خرید آنلاین انواع بیمه‌نامه از کاریزمابیمه

بیمه شخص ثالث تاکسی چیست؟ + قوانین و قیمت بیمه تاکسی

بیمه شخص ثالث تاکسی چیست؟ + قوانین و قیمت بیمه تاکسی

بیمه شخص ثالث تاکسی
بیمه

بیمه شخص ثالث تاکسی یکی از ملزومات اصلی شغل مسافربری است که در صورت نبود آن، راننده با خسارات بسیار هنگفتی مواجه خواهد بود. از آنجایی‌که خودروهای مسافربری تردد زیادی دارند، بیشتر از خودروهای شخصی در معرض تصادفات و حوادث رانندگی قرار می‌گیرند. از این رو، باید قبل از ورود به این شغل، به فکر خرید بیمه شخص ثالث بود‌ه و با قوانین و شرایط بیمه‌ای به طور کلی آشنا باشند.

اگر مشغول مسافرکشی یا در شُرف ورود به این شغل شریف هستید، مطالعه این مقاله از کاریزما لرنینگ برای شما واجب خواهد بود. چراکه با مطالعه این مطلب، از تمامی قوانین و شرایط بیمه شخص ثالث تاکسی و قیمت و تخفیف های آن مطلع خواهید شد.

مقاله پیشنهادی: بیمه شخص ثالث چیست؟ آنچه باید درباره بیمه ثالث بدانید

بیمه شخص ثالث تاکسی چیست و برای چه کسانی اجباری است؟

وسایل نقلیه عمومی یکی از حیاتی‌ترین نیازهای بشر در عصر حاضر هستند که امکان مواجهه با خطرات جانی و مالی زیادی دارند. برای مقابله این خطرات باید راهکاری اندیشید و چه راهکاری بهتر از بیمه شخص ثالث که تمامی خسارات مالی و جانی وارده بر افراد در حین تصادفات و حوادث رانندگی را بر عهده می‌گیرد.

همانطور که می‌دانید تمامی وسایل نقلیه عمومی ملزم به خرید بیمه‌نامه شخص ثالث هستند. اما بیمه شخص ثالث برای تاکسی و سایر وسایل نقلیه عمومی واجب‌ و ضروری‌تر است.

خرید بیمه شخص ثالث خودرو

تاکسی‌ها به علت کاربری زیادی که دارند، احتمال وقوع حوادث رانندگی نیز در آنها بیشتر است. لذا نیاز این خودروها به بیمه‌نامه شخص ثالث بیشتر از سایر خودروهای شخصی بود‌ه و طبیعتا با قیمت بالاتری هم به فروش می‌رسند. 

لازم به ذکر است که خرید بیمه‌نامه‌های شخص ثالث برای هر دو نوع تاکسی های درون شهری و برون شهری الزامی است. تنها تفاوت آنها در نرخ بیمه‌نامه است که برای خودروهای مسافربری درون شهری حدود ۱۰% و خودروهای مسافربری برون شهری ۲۰% بیشتر از نرخ حق بیمه پایه تعیین می‌شود.

اهمیت وجود بیمه شخص ثالث تاکسی

بیمه تاکسی چقدر است؟

همان‌طور که در بالا گفتیم، قیمت بیمه تاکسی به علت نوع کاربری و میزان پوشش‌های بیمه‌نامه‌ آن بیشتر از سایر خودروها است. به طوریکه نرخ حق بیمه شخص ثالث تاکسی درون شهری و برون شهری حدود 10 و 20 درصد گران‌تر از نرخ بیمه سایر خودروها است.

تنها نکته قابل ذکر این است که تاکسی‌های زرد درون شهری هیچ افزایشی در نرخ بیمه پایه خود ندارند. بدین معنی که سایر خودروهای مسافربری درون شهری و برون شهری همچون آژانس، مشمول افزایش 10 و 20 درصدی نرخ بیمه نامه هستند، اما نرخ حق بیمه شخص ثالث تاکسی های زرد درون شهری برابر با نرخ بیمه‌نامه‌های سایر خودروهای 4 سیلندر محاسبه می‌گردد.

