خرید آنلاین انواع بیمه‌نامه از کاریزمابیمه
:
:
1x

تخفیف بیمه شخص ثالث به چه کسانی تعلق میگیرد؟ | سال 1403

تخفیف بیمه شخص ثالث
1x
: :

تخفیف بیمه شخص ثالث به چه کسانی تعلق میگیرد؟ | سال 1403

تخفیف بیمه شخص ثالث به چه کسانی تعلق میگیرد؟ | سال 1403

تخفیف بیمه شخص ثالث پخش صوتی مقاله
بیمه

تخفیف بیمه شخص ثالث برای رانندگانی که کمتر دچار حادثه می‌شوند و از بیمه‌نامه خود استفاده نمی‌کنند، به‌عنوان طرح تشویقی در نظر گرفتـه‌ شد‌ه‌ است. در واقع، هدف از تخفیف بیمه ترغیب رانندگان به رانندگی ایمن است. می‌دانید که خرید بیمه شخص ثالث از ضروری‌ترین بیمه‌ها است. بیمه مرکزی برای کمک به افراد در خرید و فروش بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت را در نظر گرفته‌است. در ادامه به بررسی چگونگی محاسبه بیمه شخص ثالث به شخص دیگر پرداختیم، با کاریزما لرنینگ همراه باشید.

تخفیف بیمه شخص ثالث چیست؟

همانطور که در مقاله ” بیمه شخص ثالث چیست ” در مورد اهمیت این بیمه و قانون اجباری بودن آن برای خودرو و موتورسیکلت صحبت کردیم، یکی از تخفیف‌‌های پر کاربرد، تخفیف عدم خسارت است که در بیمه‌نامه‌ها تحت عنوان سنوات تخفیف یا “ت.ع. خ” نوشته‌ شده‌است.

تخفیف بیمه به این صورت عمل می‌کند که به ازای هر یکسالی که خسارت دریافت نشود، در زمان تمدید بیمه‌نامه سال بعد، تخفیف عدم خسارت اعمال می‌شود که در ادامه به میزان تخفیف 5 درصدی برای هر سال می‌پردازیم.

نحوه انتقال تخفیفات بیمه

تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه میشود؟

آنچه در قانون سال جدید و آئین‌نامه اجرایی ماده 18 آمده‌ است، میزان تخفیف این بیمه با سال‌های گذشته کمی متفاوت است. به این صورت که از سالانه 10% به 5% کاهش پیدا کرده و حداکثر تخفیف عدم خسارت 70% برای سال چهاردهم در نظر گرفته شده‌است. البته باید این نکته را در نظر گرفت که این قانون به ضرر بیمه‌گذار است. برای جلوگیری از این ضرر، اگر فردی در قانون قدیم اقدام به تمدید بیمه کرده باشد، شرکت بیمه موظف است که میزان تخفیف عدم خسارت در زمان جدید را برابر با  قانون قدیم بپردازد.

سقف تخفیف عدم خسارت چقدر است؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، حداکثر میزان تخفیف در قانون جدید و قدیم 70% محاسبه می‌شود. در قانون قدیم این تخفیف در سال هشتم به بعد به حداکثر می‌رسید و در قانون جدید بعد از 14 سال به 70% می‌رسد و ثابت می‌ماند.

تخفیف بیمه شخص ثالث قانون جدید و قدیم

تخفیف بیمه شخص ثالث بعد از تعویض پلاک

تا قبل از سال 1399 هنگام خرید و فروش خودرو تمامی مزایای بیمه از جمله تخفیف بیمه نیز منتقل می‌شد. این منتقل شدن تخفیف کاملا به ضرر فروشنده بود. از اواخر سال 1399 قانونی تصویب شد که حق افرادی که قصد فروش خودرو داشتند از بین نرود یا آن را به افراد درجه یک خود مانند پدر، مادر، همسر و فرزندان منتقل کند.

به بیان ساده بخواهیم بگوییم بیمه هر خودرو روی آن خودرو می‌ماند و شما هنگام خرید خودرو آن را با بیمه می‌خرید ولی تخفیف بیمه، روی کد ملی فرد تعیین شده و قابل خرید نیست. لذا تخفیف بیمه شخص ثالث در صورت تعویض پلاک برای مالک آن همواره باقی می‌ماند.

ایمیل خودتان را وارد کنید تا کد تخفیف بیمه از کاریزما‌بیمه دریافت کنید.

ایمیل

کد امنیتی را وارد کنید.

تخفیف بیمه شخص ثالث بعد از تصادف

در قانون قدیم تنها با یک‌بار تصادف تخفیف بیمه شخص ثالث صفر می‌شد. از سال 1397، میزان تخفیف‌ها بر اساس میزان خسارت و تعداد تصادف به صورت پلکانی کاهش می‌یابد و مابقی به بیمه‌گذار برمی‌گردد. این بدین معناست که با اولین تصادف تنها 20% از تخفیف آن کم می‌شود. یعنی اگر فردی در قانون جدید که تا سال هشتم دارای تخفیف 40 درصدی است، یکبار تصادف کند به جای از دست رفتـن تمامی تخفیف‌های بیمه شخص ثالث‌، تنها 20 درصد از آن را از دست می‌دهد و 20% از تخفیف خود را نگه می‌دارد.

