خرید سهام در بورس چگونه است؟

خرید سهام در بورس چگونه است؟

sahm
ورود به بورس

خرید سهام در بورس یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری رایج در دنیای مدرن است. سرمایه‌گـذاری در بورس در سالهای اخیر در کشور ما هم بسیار مورد توجه قرار گرفت. همچنان افراد زیادی برای ورود به بورس و ثبت نام در آن اقدام می‌کنند. دریافت کد بورسی و سجامی شدن اولین گام برای خرید سهام در بورس ایران است.

در این مقاله از مجله کاریزما لرنینگ قرار است به تفصیل مراحل لازم برای تجربه خرید سهام خوب در بورس را شرح دهیم.

خرید سهام

برای خرید سهام در بورس به چه نکاتی توجه کنیم؟

سوالی که افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بورس با آن مواجه‌اند این است که ” برای خرید سهام در بورس چه باید کرد؟ ” یا چطور سهام بخرم؟ چطور سهامم را بفروشم؟ حتی در برخی مواقع، شاید دید‌‌ه باشید که شخصی به‌تازگی با بورس آشنا شد‌ه است و به اشتباه می‌پرسد چطور بورس بخریم؟

پاسخ پرسش‌های فوق این است که ابتدا می‌بایست با مفهوم بورس، انواع آن و به خصوص سهام شرکت‌ها آشنا شوید. سپس مراحل ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد بورسی را انجام دهید. پس از آن آموزش‌های بیشتری در زمینه بورس ببینند و به یادگیری خود ادامه دهید تا تجربه خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری در سهام کسب کنید.

نکته‌ مهم این است که برخی از علاقه‌مندان به حضور در بورس و خرید سهام، دانش و تجربه کافی در خصوص سرمایه‌گذاری را ندارند. علاوه‌بر آن، برخی افراد نیز زمان لازم را نمی‌توانند به این کار اختصاص دهند. پیشنهاد ما به این دسته از افراد، سرمایه‌گذاری به صورت غیرمستقیم است. البته این بدین معنی نیست که مطالعه مقاله حاضر برای این قشر از سرمایه‌گذاران مفید نخواهد بود. چراکه برای خرید و فروش سهام به طور غیرمستقیم هم باید اطلاعات لازم در خصوص بازار سرمایه را بدانند. 

در ادامه، به توضیح مختصری از مفهوم سهام و نحوه خرید سهام در بورس می‌پردازیم و مراحل ثبت‌نام در بورس را توضیح خواهیم داد. سپس به طور کامل توضیح می‌دهیم خرید سهام بصورت آنلاین (خرید و فروش سهام بصورت اینترنتی) چگونه خواهد بود.

خرید سهم در بورس ایران

کاربرد اصلی سهام چیست؟

به طور خلاصه می‌توان گفت سهم یک ورقه بهادار ارزشمند است که نشان‌دهند‌ه مالکیت صاحب آن بر بخشی از شرکت است. در واقع، آن بخش از دارایی‌های شرکت که پس از پرداخت بدهی‌ها باقی می‌ماند متعلق به سهامداران است.

شرکت‌ها می‌توانند سهام خود را در صورت تایید و کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در بازار سرمایه عرضه کنند. این عملیات می‌تواند به صورت پذیره نویسی یا عرضه اولیه باشد. در این صورت ماهیت شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر می‌کند. پس از عرضه سهام یک شرکت در بورس سهامداران می‌توانند سهامی را که خریداری کرده‌اند در بازار ثانویه خرید و فروش کنند. این اتفاق مزایای زیادی برای شرکت و خود سهامداران دارد.

