صندوق سرمایه گذاری چیست و چه انواعی دارد؟

صندوق سرمایه گذاری چیست و چه انواعی دارد؟

45322
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در بورس و فعالیت در بازار سرمایه به دلیل مزایایی که این بازار در اختیار فعالان خود قرار داده است، علاقه‌مندان بسیاری دارد. اما مدیریت ریسک و کسب بازدهی مورد نظر، نیازمند شناخت کامل بازار سرمایه و صرف زمان است در حالی که تمامی افراد امکان صرف زمان برای رصد و تحلیل بازار را ندارند. به همین دلیل، بهره‌مندی از صندوق‌‌ سرمایه‌گذاری و انواع آن، یکی از بهترین روش‌های حضور در بازار سرمایه است. با بهره‌­مندی از روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، می‌توان بدون صرف زمان برای آموزش بورس و تحلیل بازار، از تجربیات متخصصان این حوزه استفاده کرده و از رشد بازار سرمایه بهره‌مند شد.

البته سرمایه‌گذاران می‌بایست صندوق و یا سبدی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند که پاسخ‌گوی انتظاراتشان باشد؛ به همین علت شناخت صندوق‌های سرمایه‌گذاری حائز اهمیت است.

در این مقاله از کاریزما لرنینگ، ابتدا بررسی می‌کنیم که صندوق سرمایه گذاری چیست و چه مزایایی دارد. سپس نحوه سوددهی انواع صندوق های سرمایه گذاری در بورس را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اگر مشتاق هستید بدانید چه صندوق سرمایه گذاری برای شما بهتر است و کدام صندوق را باید بخرید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید. 

صندوق سرمایه گذاری چیست؟ 

صندوق سرمایه گذاری به عنوان یک روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه، نقش واسطه مالی را ایفا می‌کند. بدین صورت که با جمع‌آوری سرمایه خرد اشخاص مختلف، اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار بورس به‌وسیله یک تیم تحلیل‌گر حرفه‌ای و با نظر مدیر صندوق خواهد کرد. بنابراین ورود سرمایه و افراد غیرحرفه‌ای به بازار سرمایه تسهیل شد‌ه و آن‌ها هم می‌توانند از فرصت‌های مناسب بازار سرمایه بهره‌مند شوند.

باتوجه به این‌که در سال‌های گذشته انواع بیشتر و جدیدتری از صندوق‌ها سرمایه‌گذاری مانند صندوق‌های طلا، مسکن، جسورانه و … به بازار سرمایه وارد شده‌اند؛ امکان سرمایه‌گذاری در ابزارهایی جز سهام را نیز فراهم کرده‌اند. همچنین ورود صندوق‌هایی مثل صندوق تضمین و صندوق‌های مختص اوراق دولتی، امکان سرمایه‌گذاری برای افرادی که ریسک‌پذیری پایینی داشته و دنبال سود مطمئن هستند را ایجاد کرد‌ه است. صندوق های سرمایه گذاری با توجه به امکانات و توانایی‌هایی که در اختیار دارند، تلاش می‌کنند که سرمایه‌گذاری در بازار را جذاب‌تر کنند. این صندوق‌ها فرصت‌ و انتخاب‌ بیشتری را با ریسک کمتر و بازدهی بالاتر برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند.

انواع صندوق های سرمایه گذاری 

صندوق های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند؛ اما تقسیم‌‌بندی اولیه این ابزارهای مالی بر اساس نحوه معامله و ترکیب دارایی آن‌ها انجام می‌شود. 

انواع صندوق های سرمایه گذاری براساس نحوه معامله

صندوق های سرمایه گذاری بر اساس نحوه معامله به دو دسته کلی صندوق سرمایه گذاری قابل معامله و صدور و ابطالی تقسیم‌بندی می‌شوند. 

