چگونه پول خود را دو برابر کنیم؟ + بهترین روش افزایش پول

چگونه پول خود را دو برابر کنیم؟ + بهترین روش افزایش پول

چگونه سرمایه خود را دو برابر کنیم
سرمایه‌گذاری

چگونه پول خود را دو برابر کنیم؟ این سوالی است که با توجه به شرایط تورمی موجود، برای اغلب افراد به‌وجود آمده و به هدف سرمایه‌گذاران تبدیل شده است.​ در این مطلب از کاریزما لرنینگ به پاسخ این سوال می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه پول خود را دو برابر کنیم؟

سرمایه گذاری چیست و اصول آن به چه صورت است؟ مجموعه‌ استراتژی‌هایی است که در راستای یک سرمایه‌گذاری موفق به کار برده‌ می‌‌شود، اصول سرمایه گذاری می‌گویند. همچنین ممکن است براساس نیازها، اهداف و همین‌طور سبک سرمایه‌گذاری، برای هر فرد متفاوت باشد. اصول اولیه سرمایه‌گذاری با توجه به نحوه تجربه و تحلیل افراد از بازار‌ها متفاوت است؛ ولی برخی از اصول در تمامی استراتژی‌ها یکسان هستند. از اساسی‌ترین اصول سرمایه گذاری برای چند برابر کردن سرمایه، افزایش درآمد و کاهش هزینه‌ است. این طبیعی است که از تفاوت درآمد و هزینه، سرمایه‌ای به دست می‌آید که برای سرمایه گذاری و پس‌انداز مناسب است. در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم که چگونه پول خود را پس انداز کنیم؟

در کدام بازار پول خود را بیشتر کنیم؟

بازارهای زیر برای سرمایه گذاری مناسب هستند که مزایا و معایب هر کدام را می‌گوییم و در نهایت به معرفی بهترین بازار برای دو برابر کردن سرمایه می‌پردازیم:

سرمایه گذاری در بانک

در پاسخ به این سوال که چگونه پول خود را در بانک دو برابر کنیم؟ باید بگوییم از آنجایی‌که اقتصاد کشور ما همواره بانک‌محور بود‌ه است، اکثر افراد با نرخ سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت بانکی آشنایی دارند. در سال‌های اخیر، سود سپرده‌های بانکی به‌صورت سالیانه ۲۰ الی ۲۵ درصد بود‌ه است. برخی از افراد به دلیل دیدگاه سنتی گمان می‌کنند که امنیت سرمایه در بانک بیشتر است و به همین دلیل، تمایل بیشتری برای سپرده‌گذاری در بانک وجود دارد. در این خصوص، باید بگوییم که امنیت سرمایه تنها مختص به بانک نیست و این تصوری اشتباه در میان مردم است که چندان صحت ندارد.

به‌واسطه عدم شفافیت نظام بانکی و اجتناب از گزارش‌دهی به سرمایه‌گذاران، به طور قطعی نمی‌‌توان در مورد اینکه سپرده‌های بانکی دقیقاً در کجا سرمایه‌گذاری می‌شوند صحبت کرد. البته هرکدام از بانک‌ها ممکن است استراتژی متفاوتی داشتـه باشند. اما به طور کلی‌، بخشی از این سپرده‌ها در قالب تسهیلات و وام‌ به متقاضیان حقیقی و حقوقی پرداخت می‌شود. مابقی آن نیز به پروژه‌های عمرانی و تولیدی مانند پروژه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی، سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی، اوراق درآمد ثابت و… تخصیص داد‌ه می‌شود. با این همه، باز هم از وزن هرکدام در سبد دارایی و سوددهی سپرده‌های سرمایه‌گذاری شد‌ه اطلاعات‌ دقیقی در دست نیست. به همین علت نمی‌توان به طور مطمئن از میزان سوددهی و دو برابر شدن سرمایه اولیه صحبت کرد.

در سرمایه گذاری در مسکن و خودرو چگونه پول خود را دو برابر کنیم؟

سرمایه گذاری در مسکن

خرید ملک یا آپارتمان با هزینه مناسب و فروش آن بعد از مدتی با قیمت بالاتر سرمایه‌گذاری مسکن نام دارد. از مهمترین مزایای این بازار، افزایش درآمد از طریق رهن یا اجاره مسکن است و به این نکته مهم توجه کنید که بیشتر شدن سرمایه فرد همزمان با افزایش تورم می‌باشد نه بیشتر. از معایب این نوع سرمایه گذاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت پایین نقدشوندگی
  • صدمات ناشی از بلایای طبیعی و آسیب‌ مستأجران
  • کاهش ارزش ملک با افزایش سن آن
  • سرمایه بالا برای شروع سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در خودرو

