سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است؟

سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است؟

سرمایه گذاری چیست
سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری چیست؟ در این تورم بالا، یکی از دغدغه‌های اصلی این روزهای همه ما است. دراین مقاله از کاریزما لرنینگ، به این سوال رایج پاسخ خواهیم داد که سرمایه گذاری چیست و انواع سرمایه گذاری در ایران را بررسی خواهیم کرد. درآخر هم روش های سرمایه گذاری مطمئن باسود روزانه و اهمیت سرمایه‌گذاری را خواهیم شناخت.

تعریف سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری به طور لغوی به فعالیتی گفتـه می‌شود که در آن پول یا دارایی با هدف کسب سود یا منفعت در آینده به کار گرفتـه می‌شود. این سود می‌تواند به صورت افزایش ارزش دارایی یا دریافت درآمد باشد. درواقع سرمایه‌گذاری به معنی اختصاص بخشی از سرمایه به فعالیت‌هایی است که از آن انتظار کسب سود در بازه زمانی‌های مختلف متناسب با ریسک آن را داریم.

سرمایه‌گذاری مالی انواع و اقسام مختلفی دارد. باتوجه به ماهیت سرمایه‌گذاری و بازارهای موجود و همچنین بازه زمانی مورد انتظار این دسته بندی تعریف می شود که در ادامه به آن می پردازیم.

هدف از سرمایه گذاری چیست؟

هدف از سرمایه گذاری می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد، اما به طور کلی می‌توان این اهداف را به دو دسته کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم کرد. همچنین توجه داشته باشید که انتخاب نوع سرمایه‌گذاری به هدف شما بستگی دارد.  برخی از مهم‌ترین مواردی که سرمایه‌گذاران به عنوان هدف خود در نظر می‌گیرند، شامل موارد زیر می‌شود:

  • افزایش ثروت
  • تأمین مالی بازنشستگی
  • تأمین مالی برای فرزندان
  • رسید‌ن به اهداف مالی مختلف مانند خرید خانه و…
  • محافظت از ارزش سرمایه در برابر تورم

تعریف سرمایه

سرمایه یک اصطلاح گسترده است که شامل هر نوع دارایی‌ مالی یا ارزش دارایی‌های مالی نظیر وجه نقد موجود در حساب‌های بانکی، همین‌طور کارخانه‌ها، ماشین آلات و تجهیزاتی که برای تولید در اختیار شرکت‌ها است، می‌شود. همچنین سرمایه برای یک شخص حقیقی عبارت است از دارایی‌های وی اعم از نقدی و یا غیرنقدی مانند کالا.

سرمایه گذاری و رسیدن به اهداف

تفاوت سرمایه با سرمایه گذاری چیست؟

هرگونه دارایی به صورت نقدی مانند پول نقد، موجودی حساب بانکی، ارزهای بین‌المللی مثل دلار و نیز دارایی‌های غیرنقدی مانند طلا، تجهیزات صنعتی، ماشین آلات، ملک، زمین و… سرمایه نامید‌ه می‌شود. البته معنای دقیق سرمایه بستـه به مفهومی که کلمه سرمایه در آن استفاده می‌شود، می‌تواند متفاوت باشد. به طور معمول، کلیه منابع مالی و پولی و منابع قابل تبدیل به پول، سرمایه خواند‌ه می‌شود. اما سرمایه‌گذاری به استفاده درست و بهره‌مند از سرمایه به طوریکه موجب افزایش سرمایه شود اطلاق می‌شود.

اهمیت سرمایه‌گذاری چیست؟

همه ما به طور پیوستـه در حال کار و تلاش هستیم تا بتوانیم به اهدافی که در نظر داریم دست یافتـه و رفاه بیشتری برای خود و عزیزانمان فراهم کنیم. برای مثال ممکن است بخشی از سرمایه خود را در املاک و بخشی را نیز در حساب‌های بانکی سرمایه‌گذاری کنیم.

از این رو، اهمیت سرمایه‌گذاری بیشتر از این جهت است که ممکن است با انتخاب اشتباه، به اهداف خود نرسیم. شناخت بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در زمان مناسب مهم‌ترین قدم برای شروع سرمایه گذاری است.

اهداف سرمایه‌گذاری چیست؟

یکی از مهم‌ترین اهداف سرمایه‌گذاری در ایران، حفظ ارزش پول در برابر تورم افسار گسیختـه و محافظت سرمایه شخصی از ریسک‌های این تورم است. هرکس می‌تواند اهداف متفاوتی از سرمایه‌گذاری داشتـه باشد، رسید‌ن به آرامش در دوران بازنشستگی، رسید‌ن به اهداف مالی و پیشرفت مالی از دیگر اهداف سرمایه‌گذاری هستند.

