خرید آنلاین انواع بیمه‌نامه از کاریزمابیمه

خسارت های تحت پوشش بیمه بدنه چیست؟

خسارت های تحت پوشش بیمه بدنه چیست؟

خسارت های تحت پوشش بیمه بدنه خودرو
بیمه

از مهم‌ترین اقدامات پیش از خرید بیمه بدنه، آگاهی کامل از پوشش‌ها و خدماتی است که این نوع بیمه به رانندگان ارائه خواهد کرد. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به بررسی این سوال می‌پردازیم که خسارت های تحت پوشش بیمه بدنه چیست؟ اگر شما هم قصد خرید بیمه بدنه را دارید یا می‌خواهید از پوشش های بیمه بدنه خود استفاده کنید، در این مقاله همراه ما باشید.

خرید بیمه بدنه خودرو

پوشش بیمه بدنه شامل چه مواردی می‌شود؟

پوشش بیمه بدنه، مجموعه‌ای از خساراتی است که بیمه‌گر در قبال دریافت حق بیمه، متعهد به جبران آن‌ها به بیمه‌گذار می‌شود. خسارت های تحت پوشش بیمه بدنه به دو بخش پوشش های اصلی و پوشش های فرعی تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح هریک از آنها می‌پردازیم:

پوشش های اصلی بیمه بدنه خودرو

به پوشش‌هایی که تمامی شرکت‌های بیمه به بیمه‌گذاران خود ارائه می‌دهند، پوشش اصلی گفتـه می‌شود. پوشش اصلی بیمه بدنه برای تمامی خودروها شامل موارد زیر است:

1- پوشش حادثه یا تصادف بیمه بدنه

پوشش حادثه که به آن پوشش تصادف نیز گفتـه می‌شود، یکی از مهم‌ترین پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو است. این پوشش، خسارت‌های وارد شد‌ه به خودرو در اثر تصادف با جسم ثابت یا متحرک، برخورد با حیوانات، سقوط و واژگونی، خسارات ناشی از انتقال و نجات خودرو را جبران می‌کند.

2- پوشش آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه بیمه بدنه

این پوشش می‌تواند خسارت‌های وارد شد‌ه به خودرو یا قطعات یدکی آن در اثر آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه را جبران کند.

3- سرقت کلی خودرو

سرقت کلی خودرو به معنای دزدیده شدن تمام خودرو است. در این صورت، بیمه بدنه خسارت وارده را جبران خواهد کرد. همچنین اگر در فرآیند سرقت آسیبی به قسمت‌های اصلی خودرو وارد شود، خسارات وارده به وسایل اصلی آن نیز جبران می‌گردد. توجه کنید که در صورت سرقت خودرو، حداقل باید 60 روز از سرقت آن بگذرد تا در صورت یافت نشدن خودرو، شرکت بیمه خسارت سرقت را پرداخت کند.

4- خسارات وارده به خودرو حین نجات و انتقال آن

در صورتی که خودروی حادثه‌دیده، در زمان عملیات نجات یا انتقال آن به محلی امن، دچار آسیب شود، خسارت آن توسط بیمه بدنه جبران خواهد شد.

5- خسارت لاستیک و باتری خودرو

شرکت بیمه طی بیمه‌نامه بدنه متعهد به پرداخت خسارت باتری و لاستیک‌های خودرو تا مبلغی معادل ۵۰ درصد مبلغ نوی آن‌ها خواهد شد.

خودرویی دارای بیمه بدنه

مقاله پیشنهادی: خسارت های غیر قابل جبران در بیمه بدنه چیست؟

پوشش های فرعی بیمه بدنه 

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه گستردگی زیادی ندارد. به همین دلیل، رانندگانی که تمایل به دریافت خدمات و پوشش‌های بیشتری داشته باشند، می‌توانند با پرداخت هزینه مازاد، پوشش‌های دیگری نیز به لیست پوشش‌های بیمه بدنه خود اضافه کنند. شرکت‌های بیمه، همه یا تعدادی از موارد زیر را به بیمه‌شدگان خود ارائه می‌دهند:

1- خسارات ناشی از استهلاک خودرو یا کاهش ارزش آن

پوشش استهلاک خودرو یکی از پوشش‌های اختیاری بیمه بدنه است که خسارت ناشی از افت قیمت خودرو را جبران می‌کند.

