موثرترین الگوهای مثلثی در تحلیل تکنیکال

موثرترین الگوهای مثلثی در تحلیل تکنیکال

amozesh-final
تحلیل تکنیکال

الگوها در تحلیل تکنیکال، ابزاری هستند که می‌توانید براساس آن رفتار آینده بازار و قیمت را پیش‌بینی کنید. با استفاده از الگوها به استراتژی معاملاتی خود، دست می‌یابید. با استفاده از الگوها و اندیکاتورها می‌توانید یک معامله درست و کم ریسک انجام دهید؛ زیرا، آن‌ها اطلاعات مهمی در رابطه با رفتار و تفکر سرمایه‌گذاران در اختیار شما قرار می‌دهند. الگوی مثلث از جمله الگوهای ادامه دهنده هستند. این نوع از الگوها نشان می‌دهند که روندهای خنثی طی فعالیت قیمت، یک توقف مقطعی قیمت است و پس از طی این روند، مجددأ در همان جهت پیشین به حرکت خود ادامه می‌دهند.

انواع الگوهای مثلثی

انوع الگوهای مثلثی که در گروه الگوهای ادامه‌دهنده قرار دارند، به شرح زیر است:

  1. الگوهای مثلث متقارن
  2. الگوهای مثلث افزایشی
  3. الگوهای مثلث کاهشی
  4. الگوهای مثلث انبساطی (پهن‌شونده)

هر کدام از مثلث‌ها، شکل متفاوت خود را دارند و بالطبع نوع پیش‌بینی در هر یک متفاوت است.

الگوی مثلث متقارن چیست:

الگو مثلث متقارن (The Symmetrical Triangle Pattern) زمانی اتفاق می‌افتد که حرکات صعودی و یا نزولی قیمت، در طول زمان به ناحیه‌ای کوچکتر نزدیک می‌شود. در این الگو، حرکت به سمت بالا و یا پایین کمتر از قبل است. در واقع، این حرکت نسبت به آخرین حرکت رو به بالا و پایین، زیاد نیست. نوسانات رو به بالا در این الگو، در نقطه‌ی پایین‌تر شکل می‌گیرد و نوسانات رو به پایین از نقطه‌ای بالاتر تشکیل می‌شود. بعد از وصل کردن سقف نوسان‌های بالا و کف نوسان‌های پایین، یک مثلث متقارن در مکانی که دو خط روند به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند، تشکیل می‌شود.

قیمت‌ها ممکن است در الگوی مثلث، چندین بار به سمت بالا یا پایین حرکت کنند. به همین خاطر، بهتر است که صبور باشید تا ۳توسان بالا و پایین شکل بگیرد. سپس، الگو مثلث را ترسیم کنید. این الگو در بیشتر مواقع، نشان‌دهنده یک توقف کوتاه در روند است؛ زیرا،  مثلث متقارن در اکثر مواقع یک الگو ادامه دهنده است.

الگوی مثلث متقارن

مثلث متقارن چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

زمان تشکیل محدوده مثلث، یک زمان خاص و مشخص می‌باشد. در واقع، مکان تقاطع دو خط موجب ایجاد الگو می‌شود. در اینجا یک قانون کلی وجود دارد که می‌گوید، قیمت‌ها باید محدوده‌ی بین ۲/۳ الی ۳/۴ فاصله افقی قاعده تا راس مثلث، الگو را بشکنند و همسو با روند قبلی به حرکت ادامه دهند. دوخط روند رسم شده در این الگو، در نهایت یکدیگر را قطع می‌کنند. از همین جهت، فاصله زمانی در هنگام رسم این دو خط قابل اندازه گیری است. در این الگو، زمانی که خط روند بالایی را می‌شکند، اخطاری برای شروع روند است. حال فرض کنید که ۳/۴ زمان کل گذشته است و آثاری از شکست خط روند مشاهده نمی‌شود. این حالت، اخطاری برای از دست رفتن پتانسیل خط به حساب می‌آید. در چنین حالتی، قیمت‌ها به نوسان ادامه می‌دهد و از نقطه راس بالاتر می‌روند.

