بازار آتی چیست و ورود به آن چگونه است؟

بازار آتی چیست و ورود به آن چگونه است؟

بازار آتی چیست
اوراق مشتقه

بازار آتی یکی از بازارهای مالی جذاب است که همواره توجه بسیاری از معامله‌گران را به خود جلب می‌کند. با توجه به اهمیت بازار آتی، در این مقاله از کاریزما لرنینگ به سوال بازار آتی چیست پاسخ داده و به بررسی روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در بازار آتی و نکات مهمی که باید در نظر گرفته شود، خواهیم پرداخت.

این مقاله به عنوان یک راهنمای جامع برای افراد علاقمند به فعالیت در بازار آتی عرضه شد‌ه است. در صورتی که شما هم می‌خواهید بدانید که بازار معاملات آتی چیست و چطور می‌توان از آن کسب سود کرد، در این مقاله با ما همراه باشید.

بازار آتی چیست؟

بازار آتی، بازاری متمرکز برای معامله قراردادهای آتی است. این بازار در بورس کالای ایران به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بازار مشتقه فعالیت می‌کند. در این بازار، خریدار و فروشنده در زمان حال برای انجام معامله‌ای در زمان آینده توافق می‌کنند. به عبارت دیگر، شما می‌توانید قیمت یک کالا یا دارایی را برای تاریخ مشخصی در آینده تعیین کنید و معامله خود را بر اساس آن انجام دهید.

کالای تحویلی در قرارداد آتی باید دارای کیفیت و کمیت استاندارد بوده و زمان و مکان تحویل آن نیز مشخص باشد. تنها متغیر در معاملات آینده در بازار آتی قیمت است که در مرحله معامله برآورد می‌شود. درواقع منظور از معاملات آتی، پوشاندن ریسک سرمایه‌گذاری است. توجه داشته باشید که فعالیت در بازار آتی نیازمند دریافت کد معاملات آتی است. برای دریافت این کد می‌توانید وارد لینک زیر شوید:

دریافت کد معاملاتی آتی

قرارداد آتی چیست؟

همان‌طور که در مقاله «اوراق مشتقه چیست» قرارداد آتی یا (Future Contract)، یکی از انواع اوراق مشتقه است که در آن خریدار و فروشنده توافق می‌کنند مقدار معینی از کالای مشخصی را باکیفیت و قیمت معلوم، در زمان و مکان مشخص معامله نمایند.

به بیان ساده، منظور از قرارداد آتی این است که در زمان حال ما اقدام به خرید کالایی می‌کنیم؛ اما تصمیم نداریم که همین الان کالا را تحویل بگیریم و می‌خواهیم چند ماه بعد کالا را تحویل گرفته و پول آن را پرداخت کنیم. بنابراین؛ به قراردادی که طی آن کالایی را اکنون و با قیمت مشخصی خریداری ‌کنیم، اما تحویل و پرداخت وجه آن در آینده صورت بگیرد، قرارداد آتی می‌‌‌گویند.

در این قرارداد طرفین متعهد به تحویل کالا و پرداخت وجه آن در تاریخ مشخصی در آینده هستند و برای تضمین انجام تعهد، باید خریدار و فروشنده هرکدام مبلغی را نزد بورس کالا قرار دهند.

در بازار آتی می‌توان کالایی را امروز خرید و مبلغ آن را در آینده پرداخت کرد.

جالب است بدانید که قرارداد آتی قراردادی دوطرفه است و می‌توانیم بدون در اختیار داشتن کالا، همین الان کالا با مشخصات معین را بفروشیم و در آینده (پس از چند ماه) آن را با قیمتی که اکنون توافق کردیم، تحویل دهیم و پول آن را دریافت کنیم.

این نوع معامله برای کسانی که قصد دارند ریسک خود را کم کنند، مثل کشاورزان و تولیدکنندگان مواد غذایی بسیار مناسب است. کشاورز می‌خواهد مطمئن شود در فصل برداشت محصول از نوسان قیمت در امان باشد و کارخانه هم برای برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی نیاز دارد مقدار و قیمت خریدهای آینده خود را مشخص کند؛ پس با این مثال اهمیت کنترل نوسان و میزان ریسک در معاملات آتی تا حدودی مشخص می‌شود.