نکته مهمی که باید توجه کرد این است که این قانون تنها برای افرادی سودمند است که تخفیف بیمه‌نامه بیش‌از 20% دارند. اگر فردی در سال دوم که تنها 10% تخفیف بیمه دارد برای اولین بار تصادف کند، علاوه‌بر اینکه تمام تخفیف‌های خودش را از دست می‌دهد، 10 درصد باقیمانده به حق بیمه او اضافه می‌شود که این یکی از معایب قانون جدید بیمه است.

کاهش تخفیف بیمه براساس تعداد تصادف

تخفیف بیمه کوتاه مدت به چه شکل است؟

یکی از سوالات پرتکرار این است که حق بیمه‌های مربوط به بیمه‌نامه‌های کوتاه مدت 3 ماهه و 6 ماهه چگونه محاسبه می‌شود. پاسخ بسیار ساده است. اگر فردی بیمه 3 ماهه و 9 ماهه گرفتـه‌ و در طول مدت از بیمه استفاده نکرده‌‌ باشد، باید یک بیمه کوتاه مدت 3 ماهه دیگر بگیرد. در طول مدت 3 ماهه هم هیچ خسارتی دریافت نکند تا تخفیف یک ساله 5% شامل حال او شود.

آیا تخفیف بیمه شخص ثالث منتقل می‌شود؟

قانون جدید، کاملا راننده محور است و هنگام خرید و فروش خودرو نمی‌توان تخفیف آن را به خریدار منتقل کرد؛ تنها در صورتی می‌توان این تخفیف را انتـقال داد که خریدار یکی از اقوام درجه یک باشد.

تخفیف بیمه شخص ثالث به همسر، پدر، مادر و فرزندان منتقل می‌شود. برای این کار حتما باید به نمایندگی شرکتی که بیمه نامه قبلی را صادر کرده‌است به صورت حضوری مراجعه کرد. فرد باید میزان تخفیف بیمه‌نامه قبلی را بپردازد تا بتواند تخفیف را انتـقال دهد.

هنگامی‌که خودروی خود را فروختید و قصد خرید خودروی جدید را ندارید، می‌توانید با دریافت گواهی حفظ تخفیف‌ عدم خسارت، این تخفیف‌ها را تا زمان خرید ماشین حفظ کنید. به این نکته توجه کنید که برای منتقل کردن تخفیف باید کاربری خودرو یکسان باشد؛ به این معنا که بیمه موتورسیکلت را نمی‌توان به خودرو یا بیمه تاکسی را به سواری منتقل کرد.

نکته مهم دیگر این است که منتقل کردن تخفیف بیمه به خودروهای صفر تعلق نمی‌گیرد. زیرا خودروهای صفر زمانی که از کارخانه خارج می‌شوند تا یک سال بیمه شخص ثالث دارند و این امر در خصوص خودروهای اسقاطی و از رده خارج شده هم نیاز به اثبات دارد.

مورد مهم دیگر این است که تخفیف بیمه بدون سند قطعی منتقل نمی‌شود. به این معنا که با وکالتنامه و فروش قولنامه‌ای، انتـقال تخفیف بیمه شخص ثالث به شخص دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

نحوه دریافت تخفیف بیمه شخص ثالث

هزینه منتقل شدن تخفیف بیمه شخص ثالث چقدر است؟

برای منتقل شدن تخفیف بیمه شخص ثالث، افراد هزینه‌ای پرداخت می‌کنند. نحوه محاسبه آن به این شکل است که فرد فروشنده هزینه مابه‌التفاوت بیمه قبلی را پرداخت می‌کند؛ بدین معنا که فرد فروشنده باید هزینه تخفیفاتی که روی بیمه اعمال شده را پرداخت کند تا بتواند آنها را منتقل کند.

استعلام تخفیف بیمه ثالث

استعلام تخفیف بیمه به چند صورت انجام می‌شود:

  • کد ملی
  • پلاک خودرو
  • بیمه‌ نامه

برای استعلام تخفیف بیمه شخص ثالث با کد ملی و پلاک خودرو ابتدا باید بدانید که بیمه خود متعلق به کدام شرکت بیمه‌ای است. سایت بیمه مرکزی این امکان را می‌دهد که با مراجعه به سایت centinsur.ir از میزان تخفیف بیمه‌ای خود مطلع شوند.