برای اطلاع دقیق شما هموطنان عزیز، جدول نرخ بیمه شخص ثالث 1403 خودروهای مسافربری را برای شما گردآوری کردیم:

نرخ بیمه تاکسی

قیمت بیمـه شخص ثالث تاکسی‌های اتوکار چقدر است؟

در شهرهای بزرگ برخی خودروهای اتوکار مانند ون و استیشن هم به‌عنوان تاکسی استفاده می‌شوند که قیمت بیمه‌نامه‌های آنها نیز بیشتر از تاکسی‌های معمولی است. برای اطلاع شما هموطنان عزیز نرخ حق بیمه تاکسی های ون و اتوکار را هم در جدول جداگانه‌ای آماد‌ه کرده‌ایم که به شرح زیر است:

نرخ حق بیمه تاکسی های ون و اتوکار قیمت بیمه شخص ثالث تاکسی چگونه تعیین می‌شود؟

در حالت کلی، همه ساله نرخ معینی برای بیمه‌نامه‌های شخص ثالث از جانب بیمه مرکزی تعیین می‌شود. نرخ حق بیمه هر خودرو بر اساس عوامل مشخصی که این سازمان تعیین کرد‌ه است از خودرویی به خودروی دیگر متفاوت است. 

مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث تاکسی مواردی است که در ذیل به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. نوع و مدل ماشین: مهم‌ترین مولفه برای این فاکتور، تعداد سیلندر خودور است.
  2. سال ساخت خودرو: نو یا قدیمی بود‌ن خودرو ملاک بود‌ه و خودروهای بیش از ۱۵ سال، بیمه‌نامه را با مبلغ بیشتری خریداری خواهند کرد.
  3. مبلغ حق‌بیمه پایه ابلاغ شد‌ه از جانب سازمان بیمه مرکزی: که نرخ آن براساس درصد معینی از دیه یک انسان کامل تعیین می‌شود.
  4. میزان سقف تعهدات پوشش‌های مالی بیمه‌نامه: حداقل و حداکثر پوشش‌های بیمه شخص ثالث هر سال توسط بیمه مرکزی تعیین می‌شود
  5. مدت اعتبار بیمه‌نامه: بستـه به انتخاب خود بیمه‌گذار به شکل بلندمدت یا سالانه و کوتاه‌مدت یا روزشمار ارائه می‌شود. عموما نرخ بیمه‌‌نامه‌های کوتاه‌مدت ۵ الی ۱۰ درصد گران‌تر از بیمه‌های سالانه است.
  6. جریمه دیرکرد بیمه‌نامه: برای اشخاصی که بیمه‌نامه خود را بعد از اتمام اعتبار تمدید نکنند، به ازای هر روز تاخیر جریمه می‌شوند. 
  7. میزان تخفیف عدم خسارت: بدین معنی که راننده در طول اعتبار بیمه‌نامه، هیچ خسارتی از بیمه دریافت نکرد‌ه و مشمول تخفیف شود.

نحوه تعیین قیمت بیمـه تاکسی‌ها

قوانین بیمه شخص ثالث تاکسی چیست؟

بیمه شخص ثالث تاکسیرانی علاوه‌بر قیمت بالای خود، برخی قوانین خاص نیز دارد که رانندگان ملزم به رعایت آنها هستند. 

مهم‌ترین قوانین بیمه شخص ثالث تاکسی شامل موارد زیر است:

  1. راننده باید گواهینامه متناسب با خودروی مسافربری و تاکسی داشتـه باشد. در غیر این صورت، خسارات وارد‌ه بر شخص ثالث را بر عهده نخواهد گرفت.
  2. تنها افرادی اجازه رانندگی با خودروهای مسافربری دارند که پروانه يا كارنامه كار داشتـه باشند. البته در صورت نداشتـن پروانه يا كارنامه كار هم شرکت بیمه خسارات وارد‌ه را جبران می‌کند.

بیمـه شخص ثالث تاکسی چه خساراتی را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

عموما پوشش‌های بیمه تاکسی همانند پوشش‌های بیمه‌ای سایر خودروها هستند. اما امکان انتخاب سقف پوشش بالاتر نیز وجود دارد. مهم‌ترین پوشش‌های بیمه شخص ثالث برای تاکسی شامل موارد زیر است:

پوشش‌های بیمه تاکـسی

بیمه شخص ثالث تاکسی اینترنتی چگونه است؟

بیـمه شخص ثالث تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ، تپسی، ماکسیم و…بستـه به انتخاب خود بیمه‌گذار انتخاب می‌شود.

از آنجائی‌که اغلب تاکسی‌های اینترنتی خودروهای شخصی هستند، خرید بیمه نامه شخص ثالث تاکسی برای آنها الزامی نیست. اما امکان وقوع تصادف و حوادث رانندگی در حین مسافرکشی وجود دارد. از همین جهت، کارشناسان بیمه به رانندگان تاکسی‌های اینترنتی توصیه می‌کنند که در هنگام خرید بیمه‌نامه، نوع بیمه خود را با کاربری مسافرکش انتخاب نمایند. با این انتخاب در صورت بروز حوادث رانندگی، شرکت بیمه تمامی خسارات وارد‌ه را جبران خواهد کرد.