تاریخچه بازار آتی چیست؟

تاریخچه قرارداد آتی به قرن نوزدهم میلادی باز می‌گردد. در سال ۱۸۴۸ میلادی، کشاورزان و تولیدکنندگان در شیکاگو برای خرید و فروش گندم نیاز به بازاری داشتند تا بتوانند از آن طریق معاملات نقدی خود را انجام دهند. در این صورت آنها گندم می‌دادند و در ازای آن پول دریافت می‌کردند.

با گذر زمان، فروشندگان و خریداران گندم شروع به دریافت نوعی تعهد در جهت دریافت وجه نقد و همچنین گندم در آینده گرفتند و در نتیجه زمینه پیدایش معاملات آتی شکل گرفت. در حقیقت در این معاملات کشاورز با خریدار توافق می‌کرد تا محصول را به خریدار در تاریخ مشخص با یک قیمت از پیش تعیین شد‌ه تحویل دهد. این معامله برای هر دو طرف سودمند بود. خریدار از قبل می‌دانست که قیمت کالا چه مقدار خواهد بود و کشاورز نیز می‌توانست وجه خود را قبل از تحویل کالا دریافت کند.

استفاده از قراردادهای آتی به سرعت محبوبیت زیادی میان افراد پیدا کرد. همچنین امکان مبادله این نوع قراردادها بین عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان تا قبل از تاریخ سررسید نیز وجود داشت. به این معنی که اگر خریداری احساس می‌کرد نیازی به گندم ندارد، می‌توانست قرارداد آتی خود را به فردی که به گندم نیاز داشت بفروشد.

به تدریج، معامله در قراردادهای آتی شرایط سودمندی در سرمایه‌گذاری ایجاد کرد و باعث ورود کالاهای دیگر به بازار آتی شد. همچنین زمینه را برای قانونمند شدن و منظم شدن شکل قراردادهای آتی فراهم نمود.

در پی این اتفاقات، بورس کالای شیکاگو «CBOT» در سال ۱۸۴۸ میلادی در آمریکا شکل گرفت. در بورس آتی به طور کلی و زیربنایی، محلی عمومی برای خریداران و فروشندگان کالا و خدمات در زمان حال برای تحویل در آینده ایجاد شد. امروزه، قراردادهای آتی در بورس‌های مختلف جهان برای طیف وسیعی از کالاها، مانند نفت، طلا، گندم، ذرت، سهام، و ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تاریخچه قرارداد آتی در ایران

اولین قرارداد آتی در ایران در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۷، به شکل فعلی و سازمان‌یافته، برای معامله سکه تمام بهار آزادی در بورس کالای ایران به اجرا درآمد. پس از آن تاریخ، معاملات آتی با استقبال فعالان بازار سرمایه مواجه شد و به تدریج رواج پیدا کرد. در حالی که امروزه شاهد تنوع قابل قبولی در زمینه معاملات آتی در ایران هستیم و این نوع معاملات در زمینه‌های مختلفی از جمله محصولات کشاورزی، فلزات، حامل‌های انرژی و اوراق بهادار به کار گرفته می‌شوند.

دوطرفه بودن بازار آتی به چه معناست؟

در بازارهای یک‌طرفه، مانند بورس اوراق بهادار تهران، شما فقط می‌توانید از رشد قیمت سهام خود سود کسب کنید. اما در بازارهای دوطرفه، مانند بازار آتی، شما می‌توانید علاوه بر خرید، سهامی را که از قبل در اختیار ندارید به فروش برسانید. به این ترتیب، شما می‌توانید از کاهش قیمت سهام نیز سود کسب کنید.