صندوق‌های قابل معامله (ETF)، قابلیت معامله و خرید و فروش در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری توسط سهامداران را دارند. اما برای خرید و فروش صندوق‌های صدور و ابطالی باید از طریق سایت هر صندوق اقدام کرد. 

انواع صندوق های سرمایه گذاری بر اساس دارایی‌ها

با اینکه نحوه معاملات صندوق حائز اهمیت است، اما برای اینکه بدانید هر یک از صندوق های سرمایه گذاری برای چه افرادی مناسب است تا بتوانید صندوق سرمایه‌گذاری مناسب خودتان را انتخاب کنید، باید با ترکیب دارایی انواع صندوق‌های سرمایه گذاری آشنا شوید.

انواع صندوق‌های سرمایه گذاری و نحوه تقسیم بندی آن ها

در حال حاضر، صندوق های سرمایه گذاری در بورس از نظر ترکیب دارایی‌های در اختیار آن‌ها،  به ۱۲ دسته تقسیم می‌شوند. در ادامه به معرفی هریک از این صندوق های سرمایه گذاری، نحوه عملکرد و بازدهی آن‌ها می‌‌پردازیم.

1- صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، یکی از انواع صندوق های سرمایه گذاری بدون ریسک هستند که سود روزشمار و ثابتی را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند. 

این صندوق‌ها ۷۰ تا ۹۰ درصد از دارایی تحت مدیریت خود را در اوراق با درآمد ثابت، سپرده‌های بانکی و سایر دارایی‌های با ریسک پایین سرمایه‌گذاری می‌کنند. به همین دلیل نیز دارای ریسک بسیار پایینی هستند و سرمایه‌گذاری امنی به شمار می‌آیند. این صندوق‌ها مناسب افرادی هستند که ریسک‌پذیری پایینی داشته و خواهان سود قطعی هستند. 

صندوق‌های درآمد ثابت به دو دسته با تقسیم سود ماهانه و بدون تقسیم سود ماهانه تقسیم می‌شوند. درصورتی‌که در امیدنامه این صندوق‌ها، تقسیم سود اوراق اجاره و مشارکت درج شده باشد، می‌توانند در طول سال به‌طور مستمر سودهای نقدی دریافتی را بین واحدهای صندوق تقسیم کنند و اگر در امیدنامه صندوق، تقسیم سود به سرمایه‌گذاران ذکر نشده باشد، سودهای دریافتی از اوراق مشارکت و اجاره به ارزش دارایی صندوق افزوده خواهد شد و سرمایه‌گذاران در این نوع صندوق‌های با درآمد ثابت از رشد بالاتر ارزش دارایی‌هایشان (NAV) منتفع می‌شوند.

دسته دیگری از صندوق‌های درآمد ثابت که به‌تازگی وارد بازار سرمایه شدند، صندوق‌های مختص اوراق دولتی هستند که دارایی خود را در اوراق دولتی سرمایه‌گذاری می‌کنند و ریسک آن‌ها صفر است.

مقاله پیشنهادی: صندوق درآمد ثابت چیست؟

2- صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط

صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط، پرتفویی متشکل از انواع اوراق بهادار موجود در بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند. نسبت دارایی‌ سهام و اوراق با درآمد ثابت صندوق‌های مختلط ممکن است در طول زمان تغییر یابد، اما عمدتاً این نسبت حداقل ۴۰ درصد و حداکثر ۶۰ درصد سهام است و مابقی شامل اوراق با درآمد ثابت می‌شود.

در حقیقت، صندوق‌های مختلط این امکان را برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آورند تا با سرمایه‌گذاری در آن‌ها از مزایای تنوع‌بخشی در دارایی بهره‌مند شده و ضمن مدیریت ریسک، بازدهی بیشتری نسبت به سپرده‌های بانکی و صندوق‌های درآمد ثابت در بلند مدت کسب کنند.

