قرارداد اختیار معامله صندوق‌ های کاریزما

قرارداد اختیار معامله صندوق‌ های کاریزما

اختیار معامله صندوق های کاریزما
اوراق مشتقه

اختیار معامله صندوق های کاریزما مخصوصا صندوق اهرمی کاریزما مورد توجه معامله گران بازار سرمایه قرار دارند. در این مقاله از کاریزما لرنینگ به بررسی اوراق مشتقه‌ای که بر روی صندوق‌های کاریزما هستند پرداخته و نحوه ثبت نام و انجام معاملات این اوراق را شرح می‌دهیم. اما ابتدا مروری خلاصه بر انواع اوراق مشتقه یعنی اختیار معامله و قرارداد آتی خواهیم داشت.

اختیار معامله چیست؟

اختیار معامله قراردادی است بین خریدار و فروشنده که براساس آن، خریدار قرارداد، حق (نه الزام و تعهد) دارد که مقدار معینی از دارایی مندرج در قرارداد را با قیمت معین و در زمانی مشخص بخرد یا بفروشد. همانطور که از این تعریف پیداست، خریدار در اعمال حق خود مختار است و به عبارت دیگر هیچ تعهد و الزامی ندارد و برای خرید این حق، مبلغ مشخصی را به فروشنده پرداخت می‌کند. فروشنده نیز در ازای دریافت این مبلغ، متعهد می‌شود که هر زمان خریدار درخواست کند، آن دارایی مشخص را به وی فروخته یا از وی بخرد.

مقاله پیشنهادی: قرارداد اختیار معامله در بورس چیست؟

قرارداد آتی چیست؟

قرارداد آتی یا فیوچرز یکی از رایج‌ترین انواع مشتقه ها است. قراردادی است که بین دو نفر (فروشنده و خریدار) از طریق نهادهای واسط برای کالاهایی خاص تنظیم می‌شود. در این قرارداد یک کالا یا دارایی به‌خصوص با ویژگی و کیفیت مشخص، در تاریخی معلوم و با مبلغی از پیش تعیین شده، در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. در این قرارداد طرفین معامله، متعهد می‌شوند که کالا و قیمت مشخص شده را در تاریخ سررسید به یکدیگر منتقل کنند.

اختیار معامله صندوق های کاریزما

در حال حاضر برروی 3 صندوق گروه مالی کاریزما قراردادهای اختیار معامله فعال هستند:

  • صندوق اهرم
  • صندوق طلای کهربا
  • صندوق سهامی کاریس

اختیار معامله صندوق اهرم

همانطور که اشاره کردیم هر قرارداد اختیار معامله یک دارایی پایه دارد. اهرم به عنوان دارایی پایه قراردادهای اختیار معامله خود شناخته می‌شود. درحال حاضر 4 سررسید قرارداد اختیار معامله اهرم در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر فعال هستند. تمام نمادهای اختیار معامله اهرم با نماد “ضهرم” نام گذاری شده‌اند و به تفکیک سررسید و قیمت اعمال اعدادی در کنار این نماد می‌آید. همچنین نمادهای اختیار فروش اهرم نیز با “طهرم” نام گذاری شده‌اند.

اختیار معامله صندوق کاریس

قراردادهای اختیار معامله صندوق کاریس نیز در 1 سررسید خرداد قابل معامله هستند. نماد اختیار خرید کاریس “ضکاریس” و نماد اختیار فروش کاریس نیز “طکاریس” هستند.

اختیار معامله صندوق کهربا

قراردادهای اختیار معامله صندوق کهربا نیز در 2 سررسید فروردین و خرداد قابل معامله هستند. نماد اختیار خرید کهربا بر خلاف دو صندوق کاریس و اهرم، با زبان لاتین  “KBKH03” است. دلیل متفاوت بودن نماد اختیار معامله صندوق کهربا، حضور این صندوق در بازار بورس کالا است. بنابراین اختیار معامله و قرارداد آتی صندوق کهربا نیز در بستر بورس کالا معامله می‌شوند.

قرارداد آتی صندوق های کاریزما

در حال حاضر برروی 2 صندوق گروه مالی کاریزما قراردادهای آتی فعال هستند:

  • صندوق اهرم
  • صندوق طلای کهربا

قرارداد آتی صندوق اهرم

قراردادهای آتی صندوق اهرم کاریزما در 4 سررسید فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر درحال معامله هستند. نماد معاملاتی قراردادهای آتی صندوق اهرم “جهرم” است که به تفکیک تاریخ سررسید از یکدیگر تفکیک شده‌اند.

قرارداد آتی صندوق کهربا

قراردادهای آتی صندوق اهرم کاریزما در 3 سررسید فروردین، خرداد و شهریور درحال معامله هستند. نماد معاملاتی قراردادهای آتی صندوق کهربا ” KBFA03” است که به تفکیک تاریخ سررسید از یکدیگر تفکیک شده‌اند.

نحوه معامله و خرید قراردادهای آتی و اختیار صندوق های کاریزما

باتوجه به اینکه صندوق طلای کهربا در بورس کالا معامله‌شده و قراردادهای آتی و اختیار آن هم در این بازار معامله می‌شوند، نحوه معامله آن ها نیز متفاوت با صندوق‌های سهامی است. ابتدا به نحوه خرید و فروش قراردادهای اختیار صندوق اهرم و کاریس میپردازیم:

1- برای خرید قراردادهای اختیار معامله اهرم و کاریس، همچنین قرارداد آتی صندوق اهرمی کاریزما تنها به کد بورسی احتیاج دارید. سپس در کارگزاری کاریزما به آدرس charisma.ir ثبت نام می‌کنید.

2- بعد از اینکه ثبت نام خود را در کارگزاری کاریزما کامل کردید، کافی است از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام اینترنتی برای معامله قراردادهای اختیار و آتی کنید. توجه داشته باشید که در کارگزاری کاریزما مراحل درخواست فعال شدن قراردادهای اختیار و آتی کاملا غیرحضوری بوده و حداکثر تا 2 روزکاری انجام می‌شود.

درخواست فعال شدن قرادادهای آتی و اختیار معامله در کارگزاری کاریزما

بعد از ثبت درخواست، برای شما نام کاربری و رمز عبور سامانه معاملات مشتقه کاریزما ارسال می‌شود و بعد از آن می‌توانید به خرید فروش در این بازار بپردازید.

اما برای معامله قراردادهای اختیار معامله و آتی صندوق طلای کهربا، باید در بازار مالی بورس کالا ثبت نام کنید. ثبت نام در بازار مالی بورس کالا از طریق کارگزاری کاریزما از طریق لینک زیر امکان پذیر است:

دریافت کد بازارهای مالی بورس کالا

پس از طی مراحل ثبت نام و دریافت کد بازارهای مالی بورس کالا، می‌توانید به معامله قراردادهای اختیار و آتی صندوق طلای کهربا بپردازید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.