صندوق بخشی سیمانی چیست؟ | آشنایی با صندوق بخشی سیمان

صندوق بخشی سیمانی چیست؟ | آشنایی با صندوق بخشی سیمان

صندوق بخشی سیمان
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق بخشی سیمانی​ نوعی صندوق سرمایه گذاری سهامی است که که بخش بزرگی از پرتفوی خود را به صنعت سیمان اختصاص می‌دهد. در ادامه این مقاله از کاریزما لرنینگ به طور کامل به توضیح صندوق بخشی سیمان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

صندوق بخشی سیمانی چیست؟

صندوق بخشی چیست؟ در پاسخ به این سوال می‌توان اینگونه گفت که صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی، نوعی از صندوق سهامی هستند که بر سرمایه‌گذاری در یک صنعت خاص تمرکز می‌کنند. این صندوق‌ها بیشتر پرتفوی سرمایه‌گذاری خود را به سهام مرتبط با صنعتی که صندوق بر مبنای آن تشکیل‌شده است، تخصیص می‌دهند.

در واقع، هدف صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی، کسب بازدهی از یک صنعت خاص است. این نوع از صندوق‌ها، با سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های یک صنعت خاص، می‌توانند از رشد آن صنعت بهره‌مند شوند و بازدهی بالاتری از سرمایه‌گذاری مستقیم کسب کنند.

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم یکی از دسته‌بندی‌های رایج در بورس، تقسیم‌بندی شرکت‌ها براساس صنعتی است که در آن فعالیت می‌کنند. بر همین اساس، صندوق بخشی سیمانی از نماد شرکت‌های فعال در صنعت سیمان، آهک و گچ تشکیل شد‌ه است.

نحوه عملکرد صندوق بخشی سیمانی چگونه است؟

فرض کنید در یک بازه زمانی خاص، صنعت سیمان به طور چشمگیری اوج بگیرد. در این صورت می‌توانید به جای صرف زمان برای تحلیل سهم‌های این صنعت و سرمایه‌گذاری در سهام آن، با خرید صندوق بخشی سیمانی، از کل این صنعت سود مناسبی کسب کنید. با رشد بازار سرمایه و ایجاد صندوق‌های بخشی متنوع، امکان کسب سود از صنایع مختلف، از طریق خرید این نوع از صندوق‌ها، ایجاد شد‌ه است.

با این حال، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی، ریسک بالاتری نسبت به صندوق‌های سهامی و مختلط دارند. زیرا این صندوق‌ها، به دلیل سرمایه‌گذاری در یک صنعت خاص، بیشتر در معرض نوسانات و ریسک‌های صنعت هستند.

مقاله پیشنهادی: صندوق سرمایه گذاری چیست و چه انواعی دارد؟

دارایی صندوق‌ های بخشی سیمان چگونه است؟

صندوق‌های سیمانی از انواع صندق‌های سرمایه‌گذاری بخشی هستند که حداقل 70 درصد از دارایی‌های آن از سهام شرکت‌های فعال در حوزه سیمان، آهک و گچ تشکیل شده‌ است. مدیران این صندوق‌های بخشی سیمان تنها مجازند که 10 درصد از سهام دیگر صنایع را در آن سرمایه گذاری کنند و همچنین این امکان وجود دارد تا سقف 15 درصد از دارایی‌ها را با اوراق با درآمد ثابت و تا 5 درصد از گواهی سپرده کالایی تشکیل شود که در جدول زیر نشان دادیم:

دارایی صندوق‌ های بخشی سیمان

چه عواملی در قیمت سهام سیمان موثر است؟

عوامل زیادی بر کم و زیاد شدن قیمت سیمان تاثیر دارد. در ادامه برخی از مهم ترین عوامل تغییر قیمت در صندوق بخشی سیمانی را ذکر می کنیم:

  • شرایط آب و هوایی و تغییر فصل
  • کمبود برق و قطعی برق کارخانه‌ها
  • نوسانات دلار و تورم
  • کمبود تولید داخلی به علت مشکلات کارخانه‌ها
  • عدم تقاضا و خرید مردم به دلایل متعدد

مقاله پیشنهادی: صندوق سهامی چیست و چه نکاتی دارد؟

مزایا و معایب صندوق‌های بخشی سیمان

از عمده‌ترین مزایای صندوق بخشی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که نیازی به تحلیل تمامی سهم‌های یک صنعت نیست. تا پیش از این باید برای انتخاب پرتفویی از یک صنعت، کل سهام آن صنعت را تحلیل و فیلتر می‌کرد تا به چند سهم مناسب رسید. همانطور که می‌دانید، همین موضوع هم امکان خطا و اشتباه داشت. اکنون، با صندوق‌های بخشی دیگر نیاز به روندهای طولانی انتخاب سهم نیست و در کمترین زمان امکان کسب بازدهی از صنایع مختلف را دارید.

از بزرگترین معایب صندوق بخشی سیمان می‌توان به این موضوع اشاره کرد که بازدهی و سود آن وابستگی زیادی به صنعت مربوطه دارد. به ندرت پیش می‌آید که در بلند مدت یک صنعت همواره رشد بیشتری نسبت به تمام شاخص‌ها و صنایع دیگر داشتـه باشد. بنابراین برای سرمایه‌گذاری در صـندوق بخشی حتما باید به موقع اقدام به ورود و خروج از آن صندوق کرد.

