صندوق سرمایه گذاری زعفران چیست؟

صندوق سرمایه گذاری زعفران چیست؟

صندوق سرمایه گذاری زعفران
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق سرمایه گذاری زعفران یکی از پربازده‌ترین صندوق‌های کالایی در بورس است. امروزه اهمیت زعفران بر هیچکس پوشیده نیست. زعفران یکی از کالاهای مهم صادراتی کشور است که سهم زیادی در بازار جهانی دارد. حدود 90% حجم این محصول به دیگر کشورها صادر می‌شود و قیمت آن بسیار متاثر از نوسانات نرخ ارز است. بسیاری از افراد برای کسب درآمد میلیونی از آن به دنبال راه‌های کشت، نگهداری و صادرات آن هستند که دشواری‌های مربوط به خود را دارد.

به دلیل وجود این مشکلات در بازار سرمایه، ابزارهایی طراحی شده‌اند تا سرمایه‌گذاران این حوزه به راحتی بتوانند با خرید و فروش اوراق بهادار مبتنی بر کالای زعفران از نوسانات مثبت و حتی منفی قیمتی آن بهره‌مند شوند و کسب سود کنند بدون آنکه با مشکلات کشت، جابه‌جایی، نگهداری و فروش آن مواجه شوند. در این مقاله کاریزما لرنینگ به بررسی صندوق های سرمایه گذاری زعفران در بورس و مزایای سرمایه گذاری در آن می‌پردازد.

صندوق سرمایه گذاری زعفران چیست؟

صندوق سرمایه گذاری زعفران یک صندوق کالایی و قابل معامله در بورس (ETF) است که به پشتوانه آن گواهی سپرده‌ کالای کشاورزی ارزشمند، استراتژیک و صادراتی زعفران ایجاد شده است. سرمایه‌گذاری در این صندوق، باعث می‌شود تا علاوه‌بر حمایت از کشاورزان ایرانی، امکان خرید و فروش فوری واحدهای صندوق از سوی سرمایه‌گذاران ممکن باشد.

گواهی سپرده کالایی زعفران

گواهی سپرده کالایی، اوراق بهاداری است که نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است. در این روش، دارندگان زعفران، با استاندارد خاصی که بورس اعلام می‌کند، می‌توانند با اخذ کد بورسی (سهام)، محصول خود را به انبار پذیرش‌شده نزد بورس، بسپارند. در قبال آن، قبض انباری (گواهی سپرده‌ای) دریافت نمایند که با مراجعه به کارگزاری‌های بورس و تکمیل فرم درخواست فروش، آنرا از طریق بورس به فروش برسانند و یا آنرا تا مدت معینی در انبار نگهداری نمایند.

پذیرش، سنجش کیفیت و نگهداری محصول در انبار هزینه مشخصی دارد که ازطریق بورس و انبار اعلام می شود. کسانیکه می‌خواهند از طریق گواهی سپرده زعفران خریداری کنند، می‌توانند با دریافت کد بورس (اوراق بهادار) ازطریق مراجعه به کارگزاری‌ها و پس از واریز وجه مقداری که قصد خرید آنرا دارند، با تکمیل فرم درخواست خرید نسبت به خرید زعفران ازطریق بورس اقدام نمایند نسبت به تحویل گرفتـن زعفران خود از انبار، با پرداخت هزینه انبارداری، کالای خود را در انبار نگهداری نمایند.

از دیگر ویژگی‌های صندوق های سرمایه گذاری زعفران آن است که تغییر قیمت در محصولات کشاورزی، این امکان را برای سرمایه‌گذاران و حتی سرمایه‌گذاران تازه‌وارد فراهم می‌کند که بتوانند به جای سرمایه‌گذاری و معامله کالای فیزیکی محصولات کشاورزی در بازارهای سنتی و پذیرش خطرات و ریسک‌های این نوع از معامله، این کالاها را در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر کالا خرید و فروش کنند.

