چگونه در بورس ضرر نکنیم؟

چگونه در بورس ضرر نکنیم؟

چگونه در بورس ضرر نکنیم
ورود به بورس

چگونه در بورس ضرر نکنیم؟ سوالی تکراری که تمام افراد وارد شد‌ه به بورس و بازار سرمایه به دنبال پاسخ دقیق و کامل آن هستند. هرچند کسب سود در بازار بورس بسیار وسوسه‌انگیز است اما خوب است بدانید اولین و شاید مهم‌ترین اصل در بازار سرمایه این است که سرمایه خود را از زیان‌ مصون کنید. بنابراین مهم است که استراتژی خرید و فروش بی ضرر در بورس فرا بگیرید. همچنین اگر تمایل به حضور و سرمایه‌گذاری در بازار بورس را دارید اما بسیار ریسک‌گریز هستید بدانید چه گزینه‌هایی پیش روی خود دارید تا در بورس ضرر نکنید. 

در این مقاله از کاریزما تلاش می‌کنیم راه‌هایی را معرفی کنیم که بتوانید سرمایه خود را بیمه یا به اصلاح Hedge کنید. همچنین معایب و مزایای هر کدام را برایتان شرح دهیم تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید.

چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم که ضرر نکنیم؟

پیش از این در مقاله‌ چگونه در بورس سود کنیم؟ توضیح دادیم که آموزش و یادگیری و ترکیب آن با استراتژی درست، ما را در کسب تجربه‌ای خوب در بازار سرمایه کمک خواهد کرد و به‌تدریج باعث می‌شود که برآیند سودهایی که از این بازار بدست می‌آوریم از برآیند زیان‌هایمان بیشتر شود. لازمه این کار تداوم و استمرار در یادگیری و تجربه کرد‌ن است. 

برای این منظور شما می‌بایست زمان خاصی را در طول روز به این کار اختصاص دهید تا به مرور در این حوزه ارتقاء پیدا کنید. باتوجه به اشتغال اکثر افراد به مشاغل دیگری به‌جز حوزه مالی، شاید این فرصت برای همه مهیا نباشد که بتوانند به یادگیری در مورد بورس و بازار سرمایه بپردازند. بنابراین، برای آنها پیشنهادات دیگری داریم. در ادامه، شما را به پاسخ قطعی این سوال می‌رسانیم که ” چگونه در بورس ضرر نکنیم.

به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم یکی از آسان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌ها برای افراد پرمشغله است.

مقاله پیشنهادی: سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم چیست؟

در مقاله فوق به طور مفصل توضیح دادیم که چه گزینه‌هایی در سرمایه گذاری غیرمستقیم وجود دارند و هرکدام مناسب چه افرادی هستند که در مقاله حاضر به برخی از آن‌ها نیز اشاره خواهیم کرد.

با وجود آنکه بسیاری از روش‌های مدیریت ریسک مانند تشکیل پرتفوی یا سبد سرمایه گذاری توسط خود شخص، باعث می‌شوند که ریسک سرمایه‌گذار تا حدود زیادی کنترل شود تا در صورت ریزش بازار با ضرر کمتری خارج شود. اما به طور قطع نمی‌توان گفت که با کمک این روش، با زیان صفر می‌توان از این بازار خارج شد. 

حال سوال این است که چه راه‌حل‌هایی برای ضرر نکردن وجود دارد؟ و چگونه پولمان در بورس کم نشود؟ ما در ادامه به سه گزینه و استراتژی سرمایه‌گذاری در بازار بورس اشاره خواهیم کرد تا بتوانید مطمئن شوید در بورس ضرر نخواهید کرد.  

راه های ضرر نکردن در بورس

آیا راهی برای ضرر نکردن در بورس وجود دارد؟

اگر برای این سوال جواب صریح و کوتاهی بخواهید، باید بگوییم بله. روش‌های سرمایه‌گذاری زیادی وجود دارد که برای سرمایه‌گذاران بسیار ریسک‌گریز تعبیه شده‌اند تا اگر ترس از ضرر و زیان دارند اما بازدهی بورس را نیز جذاب می‌بینند، بتوانند در زمان رشد و صعود بازار، بازدهی کسب کنند و در عین حال در صورت ریزش آن نیز از زیان مصون باشند. 

