صندوق اهرمی چیست؟ ابزاری نوین برای افزایش سود سرمایه‌گذاری

صندوق اهرمی چیست؟ ابزاری نوین برای افزایش سود سرمایه‌گذاری

صندوق اهرمی چیست
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های اهرمی یکی از انواع صندوق‎‌های سرمایه‌گذاری است که برای اولین بار در سال 1400 در بازار سرمایه پذیره نویسی شد و به سرعت مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت. اما صندوق اهرمی چیست؟ بیایید با دو سوال مهم به سراغ این صندوق جذاب بریم. آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید با سرمایه‌گذاری‌های هوشمند، سودآوری خود را چند برابر کنید؟ آیا می‌خواهید به دنیایی وارد شوید که در آن، هر واحد سرمایه‌گذاری شما، توان چندین برابر کردن دارایی‌هایتان را داشته باشد؟ صندوق‌ اهرمی، کلیدی به سوی این دنیای هیجان‌انگیز هستند.

در این مقاله از کاریزما لرنینگ، ما به بررسی دقیق‌تر صندوق‌ اهرمی خواهیم پرداخت و نحوه عملکرد آن‌ها، مزایا و معایب، و نکات کلیدی برای سرمایه‌گذاری هوشمندانه را بیان خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید تا دریابید که چگونه می‌توانید با استفاده از این ابزار قدرتمند، به یک سرمایه‌گذار موفق و هوشمند تبدیل شوید.

خرید آسان صندوق اهرمی

صندوق اهرمی چیست؟

صندوق اهرمی (LETF) یک نوع صندوق سرمایه‌گذاری است که با استفاده از اهرم، سود بیشتری برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند که علاوه بر استفاده از مزایای همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مثل مدیریت حرفه‌ای و نقدشوندگی بالا، از اهرم هم استفاده کنند تا بتوانند با پذیرش ریسک بیشتر، با پول بیشتری نسبت به دارایی خود سرمایه‌گذاری کنند.

به زبان ساده، صندوق اهرمی امکانی را فراهم می‌کند که سرمایه‌گذاران بتوانند با مبلغی بیش از دارایی خود سرمایه‌گذاری کرده و بازدهی مضاعف کسب کنند. 

صندوق اهرم برای سرمایه‌گذاران امکانی را فراهم می‌کند که با مکانیزم اهرم بازدهی چند برابری کسب کنند.

منظور از اهرم چیست؟

اگر بخواهید به طور واضح بدانید که منظور از اهرم در صندوق های اهرمی چیست، باید بگوییم که اهرم در سرمایه‌گذاری به استفاده از وام یا بدهی برای افزایش میزان سرمایه‌گذاری گفته می‌شود. به عبارت دیگر، اهرم به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا با استفاده از منابع مالی خارجی (مانند وام‌ها) توانایی مالی خود را برای سرمایه‌گذاری افزایش دهند و در نتیجه پتانسیل سودآوری خود را چند برابر کنند.

برای درک بهتر، فرض کنید شما ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه دارید و قصد دارید در یک دارایی خاص سرمایه‌گذاری کنید. اگر از اهرم استفاده کنید و بتوانید 400 میلیون تومان دیگر وام بگیرید، حالا می‌توانید با 500 میلیون تومان سرمایه‌گذاری کنید. در این حالت، هر افزایش ارزش دارایی مورد نظر، سود بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت، زیرا شما با سرمایه بیشتری وارد بازار شده‌اید. به طور خلاصه، اهرم ابزاری است که با افزایش توان مالی شما، امکان کسب سود بیشتر را فراهم می‌کند، اما در عین حال ریسک‌های مربوط به زیان‌های احتمالی را نیز افزایش می‌دهد. در نتیجه، استفاده از اهرم نیازمند دانش و مدیریت دقیق مالی است تا بتوان به طور هوشمندانه از این ابزار بهره برد.

