نحوه دریافت اعتبار از کارگزاری کاریزما و نکات تکمیلی آن

نحوه دریافت اعتبار از کارگزاری کاریزما و نکات تکمیلی آن

نحوه دریافت اعتبار از کارگزاری کاریزما
ورود به بورس

نحوه دریافت اعتبار از کارگزاری کاریزما یکی از سوالات رایج اغلب معامله‌گران است. ممکن است برخی از معامله‌گران پس از شناسایی موقعیت مناسب برای معامله یک سهم، نقدینگی لازم برای خرید آن را نداشته باشند و به همین دلیل، نتوانند از موقعیت‌های مناسب استفاده کنند. گاهی نیز پیش‌ می‌آید که معامله‌گران برای مدیریت ریسک خود نیاز به نقدینگی بیشتری داشته باشند؛ در چنین شرایطی، خرید اعتباری با استفاده از اعتبار معاملاتی کارگزاری‌ها می‌تواند کمک بسیاری به معامله‌گران کند. در این مقاله از کاریزما لرنینگ به بررسی روش دریافت اعتبار از کارگزاری کاریزما و جزئیات آن می‌پردازیم.

اعتبار معاملاتی چیست؟

اعتبار معاملاتی در بورس، نوعی وام است که کارگزاری‌ها به‌صورت موقت به معامله‌گران خود می‌دهند و این امکان را به معامله‌گران می‌دهد تا با سرمایه‌ای بیشتر از سرمایه خود، در بورس معامله کنند. به عبارت دیگر، اعتبار معاملاتی قدرت خرید معامله‌گران را چند برابر می‌کند.

توجه داشته باشید که اعتبار کارگزاری با وام‌های بانکی متفاوت است. یکی از تفاوت‌های مهم اعتبار معاملاتی با وام بانکی، این است که مبلغ اعتبار را نمی‌توان از پنل کارگزاری خارج نمود. در واقع به کمک آن تنها می‌توان سهام و اوراق بهادار قابل معامله در بازار بورس را خرید و فروش کرد.

لازم به ذکر است که چون کارگزاری‌ها یکی از ارکان نهادهای مالی هستند قوانین و مقررات مربوط به اعطای اعتبار معاملاتی کارگزاری‌ها توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تدوین و ابلاغ می‌شود. هر کارگزاری شرایط مخصوص به خود را برای تخصیص اعتبار به کاربران خود تعیین می‌کند. کارگزاری کاریزما نیز با در نظر گرفتـن شرایط هر مشتری، طرح اعتباری ویژه‌ای با عنوان “دریافت اعتبار از کارگزاری کاریزمادر نظر گرفتـه است و تا سقف ۱ میلیارد تومان به مشتریان خود اعتبار معاملاتی تخصیص می‌دهد. البته اعتبارهای کارگزاری کاریزما به چند دسته تقسیم می‌شوند که براساس سابقه مشتری و مدت زمان عضویت آن در کارگزاری کاریزما متفاوت است. در ادامه مقاله مشخصات و نحوه دریافت این اعتبارها را تشریح خواهیم کرد.

انواع اعتبارات در کارگزاری کاریزما

طرح اعتباری کارگزاری کاریزما برای سه دستـه از مشتریان در نظر گرفتـه شد‌ه است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • مشتریان فعلی کارگزاری
  • مشتریان جدید بدون گردش حساب در کارگزاری دیگر
  • مشتریان جدید با گردش حساب در سایر کارگزاری‌ها

نحوه دریافت اعتبار از کارگزاری برای مشتریان فعلی

کاربرانی که بیش از سه ماه از ثبت‌نام‌شان در کارگزاری کاریزما گذشته باشد، می‌توانند درخواست اعتبار خود را در پنل کاربری کارگزاری کاریزما ثبت کنند.

پس از ثبت درخواست اعتبار، ارزش پرتفوی و گردش حساب سه ماه گذشته بررسی شد‌ه و سقف اعتبار قابل دریافت برای شما تعیین خواهد شد. با تعیین مبلغ اعتبار قابل دریافت، اعتبار شما طی حداکثر ۲۴ ساعت کاری به قدرت خریدتان در سامانه معاملاتی کارگزاری کاریزما اضافه می‌گردد. مشخصات اعتبار معاملاتی عادی، مطابق با تصویر زیر است.

