آموزش کامل حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

آموزش کامل حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال
تحلیل تکنیکال

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال از اهمیت بالایی برخوردارند. دو عبارت حمایت و مقاومت معادل انگلیسی Support و Resistance می‌باشند و منظور از حمایت سطحی است که در آن تمایل به خرید یا تقاضا به اندازه کافی قوی می‌باشد و بر فشار فروش غلبه می‌کند. اما مقاومت برعکس حمایت می‌باشد و مقاومت محدوده یا سطحی است که در آن فشار عرضه بر تقاضا غلبه می‌کند. ارائه دهندة نقاط اتصال کلیدی و مهمی هستند که در آنها نیروهای عرضه و تقاضا به هم می‌رسند. عرضه با کاهش قیمت‌ها، فروشندگان و فروش هم ردیف است و تقاضا نیز با افزایش قیمت‌ها، خریداران و خرید. زمانی که تقاضا افزایش یابد قیمت‌ها هم افزایش می‌یابند و زمانی که عرضه افزایش یابد قیمت‌ها کاهش می‌یابند. هنگامی‌که عرضه و تقاضا برابر هستند، قیمت‌ها نیز همگام با مبارزه خریداران و فروشندگان به کندی بالا و پائین می‌روند. تصویر زیر بیانگر حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال می‌باشد.

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

با ما همراه باشید با آموزش حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال.

تعریف حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

حمایت چیست؟ حمایت به سطحی از قیمت گفته می‌شود که احتمال می‌رود در آن تقاضا به قدری قوی باشد که از کاهش بیشتر قیمت جلوگیری نماید. در سطح حمایت انتظار می‌رود خریداران به خرید تمایل بیشتری نشان دهند و فروشندگان هم تمایل کمتری به فروش پیدا کنند. معمولاً اعتقاد بر این است زمانی که قیمت به سطح حمایت می‌رسد، تقاضا بیشتر از عرضه می‌شود و باعث می‌شود قیمت به زیر سطح حمایت سقوط نکند. البته توجه داشته باشید که یک سطح حمایت، امکان دارد شکسته شود و سطوح حمایت سطوحی دائمی یا قطعی نمی‌باشند.

مقاومت چیست؟ مقاومت به سطحی از قیمت گفته می‌شود که احتمال می‌رود در آن فروش و عرضه آن‌قدر قوی باشد که از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری نماید. زمانی که قیمت به سمت مقاومت حرکت می‌کند، هرچه به مقاومت نزدیک‌تر می‌شود فروشندگان به فروش تمایل بیشتری پیدا می‌کنند و خریداران خیلی کم می‌شوند. اکثر افراد معتقدند زمانی که قیمت به سطح مقاومت نزدیک می‌شود، عرضه از تقاضا بیشتر می‌شود و از افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت جلوگیری می‌کند. البته توجه داشته باشید که سطوح مقاومت هم مانند سطوح حمایت دائمی نیستند و همواره احتمال شکسته شدن آنها وجود دارد.

خطوط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

خط حمایت: خط حمایت خطی است که از اتصال و امتداد نقاط حمایت در یک راستا تشکیل می‌شود. زمانی که فشار فروش فروشندگان زیاد شود و خریداران کم شوند خط حمایت شکسته می‌شود.

خط مقاومت: خط مقاومت خطی است که از اتصال و امتداد نقاط مقاومت در یک راستا تشکیل می‌شود. زمانی که افزایش قیمت به بالای این خط هم ادامه پیدا می‌کند خط مقاومت بیانگر بیشتر بودن تقاضا نسبت به عرضه می‌باشد.

انواع حمایت و مقاومت ها در تحلیل تکنیکال

ترسیم و بررسی خطوط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال و در معامله کردن بازار سرمایه بسیار با اهمیت می‌باشد. تکنیکالیست ها تقریباً هر روز خطوط حمایت و مقاومت را بررسی می‌کنند و به واسطه آنها سطح قیمت‌ها را تحلیل می‌کنند. توجه فرمایید که لازم است تا به منظور کسب سود بیشتر و یا جلوگیری از ضرر در معاملات پیش از خرید و فروش سهام خطوط و نقاط مقاومت و حمایت سهام مورد نظر را بررسی کنید. سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال می تواند انواع مختلفی داشته باشد. در اینجا شکل های متفاوت را بررسی می کنیم.