صندوق اهرمی چند نوع واحد دارد؟

صندوق‌های اهرمی برای اینکه بتوانند قابلیت اهرم را برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد کنند، دارای دو نوع واحد سرمایه‌گذاری با نام‌های ممتاز و عادی هستند. این دو نوع واحد سرمایه‌گذاری به دو دسته واحدهای قابل معامله (ETF) و واحدهای مبتنی بر صدور و ابطال تقسیم می‌شوند. این دو نوع واحد برای دو گروه مختلف از سرمایه‌گذاران با اهداف و رویکردهای متفاوت طراحی شده‌اند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • واحد‌های عادی

واحدهای عادی صندوق اهرمی برای افرادی مناسب است که ریسک‌پذیری کمی دارند و به دنبال سود مطمئن و محدود هستند. این واحدها سالانه حدود ۳۱ تا ۳۳ درصد سود تضمین‌شده برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند و یکی از گزینه‌های کم‌ریسک در بازار بورس محسوب می‌شوند.

  • واحد‌های ممتاز

واحدهای ممتاز صندوق اهرمی برای افرادی مناسب است که ریسک‌پذیر و جسور هستند و می‌خواهند سود بیشتری کسب کنند. به همین دلیل، این واحدها دارای قابلیت اهرم هستند و بازدهی بیشتری برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند

ویژگی واحدهای ممتاز صندوق اهرمی چیست؟

توجه داشته باشید که واحدهای ممتاز خود به دو نوع واحدهای ممتاز عام و واحدهای ممتاز خاص تقسیم می‌شوند:

  1. واحدهای ممتاز خاص: این واحدها در اختیار موسسان صندوق قرار دارند و دارندگان این واحدها حق رای در تصمیمات صندوق را دارند. در نظر داشته باشید که انتقال این واحدها شرایط خاصی دارد.
  2. واحدهای ممتاز عام: این واحدها در دست سهام‌داران عام هستند و در بورس معامله می‌شوند.

واحدهای صندوق اهـرمی

ساز و کار صندوق های اهرمی چیست؟

صندوق اهرمی نوعی صندوق سهامی است، یعنی مدیر صندوق می‌تواند بیشتر دارایی صندوق را به خرید سهام اختصاص دهد. به همین دلیل، ارزش دارایی‌های این صندوق با تغییرات قیمت سهام می‌تواند نوسانات زیادی داشته باشد.

link مقاله پیشنهادی : صندوق سهامی چیست و چه نکاتی دارد؟

سهامداران ممتاز تضمین می‌کنند که سهامداران عادی حداقل بازدهی مشخص‌شده را دریافت کنند. بنابراین، سهامداران عادی نگران بازدهی و دارایی خود نخواهند بود. اما سهامداران ممتاز به خاطر پذیرش این ریسک و تعهد، می‌توانند از مکانیزم اهرم استفاده کنند. بنابراین اگر بازدهی صندوق بیش از سقف بازدهی تعیین شد‌ه برای سهامداران عادی یعنی همان ۳۳ درصد باشد، سهامداران ممتاز علاوه بر سود سرمایه خودشان، مازاد سود سهامداران عادی را نیز دریافت می‌کنند.

برای مثال، اگر بازدهی صندوق اهرمی کاریزما ۱۹۰ درصد باشد، سهامداران عادی ۳۳ درصد سود می‌گیرند و ۱۶۰ درصد باقیمانده به سهامداران ممتاز می‌رسد. سهامداران ممتاز از سرمایه خودشان ۱۹۰ درصد سود می‌گیرند و با اضافه شدن مازاد سود سهامداران عادی (۱۶۰ درصد)، سود بیشتری به‌دست می‌آورند.

اما اگر صندوق در یک سال فقط ۲۰ درصد سود کند، سهامداران عادی، حداقل سود تضمین شده  یعنی ۳۱ درصد سود را می‌گیرند و ۶ درصد کسری سود از سهامداران ممتاز تأمین می‌شود. در این حالت، سهامداران ممتاز به جای سود کل صندوق، فقط ۱۴ درصد سود دریافت می‌کنند.

در عکس زیر می‌توان به بررسی سریع واحدهای عادی و ممتاز صندوق سرمایه گذاری اهرمی و مقایسه آن‌ها پرداخت:

مقایسه واحدهای صندوقهای اهرمی در بورس

سود و زیان صندوق اهرمی چگونه تعیین می‌شود؟

سود و زیان صندوق اهرمی بر اساس عملکرد سرمایه‌گذاری‌های صندوق در بازار مالی تعیین می‌شود. این عملکرد به تغییرات قیمت دارایی‌‌هایی بستگی دارد که صندوق اهرمی در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. به عبارت دیگر، اگر قیمت دارایی‌های صندوق افزایش یابد، صندوق سود کرده و اگر قیمت آن‌ها کاهش یابد، صندوق زیان می‌کند.