در صفحه خدمات الکترونیک بیمه مرکزی، می‌توان با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه و پلاک خودرو، تخفیف بیمه خود را به دست آورد.

link مقاله پیشنهادی : استعلام بیمه شخص ثالث با 7 روش معتبر

مهمترین نکات محاسبه تخفیف بیمه

از نکات مهم محاسبه تخفیف بیمه می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • تجربه رانندگیرانندگانی که تصادف کمتری در کارنامه خود دارند شانس بیشتری برای استفاده از تخفیفات بیمه دارند.
  • سابقه بیمه: میزان سال‌هایی که از بیمه استفاده نشده محاسبه می‌شود که سقف این تخفیفات 70 درصد است.
  • نوع کاربری خودرو: استفاده‌ای که از خودرو می‌شود در بیمه آن موثر است. به عنوان مثال تاکسی‌های بین شهری، آموزش رانندگی و تاکسی‌های درون شهری حق بیمه متفاوتی دارند.

جمع بندی مطالب مربوط به تخفیف بیمه شخص ثالث

هدف از ارائه طرح تخفیف بیمه‌نامه، تشویق و ترغیب رانندگان به رانندگی ایمن است. هرچه رانندگان ایمن‌تر برانند، تصادفات هم کمتر خواهد بود. به همین منظور رانندگان کم خطر از امتیاز بیشتری هنگام تمدید بیمه‌نامه خود، بهره‌مند می‌شوند. در این مطلب از کاریزما لرنینگ، نکات مهم و کاربردی برای تخفیف‌ بیمه شخص ثالث به شخص دیگر را ذکر کردیم. امید است که هیچگاه نیاز به استفاده از بیمه شخص ثالث نداشته باشید.

سوالات متداول

با مراجعه به سایت بیمه مرکزی به آدرس centinsur.ir می‌توان از میزان تخفیف بیمه شخص ثالث خود مطلع شوید.

استعلام تخفیف بیمه شخص ثالث از طریق کد ملی، پلاک خودرو و شماره بیمه نامه امکان پذیر است.

خیر تخفیف بیمه شخص ثالث برای هر کد ملی است و با تعویض پلاک به خودروی جدیدی که به اسم همان فرد است واگذار می‌شود.

سالی 5 درصد تخفیف دارد که حداکثر سقف آن 70 درصد بعد از 14 سال است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 دیدگاه برای این مطلب

  1. ali_malek ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

    عالیه

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
  2. علی ملک ثابت ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    بسیار هم عالی

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی ۳۰ خرداد ۱۴۰۳

      سلام ممنونم از شما 🙏

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
  3. محمود ۳۰ خرداد ۱۴۰۳

    عالیه۲

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
  4. رضا ۴ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    ممنون از مقاله خوبتون. تخفیف بیمه شخص ثالث بعد از تعویض پلاک چطور انجام میشه؟

    ۴ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. شیدا نعمتی ۷ تیر ۱۴۰۳

      بیمه هر خودرو روی آن خودرو می‌ماند و شما هنگام خرید خودرو آن را با بیمه می‌خرید ولی تخفیف بیمه، روی کد ملی فرد تعیین شده و قابل خرید نیست. لذا تخفیف بیمه شخص ثالث در صورت تعویض پلاک برای مالک آن همواره باقی می‌ماند.

      ۷ تیر ۱۴۰۳
  5. سینا اکبری ۶ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    سلام ممنون برای مقاله خوبتون سقف تخفیف بیمه شخص ثالث چقدره؟؟؟؟

    ۶ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی ۶ تیر ۱۴۰۳

      سلام سینا عزیز
      میزان تخفیف این بیمه با سال‌های گذشته کمی متفاوت است. به این صورت که از سالانه 10% به 5% کاهش پیدا کرده و حداکثر تخفیف عدم خسارت 70% برای سال چهاردهم در نظر گرفته شده‌است.
      برای اطلاعات بیشتر این قسمت “سقف تخفیف عدم خسارت چقدر است؟” مطالعه کنید.

      ۶ تیر ۱۴۰۳
  6. آرش ۷ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    تخفیف بیمه شخص ثالث چجوری محاسبه میشه؟

    ۷ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی ۷ تیر ۱۴۰۳

      سلام آرش عزیز
      حداکثر میزان تخفیف در قانون جدید و قدیم 70% محاسبه می‌شود. در قانون قدیم این تخفیف در سال هشتم به بعد به حداکثر می‌رسید و در قانون جدید بعد از 14 سال به 70% می‌رسد و ثابت می‌ماند.
      برای مطالعه بیشتر این قسمت ” تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه میشود؟” را مطالعه کنید.

      ۷ تیر ۱۴۰۳
  7. اصغری ۲۶ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    سقف تخفیف عدم خسارت چقدره؟

    ۲۶ تیر ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی ۲۷ تیر ۱۴۰۳

      سلام دوست عزیز
      حداکثر میزان تخفیف در قانون جدید و قدیم 70% محاسبه می‌شود. در قانون قدیم این تخفیف در سال هشتم به بعد به حداکثر می‌رسید و در قانون جدید بعد از 14 سال به 70% می‌رسد و ثابت می‌ماند.
      برای مطالع بیشتر اینجا را مطالعه کنید.

      ۲۷ تیر ۱۴۰۳
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.