خودرو یک کالای مصرفی است که به سبب استفاده روزمره تولید می‌شود. به علت استهلاک در طول زمان، با نگهداری خودرو نمی‌توان سرمایه خود را دو برابر کرد. با این‌ وجود در ایران خودرو به عنوان یک کالا سرمایه‌ای شناخته می‌شود. یکی از خلاقانه ترین روش های سرمایه گذاری با پول کم در خودرو است؛ زیرا خودرو با افزایش تورم و سطح عمومی قیمت‌ها، قیمت عجیب‌وغریبی را تجربه می‌کند و می‌تواند به سرمایه‌گذاران در این بازار سود بسیاری برساند. از معایب سرمایه‌گذاری در این بازار موارد زیر است:

  • قابلیت پایین نقدشوندگی
  • هزینه استهلاک بالا به مرور زمان
  • دارای نوسان قیمتی شدید
  • وابستگی شدید به شرایط اقتصادی
  • راکد شدن سرمایه بدون خلق ارزش

مقاله پیشنهادی: با یک میلیارد کجا سرمایه گذاری کنیم؟!

سرمایه گذاری در بازار دلار

در شرایط تورمی چگونه پول خود را دو برابر کنیم؟ یکی از مهمترین شاخص‌های اقتصاد، نرخ تورم است. نرخ تورم نشان می‌دهد که قیمت‌ها در یک دوره زمانی مشخص (مثلا یک سال) چقدر افزایش یافته‌اند. در حال حاضر طبق آخرین اطلاعات و گزارشات به دست آمده، نرخ تورم ایران 38.5 درصد است و پیش‌بینی می‌شود با شرایط پیش رو کشور این عدد بیشتر نیز شود که از عوامل اصلی آن افزایش حجم نقدینگی است.

از اصلی‌ترین عوامل موثر بر افزایش حجم نقدینگی که تا به امروز به بیش از ۷ هزار و ۵۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده، عدم تناسب نرخ ارز در بودجه با بازار، چند نرخی بودن ارز و فساد در بازار است که در حال حاضر که این مقاله در حال نوشتن است قیمت دلار، 65 هزار تومان است و متخصصان و تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که این عدد تا 80 هزار تومان را به خود ببیند.

در تصویر زیر روند سقوط ارزش ریال در برابر دلار از ابتدای سال 2024 را مشاهده می‌کنید:

با روند سقوط ارزش ریال در برابر دلار چگونه پول خود را دو برابر کنیم؟

با توجه به تصویر بالا و گزارشات به دست آمده به این نتیجه میرسیم که ارزش ریال در برابر دلار با سرعت در حال کاهش یافتن است. پس نگهداری ریال در بازه‌های زمانی بلند مدت منطقی نیست.

سرمایه‌گذاری در طلا بهتر است یا سرمایه‌گذاری در دلار؟

در تصویر پایین مقایسه سکه با دلار آمریکا از سال 2017 را مشاهده می‌کنید:مقایسه سکه با دلار آمریکا از سال 2017

همان‌طور که نمودار بازدهی تاریخی دلار و سکه را مشاهده می‌کنید، بازدهی سکه طلا بسیار بیشتر از دلار در 7 سال گذشته بوده ‌است، پس سرمایه‌گذاری در طلا بهتر از دلار است و برای دو برابر شدن سرمایه مناسب است، اما خرید طلای گرمی و سکه مشکلات خاص خود را دارد مانند تفاوت قیمت خرید و فروش، ریسک سرقت، ریسک تقلبی بودن و نقد شوندگی پایین و… که برای این مشکلات راه حل دیگری نیز ارائه شده است. صندوق‌های طلا جایگزین بهتری نسبت به طلا و سکه هستند. دارایی این صندوق‌ها همان طلا و سکه است.

سرمایه گذاری در صندوق طلا

صندوق‌های سرمایه گذاری طلا (Gold Funds)، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله (ETF) در بورس هستند که حداقل ۷۰ و حداکثر ۹۰ درصد از دارایی‌های خود را در گواهی سپرده کالایی سکه طلا، سلف سکه، گواهی سپرده شمش طلا و سایر ابزارهای مبتنی بر دارایی‌های طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. مابقی پرتفوی این صندوق‌ها به دارایی‌های کم ریسک مانند سپرده‌های بانکی، اوراق درآمد ثابت و … اختصاص می‌یابد.

درواقع صندوق‌ طلا، امکان سرمایه‌گذاری در طلا را بدون خرید فیزیکی آن به سرمایه‌گذار می‌دهد و روشی مطمئن با بازدهی نزدیک به طلا برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند.

