تعریف بازار سرمایه و مزایای ورود به بازار برای افراد

تعریف بازار سرمایه و مزایای ورود به بازار برای افراد

ورود به بورس

بازار سرمایه

برای درک بهتر بازار سرمایه ابتدا بهتر است تعریفی از بازار مالی داشته باشیم . هر بازاری که در آن تجارتی صورت بگیرد    ) نام دارد مانند بازار طلا , سکه , بورس و … Financial Market یک بازار مالی (

یکی از بازارهای مالی بازار سرمایه نام دارد که با نام بازار بورس و اوراق بهادار نیز شناخته می شود . بازار سرمایه پلی میان تامین کنندگان سرمایه های کوچک و بزرگ ( اعم از حقیقی و حقوقی ) و متقاضیان سرمایه ( شرکت ها ) می باشد . در واقع بازار سرمایه خرید و فروش ابزارهای مالی (اوراق مالکیت و بدهی و … ) را تسهیل می کند . بازار سرمایه به دو دسته از بازارها تقسیم می‌شود . دسته اول بازار اولیه می باشد در این بازار سهام و اوراق مشارکت به‌ صورت مستقیم از شرکت ها به سرمایه گذاران و سایر شرکت ها و نهادها و اغلب تحت عنوان عرضه اولیه توزیع می‌شود . بازار اولیه این امکان را فراهم می‌کند تا شرکت ها بدون گرفتن وام از بانک، با عرضه سهام خود به عموم مردم، منابع مالی موردنیاز برای اجرای فعالیت‌های خود را تأمین کنند.  بعد از عرضه عمومی اولیه در بازار اولیه، نوبت به بازار ثانویه می‌رسد تا سهام شرکت ها در این بازار داد و ستد شود و سهامداران بتوانند با فروش سهام خود به پول نقد دست یابند و علاقه‌مندان هم با خرید سهام، مالک بخشی از شرکت شوند.

 تفاوت بازار پول و سرمایه

یکی از اشتباهات رایج میان مردم اشتباه گرفتن بازار سرمایه و پول می باشد در حالی که از بارزترین تفاوت های بازار پول و بازار سرمایه می توان به این نکته اشاره کرد که بازار سرمایه به‌صورت منحصر به ‌فرد برای سرمایه گذاری های میان‌مدت و بلندمدت یک‌ساله یا بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد اما بازار پول به خرید و فروش های با سر رسید کمتر از یک سال محدود می شود . دیگر تفاوت بزرگ بازار پول و بازار سرمایه ابزارهای مالی متفاوت آنهاست ؛ در حالی که بازار پول از سپرده‌ها ، وام با وثیقه ، حواله و بروات استفاده می‌کند ، بازار سرمایه از اوراق بهادار (سهام) و اوراق مشارکت استفاده می‌کند.

مزایای ورود شرکت ها به بازار سرمایه

علاوه بر این که بازار سرمایه بازاری مناسب برای سرمایه گذاری مردم میباشد برای شرکت ها نیز ورود به این بازار مزیت هایی دارد که در زیر به بررسی این مزیت ها می پردازیم :

1 )  تامین مالی شرکت ها

 تامین مالی شرکت ها این کار با ورود به بورس و انتشار سهام و سایر اوراق بهادار صورت میگیرد .

 2 ) برخورداری شرکت از معافیت مالیاتی

زمانی که شرکت‌ها در بورس پذیرفته می شوند حدود ۵ تا ۱۰ درصد از معافیت مالیات بر درآمد برخوردار خواهند شد در نتیجه هزینه هایشان کم و سودشان بیشتر می شود . شرکت های غیر بورسی موظف به پرداخت تا 25 درصد مالیات می شوند که این عدد برای شرکت های بورسی کم تر می باشد .

