خرید آنلاین انواع بیمه‌نامه از کاریزمابیمه

وبلاگ کاریزما

هر موضوعی که دنبالشی اینجا هست

مطالب منتخب

مهم‌ترین مقالات رو بخون و یاد بگیر

:
:
1x

سرمایه گذاری چیست؟ معرفی 7 روش سرمایه گذاری در 1404

1x
: :

1006 مطلب موجود است.

مرتب سازی

مرتب سازی

بیمه شخص ثالث تراکتور
بیمه شخص ثالث تراکتور چیست و چه اهمیتی دارد؟
بیمه شخص ثالث از نظر اغلب کشاورزان امری واجب و ضروری نیست. در حالیکه با رونق گسترده کشاورزی در مناطق مختلف کشور، نیاز به استفاده از ماشین‌آلاتی همچون تراکتور برای زراعت افزایش یافتـه است. به همین سبب، امکان وقوع پیشامدهای مختلفی در حین کار کشاورزی وجود دارد که باید از قبل به فکر اقداماتی برای مقابله با آنها باشیم. بیمه شخص ثالث تراکتور بهترین راه برای رهایی از زیر بار خطرات مالی و جانی ناشی از حوادث مختلف است.  در ادامه این مقاله از کاریزما لرنینگ همراه ما باشید تا با علت اهمیت بیمه ثالث تراکتور و قیمت خرید این بیمه‌نامه آشنا شوید. بیمه شخص ثالث تراکتور چیست و چرا اهمیت دارد؟ بیمه شخص ثالث برای تراکتور هم عین سایر وسایل نقلیه اجباری بود‌ه و همه کشاورزان موظف به خرید این بیمه‌نامه هستند. با خرید این نوع از بیمه‌نامه‌ها، تمامی خسارات جانی و مالی وارد شد‌ه به اشخاص ثالث در اثر حوادث و رویدادهای مختلف از جانب شرکت بیمه پرداخت می‌شود.  از آنجایی‌که مسیر مزارع و باغات کشاورزی دارای ناهمواری‌های زیادی است، امکان وقوع حوادث غیرمترقبه‌ای برای سرنشینان تراکتور وجود دارد. به علت بالا بود‌ن قیمت تراکتور و نرخ دیه انسان، بروز حوادث ناگهانی باعث خسارات مالی شدیدی خواهد شد. بیمه شخص تراکتور در این مواقع به کمک راننده آمد‌ه و تمام خسارات وارد‌ه را جبران می‌کند. مقاله پیشنهادی: بیمه شخص ثالث چیست؟ آنچه باید درباره بیمه ثالث بدانید  پوشش‌های بیمه شخص ثالث تراکتور چیست؟ انتخاب پوشش‌های بیمه شخص ثالث کمباین و تراکتور هم مانند سایر وسایل نقلیه، بر عهده خود بیمه‌گذار است. به طوریکه کشاورزان بنا به صلاحدید خود پوشش‌های زیر را انتخاب می‌کنند: جبران خسارات جانی وارده بر سرنشینان ازجمله فوت و نقض‌ عضو (بر اساس دیه انسان کامل در همان سال) پرداخت خسارات مالی وارد شد‌ه به اشخاص ثالث (مطابق با سقف خسارت بیمه) بیمه تراکتور چقدر است؟ اغلب کشاورزان به اشتباه می‌پندارند که قیمت بیمه‌نامه شخص ثالث تراکـتور به علت تردد کمتر این ماشین‌آلات پایین‌تر از حق بیمه خودروهای شخصی و کامیون‌ها است. در صورتی‌که، هزینه بیمه شخص ثالث تراکتور نیز همانند سایر حق بیمه‌ها براساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود. مهم‌ترین عوامل موثر در تعیین نرخ حق بیمه تراکتور، مواردی همچون نوع تراکتور، میزان پوشش‌های بیمه‌ای درخواست شد‌ه، مدت زمان اعتبار بیمه‌نامه شما و نرخ حق بیمه پایه است. لازم است بدانید که سازمان بیمه مرکزی قیمت بیمه تراکتور ۱۴۰۳ را حدود ۱,۷۱۱,۶۰۰۰ تعیین کرد‌ه است. لذا مبلغ بیمه پایه به اضافه مواردی که در زیر ذکر شد‌ه‌اند، قیمت بیمه‌نامه شخص ثالث تراکــتور شما را تعیین خواهد کرد: 1- تخفیف عدم خسارت در صورتی که راننده تراکتور در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه دچار هیچ سانحه و تصادفی نشود و از شرکت بیمه خسارتی دریافت نکند، مشمول تخفیف عدم خسارت می‌شود. بدین ترتیب، هنگام خرید و تمدید بیمه‌نامه، شرکت بیمه تخفیفی را به وی اعطا می‌کند. این تخفیف به منظور تشویق کشاورزان برای رانندگی ایمن و کاهش هزینه‌های بیمـه شخص ثالث آنها در نظر گرفتـه می‌شود.  2- طرح بخشودگی جرایم دیرکرد بیمـه شخص ثالث تراکتور در روزهای خاصی از سال، شرکت‌های بیمه برای تشویق کشاورزان به تمدید بیمه‌نامه در موعد مقرر، طرح‌هایی را برای بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه اجرا می‌کنند. با اجرای این طرح، کشاورزان از پرداخت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث رها شد‌ه و تنها هزینه خرید بیمه شخص ثالث خود را به شرکت بیمه می‌پردازند.  