مزایای سرمایه گذاری چیست؟

همانطور که گفتیم، سرمایه گذاری مزایای بسیاری دارد، از جمله:

1- با سرمایه‌گذاری از تورم در امان باشید.

سرمایه گذاری درکنار اینکه ارزش سرمایه شما را به‌عنوان یک سرمایه گذار در برابر تورم حفظ می‌کند، بلکه باعث افزایش ارزش پول و پیشی گرفتـن از تورم نیز می‌شود.

2- سرمایه‌گذاری درست ابزاری برای آرامش!

دوران بازنشستگی یکی از بخش‌های مهم زندگی هر انسانی است که بایستی از سنین جوانی برای آن برنامه‌ریزی داشتـه باشد؛ چراکه در این قسمت از عمر، توان کاری ما تقلیل رفتـه و به احتمال زیاد نمی‌توانیم درآمد مطلوبی را به دست بیاوریم. لذا توصیه می‌شود که از سنین جوانی، بخشی از درآمد خود را در یک بازار مناسب سرمایه‌گذاری کنید تا در دوران بازنشستگی و کهنسالی، دغدغه مالی نداشتـه و بتوانید در کنار عزیزانتان از زندگی لذت ببرید.

3- به اهداف خود دست پیدا می‌کنید.

بی شک هر یک از ما انسان‌ها برای خود اهدافی را مشخص کرده‌ایم که معمولا بخش زیادی از آن‌ها نیاز به سرمایه‌ای بیشتر از آنچه که در اختیارمان هست، دارد. ازجمله این اهداف می‌توان به خرید خانه، زمین، ویلا، وسیله نقلیه، لوازم منزل، تجهیزات کامپیوتری و… اشاره کرد. سرمایه‌گذاری هدفمند به شما کمک می‌کند تا با مدیریت صحیح بخش مازاد درآمدهای خود، بتوانید به سرمایه لازم جهت رسید‌ن به اهدافتان دست پیدا کنید.

سرمایه گذاری پلی به سوی آینده

انواع سرمایه گذاری از نظر زمانی

انواع سرمایه گذاری بر اساس مدت زمان مدنظر برای کسب بازدهی به سه دستـه تقسیم می‌شود:

– سرمایه‌گذاری کوتاه مدت

هدف از سرمایه‌گذاری کوتاه مدت، کسب بازدهی در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. این نوع سرمایه‌گذاری نیاز به شناخت بهتری از بازار موردنظر داشتـه و ریسک بالاتری را هم متوجه سرمایه‌گذار می‌کند. خرید و فروش ملک، خودرو و یا سهام در بازه زمانی کوتاه برای کسب سود از نوسان قیمت مثال‌هایی از این نوع سرمایه‌گذاری هستند.

– سرمایه‌گذاری میان مدت

هدف از سرمایه‌گذاری میان مدت، کسب بازدهی در بازه زمانی چند ماهه تا ۲ سال است. این نوع سرمایه‌گذاری کم ریسک‌تر از سرمایه گذاری کوتاه مدتی بود‌ه و با شناخت نسبی از بازار هدف می‌توان از آن کسب سود کرد. سرمایه‌گذاری در حساب‌های بانکی، خرید سهام به دید میان مدت و مثال‌هایی از این نوع سرمایه‌گذاری هستند.

– سرمایه‌گذاری بلند مدت

هدف از سرمایه‌گذاری بلندمدت، کسب سود در بلندمدت است. اساس سرمایه‌گذاری بلند مدت صبر و نادیده گرفتـن نوسانات در طول زمان سرمایه گذاری است. انتخاب بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری در بلند مدت اهمیت زیادی دارد، چراکه بازدهی بازارها دربلند مدت تفاوت بسیاری دارد.

سرمایه‌گذاری بلند مدت
در بازه زمانی مشابه بازار بورس بازدهی 382 برابری ثبت کرد‌ه، در حالیکه خودرو با بازدهی 28 برابری ضعیف‌ترین عملکرد را داشتـه است. همانطور که می‌بینید، انتخاب بازار مناسب در سرمایه‌گذاری بلند مدت بسیار مهم است.