3 ) به روز رسانی ارزش واقعی شرکت ها

ارزش واقعی شرکت های بورسی بر مبانای عرضه و تقاضا آنها تعیین می شود . قیمت سهام این شركت‌ها هر روز با توجه به وضعیت شركت ‌(اوضاع مالی، رشد تولید، كاهش هزینه‌ها، افزایش فروش و برنامه‌های طرح و توسعه) و صنعتی كه شركت در آن قرار دارد ، تعیین می‌شود . هم چنین این اتفاق براس صاحبان هر سهم نیز میتواند مفید باشد .

4 ) افزایش اعتبار داخلی و خارجی و تامین مالی

شركت‌های بورسی با توجه به معیارهای سودآوری و ارائه صورت‌های مالی معتبر و خریدوفروش سهام آن‌ها و در نتیجه تغییر در تركیب سهامداران، اعتبار داخلی و بین‌المللی پیدا می‌كنند. ارزیابی دائمی عملكرد شركت در بازار و حساسیت فعالان بازار بورس نسبت به فعالیت‌ها و برنامه‌های شركت، زمینه‌های اعتبار را مهیا می‌سازد.

5 ) سهولت در استفاده از تسهیلات بانکی و سایر ابزار های مالی

شركت‌های بورسی به دلیل كسب اعتبار و رعایت قوانین و مقررات بازار بورس در چارچوب رعایت اصول استانداردهای حسابداری و مالی و گام برداشتن در مسیر تحول و سودآوری بیشتر ، برای استفاده از اعتبارات بانكی از تسهیلات ویژه‌ای برخوردار می باشند . سقف تسهیلات بانكی برای شركت‌های پذیرفته‌شده در بورس بیشتر از شركت‌های غیر بورسی است.

6 ) انتشار اوراق مشارکت بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی

  هنگامی که شرکت ها در بورس پذیرفته نشده باشند برای انتشار اوراق مشارکت باید از بانک مرکزی مجوز دریافت کند اما برای شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار انتشار اوراق مشارکت بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی امکان پذیر می باشد و تنها با مجوز سازمان بورس می تواند اقدام به انتشار اوراق مشارکت نماید .

7 ) انتقال مالکیت آسان و تغییر در ترکیب سهامداران

شرکت‌هایی که در بورس فعالیت ندارند و پذیرفته نشدند برای انتقال سهم باید فرایندهای پیچیده‌ و وقت گیر اداری را طی نمایند اما شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار میتوانند به آسانی انتقال مالکیت و تغییر در ترکیب سهامدارانشان را انجام دهند.

8 ) نقدشوندگی بالای سهام شرکت ها

شرکت ها با استفاده از این مزیت میتوانند به‌ سادگی از طریق بازار بورس و به‌ واسطه‌ی کارگزاری‌ها سهام شرکتشان را به فروش برسانند . اما شرکت‌هایی که وارد بازار بورس نشده باشند برای فروش سهام خود باید اقدام به چاپ آگهی و بازاریابی سنتی نمایند .

9 ) شناخته شدن شرکت و محصولاتش

 شناخته تر شدن شرکت و محصولات آن طبیعتاً خریداران آن محصولات را افزایش میدهد که این اتفاق در بازار سرمایه هموار تر می باشد .

10 ) کسب اعتبار و اعتماد عمومی

چون که ورود شرکت ها به بورس چندان ساده نیست و باید شرایط ویژه ای مانند سودآوری در سه سال گذشته و … داشته باشند , چنین شرایطی باعث اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران به شرکت‌های فعال در بورس می‏شود. این اعتماد است که باعث تمایل سرمایه‌گذاران به خرید سهام آن شرکت در بورس و به دنبال آن توسعه شرکت‏های بورسی می‌شود . همچنین شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس از شرایط اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی مناسب‌تری برخوردارند، زیرا اطلاعات آن‌ها از طریق رسانه و به‌طور مستمر به مردم اعلام می‌شود که این موضوع امتیاز ویژه‌ای است.

