کدام سهم فولادی بهترین نسبتهای مالی را دارد؟

کدام سهم فولادی بهترین نسبتهای مالی را دارد؟

sanaye-2
تحلیل بنیادی

سهم فولادی به علت تاثیر مستقیم فولاد در بخش‌های مهم اقتصادی و صنعتی و کمک‌هایی که به رشد و توسعه کشور می‌کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. مخصوصا بعضی از سهم های فولادی بورس که نسبت‌های مالی بالایی دارند، از ارزش بالاتری برخوردار هستند. حال کدام سهام فولادی نسبت‌های مالی خوبی دارند؟

در ادامه این مقاله از کاریزما به معرفی بهترین سهم های فولادی و مقایسه نسبت‌های مالی آنها خواهیم پرداخت.

بهترین سهم های فولادی در بورس 

فولاد در صنایعی چون حمل و نقل، ساختمان، ساخت ماشین‌آلات، معدن و صنایع مربوط به تولید و انتقال انرژی کاربرد دارد. این صنعت در بورس اوراق بهادار زیرمجموعه صنعت فلزات اساسی قرار می‌گیرد. شرکت های زیر همگی در حوزه فعالیت کرد‌ه و جزء سهم های فولادی بورس هستند:

  • فولاد مبارکه اصفهان
  • ذوب آهن اصفهان
  • فولاد کاوه جنوب کیش
  • فولاد خوزستان
  • فولاد خراسان
  • فولاد هرمزگان

ظرفیت تولید فولاد در جهان حدود 1 میلیارد و 670 میلیون تن است. ظرفیت تولید فولاد خام در کشور حدود 30 میلیون تن بود‌ه که بر حسب آن، جایگاه دهم جهانی را به خود اختصاص داد‌ه است.

پس از استخراج سنگ آهن و فرآوری آن، کنسانتره و سپس گندله تولید می‌شود که از آنها برای تولید آهن اسفنجی استفاده می‌شود. آهن اسفنجی تولید شد‌ه در کارگاه‌های نورد به شمش فولادی و سپس به اسلب، مقاطع طویل فولادی و در نهایت به ورق‌های فولادی جهت مصارف صنعتی تبدیل می‌شود.

برخی از شرکت‌های فولادی دارای کلیه مراحل فرآوری و پردازش فولاد هستند. اما اکثر شرکت‌ها بخشی از رنجیره تولید فولاد را دارند و مواد اولیه خودشان را از دیگر شرکت‌های فولادی و استخراج کانه‌های فلزی استخراج می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: صنعت فولاد را بهتر بشناسیم

در این گزارش، به مقایسه صورت‌های مالی 9 ماهه سال 99 و نسبت‌های مالی مهم 12 شرکت فولادی فعال در بورس اوراق بهادار می‌پردازیم.

جایگاه شرکت‌ها در فروش و صادرات

شرکت فولاد خوزستان با صادرات بالغ بر 85 هزار میلیارد ریال اسلب، بلوم، بیلت و ورق فولادی جایگاه اول از نظر ارزش ریالی صادرات را به خود اختصاص داد‌ه که این مقدار تنها 41% از حجم تولیدات شرکت را در بر می‌گیرد. پس از آن فولاد مبارکه قرار دارد که بیش از 75 هزار میلیاد ریال از صادرات فولاد را به خود اختصاص داد‌ه است.

چهار شرکت برتر در حوزه صادرات محصولات فولادی یعنی فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، ذوب آهن و فولاد کاوه مجموعا بالغ بر 269 هزار میلیاد ریال، حدود 80 درصد کل صادرات فولاد کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند. در میان این شرکت‌ها، اما شرکت کاوه جنوب بیشترین حجم صادرات را نسبت به مبلغ صادرات خود شرکت دارا است و می‌توان گفت بیشتر درآمد شرکت از صادرات محصولات آهن اسفنجی و شمش بیلت است (بیش از 60%). شرکت‌هایی که درآمد آنها بیشتر متاثر از نرخ ارز هستند بعد از کاوه، شرکت کویر و ذوب آهن اصفهان است.

 

مقایسه نسبت‌های سودآوری سهم های فولادی

نسبت‌های سودآوری توانایی شرکت در سودآوری و توانایی مدیریت بهای تمام‌شده و هزینه‌های شرکت را بررسی می‌کند. در میان 12 شرکت مورد بررسی، حاشیه سود ذوب آهن اصفهان و فولاد آلیاژی یزد نسبت به میانگین صنعت، پایین ترین حد ممکن را دارند.