با توجه به اینکه صندوق‌های اهرمی از نوع صندوق‌های سهامی هستند، ۷۰ تا ۹۵ درصد از سرمایه خود را در سهام و حق تقدم شرکت‌های پذیرفته شد‌ه در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند و باقی سرمایه را به اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت و… اختصاص می‌دهند. بنابراین، این نوع از صندوق‌ها به‌صورت ذاتی دارای ریسک بالایی هستند. اما برای ایجاد قابلیت اهرم در واحدهای ممتاز، ریسک واحدهای عادی حذف شده و این گروه از سرمایه‌گذاران از بازدهی ثابت برخوردار می‌شوند.

با توجه به اینکه دو نوع واحد سرمایه‌گذاری برای این صندوق در نظر گرفته شده است، دو NAV یا خالص ارزش دارایی در این صندوق به طور روزانه محاسبه می شود که به طور مجزا مربوط به سهامداران عادی و ممتاز خواهد بود که از طریق سایت صندوق قابل بررسی است.

صندوق اهرم دارای دو نوع واحد عادی و ممتاز است که نیازهای دو گروه از سرمایه‌گذاران کم ریسک و پر ریسک را پاسخ می‌دهد.

مقایسه واحدهای بدون ریسک و پرریسک صندوق سرمایه گذاری اهرمی

همان‌طور که تاکنون متوجه شده‌اید، برای خرید صندوق اهرمی بورس ابتدا باید انتظارات خود از سرمایه‌گذاری را تعیین کرده و متناسب با آن اقدام نمایید. واحدهای عادی صندوق‌های اهرمی که از نوع صدور و ابطالی هستند را می‌توان به عنوان واحدهای با درآمد ثابت به‌حساب آورد. این واحدها مناسب افراد ریسک‌گریز است که ترجیح می‌دهند کف و سقف بازدهی مشخصی داشته باشند. بنابراین در صورتی‌که قصد دریافت سود بدون ریسک و مشخصی دارید این واحدها مناسب شماست.

در مقابل، واحدهای ممتاز صندوق اهرم که به صورت ETF در بورس معامله می‌شوند، دارای ریسک بالایی هستند. این واحدها از اهرم مالی بهره می‌برند، به این معنی که سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید این واحدها، با مقدار بیشتری نسبت به دارایی خود، سرمایه‌گذاری می‌کرده و بازدهی بیشتری کسب کنند. اما این کار ریسک بالاتری نیز به همراه دارد. 

در روندهای صعودی، سهامداران از این صندوق استقبال زیادی دارند زیرا این صندوق می‌تواند بازدهی خوبی نصیب سرمایه گذاران کند. در ادامه، به طور مفصل خواهیم گفت که مزایا و معایب صندوق اهرمی چیست و خرید واحدهای این صندوق به چه افراد توصیه می‌شود.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق اهرمی چیست؟

قبل از معرفی و عرضه صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی، احساس می‌شد که برای سرمایه‌گذاری با مبالغ کم و کسب بازدهی بالا از سهام، گزینه‌های کافی وجود ندارد. اما در حال حاضر افراد با سطوح مختلف از تمایل به پذیرش ریسک و یا اجتناب از آن، می‌توانند به نیازهایشان پاسخ دهند. از دیگر مزایای صندوق اهرمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کسب بازدهی مازاد

به دلیل وجود اهرم در واحدهای ممتاز، سرمایه‌گذاران می‌توانند با مبالغ کم (حداقل 100 هزار تومان)، بازدهی بیشتری از میزان سرمایه‌گذاری خود کسب کنند. توجه کنید که قابلیت اهرم، ریسک سرمایه‌گذاری را بیشتر می‌کند؛ بنابراین همان‌طور که بازار صعودی، بازدهی صندوق‌های اهرمی بیشتر از سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، در زمان نزولی بودن بازار نیز، احتمال کسب بازدهی منفی نیز بالاتر خواهد بود. در صورتی که قصد سرمایه‌گذاری در واحدهای ممتاز صندوق‌های اهرمی را دارید، با تو‌جه به ا‌ینکه اکثر دارایی صندوق در سهام و حق تقدم آن سرمایه‌گذاری شد‌ه و جزو صندوق‌های پرریسک محسوب می‌شود، بهتر است برای سرمایه‌گذاری خود افق زمانی بلند مدت در نظر بگیرید.

