هر آنچه که از دارایی تحت مدیریت (AUM) باید بدانید!

هر آنچه که از دارایی تحت مدیریت (AUM) باید بدانید!

دارایی تحت مدیریت
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

 دارایی تحت مدیریت  (AUM) یکی از معیارهایی است که می‌توان از آن برای ارزشیابی صندوق‌ها استفاده کرد. ممکن است تا به حال با خود فکر کرد‌ه‌باشید که چگونه می‌توان از عملکرد یک صندوق اطلاع یافت و چگونه می‌توان آن را ارزیابی کرد؟ به احتمال زیاد شما بیشتر با مفاهیمی چون NAV آشناییت داشتـه باشید و کمتر از سرمایه تحت مدیریت یا همان AUM بدانید. در ادامه این مقاله از کاریزما لرنینگ همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی از این مفاهیم کسب کنید.

دارایی تحت مدیریت یا AUM چیست؟

دارایی‌های تحت مدیریت(Asset Under Management) که اختصاراً به آن AUM گفتـه می‌شود. دارایی‌های تحت مدیریت را گاهاً سرمایه‌های تحت مدیریت نیز می‌نامند. به دارایی‌هایی گفته می‌شود که یک صندوق سرمایه گذاری مشترک، از سرمایه گذاران خود دریافت می‌کند. به عبارت دیگر، دارایی‌های تحت مدیریت (AUM)، به دارایی‌هایی گفتـه می‌شود که یک شخص یا نهاد به نمایندگی از سرمایه‌گذاران دریافت می‌کند. معمولاً این دارایی‌ها توسط نهاد یا صندوق سرمایه‌گذاری، مدیریت شد‌ه و در یک جهت مشخص برای مشتریان خود ذخیره می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که AUM، به‌صورت روزانه نوسان می‌کند. چرا که منعکس‌کننده جریان پول در داخل و خارج از یک صندوق خاص هستند.

اگر بخواهیم بدانیم که دارایی های تحت مدیریت چیست، می‌توانیم بگوییم که AUM ، به دارایی‌های تحت مدیریت یک صندوق تأمینی یا مؤسسه مالی اشاره دارد که آن را برای مشتریان خود مدیریت می‌کند. برای درک بهتر این مفهوم، تصور کنید که شما بخشی از سرمایه خود را به یک صندوق سرمایه‌گذاری بسپارید تا به‌صورت دوره‌ای از سرمایه‌گذاری خود سود بگیرید. سرمایه شما به همراه سرمایه دیگر افرادی که در همان مؤسسه سرمایه‌گذاری‌ کرده‌اند، تحت عنوان دارایی‌های مدیریت شد‌ه یا AUM شناختـه می‌شود.

به عنوان مثال، اگر ۱۰ نفر هرکدام یک میلیون در یک صندوق سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری کنند دارایی این صندوق 10 میلیون تومان است. اگر ۱۰ نفر هرکدام یک میلیون تومان  در ۱۰ صندوق سرمایه‌گذاری مختلف در یک شرکت سرمایه‌گذاری کنند، شرکت دارای 100 میلیون تومان دارایی های تحت مدیریت است.

دارایی تحت مدیریت AUM چه اهمیتی دارد؟

دارایی‌های تحت مدیریت می‌تواند ابزار مفیدی برای تجزیه و تحلیل بازار باشد. به عنوان مثال، همانطور که در مقاله صندوق سرمایه گذاری چیست اشاره کردیم، رابطه زیادی بین مدیریت صندوق سرمایه‌گذاری و شرایط اقتصادی غالب بر کشور با میزان ورود و خروج سرمایه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد. از آنجاییکه ورود و خروج سرمایه نیز بخشی از AUM شرکت است، بنابراین بر آن تاثیر خواهد گذاشت.

عموما دارایی ‌های تحت مدیریت در صنعت سرمایه‌گذاری اهمیت زیادی دارد؛ چرا که وسعت و موفقیت یک شرکت را در مقایسه با دارایی‌های پیشین آن در دوره‌‌های زمانی گذشته و در مقایسه با رقبای شرکت ارزیابی می‌‌کنند.

دارایی تحت مدیریت

نحوه محاسبه AUM چگونه است؟

روش‌های محاسباتی AUM در بین شرکت‌ها متفاوت است. شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری معمولا کارمزدهای سرمایه‌گذاران خود را به ‌عنوان قسمتی از دارایی ‌های تحت مدیریت در نظر می‌گیرند. لذا دارایی‌‌های تحت مدیریت به همراه میانگین نرخ کارمزد شرکت، عواملی کلیدی برای نشان داد‌ن درآمد فروش یک شرکت به حساب می‌آیند. ساختار کارمزد به رابطه‌ میان هر سرمایه‌گذار با شرکت یا صندوق وابستـه است. دارایی‌ های تحت مدیریت همواره دچار نوسانات قیمتی ‌شوند. زمانی که عملکرد سرمایه‎‌گذاری مثبت باشد یا زمانی‌که خریداران، مشتری‌ها یا دارایی‌های جدید به شرکت آورد‌ه‌ ‌شوند، امکان دارد AUM افزایش پیدا کند.