ما از میان گزینه‌های زیادی که ریسک سرمایه‌گذاری را بسیار کاهش می‌دهند و عموما در دستـه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم قرار می‌گیرند، چند گزینه را که زیان در بورس را صفر می‌کنند پیشنهاد می‌دهیم. مسلما در دنیا روش‌های زیادی وجود که برای کسب بازدهی با ریسک کم تعریف شده‌اند که برخی در بازار ایران استفاده می‌شوند. ما در اینجا به سه روش از آن‌ها با ریسک تقریبا صفر اشاره می‌کنیم:

1- خرید سهم و خرید اختیار فروش سهم به طور همزمان

این روش برای افرادی مناسب است که تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری مستقیم دارند و تا حدودی فرصت یادگیری نیز دارند. در این روش، شما سهم شرکت مورد نظر را خریداری می‌کنید و همزمان برای تاریخ مشخصی که تا آن تاریخ قصد نگهداری سهم را دارید اختیار فروش همان سهم را نیز خریداری می‌کنید. به این استراتژی اصطلاحا protective put گفتـه می‌شود.

اختیار معامله (option) یکی از انواع اوراق بهاداری است که به خریدار این اختیار را می‌دهد تا یک دارایی مشخص را در یک تاریخ معین و با قیمت از قبل تعیین‌شده بخرد یا بفروشد. بنا به همین تعریف، اختیار فروش قراردادی است که به خریدار این اختیار را می‌دهد تا یک دارایی معین را در تاریخ مشخص و با قیمت از قبل تعیین‌شده به فروش برساند.

برای اطلاعات بیشتر راجع به این دسته از اوراق بهادار می‌توانید مقاله “قرارداد اختیار معامله در بورس چیست؟” را مطالعه فرمایید.

چگونه با خرید اختیار خرید و فروش سهم در بورس ضرر نکنیم؟

نکته‌ای که باید بدان توجه کنید این است که قیمت اعمال اختیار فروش می‌بایست برابر یا اندکی بیشتر از قیمت خرید سهم باشد. به عنوان مثال، فرض کنید سهم X را با قیمت 100 تومان خریداری می‌کنید و قصد دارید سهم را برای سه ماه نگهداری کنید و پیش‌بینی شما نیز این است که قیمت سهم افزایش پیدا می‌کند. با این‌حال، نگران هستید که به علت اتفاقات پیش‌بینی نشد‌ه قیمت سهم در سه ماه بعد کاهش یابد. بنابراین، با خرید اختیار فروش با قیمت اعمال 100 تومان و سررسید سه ماه بعد سهام خود را بیمه می‌کنید. 

البته باید دقت کنید که برای خرید اختیار فروش مبلغی را به عنوان پریمیوم (هزینه خرید اختیار معامله) به فروشنده اوراق پرداخت می‌کنید که به‌عنوان هزینه سوخت‌شده محسوب می‌شود. اما شما می‌توانید برای جبران این مبلغ نیز اختیار فروشی را خریداری کنید که قیمت اعمال آن اندکی از قیمت خرید سهم که در این مثال 100 تومان بود، بیشتر باشد. به عنوان مثال، قیمت خرید سهم 100 تومان و قیمت اعمال اختیار فروش برای سه ماه بعد 105 تومان باشد، چراکه شما به ازای هر اختیار فروشی که خریداری کرده‌اید 5 تومان پرداخت کرده‌اید. 

در این حالت، اگر قیمت سهم سه ماه بعد افزایش یابد شما از فروش سهامتان سود خواهید کرد و سود شما منهای پریمیوم پرداختی شما بازدهی خالص این معامله خواهد بود. اما اگر قیمت سهم کاهش یابد متحمل زیانی نمی‌شوید. چراکه می‌توانید اختیار فروش خود را در قیمت 105 تومان اعمال کنید و از معامله به طور سربه‌سر خارج شوید.

مزایا و معایت خرید سهم و خرید اختیار فروش

این روش نیز مانند هر روش دیگری مزایا و معایبی دارد. هر چند استفاده از این استراتژی بسیار جذاب به نظر می‌رسد و سهامداران با بیمه کرد‌ن سهام خود، از زیان مصون هستند. اما باید توجه کرد که در صورت اشتباه در پیش‌بینی روند هرچند بدون زیان از معامله خارج می‌شوید. اما خواب پول و عدم کسب بازدهی در مدت زمان تا فروش سهم یا اعمال اختیار معامله را باید مد نظر قرار داد. 

