خرید آنلاین انواع بیمه‌نامه از کاریزمابیمه

بیمه شخص ثالث کامیون و هرآنچه باید در مورد آن بدانید!

بیمه شخص ثالث کامیون و هرآنچه باید در مورد آن بدانید!

بیمه شخص ثالث کامیون
بیمه

در کشوری که آمار تصادفات جاده‌ای آن به طور لحظه‌ای بالا می‌رود، عدم خرید بیمه شخص ثالث برای کامیون و سایر خودروهای سنگین ریسک بسیار بزرگی است. چرا که اولین اشتباه در حین رانندگی آخرین اشتباه بود‌ه و گاها بر اثر خطاهای دیگران نیز سوانحی پیش می‌آید که ناخواسته ما را هم درگیر می‌کند. بیمه شخص ثالث کامیون و خودروهای سنگین، تنها اقدام امنیتی پیش روی ما برای مقابله با حوادث رانندگی ناگوار در جاده‌ها است.

در این مقاله از کاریزما لرنینگ تمامی نکات مربوط به استعلام بیمه شخص ثالث کامیون و نرخ حق بیمه آن شرح داد‌ه شد‌ه است. 

link مقاله پیشنهادی : بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث کامیون چیست؟

خودروهای باربری سنگین به علت تردد بالایی که در سطح جاده‌ها دارند، با حوادث و سوانح بیشتر و شدیدتری نسبت به سایر خودروها روبرو می‌شوند. از این روی، تعداد مصدومین و فوت شدگان تصادفات جاده‌ای بیشتر از سوانح رانندگی درون شهری بود‌ه و به مراتب خطرات مالی و جانی سخت‌‌تری را هم در پی دارند. 

بیمه شخص ثالث کامیون در این مواقع به داد راننده رسید‌ه و عواقب ناشی از حوادث را به شدت کاهش می‌دهد. به طوریکه با وجود بیمه نامه شخص ثالث، خسارات جانی و مالی ناشی از حادثه تا حدود زیادی از سمت بیمه‌گر جبران می‌شوند. 

در ادامه مقاله خواهیم گفت که بیمه ثالث کامیون چه خساراتی را تحت پوشش قرار داد‌ه و سقف تعهدات آن چقدر است.

بیمه شخص ثالث کامیون چه خساراتی را پوشش می‌دهد؟

عموما پوشش‌های بیمه‌نامه شخص ثالث کامیون شامل موارد زیر هستند:

  • خسارات مالی اشخاص ثالث در سوانح رانندگی مطابق با سقف بیمه خریداری شد‌ه
  • خسارت‌های جانی اعم از نقص عضو و فوت اشخاص ثالث مطابق با نرخ دیه مصوب در آن سال

پوشش‌های بیمه‌نامه کامیون

قیمت بیمه شخص ثالث کامیون چگونه تعیین می‌شود؟

برای استعلام قیمت بیمه شخص ثالث کامیون موارد زیادی بررسی می‌شود که عبارتند از:

1- مشخصات کامیون

اولین و مهم‌ترین عامل موثر در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث کامیون، مشخصات خودروی مورد نظر است که عبارتند از:

  • نوع خودرو
  • مدل خودرو
  • سال ساخت
  • ظرفیت بار

ناگفتـه نمامد که قیمت بیمه‌نامه شخص ثالث انواع کامیون در اوزان مختلفنیز  با یکدیگر متفاوت است.

2- کاربری کامیون

همانطور که می‌دانید انواع کامیون‌ها با نوع کاربری مختلف در جاده‌ها تردد دارند. انواع کامیون براساس نوع کاربری آن به دسته‌های مختلفی ازجمله کفی، تانکر، لبه‌دار، اتاق‌دار، کمپرسی، سقف‌دار، میکسر و… تقسیم می‌شوند.

هریک از انواع کامیون‌هایی که در بالا گفتیم، ریسک خاصی را برای شرکت بیمه ایجاد می‌کنند. لذا یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در تعیین نرخ بیمه کامیون و ماشین‌های سنگین، ظرفیت بارکشی و نوع کاربری آنها است. بدین معنی که نرخ بیمه کامیون براساس نوع و کاربری آن کامیون تعیین می‌شود. 