2- خسارات ناشی از پاشیدن اسید و مواد شیمیایی

در صورت پاشیدن اسید، مواد شیمیایی و همچنین رنگ روی بدنه خودرو، بیمه بدنه خسارات آن را جبران خواهد کرد.

3- خسارات ناشی از سرقت درجای لوازم و قطعات خودرو

سرقت جزئی، شامل سرقت لوازم و قطعات خودرو می‌شود. قطعات اصلی و لوازم خودرو، تا سقف مشخصی از ارزش خودرو و با محدودیت تعداد دفعات در سال، توسط بیمه‌گر قابل بیمه‌شدن هستند.

4- خسارت ناشی از نوسانات بازار

این پوشش، خسارت ناشی از افزایش قیمت خودرو در اثر نوسانات بازار را جبران می‌کند. در صورتی که خودروی شما در اثر نوسانات بازار افزایش قیمت داشته باشد، با خرید پوشش نوسانات بازار، قیمت خودرو به نرخ روز محاسبه شد‌ه و سرمایه بیمه خودروی شما نیز افزایش پیدا می‌کند.

این افزایش سرمایه بیمه به شما کمک می‌کند تا در صورتی که خودروی شما در اثر سرقت، آتش‌سوزی یا حوادث دیگر آسیب ببیند، خسارت بیشتری دریافت کنید.

به عنوان مثال، اگر قیمت خودروی شما در زمان صدور بیمه‌نامه ۱۰۰ میلیون تومان بود‌‌ه است و در زمان وقوع حادثه به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یا‌فته باشد، با خرید پوشش نوسانات بازار، شرکت بیمه موظف است ۸۰ درصد از ارزش روز خودروی شما، یعنی ۹۶ میلیون تومان را به شما پرداخت کند.

5- پوشش حذف فرانشیز بیمه بدنه

پوشش حذف فرانشیز نیز یکی از پوشش‌های اختیاری بیمه بدنه است که بیمه‌گذار را از پرداخت فرانشیز در صورت بروز حادثه معاف می‌کند.

فرانشیز درصدی از خسارت است که جبران آن بر عهده بیمه‌گذار خواهد بود و شرکت بیمه آن را پرداخت نمی‌کند. به عنوان مثال، اگر فرانشیز پوشش سرقت کلی ۲۰ درصد باشد، در صورت سرقت خودرو، شرکت بیمه تنها ۸۰ درصد ارزش خودرو را به بیمه‌گذار پرداخت می‌کند و ۲۰ درصد باقی‌مانده بر عهده بیمه‌گذار است.

با خرید پوشش حذف فرانشیز، بیمه‌گذار از پرداخت فرانشیز در صورت بروز حادثه معاف می‌شود و شرکت بیمه کل خسارت را به او پرداخت می‌کند.

6- پوشش خراشیدگی بدنه خودرو

این پوشش، خسارت ناشی از کشیده شدن میخ یا هرگونه جسم نوک تیز دیگر بر بدنه خودرو را جبران می‌کند. در واقع با خرید پوشش خراشیدگی بدنه خودرو، اگر خودروی شما در اثر کشیده شدن یک جسم نوک تیز آسیب ببیند، شرکت بیمه خسارت حاصله را به شما پرداخت می‌کند.

7- پوشش شکسته شدن شیشه خودرو 

در صورت خرید این پوشش، اگر شیشه خودروی شما در اثر عوامل طبیعی مانند سقوط اجسام یا سرما بشکند، شرکت بیمه خسارت ناشی از شکستن شیشه را به شما پرداخت خواهد کرد.

8- پوشش هزینه رفت و آمد

یکی دیگر از پوشش های فرعی بیمه بدنه، پوشش هزینه رفت و آمد است. بیمه‌گذار می‌تواند با خرید این پوشش، در صورتی که خودرو وی دچار آسیبی شد‌ه باشد که امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد، بخشی از هزینه رفت‌وآمد خود را از شرکت بیمه دریافت کند.