صندوق کالایی زعفران

نحوه کارکرد صندوق سرمایه گذاری زعفران در بورس

فرآیند سرمایه‌گذاری زعفران در بورس کاملا مشابه سایر صندوق‌های کالایی است. برای سرمایه گذاری در این صندوق‌ها، داشتن کد بورسی الزامی است. بعد از دریافت کد بورسی و ثبت نام در سامانه سجام، می‌توانید با مراجعه به کارگزاری کاریزما، با تکمیل فرم درخواست فروش، آنرا از طریق بورس به فروش برسانید یا آنرا تا مدت معینی با پرداخت هزینه انبارداری در انبار نگهداری نمایند. پذیرش، سنجش کیفیت و نگهداری محصول در انبار هزینه مشخصی دارد که از طریق بورس و انبار اعلام می‌شود.

لیست صندوق های سرمایه گذاری زعفران در ایران

صندوق سرمایه گذاری زعفران سحرخیز از دی ماه سال 1399 فعالیت خود را آغاز کرده‌است. صندوق سرمایه گذاری زعفران یکی از بهترین صندوق‌های کالایی است که به علت ارزش بالای زعفران، محصول بازدهی بالایی برای سرمایه‌گذاران در بردارد. مجوز پذیره‌نویسی صندوق کالایی کشاورزی “گروه زعفران سحرخیز” با نماد “سحرخیز”  صادر شد. صندوق زغفران سحرخیز صندوقی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید واحدهای آن از کارگزاری کاریزما، در زعفران و سایر کالاهای مبتنی بر سپرده کالایی سرمایه‌گذاری کنند.

صندوق سرمایه گذاری کشاورزی سحرخیز و نهال با دارایی پایه زعفران در بازار موجود هستند ولی در کنار زعفران به صورت چند کالایی پسته و برنج و … را عرضه می‌کنند. به نوعی می‌توان گفت هر کالای مبتنی بر سپرده که در بورس معامله می‌شود به جز سکه طلا و شمش در این دسته از صندوق‌های سرمایه گذاری قرار می‌گیرد.

مزایای خرید صندوق سرمایه گذاری زعفران

شاید این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که خرید صندوق سرمایه گذاری زعفران در بورس چه مزایایی نسبت به خرید فیزیکی آن دارد؟!

در ادامه پاسخ این سوال را به طور واضح به شما توضیح می‌دهیم.

  • سوددهی بالا و شفافیت در سرمایه‌گذاری

به دلیل ارزش بالای این گیاه در میان کالاهای صادراتی، با افزایش تقاضا برای خرید این محصول، صندوق های سرمایه گذاری زعفران نیز از بازدهی بالایی برخوردار خواهند بود. به همین علت ارزش اوراق وابستـه به زعفران با افزایش فروش فیزیکی آن نیز بالاتر می‌رود. صندوق‌های سرمایه گذاری مستلزم به انتشار گزارش کارکرد و دارایی خود در صفحات رسمی مانند TSETMC و بارگذاری اساسنامه صندوق هستند. از همین جهت، امکان کلاهبرداری در آنها به هیچ وجه وجود ندارد و هیچ ترسی سرمایه گذاران را تهدید نمیکند.

  • سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در زعفران و کمک به پیشرفت صنعت کشاورزی

از آنجایی که کشت و برداشت زعفران کار سخت و پیچیده‌ای است و نیاز به زمین حاصل‌خیز و آب و هوای مطلوب دارد، کسب سود و بهره‌برداری از این محصول با ارزش کار هر کسی نیست. اما خرید صندوق های سرمایه گذاری زعفران با کمترین سرمایه از عهده تمامی افراد برمی‌آید. به طوریکه تنها با خرید گواهی سپرده زعفران می‌توان از نوسان سود این محصول بهره‌مند شد.

با خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق زعفران، منابع مالی کشاورزان نیز تامین شد‌ه و باعث می‌شود که سطح کشت و برداشت این محصول را در مزارع خود افزایش دهند. با خرید این صندوق به تولید داخلی کمک خواهد شد.

  • بهره‌مندی از دانش مدیران حرفه‌ای صندوق‌های سرمایه‌گذاری

یکی از مهمترین رکن های هر صندوق سرمایه‌گذاری، افراد ماهر و متخصص هستند که به عنوان مدیران صندوق در راس این صندوق‌ها هستند. وظیفه آنها نظارت بر سبد سرمایه‌گذاری صندوق، انجام تحلیل‌های بازار و اقتصادی مرتبط با زعفران، انتخاب دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری، و ایجاد استراتژی‌های بهینه برای به دست آوردن بهترین بازده از سرمایه‌گذاری‌ها می‌باشد.