در واقع، در بازار فیزیکی (نقدی) افراد وقتی (زیره، زعفران، پسته و …) را خریداری می‌کنند، این انتظار را دارند که قیمت افزایش یابد تا آن‌ها با فروش در قیمت بالاتر سود کسب کنند؛ یعنی معامله‌گران فقط زمانی می‌توانند از بازار سود کسب کنند که قیمت‌ها رشد کند. ولی زمانی که قیمت کالاهای ذکرشد‌ه در حال کاهش است عملاً نمی‌توانند انتظار سود داشته باشند؛ بلکه فقط می‌توانند در صورت دارا بودن کالاها با فروش آن از ضرر یا افزایش آن جلوگیری کنند.

برخلاف بازار نقدی در معاملات آتی، افراد می‌توانند هم در جهت افزایش قیمت و هم در جهت کاهش قیمت سود کسب کنند؛ یعنی وقتی قیمت افزایش می‌یابد افراد در قیمت پایین خرید خود را انجام داده و در قیمت بالاتر آن را به فروش می‌رسانند. از طرفی وقتی سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها کاهش خواهد یافت، در قیمت بالاتر اقدام به پیش‌فروش کالا کرده و پس از کاهش قیمت‌ها اقدام به خرید همان مقدار مدنظر می‌کنند و از اختلاف بین فروش و خرید منفعت کسب می‌کنند. این امر موجب می‌شود که بدون توجه به شرایط اقتصادی شما بتوانید با تشخیص درست جهت بازار از حرکت قیمت‌ها در هر طرف کسب سود کنید.

در بازار آتی می‌توان حتی از کاهش ارزش دارایی‌ها کسب سود کرد.

ویژگی‌های قرارداد آتی چیست؟

قراردادهای آتی نیز باید ویژگی‌های خاصی را که در مفاد قرارداد به آن اشاره شد‌ه است، رعایت کنند. برخی از مشخصات قرارداد آتی شامل موارد زیر می‌شود:

۱- دارایی پایه

کالا یا ابزارهای مالی همچون سهام، دارایی پایه قراردادهای آتی هستند که در مفاد قرارداد به آن اشاره می‌شود.

۲- اندازه قرارداد

اندازه قرارداد مشخص می‌کند حجم دارایی پایه‌ای که معامله می‌شود به چه اندازه است. اگر حجم یک قرارداد آتی زعفران ۲۵۰ گرم ‌باشد و خریدار ۴ قرارداد آتی زعفران را خریده باشد، در واقع ۱۰۰۰ گرم زعفران خریده است.

۳- وجه تضمین اولیه

وجهی که ضروری است هر دو طرف معامله به عنوان ضمانت اجرای قرارداد پرداخت کنند و به عنوان اهرمی به عنوان اجرایی شدن حتمی مفاد قرارداد، از سوی سازمان بورس دریافت می‌شود. سازمان بورس مبلغ اولیه وجه تضمین را برای هر قرارداد آتی تعیین می‌کند و حداقل ۷۰ درصد از وجه تضمین اولیه، به عنوان حداقل وجه تضمین مورد نیاز برای قرارداد تعیین می‌شود.

با افزایش یا کاهش ارزش دارایی مورد معامله، وجه تضمین لازم برای قرارداد تغییر خواهد کرد. به این ترتیب، در پایان هر روز کاری، بر اساس سود یا زیان طرفین معامله، وجه تضمین تغییر می‌کند. درصورتی‌که ارزش دارایی کاهش یابد و موجودی حساب معامله‌گر از حداقل وجه تضمین کمتر شود، معامله‌گر باید وجه تضمین خود را افزایش دهد.

۴- حداقل وجه تضمین

میزان پولی که سرمایه‌گذار به منظور تضمین انجام شدن معامله باید در حساب خود داشته باشد.

۵- تاریخ سررسید

زمانی که برای معامله میان خریدار و فروشنده مشخص شد‌ه، و به صورت دقیق در همان تاریخ باید معامله صورت گیرد.

۶- قیمت تسویه روزانه

قیمت پایانی بازار اوراق بهادار در آن روز را نشان داد‌ه و مبنای قیمتی برای معاملات روز بعد شناخته می‌شود.