لازم به ذکر است که بهای تمام‌شده محصولات شرکت ذوب آهن و فولاد یزد 80 درصد حجم فروش 9 ماهه را تشکیل می‌دهد که این خود باعث کاهش چشمگیر حاشیه سودهای این شرکت شد‌ه است. از این منظر، وضعیت فولاد هرمزگان بهتر از دیگر شرکت‌ها است که محصولات آن شامل اسلب، بریکت، آهک و آهن اسفنجی است. پس از آن فولاد مبارکه و فولاد ارفع قرار دارند.

نسبت‌های ROA و ROE که حاصل تقسیم سود خالص به دارایی و سود خالص به حقوق صاحبان سهام است، بیان می‌کند که به ازای هر 1 ریال دارایی یا حقوق صاحبان سهام، شرکت چه مقدار موفق به کسب سود شد‌ه است.

همانطور که مشاهده می‌شود شرکت نورد و قطعات فولادی (فنورد) از منظر بازدهی دارایی و حقوق صاحبان سهام در این 9 ماه بهتر از سایرین عمل کرد‌ه است. بدین معنی که شرکت به ازای هر 100 تومان دارایی 45 تومان در 9 ماهه موفق به کسب سود شد‌ه است. پس از آن، شرکت فولاد امیرکبیر کاشان و فولاد کاوه قرار دارند.

نسبت‌های نقدینگی

نسبت‌های نقدینگی نشان‌دهنده مقدار نگهداری دارایی‌های نقد و شبه نقد نسبت به بدهی‌های جاری در شرکت است که بستـه به نوع صنعت، متوسط این نسبت‌ها می‌تواند متفاوت باشد. متوسط نسبت دارایی جاری در این صنعت 179 درصد اما موجودی کالا در این صنعت بالا است. بنابراین، طبیعی است که در مقایسه با دیگر صنایع نسبت جاری بالایی را مشاهده کنیم.

نسبت آنی که حاصل تقسیم دارایی جاری منهای موجودی کالا تقسیم بر بدهی جاری است این مشکل را برطرف می‌کند. متوسط  این نسبت 105 درصد است. بنابراین شرکت‌های فولاد ارفع، فولاد خوزستان، فولاد آلیاژی ایران و فولاد امیرکبیر که بیشترین مقدار این نسبت را دارند دارایی‌هایی را نگهداری می‌کنند که بازدهی آنها نسبت به دیگر دارایی‌ها کمتر است. از طرف دیگر، شرکت‌های ذوب آهن و نورد قطعات فولادی که نسبت آنی بسیار پایین‌تر از صنعت را دارند با ریسک‌های دیگری مواجه هستند.

نسبت‌های اهرمی

با توجه به نسبت‌های اهرمی ساختار سرمایه شرکت‌های ذوب آهن و فولاد کاوه بیشتر بدهی محور هستند. البته این نسبت به تنهایی قابل تحلیل نیست و در کنار نسبت‌های دیگر مثل نسبت‌های سودآوری معنا پیدا می‌کنند. به عنوان مثال، شرکت ذوب آهن به میزان 65% از بدهی استفاده می‌‍کند اما بادهی دارایی و حقوق صاحبان سهام آن بسیار کمتر از متوسط صنعت است که این اتفاق مطلوبی محسوب نمی‌شود. اما فولاد کاوه جنوب کیش که از 66% بدهی در ساختار سرمایه خود استفاده کرد‌ه است، به نسبت از سودآوری خوبی نیز برخوردار است.

 

نسبت p/e

با توجه به نسبت‌های از پیش گفته‌شده و نسبت p/e به نظر می‌رسد که شرکت ذوب آهن اصفهان و شرکت فولاد آلیاژی یزد نسبتا گران عرضه می‌شوند و جزء سهم های فولادی پرریسک هستند.

 

سخن نهایی در مورد نسبت‌های مالی انواع سهم فولادی

با توجه به نسبت‌های سودآوری و دیگر نسبت‌ها و همچنین نسبت p/e که در جدول بالا قابل مشاهده است، مجموعا می‌توان گفت که سهم های فولاد کاوه جنوب (کاوه)، فولاد امیرکبیر کاشان (فجر)، از دیگر شرکت‌ها جذاب‌تر به نظر می‌رسند. چرا که عمکرد مناسب با نسبت p/e پایین موجب ایجاد بازدهی خوبی برای سرمایه‌گذار می‌شوند. (گفتنی است که فولاد کاوه جنوب کیش به‌تازگی طرح توسعه فاز 2 واحد تولید شمش بیلت خود را به بهره‌برداری رساند‌ه است. به این ترتیب، معادل 1.2 میلیون تن به ظرفیت تولید این مجموعه اضافه شد‌ه است. بخش بعدی این طرح پروژه تولید سالانه 5 میلیون تن گندله سنگ آهن است که پیش‌بینی می‌شود در سال 1401 به بهره‌برداری برسد.)

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.