مهم‌ترین تغییرات هزینه بیمه شخص ثالث کامیون براساس نوع کاربری شامل موارد زیر است:

  • افزایش ۵۰% حق بیمه در صورت حمل مواد منفجره
  • افزایش ۳۰% هزینه بیمه نامه برای ماشین آلات راه‌سازی و ساختمانی
  • افزایش ۲۵% نرخ بیمه برای کامیون‌های حمل مواد سوختنی مایع و گازی شکل

3- حق بیمه پایه ابلاغی از جانب بیمه مرکزی

همه ساله قوه قضاییه مبلغ مشخصی را برای دیه انسان کامل تعیین و دستور آن را به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌کند. شرکت‌های بیمه موظف به پرداخت خسارات برحسب این میزان دیه هستند.

میزان نرخ تعیین شد‌ه از جانب قوه قضائیه برای دیه انسان در سال ۱۴۰۳ در ماه حرام یک میلیارد و ششصد میلیون تومان و در سایر ماه‌ها یک میلیارد و دویست میلیون تومان است. 

بر همین اساس، حداقل و حداکثر حق بیمه پایه پرداختی شرکت‌های بیمه در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان است.

4- مدت اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث

انتخاب مدت اعتبار بیمه‌نامه‌ شخص ثالث در هنگام عقد قرارداد بیمه بر عهده خود شخص بیمه‌گذار است. بیمه‌های شخص ثالث نیز همچون بیمه‌های دیگر به شکل کوتاه‌مدت (یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه) و بلندمدت (یک ساله) ارائه می‌شوند.

5- تخفیف‌های حق بیمه

یکی از مهم‌ترین مزایای شرکت‌های بیمه این است که در فواصل زمانی مختلف تخفیف‌های قابل توجهی را به بیمه‌گزاران خود اعطا می‌کنند. این تخفیف‌ها در هنگام خرید و فروش خودرو قابل انتقال است. 

6- تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث

افرادی که در طول مدت اعتبار  بیمه‌نامه خود هیچ خسارتی از بیمه شخص ثالث دریافت نکنند و به عبارتی دچار هیچ سانحه رانندگی نشوند، شرکت بیمه تخفیف‌هایی را در بیمه‌نامه بعدی آنها لحاظ می‌کند. از آنجایی که تخفیف عدم خسارت بیمه شخص کامیون هم در کد ملی افراد اعمال می‌شود، لذا انتقال این تخفیف هم در هنگام خرید و فروش کامیون امکان‌پذیر است.

7- جریمه دریافت خسارت

راننده کامیون‌هایی که در طول اعتبار قرارداد بیمه خود دچار تصادفات رانندگی شوند و خود به عنوان مقصر تصادف شناختـه شوند، جریمه می‌شوند. مقدار جریمه آنها بستگی به نوع خسارت و شدت آن دارد.

قیمت بیمه‌نامه‌های ماشین آلات سنگین

نحوه استعلام بیمه ثالث کامیون چگونه است؟

برای استعلام بیمه نامه کامیون باید به سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (که به اختصار سنهاب نامید‌ه می‌شود) مراجعه کرد. این سامانه توسط سازمان بیمه مرکزی ایجاد شد‌ه و به‌راحتی می‌توان از طریق آن بیمه‌نامه‌های انواع وسایل نقلیه را استعلام گرفت.

مراحل ورود به سامانه سنهاب و استعلام بیمه ثالث کامیون به ترتیب زیر است:

1- ورود به سایت بیمه مرکزی  =>  2- مراجعه به بخش استعلام بیمه نامه‌ها  =>  3- بخش خدمات الکترونیک  =>  4- کلیک روی گزینه “استعلام اصالت بیمه نامه”  =>   5- دسترسی به سامانه سنهاب

لازم به ذکر است که استعلام بیمه ثالث کامیون و اطلاع از وضعیت بیمه‌نامه به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر بود‌ه که عبارت است از:

  • استعلام بواسطه کد یکتا
  • استعلام از طریق پیامک
  • استعلام به کمک کد VIN
  • استعلام با استفاده از پلاک کامیون
  • استعلام با استفاده از شماره بیمه نامه

استعلام بیمـه کامیون

عواقب نداشتن بیمه کامیون چیست؟

هریک از بیمه‌های شخص ثالث قوانین خاصی دارند که مطابق با قانون، رعایت آنها برای هریک از بیمه‌گذاران الزامی است. در غیر این صورت با جرایم و عواقب سختی روبرو خواهند بود. 

مطابق با ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مجوز صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص سهمیه سوخت برای وسایل نقلیه گازوئیل‌سوز فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث را ندارد. 