۷- حجم

تعداد قرارداد‌های معامله شد‌ه در یک نماد مشخص را نشان می‌دهد.

۸- ارزش

ارزش معاملات از حاصل‌ضرب قیمت تسویه لحظه‌ای در حجم معاملات هر سهم به دست می‌آید.

۹- حد نوسان قیمت روزانه

میزان نوسان مجاز قیمت در هر روز معاملاتی را نشان می‌دهد.

۱۰- کارمزد

درصدی از ارزش قرارداد که دو طرف معامله به خاطر دریافت خدمات پرداخت می‌کنند.

۱۱- جریمه

جریمه نکول قرارداد که از مشتری نکول‌کننده دریافت شد‌‌ه و به مشتری دیگر پرداخت می‌شود.

مزایای بازار آتی چیست؟

استقبال چشمگیر از این بازار به دلیل ویژگی‌ها و منافع بسیار زیادی است که می‌تواند سود کلانی را نصیب فعالان این بازار کند. از این منافع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معافیت مالیاتی

معاملات قراردادهای آتی در بورس کالای ایران به عنوان ابزار مالی موضوع بند ۲۴ ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مشمول معافیت مالیاتی است.

  • وجود اهرم در معاملات

یکی از مزایای معاملات آتی، استفاده از اهرم است. اهرم به شما این امکان را می‌دهد که با سرمایه‌ای کمتر، معاملات بزرگتری انجام دهید. در واقع، شما با پرداخت وجه تضمین که درصدی از ارزش کل معامله است، می‌توانید صاحب موقعیتی در آن معامله شوید.

با ویژگی اهرم می‌توانیدبا سرمایه‌ای کمتر از دارایی فعلی خود، معاملات بزرگتری انجام دهید.

  • دو طرفه بودن بازار

یکی از مزایای اصلی معاملات آتی در مقایسه با معاملات سهام، دوطرفه بودن این بازار است. در این بازار، شما می‌توانید از هر دو جهت افزایش و کاهش قیمت‌ها سود کسب کنید.

  • پوشش ریسک

در معاملات آتی، برای پوشش ریسک معامله‌گران درصدی از ارزش معامله به عنوان وجه تضمین از طریفین معامله درایفت می‌شود. همچنین درصدی از وجه تضمین لازم  نیز به عنوان حداقل وجه تضمین تعریف می‌شود. اگر مقدار وجه تضمین (ناشی از زیان روزانه) به حداقل وجه تضمین برسد، به معامله‌گر هشدار داده می‌شود. در این صورت، معامله‌گر باید وجه خود را به اندازه اختلاف «وجه تضمین لازم» و «حداقل وجه تضمین» افزایش دهد.

  • کارمزد معاملاتی بسیار پایین

یکی از مزایای قابل توجه معاملات آتی در مقایسه با معاملات سهام، کارمزد بسیار پایین‌تر آن است. این ویژگی برای سرمایه‌گذاران در بازار آتی کالا از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • تسویه روزانه

در معاملات آتی، به منظور کاهش ریسک عدم ایفای تعهدات از سوی معامله‌گران، سود و زیان مشتریان در پایان هر روز معاملاتی محاسبه و در حساب آن‌ها منظور می‌شود. این کار منجر به کاهش ریسک نوسانات قیمت و جلوگیری از ضررهای سنگین معامله‌گران می‌شود.

منظور از ویژگی اهرم مالی در بازار آتی چیست؟

از اهرم مالی بازار آتی در مواقعی استفاده می‌شود که می‌خواهیم با واردکردن نیرویی کوچک، نتیجه‌ای بسیار بزرگ‌تر به دست ‌آوریم. افراد با هوش مالی بالا همواره به دنبال یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری با قابلیت اهرمی هستند. اهرم می‌‎تواند با تغییر در زمان، نتیجه نهایی، مواد اولیه و یا سرمایه اولیه، به سرمایه‌گذاران فرصت ثروتمند شدن بدهد؛ اما فراموش نکنید که استفاده اشتباه از وضعیت‌های اهرمی می‌تواند منجر به شکست‌های سنگین مالی شود، لذا افرادی با درجه ریسک‌پذیری بالاتر و هوش و دانش بالا همواره به دنبال سرمایه‌گذاری‌های با اهرم بالاتر هستند.

