گواهی سرمایه گذاری چیست؟ بررسی انواع گواهی سرمایه گذاری

گواهی سرمایه گذاری چیست؟ بررسی انواع گواهی سرمایه گذاری

تصویر شاخص مقاله گواهی سرمایه گذاری در بورس
ورود به بورس

گواهی سرمایه‌ گذاری، یکی از مفاهیم اولیۀ و البته مهم بازار سرمایه است. این مفهوم را عموماً به دو شکل گواهی سرمایه‌ گذاری اوراق بهادار و گواهی سرمایه‌ گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشاهده می‌کنیم.

در این مطلب از کاریزما لرنینگ، به بررسی این مفهوم می‌پردازیم و انواع گواهی سرمایه‌ گذاری را کامل توضیح خواهیم داد.

گواهی سرمایه گذاری چیست؟

بعد از خرید اوراق بهادار یا واحدهای یک صندوق سرمایه‌گذاری، سندی به نام شما صادر می‌شود که در آن تعداد واحدهای خریداری‌شده [صندوق سرمایه‌گذاری] یا تعداد اوراق بهادار یا سهام نشان داده می‌شود. به این سند، «گواهی سرمایه‌ گذاری» می‌گویند.

شما با خرید سهام یک شرکت – به‌اندازه‌ی سهامی که در اختیار دارید – مالک آن شرکت محسوب می‌شوید. گواهی سرمایه‌ گذاری به نوعی این مطلب را تایید می‌کند. در گذشته، افراد با مراجعه‌ی حضوری، به شکل فیزیکی اقدام به خرید سهام و دریافت گواهی سرمایه‌ گذاری می‌کردند. اما امروز هیچ کاغذی رد و بدل نمی‌شود و همه‌‌چیز آنلاین است.

برای دریافت گواهی سرمایه‌ گذاری، کافیست به سامانه شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به آدرس csdiran.ir مراجعه، و گواهی خود را دریافت کنید که در ادامه بیشتر این مورد را توضیح خواهیم داد. 

انواع گواهی سرمایه‌ گذاری

انواع گواهی سرمایه‌ گذاری را می‌توان به شکل زیر دسته‌بندی کرد:

  • گواهی سرمایه‌ گذاری در اوراق بهادار
  • گواهی سرمایه‌ گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری
  • گواهی سرمایه‌ گذاری در سهام

در ادامه‌ی مطلب، به بررسی هر یک از این موارد و ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم.‌ 

گواهی سرمایه‌ گذاری در اوراق بهادار

گواهی سرمایه‌ گذاری در اوراق بهادار، که «گواهی اوراق بهادار» نیز نامیده می‌شود، تعداد اوراق بهادار شامل سهام، اوراق بدهی و … که تحت مالکیت شما است را نشان می‌دهد.

بعد از خرید سهام، گواهی اوراق بهادار نیز صادر می‌شود. در این گواهی که با عنوان برگه سهم نیز شناخته می‌شود، اطلاعات زیر ارائه می‌شوند:

  • تاریخ خرید
  • نام شرکت
  • نماد معاملاتی
  • تعداد سهام
  • مشخصات سهامدار
  • ارزش اسمی هر ورقه
  • کل سرمایۀ ثبت‌شده شرکت

چگونه گواهی سرمایه گذاری در اوراق بهادار را دریافت کنیم؟

قبل از هر اقدامی: برای اینکه بتوانید گواهی سرمایه‌ گذاری دریافت کنید، باید حتماً در سامانه سجام ثبت‌نام، و احراز هویت را انجام داده باشید.​

ثبت‌نام رایگان در سجام

در مقاله‌ی سامانه سجام، مراحل ثبت‌نام و اهمیت این سامانه به طور کامل توضیح داده شده است. اگر با سجام آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً این مقاله را بخوانید.

این نکته را مد نظر داشته باشید که گواهی سرمایه‌ گذاری بیشتر برای بعضی امور اداری مربوط به اوراق بهادار مورد نیاز است. در هر حال، برای دریافت گواهی سرمایه‌ گذاری اوراق بهادار:

1- ابتدا وارد درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir شوید.

2- در پنل کاربری خود، به قسمت گواهینامه سهام مراجعه کنید.

3- با زدن دکمه دریافت گواهی، گواهی سرمایه‌ گذاری برای نماد معاملاتی مد نظر، دانلود می‌شود.

ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه و دریافت گواهی سرمایه‌ گذاری

نمونه ‌گواهی سرمایه گذاری در اوراق بهادار

تصویر زیر، نمونه‌ای از گواهی سرمایه‌ گذاری در اوراق بهادار را نشان می‌دهد.

نمونه‌ای از گواهی سرمایه‌گذاری دریافت شده از درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

گواهی سرمایه گذاری در صندوق‌ سرمایه گذاری

گواهی سرمایه‌ گذاری صندوق ‌سرمایه‌گذاری، تعداد واحدهای خریداری‌شده توسط سرمایه‌گذار را همراه با مشخصات او نشان می‌دهد. این گواهی طبق اساسنامه صندوق سرمایه‌گذاری صادر می‌شود.‌ این نوع گواهی سرمایه‌ گذاری، نوع واحدهای صندوق (عادی یا ممتاز) را نیز نشان می‌دهد.

آنچه گواهی سرمایه‌ گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد:

  • نام صندوق
  • مشخصات سرمایه‌گذار
  • شماره گواهی و سریال
  • تاریخ صدور
  • تعداد واحدهای تحت مالکیت سرمایه‌گذار
  • نوع واحدهای سرمایه‌گذاری
  • ارزش مبنای هر واحد 

نحوه دریافت گواهی سرمایه گذاری در صندوق‌های قابل معامله (ETFها)

روش دریافت گواهی سرمایه‌ گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، دقیقاً مانند دریافت گواهی سرمایه‌ گذاری اوراق بهادار است. کافیست وارد درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه شوید و در قسمت گواهینامه سهام، صندوق مورد نظر را پیدا کنید و دریافت گواهی را بزنید.

