قرارداد آتی کهربا و روش‌های کسب سود از آن

قرارداد آتی کهربا و روش‌های کسب سود از آن

قرارداد آتی کهربا
اوراق مشتقه

قرارداد آتی کهربا در واقع همان قرارداد آتی صندوق سرمایه‌گذاری طلای کهربا است. صندوق طلای کهربا یک صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا است که در بورس کالای ایران معامله می‌شود. این قرارداد جذابیت بسیاری برای معامله‌گرانی که علاقه به سرمایه‌گذاری روی طلا دارند و به دنبال کسب بازدهی‌های چند برابری از طریق استفاده از ویژگی اهرم هستند، دارد.

در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به بررسی قرارداد آتی کهربا و نکات آن می‌پردازیم.

قرارداد آتی کهربا چیست؟

قرارداد آتی صندوق کهربا، ابزاری نوین در بازار سرمایه ایران است که فرصتی جذاب برای سرمایه‌گذاری در طلا را فراهم می‌کند. این قرارداد، با داشتن امکان استفاده اغز اهرم مالی، فرصتی رابرای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که بدون نیاز به داشتن مبلغ کل قرارداد یا حتی دارایی پایه آن، اقدام به معامله کرده و بازدهی متناسب با نوسانات قیمت طلا کسب کنند.

درواقع، قرارداد آتی کهربا نوعی توافق بین خریدار و فروشنده است که در آن، متعهد به خرید یا فروش تعداد مشخصی از واحدهای صندوق طلای کهربا در تاریخ معینی در آینده و با قیمتی مشخص می‌شوند. صندوق طلای کهربا یک صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا است که در بورس کالای ایران معامله می‌شود. این صندوق، به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا بدون نیاز به خرید و نگهداری فیزیکی طلا، از مزایای سرمایه‌گذاری در این فلز گرانبها بهره‌مند شوند.

مقاله پیشنهادی: صندوق طلا چیست؟

مشخصات قرارداد آتی صندوق کهربا

مشخصات این قرارداد از طریق سایت بورس کالای ایران قابل بررسی است. بر اساس اطلاعات موجود در این سایت، مشخصات قرارداد آتی کهربا به صورت زیر است:

۱. دارایی پایه: دارایی پایه این قرارداد، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سسرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای کهربا است.

۲. اندازه قرارداد: اندازه قرارداد آتی کهربا، معادل ۱۰۰۰ واحد سرمایه‌گذاری صندوق طلای کهربا است.

۳. استاندارد کالای تحویلی: با توجه به اینکه دارایی پایه این قرارداد، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق است و در این قرارداد آتی، کالایی معامله نمی‌شود، استاندارد خاصی برای آن وجود ندارد.

۴. ماه قرارداد: می‌تواند تمامی ماه‌های سال به تشخیص شرکت بورس کالای ایران باشد.

۵. دامنه نوسان روزانه: نوسان روزانه قیمت این قرارداد، بین ۵- تا ۵+ درصد بر اساس قیمت تسویه روزانه روز قبل خواهد بود.

۶. دوره تحویل: این دوره در اطلاعیه تحویل به خریدار ابلاغ می‌شود.

۷. کمترین تغییر قیمت سفارش: این مقدار برای هر واحد سرمایه‌گذاری، ۱۰ ریال و برای هر قرارداد ۱۰۰۰۰ ریال خواهد بود.

۸. وجه تضمین اولیه: معامله‌گر برای تضمین تعهد خود، وجه مشخصی را به‌عنوان وجه تضمین به اتاق پایاپای بورس پرداخت می‌کند. این مقدار ثابت نیست و بر اساس فرمول‌های محاسباتی سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین و به معامله‌گر اطلاع داد‌ه می‌شود.

۹. حداقل وجه تضمین: حداقل وجه تضمین ۷۰ درصد وجه تضمین اولیه خواهد بود.

۱۰. بیشترین حجم هر سفارش: حجم هر سفارش حداکثر تا ۲۵ قرارداد قابل‌پذیرش است.

۱۱. ساعت معامله: شنبه تا چهارشنبه ۱۰:۰۰ الی ۱۷:۰۰، پنج‌شنبه‌ها و آخرین روز معاملاتی ۱۰:۰۰ الی ۱۵:۰۰

۱۲. مهلت ارائه گواهی آمادگی تحویل: معامله‌گر موظف است تا ۱۵ دقیقه پس از پایان آخرین جلسه معاملاتی، گواهی آمادگی تحویل کالا را ارائه دهد.

مقاله پیشنهادی: قرارداد آتی چیست؟

نمادهای معاملاتی آتی صندوق کهر‌با

قراردادهای آتی کهربا به‌صورت KBMMYY نمایش داد‌ه می‌شوند. البته MM نماد اختصاری ماه قرارداد و YY نشان‌دهنده سال سررسید قرارداد است. برای مثال، در حال حاضر سه قرارداد آتی صندوق طلای کهربا با نمادهای KBKH03 ،KBFA03 و KBSH03 در بورس کالای ایران قابلیت معامله دارند که تایخ سررسید آن‌ها به ترتیب فروردین ۱۴۰۳، خرداد ۱۴۰۳ و شهریور ۱۴۰۳ است.

