افتتاح حساب فوری و آسان در کارگزاری کاریزما

چگونه کارگزاری خود را تغییر دهیم؟ 3 روش تغییر کارگزاری

چگونه کارگزاری خود را تغییر دهیم؟ 3 روش تغییر کارگزاری

چگونه کارگزاری خود را تغییر دهیم
ورود به بورس

چگونه کارگزاری خود را تغییر دهیم؟ بعد از تسلط بر مفاهیم بورس، نوبت به انتخاب کارگزاری می‌رسد. با اضافه شدن تکنولوژی به بازارهای مالی، هر روز شاهد پیشرفت در این صنعت بزرگ هستیم؛ کارگزاری‌ها امروزه تماماً آنلاین شده‌اند و هر روز هم بر تعداد و هم بر خدمات آن‌ها افزوده می‌شود.

فعالان بازار دیگر مانند گذشته محدودیتی در انتخاب کارگزاری ندارند؛ بنابراین بحث تغییر کارگزاری چندان دور از ذهن نیست! شاید بعضی از افراد هنوز مطلع نباشند که می‌توانند کارگزاری خود را تغییر دهند. گاهی به دلایل مختلف از جمله آشنا نبودن با روش تغییر کارگزاری،‌ پیچیده فرض کردن موضوع و غیره، این موضوع به تعویق می‌اُفتد.

در این مطلب از کاریزما لرنینگ توضیح می‌دهیم که چگونه کارگزاری خود را تغییر دهیم و به بیان ساده نحوه تغییر کارگزاری در بورس را بررسی خواهیم کرد.

چگونه تغییر کارگزاری دهیم؟

فعالیت در بازار سرمایه با ثبت‌نام در یک کارگزاری آغاز می‌شود. کارگزاری یک نهاد مالی است که اصلی‌ترین وظیفۀ آن ایجاد ارتباط بین معامله‌گران و بازار است. توصیه می‌کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید تا با وظایف و خدمات کارگزاری‌ها بهتر و دقیق‌تر آشنا شوید:

link مقاله پیشنهادی : کارگزاری چیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟ + آموزش ثبت نام

همچنین نحوه ثبت نام در کارگزاری را در یک مطلب مجزا توضیح داده‌ایم. اما گاهی بعد از ثبت‌نام در یک کارگزاری به این نتیجه می‌رسیم که انتخاب ما احتمالاً درست نبوده است. در چنین شرایطی باید سراغ تغییر کارگزاری برویم. البته تغییر کارگزاری فرآیند پیچیده‌ای ندارد.

چرا باید کارگزاری خود را تغییر دهیم؟

تغییر کارگزاری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که البته بیشتر دلایل فنی هستند. معامله‌گرها و سرمایه‌گذارها عموماً به دلایل زیر، از یک کارگزاری دلسرد می‌شوند و به جستجوی یک کارگزاری بهتر می‌پردازند: 

  • عملکرد ضعیف سامانه معاملاتی
  • نداشتن اپلیکیشن موبایل
  • نبود طرح‌های تشویقی و اعتبار
  • پشتیبانی ضعیف
  • عدم ارائه‌ی آموزش‌های مناسب

احتمالاً حدس زده‌‌اید که انتخاب یک کارگزاری مناسب تا چه حد اهمیت دارد. پیشنهاد ما این است که از همان ابتدای فعالیت در بازار سرمایه بهترین کارگزاری را انتخاب کنید تا با چالش‌های مختلف مواجه نشوید و نیازی به تغییر کارگزاری نداشته باشید. هرچند در تغییر کارگزاری محدودیتی وجود ندارد و هر زمان که بخواهید می‌توانید یک کارگزاری جدید را انتخاب کنید. از طریق دکمه زیر می‌توانید در کارگزاری کاریزما ثبت‌نام کنید و بالاترین سطح خدمات را دریافت نمایید.

ثبت نام در کارگزاری کاریزما

اما گاهی به هر دلیلی مجبور به تغییر کارگزاری هستیم. در این حالت باید سوال خود را تکرار کنیم، اما قبل از اینکه سوال «چگونه کارگزاری خود را تغییر دهیم؟» را پاسخ بدهیم و بخواهیم از خدمات کارگزاری جدید استفاده کنیم، بایستی روش تغییر کارگزار ناظر را بدانیم.