دریافت گواهی سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله

نحوه دریافت گواهی سرمایه گذاری در صندوق‌‌های صدور و ابطال

دریافت گواهی سرمایه‌ گذاری صندوق‌های صدور و ابطالی، کمی متفاوت است. تمام امور مربوط به این صندوق‌ها از طریق سایت یا شعبه صندوق انجام می‌شود.

برای دریافت گواهی سرمایه‌ گذاری، می‌توان به اپلیکیشن صندوق سرمایه‌گذاری مراجعه کرد و سپس درخواست گواهی سرمایه‌ گذاری نمود. در صورتی که صندوق اپلیکیشن نداشته باشد، باید از طریق سایت رسمی صندوق اقدام کنید. در مواقعی حتی مراجعه‌ی حضوری به شعبه‌ی صندوق سرمایه‌گذاری جهت دریافت گواهی لازم است. 

گواهی سهام چیست؟

گواهی سهام، همان گواهی سرمایه‌ گذاری است و مفهوم جدید و متفاوتی به حساب نمی‌آید. این گواهی در واقع سهامدار بودن شما را به اثبات می‌رساند.

در بعضی موارد شاید نیاز باشد شما سهامدار بودن خود با یک مدرک معتبر اثبات کنید. گواهی سهام، مدرکی است که نشان می‌دهد شما سهامدار کدام شرکت یا شرکت‌ها هستید، چه تعداد سهم دارید، کد معاملاتی شما چیست و غیره. برای دریافت برگه سهام (یا همان گواهی سهام) حتماً باید 1 الی 2 روز کاری از خرید سهام شرکت مد نظر گذشته باشد. 

برای مثال، اگر بخواهید وام جعاله از بانک مسکن دریافت کنید، باید با ارائه‌ گواهی تسه، خرید تعداد مشخصی از این سهام و سهامدار بودن خود را به بانک مسکن ثابت کنید.

تفاوت گواهی سپرده و گواهی سرمایه‌ گذاری

دو مفهوم «گواهی سپرده» و «گواهی سرمایه گذاری» کاملاً از یکدیگر مجزا هستند و تقریباً هیچ ارتباطی با هم ندارند. بنابراین، نباید این مفهوم را به‌جای یکدیگر به کار ببریم.

برای درک بهتر موضوع، باید بدانیم منظور گواهی سپرده چیست؟

گواهی سپرده نوعی اوراق بهادار به حساب می‌آید که عموماً توسط بانک‌ها – و بیشتر خود بانک مرکزی – منتشر می‌شود و در واقع شرایطی برای سرمایه‌گذاری افراد مهیا می‌شود.

اوراق گواهی سپرده به صورت کوتاه‌مدت (از یک تا چند ماه) و بلندمدت (از 1 تا 5 سال) ارائه می‌شوند. این اوراق سود ثابت دارند که به صورت ماهانه یا هر سه ماه یکبار پرداخت می‌شود.

بنابراین، گواهی سپرده را می‌توان نوعی سرمایه‌گذاری در نظر گرفت، در حالی که «گواهی سرمایه‌ گذاری» یک مفهوم است و به سندی اشاره دارد که دارایی شما را در بازار بورس و اوراق بهادار، تایید می‌کند.

جمع‌بندی مطلب

گواهی سرمایه‌ گذاری، نوعی سند معتبر است که مالکیت سرمایه‌گذار را تایید می‌کند و توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه ارائه می‌شود.

در مواردی مانند دریافت وام، نیاز است این گواهی ارائه شود. در غیر این صورت، دریافت گواهی سپرده سرمایه‌گذاری برای هر سهم ضرورتی ندارد. این گواهی اطلاعاتی مانند سهام مورد معامله، تاریخ خرید سهام، نام شرکت، تعداد سهام و مشخصات سهامدار را در کنار جزئیات دیگر نشان می‌دهد.

سوالات متداول

گواهی سرمایه‌ گذاری بعد از خرید اوراق بهادار یا واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، به نام شخص سرمایه‌گذار صادر می‌شود و مالکیت فرد را بر اوراق بهادار شامل سهام، واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و … را تایید می‌کند. ​​

برای دریافت گواهی سرمایه‌ گذاری بایستی به «درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه» مراجعه کنید. توجه داشته باشید که قبل از مراجعه به این درگاه، بایستی در سامانه سجام، احراز هویت خود را کامل کنید.​​

دریافت گواهی سرمایه‌ گذاری ضرورتی ندارد؛ مگر در مواردی که نیاز باشد سرمایه‌گذار مالکیت خود را بر یک سهم اثبات کند.​​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 دیدگاه برای این مطلب

  1. میثم ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    سلام اعتبار گواهی سرمایه گذاری تا کیه؟

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی ۱۳ خرداد ۱۴۰۳

      سلام. گواهی سرمایه گذاری از زمان دریافت، شش ماه اعتبار داره.

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
  2. مصیب زاکانی ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    سلام عذرمیخوام گواهی سرمایه گذاری داخلش شامل سهام فریز شده هم میشه؟ یا سهام غیرقابل فروش

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی ۱۳ خرداد ۱۴۰۳

      سلام. بله، مشکلی نیست می‌تونید برای سهم‌های فریزشده هم گواهی سهام بگیرید، اما اگر مشکل قضایی و ممنوعیت داشته باشید، این امکان از شما سلب میشه.

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.