تابلوی معاملات قرارداد آتی کهربا

امکان بررسی تابلوی معاملات قرارداد کهربا، از طریق سایت بورس کالای ایران مهیاست. شما می‌توانید پس از ورود به این سایت، وارد بخش «نمای بازارها» شد‌ه و در قسمت «آتی»، گروه صندوق طلای کهربا را بررسی کنید.

تابلوی معاملات آتی کـهربا تابلو معاملات قرارداد کهربا

ساعت معاملات قرارداد آتی کهر‌با

ساعات معامله قراردادهای آتی صندوق طلای کهربا در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ۱۰:۰۰ الی ۱۷:۰۰، در روزهای پنجشنبه و آخرین روز معاملاتی از ۱۰:۰۰ الی ۱۵:۰۰ است. توجه داشته باشید که منظور از آخرین روز معاملاتی، روز سررسید هر نماد است.

چرا برای قرارداد آتی کهربا وجه تضمین در نظر گرفتـه می‌شود؟

وجه تضمین در قراردادهای آتی، مبلغی است که توسط سازمان بورس از هر دو طرف معامله (خریدار و فروشنده) به عنوان تضمین برای انجام تعهدات گرفتـه می‌شود. این وجه تضمین، معادل درصدی از ارزش قرارداد است و به منظور کاهش ریسک نکول در معامله در نظر گرفتـه می‌شود. این مبلغ به صورت زیر محاسبه می‌گردد:

فرمول محاسبه وجه تضمین

A: درصد وجه تضمین اولیه؛ معادل %۱۰ B: میانگین قیمت‌های تسویه روزانه در کلیه سررسیدهای قراردادهای آتی دارایی پایه C: براکت تغییرات وجه تضمین؛ معادل ۱۰۰،۰۰۰ ریال S: اندازه قرارداد؛ معادل ۱۰۰۰

میانگین قیمت‌های تسویه روزانه در کلیه سررسیدهای قرارداد آتی برای هر روز محاسبه شد‌ه و وجه تضمین بر اساس میانگین قیمت محاسبه شد‌ه در روز قبل، تعدیل می‌شود. البته تغییرات اعمال شد‌ه در وجه تضمین، دو روز کاری بعد از محاسبه، اعمال خواهد شد. برای مشاهده وجه تضمین مورد نیاز برای ورود به قرارداد آتی صندوق کهربا، می‌توانید در سایت بورس کالا، به بخش نمای بازار بورس کالای ایران مراجعه نمایید.

نکول و جریمه آن در قرارداد آتی کهربا چیست؟

نکول در بازار آتی صندوق کهربا به معنای عدم پایبندی به تعهدات توسط خریدار یا فروشنده است. این تعهدات شامل موارد زیر می‌شود:

  • ارائه گواهی آمادگی تحویل توسط خریدار
  • ارائه رسید انبار توسط فروشنده
  • واریز وجه ارزش قرارداد توسط خریدار

برای جبران ضرر معامله‌گران، یک‌دهم درصد ارزش قرارداد بر مبنای قیمت تسویه روزانه آخرین روز معاملاتی از طرفی که نکول‌کرده دریافت شد‌ه و به طرف دیگر معامله پرداخت می‌شود. همچنین کارمزد تسویه و تحویل هر دو سر معامله به نفع بورس از مشتری نکول‌کننده دریافت خواهد شد.

مزایای قرارداد آتی طلای کهربا

مزایای این قرارداد، شامل موارد زیر می‌شود:

  • داشتن اهرم مالی: معامله‌گران می‌توانند با استفاده از اهرم مالی، بدون داشتن کل مبلغ معامله، به خریدوفروش واحدهای صندوق طلای کهربا بپردازند.
  • دو طرفه بودن بازار: در بازار آتی طلا، معامله‌گران می‌توانند هم از افزایش قیمت و هم از کاهش قیمت واحدهای صندوق کهربا سود ببرند. به این معنا که امکان ورود به قرارداد فروش صندوق رمایه‌گذاری، حتی بدون داشتن دارایی پایه نیز مهیاست.

  • تسویه‌حساب به صورت روزانه: سود و زیان معامله‌گران در پایان هر روز معاملاتی به‌حساب آن‌ها واریز یا کسر می‌شود.

  • تضمين معاملات توسط اتاق پایاپای: به دلیل دریافت وجه تضمین از طرفین معامله، ریسک اعتباری وجود ندارد.

  • کارمزد معاملاتی اندک: کارمزدهای قرارداد آتی بسیار پایین‌تر از معاملات نقدی صندوق سرمایه‌گذاری است.