هر شخص برای خرید سهام می‌تواند به کارگزاری‌های مختلف مراجعه کند. برای مثال سهام ایران خودرو را از کارگزاری الف خریداری می‌کند. اکنون اگر این شخص بخواهد سهام ایران خودرو را بفروشذ، فقط باید از طریق کارگزاری الف این کار را انجام دهذ. کارگزاری که بار اول سهم از طریق آن خریداری شده، کارگزار ناظر نام دارد.

در گذشته فرآیند تغییر کارگزار ناظر کمی سخت بود و حضوری انجام می‌شد؛ اما امروز تغییر کارگزاری آنلاین انجام می‌شود. فقط باید به یک نکتۀ مهم توجه داشته باشید؛ اینکه انتقال وجه به کارگزاری جدید ممکن نیست. به بیان ساده‌تر اگر در کارگزاری فعلی، یک میلیون تومان مانده حساب دارید، با تغییر کارگزاری این مبلغ به کارگزاری جدید منتقل نمی‌شود. تنها راه این است که موجودی خود را از کارگزاری دریافت و به حساب کارگزاری جدید واریز کنید. با دانستن این نکته سراغ مراحل تغییر کارگزاری می‌رویم.

اقدامات لازم برای نغییر کارگزاری

برای تغییر کارگزاری چه باید کرد؟

منظور از تغییر کارگزاری بورس این است که دارایی سهام خود را از کارگزاری فعلی به کارگزاری جدید منتقل کنیم. برای این کار سه روش وجود دارد.

1. فروش سهام در کارگزاری فعلی و خرید مجدد در کارگزاری جدید

اولین روش این است که در کارگزاری فعلی، تمام سهام خود را بفروشید، پول سهامی که فروخته‌اید را به کارگزاری جدید منتقل کنید و سپس همان سهام را در کارگزاری جدید بخرید. این روش دو عیب دارد:

  • ممکن است در فروش یا خرید مجدد سهام چالش داشته باشید و درگیر صف خرید و صف فروش شوید یا قیمت سهم تا زمان خرید مجدد، بالا برود.
  • پس از فروش باید حداقل یک روز کاری صبر کنید و معامله‌ای انجام ندهید. سپس در کارگزاری جدید سهام را مجدد بخرید تا کارگزاری جدید به‌عنوان ناظر شناخته شود. اگر بین فروش و خرید مجدد به‌اندازه‌ی کافی فاصله وجود نداشته باشد، ممکن است کارگزاری ناظر تغییر نکند.

2. مراجعه‌ی حضوری به دفاتر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی یا دفاتر پیشخوان

در این روش شما باید شناسنامه و کارت ملی خود را همراه داشته باشید و به دفاتر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید. فرم درخواست تغییر کارگزار ناظر بورس را تکمیل کنید و تحویل بدهید. همچنین می‌توانید فرم درخواست غیرحضوری و گواهی امضا از دفاتر رسمی را از طریق سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دریافت و پس از تکمیل، به دفتر مرکزی شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار و تسویه وجوه پست کنید.

پس از اتمام این مراحل پیچیده، تغییر کارگزاری انجام می‌شود و می‌توانید از خدمات کارگزاری جدید استفاده کنید. این روش چندان توصیه نمی‌شود چراکه نیاز به صرف زمان زیادی دارد و در عین حال روش‌های راحت‌تری داریم که تمام کارها آنلاین انجام می‌شوند.

3. تغییر کارگزاری و انتقال سهام به‌صورت آنلاین

همانطور که گفتیم شرایط تغییر کارگزاری بورس اصلاً پیچیده نیست. نحوه تغییر کارگزاری به‌صورت آنلاین به این صورت است که:

  1. ابتدا در کارگزاری جدید ثبت‌نام می‌کنیم.

یک کارگزاری خوب با خدماتی که مد نظر دارید را انتخاب و در آن ثبت‌نام کنید. پس از ثبت‌نام، نوبت به انتقال دارایی‌ها به کارگزاری جدید می‌رسد. این کار همان تغییر کارگزاری ناظر است.

  1. در کارگزاری جدید درخواست تغییر کارگزار ناظر می‌دهیم.