به طور کلی، مثلث‌ها، ترکیبی از قیمت و زمان می‌باشند. محدوده قیمت را می‌شود با دو خط نزدیک شونده نشان داد. با تفسیر این دو خط، می‌توانید نقطه تکمیل الگو را پیدا کنید. همچنین، متوجه خواهید شد که در چه نقطه‌ای خط روند بالایی شکسته می‌شود و دوباره روند قبلی باز خواهد گشت.برای اینکه الگوی مثلث تکمیل شود و شکست خط روند مورد اعتماد واقع شود، چندین ملاک وجود دارد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، هنگامی است که قیمت پایانی در خارج از خط روند تثبیت شود.

بازار سرمایه

 الگوهای مثلث افزایشی

الگوی مثلث افزایشی و یا صعودی، یکی از حالت‌های مختلف الگوهای مثلث متقارن محسوب می‌شود ولی از لحاظ پیش‌بینی تفاوت‌هایی با الگوی متقارن دارد. معمولأ مثلث‌های افزایشی در روندهای صعودی ظاهر می‌شوند و به عنوان الگوهای ادامه‌دهنده عمل می‌کنند ولی گاهی اوقات به عنوان الگوهای تشکیل‌دهنده کف نیز عمل می‌کنند. زمانی که خریداران قدرت کافی برای عبور از سطح مقاومتی نداشته باشند و نتوانند در سطح مشخصی سفارش‌گذاری کنند، خط قیمت را به سمت بالا هدایت خواهند کرد. در چنین شرایطی، مثلثی مانند مثلث قایم‌الزاویه از برخورد خط روند افقی (خط بالا) با خط روند صعودی (پایین) شکل می‌گیرد که در این نوع مثلث، شکست معمولأ از قسمت ضلع افقی (بالا) اتفاق می‌افتد و روند صعودی با این شکست، ادامه‌دار خواهد بود.

در واقع، خریداران به تدریج قدرتمند می‌شوند چرا که قیمت کف، روی خط روند صعودی قرار دارد و آن قدر به سطح مقاومت فشار وارد می‌کند تا در نهایت، از خط مقاومت عبور کند و آن را بشکند. به این ترتیب، روند صعودی ادامه خواهد یافت. در تحلیل تکنیکال زمانی می‌توانیم از الگوی مثلث افزایشی، سیگنال خرید و فروش دریافت کنیم که قیمت‌ها در محدوده بین یک سطح مقاومت افقی (بالایی) و یک خط حمایت صعودی (پایینی) در نوسان باشد و در ادامه، روندی صعودی و یا نزولی (به ندرت) شکل بگیرد. در چنین شرایطی، ارزش معاملات به طور چشمگیری افزایش می‌یابد و این حرکت برگشتی به خط حمایت بعد از شکست غیرمعمول نیست و با حجم معامله کمی انجام می‌پذیرد. در این الگو، این نکته را باید در نظر بگیرید که به طور معمول خریداران موفق می‌شوند و مقاومت را در هم می‌شکنند. البته برای رسیدن به این موفقیت، باید سفارش خرید خود را بالای خط مقاومت قرار دهید.

این مقاله را حتما بخوانید: ارزش معاملات چیست؟!

الگوی مثلث افزایشی

الگوی مثلث کاهشی:

الگوی مثلث کاهشی و یا نزولی، یکی دیگر از حالت‌های مختلف الگوهای مثلث متقارن محسوب می‌شود ولی از لحاظ پیش‌بینی تفاوت‌هایی با الگوی متقارن دارد. معمولأ مثلث‌های کاهشی در روندهای کاهشی ظاهر می‌شوند و به عنوان الگوهای ادامه‌دهنده عمل می‌کنند. البته گاهی اوقات به عنوان الگوهای تشکیل‌دهنده سقف نیز عمل می‌کنند. زمانی که فروشندگان به صورت تدریجی قدرت را از خریداران می‌گیرند و بازار را در دست می‌گیرند، قیمت‌ به آهستگی کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی، مثلثی مانند مثلث قایم‌الزاویه‌ از برخورد خط روند نزولی (بالا) و خط روند افقی (پایین) شکل می‌گیرد که شکست معمولأ از (پایین) اتفاق می‌افتد و روند نزولی با این شکست ادامه‌دار خواهد بود.

