چه وامی نصیب مستاجران می‏شود؟

چه وامی نصیب مستاجران می‏شود؟

amozesh-final-Recovered-Recovered
اقتصاد

یکی از اخباری که این روزها در رابطه با حوزه مسکن بیش از همه به گوش می‎رسد را باید خبر اعطای وام ودیعه مسکن به متقاضیان دانست. با توجه به قدرت خرید بسیار پایین مردم در حوزه مسکن و به علاوه رکود تورمی شدیدی که در سال‎های اخیر بیش از هر زمان دیگری گریبان‎گیر بازار مسکن شده است، ورود به معاملات مسکن و خرید و فروش در این بازار برای اکثریت افراد جامعه به یک رویای دست نیافتی بدل شده است علاوه بر آن افزایش سرسام‎آور قیمت اجاره مسکن نیز از مشکلاتی است که در بازار مسکن به چشم می‎خورد.

اما این وام‎ها  چیست، چه تفاوتی با یکدیگر دارد  و به چه افرادی تعلق می‎گیرد؟برای بررسی این موضوع کافی است نگاهی به انواع وام‎های موجود در کشور انداخت.

در شرایطی که قدرت خرید مردم جامعه روز به روز کمتر می‌شود  و تورم رکوردهای جدیدی از خود به جای می‌گذارد، یکی از مواردی که افراد برای جبران افت قدرت خرید و مقابله با تورم به منظور  رفع نیازمندی‌های خود استفاده می‌کنند استفاده از “وام” است.

وام به اعطای پول یا ملک اطلاق می‌شود که در برابر آن شخص علاوه بر  بازپرداخت اصل سرمایه دریافت کرده  متعهد به پرداخت بهره نیز می‌شود.اگر بخواهیم  مفهوم پرداخت بهره را نیز اندکی روشن‌تر کنیم باید بگوییم که بهره  میزان پولی است که  به دلیل قرض دادن پول به شخص دیگری از او دریافت می‌شود. به طور کلی معمولا بهره با سود مشارکت در مفهوم یکسانی به کار می‌رود ولی باید دانست که   توسط یک نرخ درصدی سالیانه  تعیین می‌شود.

باید این نکته را در نظر گرفت که تعیین نرخ سود به عواملی نظیر زمان بازپرداخت، ریسک نکول، هزینه فرصت،  مقدار تورم مورد انتظار و عواملی از این دست بستگی دارد.
در واقع تفاوت‎‎ها در بازپرداخت و به علاوه منبع تامین این مبالغ توسط بانک‎ها را می‎توان به نوعی عاملی جهت اعطای انواع مختلف وام  و تسهیلات به افراد دانست.

 از طرف دیگر وام و تسهیلات نیز که در ظاهر دو لغت یک معنا هستند تفاوت‎هایی با یکدیگر دارند. وام را  باید یک نوع از انواع تسهیلات دانست با این تفاوت بارز که بانک   با اعطای وام به شخص وام‌گیرنده   در سود نهایی   شخص  سهیم نخواهد بود   و بهره مشخصی که هنگام دریافت وام برای شخص تعیین شده است را دریافت می‌کند.

وام اغلب توسط افراد دریافت می‎شود اما در تسهیلات    شرایط    اندکی متفاوت است به عنوان مثال تسهیلات بیشتر توسط اشخاص حقوقی و به منظور ایجاد و یا ارتقای کسب و کار خود دریافت می‎شود علاوه بر این مساله  در برخی از تسهیلات بانک‎ها علاوه بر دریافت سود مشخص شده به نوعی در     سود کسب‌وکار شخص گیرنده تسهیلات نیز شریک می‎شوند.

 

روش‌های  تامین منابع وام بانکها

اگر بخواهیم به این نکته اشاره کنیم که بانک‎ها منابع مورد نیاز خود را برای اعطای وام از کجا تامین می‎کنند باید گفت بانک‎ها منابع متعددی برای تامین منابع مورد نیاز جهت وام‌دهی دارند که از مهم‎ترین آن‎ها می‎توان به سود حاصل از  سرمایه‌گذاری بانک‎ها در پروژه‎های مختلف اقتصادی اشاره کرد. در واقع بانک‎ها با دریافت پول از افراد این منابع را صرف سرمایه‎گذاری در پروژه‎ها کرده و به نوعی با سود ایجاد شده اقدام به وام‎دهی به افراد متقاضی می‎کنند علاوه بر آن منبع مستقیم دیگر آن را باید نقدینگی‎ مردم یا در واقع همان سپرده‎های مردم نزد بانک‎ها  دانست که  یکی از راه‌های پیش پای بانک برای اعطای وام به افراد است علاوه بر روش‎هایی که بانک‎ها برای تامین منابع مورد نیاز برای وام‎دهی پیش رو دارند بودجه‎های دولتی نیز برای اعطای وام به مردم در نظر گرفته شده است که بسته به انواع وام این بودجه‎ها به بانک‎ها تخصیص داده می‎شود.

بررسی انواع مختلف وام

به طور کلی  برخی از وام‎ها برای اکثریت ما آشنا هستند و اسم این نوع وام‏ها از وام ازدواج گرفته تا وام مسکن بیشتر به گوش ما آشنا است اما کارکرد برخی از انواع وام‎ها و تفاوت‎های آن‎ها با همدیگر بر اغلب ما پوشیده است به طور مثال وام جعاله مسکن، وام ودیعه مسکن و یا وام‎های مضاربه‎ای از این نوع وام‎ها محسوب می‎شود که در ادامه به کارکرد آن‏ها می‎‎پردازیم:

وام خرید خودرو

وام خودرو یکی از انواع وام‎هایی است که بسیاری از ما  با آن آَشنا هستیم در واقع وامی که افراد به واسطه کمک هزینه خرید خودرو از آن استفاد می‎کنند وام خودرو نام دارد وام خودرو معمولا مبلغ  از ۱۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان  است، این وام به شرطی به متقاضی اعطا می‎شود که حتما با آن نقدینگی اقدام به خرید خودرو ساخت داخل شود.   

