خرید آنلاین انواع بیمه‌نامه از کاریزمابیمه

پوشش نوسان قیمت در بیمه بدنه چیست و چرا اهمیت دارد؟

پوشش نوسان قیمت در بیمه بدنه چیست و چرا اهمیت دارد؟

پوشش نوسان قیمت بیمه بدنه خودرو
بیمه

امروزه در کشور ایران، نوسانات قیمت در بازار خودرو به امری عادی تبدیل شد‌ه است. در چنین شرایطی، صاحبان خودرو برای حفظ سرمایه خود به دنبال راهکارهایی از جمله استفاده از پوشش نوسان قیمت در بیمه بدنه هستند.

پوشش نوسانات قیمت در بیمه بدنه، که به عنوان پوشش افزایش ارزش خودرو نیز شناخته می‌شود، ابزاری برای جبران افزایش قیمت خودرو در زمان وقوع حادثه است. این پوشش، علاوه بر پوشش‌های اصلی بیمه بدنه، به شما کمک می‌کند تا بتوانید خودروی خود را با قیمت روز تعمیر یا تعویض کنید. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به بررسی پوشش نوسان قیمت در بیمه بدنه پرداختـه و جزئیات آن را بررسی می‌کنیم.

پوشش نوسان قیمت در بیمه بدنه چیست؟

مهم‌ترین ملاک برای تعیین مبلغ حق بیمه در بیمه‌های بدنه، قیمت خودرو است. یعنی با افزایش قیمت خودرو در بیمه بدنه، حق بیمه افزایش یا‌فته و هر چه قیمت خودرو کمتر باشد، مبلغ حق بیمه نیز کاهش خواهد یافت.

همچنین ملاک پرداخت خسارت توسط بیمه‌گر، قیمتی است که برای خودرو در بیمه‌نامه بدنه لحاظ شد‌ه است. لذا در صورت افزایش قیمت خودرو پس از خرید بیمه بدنه، جبران هرگونه خسارتی که به خودرو وارد گردد، براساس مبلغ ثبت شد‌ه در بیمه‌نامه خواهد بود.

برای مثال، در صورتی که در زمان خرید بیمه بدنه، ارزش خودرو ۵۰۰ میلیون تومان بوده و طی چند ماه، ارزش آن به ۶۰۰ میلیون تومان برسد. شرکت بیمه جبران خسارت وا‌رده به خودرو را بر اساس مبلغ ثبت شد‌ه در بیمه‌نامه، یعنی همان مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند، نه قیمت روز آن. 

اما اگر پوشش نوسانات قیمت خریداری شد‌‌‌ه باشد، بیمه بد‌نه ارزش ماشین را بیشتر از مبلغی که در بیمه‌نامه ثبت شد‌ه در نظر می‌گیرد و با توجه به آن، خسارت بیشتری نیز پرداخت می‌کند. یعنی خسارات دریافتی با توجه به قیمتی که به ارزش ماشین اضافه شد‌‌ه است، محاسبه می‌شود.

استفاده از پوشش نوسان قیمت در بیمه بدنه مقاله پیشنهادی: خسارت های تحت پوشش بیمه بدنه چیست؟

اهمیت پوشش نوسانات قیمت بیمه بدنه

همان‌طور که گفتـه شد، میزان خسارت پرداختی در بیمه بدنه، بر اساس ارزشی که برای خودرو در بیمه‌نامه ثبت شد‌ه است، تعیین می‌شود. بنابراین در زمان‌هایی که قیمت خودرو نوسانات زیادی دارد یا خودروی مدنظر جزو خودروهای لوکس به‌شمار می‌آید و تغییرات قیمت مشهودی خواهد داشت، این پوشش اهمیت زیادی پیدا می‌کند. چرا که در صورت افزایش قیمت خودرو، امکان دریافت خسارت را بر اساس قیمت روز خودرو از شرکت بیمه خواهید داشت.

مزایای استفاده از پوشش نوسان قیمت

  • جبران ضرر و زیان ناشی از افزایش قیمت خودرو: این پوشش به شما کمک می‌کند تا در صورت وقوع حادثه، بتوانید خودروی خود را با قیمت روز تعمیر یا تعویض کنید.
  • حفظ ارزش سرمایه: این پوشش از ارزش سرمایه شما در برابر نوسانات بازار محافظت می‌کند.
  • کاهش نگرانی و اضطراب: با وجود این پوشش، شما می‌توانید با خیالی آسوده‌تر رانندگی کنید و نگرانی کمتری در مورد نوسانات قیمت خودرو داشته باشید.