در معاملات آتی، اهرم به شما این امکان را می‌دهد که با سرمایه‌ای کمتر، معاملات بزرگتری انجام دهید. به عبارت دیگر، اهرم به شما قدرت خرید بیشتری می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، با اهرم مالی بازار آتی قادر هستید با در اختیار داشتن مبلغ ده کیلوگرم زیره سبز، بر روی ۱۰۰ کیلوگرم زیره سبز سرمایه‌گذاری کنید و سود ۱۰ برابری و یا زیان ۱۰ برابری به‌حساب شما منظور گردد.

انواع قرارداد‌ آتی چیست؟

قرارداد های آتی به دو گروه اصلی طبقه‌بندی می شوند:

  • قراردادهای آتی کالا

ابزارهای مشتقه (ازجمله قراردادهای آتی) ابزاری هستند که قیمت و ارزش آن‌ها از یک نوع دارایی که اصطلاحاً به آن «دارایی پایه» می‌گویند، مشتق می‌شود. معمولاً در بورس‌های کالایی دنیا، دارایی‌های مختلفی ازجمله محصولات کشاورزی، انواع فلزات، انواع فراورده‌های نفتی و سایر محصولات به‌عنوان دارایی پایه قراردادهای آتی مطرح می‌گردند.

در حال حاضر در بورس کالای ایران بازار آتی صندوق طلا، بازار آتی زعفران و بازار آتی نقره در قالب قرارداد آتی معامله می‌شوند. این در حالی است که در آینده با ایجاد شرایط مطلوب محصولات دیگر نیز می‌توانند در بازار آتی معامله شوند. درصورتی‌که دارایی موردنظر در قرارداد، کالا باشد، لازم است که شرایط قابل‌قبول کالا توسط بورس تعیین شود. دلیل این امر آن است که کالاهای مختلف با شرایط کمی و کیفی متفاوت ممکن است در بازار موجود باشد.

  • قراردادهای آتی مالی

قرارداد آتی سبد سهام، به سرمایه‌گذاران امکان معامله بر روی مجموعه‌ای از سهام را می‌دهد. این قرارداد، مشابه قرارداد آتی کالا (مانند سکه، زعفران و …) است؛ با این تفاوت که دارایی پایه آن به‌جای یک کالای فیزیکی، سبدی از سهام است. همچنین دارایی پایه قرارداد آتی سهام، تنها یک سهم است که معامله‌گران می‌توانند با پیش‌بینی روند قیمت آن سهم، از طریق بازار آتی کسب سود کنند.

بازار آتی برای چه معامله‌گرانی مناسب است؟

بازار آتی به دلیل مزایای متعددی که برای معامله‌گران ارائه می‌دهد، در سراسر جهان از محبوبیت بالایی برخوردار است. در این متن، به بررسی فعالان این بازار و نقش هر یک می‌پردازیم:

  • مصرف‌کنندگان: اشخاصی که در آینده به کالایی (مانند زعفران، پپسته، زیره سبز و …) نیاز دارند، می‌توانند آن را در زمان حال و با قیمت مشخص در بازار آتی پیش‌خرید کنند.
  • تولیدکنندگان: تولیدکنندگانی که قصد دارند نوسانات قیمت کالای خود را در آینده مدیریت کنند، می‌توانند از طریق پیش‌فروش در بازار آتی، قیمت کالای خود را در زمان مشخص تضمین کنند.
  • سرمایه‌گذاران: سرمایه‌گذارانی که پیش‌بینی می‌کنند قیمت کالایی در آینده کاهش یا خواهد یافت، می‌توانند با فروش یا خرید آن در بازار آتی، از تغییرات قیمت کالای مربوطه سود ببرند.
  • معامله‌گران: اشخاصی که قصد خرید و فروش فیزیکی کالای مورد نظر را ندارند و هدف آن‌ها کسب سود از نوسانات قیمت است.