  • مناسب برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز و ریسک‌پذیر

به دلیل وجود تنوع در واحدهای صندوق اهرمی، سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز امکان سرمایه‌گذاری در این صندوق را دارند. 

صندوق اهرم سودی تضمین شده به دارندگان واحدهای عادی و سودی مضاعف برای دارندگان واحدهای ممتاز فراهم می‌کند.

تفاوت دیگر صندوق‌های فعال با صندوق اهرمی چیست؟

در بازار سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری متفاوتی وجود دارد که در مقاله انواع صندوق‌ سرمایه‌گذاری به آن‌ها اشاره کردیم. با این حال درصد زیادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سه دسته صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق‌های مختلط و صندوق‌های سهامی جای می‌گیرند.

هیچ‌کدام از این صندوق‌ها امکان سرمایه‌گذاری به صورت اهرمی را ندارند. به این معنا که نمی‌توانند فراتر از بازدهی صندوق، به سهام‌داران سودی پرداخت کنند. برای این منظور باید براساس همان منابعی که از سرمایه‌گذاران دریافت می‌کنند، سهام خریداری کرده و سرمایه‌گذاری کنند. در واقع، اصلی‌ترین تفاوت میان صندوق‌های اهرمی با دیگر صندوق‌های بازار سرمایه در اهرمی بودن بازدهی سهامداران ممتاز این صندوق است.

لیست صندوق های اهرمی

تاکنون 7 صندوق اهرمی در بازار سرمایه پذیره نویسی شده‌اند و در حال فعالیت هستند که صندوق اهرمی کاریزما در سال 1400 به عنوان اولین صندوق اهرمی پذیره نویسی شد و صندوق اهرمی بیدار و صندوق اهرمی نارنج آخرین صندوق‌های اهرمی بودند که در تیرماه سال 1403 پذیره نویسی شدند. لیست صندوق‌ های اهرمی به شرح زیر می‌باشد:

  1. صندوق اهرمی کاریزما
  2. صندوق اهرمی توان مفید
  3. صندوق اهرمی جهش فارابی
  4. صندوق اهرمی شتاب آگاه
  5. صندوق اهرمی موج فیروزه
  6. صندوق اهرمی بیدار 
  7. صندوق اهرمی نارنج 

امکان بررسی لیست صندوق های اهرمی بورس و مقایسه آن‌ها از طریق سایت فیپیران مهیاست. در صورتی که بخواهید بهترین صندوق اهرمی بازار سرمایه را انتخاب کنید پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را مطاله کنید:

link مقاله پیشنهادی : بهترین صندوق اهرمی کدام است؟

نحوه خرید صندوق اهرمی چگونه است؟

نحوه خرید صندوق اهرمی بستگی به نوع واحد مدنظر شما خواهد داشت. به منظور معامله واحدهای پرریسک صندوق سرمایه گذاری اهرمی یا همان واحدهای ممتاز، با توجه به اینکه این واحدها قابل معامله در بازار بورس هستند، می‌توانید از طریق سامانه‌های معاملاتی آنلاین تمام کارگزاری‌ها اقدام کنید. برای این‌کار باید نماد صندوق را جست‌وجو کرده و اقدام به ثبت سفارش خرید نمایید. به عنوان مثال، برای خرید واحدهای ممتاز صندوق اهرمی کاریزما می‌توانید در تمام کارگزاری‌ها نماد “اهرم” را جستجو کرده و اقدام به خرید آن کنید.