9- خسارات ناشی از توقف خودرو

این پوشش یکی از پوشش‌های فرعی برای خودروهای بارکش و اتوکار است که خسارات مالی ناشی از عدم استفاده از وسیله نقلیه به دلیل ایجاد حادثه یا تعمیرات را جبران می‌کند.

10- خسارات ناشی از حمل مواد اسیدی

این پوشش مربوط به خسارات ناشی از حمل مواد اسیدی، اشتعال‌زا و سایر مواد منفجر‌ه می‌شود و برای خودرو‌های ویژه حمل اسید در نظر گر‌فته شد‌‌‌ه است.

11- پوشش ترانزیت بیمه بدنه

این نوع از پوشش فرعی بیمه بدنه، خسارت ناشی از حوادث و تصادفات در خارج از مرز ایران را جبران می‌کند. در حالت عادی، بیمه بدنه تنها خسارت‌های ناشی از حوادث و تصادفات در داخل مرز ایران را پوشش می‌دهد. اما با خرید پوشش ترانزیت، بیمه‌گذار می‌تواند از پوشش‌های بیمه بدنه در خارج از مرز ایران نیز بهره‌مند شود.

توجه داشته باشید که پوشش ترانزیت شامل سرقت کلی و سرقت قطعات در خارج از مرزهای ایران نمی‌شود.

12- مسابقات اتومبیلرانی

اگر اهل مسابقات اتومبیلرانی یا تست سرعت هستید، با خرید این پوشش، شرکت بیمه خسارات ایجاد شد‌‌ه در طی مسابقات را جبران می‌کند. توجه داشته باشید که این پوشش تنها برای اتومبیل‌های مسابقه‌ای و یا خودروهای تست سرعت امکان‌پذیر است.

در آخر، توصیه می‌شود برای اطلاع از تمامی پوشش‌های قابل جبران و غیرقابل جبران بیمه بدنه خود، اقدام به استعلام بیمه بدنه ماشین خود بگیرید تا خیال شما از بابت حوادث رخ داد‌ه آسود‌ه شود.

چکیده‌ای از خسارت های تحت پوشش بیمه بدنه

در این مقاله، به بررسی این سوال پرداختیم که بیمه بدنه چه پوشش هایی دارد؟ خسارت های قابل جبران بیمه بدنه در دو دسته پوشش اصلی و پوشش فرعی قرار می‌گیرد. از پوشش های اصلی بیمه بدنه می‌توان به پوشش حادثه، پوشش آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه، پوشش سرقت کلی خودرو و… اشاره کرد. 

همچنین افرادی که قصد افزایش خسارت های تحت پوشش بیمه بدنه را دارند، می‌توانند با پرداخت حق بیمه بیشتر، از پوشش های فرعی بیمه بدنه، نظیر پوشش سرقت لوازم و قطعات خودرو، پوشش استهلاک خودرو، پوشش خراشیدگی بدنه خودرو و… استفاده کنند.

سوالات متداول

پوشش بیمه بدنه به خسارت‌هایی گفته می‌شود که بیمه‌گر در قبال دریافت حق بیمه، متعهد به جبران آن‌ها به فرد بیمه‌گذار می‌شود.

پوشش های اصلی بیمه بدنه خدرو که تمامی شرکت‌های بیمه آن را ارائه می‌دهند، شامل پوشش حادثه یا تصادف، پوشش آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه، سرقت کلی خودرو و خسارات وارده به خودرو حین نجات و انتقال آن می‌شود.

خسارات ناشی از استهلاک خودرو یا کاهش ارزش آن، خسارات ناشی از پاشیدن اسید و مواد شیمیایی، خسارات ناشی از سرقت درجای لوازم و قطعات خودرو، خسارت ناشی از نوسانات بازار، پوشش حذف فرانشیز، پوشش خراشیدگی بدنه خودرو، پوشش شکسته شدن شیشه خودرو، پوشش هزینه رفت و آمد، خسارات ناشی از توقف خودرو، خسارات ناشی از حمل مواد اسیدی، پوشش ترانزیت و مسابقات اتومبیلرانی​ می‌شود.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.