به عنوان مثال، در بازه زمانی سال 80 تا 90، بازار بورس بازدهی کمتری نسبت به طلا داشتـه اما در بازه زمانی 90 تا 1400 بازار بورس بازدهی به مراتب بالاتری نسبت به طلا ثبت کرده است. ناگفته نماند که بازدهی 20 ساله سپرده بانکی از خودرو بیشتر بود‌ه است، اما در بازه زمانی 95 تا 1400 بازدهی به مراتب کمتری از آن داشتـه است. پس در سرمایه‌گذاری بلند مدت انتخاب بازارمناسب توسط سرمایه گذار اهمیت بسیار بالایی دارد.

انواع روش های سرمایه گذاری چیست؟

بدون شک می‌دانید که انواع سرمايه گذاری در جهان و ایران وجود دارد که هریک از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. مهم‌ترین انواع سرمایه گذاری که در دنیای امروز نتیجه ثمربخشی را برای افراد ایجاد می‌کند، موارد زیر هستند:

1- سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بازار بورس بهترین نوع سرمایه‌گذاری به گواه تاریخ و ارقام است. از تنوع بالا در سرمایه گذاری شامل انواع صندوق‌ها، سهام از صنایع مختلف تا امکان تحلیل و مشورت با خبرگان بازار بورس مهم‌ترین مزایای بازار بورس است. از دیگر مزایای این بازار می‌توان به امکان سرمایه‌گذاری با پول اندک، نقدشوندگی مناسب، قابلیت سرمایه‌گذاری غیرحضوری، امکان مدیریت ریسک و شفافیت اطلاعاتی بالا اشاره کرد.

شما می‌توانید بدون آموزش سرمایه گذاری بورس نیز از مزایای بازار بورس بهره‌مند شوید. برای این کار کافی است به جای سرمایه گذاری شخصی، واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری را خریداری کنید تا یک تیم متخصص و با تجربه، مدیریت دارایی شما را برعهده بگیرند. برای بررسی فهرست صندوق‌های بورسی و بازدهی آن‌ها می‌توانید به سایت فیپیران که یکی از سایت های سرمایه گذاری است، مراجعه کنید. باید بدانید برای هر سرمایه‌گذاری در بازار بورس نیاز به داشتـن کد بورسی است که می‌توانید خیلی سریع کد بورسی خود را از لینک زیر دریافت کنید.

دریافت رایگان کد بورسی

2- سرمایه گذاری در ملک

سرمایه‌گذاری مستقیم در زمین و مسکن نیاز به سرمایه چند صد میلیونی و یا حتی چند میلیاردی دارد. از این رو، معمولا اشخاص درآمدهای خود را در بازارهای دیگری نظیر بورس، طلا و… که نیاز به سرمایه اولیه کمتری دارند، سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرمایه گذاری در ملک مزیت مهم کسب درآمد ماهیانه از آن را دارد. با اجاره داد‌ن ملک، نه تنها اصل سرمایه از تورم حفظ می‌شود بلکه با کسب مبلغی به صورت ماهیانه، سود دیگری را هم به سرمایه گذار اعطا می‌کند.

ریسک‌های جدی که این نوع سرمایه‌گذاری را تهدید می‌کنند، نقدشوندگی پایین و داشتـن تخصص برای خرید در مناطق مناسب هستند.

3- سرمایه گذاری در طلا

مزیت طلا بر برخی از نوع‌های دیگر سرمایه‌گذاری نقدشوندگی نسبتا بهتر و بازدهی دوگانه است. به دلیل تعیین نرخ طلا بوسیله نرخ جهانی انس، طلا می‌تواند هم از نوسان قیمت انس و هم با نوسان قیمت دلار، بازدهی داشتـه باشد. مزیت دیگر طلا، امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم است.

ازجمله ریسک‌های متوجه این نوع سرمایه‌گذاری، ریسک ناشی از اصل و یاتقلبی بودن و مکان نگهداری آن به‌عنوان یک کالای فیزیکی می‌باشد. با روی کارآمدن صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا، نه تنها این ریسک‌ها از بین رفته‌اند، بلکه دغدغه خرید و فروش و مالیات طلا نیز برطرف شد‌ه است.

سرمایه گذاری در صندوق کهربا

4- سرمایه گذاری در ارزهای خارجی مانند دلار

بازار ارز یکی از انواع روش‌های سرمایه گذاری پرریسک و پرنوسان است و پارامترهای بسیار زیادی نظیر روابط خارجی، روابط اقتصادی شامل واردات و صادرات، سیاست‌های دولتی و سیاست‌های کلی بانک مرکزی بر آن تاثیرگذار است. از طرف دیگر، ممکن است در شرایط خاصی خرید و فروش ارزهای پراستفاده مانند دلار و یورو، با محدودیت‌های جدی همراه شود و نگهداری مقدار زیادی از آن‌ها مطابق قانون تخلف به شمار رود. بنابراین سرمایه‌گذاری در این بازار جزء سرمایه‌گذاری پرریسک بود‌ه و در بازه‌های زمانی کوتاه مدت نیز نوسانات زیادی را خواهد داشت.