نحوه محاسبه اهرم در قرارداد آتی کهربا

همان‌طور که مطرح شد، یکی از مهم‌ترین مزایای قرارداد آتی صندوق طلای کهربا، وجود اهرم مالی است. اهرم مالی به معامله‌گرانی که قصد خرید قراردادها آتی را دارند، کمک می‌کند تا با مبلغی اندک (وجه تضمین اولیه) وارد معامله بزرگتری نسبت به موجودی خود شد‌ه و بازدهی چند برابری کسب کنند. بنابراین در صوتی که معامله‌گر انتظار افزایش قیمت واحدهای صندق طلای کاریزما را داشته باشد، می‌تواند قرارداد خرید آتی کهربا را با ارزشی بیش از دارایی خود خریداری کند و در صورت افزایش قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری، سود مضاعفی از معامله ببرد.

برای مثال، با توجه به تابلوی معاملات قرارداد آتی KBFA03 در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۳، وجه تضمین مورد نیاز برای ورود به معامله خرید قرارداد آتی کهربا، ۸۱۰ هزار تومان است. در حالی که دارایی پایه هر قرارداد، ۱۰۰۰ واحد صندوق کهربا است و با توجه به قیمت سررسید واحدهای این صندوق یعنی ۳۶۸۲ تومان، برای خرید نقدی این قرارداد، نیاز به ۳/۶۸۲/۰۰۰ تومان خواهید داشت. یعنی با داشتن ۸۱۰ هزار تومان می‌توانید وارد معامله‌ای به ارزش  ۳/۶۸۲/۰۰۰ تومان شد‌ه و سودی متناسب با ۱۰۰۰ واحد صندوق کهربا کسب کنید.

برای محاسبه اهرم این قرارداد، باید ارزش معامله را تقسیم بر وجه تضمین اولیه آن کنید. با تقسیم عدد ۳/۶۸۲/۰۰۰ بر ۸۱۰/۰۰۰ به عدد ۴/۵ می‌رسیم. با توجه به این که اهرم این قرارداد ۴/۵ است. بازدهی ۴/۵ برابری نسبت به وجه تضمین خود خواهید داشت.

کارمزد معامله، تسویه و تحویل قرارداد آتی کهربا

معاملات قرارداد آتی کهربا دارای کارمزد است. میزان این کارمزد را می‌توانید از جدول زیر بررسی کنید: کارمزد معامله قرارداد آتی کهربا در صوت تمایل به تحویل واحدهای صندق طلای کهربا و تسویه قرارداد خود، باید کارمزدهایی به شرح زیر پرداخت کنید: کارمزد تسویه و تحویل قرارداد آتی کهربا

چطور قرا‌ردا‌د آتی کهر‌با بخریم؟

برای معامله این قرارداد، علاوه بر کد بورسی، به کد معاملاتی آتی نیاز دارید. برای دریافت این کد، می‌توانید مقاله «نحوه دریافت کد معاملاتی آتی» را مطالعه کنید.

در صورت داشتن کد آتی، برای ورود به یک قرارداد آتی، باید مبلغی را به‌عنوان تضمین به حساب بانکی در اختیار خود واریز کنید. نحوه بررسی وجه تضمین اولیه برای قراردادی که قصد ورود به آن را دارید، از طریق سامانه معاملاتی آتی کالا مهیاست. پس از انتخاب قرارداد آتی مدنظر، باتوجه‌به قیمت موردنظر خود، سفارش خرید خود را در سامانه معاملات ثبت کنید. درصورتی‌که قیمت پیشنهادی شما با قیمت فروشنده در بازار همخوانی داشته باشد، معامله شما انجام خواهد شد. برای دریافت کد معاملات آتی، می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید.

دریافت کد معاملاتی آتی

جمع‌بندی

معاملات قرارداد آتی صندوق کهربا، یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب سود از نوسانات فلز طلا است. دارایی پایه این قرارداد، واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلای کاریزما است. در قرارداد آتی کهربا، خریدار و فروشنده متعهد می‌شوند که در تاریخ معینی در آینده، تعداد مشخصی از واحدهای صندوق طلای کهربا را با قیمت توافق‌شده، خریداری کرده یا به فروش برسانند.

سوالات متداول

قرارداد آتی کهربا نوعی توافق بین خریدار و فروشنده است که در آن، متعهد به خرید یا فروش تعداد مشخصی از واحدهای صندوق طلای کهربا در تاریخ معینی در آینده و با قیمتی مشخص می‌شوند.

قراردادهای آتی کهربا به‌صورت KBMMYY نمایش داده می‌شوند. البته MM نماد اختصاری ماه قرارداد و YY نشان‌دهنده سال سررسید قرارداد است.

برای این کار می‌توانید به بخش «لیست قراردادهای آتی» در سایت بورس کالا مراجعه کرده و فایل مشخصات قرارداد آتی صندوق کهربا را دانلود کنید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.