ثبت‌نام آنلاین و رایگان در کارگزاری

آموزش نحوه ثبت نام در کارگزاری + شرایط و مدارک لازم

آموزش نحوه ثبت نام در کارگزاری + شرایط و مدارک لازم

نحوه ثبت نام در کارگزاری
ورود به بورس

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنید و از فرصت‌های مالی بی‌نظیری که این بازار فراهم می‌کند بهره‌مند شوید؟ شاید تا امروز از پیچیدگی نحوه ثبت نام در کارگزاری و ورود به بورس هراس داشتید یا تصور می‌کردید که این فرآیند تنها برای افراد حرفه‌ای است. اما واقعیت این است که ثبت نام در کارگزاری یک گام ساده برای همه کسانی است که می‌خواهند سرمایه‌شان را به کار انداخته و در مسیر رشد مالی قدم بگذارند. 

در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به‌طور ساده اما در عین حال کاربردی نحوه ثبت نام در بورس یا به بیانی بهتر ثبت نام سجام و ثبت نام کارگزاری را توضیح دهیم تا افراد تازه وارد به راحتی بتوانند فرآیند افتتاح حساب کارگزاری را کامل و سرمایه گذاری در بورس را آغاز کنند. 

نحوه ثبت نام در کارگزاری چگونه است؟

برای ثبت‌نام در کارگزاری، ابتدا باید در سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) ثبت‌نام کنید و احراز هویت شوید تا کد بورسی خود را دریافت کنید. پس از آن، به شعبه یا وب‌سایت کارگزاری مورد نظر خود مراجعه کرده و فرم‌های ثبت‌نام را تکمیل کنید. این فرم‌ها شامل اطلاعات شخصی، مالی و تماس شما هستند. 

پس از تکمیل مراحل و تایید اطلاعات توسط کارگزاری، کد معاملاتی شما صادر می‌شود و به شما اطلاع داده می‌شود. با دریافت این کد، می‌توانید از طریق پنل معاملاتی کارگزاری، فعالیت خود در بازار بورس را آغاز کنید. اگر نمی‌دانید کارگزاری‌ها چه خدماتی به شما ارائه می‌کنند، مقاله زیر را مطالعه کنید:

link مقاله پیشنهادی : کارگزاری چیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد + آموزش ثبت نام

برای ثبت‌نام در کارگزاری بورس، ابتدا باید یک کارگزاری معتبر را انتخاب کنید و سپس به صورت حضوری یا آنلاین مراحل ثبت‌نام را انجام دهید. در بسیاری از شهرها شعب کارگزاری‌ وجود دارد که برای ثبت‌نام حضوری می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. اما باتوجه به سادگی و راحت‌تر بودن افتتاح حساب آنلاین، ثبت‌نام غیر حضوری در کارگزاری یک کارگزاری مطرح و معتبر، با خدمات جامع را به شما پیشنهاد می‌کنیم. انتخاب بهترین کارگزاری می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در سرمایه‌گذاری شما در بازار بورس داشته باشد.

مراحل نحوه ثبت نام در کارگزاری

در ادامه این مقاله به بررسی گام‌به‌گام این مراحل می‌پردازیم تا با شناخت نحوه ثبت نام در بورس و کارگزاری، بتوانید به ساده‌ترین روش، فعالیت خود را در بازار بورس آغاز کنید.

ثبت نام در کارگزاری کاریزما

چگونه در بورس ثبت نام کنیم؟

اولین سوال افراد تازه‌وارد به بازار سرمایه و بورس این است که طریقه ثبت نام در بورس چگونه است؟ همچنین با سوالات دیگری نظیر: «آیا ثبت نام آنلاین در کارگزاری امکان پذیر است؟ آدرس سامانه ثبت نام غیرحضوری چیست؟ آیا ثبت نام در بورس به مدرک خاصی نیاز دارد؟» نیز مواجه هستیم. در ادامه به هر کدام از این سوالات به صورت مجزا پاسخ می‌دهیم.