در واقع فروشندگان به تدریج قدرتمند می‌شوند، چرا که قیمت سقف، روی خط نزولی قرار دارد و آن‌قدر به خط حمایتی توسط فروشندگان فشار فروش وارد می‌شود تا در نهایت از خط حمایت عبور کند و آن را بشکند. به این ترتیب، روند نزولی قیمت ادامه خواهد یافت. در تحلیل تکنیکال زمانی می‌توانیم از الگوی مثلث کاهشی، سیگنال خرید و فروش دریافت کنیم که قیمت‌ها در محدوده بین یک سطح حمایت افقی (پایینی) و یک خط مقاومت نزولی (بالایی) در نوسان باشد و در ادامه، روند نزولی و یا صعودی (به ندرت) شکل بگیرد. در چنین شرایطی حجم معاملات به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

الگوی مثلث کاهشی

الگوی مثلث پهن شونده :

یکی از غیر معمول‌ترین و کمیاب‌ترین الگوها، الگوی مثلث پهن‌شونده(The Broadening Formation) است. که مانند یک مثلث واژگون می‌باشد. در تمام الگوهای بالا، ما شاهد دو خط همگرا بودیم که به یکدیگر نزدیک می‌شدند. اما در این الگو، همانطور که از اسمش پیدا است، خطوط آشکارا از یکدیگر دور می‌شوند و یک مثلث پهن را به وجود می‌آورند. نام دیگر این الگو، بلندگوی دستی می‌باشد.

حجم معاملات در این الگو نیز متفاوت می‌باشد. در سایر الگوهای مثلثی، هنگامی که به راس نزدیک می‌شدیم، حجم کاهش پیدا می‌کرد. در صورتی که، در این الگو، حجم همسو با افزایش قیمت، افزایش پیدا می‌کند. تحلیلگران این الگو متوجه احساسی بودن بازار و غیرقابل پیش‌بینی بودن آن می‌شوند. یکی از عوامل موثر در تشکیل این الگو، علاقمندی زیاد سرمایه‌گذاران به خرید می‌باشد. در بیشتر مواقع، این الگو باعث تشکیل یک سقف قوی و بزرگ در بازار می‌شود.

الگوی مثلث پهن شونده

اهمیت حجم معاملات در انواع الگوی مثلث در بازار بورس:

همانطور که در بالا متوجه شدید، حجم معاملات همسو با نوسانات قیمت، در راس مثلث کاهش پیدا می‌کند. (این قاعده در مثلث پهن شونده صدق نمی‌کند.) همزمان با نفوذ قیمت در خط روند، یعنی زمانی که الگو تکمیل شده است، حجم معاملات افزایش می‌یابد. در الگوهای برگشتی در روند صعودی، حجم معاملات نقش پررنگ‌تری نسبت به روندهای نزولی دارند؛ زیرا، حجم بالا یکی از ارکان ضروری برای تثیبیت روند صعودی می‌باشد.

فاکتور زمان در انوع الگوی مثلث در بورس:

آخرین بحث ما در رابطه با بررسی انواع الگوی مثلث در بورس، ابعاد زمانی آن می‌باشد. تحلیلگران، این الگوها را بیشتر به عنوان الگوی میان‌مدتی می‌شناسند. اغلب بیش از ۱ ماه و کمتز از ۳ ماه زمان برای تشکیل این الگو نیاز است. الگویی که در کمتر از ۱ ماه تشکیل می‌شود، به احتمال زیاد پرچم ۴گوش خواهد بود که از روی الگوهای کوتاه‌مدت پدید آمده است.

برای مشاوره در خصوص سرمایه گذاری در بازار سرمایه و صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردانی حتما با شماره 41000-021 تماس حاصل فرمایید و یا به صفحه مشاوره هوشمند مراجعه کنید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.