نسبت قیمت به فروش چیست و چگونه محاسبه میشود؟

نسبت قیمت به فروش چیست و چگونه محاسبه میشود؟

photo_2021-07-24_12-57-31
تحلیل بنیادی

اغلب سرمایه گذاران با نسبت P/E آشنا هستند و نحوه محاسبه آن را میدانند. نسبت مالی دیگری که در بازار سرمایه کاربرد دارد، نسبت  P/S است. این نسبت چیست و چه کاربردی در تحلیل شرکتها دارد؟

این مقاله را حتما بخوانید: p/e چیست؟

نسبت p/s

نسبت قیمت به فروش(P/S) چیست؟

نسبت P/S برابر است با نسبت قیمت بازار(price)   هر سهم به فروش(sale)  هر سهم. اعتقاد بر این است که رشد فروش ثابت و قوی وسیله‌ای برای رشد شرکت است، بدین معنی که رشد شرکت باید از رشد فروش آغاز شود. در شرکت‌هایی که زیان و یا جریان نقدی منفی دارند و یا در شرکت‌های رشد یافته سیکلی و با سود نزدیک به صفر، این نسبت می‌تواند کمک بیشتری برای داشتن برآورد صحیح نسبت به شرکت به ما بکند.

به‌طورکلی نیز با توجه به امکان دستکاری کمتر فروش نسبت به سود و همچنین پایداری بیشتر فروش نسبت به سود و جریان نقدی، محاسبه این نسبت می‌تواند دقت تحلیل و ارزیابی شرکت مورد نظر را افزایش دهد.

نحوه محاسبه P/S

گاهی به نسبت قیمت به فروش، PSR هم می‌گویند که مخفف Price to Sales Ratio است. همان‌طور که از اسم آن بر می‌آید، P/S از دو بخش تشکیل شده است.

بخش اول، قیمت است. برای این منظور می‌توانید از قیمت پایانی یا قیمت آخرین معامله استفاده کنید.

بخش دوم، فروش شرکت به ازای هر سهم خواهد بود. برای این کار لازم است میزان فروش کل شرکت (به ریال) بر تعداد سهم‌های شرکت تقسیم شود.

مثال: در شکل زیر مقدار فروش شرکت ایران‌خودرو از آخرین صورت سود و زیان شرکت (۳ماهه 1400) استخراج شده است🙁 گفتنی است دانستن انواع صورت های مالی یکی از ضروری ترین نیازهای محاسبه نسبت های مالی است) 

 صورت مالی ایران خودرو

برای محاسبه نسبت (P/S) ابتدا مقدار فروش به ازای هر سهم را محاسبه می‌کنیم:

   194469091000000/301656068000=644

ارزش بازار هر سهم ایران‌خودرو نیز در حال حاضر 2041 ریال است.درنتیجه P/S هر سهم ایران‌خودرو برابر خواهد شد با:

2041/644=3٫16

عدد 3٫16 محاسبه شده در بالا به این معنی است که قیمت هر سهم 3٫16 برابر فروش به ازای هر سهم شرکت است. این نسبت هر چه کمتر باشد می تواند بیانگر پایین بودن قیمت سهم باشد. در نظر داشته باشید که فروش شرکت در 3 ماهه ابتدایی سال جاری است.

روش دوم

برای محاسبه P/S یک روش دیگر هم وجود دارد که ساده‌تر است.

در این روش، ابتدا از سایت TSETMC ارزش بازار سهم را می‌خوانیم. برای خودرو این عدد 615,680.035 B است.

حالا کافی است که این عدد را بر میزان فروش تقسیم کنیم تا به همان اعداد قبلی برسیم.

توجه کنید که ارزش بازار معمولا به میلیارد ریال (B) و میزان فروش به میلیون ریال (M) گزارش می‌شود. برای همین لازم است که ارزش بازار را هم به میلیون درنظر بگیرید.

بازه مناسب برای P/S

نسبت قیمت به فروش، برای هر صنعت می‌تواند متفاوت باشد.

با این وجود خوب است که این عدد در بازه ۱ تا ۲ قرار بگیرد. اگر نسبت قیمت به فروش از یک کوچکتر باشد، خیلی خوب است.

معنی P/S برابر یک چیست؟ این نسبت به ما می‌گوید که شرکت، دقیقا برابر با ارزش بازار خود فروش دارد. توجه کنید که این فروش، سود نیست. برای محاسبه سود باید بهای تمام شده را از میزان فروش کم کنیم.

مثلا اگر یک میلیارد تومان برای تاسیس یک کافه خرج کنید و سالی یک میلیارد تومان فروش داشته باشید، خیلی خوب است. ممکن است سود شما مثلا ۱۰۰ میلیون تومان باشد. اما خوب است که دست‌کم برابر با ارزش کل کافه، فروش داشته باشید.

مقایسه P/S

یکی از بهترین راه‌های بررسی نسبت قیمت به فروش، این است که P/S را با سهم‌های دیگر حاضر در صنعت مقایسه کنید.

برای این کار می‌توانید قیمت به فروش همه سهم‌های یک صنعت را حساب کنید، از اعداد به‌دست آمده میانگین بگیرید و ببینید نسبت برای سهم شما از میانگین صنعت کم‌تر است یا بیشتر.

از طرف دیگر، اگر سهمی با EPS منفی، P/S نزولی داشته باشد، امید می‌رود که سهم از یک شرکت زیان‌ده به شرکتی سودآور تبدیل شود.

این مقاله را حتما بخوانید: نسبت های ارزش بازار چیست؟

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.