سامانه میراث جهت دریافت سود سهام عدالت متوفیان

سامانه میراث جهت دریافت سود سهام عدالت متوفیان

سامانه میراث
ورود به بورس

سامانه میراث، به‌منظور تسهیل فرآیند تقسیم سهام عدالت متوفیان ایجاد شد‌ه است. جدیدترین اخبار منتشره از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار مبنی بر این است که بالاخره تکلیف سهام عدالت متوفیان روشن شد… برای دریافت سود سهام عدالت متوفیان لازم است که یکی از وراث در سامانه سهام عدالت متوفیان «میراث» ثبت‌نام کند. همچنین تمامی وراث نیز باید برای دریافت سود سهام عدالت در سامانه سجام ثبت‌نام کنند تا در زمان پرداخت سود سهام عدالت بتوانند سود را دریافت کنند.

در این مقاله از کاریزما لرنینگ قصد داریم تمامی مراحل ثبت نام در سامانه میراث جهت سهام عدالت و نکات مربوط آن را توضیح دهیم.

سهام عدالت متوفیان کی واریز میشود؟

رئیس هیات مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در جدیدترین اظهارات خود بیان داشت که سود سهام عدالت متوفیان در ابتدای سال ۱۴۰۳ به وراث آنها واریز می‌شود. برای اطلاع از زمان دقیق واریز سود سهام عدالت متوفیان، ایمیل خود را در باکس زیر وارد نمایید تا در اولین فرصت به شما اطلاع داد‌ه شود:

ایمیل

کد امنیتی را وارد کنید.

سهام عدالت متوفیان را چگونه بگیریم؟

از آنجائی‌که ارزش روز سهام عدالت اخیرا بسیار بالا رفتـه است، وراث قانونی اغلب متوفیان در پی این هستند که بدانند سهام عدالت متوفیان کی پرداخت میشود؟! از همین جهت، سامانه میراث انتقال سهام عدالت تشکیل یافتـه تا وراث بتوانند با راهکاری ساده و آسان اقدام به انجام این کار کنند.

نحوه ورود به سامانه میراث و استعلام وضعیت سهام عدالت متوفی

با ورود به سامانه میراث، دیگری نیازی به طی روند اداری طولانی و پیچید‌ه برای دریافت سهام عدالت متوفیان نیست. کافی‌ست با در دست داشـتن مدارک مربوطه در سامانه https://ddn.csdiran.ir/ ثبت نام کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن سبد سهام متوفیان خود را مشاهده و عمل انتقال سهام آنها را انجام دهید.

با استفاده از شماره تلفن همراه و کد ملی متوفی می‌توانید به سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت مراجعه کنید. در این سامانه، می‌توانید دارایی‌های موجود را مشاهده کنید.

پس از ورود به سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت، در ابتدا صفحه زیر را مشاهده خواهید کرد:

مراحل ورود سامانه میراث

در صورتی‌که قادر به مشاهده اطلاعات نیستید یکی از وراثی که قبل‌تر کد سجام دریافت کرده است، می‌تواند از طریق درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه و وارد شد‌ن به صفحه میز خدمت الکترونیک، درخواست مشاهده پرتفوی متوفی توسط یکی از وراث را به ثبت برساند.

سامانه پس از بررسی مدارک شخص درخواست‌کننده، فهرست دارایی‌های فرد متوفی را نمایش خواهد داد.

نحوه دریافت سهام عدالت متوفیان از طریق کارگزاری کاریزما

وراث قانونی متوفیان پس از اطلاع از وضعیت سهام عدالت شخص متوفی و طی مراحل و فرآیند مربوط به انحصار وراثت سهام وی، می‌توانند فرآیند دریافت سهام متوفی را آغاز کنند.

چگونه سهام عدالت متوفیان را انتقال دهیم؟

پس از ورود به سامانه میراث انتقال سهام عدالت و مشاهده سبد دارایی فرد متوفی، باید مراحل زیر را برای تشکیل پرونده طی کنید:

  • گام اول: وارد درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه شوید.
  • گام دوم: وارد بخش “امور سهام عدالت متوفی” شوید. سپس با وارد کردن تاریخ تولد متوفی و کد ملی وی در بخش “استعلام نوبت تشکیل پرونده”، در رابطه با این موضوع اطلاعات کسب کنید.
  • گام سوم: در صورت تائید زمان تشکیل پرونده می‌توانید به هرکدام از شعب سه‌گانه کارگزاری کاریزما مراجعه کنید.
  • گام چهارم: پس از تشکیل پرونده در یکی از شعب کارگزاری کاریزما، پیگیری پرونده از بخش “استعلام وضعیت پرونده” در درگاه یکپارچه برای وراث، قابل دسترس خواهد بود.