3- تخفیف بیمه شخص ثالث تراکتور توسط شرکت‌های بیمه‌گر علاوه‌بر تخفیف عدم خسارت، شرکت‌های بیمه یک تخفیف دیگر برای بیمه‌های شخص ثالث و بیمه بدنه دارند. این تخفیف‌ها به ماشین‌‌آلات سنگین، تراکتور و کمباین هم تعلق می‌گیرد. به همین جهت، باید قبل از خرید بیمه‌نامه خود اقدام به استعلام نرخ بیمه تراکتور کرد‌ه و از قیمت نهایی بیمه شخث ثالث خود مطلع شوید. مدارک مورد نیاز برای خرید بیمه تراکتور چیست؟ برای خرید بیمه شخص ثالث تراکتور، باید مدارکی را از قبل تهیه و تحویل شرکت بیمه دهید. این مدارک عبارتند از: سند تراکتور گواهی‌نامه ویژه مدارک شناسایی بیمه‌گذار نامه کتبی درخواست بیمه‌گذار  اصل برگه اسقاط خودرو فرسود‌ه الحاقیه فسخ بیمه‌نامه شخص ثالث قبلی تصویر بیمه‌نامه قبلی (در صورت وجود) چکیده مطلب با رونق شغل کشاورزی و افزایش آمار حوادث در مزارع، خرید بیمه تراکتور از جانب سازمان بیمه مرکزی برای تمامی کشاورزان الزامی شد‌ه است. یعنی ماشین‌آلات سنگین کشاورزی همچون تراکتور و کمباین در صورتی‌که فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث باشند، از سمت شرکت بیمه جریمه می‌شوند. از این رو، تمامی کشاورزان می‌بایست اقدام به استعلام و خرید بیمه تراکتور خود کنند تا خسارات مالی و جانی وارد‌ه بر آنها از جانب شرکت بیمه پرداخت شود. در مطلب فوق توضیحات کاملی در مورد قوانین بیمه تراکتور، نحوه استعلام، خرید و قیمت بیمه‌نامه‌های شخص ثالث ارائه دادیم. چنانچه مشکلی در خرید و استعلام بیمه تراکتور داشتید، کارشناسان ما پاسخگوی تمامی سوالات شما هستند.
ادامه
بیمه شخص ثالث تاکسی
بیمه شخص ثالث تاکسی چیست؟ + قوانین و قیمت بیمه تاکسی
بیمه شخص ثالث تاکسی یکی از ملزومات اصلی شغل مسافربری است که در صورت نبود آن، راننده با خسارات بسیار هنگفتی مواجه خواهد بود. از آنجایی‌که خودروهای مسافربری تردد زیادی دارند، بیشتر از خودروهای شخصی در معرض تصادفات و حوادث رانندگی قرار می‌گیرند. از این رو، باید قبل از ورود به این شغل، به فکر بیمه شخص ثالث بود‌ه و با قوانین و شرایط بیمه‌ای به طور کلی آشنا باشند. اگر مشغول مسافرکشی یا در شُرف ورود به این شغل شریف هستید، مطالعه این مقاله از کاریزما لرنینگ برای شما واجب خواهد بود. چراکه با مطالعه این مطلب، از تمامی قوانین و شرایط بیمه شخص ثالث تاکسی و قیمت و تخفیف های آن مطلع خواهید شد. بیمه شخص ثالث تاکسی چیست و برای چه کسانی اجباری است؟ وسایل نقلیه عمومی یکی از حیاتی‌ترین نیازهای بشر در عصر حاضر هستند که امکان مواجهه با خطرات جانی و مالی زیادی دارند. برای مقابله این خطرات باید راهکاری اندیشید و چه راهکاری بهتر از بیمه شخص ثالث که تمامی خسارات مالی و جانی وارده بر افراد در حین تصادفات و حوادث رانندگی را بر عهده می‌گیرد. همانطور که می‌دانید تمامی وسایل نقلیه عمومی ملزم به خرید بیمه‌نامه شخص ثالث هستند. اما بیمه شخص ثالث برای تاکسی و سایر وسایل نقلیه عمومی واجب‌ و ضروری‌تر است. تاکسی‌ها به علت کاربری زیادی که دارند، احتمال وقوع حوادث رانندگی نیز در آنها بیشتر است. لذا نیاز این خودروها به بیمه‌نامه شخص ثالث بیشتر از سایر خودروهای شخصی بود‌ه و طبیعتا با قیمت بالاتری هم به فروش می‌رسند.  