بازار آتی به رونق اقتصادی کمک شایانی می‌کند؛ زیرا از یک‌سو تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌توانند ریسک خود را کاهش دهند و از سوی دیگر، کسانی که تمایل دارند سودهای کلان با ریسک بالا کسب نمایند می‌توانند با معاملات قانونی و مطمئن به هدف خود دست یابند.

نمادهای معاملاتی در بازار آتی چیست؟

تاریخ سررسید قراردادهای آتی بر روی یک کالا به صورت استاندارد و مشخص توسط بورس تعیین می‌شود و فقط برای سررسیدهای معینی که تعیین شد‌ه، امکان انجام معاملات آتی وجود دارد. هر سررسید با یک نماد مشخص در تابلو معاملات نمایش داده می شود. هر نماد معاملاتی متشکل از نام کالا، ماه و سال قرارداد است و تمامی نمادهای معاملاتی بایستی به تصویب هیئت پذیرش رسیده باشند.

نماد معاملاتی قرارداد آتی از اضافه کردن حرف «ج» به شناسه دارایی پایه و تاریخ سررسید قرارداد ایجاد می‌شود. برای مثال، قرارداد آتی نماد خساپا با سررسید اردیبهشت سال ۱۴۰۳ طبق فرمول «ج + شناسه دارایی + سررسید»، به‌صورت «جسپا0302» نوشته می‌شود.

برای ایجاد نماد معاملاتی در بازار آتی، از فرمول «ج + شناسه دارایی + سررسید» استفاده می‌شود.

آیا قرارداد آتی همان پیمان آتی است؟

قرارداد آتی، شکل تکامل یافته پیمان آتی (Forward) است. در هر دو نوع قرارداد، فروشنده متعهد می‌شود در تاریخ سررسید، مقدار مشخصی از کالای معین را به قیمتی که در زمان انعقاد قرارداد تعیین شده، به خریدار بفروشد و خریدار نیز متعهد به خرید آن کالا در تاریخ سررسید است. با این حال، تفاوت‌هایی نیز بین قرارداد آتی و پیمان آتی وجود دارد که به آن‌ها می‌پردازیم:

۱- نحوه تضمین معامله

در قراردادهای آتی، وجه تضمین فقط به صورت نقدی و پول قابل قبول است. در صورتی که در پیمان‌های آتی، علاوه بر وجه نقد، تضامین با نقدشوندگی کمتر مانند سندهای مالکیتی نیز قابل قبول هستند. به همین دلیل، ریسک نکول در پیمان‌های آتی به دلیل ضمانت‌های ضعیف‌تر، بیشتر است.

۲- تعدیل وجه تضمین

در قراردادهای آتی، معاملات و به‌روزرسانی حساب تضمین به صورت روزانه انجام می‌شود. در حالی که در پیمان‌های آتی، تعدیل وجه تضمین فقط در روزهای خاص به نام «روزهای معاملاتی مجاز» انجام می‌شود.

۳- محاسبه قیمت تسویه

در هر دو نوع قرارداد، قیمت تسویه مبنای تعدیل وجه تضمین است. در قراردادهای آتی، قیمت تسویه فقط بر اساس معاملات آن روز محاسبه می‌شودِ اما در پیمان‌های آتی، علاوه بر معاملات آن روز، قیمت‌های مرجع جهانی نیز در محاسبه قیمت تسویه و تعدیل وجه تضمین لحاظ می‌شوند.

۴- جریمه نکول

به دلیل تعدیل روزانه وجه تضمین در قراردادهای آتی، ریسک نکول پایین است و تسویه به صورت نقدی انجام می‌شود. در حالی که در پیمان‌های آتی، جریمه نکول باید به اندازه‌ای باشد که امکان نکول را از بین ببرد و افراد به تعهدات خود پایبند باشند.