خرید آسان صندوق اهرمی

صندوق اهرمی کاریزما + ویدیو آموزشی 

صندوق اهرمی کاریزما اولین و بزرگ‌ترین صندوق اهرمی با 12 همت دارایی تحت مدیریت (AUM) بازار سرمایه است. این صندوق از ابتدای پذیره نویسی (آذر ماه 1400) تا به الان، بازدهی 93 درصد داشته و این درحالی است که شاخص کل بازار سرمایه در همین مدت بازدهی 52 درصدی را ثبت کرده است. در جدول زیر، می‌توانید بازدهی صندوق اهرمی کاریزما را مشاهده کنید:

بازدهی واحد عادی واحد ممتاز
 ۱ ساله ۳۰٪ ۱۳٪-
 ۲ ساله ۵۱٪ ۵۳٪
 از زمان تاسیس ۷۹٪ ۷۰٪

این صندوق از دو نوع واحد ممتاز و عادی تشکیل شده که واحدهای ممتاز آن همان واحدهایی هستند به صورت اهرمی بازدهی کسب می‌کنند. برای خرید واحدهای ممتاز صندوق اهرمی کاریزما می‌توانید به راحتی با جستجوی نماد “اهرم” در تمام کارگزاری‌ها اقدام نمایید.

واحدهای عادی صندوق اهرمی کاریزما نیز بازدهی بین 31 تا 33 درصد سالانه را کسب می‌کنند و مناسب افرادی هستند که تمایل به سرمایه‌گذاری کم ریسک با بازدهی تضمین شده دارند.

برای درک بهتر صندوق سرمایه گذاری اهرمی کاریزما و نحوه کارکرد آن، می‌توانید ویدئوی زیر را مشاهده کنید.

خرید صندوق اهرمی کاریزما

نتیجه‌گیری: کلید موفقیت در سرمایه‌گذاری با صندوق‌های اهرمی

صندوق سرمایه گذاری اهرمی یک نوع صندوق سرمایه‌گذاری است که از مکانیزم اهرم برای افزایش سود استفاده می‌کند. یکی از ویژگی‌های ممتاز این صندوق، وجود دو نوع واحد سرمایه‌گذاری است. واحدهای صندوق اهرمی به دو نوع واحد عادی (صدور و ابطال) و واحد ممتاز (ETF) تقسیم می‌شوند. واحـدهای عادی صندوق اهرم برای سرمایه‌گذاران با ریسک کمتر مناسب است، در حالی که واحدهای ممتاز برای افراد ریسک‌پذیر مناسب هستند. 

واحـدهای عادی این صندوق دارای تضمین سود هستند و تحت هر شرایطی، بازدهی سالانه ۳۱ الی ۳۳ درصدی به سرمایه‌گذاران خود تخصیص می‌دهند، اما واحدهای ممتاز این صندوق، دارای قابلیت اهرم است که می‌تواند در شرایط صعودی بازار، سودی بیشتر از سود صندوق را به سرمایه‌گذاران اعطا کند.

برای خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری اهرمی، نیاز به داشتن کد بورسی دارید. برای خرید واحدهای ممتاز، می‌توانید از طریق سامانه‌های آنلاین کارگزاری‌ها، نام نماد صندوق را جستجو کرده و خرید خود را انجام دهید. اما برای خرید واحدهای عادی، باید فرآیند صدور و ابطال واحدهای صندوق را از طریق وب‌سایت اختصاصی صندوق انجام دهید.

سوالات متداول

صندوق اهرمی، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری سهامی است که مدیر صندوق از اهرم مالی برای افزایش میزان سرمایه‌گذاری و به تبع آن، میزان سود یا زیان استفاده می‌کند.

واحدهای صندوق اهرمی را می‌توان به دو نوع عادی و ممتاز تقسیم کرد. واحدهای عادی از نوع صدور و ابطالی هستند و واحدهای ممتاز از نوع قابل معامله یا ETF هستند.

سازوکار صندوق‌ های اهرمی به زبان ساده به این صورت است که واحدهای ممتاز این صندوق‌ها به صورت اهرمی بازدهی کسب می‌کنند یعنی اگر می‌خواهید بیشتر از دارایی خودتان در بازارسهام سرمایه‌گذاری کنید واحدهای ممتاز مناسب شماست. واحدهای عادی همان واحدهایی هستند سرمایه خود را به واحدهای ممتاز می‌دهند و به ازای آن سود ثابتی در سال دریافت می‌کنند.

ریسک صندوق اهرمی بستگی به نوع واحد آن دارد. واحدهای ممتاز صندوق اهرمی به دلیل اهرم مالی که می‌گیرند ریسک بالایی را متحمل می‌شوند و واحدهای عادی به دلیل سود ثابت سالانه، ریسک کمی دارند.

