انواع الگوهای مثلث (بخش اول)

انواع الگوهای مثلث (بخش اول)

مثلث
تحلیل تکنیکال

الگوهای مثلث معمولا از الگوهای ادامه دهنده به شمار می روند اما گاهی اوقات همانند الگوهای برگشتی نیز عمل می کنند.  الگوهای ادامه دهنده نشان دهنده این موضوع هستند که روندهای خنثی در طی فعالیت های قیمت، چیزی جز یک توقف مقطعی قیمت نمی باشند و پس از آن روند دوباره در همان جهت قبلی خود به حرکت ادامه خواهد داد. این مسئله وجه تمایز اصلی این نوع الگو با الگوهای برگشتی می باشد.

از الگوهای مثلثی می‌توان به 3 مورد با نام‌های الگوی مثلث متقارن، الگوی مثلث صعودی، الگوی مثلث نزولی نام برد. هر نوع از این مثلث‌ها، شکل تقریباً متفاوتی دارند و نحوه پیش‌بینی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

مثلث متقارن

در الگوی مثلث متقارن، شیب قیمت‌های سقف و شیب قیمت‌های کف به سمت یک نقطه همگرا می‌شوند؛ به صورتیکه شکل مثلث گونه به خود بگیرد. عدم قدرت کافی خریداران یا فروشندگان در شکل‌گیری یک‌روند مشخص، موجب شکل‌گیری این الگو است.

در این الگو قیمت از هر دو طرف می تواند راه خود را ادامه دهد و مثلث متقارن هم الگویی بازگشتی و هم الگویی ادامه دهنده می باشد. اما مثلث متقارن در بیشتر مواقع یک الگوی ادامه دهنده است. این الگو به صورت یک توقف در روند موجود محسوب می شود که پس از آن، روند دوباره از سر گرفته می شود.

تمامی الگوهای مثلث دارای تکنیک های اندازه گیری هدف قیمت می باشند. در الگوی مثلث متقارن دو نوع تکنیک اندازه گیری برای محاسبه قیمت هدف به صورت رایج وجود دارد. ساده ترین تکنیک این است که طول عمودی پهن ترین قسمت مثلث را اندازه بگیریم (قاعده) و این فاصله را در محل برخورد نمودار قیمت با خط روند اعمال کنیم (بالا یا پایین برویم).

دومین روش این است که خط روند بالایی را از بالاترین نقطه خط روند موازی با خط روند پایینی رسم کنیم. خط بالایی این کانال می تواند هدف بالایی قیمت را مشخص کند. گاهی اوقات همزمان با برخورد دو خط متقاطع مثلث و تشکیل شدن راس، قیمت با خط روند بالایی برخورد می کند.

مثلث افزایشی

مثلث افزایشی که به آن مثلث صعودی هم میگویند زمانی تشکیل خواهد شد که یک خط مقاومتی افقی در بالا و خط حمایتی روندی در پایین نمودار شکل گرفته باشد.

در واقع الگو مثلث افزایشی زمانی شکل میگیرد که خریداران قدرت کافی برای عبور از سطح مقاومتی ندارند و خریداران قادر به سفارش گذاری از سطح مشخصی نیستند ولی به مرور زمان قیمت را به سمت بالا هدایت میکنند.

در بیشتر مواقع خریداران برنده میدان هستند و مقاومت را می‌شکنند؛ اما در نظر داشته باشید که همیشه این‌گونه نیست. گاهی اوقات به‌قدری سطح مقاومت قوی است که خریداران قدرت کافی برای شکستن آن را ندارند.

الگو زمانی کامل می شود که قیمت بالاتر از خط افقی بالایی بسته شود. این شکست باید با افزایش شدید حجم معاملات همراه باشد. خط افقی بالایی بعد از شکست به جای مقاومت به عنوان حمایت عمل می کند. حداقل هدف قیمتی بعد از شکست با اندازه گیری پهنای مثلث به دست می آید.

مثلث کاهشی

 در الگوی مثلث نزولی یک شیب نزولی در بالا و یک خط حمایت در پایین نمودار قرار دارد که ظاهراً قیمت قادر به شکست آن نخواهد بود. الگوی مثلث کاهشی همانند آنچه در تصویر زیر میبینید نشان دهنده این است که قیمت به آهستگی در حال نزول است و به مرور زمان فروشندگان در حال در دست گرفتن قدرت بازار می باشند و در اکثر وقت ها خط حمایت را شکسته و بازار نزولی میگردد.

هر چند مثلث کاهشی یک الگوی ادامه دهنده است و اغلب با روندهای کاهشی همراه می باشد ولی چندان هم دور از انتظار نیست که در روندهای افزایشی دیده شود. تشخیص این نوع الگو وقتی که در بالای نمودار تشکیل می شود کار چندان مشکلی نیست. در این حالت شکسته شدن خط پایینی الگو اخطار بازگشت روند به حالت کاهشی را صادر می کند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.