۵- بازار معامله

قراردادهای آتی فقط در بورس کالا قابل تنظیم و معامله هستند. اما پیمان‌های آتی می‌توانند خارج از بورس کالا نیز تنظیم و اجرا شوند. بنابراین دسترسی، شفافیت و کاربری آسان در قراردادهای آتی به دلیل معامله در بازار آتی بورس، بیشتر از پیمان‌های آتی است.

نحوه ورود به بازار آتی چگونه است؟

برای ورود به هر بازاری در بورس اوراق بهادار تهران، از جمله بازار آتی، به کد بورسی نیاز دارید. پس از دریافت کد بورسی، برای معامله در بازار آتی کالا باید کد معاملاتی آتی کالا نیز دریافت کنید. نحوه دریافت کد بازار آتی، در مقاله «نحوه دریافت کد معاملاتی آتی» به صورت کامل توضیح داده شده است و پیشنهاد می‌شود حتما پیش از اقدام به دریافت کد آتی، این مقاله را مطالعه کنید.

همچنین امکان دریافت کد بازار آتی از طریق کارگزاری کاریزما مهیاست. پس از دریافت کد آتی از طریق کاریزما، می‌توانید از طریق سامانه معاملات آتی، معاملات خود را انجام دهید.

دریافت کد معاملاتی آتی

جمع‌بندی مقاله بازار آتی چیست؟

در این مقاله به سوال «بازار آتی چیست؟» پاسخ داده شد. گفتیم که بازار آتی، یکی از زیر مجموعه‌های بازار مشتقه در بورس کالا است که امکان معامله قراردادهای آتی را فراهم می‌کند. در این بازار، خریدار و فروشنده می‌توانند  بر سر معامله یک کالای مشخص با قیمت و زمان معلومی در آینده توافق کنند. به عبارت دیگر، شما می‌توانید قیمت یک کالا یا دارایی را برای تاریخ مشخصی در آینده تعیین کنید و معامله خود را بر اساس آن انجام دهید. توجه کنید که برای ورود به این بازار، باید علاوه بر کد بورسی، کد آتی نیز دریافت کنید.

سوالات متداول

بازار آتی یک نوع بازار مالی است که در آن معاملات برای تحویل در آینده صورت می‌گیرد. در این بازار، قراردادهای آینده برای خرید و فروش دارایی‌ها (مانند سهام، ارزها، کالاها و …) به قیمت مشخصی در تاریخ معینی انجام می‌شود. افراد و شرکت‌ها در این بازار می‌توانند قراردادهای آینده برای حفظ ریسک‌های مالی، مدیریت سرمایه و بهینه‌سازی سرمایه خود استفاده کنند.​​

وجه تضمین اولیه و حداقل وجه تضمین اصطلاحات رایج در قراردادهای آتی هستند. وجه تضمین اولیه وجهی ضروری است که دوطرف معامله به عنوان ضمانت اجرای قرار داد پرداخت کرده و وجه تضمین هم وجهی است که سرمایه گذار به عنوان تضمین انجام معامله در حساب خود باید داشته باشد. باتوجه به تغییرات و نوسانات قیمتی دارایی پایه وجه تضمین ممکن است تغییر کند.​

برای ورود به بازار آتی و معامله در این بازار باید دارای کد بورسی و کد بورس کالا باشید. امکان دریافت کد بورس کالا و فعالیت در این بازار از طریق کارگزاری کاریزما مهیاست.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای این مطلب

  1. کورش طاهرفر ۶ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    با سلام، آیا سامانه خاصی برای مشاهده و بررسی روند معاملات آتی و تحلیل آن وجود دارد؟ شخصا علاقمند هستم که با صندوق کهربا وارد معاملات آتی شوم. کد معاملاتی سهام در اختیار دارم. در کارگزاری کاریزما هم ثبت نام کرده ام و چند معامله سهم انجام داده ام.

    ۶ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳

      سلام و درود، برای پیگیری معاملات آتی به سایت https://cdn.ime.co.ir/ مراجعه نمایید. برای مطالعه موارد بیشتر به سایت لرنینگ کاریزما و کانال تلگرامی https://t.me/Charismainvest مراجعه نمایید.

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.