دومین محدودیت در استفاده از این استراتژی این است که متاسفانه حجم اختیار معامله و به خصوص اختیار فروش در بازار مالی و سرمایه ایران در مقایسه با بازار سهام کم است و تمامی نمادها نیز دارای اختیار معامله نیستند. بنابراین شما نمی‌توانید با خرید هر سهم اختیار معامله مربوط به آن را نیز پیدا کنید و با گرفتـن پوزیشن خرید بر اختیار فروش سهام خود را بیمه کنید. 

سومین محدودیت نیز در این است که هرچند ممکن است سهمی را پیدا کنید که اختیار معامله داشتـه باشد. اما این موضوع که قیمت اعمال آن و یا سررسید آن با زمان نگهداری سهم شما مطابقت داشتـه باشد خود یک مسئله است و ممکن است به همان دلیل اندک بود‌ن حجم معاملات و گزینه‌های اختیار معامله‌ها در ایران یافتـن گزینه مناسب مقدور نباشد. 

همانطور که به نظر می‌رسد، این روش شاید در حال حاضر در بازار مالی ایران چندان قابل استفاده نباشد. بنابراین برای شما دو گزینه دیگر را که کاربرد بیشتری دارند و همچنین سهام شما را به خوبی بیمه می‌کنند پیشنهاد می‌دهیم.

خرید صندوق درآمد ثابت

2- خرید صندوق‌های درآمد ثابت

صندوقهای درآمد ثابت یکی از گزینه‌های جذاب و در عین حال کم‌ریسک‌ بازار سرمایه برای تضمین اصل سرمایه و دریافت بازدهی ثابت است.

این نوع از صندوق‌ها یکی از گزینه‌های جذاب در بازار نزولی است، چراکه سود تضمین‌شد‌ه دارند و بازدهی ماهانه‌ای کمی بیش از سود بانکی به سهامداران پرداخت می‌کنند. علاوه‌بر این، اصل سرمایه در این نوع از صندوق‌ها تضمین‌شده است و شما هر زمان که قصد کنید می‌توانید واحدهای صندوق را ابطال بزنید و پول خود را برداشت نمایید. این ویژگی (برداشت اصل پول در هر زمان) یک مزیت نسبت به حساب های بانکی مانند سپرده‌های بلندمدت محسوب می‌شود. چراکه در سپرده‌های بانکی امکان برداشت پول قبل از سررسید وجود ندارد و در صورت برداشت پول سود سپرده‌گذار با نرخ شکست همراه خواهد بود.  

در صندوق‌های درآمد ثابت اما اینچنین نیست و سود کامل در انتهای هرماه پرداخت می‌شود یا به ارزش کل هر واحد صندوق افزود‌ه می‌شود و در زمان برداشت سرمایه به سهامدار انتقال داد‌ه می‌شود. صندوقهای درآمد ثابت نیز خود به دو نوع قابل معامله (ETF) و غیر قابل معامله تقسیم می‌شوند. صندوق‌های قابل معامله را می‌توانید در سامانه معاملاتی کارگزاری خرید و فروش کنید. 

در صورتیکه تمایل به دریافت سود ماهانه تضمین‌شد‌ه دارید و می‌خواهید اصل سرمایه خود را نیز بیمه کنید، می‌توانید به سامانه معاملاتی کاریزما مراجعه کنید و با جستجوی نماد “کمند” صندوق با درآمد ثابت و قابل معامله را خریداری نمایید. در این صفحه اطلاعات کاملی از صندوق کمند مطالعه کنید.

همچنین در صورت تمایل به سرمایه‌گذاری مجدد سود ماهانه، می‌توانید صندوق سرمایه گذاری نوع دوم و قابل معامله “کارا” را خریداری نمایید. همچنین با افزودن سود ماهانه به اصل سرمایه شما آن را مجدد سرمایه‌گذاری می‌کند و به جمع آن‌ها سود تعلق خواهد گرفت.