با این که این نوع از صندوق‌‌های سرمایه گذاری اغلب بازده بالاتری از سپرده‌های بانکی و صندوق‌های با درآمد ثابت کسب می‌کنند؛ اما به‌طورکلی رویکرد محافظه‌کارانه خود را حفظ کرده و حدود نیمی از دارایی را در اوراق با ریسک پایین سرمایه‌گذاری می‌کنند. در واقع می‌توان صندوق‌های مختلط را حد میانی سرمایه‌گذاری به لحاظ ریسک و بازده دانست.

همچنین این صندوق‌ها مزایای سرمایه‌گذاری در سهام و درآمد ثابت را همزمان دارند؛ بدین معنی که پتانسیل کسب بازده بالاتر به‌وسیله سهام و نوسانات قیمتی کمتر به‌وسیله اوراق با درآمد ثابت را فراهم می‌کنند. 

در صورت افت بازار، سرمایه‌گذاران در صندوق‌های مذکور به دلیل ترکیب اوراق با درآمد ثابت و سهام، زیانی کمتری از صندوق‌های سهامی متحمل می‌شوند و در صورت رشد بازار سهام، بازدهی بالاتر از صندوق‌های درآمد ثابت برای سرمایه گذاران را کسب خواهد کرد.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلط

صندوق‌های تضمین اصل سرمایه

به‌تازگی نوع جدیدی از صندوق‌های مختلط وارد بازار سرمایه شده‌اند. این صندوق‌ها با نام صندوق تضمین اصل سرمایه، وظیفه کاهش ریسک سبد سرمایه‌گذاری سهامداران را دارند و با تضمین اصل سرمایه اولیه سرمایه‌گذاران، ضمن حذف ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس، امکان بهره‌مندی از مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلط را برای سرمایه گذاران ایجاد می‌کنند. صندوق تضمین کاریزما در کنار تضمین اصل سرمایه شما، باعث می‌شود که در هنگام موج‌های صعودی بازار سرمایه از سود خوب بازار جا نمانید.

مقاله پیشنهادی: صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟

3- صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی

صندوق سرمایه گذاری در سهام یکی دیگر از انواع صندوق های سرمایه‌گذاری است که حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌های خود را در سهام و سایر آن را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند. 

صندوق سرمایه گذاری سهامی در واقع سبدی از سهام و ابزارهای دیگر مانند اوراق مشتقه و اختیار معامله هستند و به دلیل اختصاص بخش زیادی از منابع خود به سهام شرکت‌ها، اغلب ریسک بالایی دارند.

البته مدیر صندوق سهامی به همراه تحلیلگران آن به دنبال ترکیبی از سبد سهام هستند که در کنار رشد مناسب پرتفوی، ریسک آن را کاهش دهد. این صندوق‌ها مناسب افرادی است که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بورس هستند اما دانش و زمان کافی برای فعالیت در این بازار را ندارند. البته صندوق‌های سهامی خود به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • صندوق اهرمی

صندوق‌های اهرمی زیرمجموعه صندوق های سرمایه گذاری در سهام قرار می‌گیرند. این نوع صندوق‌ها، با ایجاد سازوکار مشخصی باعث می‌شوند که سرمایه گذاران به صورت اهرمی از نوسانات قیمت سهام منتفع شوند. در واقع، صندوق اهرمی مانند اعتبار کارگزاری عمل می‌کند و شخص می‌تواند با چند برابر سرمایه خود سرمایه‌گذاری کند. در صورتی‌که به یادگیری درخصوص این نوع از صندوق های سرمایه گذاری علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌شود مقاله «صندوق اهرمی چیست» را مطالعه کنید.