نحوه دریافت اعتبار معاملاتی برای مشتریان فعلی از کارگزاری کاریزما

اعتبار معاملاتی در بدو ورود (بدون نیاز به ارائه گردش حساب)

برای دریافت اعتبار بدون نیاز به ارائه گردش حساب از طریق کارگزاری کاریزما فقط نیاز به انتقال پرتفوی سرمایه گذاری شما به این کارگزاری دارد. پس از انتقال پرتفو و ثبت درخواست، کارشناسان کارگزاری کاریزما پرتفوی شما را بررسی می‌کنند. نکته مهم اعتبار بدو ورود کارگزاری کاریزما، نبود پیش شرط گردش معاملات است. لازم به ذکر است که پروسه تخصیص اعتبار از لحظه ثبت نام، در صورت سجامی بودن شما، ۲ روزه است. این طرح برای تمام افرادی که به تازگی در کارگزاری کاریزما ثبت نام کنند و یا کمتراز ۳ ماه از ثبت نام آن‌ها گذشته باشد فعال است. مشخصات اعتبار معاملاتی بدون نیاز به گردش حساب به شرح زیر است:

نحوه دریافت اعتبار از کارگزاری کاریزما برای مشتریان جدید بدون گردش حساب

تنها شرط برای اعتبار بدو ورود کارگزاری کاریزما، انتقال پرتفو است.

اعتبار معاملاتی مشتریان جدید با گردش حساب

در صورتی که کمتر از سه ماه از ثبت‌نام شما در کارگزاری کاریزما گذشته باشد ولی در کارگزاری دیگری گردش حساب داشته باشید، می‌توانید با ارائه گردش حساب خود به کارشناسان کارگزاری کاریزما، از این نوع اعتبار استفاده کنید. در این صورت، کارشناسان کاریزما، گردش حساب و ارزش پرتفوی سپرده‌گذاری شما را بررسی کرده و اعتبار قابل دریافت را ظرف ۲۴ ساعت کاری به قدرت خریدتان اضافه می‌کنند. مشخصات این نوع از اعتبار معاملاتی مطابق با تصویر زیر است:

نحوه دریافت اعتبار معاملاتی برای مشتریان جدید با گردش حساب از کارگزاری کاریزما

مراحل نحوه دریافت اعتبار از کارگزاری کاریزما

  • ابتدا از طریق دکمه زیر به پنل کاریزما مراجعه کرده و درآن ثبت نام کنید:

پنل کاربری کاریزما

  • پس از 24 ساعت از ثبت نام در پنل کاربری کاریزما، درصورت سجامی بودن یوزرنیم و پسورد کارگزاری کاریزما برای شما اس ام اس شده و می‌توانید وارد کارگزاری کاریزما به آدرس https://charisma.exirbroker.com  شوید.
  • پس از ورود به پنل معاملاتی کارگزاری کاریزما، در منوی سمت راست بر روی تغییر کارگزار ناظر کلیک کنید:

  • بعد از اینکه وارد صفحه تغییر کارگزار ناظر شدید، از طریق دکمه مشخص شده و کادر وسط صفحه نام تمام دارایی‌های خود(سهام، حق تقدم سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری) را وارد کرده تا به کارگزاری کاریزما منتقل شوند. پس از طی مراحل بالا، پرتفوی سرمایه گذاری شما با موفقیت به کارگزاری کاریزما منتقل می‌شود. پس از انتقال سهام و دارایی ها به کارگزاری کاریزما می توانید درخواست اعتبار خود را از طریق مراحل زیر ثبت کنید:

ثبت تمام دارایی‌های خود در کارگزاری کاریزما

  • دوباره به پنل کاربری کاریزما به آدرس  https://app.charisma.ir  مراجعه کرده و از طریق منوی سمت راست بر روی کارگزاری کلیک کنید:

مراحل دریافت اعتبار معاملاتی در کارگزاری کاریزما

  • بعد از کلیک روی کارگزاری، با منویی روبرو می‌شوید که از طریق آن باید روی دکمه اعتبارات کلیک کنید:

مراحل دریافت اعتبار معاملاتی در کارگزاری

  • بعد از کلیک روی اعتبارات کاریزما، وارد صفحه اعتبار می‌شوید. اگر به پایین صفحه بیایید دکمه درخواست اعتبار جدید را مشاهده می‌کنید. از طریق کلیک بر روی این دکمه درخواست اعتبار شما ثبت می‌شود.

درخواست اعتبار جدید در مراحل دریافت اعتبار معاملاتی در کارگزاری

  • پیامی برای شما ظاهر می‌شود که اگر اعتبار در جریانی ندارید، دکمه اوکی را زده و با پیام “درخواست شما دریافت شد، همواره می توانید با فشردن دکمه بارگذاری مجدد در بخش “وضعیت آخرین درخواست های فعال” از وضعیت درخواست خود مطلع گردید” برای شما نمایش داده  می شود.