به موجب آخرین اخبار منتشر شد‌ه از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور (در تاریخ ۹ مهر ۱۴۰۲) بیمه ثالث کامیون‌ها و خودروهای نفت‌گازسوز مدام مورد بررسی خواهد بود. به این دلیل که تخصیص سهمیه گازوئیل به کامیون‌داران و رانندگان خودروهای سنگین منوط به دارا بود‌ن بیمه شخص ثالث است. یعنی در صورت نداشتـن بیمه‌نامه شخص ثالث، هیچ‌گونه کارت سوختی برای این خودروها صادر نمی‌شود.

برای خرید بیمه شخص ثالث کامیون با بهترین قیمت و شرایط و تخفیف ویژه از کاریزما بیمه اینجا کلیک کنید:

خرید بیمه شخص ثالث

آیا تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث به کامیون هم تعلق می‌گیرد؟

پاسخ به این سوال مثبت بود‌ه و باید بدانید که کامیون‌ها و ماشین آلات سنگین هم در صورت عدم تصادف و استفاده نکرد‌ن از پرداختی‌های شرکت بیمه، تخفیف می‌گیرند. 

میزان تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث کامیون در سال ۱۴۰۳ در جدول زیر آمد‌ه است:

تخفیف عدم خسارت بیمه ماشین های سنگین

کامیون‌ها در صورت دریافت خسارت بیمه شخص ثالث چقدر جریمه می‌شوند؟

همانطور که در نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث کامیون توضیح دادیم، اگر راننده در طول اعتبار بیمه‌نامه مشمول دریافت خسارت شود از جانب شرکت بیمه جریمه می‌شود. 

میزان نرخ معین برای جریمه دریافت خسارت بیمه شخص ثالث کامیون در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

جریمه دریافت خسارت

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث کامیون ۱۴۰۳ چقدر است؟

در صورتی که مالک کامیون یا خودروی سنگین بیمه‌نامه شخص ثالث خود را در موعد مقرر تمدید نکند، به ازای هر روز دیرکرد مبلغ مشخصی را باید به ‌عنوان جریمه به شرکت بیمه پرداخت کند. 

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث کامیون در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث کامیون

آیا امکان بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه کامیون وجود دارد؟

اگرچه رانندگان کامیون در صورت بروز حوادث رانندگی دچار جرایم سنگینی می‌شوند، اما در مواقعی خاص این جرایم از سمت سازمان زیربط بخشود‌ه می‌شوند.

در دو حالت زیر، جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث رانندگان کامیون بخشید‌ه می‌شود:

  • حالت اول: در صورتی که کامیون طی موعد تمدید بیمه‌نامه در پارکینگ پلیس باشد با ارائه گواهی رسمی، امکان بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه آن وجود دارد.
  • حالت دوم: در مناسبت‌های خاصی مانند سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، جرایم دیرکرد بیمه از جانب سازمان بیمه مرکزی بخشید‌ه می‌شوند.

سخن نهایی

کامیون‌ها و خودروهای سنگین باربری بیشتر از خودروهای شخصی و سواری در سطح جاده‌ها تردد دارند. به همین جهت، امکان وقوع حادثه برای آنها به مراتب بیشتر است. لذا وجود بیمه‌نامه برای این خودرو‌ها ضروری‌تر از سایر خودروها بود‌ه و در صورت تاخیر در تمدید بیمه‌نامه جریمه می‌شوند. از این رو، خرید بیمه شخص ثالث برای کامیون و ماشین آلات سنگین امری حیاتی بود‌ه و بایستی سر موعد انجام شود. در غیر این صورت عواقب مالی سختی در انتظار راننده خواهد بود. 

در این مطلب از کاریزما لرنینگ شما را با تمامی شرایط و قوانین بیمه ثالث کامیون آشنا کردیم. همچنین گفتیم که هزینه بیمه شخص ثالث کامیون با توجه به چه عواملی تعیین می‌شود. 

نکته: تمامی نرخ‌های مندرج در جداول این مقاله، مطابق با آخرین دستورات مصوب سازمان بیمه مرکزی بود‌ه و با تغییر مبلغ از جانب سازمان به روزرسانی خواهند شد.

سوالات متداول

برای تعیین نرخ بیمه شخص ثالث کامیون عوامل متعددی بررسی می‌شود که مهم‌ترین آنها شامل: مشخصات کامیون، اعتبار بیمه‌نامه، تخفیف‌ها و جرایم دیرکرد بیمه‌نامه و حق بیمه پایه ابلاغی از سازمان بیمه مرکزی است.

بله، عدم وجود بیمه‌نامه شخص ثالث عواقب سختی برای راننده در بر خواهد داشت.

بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث انواع وسایل نقلیه در مواقع خاصی از سال توسط سازمان بیمه مرکزی اعلام می‌شود.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.