  • صندوق شاخصی

دارایی این نوع صندوق‌ها روی شاخص مشخصی تعریف می‌شود. به عنوان مثال، صندوق‌های هم‌وزن، سعی در چینش سبد سهامی دارند که تغییرات قیمتی آن بسیار نزدیک به شاخص هم‌وزن باشد. انواع صندوقهای سرمایه‌گذاری

4- صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی

صندوق‌های کالایی دارایی خود را در کالای فیزیکی یا اوراق بهادار مبتنی بر آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. به عنوان مثال، صندوق طلا دارایی‌های خود را در سکه‌های قابل معامله در بازار بورس و همچنین اوراق مشتقه با دارایی پایه سکه و طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. به این ترتیب، دارندگان این نوع صندوق می‌توانند همزمان با نوسان قیمت طلا در بازار آزاد، کسب سود کنند.

صندوق‌های کالایی کشاوری و طلا از انواع صندوق‌های کالایی قابل معامله در بازار سرمایه هستند. این صندوق‌ها مناسب افرادی است که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه کالایی باشند.

مقاله پیشنهادی: صندوق طلا چیست؟

5- صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی

این صندوق‌ها به منظور خرید و فروش سهام شرکت‌ها با درنظر گرفتن تعهدات و مظنه بازاریابی مطابق با قانون بازار سرمایه ایجاد شده‌اند. هدف این نوع صندوق‌ها برقراری تعادل در بازار و در سهام شرکت‌های گوناگون و جلوگیری از صف‌نشینی در این بازار است.

6- صندوق‌های جسورانه

صندوق جسورانه یا سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital) به سرمایه‌گذاری بر استارت‌آپ‌هایی که در ابتدای شروع فعالیت خود هستند، گفتـه می‌شود. به‌دلیل وجود ریسک‌های بالقوه در مسیر موفقیت و همچنین احتمال کم موفقیت‌های بزرگ در استارتاپ‌ها، به سرمایه‌گذاران در مراحل مختلف توسعه یک استارتاپ‌، خطرپذیر یا جسور گفتـه می‌شود. این صندوق‌ها مناسب کسانی است که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها هستند.

7- صندوق‌های نیکوکاری

صندوق‌های نیکوکاری جهت ایفای تعهدات مسئولیت اجتماعی ایجاد شده‌اند و عواید آن‌ها به صورت هدفمند صرف کارهای خیریه می‌شوند.

8- صندوق در صندوق‌

صندوق در صندوق‌، نوع جدیدی از صندوق‌های سرمایه گذاری هستند که سبد سرمایه‌گذاری خود را از صندوق‌های دیگر تشکیل می‌دهند. در واقع پرتفوی این صندوق‌ها متشکل از صندوق‌های دیگر است. مهم‌ترین مزیت این کار، کاهش هزینه‌ها در این نوع صندوق‌ها است.

9- صندوق‌های املاک و مستغلات

صندوق املاک و مستغلات فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه املاک و مستغلات را با سرمایه اندک برای همه افراد فراهم می‌کند. این صندوق‌ها با جمع‌آوری وجوه خرد از سرمایه‌گذاران مختلف، اقدام به خرید و فروش املاک کرده و سود حاصل از این معاملات و اجاره املاک را بین سرمایه‌گذاران خود تقسیم می‌کنند. فعالیت این صندوق‌ها اغلب شامل خرید و فروش املاک و اجاره آن می‌شود.

10- صندوق‌های زمین و ساختمان

صندوق‌های زمین و ساختمان، دارایی سرمایه‌گذاران را جذب کرد‌ه و در زمین و ساختمان سرمایه‌گذاری می‌کند. این نوع صندوق‌ها بیشتر اقدام به ساخت و فروش یک پروژه مسکونی می‌کنند. در نهایت این سود بین سرمایه‌گذاران، به اندازه مبلغ سرمایه‌گذاری‌شان تقسیم خواهد شد. بنابراين سرمایه‌گذار باید برای دریافت سود حاصل از سرمایه‌گذاری خود، تا تمام شد‌ن پروژه و فروش واحدهای تجاری، مسکونی یا اداری، همراه صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان بماند.