لازم به ذکر است که خرید بیمه‌نامه‌های شخص ثالث برای هر دو نوع تاکسی های درون شهری و برون شهری الزامی است. تنها تفاوت آنها در نرخ بیمه‌نامه است که برای خودروهای مسافربری درون شهری حدود ۱۰% و خودروهای مسافربری برون شهری ۲۰% بیشتر از نرخ حق بیمه پایه تعیین می‌شود. بیمه تاکسی چقدر است؟ همان‌طور که در بالا گفتیم، قیمت بیمه تاکسی به علت نوع کاربری و میزان پوشش‌های بیمه‌نامه‌ آن بیشتر از سایر خودروها است. به طوریکه نرخ حق بیمه شخص ثالث تاکسی درون شهری و برون شهری حدود 10 و 20 درصد گران‌تر از نرخ بیمه سایر خودروها است. تنها نکته قابل ذکر این است که تاکسی‌های زرد درون شهری هیچ افزایشی در نرخ بیمه پایه خود ندارند. بدین معنی که سایر خودروهای مسافربری درون شهری و برون شهری همچون آژانس، مشمول افزایش 10 و 20 درصدی نرخ بیمه نامه هستند، اما نرخ حق بیمه شخص ثالث تاکسی های زرد درون شهری برابر با نرخ بیمه‌نامه‌های سایر خودروهای 4 سیلندر محاسبه می‌گردد. برای اطلاع دقیق شما هموطنان عزیز، جدول نرخ بیمه شخص ثالث 1403 خودروهای مسافربری را برای شما گردآوری کردیم: قیمت بیمـه شخص ثالث تاکسی‌های اتوکار چقدر است؟ در شهرهای بزرگ برخی خودروهای اتوکار مانند ون و استیشن هم به‌عنوان تاکسی استفاده می‌شوند که قیمت بیمه‌نامه‌های آنها نیز بیشتر از تاکسی‌های معمولی است. برای اطلاع شما هموطنان عزیز نرخ حق بیمه تاکسی های ون و اتوکار را هم در جدول جداگانه‌ای آماد‌ه کرده‌ایم که به شرح زیر است: قیمت بیمه شخص ثالث تاکسی چگونه تعیین می‌شود؟ در حالت کلی، همه ساله نرخ معینی برای بیمه‌نامه‌های شخص ثالث از جانب بیمه مرکزی تعیین می‌شود. نرخ حق بیمه هر خودرو بر اساس عوامل مشخصی که این سازمان تعیین کرد‌ه است از خودرویی به خودروی دیگر متفاوت است.  مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث تاکسی مواردی است که در ذیل به آنها اشاره می‌کنیم: نوع و مدل ماشین: مهم‌ترین مولفه برای این فاکتور، تعداد سیلندر خودور است. سال ساخت خودرو: نو یا قدیمی بود‌ن خودرو ملاک بود‌ه و خودروهای بیش از ۱۵ سال، بیمه‌نامه را با مبلغ بیشتری خریداری خواهند کرد. مبلغ حق‌بیمه پایه ابلاغ شد‌ه از جانب سازمان بیمه مرکزی: که نرخ آن براساس درصد معینی از دیه یک انسان کامل تعیین می‌شود. میزان سقف تعهدات پوشش‌های مالی بیمه‌نامه: حداقل و حداکثر پوشش‌های بیمه شخص ثالث هر سال توسط بیمه مرکزی تعیین می‌شود مدت اعتبار بیمه‌نامه: بستـه به انتخاب خود بیمه‌گذار به شکل بلندمدت یا سالانه و کوتاه‌مدت یا روزشمار ارائه می‌شود. عموما نرخ بیمه‌‌نامه‌های کوتاه‌مدت ۵ الی ۱۰ درصد گران‌تر از بیمه‌های سالانه است. جریمه دیرکرد بیمه‌نامه: برای اشخاصی که بیمه‌نامه خود را بعد از اتمام اعتبار تمدید نکنند، به ازای هر روز تاخیر جریمه می‌شوند.  میزان تخفیف عدم خسارت: بدین معنی که راننده در طول اعتبار بیمه‌نامه، هیچ خسارتی از بیمه دریافت نکرد‌ه و مشمول تخفیف شود. قوانین بیمه شخص ثالث تاکسی چیست؟ بیمه شخص ثالث تاکسیرانی علاوه‌بر قیمت بالای خود، برخی قوانین خاص نیز دارد که رانندگان ملزم به رعایت آنها هستند.  مهم‌ترین قوانین بیمه شخص ثالث تاکسی شامل موارد زیر است: راننده باید گواهینامه متناسب با خودروی مسافربری و تاکسی داشتـه باشد. در غیر این صورت، خسارات وارد‌ه بر شخص ثالث را بر عهده نخواهد گرفت. تنها افرادی اجازه رانندگی با خودروهای مسافربری دارند که پروانه يا كارنامه كار داشتـه باشند. البته در صورت نداشتـن پروانه يا كارنامه كار هم شرکت بیمه خسارات وارد‌ه را جبران می‌کند. بیمـه شخص ثالث تاکسی چه خساراتی را تحت پوشش قرار می‌دهد؟ عموما پوشش‌های بیمه تاکسی همانند پوشش‌های بیمه‌ای سایر خودروها هستند. اما امکان انتخاب سقف پوشش بالاتر نیز وجود دارد. مهم‌ترین پوشش‌های بیمه شخص ثالث برای تاکسی شامل موارد زیر است: بیمه شخص ثالث تاکسی اینترنتی چگونه است؟ بیـمه شخص ثالث تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ، تپسی، ماکسیم و…بستـه به انتخاب خود بیمه‌گذار انتخاب می‌شود. از آنجائی‌که اغلب تاکسی‌های اینترنتی خودروهای شخصی هستند، خرید بیمه نامه شخص ثالث تاکسی برای آنها الزامی نیست. اما امکان وقوع تصادف و حوادث رانندگی در حین مسافرکشی وجود دارد. از همین جهت، کارشناسان بیمه به رانندگان تاکسی‌های اینترنتی توصیه می‌کنند که در هنگام خرید بیمه‌نامه، نوع بیمه خود را با کاربری مسافرکش انتخاب نمایند. با این انتخاب در صورت بروز حوادث رانندگی، شرکت بیمه تمامی خسارات وارد‌ه را جبران خواهد کرد. قیمت بیمه شخص ثالث تاکسی اینترنتی چقدر است؟ قیمت بیمه شخص ثالث تاکسی های اینترنتی مطابق با قانون بیمه مرکزی به شرح زیر است: نرخ بیمه تاکسی‌های اینترنتی درون شهری: ۱۰٪ بیشتر از حالت پایه نرخ بیمه تاکسی‌های اینترنتی برون شهری: ۲۰٪ بیشتر از حالت پایه نداشتن بیمـه شخص ثالث تاکسی چه عواقبی در پی دارد؟ به […]
ادامه
وظایف شورای عالی بورس
شورای عالی بورس چیست؟ + معرفی وظایف شورای عالی بورس
بازار سرمایه، ساز و کاری برای تجمیع سرمایه‌های پراکنده و هدایت آنها به سمت شرکت‌های سرمایه‌پذیر به منظور توسعه فعالیت‌های اقتصادی است. شرکت‌های سرمایه پذیر با انتشار اوراق بهادار و عرضه آنها در بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران، وجوه مورد نظر جهت تداوم و توسعه فعالیت‌های خود را تأمین می‌نمایند.
ادامه
بازار آتی کالا
بازار آتی کالا چیست؟ + بررسی جزئیات قرارداد آتی کالا
بازار آتی کالا یکی از بازارهای مالی جذاب در بازار سرمایه ایران است. این بازار امکانی را برای معامله‌گران فراهم می‌کند که بدون داشتن کالا یا حتی وجه نقد اقدام به خرید و فروش کالا کنند. به این ترتیب، تولید‌کنندگان می‌توانند کالای خود را حتی پیش از تولید آن به فروش رساند‌ه و ریسک نوسانات قیمت را به حداقل برسانند. همچنین خریداران کالا می‌توانند آن را با تنها با درصد اندکی از کل ارزش معامله پیش‌خرید کنند. این موضوع به افراد و شرکت‌هایی که نیازمند کالای به‌خصوصی هستند، کمک می‌کند تا از تامین کالای مورد نیاز خود مطمئن شوند. اگر فعالیت در بازار آتی بورس کالا برای شما نیز جذاب بوده و می‌خواهید بدانید بازار آتی کالا چیست و چه نکاتی دارد، برای آموزش بازار آتی کالا، در این مقاله از کاریزما لرنینگ همراه ما باشید. بازار آتی کالا چیست؟ بازار آتی کالا یک نوع بازار مالی است که در آن معاملات بر روی کالاهای مشخص، مانند زعفران، نفت، طلا و… انجام می‌شود. معاملات در بازار آتی کالا به صورت استاندارد انجام شد‌ه و شرایط مشخصی برای قراردادها تعیین می‌شود. در واقعُ قراداد آتی کالا توافقی بین دو طرف است که در آن، متعهد می‌شوند در تاریخ مشخصی در آینده، کالای معینی را با مشخصات و قیمتی از پیش تعیین‌شده، با یکدیگر مبادله کنند. این بازار به تجار و تولیدکنندگان کمک می‌کند تا ریسک نوسانات قیمت کالاها را کاهش دهند. مقاله پیشنهادی: بازار آتی چیست؟ چه تضمینی برای ایفای تعهدات قرارداد آتی وجود دارد؟ بورس کالا برای جلوگیری از نکول (عدم انجام تعهد) در بازار آتی کالا، از سیستم حساب ودیعه یا وجه تضمین استفاده می‌کند. به این ترتیب، در ابتدای معامله هر دو طرف معامله باید وجهی به عنوان وجه تضمین اولیه (معمولاً ۲۰٪ ارزش معامله) در حساب ودیعه خود واریز کنند. با توجه به تغیر قیمت‌های تسویه روزانه و ارزش معاملات به صورت روزانه، سود یا زیان ناشی از قرارداد نیز به صورت روزانه محاسبه و در حساب ودیعه افراد منظور می‌شود. همچنین به ۷۰٪ وجه تضمین اولیه، حداقل وجه تضمین گفتـه می‌شود. اگر مقدار وجه تضمین به این مقدار برسد، به معامله‌گر هشدار داد‌ه می‌شود تا وجه خود را افزایش دهد. به این مکانیزم تسویه حساب روزانه یا Daily Settlement می‌گویند. تاریخچه قراداد آتی کالا چیست؟ استفاده از ابزارهای مشابه قراردادهای آتی به دوران باستان بازمی‌گردد. در یونان باستان، کشاورزان برای پیش‌فروش محصولات خود و تضمین قیمت، از قراردادهایی مشابه قراردادهای آتی استفاده می‌کردند. همچنین، در روم باستان نیز معاملاتی مشابه قراردادهای آتی برای گندم و سایر کالاها انجام می‌شد. با ظهور بازارهای آتی مدرن، اولین بازار آتی مدرن در جهان در سال ۱۷۱۰ در شهر دوکوم هلند برای معامله گندم تأسیس شد. اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم، با گسترش تجارت و نیاز به مدیریت ریسک نوسانات قیمت، بازارهای آتی در سایر نقاط جهان نیز راه‌اندازی شدند. نقاط عطف مهم در تاریخچه بازارهای آتی شامل تأسیس بورس کالای شیکاگو (CBOT) در سال ۱۸۴۸، آغاز معاملات آتی نفت در بورس کالای پنسیلوانیا در سال ۱۸۶۵، تأسیس بورس آتی لندن (LIFFE) در سال ۱۹۷۲، آغاز معاملات آتی شاخص‌های بورس در بورس کالای شیکاگو در سال ۱۹۸۲، گسترش استفاده از ابزارهای مشتقه مانند قراردادهای آتی در بازارهای مالی در دهه ۱۹۹۰ و ظهور معاملات آتی آنلاین و افزایش دسترسی به این بازارها در سال ۲۰۰۰ بود. همچنین معاملات قرارداد آتی در بورس کالای ایران از سال ۱۳۸۶ آغاز شد. مزایای قرارداد آتی کالایی بازار آتی کالا مزایای متعددی را برای تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و حتی معامله‌گرانی که به دنبال نوسان‌گیری و کسب سود هستند، ایجاد کرده است. برخی از این مزایای شامل موارد زیر می‌شوند: فراهم شدن امکان عقد قراردادهای مدت دار با خریداران خارجی کشف قیمت منصفانه و شفاف در قالب قراردادهای آتی از طریق بورس کالا ارتقای جایگاه ایران به عنوان مرجع قیمتی در بازارهای جهانی افزایش سهم ایران از ارزش افزوده جهانی کالاهای مورد نظر انتشار قیمت‌ها و رفع نابرابری‌های اطلاعاتی به نفع واسطه‌گران تقویت جایگاه تولیدکنندگان در بازار دو طرفه بودن بازار امکان استفاده از اهرم مالی بای معامله‌گران معافیت مالیاتی کارمزد معاملات اندک فعالان بازار آتی کالا چه افرادی هستند؟ بازار آتی کالا می‌تواند پاسخگوی نیازهای ۴ دسته از افراد مختلف باشد: افرادی که در آینده نیاز به کالایی خواهند داشت و نگران افزایش قیمت آن هستند تولیدکنندگان (مانند کشاورزان) که در آینده قصد فروش کالای خود را دارند و نگران کاهش قیمت آن هستند افرادی که قصد خرید و فروش کالا در آینده را ندارند. اما می‌خواهند از طریق پیش‌بینی صحیح روند قیمت‌ها، کسب سود کنند آربیتراژگرانی که قصد کسب سود از اختلاف قیمت یک کالا در دو بازار مختلف را در یک زمان مشخص دارند نحوه ثبت نام در بازار آتی کالا برای انجام معامله در بازار معاملات آتی کالا باید علاوه بر داشتن کد بورسی، کد بازار آتی را نیز دریافت کرده باشید. کد معاملات آتی شناسه‌ای منحصر به فرد است که