۱. خط حمایت افقی و خط مقاومت افقی

بالاترین نقطه‌ها در یک نمودار خطوط مقاومت و پایین‌ترین نقطه‌ها خطوط حمایت را تشکیل می‌دهند. به این معنی که با متصل کردن بالاترین نقطه‌ها، یک خط مقاومت افقی ایجاد خواهد شد و همچنین با متصل کردن پایین‌ترین نقطه‌ها به هم، یک خط حمایت افقی ایجاد می‌شود. به نمودار زیر توجه نمایید خط بالایی به عنوان خط مقاومت معادل انگلیسی Resistance line و خط پایینی به عنوان خط حمایت معادل انگلیسی Support line می‌باشد.

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال افقی

۲. خطوط حمایتی و مقاومتی صعودی

خطوط حمایت و مقاومت صعودی در اثر امتداد نقاط Low و Higher Low ها و نقاط High و Higher High ها تشکیل می شود. به نمودار زیر توجه کنید.

  1. اگر بالا و بالاترین نقاط روند را به هم متصل کنید، یک خط مقاومت صعودی تشکیل خواهد شد.
  2. اگر پایین و پایین ترین نقاط روند را به هم متصل کنید و امتداد دهید یک خط حمایت صعودی تشکیل خواهد شد.

= Resistanceمقاومت ، Support = حمایت ، HH=Higher High ، HL=Higher Low

خطوط صعودی حمایت و مقاومت

۳. خطوط حمایت و مقاومت نزولی

خط حمایت و مقاومت نزولی به ترتیب با متصل کردن نقطه های Low و Lower Low و یا متصل کردن نقاط High و Lower High ها تشکیل می شود.

در شکل زیر خط نزولی بالا، مقاومت و خط نزولی پایین به عنوان حمایت است. خط حمایت نزولی در اثر وصل کردن نقاط Low و Lower Low تشکیل خواهد شد. اما خط مقاومت نزولی با وصل کردن نقاط High و lower High ها ایجاد می شود.

( LH = Lower High و LL = Lower Low )

خطوط نزولی حمایت و مقاومت

روانشناسی حمایت و مقاومت

میزان معامله در منطقه حمایت یا مقاومت از سه طریق تعیین می‌شود:

  1. طول مدتی که قیمت در آن سطح باقی مانده
  2. حجم معاملات
  3. چگونگی انجام شدن معاملات اخیر

هرچه زمان باقی ماندن قیمت در یک سطح حمایت یا مقاومت طولانی‌تر باشد اعتبار بیشتری برای آن سطح ایجاد می‌شود. به طور مثال اگر به مدت سه هفته در یک روند مستقیم و خنثی معاملات انجام شود و سپس قیمت شروع به رشد کند آن منطقه به عنوان حمایت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند نسبت به اینکه فقط سه روز در آنجا معامله انجام شده باشد. حجم معاملات راه دیگری برای تعیین اعتبار خطوط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال می‌باشد. اگر سطح حمایت با حجم معاملات بالا همراه باشد نشان دهنده تعداد بیشتری از خریداران است و اهمیت آن حمایت را نسبت به زمانی که حجم معامله کمتری اتفاق افتاده باشد بیشتر می‌کند. نمودارهای نقطه و رقم که فعالیت روزانه قیمت را نشان می‌دهد برای بررسی این سطوح مفید هستند. سومین راه تعیین درجه اعتبار حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال بررسی چگونگی اتفاق افتادن معاملات اخیر می‌باشد. از آنجا که همواره با عکس العمل معامله گران نسبت به حرکت بازار و موضعی که آنها نسبت به بازار دارند (خرید و فروش) سر و کار دادیم،تحرکات بیشتر آنها پتانسیل قدرت و قدرت بیشتری به سطوح حمایت و یا مقاومت می‌دهند. حال برعکس فرض کنید که قیمت‌ها به جای افزایش ناگهان شروع به کاهش یافتن کنند. در مثال قیبل به دلیل بالا رفتن قیمت عکس العمل سرمایه گذاران باعث شد که هر روند کاهشی با خریدهای جدیدی روبرو شده است و قیمت‌ها دوباره افزایش بیابند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم آموزش سطح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال را به همراه انواع آن توضیح دهیم. حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال انواع مختلفی دارند که بر اساس همین دسته‌بندی‌ها کارکردهای مختلفی دارند. نکته مهمی که باید راجع به حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال بدانید، کاربرد مهم آن در شناسایی سطوحی است که باعث برگشت قیمت می‌شوند.

سوالات متداول

اصلی ترین کاربرد حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال، شناسایی سطوحی است که امکان برگشت قیمتی و تغییر روند را خواهند داشت.

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال انواع مختلفی دارند. مهم ترین دسته بندی حمایت و مقاومت، به افقی و صعودی یا نزولی است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای این مطلب

  1. حنانه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲

    عالی بود

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
  2. مسعود ۲۳ خرداد ۱۴۰۳

    تشکر

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.