11- صندوق خصوصی

صندوق‌ سرمایه‌گذاری خصوصی (به اختصار PE) ابزارهای سرمایه‌گذاری هستند که به‌وسیله شرکت‌های خصوصی و به نمایندگی از گروهی از سرمایه‌گذاران اداره می‌شوند. سرمایه این صندوق‌ها با این دیدگاه تامین می‌شود که بخشی از سهام شرکت‌های خصوصی تملک و سپس در یک بازه زمانی واگذار شود.

12- صندوق‌های پروژه‌ای

در این نوع صندوق‌ها، سرمایه‌گذاران مستقیماً در منافع حاصل از اجرای پروژه سهیم بود‌ه و موضوع صندوق، ساخت و تکمیل پروژه‌ای خاص است. پایان یافتن فعالیت صندوق و تقسیم عواید حاصل از اجرای پروژه با توجه به ساختار پیش‌بینی‌شده، در طرح توجیهی صندوق است.

مقاله پیشنهادی: معرفی انواع صندوق های سرمایه گذاری کاریزما

بازده صندوق های سرمایه گذاری 

نرخ سود صندوق سرمایه گذاری براساس دارایی آن تعیین می‌شود. به عنوان مثال، صندوق‌های سهامی بر اساس دارایی آن‌ها و وضعیت بازار سرمایه ممکن است از زیان‌های چند ده درصدی تا سود چند ده درصدی را در یک بازه زمانی محقق کنند. صندوق های کالایی نیز بر اساس نوسان قیمت دارایی پایه آن‌ها، سود محقق می‌کنند.

در حالت کلی، نمی‌توان یک سود معین را برای دسته خاصی از صندوق‌ها درنظر گرفت. با این حال، صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت عموما سود موثر سالانه‌ای بیش از سپرده‌های بانکی به سرمایه‌گذاران می‌دهند. با این تفاوت که سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها و برداشت وجه هیچ محدودیت زمانی ندارد و در نهایت نرخ شکستی نیز متوجه ثروت سرمایه‌گذاران نخواهد شد. 

میزان سوددهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

مقایسه صندوق های سرمایه گذاری

چگونه می‌توان صندوق های سرمايه گذاری را با یکدیگر مقایسه کرد؟ برای مقایسه بازدهی و عملکرد صندوق‌ های سرمایه گذاری مختلف و همچنین بررسی لیست صندوق های سرمایه گذاری در بورس می‌توانید به سایت فیپیران مراجعه کنید.

مزایای صندوق سرمایه گذاری چیست؟

مهم‌ترین سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چه مزایایی دارد؟ مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری شامل موارد زیر است:

  • تنوع در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری طیف وسیعی از دارایی‌ها از طلا و زعفران تا ملک و سهام و سپرده‌های بانکی را در بر می‌گیرند. بنابراین افرادی که قصد سرمایه گذاری در انواع مختلفی از دارایی‌ها را داشته باشند، امکان انجام این کار را به راحتی و حتی با مبالغ اندک نیز خواهند داشت.

تنوع صندوق های سرمایه گذاری  

  • مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها

به غیر از مدیر صندوق‌ها، معمولا تیم‌های تحلیل‌کننده صندوق، از افراد تحلیلی‌گر با دانش کافی برای فعالیت در زمینه مورد نظر تشکیل می‌شوند. این افراد به کمک هم، ریسک دارایی‌های صندوق را پایین آورد‌ه و در جهت افزایش سود آن تلاش می‌کنند.

  • شفافیت اطلاعات

صندوق‌ها به صورت ماهانه صورت وضعیت دارایی و پرتفوی خود را در سامانه کدال منتشر می‌کنند. این انتشار اطلاعات به شفافیت در بازار سرمایه کمک می‌کند.

  • بازده مناسب صندوق‌ها

با مقایسه بازدهی صندوق های سرمایه گذاری با دیگر دارایی‌ها در بازار سرمایه، متوجه بازدهی مناسب این صندوق‌ها می‌شویم. در مقایسه صندوق‌ها با شاخص بازار بورس، بخش بزرگی از صندوق‌های سهامی بازدهی بالاتری نسبت به شاخص کل داشته‌اند.