با مراجعه به سایت فیپیران می‌توانید لیست صندوق‌های سرمایه گذاری طلا را مشاهده کنید.

نمودار زیر نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در صندوق طلای کهربا در کنار تمام مزیت‌های دیگر نسبت به خرید سکه و طلا به صورت فیزیکی، سود و بازده‌ای بیشتری نیز می‌دهد.

سرمایه گذاری در صندوق طلا

صندوق طلا دارای مزیت‌های زیر است:

  1. رفع مشکلات نگهداری فیزیکی طلا و سکه: با خرید صندوق‌های طلا مشکلات خرید طلا بصورت فیزیکی از جمله حمل کردن، نگهداری در مکانی امن، احتمال کلاهبرداری، سرقت و تقلب از بین می‌رود.
  2. قابلیت سرمایه‌گذاری با سرمایه‌های کوچک: با چند هزار تومان هم می‌توانید صندوق‌های طلا را بخرید و وارد بازار طلا وسکه شوید، در حالی که برای خرید یک سکه طلا، باید میلیون‌ها تومان هزینه کنید.
  3. نقدشوندگی بسیار بالا: مراحل سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا آنلاین بوده و نقدشوندگی بالاتری نسبت به انواع دیگر طلا دارند.
  4. بازدهی بالا: در زمان افزایش قیمت دلار همواره، طلا به رشد خود و دو برابر شدن سرمایه ادامه می‌دهد.
  5. دارای متخصصین و مشاورین حرفه‌ای: مدیریت سرمایه و ریسک این صندوق‌های طلا توسط یک تیم با دانش و تجربه

خرید صندوق طلا

قرارداد آتی صندوق کهربا

قرارداد آتی صندوق کهربا، ابزاری نوین در بازار سرمایه ایران است که فرصتی جذاب برای سرمایه‌گذاری در طلا را فراهم می‌کند. این قرارداد، با امکان استفاده از اهرم مالی، فرصتی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که بدون نیاز به داشتن مبلغ کل قرارداد یا حتی دارایی پایه آن، اقدام به معامله کرده و بازدهی متناسب با نوسانات قیمت طلا کسب کنند.

درواقع، قرارداد آتی کهربا نوعی توافق بین خریدار و فروشنده است که در آن، متعهد به خرید یا فروش تعداد مشخصی از واحدهای صندوق طلا کهربا در تاریخ معینی در آینده و با قیمتی مشخص می‌شوند. صندوق طلای کهربا یک صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا است که در بورس کالای ایران معامله می‌شود. این صندوق، به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا بدون نیاز به خرید و نگهداری فیزیکی طلا، از مزایای سرمایه‌گذاری در این فلز گرانبها بهره‌مند شوند.

دریافت کد معاملاتی آتی

سرمایه گذاری در بازار سرمایه

ارزهای زیادی می‌تواند در اقتصاد یک کشور گردش کنند که می‌توان به دلار، یورو، پوند، یوان و … اشاره کرد. از میان ارزهای بیشماری که وجود دارد دلار آمریکا به عنوان یک ارز مهم در بسیاری از اقتصادها داد و ستد می‌شود. نرخ ارز در ایران چند نوع است که اطلاع از تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر و قیمت هر کدام از درجه اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که بسته به مصرفی که خواهیم داشت هزینه‌ای که بابت آن‌ها می‌پردازیم متفاوت است و یا نحوه دریافت آن متفاوت است.

ارز نیمایی تنها به تجار در راستای تامین ارز مورد نیاز تجارت اختصاص می‌یابد. به علت تفاوت قیمتی میان ارز آزاد و ارز نیمایی، همواره بازار سرمایه با اقبال عمومی رو به رو شده است. نرخ ارز نیمایی در حال حاضر حدود 40 هزار تومان است در حالیکه نرخ ارز آزاد 65 هزار تومان است به همین علت پتانسیل بسیار بیشتری نسبت به دیگر بازارهای سرمایه گذاری دارد.

در این بازار ابزارهایی وجود دارد که می‌توان با افزایش ریسک سرمایه گذاری سود خود را بیش از دو برابر کنیم. به عنوان مثال صندوق اهرمی نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که با مکانیزم اهرم، بازدهی مضاعفی را برای سرمایه گذاران ایجاد می‌کند. صندوق‌‌های اهرمی این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهند تا ضمن برخورداری از مزایای تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مانند مدیریت حرفه‌ای پورتفوی و نقد شوندگی بالا، از ابزار اهرم نیز بهره‌مند شوند. با پذیرش ریسک بالا‌تر، امکان سرمایه‌گذاری با مبلغی بیش از دارایی خود را داشته باشند. همچنین صندوق‌های اهرمی دارای دو نوع واحد سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) و مبتنی بر صدور و ابطال هستند که پاسخ‌گوی انتظارات دو گروه از سرمایه گذاران با دو هدف و رویکرد متفاوت است. واحدهای مبتنی بر صدور و ابطال یا واحدهای عادی، بدون ریسک بوده و واحدهای قابل معامله در بورس، واحدهای پرریسک با قابلیت اهرم هستند.