تغییر کارگزار ناظر به گواهی سهام نیاز داریم. گواهی سهام که به آن گواهی سرمایه گذاری نیز می‌گویند، سندی است که نشان می‌دهد شما مالک چه میزان سهام، اوراق بهادر و صندوق سرمایه‌گذاری هستید.

برای دریافت گواهی سهام:

  • ابتدا به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه (csdiran.ir) مراجعه می‌کنیم.
  • وارد بخش گواهینامه سهام می‌شویم.
  • سهم مورد نظر را پیدا می‌کنیم و روی دریافت گواهی کلیک می‌کنیم.

سپس نوبت به ثبت درخواست می‌رسد. وارد حساب کاربری خود در کارگزاری جدید شوید. گزینه‌ی «تغییر کارگزار ناظر» را پیدا و آن را انتخاب کنید. تصویر زیر فرم تغییر کارگزار ناظر در کارگزاری کاریزما را نشان می‌دهد.

تغییر کارگزار ناظر در کارگزاری کاریزما

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، ابتدا باید نماد مد نظر خود را انتخاب کنید. سپس تصویر گواهی سهام را بایستی آپلود کنید و ثبت درخواست را بزنید. مزیت این روش این است که شما دیگر نیازی به فروش سهام و خرید مجدد آن در کارگزاری جدید ندارید.

اگر سهامی را قبلاً خریداری کرده‌اید و نمی‌دانید کارگزار ناظر کیست، می‌توانید از طریق همین درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه کارگزار ناظر هر سهم را پیدا کنید. چنانچه در کارگزاری کاریزما حساب ندارید، می‌توانید از طریق لینک زیر نسبت به ثبت‌نام به‌صورت آنلاین اقدام کنید:

افتتاح حساب فوری

چقدر زمان می‌برد تا تغییر کارگزاری انجام شود؟

تغییر کارگزار ناظر و انتقال سهام به کارگزاری جدید معمولاً 2 روز کاری زمان می‌برد. اگر می‌خواهید این فرآیند سریع‌تر انجام شود، ابتدا (قبل از ثبت درخواست)، همان سهم را به مقدار کم در کارگزاری جدید خریداری کنید. بعضی از کارگزاری‌ها گزینه‌ای با عنوان «آخرین معامله نماد در این کارگزاری انجام شده است» را ایجاد کرده‌اند. معمولاً در این روش، تغییر کارگزار بعد از یک روز کاری انجام می‌شود.

مراحل فوق را می‌توانید به‌صورت حضوری نیز انجام دهید. کافیست به یکی از شعبه‌های کارگزاری جدید مراجعه کنیم و فرم تغییر کارگزاری ناظر را تکمیل نمایید. به برگه خرید سهام یا همان گواهی سهام نیاز خواهید داشت؛ این گواهی را می‌توانید از کارگزاری فعلی دریافت کنید و به کارگزاری جدید ارائه دهید.

شیوه تغییر کارگزاری ناظر همه‌جا یکسان است. تفاوتی ندارد در کدام کارگزاری در حال حاضر فعالیت دارید. در تمام سامانه‌های معاملاتی، گزینه‌ی تغییر کارگزار ناظر وجود دارد و روند انجام کار یکسان است. صرفاً ممکن است کارگزاری جدید شما ظاهر متفاوتی داشته باشد!

دلایل رد شدن درخواست تغییر کارگزاری

وقتی صحبت از درخواست می‌شود، قطعاً فرد یا افرادی باید درخواست مطرح‌شده را بررسی کنند و اگر درخواست خلاف قوانین و شرایط باشد، قطعاً رد خواهد شد. تغییر کارگزاری نیز شرایطی دارد. در سه حالت امکان تغییر کارگزاری و انتقال سهام به کارگزاری جدید وجود ندارد:

  1. بدهکار بودن

اگر به هر دلیلی به کارگزار ناظر بدهکار باشید، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اجازه‌ی انتقال سهام و تغییر کارگزاری را به شما نخواهد داد.

  1. فریز بودن سهم

در بعضی مواقع مانند خرید و فروش اعتباری یا انجام معاملات آپشن، کارگزار ناظر این حق را دارد که سهام شما را فریز کند. در این حالت نمی‌توانید سهامی که فریز شده است را به کارگزاری دیگری منتقل کنید.

