صندوق سرمایه گذاری نوع دوم چیست و مناسب چه کسانی است؟

صندوق سرمایه گذاری نوع دوم چیست و مناسب چه کسانی است؟

amozesh-final
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق سرمایه گذاری نوع دوم​ یکی از انواع صندوقهای با درآمد ثابت است که موضوع فعالیت آن، سرمایه گذاری در انواع اوراق با درآمد ثابت می‌باشد. صندوق‌های درآمد ثابت، به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری برای افرادی شناخته می‌شوند که از درجه ریسک‌پذیری پایینی برخوردارند.

در ادامه این مطلب از کاریزما همراه ما باشید تا با صندوق های سرمایه گذاری نوع دوم بیشتر آشنا شوید.

صندوق سرمایه گذاری نوع دوم چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس هستند و باتوجه به بازاری که در آن فعالیت می‌کنند، انواع مختلفی مانند صندوق سهامی، درآمد ثابت، مختلط، طلا و… دارند. 

صندوقهای سرمایه‌گذاری نوع دوم از جنس ETF  بود‌ه و کارکرد اصلی آنها جذب سرمایه‌گذارانی است که به دنبال سرمایه‌گذاری بدون ریسک یا با ریسک حداقلی هستند. این نوع از صندوق‌ها، عمده سرمایه‌گذاری خود را در اوراق با درآمد ثابت انجام می‌دهند. به همین دلیل، جزو یکی از صندوق‌های کم‌ریسک قرار می‌گیرند. اما این صندوق‌ها چه تفاوت‌هایی با صندوق درآمد ثابت دارند؟!

این مقاله را حتما بخوانید: صندوق های درآمد ثابت چیست؟

صندوق سرمایه گذاری نوع دوم

تفاوت صندوق سرمایه گذاری نوع دوم با صندوق درآمد ثابت 

همانطور که در بالا گفتیم، صندوق سرمایه‌گذاری نوع دوم یکی از انواع صندوقهای با درآمد ثابت است، اما تفاوت‌هایی با این نوع صندوق‌ها دارد.

تفاوت‌های صندوق سرمایه گذاری نوع دوم با صندوق درآمد ثابت به شرح زیر است:

1) الزام به خرید سهام 

اگر بخواهیم به مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع صندوق بپردازیم، باید بگوییم که الزام به  خرید سهام مهمترین این تفاوت‌ها است. به عبارتی، در صندوق‌های درآمد ثابت الزام به سرمایه‌گذاری 15 درصدی در سهام وجود دارد. این در حالیست که در صندوق نوع دوم الزامی برای سرمایه‌گذاری در سهام وجود ندارد و گفتـه می‌شود که حداکثر 5 درصد سرمایه‌گذاری در سهام نیاز است. بدین معنی که اگر در این صندوق، سهمی نیز خریداری نشود هیچ مانعی وجود ندارد. بنابراین این تفاوت می‌تواند برای صندوقهای نوع دوم یک مزیت باشد. به این صورت که در مواقعی مثل سال 99 (وقتی بازار سرمایه در حال ریزش بود) این صندوق می‌تواند کمترین درصد سرمایه‌گذاری در سهام را داشتـه باشد و بیشتر از صندوقهای درآمد ثابت عادی ریسک خود را کم کند. 

2) عدم پرداخت سود ماهانه

یکی دیگر از مهمترین تفاوت‌های صندوق سرمایه گذاری نوع دوم با صندوق درآمد ثابت، عدم پرداخت سود ماهانه است. سرمایه‌گذاران در صندوق‌های درآمد ثابت عمدتا به دو نوع مختلف تقسیم می‌شوند. اول افرادی که علاقه‌مند به دریافت سود ماهانه هستند و دوم افرادی که نمی‌خواهند هر ماه سودی را کسب کنند.

در حقیقت، صندوق سرمایه‌گذاری نوع دوم برای سرمایه‌گذارانی تشکیل شد‌ه است که نمی‌خواهند سود ماهانه‌ای دریافت کنند. بلکه بیشتر متمایلند این سود به شکل تجمعی و بر روی NAV آنها محاسبه شود که هر زمان تمایلی به فروش داشتند بتوانند به شکل تجمعی آنرا دریافت کنند.

این مقاله را حتما بخوانید: دلیل سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت

سود صندوق سرمایه گذاری نوع دوم چگونه است؟

بازدهی صندوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری نوع دوم مثل صندوقهای درآمد ثابت است. سود این صندوق‌ها باتوجه به اینکه بخشی از سرمایه آنها در اوراق درآمد ثابت بورسی سرمایه‌گذاری شد‌ه، معمولاً بالاتر از سود سپرده‌های بانکی است.

یکی از مهم‌ترین نکات در مورد این صندوق‌ها، نحوه محاسبه سود آنها است. سود صندوق درآمد ثابت، روزشمار است. این در حالی است که حتی در سپرده‌های کوتاه‌مدت بانک، سود به‌صورت ماه‌‌شمار محاسبه می‌شود. تفاوت سود روزشمار و ماه‌شمار در محاسبه سود آن است. در سپرده ماه‌شمار، هر ماه به کمترین مانده موجود در حساب، سود تعلق می‌گیرد. اما در روش سود روزشمار، سرمایه‌گذار به ازای هر روز می‌تواند سود دریافت کند. 

این مقاله را حتما بخوانید: سوددهی صندوق های سرمایه گذاری چگونه است؟

صندوق سرمایه گذاری نوع دوم مناسب چه افرادی است؟

صندوق های نوع دوم باتوجه به ماهیت کم‌ریسکی که دارند، می‌توانند در کنترل پرتفوی سرمایه‌گذاری افراد نقش پررنگی داشتـه باشند. این صندوق برخلاف صندوق درآمد ثابت مناسب افرادی است که نیاز به سود ماهانه ندارند و صرفا علاقه‌مند هستند که بخشی از پول خود را در صندوقی کم‌ریسک سرمایه‌گذاری کنند و به صورت ماهانه بالاتر از بانک سود کسب کنند.

نحوه سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری نوع دوم

صندوق سرمایه‌گذاری نوع دوم در دسته صندوق‌های قابل معامله یا ETF قرار می‌گیرد. به همین دلیل، این صندوق‌ها را می‌توان از سامانه آنلاین تمام کارگزاری‌ها خرید و فروش کرد.

مهم‌ترین ویژگی صندوق‌های نوع دوم، قابل معامله بود‌‌ن آنها است. بدین معنی که معاملات واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق ‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بازار سرمایه و در طول مدت ساعات فعالیت بازار انجام می‌شود. بنابراین یکی دیگر از ویژگی‌های صندوق سرمایه گذاری نوع دوم قابل معامله بودن آن در تایم معاملات است.

مطلب نهایی درباره صندوق سرمایه گذاری نوع دوم

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، صندوق های سرمایه گذاری نوع دوم از جنس صندوق‌های درآمد ثابت هستند. این دسته از صندوق‌ها الزام به سرمایه‌گذاری سهام نداشتـه و سود ماهانه هم تقسیم نمی‌کنند.

صندوق نوع دوم بیشتر برای سرمایه‌گذارانی مناسب است که علاقه‌مند به کاهش ریسک پرتفوی سرمایه‌گذاری خود هستند. به همین جهت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نوع دوم گزینه‌ای جذاب و بدون ریسک در روزهای منفی بازار سرمایه هستند. به همین دلیل، در صورتی‌که شما علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها هستید ما صندوق نوع دوم کاریزما به نام صندوق کارا را پیشنهاد می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این صندوق اینجا کلیک کنید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.