قیمت بیمه شخص ثالث تاکسی اینترنتی چقدر است؟

قیمت بیمه شخص ثالث تاکسی های اینترنتی مطابق با قانون بیمه مرکزی به شرح زیر است:

  • نرخ بیمه تاکسی‌های اینترنتی درون شهری: ۱۰٪ بیشتر از حالت پایه
  • نرخ بیمه تاکسی‌های اینترنتی برون شهری: ۲۰٪ بیشتر از حالت پایه

نداشتن بیمـه شخص ثالث تاکسی چه عواقبی در پی دارد؟

به طور کلی، وجود بیمه شخص ثالث مطابق با قوانین راهنمایی و رانندگی برای تمامی خودروها و وسایل نقلیه الزامی و عدم خرید آن به منزله تخلف است. از این رو، تمامی خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث توسط پلیس توقیف می‌شوند. 

تاکسی‌ها و سایر خودروهای مسافربری به دلیل اینکه که مدام با جان مردم سروکار دارند، بیشتر مسلتزم به رعایت این قانون بود‌ه و به هیچ عنوان نباید بدون بیمه‌نامه رانندگی کنند. در غیر این صورت، عواقب سختی از قبیل زیر در انتظار رانندگان خواهد بود:

  • دستور توقف خودرو از جانب پلیس
  • عدم امکان معامله خودروی فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث
  • صرف هزینه‌های چشمگیر برای خروج خودرو از پارکینگ
  • تحمیل تمام خسارات ناشی از حوادث رانندگی به مالک خودروی مقصر
  • برعهده‌گیری تمامی مسئولیت‌های خسارات جانی و مالی منجر به فوت، نقص عضو و ازکارافتادگی
  • پرداخت هزینه‌ای جدای از هزینه خرید بیمه‌نامه به‌عنوان جریمه دیرکرد (که به صورت روزشمار محاسبه می‌شود)

در آخر توصیه می‌شود، برای جلوگیری از رخداد حوادث فوق به محض اتمام موعد بیمه نامه خود اقدام به تمدید و خرید بیمه‌نامه شخص ثالث برای خودروی خود باشید:

خرید بیمه شخص ثالث خودرو

چکیده مطلب

بیمه شخص ثالث تاکسی و خودروهای مسافربری، یکی از ملزومات اجباری شد‌ه از جانب راهنمایی و رانندگی در کشور ما است. در صورت عدم وجود این بیمه‌نامه، راننده تاکسی متخلف بود‌ه و با مشکلات فراوانی روبرو خواهد بود. لذا خرید بیمه‌نامه شخص ثالث برای تاکسی و سایر لوازم نقلیه عمومی یکی از اساسی‌ترین کارهایی است که در بدو خرید تاکسی باید آن را انجام دهید.

در مطلب فوق توضیحات کاملی درباره شرایط و قوانین بیمه شخص ثالث تاکسی ارائه دادیم. چنانچه پاسخ دقیق سوالات ذهن خود را در مورد بیمه تاکسی دریافت نکردید، کارشناسان فروش کاریزما بیمه پاسخگوی تمامی سوالات شما در این زمینه خواهند بود.

سوالات متداول

به علت تردد زیاد تاکسی‌ها در سطح شهر و خسارات بیشتری که به این خودروها وارد می‌شود و اینکه تاکسی‌ها برای حمل مسافر استفاده می‌شوند، بنابراین شرکت بیمه مسئولیت مالی و جانی تعداد بیشتری از اشخاص ثالث را بر عهده می‌گیرد. فلذا بیمه‌نامه‌های شخص ثالث تاکسی با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند.

جدول کامل نرخ بیمه شخص ثالث تاکسی در سال 1402 را در مقاله فوق به شما ارائه دادیم. محاسبه دقیق نرخ بیمه تاکسی شما با توجه به عوامل مختلف از جانب شرکت بیمه خواهد شد.

رانندگانی که در طول اعتبار بیمه‌نامه خود دچار هیچ حادثه رانندگی نشده و از شرکت بیمه خسارت دریافت نکنند به ازای هر یک سال، درصد مشخصی از حق بیمه خود را تخفیف می‌گیرند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.