  • کاهش ریسک

همواره خرید صندوق‌ها گزینه کم‌ریسک‌تری در مقایسه با دارایی‌های دیگر مخصوصا سهام محسوب می‌شوند. دلایل اصلی این کاهش ریسک، مدیریت سرمایه و ریسک توسط تیم‌های حرفه‌ای و دارای دانش فنی است. از دلایل دیگر تنوع در دارایی‌های این صندوق‌ها است.

  • نقدشوندگی مناسب

براساس قوانین سازمان بورس همه صندوق‌ها باید از بازارگردان استفاده کنند. این بازارگردان‌ها نقدشوندگی در صندوق‌ها را بالا برد‌ه و با توجه به دامنه نوسان بالاتر صندوق‌ها نسبت به سهام شاهد نقدشوندگی بهتر و عدم صف‌نشینی در این صندوق‌ها هستیم.

بررسی فراوانی انواع صندوق های سرمایه گذاری در بورس ایران و میزان ریسک آن

ارکان صندوق سرمايه گذاری چیست؟

براساس قوانین سازمان بورس ارکان صندوق های سرمایه گذاری به شرح زیر است:

  • مجمع صندوق
  • مدیر صندوق
  • ضامن
  • کارگزار
  • مدیرثبت
  • حسابرس
  • متولی

اساسنامه و امیدنامه صندوق‌ سرمایه گذاری چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون قوانین هر صندوق، نحوه فعالیت، سبد دارایی‌ها و ارکان آن می‌توانید به اساسنامه و امیدنامه صندوق‌ها، در سایت اختصاصی صندوق مد نظر مراجعه کنید. این اساسنامه‌ها، حدنصاب دارایی‌ها و دیگر اطلاعات مهم پیرامون تاسیس هر صندوق را در خود جای داده‌اند.

چگونه در صندوق سرمایه گذاری کنیم؟

برای خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بر اساس نحوه معامله (قابل معامله و صدور و ابطالی) می‌توانید به‌صورت آنلاین و از طریق پنل کارگزاری و یا مراجعه به سایت صندوق‌های صدور و ابطالی خرید کنید.

برای خرید صندوق های سرمایه گذاری کاریزما اینجا کلیک کنید:

خرید صندوق های سرمایه گذاری کاریزما

حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در هر صندوق چقدر است؟

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها در مرحله اول باید به نوع صندوق دقت کنید. صندوق‌هایی که قابل معامله در بازار بورس هستند، با توجه به قوانین سازمان بورس، نیاز به حداقل سرمایه 100 هزار تومان دارند. اما در صندوق‌های صدور و ابطالی حداقل مبلغ خرید به اندازه یک واحد صندوق است.

هزینه‌های صندوق سرمایه گذاری چیست؟

بهره‌مندی از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دانش و تجربه تحلیل‌گران آن‌ها نیازمند پرداخت هزینه‌هایی است که به عنوان کارمزد صندوق های سرمایه گذاری شناخته می‌شود. نرخ کارمزد صندوق های سرمایه گذاری با توجه به نوع آن متفاوت است. امکان بررسی کارمزد تمامی صندوق های سرمایه گذاری را با مطالعه امیدنامه صندوق مد نظر خواهید داشت.

بهترین صندوق سرمایه گذاری چیست؟

برای انتخاب یک صندوق سرمایه گذاری خوب، پارامترهای زیادی وجود دارد. مهم‌ترین پارامترهایی که در انتخاب بهترین صندوق مورد نظر تاثیرگذارند، میزان نقدشوندگی و بازدهی آن هستند. در واقع، هر صندوقی که در کنار بازده مناسب نسبت به رقبا، از نقدشوندگی مناسب هم برخوردار باشد می‌تواند گوی رقابت را از حریفان بگیرد. پارامتر مهم دیگر ترکیب دارایی‌ها، چینش پرتفوی و… است.