چه صنایعی دارای صندوق بخشی هستند؟

در حال حاضر، صندوق‌های بخشی موجود در بازار سرمایه ایران شامل صندوق فلزات اساسی، صندوق بخشی سیمان، صندوق بخشی پتروشیمی و صندوق بخشی خودرو می‌شوند. البته سازمان بورس اجازه فعالیت صندوق های بخشی در ۸ صنعت زیر را داد‌ه است:

  • صندوق بخشی سیمان
  • حمل‌ونقل
  • مواد دارویی
  • فلزات اساسی
  • صنایع شیمیایی
  • استخراج کانه‌های فلزی
  • خودرو و ساخت قطعات
  • بیمه و صندوق بازنشستگی

برای بررسی لیست صندوق بخشی در بورس ایران، می‌توانید وارد سایت فیپیران شد‌ه و از بخش «فهرست صندوق‌های سرمایه‌گذاری»، صندوق‌های بخشی موجود را مشاهده کنید.

صندوق‌های بخشی سرمایه گذاری

چگونه در صندوق بخشی سرمایه گذاری کنیم؟

صندوق‌های بخشی موجود در بازار سرمایه، قابل معامله در بورس (ETF) هستند و امکان معاملات آن از طریق سامانه معاملاتی تمامی کارگزاری‌ها مهیاست. برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها باید کد بورسی داشته باشید. توجه کنید که دامنه نوسان صندوق‌های بخشی قابل معامله، همچون دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد است.

این صندوق برای چه افرادی مناسب است؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذارانی است که به صنایع خاصی مانند سیمان یا فلزات اساسی علاقه‌مند هستند و می‌خواهند از فرصت‌های رشد آن صنایع بهره‌مند شوند. این صندوق های بخشی با سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های یک صنعت خاص مانند سیمانی و فلزات اساسی، به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند تا بدون نیاز به دانش و تجربه خاصی، از رشد آن صنعت استفاده کنند.

تا پیش از تاسیس صندوق‌های بخشی، سرمایه‌گذارانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در یک صنعت خاص را داشتند، باید سهام شرکت‌های فعال در آن صنعت را خریداری و مدیریت می‌کردند. این کار، نیازمند دانش و تجربه در زمینه تحلیل بنیادی و تکنیکال سهام بود؛ اما با شروع فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی، کار سرمایه‌گذاری در صنایع بسیار ساده‌تر شد‌ه است. زیرا این صندوق‌ها، توسط مدیران حرفه‌ای مدیریت می‌شوند و سرمایه‌گذاران تنها با خرید واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها، می‌توانند از فرصت‌های رشد صنایع بهره‌مند شوند.

صندوق سرمایه گذاری بخشی کاریزما

فلزات اساسی دومین صنعت بزرگ بازار سرمایه و بورس ایران محسوب شد‌ه و بخش مهمی از صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهد. از اصلی‌ترین محصولات فلزی که در ایران تولید و در بازار داخلی و خارجی عرضه می‌شوند، می‌توان به فولاد، مس، آهن، روی، سرب و… اشاره کرد. صنعت فلزات اساسی به واسطه صادرات‌محور بودن، یک صنعت دلاری محسوب می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر از این صندوق در دکمه زیر کلیک کنید.

صندوق فلزات اساسی

سخن پایانی

صندوق بخشی سیمانی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری بخشی است که پرتفوی خود را به صنعت سیمان اختصاص می‌دهد. بازدهی این صندوق‌ها به افزایش و کاهش نرخ سهام در صنعت سیمان وابستـه خواهد بود. در حال حاضر، صندوق‌های بخشی موجود در بازار سرمایه ایران بر فلزات اساسی، سیمان و صنعت خودرو و… فعال هستند.

سوالات متداول

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی، نوعی از صندوق سهامی است که بر سرمایه‌گذاری در یک صنعت خاص تمرکز می‌کنند. در واقع، بیشتر پرتفوی سرمایه‌گذاری خود را به سهام مرتبط با صنعتی که صندوق بر مبنای آن تشکیل‌شده است، تخصیص می‌دهند.​

معمولا در فصول سرد، ساخت و ساز کمتر می شود و به دنبال آن تقاضا برای خرید سیمان از سوی مردم کاهش می یابد و قیمت سیمان کاهشی می‌یابد. در فصول گرم سال به دلیل افزایش دما و گرمای زیاد با کمبود برق مواجه می شویم و کارخانه ها با قطع برق مواجه می شوند و با کمبود عرضه و افزایش قیمت سیمان، مواجه می شویم.

صندوق بخشی سیمانی موجود در بازار سرمایه، قابل معامله در بورس (ETF) هستند و امکان معاملات آن از طریق سامانه معاملاتی تمامی کارگزاری‌ها مهیاست. برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها باید کد بورسی داشته باشید. توجه کنید که دامنه نوسان صندوق‌های بخشی قابل معامله، همچون دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد است. ​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 دیدگاه برای این مطلب

  1. آنیتا ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    صندوق سرمایه گذاری بخشی مثل صندوق سرمایه گذاریه سهامیه؟ منظورم از نظر میزان ریسک و بازدهیه

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی ۱۸ فروردین ۱۴۰۳

      بله صندوق‌های بخشی نوعی صندوق سرمایه گذاری سهامی است.

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
  2. سروناز احمدی ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    به نظر شما سرمایه گذاری تو صندوق سیمان سود بیشتری میده یا صندوق فلزات؟

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی ۱۸ فروردین ۱۴۰۳

      در این مقاله به طور کامل به توضیح هر کدام از این صندوق‌ها پرداختیم برای اطلاعات بیشتر با مشاوران کاریزما در ارتباط باشید 🌷

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
  3. علی ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    الن وقت مناسبیه برای خرید صندوق سیمان؟ با این وضع نوسانات بازار و قیمت دلار

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی ۱۸ فروردین ۱۴۰۳

      با توجه به شرایط اقتصادی کشور، سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری بخشی می‌تواند مفید باشد.

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۳

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.