  • ریسک کم

به علت مدیریت حرفه‌ای مدیران صندوق و تلاش مستمر آنها برای افزایش بازدهی صندوق و کم کرد‌ن میزان ریسک سرمایه، هیچ ریسک قابل توجهی به خریداران صندوق نمی‌رسد. به این نکته توجه کنید که هیچ سرمایه‌گذاری بدون ریسک نیست. مدیران صندوق با تلاش و تجربه خود سعی در کاهش ریسک سرمایه دارند اما عواملی مانند شرایط بازار، اقتصاد کلان و خرد و عوامل جغرافیایی ممکن است تأثیرگذار باشند.

صندوق سرمایه گذاری کالایی زعفران

ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق زعفران

از بزرگترین چالش‌ها و معایب صندوق های سرمایه گذاری زعفران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوسانات در بازار زعفران

گاهی شرایط آب و هوایی بحرانی و عدم امکان کشت زعفران می‌تواند در قیمت آن تاثیرگذار باشد. قبل از سرمایه‌گذاری زعفران در بورس به این عوامل دقت کنید. به عنوان مثال قیمت روز زعفران در بازه قیمتی کیلویی 60 ملیون تومان تا 72 میلیون تومان در بازار وجود دارد.

  • دریافت هزینه‌های مدیریت

صندوق‌های کالایی،هزینه مدیریتی به منظور پوشش هزینه‌های مختلف مدیریت صندوق، اجرای عملیات روزانه، بازاریابی، نظارت، و سایر فعالیت‌های مرتبط با مدیریت صندوق را معمولاً از سرمایه‌گذاران دریافت می‌کنند و این مسئله در اساسنامه یا قوانین هر صندوق تعیین می‌شود. هزینه‌های مدیریتی معمولاً به عنوان درصدی از ارزش دارایی‌های صندوق یا از سود ناشی از سرمایه‌گذاری‌های آن تعیین می‌شود.

عوامل موثر بر قیمت زعفران در بورس

از مهمترین عواملی که بر قیمت زعفران در بورس تاثیر می‌گذارد:

  • قیمت دلاری زعفران
  • تقاضای زعفران در ایران و جهان
  • مقدار تولید براساس آب و هوا و مسائل اقتصادی
  • هزینه تولید که شامل بخش ثابت (زمین کشاورزی و تجهیزات) و بخش متغیر ( آبیاری و هزینه برداشت و …)

جمع‌بندی صندوق سرمایه گذاری زعفران

صندوق سرمایه گذاری زعفران یکی از صندوق‌های کالایی پربازده در بورس و بازار سرمایه است. خرید این صندوق مزایای خاصی نسبت به خرید فیزیکی دارد که در مقاله فوق به طور کامل آنها را شرح دادیم. از عواملی که بر سرمایه گذاری زعفران تاثیر گذار است قیمت دلار و تقاضای زعفران در ایران و جهان است. همانطور که گفته شد حدودا 90 درصد از زعفران تولید شده در ایران صادر می‌شود که این امر کمک شایانی به تولیدات داخلی می‌کند.

سوالات متداول

در ایران دو صندوق نهال و سحرخیز با دارایی پایه زعفران وجود دارند ولی به صورت چند کالایی، کالاهای دیگر مانند برنج، پسته و …. نیز در صندوق‌های سرمایه گذاری خود دارند.

به علت وجود اساسنامه و قوانین صندوق‌های سرمایه گذاری کالایی، می‌توان به آنها اعتماد کرد.
با سرمایه گذاری زعفران در بورس می‌توان از تولید کننده داخلی حمایت کرد و تولید در کشور را افزایش داد و همچنین با سرمایه غیرمستقیم در کالاها، احتمال سرقت و گم شدن کالا را کاهش می‌دهیم و درگیر مسائل تولیدی کالا نشد.

قیمت دلاری زعفران، تقاضای زعفران در ایران و جهان، مقدار تولید براساس آب و هوا و مسائل اقتصادی و
هزینه تولید از عوامل تاثیرگذار در قیمت زعفران است.

نوسانات اقتصادی در بازار زعفران بسیار تاثیر می‌گذارد و به این نکته هم باید توجه کرد که صندوق‌های سرمایه گذاری کالایی زعفران، هزینه‌های مدیریتی را از سرمایه گذاران دریافت می‌کند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.