دارایی تحت مدیریت(AUM)  هر چه بیشتر شود باعث افزایش کارمزدهای شرکت می‌شود و همینطور برعکس اگر عملکرد یک شرکت منفی باشد و میزان دارایی‌های تحت مدیریت رو به کاهش باشد موجب کم شدن میزان کارمزد شرکت خواهد شد.

برای مقایسه ارزش کل دارایی‌های صندوق‌ها می‌توان به سایت fipiran.com مراجعه کنید.

دارایی‌های صندوق تحت مدیریتAUM  چیست؟

سرمایه‌های تحت مدیریت AUM به چند بخش تقسیم می‌شوند که در ادامه به برخی از این دارایی‌ها می‌پردازیم:

  • دارایی تحت مدیریت در مجموع به دارایی یک شرکت مالی اشاره می‌کند که در آن میزان سرمایه گذاری‌هایی است که یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، خطرپذیر، کارگزاری یا یک فرد حقیقی آن را اداره می‌کند.
  • AUM به صورت یک عامل کمی عمل می‌کند. برای نمایش اندازه یا مقدار به کار برده می‌شود. از مزیت آن می‌توان به امکان تفکیک دارایی‌ها برای تمام مشتری‌ها یا یک مشتری اشاره کرد به عنوان مثال یا می‌تواند شامل تمام دارایی‌های تحت مدیریت مشتریان باشد یا شامل تمام دارایی‌های مدیریتی برای یک مشتری مخصوص باشد.
  • هر فردی با سرمایه گذاری در صندوق‌ها می‌تواند مدیریت وجوه سرمایه‌گذاری شده در صندوق را به دست بگیرد و سهام آن را خریداری کند یا به فروش برساند.

چه عواملی سبب کاهش AUM می‌شود؟

با توجه به اینکه بیشتر دارایی‌های تحت مدیریت برای اهداف سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، پس عوامل زیر می‌تواند بر کاهش ارزش آنها نقش داشتـه باشند:

  • کاهش ارزش بازاری که سرمایه‌گذاری در آن صورت گرفته است.
  • بستـه شد‌ن صندوق و کاهش جریان سرمایه‌گذاری
  • عملکرد نادرست تیم سرمایه‌گذار

با توجه به اینکه سرمایه افراد زیادی در کنار هم به دارایی تحت مدیریت یک نهاد تبدیل می‌شود، پس مراقبت از دارایی‌ها و استفاده منصفانه از آنها بسیار حائز اهمیت است.

سخن پایانی مربوط به دارایی تحت مدیریت (AUM)

در این مطلب از کاریزما لرنینگ سعی داشتیم شما را با مفهوم دارایی های تحت مدیریت( سرمایه تحت مدیریت) و عوامل موثر در افزایش و کاهش آنها آشنا سازیم. با مطالعه کامل این مقاله دریافتید که دارایی‌های تحت مدیریت ابزار مفیدی برای تجزیه و تحلیل بازار هستند. به کمک این ابزارها می‌توان موفقیت یک شرکت را با مقایسه پیشینه دارایی آن بررسی و با عملکرد رقبا تحلیل کرد. بنابراین آگاهی از معنای AUM و نقش آن در واحدهای سرمایه‌گذاری، مبحث خارج از لطفی نیست.

سوالات متداول

دارایی تحت مدیریت به میزان دارایی گفته می‌شود که تحت مدیریت یک صندوق قرار دارد و با سرمایه گذاری مشترک سرمایه گذاران تامین می‌شود؟

کاهش سرمایه تحت پوشش به عوامل زیر بستگی دارد

کاهش ارزش بازاری که سرمایه‌گذاری در آن صورت گرفته است.

بستـه شد‌ن صندوق و کاهش جریان سرمایه‌گذاری

عملکرد نادرست تیم سرمایه‌گذار​

دارایی‌ های تحت مدیریت همواره دچار نوسانات قیمتی ‌شوند. زمانی که عملکرد سرمایه‎‌گذاری مثبت باشد یا زمانی‌که خریداران، مشتری‌ها یا دارایی‌های جدید به شرکت آورد‌ه‌ ‌شوند، امکان دارد AUM افزایش پیدا کند.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای این مقاله

  1. محسن ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    دارایی م چقدر شده

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

      با سلام
      در صورتی که در کاریزما ثبت‌نام کرده‌اید و کارگزار ناظر دارایی سهام شما، کارگزاری کاریزما است، با مراجعه به سامانه معاملاتی کاریزما امکان بررسی دارایی سهام خود را خواهید داشت. برای پیگیری این موضوع از طریق شماره تماس ۴۱۰۰۰-۰۲۱ با کارشناسان کاریزما ارتباط بگیرید.

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.