مقاله پیشنهادی: سهام چیست و بررسی انواع سهام در بورس

برای خرید سهام در بورس چه باید کرد؟

در ابتدا، برای خرید و فروش سهام می‌بایست کد بورسی داشتـه باشید. برای دریافت کد بورسی هم باید مراحلی زیر را طی کنید:

  • ثبت نام در سامانه سجام
  • احراز هویت
  • دریافت کد بورسی
  • افتتاح حساب در کارگزاری

پس از دریافت کد بورسی، برای اینکه بتوانید سهام شرکت‌ها مانند سهم شرکت فولاد مبارکه را به صورت آنلاین خرید و فروش کنید، باید کد آنلاین خود را نیز از کارگزاری دریافت کنید. کد آنلاین کارگزاری مربوط به سامانه آنلاین کارگزاری است که افرادی که قصد دارند خودشان به صورت برخط (آنلاین) سهام و دیگر اوراق بهادار را خرید و فروش کنند با داشتـن آن قادر به انجام این کار خواهند بود.

مراحل خرید سهام در بورس

نحوه خرید سهام در بورس به صورت اینترنتی

پس از اینکه با نام کاربری و رمز عبور خود وارد پنل معاملاتی کارگزاری شدید باید حساب خود را شارژ کنید تا بتوانید سهام و اوراق بهادار مد نظرتان را خرید و فروش کنید. برای این منظور بر روی دکمه پرداخت الکترونیک کلیک کنید و پس از مشخص کردن مبلغی که می‌خواهید به درگاه پرداخت هدایت می‌شوید. پس از پرداخت حساب کارگزاریتان سریعا شارژ می‌شود و می‌توان مبلغ افزایش را در پنل معاملاتی مشاهده کنید.

خرید سهام

مراحل خرید سهام در بورس

برای خرید سهم کافی است پس از شارژ حساب کارگزاری بر روی دکمه جستجو کلیک نمایید و نام شرکت یا نماد آن را در قسمت مربوطه وارد نمایید. پس از اینکه بر روی نماد کلیک کنید، مشخصات نماد از جمله قیمت پایانی، آخرین قیمت، حجم مبنا، حجم و ارزش معاملات و سفارش‌های خرید و فروش و غیره را مشاهده می‌نمایید. در قسمت خرید پس از تعیین کردن قیمت سفارش و تعداد و در نهایت کلیک بر روی دکمه خرید، سهم مورد نظر به بخش سفارشات اضافه می‌شود. در صورتیکـه فروشندگانی در قیمت مد نظر سهامشان را عرضـه کنند، سفارش خرید و فروش انجام می‌شود و اصطلاحا گفتـه می‌شود سفارش خرید و فروش مَچ می‌شود.

مطلب پیشنهادی: سبد سهام یا پرتفوی چیست؟

مراحل فروش سهام در بورس

برای فروش سهامی که در پرتفوی خود دارید کافی‌است که بر روی نماد مورد نظر کلیک کنید. مانند مرحله خرید اطلاعات سهام را می‌توانید مشاهده کنید و در بخش فروش قیمت و تعداد سفارش مدنظرتان را وارد کنید و در آخر بر روی دکمه فروش کلیک کنید. مانند قبل اگر در قیمتی که وارد کرده‌اید خریداری وجود نداشتـه باشد سفارشتان فورا اجرا نمی‌شود و به بخش سفارشات منتقل خواهد شد تا در نهایت خریداری در آن قیمت سفارش خریدی ثبت کند. پس از مچ شدن اگر تمامی سهام را به فروش رساند‌ه باشید، آن نماد از پرتفویتان حذف خواهد شد. اگر بخشی از سهام را به فروش رساند‌ه باشید مشاهد‌ه می‌کنید تعداد سهام ماند‌ه آن نماد کاهش یافتـه است.

مزایای خرید سهام در بورس

خرید و فروش سهام در بورس چه مزیت‌هایی دارد؟

خرید و فروش سهام در بورس و به طور کلی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار جذابیت زیادی دارد که به دلایل زیر است.

1- سرمایه گذاری با کمترین میزان سرمایه

از میان تمام گزینه‌های سرمایه‌گذاری که وجود دارد شاید بتوان گفت بازار سرمایه و بورس تنها موردی است که با کمترین میزان سرمایه که شاید مازاد حقوق ماهانه یک شخص باشد، سرمایه‌گذاری کرد.

