چگونه از الگوهای بازگشتی شمعی در بازار سرمایه استفاده کنیم؟ (بخش دوم)

چگونه از الگوهای بازگشتی شمعی در بازار سرمایه استفاده کنیم؟ (بخش دوم)

amozesh-final
تحلیل تکنیکال

در مقاله قبل به معرفی الگوهای بازگشتی شمعی پرداخته شد و چند الگوی بازگشتی مورد بررسی قرار گرفت و نحوه معامله بر روی هر کدام نیز شرح داده شد. در این مقاله ادامه الگوهای بازگشتی شمعی را توضیح خواهیم داد و استراتژی معاملاتی بر روی هر کدام را تشریح میکنیم.

این مقاله را حتما بخوانید: چگونه از الگوهای بازگشتی شمعی در بازار سرمایه استفاده کنیم؟ (بخش اول) 

الگوی ابر سیاه پوشاننده (Dark Cloud Cover)

از دیگر الگوهای بازگشتی دو کندلی میتوان به الگوی ابر سیاه پوشاننده اشاره کرد. این الگو یک الگوی بازگشتی نزولی است که از کندل متوالی تشکیل شده است و در انتهای یک روند صعودی دیده میشود و باعث میگردد روند نزولی گردد.

کندل اول با بدنه ای بزرگ و سفید رنگ است و کندل دوم سیاه رنگ است که نقطه آغاز آن بالاتر از نقطه پایان کندل ماقبل خود است. بدنه کندل دوم میبایست حداقل نیمی از کندل اول را بپوشاند و نقطه close پایین تر از نصف بدنه کندل اول قرار بگیرد. با یک نگاه میتوان دریافت که الگوی ابر سیاه همانند الگوی پوشای نزولی است که کامل نشده است و بنابراین میتوان گفت از پوشای نزولی قدرت کمتری دارد. مسلما هر چه کندل دوم مقدار بیشتری از کندل اول را پوشش دهد بر قدرت الگو افزوده خواهد شد.

نقطه خروج از بازار در یک بازار یک طرفه مانند بازار بورس اوراق بهادار تهران، میتواند در کف قیمتی الگو باشد. همچنین این الگو زمانی نقض میشود که قیمت به بالای سقف الگو برسد.

الگوهای بازگشتی شمعی 

 

الگوی نفوذ کننده (bullish piercing line)

این الگو را در واقع میتوان عکس و قرینه الگوی قبل دانست. بنابراین الگوی نفوذگر یک الگوی بازگشتی صعودی است که از دو کندل متوالی و مجاور تشکیل شده است و در انتهای یک روند نزولی می آیند که میتواند روند بازار را تغییر دهد. کندل اول در این الگو یک کندل نزولی و قدرتمند است و کندل دوم از پایین تر از قیمت close کندل اول تشکیل میشود و حداقل میبایست تا نیمی از کندل اول را بپوشاند. این الگو نیز شکل ضعیف تری از الگوی پوشای صعودی است با این تفاوت که در الگوی پوشای صعودی تمامی کندل اول توسط کندل دوم احاطه میشود، اما در الگوی نفوذ کننده تا نیمی از کندل اول احاطه شده.

مسلما هر چه کندل دوم مقدار بیشتری از بدنه کندل اول را بپوشاند بر قدرت این کندل نیز افزوده خواهد شد. در این الگوی نیز نقطه ورود به بازار هنگام تشکیل شدن کامل الگو و در کندل سوم است زمانی که قیمت از سقف الگوی نفوذ کننده بالاتر بروند. حد ضرر در اینجا نیز در کف این الگو قرار دارد.

الگوهای بازگشتی شمعی 

این مقاله را حتما بخوانید: اندیکاتور چیست و انواع آن کدام است؟

الگوی هارامی صعودی (bullish harami)

هارامی یک الگومی بازگشتی صعودی است که از دو کندل با رنگ متضاد تشکیل می‌شود، بنابراین این الگو در انتهای یک روند نزولی قابل مشاهده است. رفتار کندل‌ها در این الگو برعکس الگوی پوشا است بدین معنی که کندل دوم کوچکتر از کندل اول است.  هارامی به ژاپنی به معنای باردار است. برای همین شمع اول را مادر و شمع دوم را بچه می‌نامند. کندل اول در این الگو نزولی، بلند و کشیده است در حالیکه کندل دوم کوچک و مربعی است به طوریکه کل بدنه آن (ترجیحا شاخ و دم آن) در کندل اول جای میگیرد.

این الگو نسبت به الگوی چکش و پوشای صعودی از اعتبار و قدرت کمتری برخوردار است و هرچه گپ بین نقطه open کندل بچه و نقطه close کندل مادر با فاصه بیشتری باشد و کندل بچه از نظر ارتفاع در نقطه ای بالاتر تشکیل شود از قدرت بازگشتی بیشتری برخوردار است.

نقطه خرید در این الگو نیز در کندل سوم و زمانی است که قیمت سقف کندل دوم را میشکند. حد ضرر نیز میتواند در کف کندل اول یا دوم باشد و این بسته به میزان ریسک پذیری شخص است.