  1. عدم دارایی در نماد مورد نظر

اگر دارایی خود را قبلاً به هر طریقی فروخته باشید یا دارایی شما به کد بورسی غیرفعال شما تعلق گرفته باشد، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پیامی مبنی بر عدم دارایی بر روی سهام مورد نظر را به شما نشان می‌دهد. در هر یک از این شرایط لازم است اقدامی انجام دهید. برای مثال، درخواست تجمیع کد بدهید یا بدهی خود را تسویه نمایید.

چگونه کارگزاری سهام عدالت را تغییر دهیم؟

این موضوع سوال بسیاری از افراد است که البته پاسخ ساده‌ای هم دارد. تغییر کارگزاری سهام عدالت امکان‌پذیر است، به شرطی که تا زمان ثبت درخواست، سهام عدالت خود را نفروخته باشید. برای تغییر کارگزاری سهام عدالت:

  • به سامانه فروش سهام عدالت کارگزاری جدید خود مراجعه کنید.
  • کد ملی و شماره تماس خود را ارائه دهید.
  • درخواست تغییر کارگزار ناظر را ثبت نمایید.

پس از تایید، کارگزاری جدید شما، نماینده‌ی شما در فروش سهام عدالت خواهد بود. دقت داشته باشید که کارگزار ناظر سهام عدالت، تنها مسئولیت فروش سهام عدالت شما را بر عهده دارد و هیچ ارتباطی با سایر معاملات بورسی شما نخواهد داشت!

جمع‌بندی مطلب

در این مطلب توضیح دادیم که چگونه کارگزاری خود را تغییر دهیم. این کار برخلاف آنچه به‌نظر می‌رسد بسیار ساده است و شاید بتوان آن را در چند کلیک خلاصه کرد.

اگر روزی خواستید کارگزاری خود را تغییر دهید، می‌توانید به راحتی در کارگزاری جدید ثبت‌نام کنید و سپس دنبال گزینه‌ی تغییر کارگزار ناظر بگردید و در فرمی که برای شما نشان داده می‌شود، نماد مورد نظر را انتخاب و گواهی سهام را بارگذاری کنید. تغییر کارگزاری نهایتاً در دو روز کاری انجام خواهد شد.

کار کردن همزمان با چند کارگزاری هیچ مشکلی برای شما به‌وجود نمی‌آورد. البته توصیه می‌شود یک سهم را فقط در یک کارگزاری خریداری کنید. به بیان ساده‌تر، اگر بخواهید سهمی مانند شبندر را در کارگزاری‌های مختلف خریداری کنید و داشته باشید، آنگاه قطعاً در مدیریت دارایی‌ها و حساب و کتاب موجودی سهام خود با چالش مواجه خواهید شد.

تجربیات خود از کار با کارگزاری‌های مختلف و تغییر کارگزاری ناظر را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.​

سوالات متداول

بله، این امکان نامحدود وجود دارد دارد که هر شخص کارگزاری خود را تغییر دهد و دارایی‌های خود را (غیر از وجه نقد) به کارگزاری دیگری منتقل کند.​

برای تغییر کارگزاری، ابتدا در کارگزاری جدید ثبت‌نام کنید. سپس از طریق گزینه‌ی تغییر کارگزار ناظر درخواست خود را مبنی بر انتقال سهام به کارگزاری جدید ثبت نمایید. انتقال سهام دو روز کاری زمان می‌برد.​

بله هر شخص می‌تواند همزمان در چند کارگزاری فعالیت کند و محدودیتی از این بابت وجود ندارد.​

بله، امکان تغییر کارگزاری سهام عدال وجود دارد به شرطی که قبل از اقدام برای تغییر کارگزاری، سهام عدالت خود را نفروخته باشید!​

در هر یک از شرایط زیر، درخواست تغییر کارگزاری شما قطعاً رد خواهد شد:

  • به کارگزار ناظر بدهکار باشید.
  • سهام شما نزد کارگزار ناظر فریز باشد.
  • سهام به کد بورسی غیرفعال شما تعلق گرفته باشد.
  • دارایی خود را قبلاً فروخته باشید.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.