معامله‌گران را در بورس کالا شناسایی می‌کند. کد معاملاتی آتی کالا، همانند کد بورسی برای فعالیت در بازار آتی ضروری است. این کد به معامله‌گران امکان می‌دهد که به وسیله آن، در سامانه معاملات برخط بورس کالای ایران معامله کنند. توجه داشتـه باشید که این کد فقط در سامانه معاملاتی بورس کالا اعتبار دارد و قابل استفاده در سامانه معاملاتی بازار سهام نیست. همچنین در مقاله «نحوه دریافت کد معاملاتی آتی» به بررسی کامل فرآیند دریافت کد آتی پرداخته‌ایم. لیست دارایی‌های پایه قرارداد آتی در بورس‌های کالایی دنیا، دارایی‌های مختلفی مانند محصولات کشاورزی، فلزات، فراورده‌های نفتی و… به عنوان دارایی پایه در قراردادهای آتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. قرارداد آتی بورس کالا می‌تواند روی دارایی‌های پایه بسیاری ایجاد شود. از مهم‌ترین دارایی‌های پایه که در بازار آتی بورس کالای ایران قابلیت معامله دارند، می‌توان به سکه طلا، زعفران، نقره، پسته و… اشاره کرد. برای هر کدام از کالاها، شرایط خاصی توسط بورس تعیین می‌شود تا کالاهای مورد معامله از نظر کیفیت و مشخصات با یکدیگر یکسان باشند. در صورت تمایل به بررسی لیست قراردادهای آتی و مشخصات آن‌ها، می‌توانید به سایت بورس کالای ایران مراجعه کنید. با توجه به اطلاعات موجود در سایت بورس کالای ایران، در حال حاضر قراردادهای آتی فعال شامل زعفران رشته‌ای بریده ممتاز […]
ادامه
قرارداد آتی کهربا
قرارداد آتی کهربا و روش‌های کسب سود از آن
قرارداد آتی کهربا در واقع همان قرارداد آتی صندوق سرمایه‌گذاری طلای کهربا است. صندوق طلای کهربا یک صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا است که در بورس کالای ایران معامله می‌شود. این قرارداد جذابیت بسیاری برای معامله‌گرانی که علاقه به سرمایه‌گذاری روی طلا دارند و به دنبال کسب بازدهی‌های چند برابری از طریق استفاده از ویژگی اهرم هستند، دارد. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به بررسی قرارداد آتی کهربا و نکات آن می‌پردازیم. قرارداد آتی کهربا چیست؟ قرارداد آتی صندوق کهربا، ابزاری نوین در بازار سرمایه ایران است که فرصتی جذاب برای سرمایه‌گذاری در طلا را فراهم می‌کند. این قرارداد، با داشتن امکان استفاده از اهرم مالی، فرصتی رابرای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که بدون نیاز به داشتن مبلغ کل قرارداد یا حتی دارایی پایه آن، اقدام به معامله کرده و بازدهی متناسب با نوسانات قیمت طلا کسب کنند. درواقع، قرارداد آتی کهربا نوعی توافق بین خریدار و فروشنده است که در آن، متعهد به خرید یا فروش تعداد مشخصی از واحدهای صندوق طلای کهربا در تاریخ معینی در آینده و با قیمتی مشخص می‌شوند. صندوق طلای کهربا یک صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا است که در بورس کالای ایران معامله می‌شود. این صندوق، به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا بدون نیاز به خرید و نگهداری فیزیکی طلا، از مزایای سرمایه‌گذاری در این فلز گرانبها بهره‌مند شوند. مقاله پیشنهادی: صندوق طلا چیست؟ مشخصات قرارداد آتی صندوق کهربا مشخصات این قرارداد از طریق سایت بورس کالای ایران قابل بررسی است. بر اساس اطلاعات موجود در این سایت، مشخصات قرارداد آتی کهربا به صورت زیر است: ۱. دارایی پایه: دارایی پایه این قرارداد، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سسرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای کهربا است. ۲. اندازه قرارداد: اندازه قرارداد آتی کهربا، معادل ۱۰۰۰ واحد سرمایه‌گذاری صندوق طلای کهربا است. ۳. استاندارد کالای تحویلی: با توجه به اینکه دارایی پایه این قرارداد، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق است و در این قرارداد آتی، کالایی معامله نمی‌شود، استاندارد خاصی برای آن وجود ندارد. ۴. ماه قرارداد: می‌تواند تمامی ماه‌های سال به تشخیص شرکت بورس کالای ایران باشد. ۵. دامنه نوسان روزانه: نوسان روزانه قیمت این قرارداد، بین ۵- تا ۵+ درصد بر اساس قیمت تسویه روزانه روز قبل خواهد بود. ۶. دوره تحویل: این دوره در اطلاعیه تحویل به خریدار ابلاغ می‌شود. ۷. کمترین تغییر قیمت سفارش: این مقدار برای هر واحد سرمایه‌گذاری، ۱۰ ریال و برای هر قرارداد ۱۰۰۰۰ ریال خواهد بود. ۸. وجه تضمین اولیه: معامله‌گر برای تضمین تعهد خود، وجه مشخصی را به‌عنوان وجه تضمین به اتاق پایاپای بورس پرداخت می‌کند. این مقدار ثابت نیست و بر اساس فرمول‌های محاسباتی سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین و به معامله‌گر اطلاع داد‌ه می‌شود. ۹. حداقل وجه تضمین: حداقل وجه تضمین ۷۰ درصد وجه تضمین اولیه خواهد بود. ۱۰. بیشترین حجم هر سفارش: حجم هر سفارش حداکثر تا ۲۵ قرارداد قابل‌پذیرش است. ۱۱. ساعت معامله: پیش گشایش از 11:45 تا 12:00 و ساعت معاملات از 12:00 الی 18:00 ۱۲. مهلت ارائه گواهی آمادگی تحویل: معامله‌گر موظف است تا ۱۵ دقیقه پس از پایان آخرین جلسه معاملاتی، گواهی آمادگی تحویل کالا را ارائه دهد. مقاله پیشنهادی: قرارداد آتی چیست؟ نمادهای معاملاتی آتی صندوق کهر‌با قراردادهای آتی کهربا به‌صورت KBMMYY نمایش داد‌ه می‌شوند. البته MM نماد اختصاری ماه قرارداد و YY نشان‌دهنده سال سررسید قرارداد است. برای مثال، در حال حاضر سه قرارداد آتی صندوق طلای کهربا با نمادهای KBKH03 ،KBFA03 و KBSH03 در بورس کالای ایران قابلیت معامله دارند که تایخ سررسید آن‌ها به ترتیب فروردین ۱۴۰۳، خرداد ۱۴۰۳ و شهریور ۱۴۰۳ است. تابلوی معاملات قرارداد آتی کهربا امکان بررسی تابلوی معاملات قرارداد کهربا، از طریق سایت بورس کالای ایران مهیاست. شما می‌توانید پس از ورود به این سایت، وارد بخش «نمای بازارها» شد‌ه و در قسمت «آتی»، گروه صندوق طلای کهربا را بررسی کنید. ساعت معاملات قرارداد آتی کهر‌با ساعات معامله قراردادهای آتی صندوق طلای کهربا در روزهای شنبه تا چهارشنبه از 12:00 الی 18:00 است. البته از 11:45 تا 12:00 نیز زمان پیش‌گشایش در نظر گرفته شده است. چرا برای قرارداد آتی کهربا وجه تضمین در نظر گرفتـه می‌شود؟ وجه تضمین در قراردادهای آتی، مبلغی است که توسط سازمان بورس از هر دو طرف معامله (خریدار و فروشنده) به عنوان تضمین برای انجام تعهدات گرفتـه می‌شود. این وجه تضمین، معادل درصدی از ارزش قرارداد است و به منظور کاهش ریسک نکول در معامله در نظر گرفتـه می‌شود. این مبلغ به صورت زیر محاسبه می‌گردد: A: درصد وجه تضمین اولیه؛ معادل %۱۰ B: میانگین قیمت‌های تسویه روزانه در کلیه سررسیدهای قراردادهای آتی دارایی پایه C: براکت تغییرات وجه تضمین؛ معادل ۱۰۰،۰۰۰ ریال S: اندازه قرارداد؛ معادل ۱۰۰۰ میانگین قیمت‌های تسویه روزانه در کلیه سررسیدهای قرارداد آتی برای هر روز محاسبه شد‌ه و وجه تضمین بر اساس میانگین قیمت محاسبه شد‌ه در روز قبل، تعدیل می‌شود. البته تغییرات اعمال شد‌ه در وجه تضمین، دو روز کاری بعد از محاسبه، اعمال خواهد شد. برای مشاهده وجه تضمین مورد نیاز برای ورود به قرارداد آتی صندوق کهربا، می‌توانید در سایت بورس کالا، به بخش نمای بازار بورس کالای ایران مراجعه نمایید. نکول و جریمه آن در قرارداد آتی کهربا چیست؟ نکول در بازار آتی صندوق کهربا به معنای عدم پایبندی به تعهدات توسط خریدار یا فروشنده است. این تعهدات شامل موارد زیر می‌شود: ارائه گواهی آمادگی تحویل توسط خریدار ارائه رسید انبار توسط فروشنده واریز وجه ارزش قرارداد توسط خریدار برای جبران ضرر معامله‌گران، یک‌دهم درصد ارزش قرارداد بر مبنای قیمت تسویه روزانه آخرین روز معاملاتی از طرفی که نکول‌کرده دریافت شد‌ه و به طرف دیگر معامله پرداخت می‌شود. همچنین کارمزد تسویه و تحویل هر دو سر معامله به نفع بورس از مشتری نکول‌کننده دریافت خواهد شد. مزایای قرارداد آتی طلای کهربا مزایای این قرارداد، شامل موارد زیر می‌شود: داشتن اهرم مالی: معامله‌گران می‌توانند با استفاده از اهرم مالی، بدون داشتن کل مبلغ معامله، به خریدوفروش واحدهای صندوق طلای کهربا بپردازند. دو طرفه بودن بازار: در بازار آتی طلا، معامله‌گران می‌توانند هم از افزایش قیمت و هم از کاهش قیمت واحدهای صندوق کهربا سود ببرند. به این معنا که امکان ورود به قرارداد فروش صندوق رمایه‌گذاری، حتی بدون داشتن دارایی پایه نیز مهیاست. تسویه‌حساب به صورت روزانه: سود و زیان معامله‌گران در پایان هر روز معاملاتی به‌حساب آن‌ها واریز یا کسر می‌شود. تضمين معاملات توسط […]
ادامه
ماهنامه دیدگاه بازار کاریزما (اسفند 1402)
ماهنامه دیدگاه بازار کاریزما (منتهی به اسفند 1402) ماهنامه دیدگاه بازار کاریزما جهت ارائه گزارشی جامع از وضعیت اقتصادی کشور، بازار سهام و بازار بدهی، به صورت ماهانه در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد. بررسی متغیرهای اقتصادی کشور از جمله سیاست‌های پولی، نقدینگی، تورم و وضعیت ارز بررسی بازار سهام و ارزندگی آن بررسی معاملات اوراق درآمد ثابت بررسی آخرین وضعیت انتشار و تسویه اوراق درآمد ثابت بررسی وضعیت تامین مالی دولت از طریق بازار سرمایه بررسی بازیگران کلیدی بازار بدهی بررسی تخصصی صندوق‌های درآمد ثابت ​
ادامه
بهترین شرکت سبدگردانی چه ویژگی‌هایی دارد؟
مهم ترین سوالی که ذهن سرمایه گذاران علاقه مند به سبدگردانی را مشغول می کند، ایت است که چطور بهترین شرکت سبدگردان را انتخاب کنیم؟در این مقاله ویژگی های یک سبدگردان مناسب را شرح خواهیم داد.
ادامه
ماهنامه لنز بورس کالا (اسفند 1402)
ماهنامه لنز بورس کالا، بررسی تخصصی فروش شرکت ها در بورس کالا (منتهی به اسفند 1402) این ماهنامه به گزارش بخش‌های کمتر پوشش داده شده‌ی بورس کالای ایران، با سه هدف زیر می پردازد که می تواند توسط تحلیل‌گران و ذینفعان بورس کالا و بورس تهران مورد استفاده قرار گیرد: بررسی فروش شرکت های بورسی طی ماه های مختلف در بورس کالا با استفاده از اندیکاتور های مختلف. بررسی تغییرات فروش ماهانه شرکت ها در سطح محصولات به تفکیک حجم و ارزش. بررسی فضای رقابتی شرکت های بورسی و غیر بورسی در بورس کالای ایران. شرکت های فعال در بورس کالا تمامی فروش خود را از طریق بورس کالا انجام نمی‌دهند و بدیهی است که اعداد گزارش شده با گزارش‌های فعالیت ماهانه منتشر شده توسط شرکت‌ها متفاوت باشد، گرچه به عنوان یک ابزار این گزارش می تواند به طور نسبی عملکرد شرکت‌ها را طی ماه بررسی نماید و یک بینشی از فروش شرکت ها طی ماه، قبل از انتشار گزارش‌های فعالیت ماهانه به خواننده منتقل کند. ​ برای دریافت گزارش ماهنامه لنز بورس کالا به صورت اتوماتیک کافی است ایمیل خود را در کادر زیر وارد کرده تا به محض انتشار گزارش جدید، به آن دسترسی داشته باشید: ​​​​
ادامه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.