در برخی حالات کندل دوم ممکن است بدون بدنه باشد و به شکل علامت بعلاوه (+) یا صلیب باشد. این اتفاق در مواقعی میوفتد که نقطه open و close کندل دوم در یک قیمت باشند که اندکی از قدرت این الگو خواهد کاست.

الگوهای بازگشتی شمعی 

 

الگوی هارامی نزولی (bearish harami)

این الگو نیز عکس و قرینه الگوی بالا میباشد. در واقع این الگو، یک الگوی بازگشتی نزولی است که در انتهای یک روند صعودی تشکیل میشود و میتواند روند بازار را تغییر دهد. این الگو نیز از دو کندل متوالی تشکیل شده است که کندل اول (کندل مادر) یک کندل صعودی، قدرتمند و با بدنه بلند و کشیده است و کندل دوم یک کندل کوچک و مربعی است که حتی در بعضی مواقع به شکل علامت مثبت (+) یا صلیب نیز دیده میشود و نزولی است. بدنه ی کندل دوم در کندل اول جای میگیرد و نقطه open آن پایین تر از نقطه close کندل اول است.

 الگوهای بازگشتی شمعی

 

الگوی سه سرباز سفید (three white soldiers)

پس از بررسی الگوهای تک کندلی و دو کندلی حال به بررسی الگوهای سه کندلی میرسیم. الگوی سه سرباز سفید یک الگوی صعودی سه کندلی قدرتمند است که از کندل های متوالی با بدنه صعودی قدرتمند تشکیل شده است. کندل ها پشت سر هم و به صورت پلکانی میباشند، به طوریکه کف هر کندل از کندل ماقبل خود بالاتر است و همین روال برای سقف کندل ها نیز قابل مشاهده است. در واقع قیمت بازگشایی در روز معاملاتی بعد ( با فرض آنکه هر کندل را یک روز معاملاتی در نظر بگیریم) در بازده قیمتی روز قبل است اما از قیمت بازگشایی روز قبل بیشتر خواهد بود.  قیمت بسته شدن هر کندل نیز یک پله از قیمت بسته شدن کندل روز قبل بیشتر است. این الگو را در شکل زیر مشاهده میکنید.

نکته قابل توجه در این الگو این است که این الگو علاوه بر اینکه یک الگوی بازگشتی قدرمتند است، یک الگوی ادامه دهنده صعودی نیز محسوب میشود. پس الگوی سه سرباز سفید هم در انتهای یک الگوی نزولی مشاهده میشود و باعث صعودی شدن روند میشود و هم در ادامه یک روند صعودی قابل مشاهده است و باعث صعودی تر شدن روند میگردد.

 الگوهای بازگشتی شمعی

 

الگوی سه کلاغ سیاه (three black crows)

برعکس الگوی سه سرباز سفید، الگوی سه کلاغ سیاه یک الگوی نزولی قدرمند است و قرینه الگوی قبل میباشد. این الگو نیز از سه کندل متوالی و مجاور تشکیل شده است که بدنه های نزولی و قدرتمند دارند. قیمت بازگشایی هر کندل در محدوده بدنه کندل قبل و پایین تر از نقطه بازگشایی آن است و نقطه بسته شدن هر کندل نیز یک پله پایین تر از نقطه بسته شدن کندل قبلی است. این الگو میتواند در انتهای یک روند صعودی ظاهر شود و باعث تغییر روند گردد یا در ادامه یک روند نزولی دیده شود و نشانه تداوم روند نزولی باشد.

الگوهای بازگشتی شمعی 

این مقاله را حتما بخوانید: الگوهای برگشتی (قسمت اول) 

الگوی ستاره صبحگاهی و ستاره شامگاهی (morning star & evening star)

الگوی ستاره صبحگاهی الگویی است سه کندلی که معمولاً در آخر روند نزولی شکل می‌گیرد و میتواند نشان از آغاز روند صعودی باشد.

این الگو به ترتیب از سه کندل با مشخصات زیر تشکیل می‌شود:

  • کندل بزرگ نزولی
  • کندل با بادی (بدنه) کوتاه (رنگ این کندل اهمیتی ندارد.)
  • کندل صعودی

کندل سوم یک کندل صعودی قدرتمند است و باید حداقل نیمی از کندل اول را مجدد برگردد. نکته مهم دیگر این است که بین بدنه کندل اول و دوم نباید هیچ نقطه اشتراکی وجود داشته باشد. حتی اگر کندل دوم صعودی هم باشد نباید تا حدی بالا بیاید که همپوشانی بین این دو کندل بوجود بیاید. همپوشانی بین شاخ و دم کندل ها اما مشکلی ندارد.

الگوهای بازگشتی شمعی

قرینه این الگو را ستاره شامگاهی مینامیم و در انتهای روند صعودی تشکیل میشود و میتواند منجر به نزولی شدن روند شود.

 الگوهای بازگشتی شمعی

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.