نحوه محاسبه حق بیمه پوشش نوسانات قیمت

حق بیمه این پوشش، به عوامل مختلفی از جمله میزان افزایش ارزش خودرو، نوع خودرو، سال ساخت و ارزش فعلی خودرو بستگی دارد. به طور کلی، هر چه میزان افزایش ارزش خودرو بیشتر باشد، حق بیمه این پوشش نیز بیشتر خواهد بود.

سقف پوشش نوسان قیمت خودرو چقدر است؟

سقف تعهد این پوشش در شرکت‌های مختلف بیمه متفاوت است و معمولا بین ۲۰ تا ۵۰ درصد ارزش روز خودرو در زمان صدور بیمه‌نامه را شامل می‌شود. 

نحوه ارزش‌گذاری خودرو در پوشش نوسـا‌ن قیمت بیمه بد‌‍نه

تعین ارزش خودرو برای ثبت شدن در بیمه نامه بدنه، توسط دارنده آن و در روز صدور بیمه‌نامه انجام می‌شود. اما در زمان بروز حاد‌ثه، کارشناس شرکت بیمه، قیمت روز خودرو را (همان روزی که خسارت اتفاق افتاد‌ه است) تعیین می‌کند.

مبنای کار کارشناس، میانگین قیمت خودروی مشابه در وب‌سایت‌های معروف فروش خودرو است. برای یا‌فتن قیمت روز خودروی خود، می‌توانید به وب‌سایت‌های خرید و فروش خودرو مراجعه کرده و قیمت خودروهای مشابه خود را جست‌وجو کنید.

توضیح پوشش نوسان قیمت بیمه بدنه به رانندگان

نحوه پرداخت در پوشش نوسان قیمـت

برآورد و دریافت خسارت برای افرادی که پوشش نوسان قیمت برای بیمه بدنه خودرو خریداری کرده‌اند، به این صورت است که پس از بروز حادثه و اقدام برای دریافت خسارت، ارزش خودرو مجددا و باتوجه‌به قیمت بازار بررسی می‌شود. درواقع، ملاک پرداخت خسارت بیمه بدنه، قیمت روز ماشین خواهد بود و افت قیمت براساس ارزش واقعی و روز خودرو برآورد می‌شود.

نکات مهم در مورد پوشش نوسا‌نـا‌ت قیمت

  • این پوشش، جزو پوشش‌های اضافی بیمه بدنه است و به صورت اختیاری ارائه می‌شود.
  • میزان تعهد شرکت بیمه در این پوشش، در بیمه‌نامه‌های مختلف متفاوت است.
  • در برخی از بیمه‌نامه‌ها، فقط خسارت‌های کلی تحت پوشش این پوشش قرار می‌گیرند.
  • برای بهره‌مندی از این پوشش، قیمت خودروی شما در زمان صدور بیمه‌نامه باید به قیمت واقعی روز بازار ثبت شد‌ه باشد.
  • برای بهره‌مندی از پوشش نوسانات قیمت در خسارات کلی، باید شرکت بیمه‌ای را انتخاب کنید که این پوشش را برای موارد کلی نیز ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

پوشش نوسان قیمت یکی از پوشش‌های اختیاری در بیمه بدنه است که در زمان‌هایی که نوسان قیمت خودرو زیاد است و در کشورهای تورمی اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. از طریق این پوشش، حتی با افزایش قیمت خودرو، در صورت ایجاد خسارت، می‌توانید جبران آن را متناسب با قیمت روز خودرو دریافت کنید.

سوالات متداول

در صورت خریداری پوشش نوسان قیمت بیمه بدنه، بیمه بد‌نه ارزش ماشین را بیشتر از مبلغی که در بیمه‌نامه ثبت شد‌ه در نظر می‌گیرد و با توجه به آن، خسارت بیشتری نیز پرداخت می‌کند. یعنی خسارات دریافتی با توجه به قیمتی که به ارزش ماشین اضافه شد‌‌ه است، محاسبه می‌شود.

مبلغ این پوشش، به عوامل مختلفی مانند میزان افزایش ارزش خودرو، نوع خودرو، سال ساخت و ارزش فعلی خودرو بستگی دارد. یعنی هر چه میزان افزایش قیمت خودرو بیشتر باشد، قیمت این پوشش نیز بیشتر خواهد بود.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.