صندوق اهرمی کاریزما

سخن پایانی چگونه پول خود را دو برابر کنیم؟

دو برابر کردن پول برای بسیاری از افراد یک رویای محال و دست‌نیافتنی به نظر میرسد، اما اگر فردی ریسک‌پذیر و باهوش باشید می‌توانید با استفاده از روش های مختلفی پول خود را نه تنها دو برابر بلکه چندبرابر کنید. در این مطلب به این موضوع اشاره کردیم که 4 بازار برای سرمایه گذاری مناسب است از جمله مسکن، خودرو، دلار و بازار سرمایه. بازار مسکن و خودرو با افزایش تورم رشد می‌کند نه بیشتر از آن و نقد شوندگی آنها کم است. در این میان به مقایسه بازار دلار و طلا رسیدیم که طبق گزارشات و نمودارها به این نتیجه رسیدیم که سرمایه گذاری در صندوق طلا، امنیت و بازدهی بیشتری نسبت به دلار دارد و در نهایت با اختلاف قیمت ارز نیمایی و ارز آزاد به بازار سرمایه و معرفی صندوق‌های سرمایه گذاری اهرمی پرداختیم.

در این مطلب به این سوالات که چگونه پول را دو برابر کنیم؟ و چگونه پول خود را بیشتر کنیم؟  پاسخ دادیم.

سوالات متداول

در پاسخ به این سوال که چگونه پول خود را دو برابر کنید؟ باید بگوییم که سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه بازدهی بیشتر و نقد شوندگی بیشتری نسبت به دیگر بازارها دارند و راحت‌تر به دو برابر شدن سرمایه می‌رسیم.

در شرایط تورمی که قیمت‌ها سر به فلک میکشد باید هوشمندانه عملاکرد. سرمایه گذاری در بازار مسکن و خودرو شاید به شما سود بدهد و سودی هم اندازه تورم دریافت می‌کنید نه بیشتر. با سرمیه گذاری در بازارهای کم ریسک تر با بازدهی بیشتر، مناسب هر سرمایه گذاری است که در این مطلب به آنها پرداختیم.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور نمی‌توان با قطعیت به این سوال پاسخ داد ولی برای بازدهی و دو برابری سرمایه، باید ریسک سرمایه گذاری را کمی بالا برد که صندوق‌ اهرمی کاریزما میتواند انتخاب مناسبی باشد.

در پاسخ به این سوال که چگونه پول خود را در بانک دو برابر کنیم؟ باید بگوییم از آنجایی‌که اقتصاد کشور ما همواره بانک‌محور بود‌ه است، اکثر افراد با نرخ سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت بانکی آشنایی دارند. در سال‌های اخیر، سود سپرده‌های بانکی به‌صورت سالیانه ۲۰ الی ۲۵ درصد بود‌ه است.​ با توجه به اعداد و ارقام و نرخ سپرده، رسیدن به افزایش دو برابری پول در بانک بسیار زمانبر است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 دیدگاه برای این مقاله

  1. صبا ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    ممنونم از مطلب خوبتون برای اینکه تو صندوق اهرمی پولمون دو برابر بشه حداقل سرمایه چقدر نیازه؟!

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

      سلام وقت بخیر حداقل سرمایه در صندوق اهرمی 100 هزار تومان است.

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  2. Setayesh ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

    انقدر دلار گرون شده که امروز بخوابی فردا پاشی پولت دو برابر شده 🙂
    البته که این سقوط سرمایه است…

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  3. سرو ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    صندوق سرمایه گذاری اهرمی بهتره یا آتی کهربا برای افزایش پولم؟

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

      سللام وقت شما بخیر هر دو صندوق مناسب است بستگی به شرایط و میزان سرمایه اولیه شما دارد. برای اطلاعات بیشتر از مشاورین کاریزما کمک بگیرید.🌷

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  4. زری ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

    تو این اوضاع همین که ارزش پولت نصف نشه جلویی حالا دو برابر شدن پیشکش 🥲

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  5. سیاوش ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

    واقعا بهترین روش افزایش پول توی طلا و سکه است با این وضع کشور

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.