برای انتخاب صندوق سرمایه گذاری خوب، به مقاله «انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری» مراجعه کنید.

آیا سرمایه گذاری در صندوق همیشه سودآور است؟

سود صندوق های سرمایه گذاری بستگی به نوع آن خواهد داشت. برای مثال، هنگامی‌که بازار سرمایه روند نزولی داشته باشد، صندوق‌های سهامی هم به تبع آن با کاهش ارزش پرتفوی مواجه شد‌ه و خریداران را با زیان مواجه می‌سازند. اما صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت کاملا بدون ریسک بوده و همواره بازده مثبتی دارند. در واقع می‌توان گفت که عملکرد صندوق های سرمایه گذاری بستگی به ترکیب دارایی صندوق، سیاست‌های آن و مدیریت صندوق خواهد داشت.

بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

با صندوق تضمین اصل سرمایه بورس دیگر ضرر ندارد

صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما دقیقاً درصدد رفع نیاز بسیاری از سرمایه‌گذارانی است که نگران اصل سرمایه خود هستند. سازوکار صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما، به این شکل است که اصل سرمایه افراد سرمایه‌گذار در این صندوق را تضمین می‌کند. به این صورت که افراد سرمایه‌گذار در زمان‌هایی که بازار سرمایه رشد می‌کند، از این رشد بهره‌مند می‌شوند. ولی در صورتی‌که بازار روند نزولی بگیرد و احیانا در این روند نزولی اصل سرمایه آن‌ها کاهش پیدا کند، صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما با سازوکاری مناسب، این کاهش از اصل سرمایه را جبران می‌کند. 

مقاله پیشنهادی: صندوق تضمین چیست؟

چکیده هر آنچه که باید در مورد انواع صندوق های سرمایه گذاری در بورس بدانید

در این مقاله به بررسی سوال «صندوق سرمایه گذاری چیست؟» پرداختیم. در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که صندوق های سرمایه گذاری یکی از ابزارهای مالی در بازار بورس هستند که امکان بهره‌مندی از مزایای این بازار را برای سرمایه گذارانی که زمان یا داش کافی برای فعالیت در بازار بورس را ندارند، فراهم کرده‌اند. این صندوق‌ها بر اساس نحوه معامله و ترکیب دارایی به انواع مختلفی مانند صندوق سهامی، صندوق درآمد ثبت، صندوق مختلط و… تقسیم‌بندی می‌شوند. بنابراین علاقه‌مندان می‌توانند بر اساس میزان ریسک‌پذیری،اهداف و انتظارات خود از رمایه‌گذاری، اقدام به انتخاب ک یا گروهی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنند. 

این صندوق‌ها به دلیل بهره‌مندی از تحلیل‌گران متخصص و با تجربه، ضمن مدیریت ریسک، بازدهی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد خواهند کرد. یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، امکان سرمایه‌گذاری با مبلغ بسیار کم (100 هزار تومان) است.

سوالات متداول

سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها علاوه بر کسب سود مناسب، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داد‌ه و بستری برای ورود افراد غیرحرفه‌ای به بورس خواهد بود.

بهتر است برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، افق زمانی بلندمدت را در نظر داشته باشید.

شما باتوجه به میزان ریسک‌پذیری شخصی، افق زمانی سرمایه‌گذاری و میزان سرمایه می‌توانید در انواع صندوق‌ها سرمایه گذاری کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانید با شماره 02141000 تماس حاصل فرمایید.

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال کاریزما کافی است در پنل کاربری ثبت‌نام کرده و از آن جا اقدام به خرید و فروش صندوق‌ها کنید. همچنین برای خرید واحد صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله کاریزما، می‌توانید از طریق سامانه معاملاتی تمامی کارگزاری ها اقدام کنید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.