5- سرمایه گذاری در خودرو

خودرو در ایران به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای محسوب شود. اما عواملی همچون محدودیت خرید و تفاوت نرخ بین بازار آزاد و کارخانه و مشکلاتی از قبیل نقل و انتقال و نقدشوندگی پایین، هزینه تعمیرات و بیمه از معایب سرمایه‌گذاری در این بازار است. باتوجه به ریسک های ناشی از خرید خودروی دست دوم نیز، این سرمایه‌گذاری پرریسک و با نقدشوندگی پایین است. ضمن اینکه داده‌های تاریخی که از سال 1380 در بالا گفتـه شد، نشان‌دهنده بازدهی کمتر این بازار است.

6- سرمایه گذاری در بانک

بسیاری از افراد سپرده‌گذاری در بانک و دریافت سود بانکی را به عنوان یک سرمایه‌گذاری مناسب می‌شناسند. اما داده‌های تاریخی نشان داد‌ه است که طی سالیان گذشته، سود بانکی بسیار کمتر از میزان تورم بوده است. به بیان دیگر، سپرده‌های بانکی در حفظ قدرت خرید و ارزش پول کارآمد نبود‌ه است. سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی کم‌ریسک‌ترین نوع سرمایه‌گذاری بود‌ه و متناسب باریسک کم، سود کمتری را نسبت به انواع دیگر سرمایه گذاری به همراه خواهد داشت.

7- سرمایه گذاری های متنوع

حالت‌های متنوع دیگری ازجمله سرمایه‌گذاری در کسب و کار و یا شرکت‌های دانش بنیان نیز نوع دیگری از سرمایه‌گذاری هستند که نیازمند دانش و تجربه بالا هستند.

8- سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین

ارزهای دیجیتال که به تازگی بر سر زبان‌ها افتاده‌اند، نوع دیگری از سرمایه‌گذاری هستند. لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاری در این بازار نیازمند دانش و اطلاعات بالا و شامل ریسک بالا نیز است.

ارز دیجیتال

فاکتورهای مهم سرمایه گذاری چیست؟

برای سرمایه گذاری مفید و مطمئن باید مواردی را رعایت کنید که ضروری‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • میزان سرمایه در دسترس و بازار هدف
  • بازدهی مورد انتظار
  • نقدشوندگی موردنیاز
  • درجه ریسک پذیری
  • افق سرمایه‌گذاری

نکات مهم برای سرمایه‌گذاری مطمئن

بسیاری از افراد تمایل به انجام سرمایه گذاری دارند اما به دلیل ریسک‌های موجود و ترس از از دست داد‌ن سرمایه، اقدامی برای آن انجام نمی‌دهند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که با انجام اقداماتی ساده، فرآیند سرمایه‌گذاری را برای خودتان شفاف و ساده‌تر کنید. پیش از شروع سرمایه‌گذاری، ابتدا اهداف خود را مشخص کنید. باید تعیین کنید که هدف شما از سرمایه‌گذاری، افزایش سرمایه، حفظ ارزش پول یا کسب درآمد است. سپس تعیین کنید که چه زمانی به سرمایه خود نیاز خواهید داشت و افق زمانی خود را تعیین کنید. در صورتی که دید کوتاه مدت دارید، تنها باید از انواع سرمايه گذاری کوتاه مدت استفاده کنید.

درباره انواع مختلف سرمایه‌گذاری، مزایا و معایب هر یک، و ریسک‌های آن تحقیقات لازم را انجام دهید. همچنین می‌توانید با یک مشاور مالی مشورت کنید. یک مشاور مالی می‌تواند به شما در انتخاب بهترین نوع سرمایه‌گذاری با توجه به شرایط و اهدافتان کمک کند. مورد بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که در سبد سرمایه گذاری خود تنوع ایجاد کنید. این کار باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری خواهد شد. با اینکه تمامی این اقدامات، میزان ریسک سرمایه‌گذاری ا کاهش می‌دهد، اما به یاد داشته باشید که هیچ سرمایه‌گذاری بدون ریسک نیست و همیشه احتمال ضرر وجود دارد. به همین دلیل، از سرمایه‌گذاری پول‌هایی که به آن‌ها نیاز فوری دارید خودداری کنید.