روش محاسبه مبلغ اعتبار قابل دریافت

پس از ثبت درخواست اعتبار معاملاتی، کارگزاری کاریزما ارزش پرتفوی سپرده‌گذاری و گردش معاملات فرد درخواست‌دهنده را بررسی کرده و متناسب با آن، وجه اعتبار قابل دریافت را محاسبه و به قدرت خرید مشتریان اضافه می‌کند. میزان وثیقه مورد نیاز در هر بازار متفاوت است به عنوان مثال برای دریافت اعتبار معاملاتی برای بازار اول و دوم بورس نیاز است 35 درصد از ارزش سرمایه را به عنوان وثیقه در نظر گرفت و اگر شما یک کاربر بدون گردش حساب در سایر کارگزاری‌ها باشید، باید 90 درصد از ارزش وثیقه که در بازار اول و دوم بورس 35 درصد است را به عنوان وثیقه مورد نیاز در اختیار کارگزاری قرار دهید.

روش محاسبه مبلغ اعتبار قابل دریافت

در این فرآیند، ۲۰ درصد متوسط گردش حساب سه ماه اخیر و وجه تضمین دارایی‌های موجود در پرتفوی سپرده‌گذاری بررسی خواهد شد. برای بررسی ارزش پرتفوی خود می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید. براساس جدول زیر، بخشی از ارزش پرتفوی سپرده‌گذاری شما که امکان ضمانت اعتبار معاملاتی را دارد، محاسبه خواهد شد.

مقاله پیشنهادی: بورس چیست؟ + معرفی انواع بازارهای بورسی

میزان وثیقه مورد نیاز برای نحوه دریافت اعتبار از کارگزاری

شرایط دریافت اعتبار از کارگزاری کاریزما

دریافت اعتبار کاریزما به‌گونه‌ای طراحی شد‌ه است که تمامی کاربران بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شد‌ه و عواملی مانند تاریخ ثبت‌نام، میزان معاملات و … محدودیتی برای کاربران ایجاد نکند.

جمع‌بندی نحوه دریافت اعتبار از کارگزاری کاریزما

اعتبار معاملاتی نوعی وام است که کارگزاران به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند. این اعتبار با هدف افزایش قدرت خرید سرمایه‌گذاران در معاملات بورسی ارائه می‌شود. ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط به روش دریافت اعتبار معاملاتی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تهران تعیین می‌شود و شامل مواردی مانند میزان اعتبار قابل ارائه، نرخ بهره، و شرایط دریافت اعتبار است.

البته هر کارگزار فعال در بازار سرمایه، شرایط خاص خود را برای ارائه اعتبار معاملاتی دارد. بنابراین، روش دریافت اعتبار معاملاتی از هر کارگزاری متفاوت است. این شرایط در کارگزاری کاریزما براساس ارزش پرتفوی و گردش حساب کاربران تعیین می‌شود. اعتبار معاملاتی کارگزاری کاریزما، برخی از محدودیت‌های موجود برای دریافت اعتبار معاملاتی را حذف کرده و حتی به افرادی که به‌تازگی ثبت‌نام کرده باشند، اعتبار معاملاتی تخصیص می‌دهد.

سوالات متداول

اعتبار معاملاتی، نوعی وام‌ است که کارگزاران بازار سرمایه به مشتریان خود می‌دهند تا بتوانند با استفاده از آن، سهام بیشتری خریداری کنند. این اعتبارات تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران قرار دارند و هر کارگزاری نیز شرایط و ضوابط خاص خود را برای ارائه اعتبار معاملاتی دارد.

کارگزاری کاریزما برخی محدودیت‌های موجود که منجر به عدم امکان دریافت اعتبار برای افراد ثبت‌نامی جدید می‌شود را حذف کرده است. طرح اعتباری کارگزاری کاریزما برای سه دسته از مشتریان فعلی کارگزاری که بیش از سه ماه از ثبت‌نامشان گذشته باشد، مشتریان جدید با گردش حساب در سایر کارگزاری‌ها و مشتریان جدید بدون گردش حساب در کارگزاری دیگر ارائه می‌شود.

برای ثبت درخواست اعتبار کاریزما، کافی است که پس از ثبت‌نام، وارد پنل کاربری کاریزما شده و درخواست خود را به‌صورت کاملا آنلاین و رایگان ثبت نمایید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای این مطلب

  1. امیرعباس ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    مبلغ بهره بعد از یکسال چطور از حسابمون کسر میشه از اوراقی که داریم یا از کیف پول کارگزاری یا موقع تسویه اعتبار . ایا با این اعتبار میشه از صندوق ها سهم خرید مثل صندوق کارا و کهربا و….

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. میثم رحمتی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳

      با سلام
      مبلغ بهره به صورت هزینه بهره در هر ماه از حساب آنلاین شما کسر میشود.

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.