برای چندین سال ثبت نام در بورس تنها به صورت حضوری امکان پذیر بود و شرایط لازم برای دریافت حساب کارگزاری با آنچه که امروز داریم متفاوت بود. در چند سال اخیر با توسعه زیرساخت تکنولوژی، بستر لازم جهت ثبت نام به صورت غیرحضوری و آنلاین در بورس فراهم شد. تنها کافی است مدارک لازم را به همراه داشته باشید و مراحل لازم جهت ثبت نام را قدم به قدم انجام دهید.

مراحل ثبت نام در بورس

ثبت نام در بورس طی چهار قدم ساده انجام می‌شود که در ادامه به بررسی هر گام می‌پردازیم:

  1. ثبت نام در سجام
  2. احراز هویت 
  3. دریافت کد بورسی
  4. ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد آنلاین

سامانه سجام اولین وب‌سایتی است که برای ثبت نام در بازار بورس باید به آن مراجعه کنید. اگرچه ثبت‌نام در سامانه سجام به‌صورت ساده و کاملا آنلاین انجام می‌شود. اما برای آشنایی با این سامانه و مراحل ثبت‌نام، حتما مقاله زیر را مطالعه نمایید. 

link مقاله پیشنهادی : سامانه سجام چیست؟ + ثبت نام رایگان سجام

پس از ثبت‌نام در سامانه سجام، باید احراز هویت خود را انجام دهید. امکان احراز هویت به دو صورت حضوری و آنلاین مهیاست. برای احراز هویت حضوری، باید به یکی از دفاتر پیشخوان منتخب دولت که در بخش مراکز منتخب احراز هویت در سایت سجام وجود دارد، مراجعه کنید.

اما اگر قصد انجام احراز هویت به‌صورت غیرحضوری را دارید، می‌تونید با استفاده از یکی از کارگزاری‌هایی که در صفحه احراز هویت الکترونیک سایت سجام معرفی شده است، اقدام به احراز هویت آنلاین کنید. توجه داشته باشید که امکان احراز هویت آنلاین از طریق کارگزاری کاریزما به‌صورت کاملا رایگان مهیاست.

دریافت کد بورسی رایگان

پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام، کد بورسی شما ظرف چند روز کاری توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی صادر می‌شود و از طریق پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد. همچنین می‌توانید با مراجعه به سایت سجام، کد بورسی خود را بررسی کنید.

مراحل ثبت نام در بورس

مدارک لازم برای ثبت نام در بورس

تمام افراد می‌توانند کد بورسی دریافت کرده و در کارگزاری ثبت نام کنند. البته ثبت نام در کارگزاری بورس نیازمند مدارک زیر است:

  • اصل شناسنامه و تصویر از تمام صفحات آن
  • اصل کارت ملی و تصویر از پشت و روی آن
  • اطلاعات ارتباطی و شغلی مثل آدرس محل سکونت، آدرس محل کار، کد پستی، تلفن ثابت و تلفن همراه
  • شماره حساب و شماره شبای بانکی مانند شماره حساب، نام بانک، نام شعبه، کد شعبه و شماره شبا

توجه داشته باشید که اطلاعات شماره همراه و حساب بانکی حتما به نام خودتان باشد. حساب بانکی مد نظر مسدود یا مشترک (دارای دو امضا) نباشد.

آموزش روش ثبت نام کارگزاری بورس 

پس طی کردن مراحل ثبت نام در سجام و احراز هویت، باید در یک کارگزاری معتبر ثبت نام و کد آنلاین خود را دریافت کنید. پس از این مرحله می‌توانید به صورت آنلاین (برخط) از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری خود سهام و سایر اوراق بهادار را معامله کنید. 

دقت کنید که کد بورسی با کد آنلاین متفاوت است. کد بورسی یک شناسه‌ی منحصر به فرد است که برای هر فرد یا شرکت، تنها یک بار صادر می‌شود. اما کد آنلاین برای هر کارگزاری متفاوت است و به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید به صورت مستقیم و آنلاین، از طریق سامانه‌ی معاملاتی کارگزاری، اقدام به خرید و فروش سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار کنید.

