و… نیازمند دریافت کد معاملات آتی است. برای دریافت این کد می‌توانید وارد لینک زیر شوید:

دریافت کد معاملاتی آتی

چکیده‌ای از روش های ورود به بورس

سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌تواند راهی موثر برای افزایش سرمایه در بلندمدت باشد. برای ورود به بورس و دنیای بازار سرمایه، باید تمامی مراحل از دریافت کد بورسی و ثبت نام در سجام تا انتخاب کارگزاری مناسب را قدم به قدم طی کرد تا به اهداف مالی خود رسید. با پیگیری این مراحل و به‌روز نگه‌داشتن دانش خود، می‌توان با اطمینان بیشتری در بازار بورس فعالیت کرد.

سوالات متداول

یادگیری مفاهیم اولیه جزء پیش‌نیازهایی است که برای ورود به بورس لازم دارید. همچنین شرایط خاصی نیز وجود دارد که در سایت سجام برای افراد حقیقی و حقوقی مشخص شده‌اند.

هرچند صفر شد‌ن پول در بازار بورس به‌نظر چندان درست نیست، اما در صورتیکه شرایط نامساعد شود احتمال ضرر و زیان بسیار زیاد وجود دارد. با این حال، صندوقهای سرمایه‌گذاری بسیار زیادی وجود دارند که ریسک این اتفاق را خیلی کاهش می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم با صندوقهای سرمایه‌گذاری بیشتر آشنا شوید.

حداقل میزان سرمایه مورد نیاز برای شروع سرمایه‌گذاری درصندوق های سرمایه گذاری در حال حاضر 100 هزار تومان است.

در حال حاضر عمده کارگزاری‌ها به صورت غیرحضوری و مجازی اقدام به ثبت‌نام می‌کنند و فرآیند ثبت‌نام بسیار راحت و آسان شد‌ه است.

شارژ کردن حساب مانند خرید‌های اینترنتی و از طریق درگاه‌های پرداخت انجام می‌شود. برای برداشت پولتان نیز در پنل آنلاین گزینه برداشت وجود دارد که می‌توانید مبلغ و تاریخ برداشت را مشخص کنید.

اولین گام برای ورود به بورس، دریافت کد بورسی و معاملاتی و ثبت نام در یک کارگزاری معتبر است.

تنها روش ورود به بورس دریافت کد بورسی است و برا یورود به پنل کاربری و تکمیل اطلاعات، باید اقدام به وارد کردن کد ملی کرد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 دیدگاه برای این مطلب

  1. محمد‌مهدی‌اکبریان ۲۴ دی ۱۴۰۲

    خوب است

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
  2. سعیده ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    سلام‌ ممنون از مقاله خوبتون
    الان اگز من از طریق کارگزاری کاریزما تو سجام ثبت نام کنم رایگانه؟!!

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی ۲۱ خرداد ۱۴۰۳

      سلام سعیده عزیز
      بله اگر از طریق کارگزاری کاریزما اقدام به ثبت نام کنید نیازی به پرداخت هزینه ثبت نام نیست برای ثبت نام رایگان سجام کلیک کنید.

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
  3. فاطمه نجفی ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    سلام، برای بورس کالا هم مسیر همینه؟

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی ۲۲ خرداد ۱۴۰۳

      سلام دوست عزیز
      سرمایه‌گذاری در بورس کالا نیز مانند بورس اوراق بهادار مستلزم داشتـن کد معاملاتی مخصوص است.

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
  4. رضا ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    خیلی ممنون از مقاله خوبتون.
    چطوری میتونم پورتفوی خودم رو توی بورس ببینم؟

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی ۲۲ خرداد ۱۴۰۳

      سلام رضای عزیز
      بعد از ورود به سامانه معاملاتی کارگزاری، از طریق پنل کاربری می‌توانید پورتفوی خودتون رو مشاهده کنید.

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
  5. حمید اقبالی ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    ممنونم از مطلب مفیدتون. چطور می تونم بعد از ورود به بورس تمام سهم ها رو بررسی کنم؟

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی ۲۳ خرداد ۱۴۰۳

      سلام حمید عزیز
      شما با رود به پنل کاربری در کارگزاری خود می‌توانید پورتفوی خود را مشاهده کنید.

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.