مراحل دریافت سهام عدالت متوفیان

برای گرفتن سهام عدالت متوفیان چه مدارکی لازم است؟

خواهشمند است همراه با مدارک زیر به یکی از شعب کارگزاری کاریزما مراجعه شود:

1- تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی

2- اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیین‌شده در گواهی حصر وراثت (رسید متقاضی کارت ملی و یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد)

نکته: لازم به ذکر است که اگر یکی از شرایط زیر برقرار باشد، ارائه تمامی صفحات شناسنامه متوفی و وراث الزامی است:

الف) مادر فرد متوفی جزو وراث باشد.

ب) فرد متوفی یا وراث، نام یا نام خانوادگی خود را تغییر داد‌ه باشند.

ج) در صورتی که فرد متوفی، تعدد زوجین داشتند.

3- اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی (شایان ذکر است در صورتی‌که مادر در عداد وراث باشد؛ مستنبط از بند ب ماده 892 قانون مدنی جهت کنترل حاجب، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز الزامی است)

4- در صورتیکه متوفی دارای وصیت نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت به آن اشاره شد‌ه است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه نیز ضروری خواهد بود.

5- ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی پرداخت مالیات بر ارث مندرج بر سهام عدالت ضروری است. چراکه مطابق تبصره سه ماده دو آیین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت، تقسیم سهام عدالت متوفیانی که تاریخ فوت آن‌ها بعد از تاریخ ۱۳۹۹/۰۵/۰۱ باشد، منوط به پرداخت مالیات بر ارث است.

نحوه ورود به پورتابل سهام عدالت

در نهایت سهام عدالت متوفیان چگونه پرداخت میشود؟!

همانطور که در مطلب فوق اشاره شد، برای دریافت سود سهام عدالت متوفیان بایستی در ابتدا وراث قانونی وی در سامانه میراث ثبت‌نام کنند. سپس با طی مراحل مذکور در مقاله و ارائه مدارک لازم، سود سهام عدالت فوتی‌ها در تاریخ اعلام شد‌ه از سوی سپرده‌گذاری مرکزی به حساب آنها واریز خواهد شد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 دیدگاه برای این مطلب

  1. رضا ۲۶ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سلام
    آیا امکان ثبت‌نام در سامانه میراث بصورت غیر حضوری امکان پذیر هست؟ که افراد بدون مراجعه به کارگزاریها، با گوشی یا لپتاپ خودشون برای دریافت سهام متوفی اقدام کنند؟

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۲۷ آذر ۱۴۰۲

      با سلام و درود، در صورتی که شما از قبل در سجام ثبت کرده باشید بله این امکان وجود دارد که به صورت غیرحضوری در میراث ثبت نام کنید.

      ۲۷ آذر ۱۴۰۲
  2. حسین انصاری ۲۷ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سلام انتقال سهام متوفی راانجام دادیم انتقال انجام نشده ونتیجه رامختومه اعلام کرده وسایت نوشته تخصیص برخی ازسهامهاباخطامواجه است لطفا راهنمایی کنید ممنون

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۲۷ آذر ۱۴۰۲

      با سلام لطفا با شماره تماس پشتیبانی سامانه سهام عدالت تماس بگیرید.

      ۲۷ آذر ۱۴۰۲
  3. مهراگیز رنگ زر طبلطبایی ۳ دی ۱۴۰۲ 2 پاسخ

    با سلام صد بار کد امنیتی رو زدم اما قبول نمیکنه

    ۳ دی ۱۴۰۲ 2 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۴ دی ۱۴۰۲

      سلام و درود، مشکل اینترنت خود را بررسی کنید و حتما در حین ورود به سامانه فیلترشکن خود را خاموش کنید.

      ۴ دی ۱۴۰۲
    2. عرفان ۱۷ اسفند ۱۴۰۲

      دقیقا

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
  4. فاطمه ۴ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سلام وقتتون بخیر باشه،من کارای اداریشو انجام دادم،ولی وقتی وارد سایت ذینفعان میشم مشخصات فرد متوفی وارد میکنم،قسمت وضیت پرونده رو میزنم هیچی نیست،بنظر شما ثبت نشده؟مشکلی هست؟

    ۴ اسفند ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. الهه آهی ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

      با سلام
      برای پیگیری این مورد از طریق شماره تماس 0211569 با پشتیبانی سامانه ذینفعان بازار سرمایه ارتباط بگیرید.

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
  5. کارگر شکم خالی ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما من یه سریع با کارگزاری بیدار ثبت نام کردم ولی هیچ نتیجه ای نگرفتم تائید نشد مدارک ناقص بود ( حالا میتونم با کاریزما ثبت نام کنم ) ؟ ممنون

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

      سلام و درود، بله قطعا می‌تونید.

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.