ثبت نام آنلاین در کارگزاری چگونه است؟

ثبت نام آنلاین در کارگزاری، ساده‌ترین روش‌ برای ورود به بازار سرمایه و شروع سرمایه‌گذاری است. با این روش، شما می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری به کارگزاری، از طریق اینترنت، مراحل ثبت‌نام را در هر مکانی و هر ساعت از شبانه‌روز انجام دهید. در ادامه مقاله روش ثبت‌نام آنلاین را به صورت گام‌به‌گام بررسی می‌کنیم:

1- ورود به سامانه ثبت نام

اولین قدم برای ثبت نام غیرحضوری کارگزاری بورس، مراجعه به سایت آن است. این سامانه اطلاعات اولیه‌ای مانند کد ملی یا شماره تماس از شما درخواست می‌کند. به عنوان مثال، افتتاح حساب در سامانه ثبت نام کارگزاری کاریزما به صورت زیر است.

ورود به سامانه ثبت نام کاریزما

با وارد کردن شماره همراه خود و عبارت امنیتی موجود در کادر، به مرحله بعد هدایت می‌شوید. دقت کنید که برای اینکه در مراحل بعد به مشکل برنخورید شماره موبایلی که وارد می‌کنید باید به نام خودتان و همان شماره موبایل ثبت شد‌ه در سامانه سجام باشد. اما اگر فرآیند ثبت‌نام را برای افراد زیر 18 سال انجام می‌دهید که امکان داشتن شماره همراه را ندارند، از شماره همراه ولی قانونی او استفاده کنید. در مرحله بعد می‌بایست کد ملی را وارد نمایید.

افتتاح حساب کارگزاری

در صورتی که شخص دیگری شما را به کارگزاری معرفی کرده باشد، می‌توانید کد ملی او را نیز وارد نمایید در غیر این صورت، انجام این مرحله الزامی نیست. سپس با کلیک بر روی گزینه ثبت، به مرحله بعد هدایت می‌شوید. در مرحله بعد با چنین پیامی به شما نمایش داده خواهد شد.

ثبت نام بورس

2- تکمیل اطلاعات

در صورتی‌که ثبت نام سجام را تکمیل کرد‌ه باشید، کد مورد نظر به شماره همراهتان ارسال می‌شود و با وارد کرد‌ن آن در کادر مشخص شد‌ه، اطلاعات ثبت‌شده شما در سامانه سجام، به سامانه کارگزاری منتقل خواهد شد.

اما اگر هنوز احراز هویت نشده‌اید نیز نگران نباشید؛ زیرا می‌توانید مراحل ثبت نام و احراز هویت را در سامانه ثبت نام غیرحضوری کارگزاری کاریزما طی کنید. برای این منظور پس از وارد کرد‌ن شماره موبایل خود، به مراحل بعد هدایت می‌شوید که باید فایل مدارک خود را بارگذاری کرده و اطلاعات خواسته شد‌ه را وارد کنید. 

اگر مراحل ثبت نام بورس را از ابتدا و به صورت مستقیم از سامانه ثبت نام کارگزاری کاریزما طی کنید هیچ هزینه‌ای برای آن پرداخت نخواهید کرد.

مرحله نهایی ثبت نام در کارگزاری

در این بخش با دو گزینه مواجه می‌شوید. در صورتی که تنها مایل به ثبت نام در پنل معاملات صندوق‌های کاریزما باشید گزینه اول را انتخاب می‌کنید. اما در صورتی که قصد ثبت نام در کارگزاری را دارید گزینه دوم را انتخاب نمایید.

نحوه ثبت نام در کارگزاری

در این مرحله باید مشخصات و اطلاعات خود را به دقت مطالعه و در صورت صحت اطلاعات تایید نمایید. فرم مشخصات اشخاص حقیقی به صورت زیر است:

مراحل و نحوه ثبت نام در کارگزاری کاریزما

3- تایید قراردادها و توافق نامه‌ها

با تایید مشخصات خود، به صفحه توافق‌نامه معاملات اینترنتی حقیقی می‌روید که باید آن را مطالعه و تایید کنید.

توافق نامه معاملات اینترنتی حقیقی

سپس قرارداد خرید اعتباری حقیقی، قرارداد سرمایه‌گذاری ماند‌‌ه وجوه مشتری و قرارداد استفاد‌ه از خدمات برخط کارگزاری را مشاهد‌ه می‌کنید که پس از تایید همه آن‌ها ثبت‌نام شما تکمیل شده و چنین پیامی برای شما نمایش داد‌ه می‌شود.