2- بازدهی جذاب

بورس اوراق بهادار همواره در باز‌ه‌های بلندمدت جزء سودآورترین بازارها بوده است و داد‌ه های آماری در اقتصاد ایران نشان می دهد که پربازده ترین سرمایه گذاری در ده سال اخیر، سرمایه گذاری در سهام یا به عبارتی سرمایه گذاری در بورس بود‌ه است.

3- نقدشوندگی بالا

یکی دیگر از مزایای خرید و فروش سهام و سرمایه‌گذاری در بازار بورس نقدشوندگی بالای این بازار نسبت به دیگر سرمایه‌گذاری‌ها است. وجود بازار ثانویه برای خرید و فروش سهام و تعداد بسیار زیاد سرمایه‌گذاران باعث شد‌ه است تا در هر لحظه از زمان معاملات سهام خرید و فروش شوند. بنابراین سرمایه‌گذاران در صورت نیاز به وجه نقد می‌توانند سهامشان به فروش برسانند.

4- شفافیت و نظارت بر نهادهای فعال در آن

نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و گزارش های منظم و دوره ای که شرکتها و نهادها ارائه میدهند باعث شد‌ه است که این بازار از شفافیت بالایی برخوردار باشد.

سخن پایانی

مسلما سرمایه گذاری مستقیم در بورس یکی از جذابیت های حضور در بازار سرمایه است و بسیاری به دنبال آموزش نحوه خرید سهام در بورس هستند. هر شخص برای خرید سهام در بورس می‌بایست ابتدا کد بورسی داشته باشد. گام بعدی سرمایه گذاران در این مسیر یافتـن بهترین سهام برای خرید در بورس است. به طور قطع نمی‌توان گفت خرید سهام کدام شرکت در حال حاضر سودد‌ه است و برای گرفتـن مشاوره بهتر است از متخصصان مالی و سرمایه گذاری کمک بگیرید. لازم به ذکر است حداقل خرید سهام در بورس در حال حاضر برای سهام مبلغ 500 هزار تومان است. به‌تازگی برای سهام بازار پایه بورس محدودیت حداقل میزان سرمایه گذاری 5 میلیون تومانی قرار داد‌ه شد‌ه است.

سوالات متداول

در وهله اول هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌بایست کد بورسی داشته باشند و سپس در یک کارگزاری ثبت نام کنند و کد آنلاین سامانه معاملاتی را دریافت کنند. سپس با ورود به پنل معاملاتی می‌توانند اقدام به خرید سهام در بورس کنند.

خوشبختانه به دلیل پیشرفت زیادی که در حوزه زیرساخت و تکنولوژی در بخش مالی نیز داشته ایم نسخه های سامانه معاملاتی بر روی گوشی نیز طراحی شده است. در حال حاضر بسیاری از کارگزاری ها نسخه پنل معاملاتی را بر روی گوشی نیز دارند.

پیش از این خرید سهام با 100 هزار تومان امکان پذیر بود. اما در حال حاضر اگر سهم از بازار پایه باشد حداقل میزان سرمایه گذاری در آن مبلغ 5 میلیون تومان است و سایر سهام و صندوق های قابل معامله را می‌توان تنها با 500 هزار تومان خرید و فروش کرد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 دیدگاه برای این مطلب

  1. انور هنرور ۲۳ آبان ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سلام بسیار عالی راهنمای کردید ممنونم

    ۲۳ آبان ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۲۴ آبان ۱۴۰۲ 1 پاسخ

      خوشحالیم که مطالب براتون مفید واقع شدن

      ۲۴ آبان ۱۴۰۲ 1 پاسخ
      1. حمید هیاوی ۹ بهمن ۱۴۰۲ 1 پاسخ

        ممنون بابت مطلب خیلی مفید هستند

        ۹ بهمن ۱۴۰۲ 1 پاسخ
        1. بهارک آقائی ۱۰ بهمن ۱۴۰۲

          خوشحالیم که مطالب براتون مفید واقع شدن🙏

          ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.