برای خرید واحدهای عادی که از نوع صدور و ابطالی هستند به سایت کاریزما مراجعه کنید. جهت خرید واحدهای ممتاز صندوق اهرمی کاریزما نیز پس از ورود به سامانه معاملاتی کارگزاری خود نماد «اهرم» را جست‌وجو کرده و برای آن سفارش خرید ثبت کنید.

صندوق اهرمی کاریزما اولین و بزرگترین صندوق‌ سرمایه‌گذاری اهرمی در بازار بورس اوراق بهادار ایران است که توسط گروه مالی کاریزما راه‌اندازی و مدیریت می‌شود.​ بازدهی این صندوق از آذر 1400 تا به الان بالای 150 درصد بوده است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

35 دیدگاه برای این مطلب

  1. شروین ۷ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    درود بر شما.
    لطفاً نحوه محاسبه ضریب اهرمی صندوق های اهرمی رو هم بفرمایید و اینکه ضریب اهرمی با ضریب اهرمی کلاسیک تفاوتی دارد یا خیر.
    با سپاس از شما

    ۷ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقایی ۸ آذر ۱۴۰۲

      سلام شروین عزیز
      3 راه برای محاسبه ضریب اهرم در صندوق‌های اهرمی به صورت زیر وجود دارد:

      ضریب اهرمی کلاسیک = جمع دارایی‌های ممتاز ÷ جمع دارایی‌های صندوق
      ضریب اهرمی بالقوه = ضریب اهرمی کلاسیک × نسبت سهامی
      ضریب اهرمی بالفعل = ضریب اهرمی بالقوه × (درصد حباب صندوق -1)
      برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله ضریب اهرمی صندوق اهرمی رو مطالعه کنید.

      ۸ آذر ۱۴۰۲
  2. رسول ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سلام میخاستم بدونم صندوق زمان مجمع ها بسته نمیشه؟در کل در چه مواردی نماد اهرم امکان بسته شدن داره؟

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳

      درود بر شما، صندوق های سرمایه گذاری و علی الخصوص صندوق اهرمی در هیچ صورتی بسته نمی‌شود.

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
  3. آوا ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    سلام ممنون برای مقاله خوبتون
    الان من بخوام تو صندوق اهرمی سرمایه گذاری کنم کدوم نوعش میتونم سرمایه گذاری کنم؟!

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۳ تیر ۱۴۰۳

      سلام آوا جان ممنون از همراهی شما
      صندوق‌های اهرمی دو نوع واحد ممتاز (پرریسک) و عادی (بدون ریسک) دارند. برای سرمایه‌گذاری در این صندوق، ابتدا باید شرایط و انتظارات خود را در نظر بگیرید. در صورت تمایل به تجربه یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک با بازدهی مشخص، می‌توانید از واحدهای عادی این صندوق استفاده کنید. همچنین اگر قصد استفاده از قابلیت اهرم برای سرمایه‌گذاری خود را دارید، می‌توانید از تمام کارگزاری‌ها اقدام به خرید واحدهای «اهرم» نمایید.

      ۳ تیر ۱۴۰۳
  4. میثم ایمانی ۳ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    مقاله جذابی بود فقط یه سوال داشتم اینکه الان صندوق های اهرمی در بورس رو شما توصیه به خرید تا پایان سال میکنید؟

    ۳ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۳ تیر ۱۴۰۳

      سلام میثم عزیز
      برای خرید واحدهای ممتاز صندوق اهرمی، با توجه به اینکه ریسک این صندوق‌ها بالا است، پیشنهاد می‌شود در زمانی که انتظار بازار صعودی وجود داشته باشد، اقدام به خرید نمایید.

      ۳ تیر ۱۴۰۳
  5. محمد بابایی ۳ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    ممنون از مقاله‌ی خوب شما. سوالم اینه به دلیل ریسک بالا، آیا امکان ورشکستگی صندوق‌های اهرمی وجود داره؟

    ۳ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۳ تیر ۱۴۰۳

      سلام محمد عزیز
      خیر، مدیریت صندوق امکان تغییر اهرم واحدهای ممتاز را دارد. به نحوی که در شرایط نزولی، مدیرت صندوق ضریب اهرم را کاهش می‌دهد تا سهام‌داران ممتاز با ضرر زیادی مواجه نشوند.