 

مزایای سرمایه گذاری در بورس

1 ) کسب سود در مقابل تورم موجود در کشور

 با رشد نرخ تورم پول کشور با کاهش ارزش رو به رو می شود که سرمایه گذاری در یک بازار مناسب مانند بازار سرمایه می تواند از این کاهش ارزش جلوگیری کند . با سرمایه‌گذاری در بازار بورس، ارزش دارایی فرد در مقابل تورم حفظ می‌شود.

 

2 ) عدم محدودیت در میزان سرمایه گذاری

برای ورود به بازار سهام نیاز به سرمایه بالا نیست. شما با حداقل سرمایه 500 هزار تومان می‌توانید معاملات خود را آغاز کنید. بنابراین شما می‌توانید، سرمایه‌گذاری در بورس را با مبالغ کم آغاز کنید. این در حالی است که شما برای شروع یک کسب و کار ، غالباً نیاز به سرمایه ، ابزار یا وسایل کار دارید .

3 ) نقد شوندگی بالا

در بازارسرمایه به ‌راحتی می‌توانید سهام خود را بفروشید و پول خود را به حساب بازگردانید , زمان لازم برای برگشت پول به حساب بانکی شما حداکثر دو روز کاری است . محدودیت‌هایی که ممکن است درفروش سهام وجود داشته باشد، توقف یا تعلیق نماد است. به ‌جز این موارد شما قادر هستید در کوتاه‌ترین زمان ممکن سهام خود را نقد کنید , اما به طور مثال در بازار مسکن همچین ویژگی وجود ندارد .

4 ) مناسب با سطوح ریسک مختلف مردم

این ابزار برای هر قشر از جامعه با هر درصد از ریسک مناسب می باشد و از جذابیت های این بازار به شمار می رود و باعث می شود که میزان کسب سود برای همه یکسان نباشد و برحسب ریسک پذیری این میزان متغییر باشد . از اتفاق های مهم دیگر این بازار ابزار هایی مانند اختیارهای تبعی برای کنترل ریسک می باشد.

5 ) بازدهی بهتر نسبت به بازار های موازی

در صورت مهارت و سرمایه گذاری مناسب در این بازار به راحتی می توان بازدهی بیشتری نسبت به بازارهای موازی مانند طلا و سکه و دلار و خودرو به دست آورد .

6 )  امکان خرید گواهی کالا

امکان دیگری که در این بازار وجود دارد و بر جذابیت این بازار می افزاید خرید گواهی کالا مانند سکه و زعفران و زیره می باشد که علاوه بر کسب سود میتوان از خرید حضوری و فیزیکی جلوگیری کند .

7 ) تنوع بازه زمانی سرمایه گذاری

بورس به لحاظ بازه زمانی سرمایه‌گذاری متنوع است و یکی از مزایای سرمایه گذاری در بورس این است که هر سرمایه‌گذار با هر دید زمانی می‌تواند به آن ورود کند . عده‌ای به قصد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و کسب سودهای دوره‌ای وارد بازار می‌شوند . سهامداران میان‌مدتی مهارت بیشتری برای انتخاب سهام خود بکار می‌گیرند و با نگهداری سهم در بازه زمانی حداقل ۶ ماهه می‌توانند کسب سود کنند . درنهایت عده‌ای قصد دارند پول خود را برای مدت طولانی در بورس، سرمایه‌گذاری کنند. دید بلندمدت و صبوری این سهامداران، می‌تواند بازده مطلوبی برای آنان رقم بزند.

8 ) سهولت سرمایه گذاری

راه‌های مختلفی جهت معامله در بورس وجود دارد مانند معاملات حضوری ، معاملات تلفنی ، سپردن سرمایه به مدیران پورتفو ، و معاملات اینترنتی توسط شخص سرمایه‌گذار ازجمله راه‌هایی است که شما می‌توانید در بازار بورس حضورداشته باشید , ساده‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری، استفاده از سامانه‌های معاملاتی به صورت اینترنتی است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.