وام مضاربه چیست؟

وام مضاربه‌ای یکی از انواع وام‌هایی است که کمتر به گوش ما خورده و اکثر افراد اطلاعات قابل توجهی از این نوع وام ندارند. در وام مضاربه‎ای   بانک با شخص حقیقی یا حقوقی قراردادی را منبی بر  فعالیت تجاری و بازرگانی می‎بنددبه طور کلی این نوع وام   یک قرارداد  دوطرفه مابین شخصی است که    سرمایه مورد نیاز را در اختیار شخص یا اشخاصی قرار می‎دهد تا دست به یک فعالیت اقتصادی بزنند.پس با این حساب به نوعی می‎توان گفت بانک نقش شریک را در فعالیت‌های تجاری و اقتصادی با شخص گیرنده وام،  بازی می‎کند و در نهایت سود حاصل  شده از فعالیت اقتصادی صورت گرفته با نسبتی که هر دو طرف بر سر آن به توافق رسیده‎اند  تقسیم می‌شود.

 

 

  اشارهای به وامهای نام‌ آشنا

 

وام‌های ازدواج، خرید کالا و یا خرید تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز صنایع نیز از انواع پرکاربرد وام بانکی است.

وام ازدواج یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین وام‌ها در میان افراد جامعه محسوب می‎شود.سود این نوع وام‎‎ها به دلیل شرایط وام‎گیرندگان که افراد متقاضی ازدواج هستند  پایین است در حقیقت از شروع اجرایی شدن این طرح    میزان سود در نظر گرفته برای این نوع وام‎ها  ۴ درصد  بوده است البته مقدار آن در سال‌های اخیر با رشد قابل ‌توجهی روبرو بوده است.

وام خرید کالا:

اگر بانکی برای  خرید برخی از  کالاها اعم از وسایل خانه  به افراد وام بدهد این نوع وام را وام خرید کالا می‎گویند. نرخ سود فعلی اکثر بانک‌ها برای این نوع وام ۱۸ درصد است.

 

وام تهیه مواد و ماشین‌آلات مورنیاز صنایع

 یکی از مهم‎ترین وام‎ها در سیستم بانکی کشور را باید اعطای وام به صنایع مختلف برای تهیه    ماشین‌آلات، تجهیزات یا مواد اولیه  دانست  در حقیقت بانک‌ می‎تواند هزینه بخشی و یا همه آن را برای خرید کالا و یا تجهیزات را در صنایع مختلف به منظور کمک به تولید و رونق چرخ اقتصاد به عهده بگیرد.  

واکاوی انواع مختلف وام مسکن

با شناخت نسبی از انواع وام‎ها حالا نوبت به آن رسیده است که وام مسکن و انواع آن را مورد بررسی  قرارد دهیم وام مسکن به سه بخش اصلی  خرید،    ساخت واحد مسکونی و تسهیلات جعاله خلاصه می‎شود  .

سقف تسهیلات اعطایی متناسب با شهر مورد نظر متغیر است   به طور مثال   در شهر تهران
میزان تسهیلاتی که با هدف ساخت واحد مسکونی دریافت می شود با میزان آن در شهرستان‏ها متفاوت است.
نوعی دیگر از وام‏های مسکن را باید وام جعاله دانست که به منظور   تعمیر و تکمیل واحد واحد مسکونی  به اشخاص اعطا می‎شود.

وام ودیعه مسکن

یکی دیگر از انواع وام‎های مسکن وام ودیعه مسکن است. این نوع وام با توجه به افزایش قابل توجه اجاره بها مسکن خیلی مورد توجه قرار گفته است.درحالی که به دلیل افزایش چشمگیر اجاره مسکن شاهد روند مهاجرت اجاره‏نشین ها به حاشیه شهرهای بزرگ و یا شهرهای کوچک هستیم، وام ودیعه مسکن می‎تواند در این شرایط کمک کننده باشد.

این وام که از سال گذشته و با توجه به مشکلات ناشی از همه‎گیری کرونا برای اجاره‎نشین‎ها تعیین شد در سال جاری نیز به مستاجران تعلق می‌گیرد.

ثبت نام دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن از تاریخ 01/04/1400 آغاز شده و  تا    پایان آذر 1400 ادامه دارد. مستاجران  واجد شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن می توانند   به قسمت ثبت نام تسهیلات کمک ودیعه مسکن به سامانه  جامع اقدام ملی مسکن  مراجعه و نسبت به ثبت نام اقدام  کنند.

 

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن چیست؟

مستأجران مشمول این وام که سررسید قرارداد اجاره آنان تا پایان آذرماه 1400 است می‌توانند برای دریافت این وام تا سه ماه دیگر اقدام به ثبت‌نام کنند. پیش از این تنها مستأجرانی که سررسید اجاره‌های آن‏ها تا پایان شهریور بود، می‌توانستند برای این وام ثبت‌نام کنند اما پس از آن این مهلت تا پایان آذر ماه تمدید 1400 تمدید شد.

 مبلغ وام ودیعه در تهران 70 میلیون تومان، سایر کلان‌شهرها 40 میلیون تومان و در سایر شهرها نیز 25 میلیون تومان است.متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن باید متأهل یا سرپرست خانوار بوده و همچنین دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌­نامه ثبت‌شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری در شش ماهه اول سال 1400 باشند.

 

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.