      ۳ تیر ۱۴۰۳
  6. رضا ۳ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    واحدهای عادی صندوق اهرم تقسیم سود ماهانه دارن؟

    ۳ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۴ تیر ۱۴۰۳

      سلام رضا جان
      خیر، واحدهای عادی صندوق اهرمی دارای تقسیم سود ماهانه نیستند و سود شما به ارزش واحدهایی که خریداری کرده‌اید اضافه می‌شوند. بنابراین در زمان ابطال واحدهای عادی، اصل پول سرمایه‌گذاری شده و سود آن به شما پرداخت خواهد شد.

      ۴ تیر ۱۴۰۳
  7. حمید ا ۳ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    ممنونم از مقاله مفیدتون . سقف و کف خرید واحد های ممتاز و عادی اهرمی چقدر هست و اگر شرایط خاصی برای خرید هست ممنون می شم توضیح بدین

    ۳ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۴ تیر ۱۴۰۳

      سلام حمید عزیز
      سپاس از همراهی و بازخورد ارزشمند شما. باتوجه به اینکه خرید واحدهای عادی صندوق اهرمی به صورت صدور و ابطال است. سقف و کف خرید از سمت صندوق تعیین می‌شود. برای مثال، حداقل مبلغ خرید واحدهای عادی صندوق اهرمی کاریزما، برای هر ثبت سفارش، 5 هزار تومان و حداکثر آن در هر سفارش خرید، 200 میلیون تومان است. اما واحدهای ممتاز صندوق‌های اهرمی، قابل معامله (ETF) هستند و از طریق سامانه‌های معاملات آنلاین معامله می‌شوند. در این واحدها، حداقل مبلغ برای خرید 100 هزار تومان است و سقفی برای خرید واحد وجود ندارد. اگر سوال یا ابهام دیگری هم برای شما وجود دارد لطفا بفرمایید.

      ۴ تیر ۱۴۰۳
  8. حسنا ۳ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    سلام وقت بخیر

    حداکثر اهرمی که این صندوق می‌تونه بگیره چنده؟

    ۳ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۴ تیر ۱۴۰۳

      سلام حسنا جان
      حداکثر ضریب اهرمی این صندوق بستگی به شرایط بازار و نظر مدیریت صندوق دارد. به‌صورت کلی ضریب اهرمی این صندوق از تقسیم کل دارایی‌های صندوق بر دارایی واحدهای ممتاز ایجاد می‌شود. همچنین برای اطمینان از توانایی صندوق به پرداخت حداقل بازدهی تعیین شده برای واحدهای عادی، سقف واحدهای عادی قابل صدور برای این نوع از صندوق‌ها، حداکثر به میزان دو برابر واحدهای ممتاز هست.

      ۴ تیر ۱۴۰۳
  9. آرام ۳ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    سلام، جریمه ابطال داره؟

    ۳ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۳ تیر ۱۴۰۳

      سلام آرام عزیز
      خیر، واحدهای عادی و ممتاز صندوق اهرم کاریزما دارای جریمه ابطال نیست.

      ۳ تیر ۱۴۰۳
  10. مصیب زاکانی ۳ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    سلام ضریب اهرم صندوق اهرم بازه حداقل و حداکثر داره؟

    ۳ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۴ تیر ۱۴۰۳

      سلام مصیب عزیز
      خیر، ضریب اهرم این صندوق‌ها دارای کف و سقف نیست اما برای اطمینان از توانایی صندوق به پرداخت حداقل بازدهی تعیین شده برای واحدهای عادی، سقف واحدهای عادی قابل صدور برای این نوع از صندوق‌ها، حداکثر به میزان دو برابر واحدهای ممتاز هست.