بهترین سرمایه‌گذاری با پول کم

باتوجه به فاکتورهای ذکر شد‌ه در بالا، نوع سرمایه‌گذاری برای هر فرد متفاوت است. باتوجه به دانش و زمان در دست، بازدهی موردانتظار و میزان ریسک پذیری بازارهای متفاوت می‌توانند انتخاب شوند. برای یافتـن بهترین روش سرمایه‌گذاری با سرمایه اندک می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

سرمایه‌گذاری با سود روزانه

شناسایی بهترین راه سرمایه گذاری با سود روزانه بسیار مهم است. قبل از اینکه به بهترین روش سرمایه‌گذاری با سود روزانه اشاره کنیم باید بدانیم که چه روش های سرمایه‌گذاری سود روزانه نصیب سرمایه‌گذار می‌کنند.

باتوجه به روش‌های گفتـه شد‌ه در بالا بازارهای طلا، خودرو، مسکن و ارزهای خارجی نمی‌توانند سود روزانه را نصیب سرمایه‌گذار کنند. هرچند ممکن است این دارایی‌ها در طول روز با نوسان مثبت قیمت افزایش ارزش داشتـه باشند، اما سودی به صورت روزانه به شما نخواهند داد.

انتخاب‌های شما برای سرمایه‌گذاری با سود روزانه بین سپرده بانکی و بازار سرمایه محدود می‌شوند. درمورد سپرده بانکی به دلیل نرخ شکست و سخت‌گیری‌های دیگر همچنین عقب ماندگی شدید از تورم، نمی‌تواند انتخاب مناسبی برای سود روزانه باشد. بنابراین بازار سرمایه می‌تواند بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری با سود روزانه باشد. صندوق‌های درآمد ثابت هم مهم‌ترین ابزار بازار سرمایه برای کسب سود روزانه است.

سرمایه گذاری آنلاین چیست؟

در بازارهای مختلفی می‌توان سرمایه گذاری آنلاین کرد. اما بهترین و آسان‌ترین بازار، بازار بورس است. شما با دریافت کد بورسی از کاریزما، می‌توانید به راحتی در انواع سهام و صندوق سرمایه گذاری کنید.

دریافت کد بورسی و ثبت نام در کارگزاری

سرمایه گذاری برتر

تمام انواع سرمايه گذاری گفتـه شد‌ه، قابلیت سرمایه گذاری در ایران را دارند. اما باتوجه به ریسک‌های گفتـه شد‌ه در بالا مثل مالیات در بازارهای دیگر، نبود مرجعی برای نظارت بر قیمت‌ها و معاملات، نبود قابلیت سرمایه‌گذاری با پول اندک، تحلیل‌پذیری پایین و… برخی از گزینه‌ها ممکن است پر ریسک تلقی شوند. همچنین برخی بازارها مثل ارزهای دیجیتال نیاز به نخصص و دانش کافی دارند. پس بهترین سرمایه گذاری در ایران ممکن است برای افراد با نیازها و ریسک‌های متنوع، جواب گوناگونی داشتـه باشد.

سرمایه‌گذاری چیست؟

چکیده مقاله سرمایه گذاری چیست؟

در پاسخ به سوال سرمایه گذاری چیست؟ گفتیم که سرمایه گذاری یکی از ملزومات اساسی برای مقابله با تورم در دنیای کنونی است. اکثر افراد بدون هیچ آموزش سرمایه گذاری و شناخت راهکارهای آن اقدام به به این کار کرد‌ه و درنهایت شاهد ضررهای زیادی می‌شوند. از این رو، در مقاله فوق سعی داشتیم روش‌های سرمایه گذاری مفید و مطمئن را به شما معرفی و اصول سرمایه گذاری صحیح را به شما شرح دهیم تا در کمترین زمان ممکن، بهترین بازدهی را از سرمایه خود کسب کنید.​

سوالات متداول

با توجه به توضیحات بالا، برای یافتـن بهترین روش سرمایه گذاری باید به میزان سرمایه، میزان ریسک و دیگر عوامل دقت کنید تا بتوانید بهترین راه سرمایه‌گذاری بیابید.

سرمایه گذاری در بورس نیازمند ثبت‌نام و احراز هویت در سجام و دریافت کد بورسی است. س\س می‌توانید از طریق کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه ایران اقدام به معاملات اوراق بهادار کنید. توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در بورس نیازمند کسب دانش و آگاهی در این زمینه است.

با سرمایه‌گذاری درست، از تورم در امان می‌مانید و می‌توانید به اهداف مالی خود دست پیدا کنید. همچنین در دوران بازنشستگی دغدغه مالی نخواهید داشت.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.