ثبت نام در کارگزاری کاریزما

دقت کنید که به جز ثبت نام در سجام که نیاز به بارگذاری مدارک دارد، سایر مراحل ثبت نام کارگزاری و بورس تنها صحت‌سنجی اطلاعات نمایش داد‌ه شد‌ه و مطالعه و تایید قراردادها است. 

فیلم آموزش نحوه ثبت نام در کارگزاری

نحوه ثبت نام در کارگزاری کاریزما را به‌صورت مرحله به مرحله در ویدئوی آموزشی زیر مشاهده کنید:

 

شرایط ثبت نام در بورس چیست؟

تمام افراد می‌توانند در سامانه سجام و کارگزاری بورس ثبت‌نام کرده و در بازار بورس فعالیت داشته باشند. اما نحوه ثبت‌نام، بر اساس سن افراد متفاوت است. همه افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند شخصاً برای دریافت کد بورسی اقدام کنند. اما برای ثبت‌نام افراد زیر ۱۸ سال در سامانه سجام، ابتدا ولی یا نماینده قانونی باید فرزند خود را به‌صورت اینترنتی در سامانه ثبت‌نام کند. پس از تکمیل ثبت‌نام، مرحله احراز هویت آغاز می‌شود.

اگر فرد زیر ۱۸ سال متولد سال ۱۳۸۹ یا قبل از آن باشد، ولی او باید با مدارک شناسایی خود و فرزند به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کند. در این صورت، حضور فرد زیر ۱۸ سال در دفتر پیشخوان الزامی نیست و حضور ولی یا نماینده قانونی کافی است. برای افراد متولد سال ۱۳۸۹ به بعد، نیازی به مراجعه حضوری و احراز هویت نیست؛ تنها احراز هویت ولی (نماینده قانونی) کفایت می‌کند. لازم به ذکر است که برای ثبت‌نام، به شماره حساب بانکی به نام فرزند و شماره موبایل منحصربه‌فرد به نام شما (نماینده قانونی) نیاز دارید.

خلاصه آنچه درباره نحوه ثبت نام در کارگزاری گفته شد!

در این مقاله به آموزش نحوه ثبت نام در کارگزاری پرداختیم. گفتیم که برای ثبت نام در کارگزاری بورس، ابتدا باید مراحل ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت را انجام دهید. سپس به کارگزاری مورد نظر خود مراجعه کرده و فرم‌های لازم را به صورت حضوری یا آنلاین تکمیل کنید. همچنین تمام مراحل ثبت نام از سامانه سجام تا دریافت کد بورسی و ثبت نام در کارگزاری به صورت گام‌به‌گام توضیح داده شد. اکنون با داشتن اطلاعات کافی و آشنایی با مدارک و شرایط لازم، می‌توانید به سادگی در بازار بورس ثبت نام کرده و فعالیت سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید.

سوالات متداول

می‌توانید از طریق سرچ در مقالات این سایت آموزش ثبت نام سامانه سجام را مشاهده فرمایید.

برای خرید و فروش سهام از طریق کارگزاری کاریزما کافی‌ست پس از ثبت نام و احراز هویت سجام، ازطریق سایت کارگزاری کاریزما اطلاعات خود را تکمیل کرده و تمامی مراحل ثبت نام را به صورت آنلاین انجام دهید.

بله، می توانید در دو یا چند کارگزاری حساب معاملاتی داشته باشید و در همه آن‌ها خرید انجام دهید. با این حال، امکان فروش سهام فقط در یک کارگزاری وجود دارد که به آن کارگزار ناظر گفته می‌شود.

خیر، برای ثبت‌نام در بورس به مدرک تحصیلی خاصی نیاز نیست. 

هزینه ثبت‌نام در بورس به طور معمول شامل هزینه‌ احراز هویت در سامانه سجام است. اما اگر ثبت نام خود را از طریق کارگزاری کاریزما انجام دهید، کل فرآیند ثبت‌نام و احراز هویت شما به‌صورت رایگان انجام خواهد شد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.