      ۴ تیر ۱۴۰۳
  11. فاطمه نجفی ۳ تیر ۱۴۰۳

    حداکثر اهرمی که میتونه بگیره چقدر میشه؟

    ۳ تیر ۱۴۰۳
  12. محمدرضا پناهی ۴ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    آیا من می‌تونم هم واحدهای عادی و هم واحدهای ممتاز صندوق اهرمی رو همزمان بخرم؟

    ۴ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۴ تیر ۱۴۰۳

      سلام محمدرضای عزیز
      بله محدودیتی برای خرید واحدهای این صندوق وجود ندارد. شما می‌توانید همزمان از واحدهای عادی و ممتاز خرید کنید و ضمن اینکه از سود قطعی واحدهای عادی برخوردار می‌شوید، در بازار صعودی سود خوبی از سرمایه‌گذاری در واحدهای ممتاز به دست بیاورید. توجه داشته باشید که واحدهای عادی صندوق اهرمی، مبتنی بر صدور و ابطال هستند. یعنی اگر قصد خرید واحدهای عادی صندوق اهرم را داشته باشید، باید از پنل کاربری کاریزما برای ثبت درخواست صدور واحد استفاده کنید. امکان ثبت‌نام آنلاین و رایگان در کاریزما از طریق سایت کاریزما مهیاست. اما واحدهای ممتاز صندوق اهرمی قابلیت معامله در بازار بورس را همانند سهام دارند و می‌توانید از طریق سامانه معاملاتی تمام کارگزاری‌ها اقدام به خرید آن‌ها نمایید.

      ۴ تیر ۱۴۰۳
  13. زیبا هاشمی ۴ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    یعنی این صندوق دو تا پرتفوی داره؟ یکی سهامی یکی درآمد ثابت؟!!!

    ۴ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۱۳ تیر ۱۴۰۳

      سلام زیبا جان
      خیر این صندوق فقط یک پرتفوی سرمایه‌گذاری داره و یک صندوق سهامی محسوب میشه. اما به دارندگان واحدهای عادی تضمین میده که تحت هر شرایطی سالانه بین 31 الی 33 درصد سود پرداخت کنه.

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
  14. توتو ۴ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    ممنونم از مقاله خوبتون. آیا اهرم جریمه ابطال داره؟

    ۴ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۱۳ تیر ۱۴۰۳

      سلام مرسی که همراه ما هستید
      خیر واحدهای عادی صندوق اهرمی کاریزما جریمه ابطال نداره.

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
  15. ثریا ۶ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    سلام‌ ممنون برای مقاله خوبتون
    صندوق اهرمی سود ماهانه داره؟!!!

    ۶ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۹ تیر ۱۴۰۳

      سلام ثریای عزیز
      خیر، واحدهای عادی و ممتاز این صندوق سرمایه‌گذاری تقسیم سود ماهانه ندارن و بازدهی صندوق اهرمی روی ارزش واحدهای صندوق اعمال میشه. یعنی اگر صندوق بازدهی مثبت داشته باشه، ارزش واحدها بالا میره و برعکس.

      ۹ تیر ۱۴۰۳
  16. حمید ق ۶ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    مرسی که از مقاله عالیتون. تو وضعیت الان بازار، واحدهای ممتاز رو پیشنهاد می دین یا عادی؟

    ۶ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۹ تیر ۱۴۰۳

      سلام حمید جان
      ممنون از همراهی و بازخورد ارزشمندتون
      اگر فرد ریسک‌گریزی هستید و قصدتون یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک با سود مطمئن هست، حتما واحدهای عادی رو انتخاب کنید. اما اگر ریسک‌پذیر هستید، واحدهای ممتاز می‌تونه گزینه مناسبی برای شما باشه.

      ۹ تیر ۱۴۰۳
  17. علی ۱۰ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    من واحد های ممتاز صندوق اهرم رو از مفید خریدم چجوری بیارمش کارگزاری کاریزما؟

    ۱۰ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۱۳ تیر ۱۴۰۳

      سلام علی جان
      اول باید در کارگزاری کاریزما ثبت نام کنید. بعد از اینکه ثبت‌نامتون تکمیل شد، می‌تونید وارد سامانه معاملاتی کارگزاری کاریزما شده و از طریق گزینه «تغییر کارگزاری ناظر»، درخواست انتقال نماد اهرم به کاریزما رو به‌صورت رایگان ثبت کنید.

      ۱۳ تیر ۱۴۰۳
  18. حسین ۱۴ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    دمتون گرم با این مطالب آموزنده ای که ارائه میکنید.

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۱۶ تیر ۱۴۰۳

      سلام حسین عزیز
      ممنون از حمایت و بازخورد ارزشمندتون.

      ۱۶ تیر ۱۴۰۳
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.