مزایا و معایب صندوق درآمد ثابت

خرید صندوقهای درآمد ثابت جذابیت زیادی در بازارهای نزولی دارند و آن را می‌توان یکی از کم‌ریسک‌ترین ابزارهای بازار مالی دانست. واحدهای عادی صندوق اهرمی کاریزما نیز از نوع درآمد ثابت هستند و با تضمین سود حداقل 20% معادل سالیانه و حداکثر 25% معادل سالیانه است. دقت کنید که واحدهای ممتاز این صندوق از شرایط متفاوتی برخوردار هستند. جهت کسب اطلاعات دقیق تر می‌توانید بر روی این لینک کلیک کنید و اطلاعات کاملی از این نوع از صندوق بدست بیاورید. 

هرچند این نوع از صندوق‌ها اصل و سود سرمایه را تضمین می‌کنند. اما در روند صعودی بازار بازدهی بیش از این مقدار به سرمایه‌گذاران پرداخت نمی‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران به‌دنبال گزینه دیگری باشند که علاوه‌بر کسب بازدهی از رشد بازار اصل سرمایه نیز تضمین شود و سرمایه‌گذاری منجر به ضرر و زیان نشود. سازمان بورس اوراق بهادار برای رفع این محدودیت نیز مجوز عرضه صندوق سرمایه‌گذاری تازه‌ای را صادر کرد‌ه است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

خرید صندوق تضمین اصل سرمایه

3- خرید صندوق تضمین اصل سرمایه

سومین پیشنهاد ما برای سهامداران و سرمایه‌گذارانی که قصد بیمه کرد‌ن اصل سرمایه خود را دارند اما مشتاق هستند از بازدهی مثبت بازار بورس نیز بهره‌مند شوند، خرید واحدهای صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما است. این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای دو دستـه واحد عادی و ممتاز هستند که واحدهای عادی از نوع صدور و ابطالی هستند. 

برای اولین بار در بازار سرمایه صندوق‌های تضمین اصل سرمایه به‌تازگی معرفی شده‌اند که جذابیت این دستـه از صندوق‌ها به این دلیل است که اولا از نوع مختلط هستند و ثانیا در واحدهای عادی (صدور و ابطالی) اصل سرمایه سهامداران تضمین می‌شوند و بنابراین در زمان ریزش بازار از ضرر و زیان مصون است. اما امکان کسب بازدهی از رشد بازار به دلیل ماهیت مختلط بود‌ن آن وجود دارد.

مقاله پیشنهادی: صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما

این دستـه از صندوق‌ها دارای واحدهای ممتاز نیز هستند که از شرایط متفاوتی نسبت به واحدهای عادی برخودارند. با مطالعه مقاله پیشنهاد شد‌ه می‌توانید اطلاعات کامل این صندوق را مطالعه بفرمایید. لازم به ذکر است که افراد علاقه‌مند می‌توانند از طریق پرتال سرمایه‌گذاری کاریزما به نشانی charisma.ir در واحد‌های عادی سرمایه‌گذاری کنند. 

سرمایه گذاری در صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما

در آخر چگونه در بورس ضرر نکنیم؟!

در این مقاله، تلاش کردیم بهترین راه‌های تضمین سرمایه و استراتژی خرید و فروش بی ضرر در بورس را که کاربرد دارند، نام ببریم. انتخاب هر کدام از این گزینه‌ها به میزان ریسک‌پذیری و تمایل افراد به کسب بازدهی از بازار بورس و عوامل دیگر بستگی دارد. امید است که با مطالعه مطالب فوق به پاسخ این سوال پی ببرید  که ” چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم که ضرر نکنیم “.

شما با مطالعه و آگاهی از هر کدام از این روش‌ها و علم به مزایا و معایب هرکدام می‌توانید به کارگزاری و یا سایت کاریزما مراجعه کنید و در کمترین زمان ممکن آن‌ها را خریداری نمایید. همچنین علاوه‌بر سایت کاریزما می‌توانید با شماره 021-41000 تماس حاصل فرمایید و سوالات خودتان را در این زمینه از کارشناسان ما بپرسید. 

سوالات متداول

به منظور خرید واحدهای عادی به سایت کاریزما به نشانی charisma.ir مراجعه و درخواست صدور واحدهای عادی صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما را ثبت کنید.

سود صندوق های درآمد ثابت اندکی بیش از سپرده‌های بانکی هستند و عموما 18% تا 20% درصد بازدهی معادل سالیانه دارند.

بله، برخلاف سپرده‌های بانکی امکان برداشت پول از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، بدون نرخ شکست وجود دارد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.